RREITNER 'Van Deel liegt willens en wetens' 185M923 Gewauwel over waarde van kunst Van Dantzig centraal bij Nat. Ballet PODIUMBLIK PAGINA 11 schappen. 'Upon the Roof telteen groot aantal muzikale hits uit de jaren zeventig. Nmmers als 'Bohe- mian Rhapsody'. 'Sad Sweet Dreamer', 'Reach Outen 'When will I see yo again' komen er in voor. De rol van Rob Fruithof wordt tijdens de voorstelling in Leiden overgenomen door Peter Broekaert. Verder spelen mee Marnix Kappers. Maeve van der Steen. Cilly Dartell en Rik Luycx. De Nederlandse versie van deze musical is geregiseerd door Jan Cocheretdie al eerder in deze ko lommen een toelichting op de voorstelling heeft gegeven. Scapino Ballet Het Scapino Ballet Rotterdam verzorgt zondagmiddag een fa milievoorstelling in de Leidse Schouwburg. Er zullen in totaal vier choreografieën worden uitge voerd. Van Hans van Manen wordt 'In the future' uitegevoerd, op muziek van David Byrne. Van Jiri Kylian is 'Piccolo Mondo'. op muziek van Michael Praetorius. te zien. Ed Wubbe tekende voor 'Nisi Dominus', dat is gemaakt op de gelijknamige psalm van Vival di en eveneens op het programma staat vermeld. Tenslotte zal een ballet van de jonge Scapino-dan- seres Paula Vink. die vorige jaar als choreografe debuteerde, wor den uitgevoerd. (Aanvang 14.30 Nieuwe Dansgroep Dans ook in het LAK-theater. De Nieuwe Dansgroep staat er vrij dag- en zaterdagavond met 'Slip and Streams' en Cruelty and Re conciliation'. Slips and Streams' is de tweede choreografie van Jac queline Knoopsgemaakt in sa menwerking met de Hongaarse componist lstvan Marta. In dit ballet staat het spel met verschil lende ritmen centraal. 'Cruelty and Reconciliation' is gemaakt door Donald Byrd en zijn 'vaste' componist Mio Morales. Byrd is geinteresseerd in relaties (sociaal engagement) en hoe deze tot stand komen en brengt dat ook in dit ballet tot uitdrukking. Kindertheater De theatergroep Balloen staat woensdagmiddag op de planken van de Leidse Schouwburg (aan vang 14.30 uur) en zondagmid dag (aanvang 15.00 uur) op de vloer van het LAK. Opgevoerd wordt 'Addio Addio Adieu', een door Robin Kortlang geschreven. 75 minuten drende. hmoristische en muzikale voorstelling over avontuur, durf en liefde. Een sprookje in een sprookje voor kin deren vanaf zes jaar. Mozart-opera Speciaal voor leerlingen van de bovenbouw van de Leiderdorpse basisscholen wordt op 28, 29 en 30 maart 'Bastien en Bastienne' uit gevoerd, één van de vroegste ope ra's van Mozart. Het muzikale werk, door de Stichting Kamer Opera Nederland in een eigen tijdsjasje gestoken, gaat over een verliefd herderspaartje, dat ruzie maakt maar dank zij de bemidde ling van eem tovenaar weer na der tot elkaar komt. ADRIAAN VENEMA Adriaan Venema eist rectificatie voor beschuldiging plagiaat LEIDEN Een keurig persbericht van de afdeling voorlichting van de Leidse universiteit meldt het vol gende: "In samenwerking met de stichting Holland Debate organi seert het Studium Generale, ter af sluiting van een serie lezingen over de waarde van de kunst, een debat op maandag 26 maart 1990. De stel ling van het debat luidt: De geldelij ke waarde gaat de overige waarden van de kunst te veel overheersen. Deze ontwikkeling moet gestopt worden". "De heer F. Diepenbrock, voorzit ter van de Kunstenbond FNV, ver dedigt deze stelling. De heer T. Yo- carini van de Stichting Kunst en Be drijf zal tegen déze stelling pleiten. Voorzitter van het debat is me vrouw Y. van Baarle algemeen di recteur van de directie kunst en cul tuur van de gemeente Leiden". Interessant? Inderdaad, dat zou het kunnen zijn, ware het niet dat de Holland Debate spelregels voor 'de- bating' heeft bedacht. En één van die spelregels bepaalt dat de spre kers niet noodzakelijkerwijs hun ei gen mening hoeven te verkondigen. En dat wordt pas bekend gemaakt in een stencil dat ter plekke wordt uitgedeeld..En wie er niet aan toe komt om dat nog voor het debat uit voerig te lezen, krijgt pas aan het Debatteren1 over de waarde van kunst: v.ln.r. F. Diepenbrock, V. pan Baarle en T. Yocarim nolo Henk Bou»min> einde van de avond van de voorzit- schoots voor de gestelde minuten ter te horen dat de heren heel an- werden afgerond. Een eierwekker ders over de stelling denken dan dat was absoluut niet nodig. Kruisver- ze hebben verkondigd. horen waren er niet. Het leek wel of Er worden dus twee mensen uit ze ne* van Van Gogh hadden ge- de kunstensector uitgenodigd die hoord. Te pas en te onpas werd die in een rollenpatroon wat krampach- naam genoemd. Geen vlammende tig mogen babbelen over de waarde betogen, geen nieuwe ideeën. Alle van kunst. Dat heet in universitaire antwoorden werden op een zeer on- kringen debatteren. beholpen manier aangepast aan het Het was afgrijselijk. Het was voor- of tegenstander zijn. Een rol oersaai. Het was gezwets, waar- die ze geen van beiden beheersten, schijnlijk omdat de heren niet echt Het publiek voelde zich na afloop konden verwoorden wat ze dach- terecht bekocht. Dit was nutteloos ten. Er zat geen enkele diepgang in en frustrerend, hun verhalen, die steeds ruim- SASKLA STOELINGA AMSTERDAM (ANP) In het ma zijn ook de .Pyrrhische dansen nieuwe seizoen van het Nationale II' van Toer van Schayk opgeno- Ballet scaat het Repertoire van Rudi men, waarvoor hij dit keer inspira- van Dantzig centraal. Van Dantzig tie vond in het 17de-eeuwse Frank- vertrekt aan het eind van het sei- rijk en de ballroom-dans van Jan zoen 1990-1991 als artistiek leider Linkens. van het gezelschap, maar blijft als choreograaf aan het gezelschap ver- Ook wordt een nieuwe versie van bonden. de liefdesgeschiedenis .Romeo en Het seizoen wordt in juni ge- Julia' verwacht. Van Dantzig heeft opend met de première van een bal- de nieuwe produktie aangepast aan let van Van Dantzig op muziek van de afmetingen van het Amsterdam- de hedendaagse componist Hans se Muziektheater. Het Nederlands Werner Henze, waarvoor hij samen- Balletorkest onder leiding van werkte met beeldend kunstenaar Roelof van Diesten voert de muziek Gertjan Evenhuis. In hetzelfde pro- van Sergej Prokovjev uit. In de gramma in het kader van het Hol- kerstperiode volgt een reprise van landse Premièrefestival, wordt een ,Het zwanenmeer' op muziek van ballet opgevoerd dat Toer van Peter Iljitsj Tsjaikovski, een van de Schayk maakte op het .Requiem' grote klassieke balletten uit het van Wolfgang Amadeus Mozart. eind van de vorige eeuw. Verder volgt onder meer een De meeste voorstellingen worden nieuwe versie van het ballet .Onder in de Randstad gegeven, maar er mijne voeten' uit 1981, gezet op mu- zijn voor daarbuiten drie program- ziek van de Eerste Symfonie van ma's met onder meer choreografie- Peter Schat. Het thema is de tegen- en van Van Dantzig, Van Manen, stelling tussen twee groepen waar- Van Schayk en Balanchine in voor van er éen door Van Dantzig wordt bereiding. aangeduid als ,de engelen'. Deze Er wordt op 5 juli 1991 een specia- symboliseren de idealen en dromen le afscheidsvoorstelling voor de van de mensheid. Daartegenover scheidende artistiek leider georga- heeft de choreograaf pessimistisch niseerd. Het programma daarvan ,de massa' gesteld. In dit program- wordt nog nader bekendgemaakt. LEIDEN "Als Trouw geen rectificatie plaatst, ga ik ze ker stappen ondernemen te gen Van Deel. Dan ga ik naar de Raad voor de Journalistiek of ik begin een gerechtelijke procedure. Van Deel is hier willens en wetens aan het lie gen". Dat zegt de schrijver Adriaan Venema, die in een recensie in het dagblad Trouw onlangs door criticus Tom van Deel werd uitgemaakt voor een 'ordinaire dief'. Venema zou in zijn boek 'G.H. Breit- ner, 1857-1923' zonder bron vermelding passages hebben overgenomen uit 'Hollandse schilders en schrijvers in de vorige eeuw' (1927), een werk van Gerard Brom. Wij vergeleken beide boe ken met elkaar en vroegen commentaar aan Venema en Van Deel. door Emiel Fangmann en Cees van Hoore 'Adriaan Venema is geen schrijver maar een overschrijver. Ik herinner me dat ik zijn monografie over de schilder Breitner las en meteen dacht: dit heeft hij niet van zichzelf. Het stond weliswaar nergens, waar hij het uit gepikt had, ook niet in de literatuurlijst achterin, maar een blik in Broms boek over de schil derkunst en de literatuyr in de ne gentiende eeuw was voldoende. He le passages bleken vrijwel letterlijk overgeschreven en waar ze enigszins aangepast waren aan de minder gebeeldhouwde stijl van Venema zelf, werden ze er niet dui delijker door....Venema, wist ik toen, is gewoon een ordinaire dief. een handige tekstverwerker die lief deloos rommelt met zijn bronnen'. Zo begint de in Trouw versche nen recensie van Van Deel. Volgens deze criticus heeft Venema Brom dus nergens genoemd in zijn mono grafie en zou hij dingen letterlijk hebben overgeschreven. Wat de eerste beschuldiging be treft: Venema haalt Brom zes keer aan in zijn Breitner-monografie, tel kens met duidelijke naamsvermel ding. Ook in de bibliografie noemt hij het boek van Brom. Als hij pas sages van Brom overneemt, laat hij dat telkens duidelijk merken. Daar naast werkt hij sommige zaken die Brom noemt soms verder uit. Daar waar Brom het zijdelings heeft over Breitners bewondering voor Flau- berts roman 'Salammbo', komt Ve nema met een brief van Breitner, aan de hand waarvan hij die bewon dering illustreert. Venema is kortom veel uitvoeriger in zijn mo nografie dan Brom. Maar zijn boek telt dan ook 343 pagina's, terwijl Brom in zijn boek ruw geschat maar zo'n 23 pagina's wijdt aan Breitner. De beschuldiging dat Venema dingen letterlijk zou hebben over genomen is maar in één geval houd baar. Alleen in de inleiding springt hij onzorgvuldig om met zijn bron. Die inleiding eindigt net als het Breitnerstuk van Brom met een ge dicht van Adama van Scheltema, een vers waarmee de atmosfeer van Breitners werk moet worden gety peerd. Het gaat om hetzelfde frag ment. Venema vermeldt niet dat hij door Brom op het spoor van dit vers is gezet. Venema: "Het gaat hier om een bekend gedicht van Adama van Scheltema, om wat wij 'common knowledge' noemen. Hoe vaak wor den redevoeringen niet afgesloten met een frase als 'we shall overco me'? Dan ga je daar toch ook niet telkens bij zetten: 'dat heeft die en die ook eens een keer gebruikt'. Misschien ben ik inderdaad wel door Brom op het spoor van dit ge dicht gezet en heeft het mij destijds net als hem gefrappeerd. Maar dan kun je nog niet zeggen dat ik hele passages heb overgeschreven en Brom nergens noem". "Ik heb in mijn boek over Breit ner talloze nieuwe dingen aan het licht gebracht. Voorzover ik weet, ben ik de eerste die in dat boek in gaat op de correspondentie tussen Breitner en zijn vrouw en die tussen hem en de kunsthandelaar Wisse ling. Ik heb me rot gewerkt aan die monografie". Staartje "Maar dit muisje, gaat nog een staartje krijgen. Ik word eigenlijk steeds kwader op Van Deel. Nu zegt hij tegen sommige mensen dat hij zich heeft vergist. Hij had het zo uit zijn hoofd opgeschreven in die re censie, zei hij, en was vergeten hoe het nu precies zat. Maar in uw arti kel van twee weken geleden zegt hij dat hij alles nog eens heeft nageke ken en dat ik inderdaad diefstal heb gepleegd. Dat vind ik schandelijk. U heeft zelf gezien dat ik Brom tel kens noem. Omdat ik mijn on schuld blijf volhouden, beschuldigt Van Deel mij van blufpoker. Maar het is Van Deel die blufpoker speelt. Hij vergeet alleen dat ik een full- house in handen heb en hij maar een paar waardeloze kaarten. Hij is willens en wetens aan het liegen. Daarmee wil hij mij verdacht ma ken. Maar dit zijn precies het soort praktijken dat ik in mijn volgende boek 'Aristo revisited' aan de kaak zal stellen'. Dat boek gaat groten deels over de literaire kuiperen van Pierre H. Dubois, maar in mijn na woord ruim ik nu ook een plaats in voor Van Deel. Ik eis nu een rectifi catie in Trouw en als die niet komt zal ik óf gerechtelijke stappen gaan nemen óf naar de Raad voor de Journalistiek gaan". Van Deel blijft erbij dat Venema 'diefstal' heeft gepleegd. "Maar dat over die bibliografie neem ik terug. Venema noemt Brom daar inder daad. Maar als u zegt dat Venema Brom ook in de tekst zes keer noemt, dan is dat niet waar. Hij noemt hem maar één keer. Maar goed, u moet eens naar het begin kijken, dat fs en blijft jatwerk. Van een rectificatie in Trouw zal dan ook geen sprake zijn". Vioolconcours met 82 deelnemers SCHEVENINGEN (GPD) - Ze ventien Oosteuropese deelnemers hebben zich gemeld voor het Sche- veningen Internationaal Muziek Concours dat ditmaal is gewijd aan de viool en van 27 maart tot en met 5 april wordt gehouden in het Circus theater. Ons land is met 5 kandida ten vertegenwoordigd. Uit de Bondsrepubliek en Japan komen de grootste delegaties (elk 11 deel nemers). De jongste deelnemer is de 16-jarige Nicolay Madojan (USSR). In totaal doen er 82 violisten uit 27 landen mee: 47 vrouwen en 35 man- Het is ruim veertig jaar geleden dat er in Nederland voor het laatst een internationaal vioolconcours werd gehouden. Dat was in 1948, Visserneerlandiaprij s DEN HAAG (ANP) - Dr. P. van Pe- teghem, docent aan de juridische fa culteit van de Katholieke Univer- steit Nijmegen, krijgt de culturele ANV-Visserneerlandiaprijs. De prijs wordt op 6 april in Nijmegen uitgereikt. Dat heeft het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) be kendgemaakt. De prijs die vergezeld gaat van een bedrag van 10.000 gulden zal ge bruikt worden om een studie van Van Peteghem uit te geven. De stu die gaat over de publiekrechtelijke gevolgen van de opname van de Ne derlanden in het rijk van-keizer Ka- rel met de nadruk op de wisselwer king tussen het regeringsniveau in Brussel en de Raad van Vlaanderen. Scheveningen (Kur- zaal): de tweede en derde prijs wer den toen gewonnen door respectie velijk Theo Olof en Herman Kreb- bers. De Nederlandse kandidaten zijn de 19-jarige Berent Korfker uit Rot terdam (won eerder de Beethoven- prijs op het Internationaal Wie- niawski Vioolconcours in Lublin), de 22-jarige Marleen Asberg uit Nijmegen (won tweemaal de eerste prijs op de lordens Viooldagen), de 28-jarige Jeroen de Groot uit Ber gen op Zoom (won in 1985 de eerste prijs op het Oscar-Backconcours), de 25-jarige Noami Bodden uit Goirle en de eveneens 25-jarige An na Wiersum uit Groningen. De voorronden van het Scheve ningen Muziek Concours worden gehouden op 27, 28 en 29 maart (gra tis toegankelijk). De halve finales zijn op 31 maart. 1 april en 2 april. De finales, begeleid door het Radio Symfonie Orkest onder leiding van Jan Stulen en rechtstreeks uitge zonden door de AVRO-radio, zijn op 4 en 5 april. Na afloop van de tweede finaleavond is de prijsuitrei king. De AVRO-televisie maakt een documentaire die op een later tijd stip op het scherm komt. Omslag van Venema 's boek over de schilder Breitner. In dit werk z zich volgens Van Deel schuldig hebben gemaakt aan plagiaat. wordt beloond met een bedrag van 25.000 gulden. Een extra prijs wordt uitgeloofd voor de beste uitvoering van het verplichte werk tijdens de finale: het speciaal door Jurriaan Andriessen gecomponeerde 'Re flections'. De internationale jury staat onder voorzitterschap van de Nederlander Manus Willemsen. Béla-Bartókprijs voor overleden pianist BUDAPEST Aan de verleden jaar overleden componist/pianist Geza Frid is in Hongarije postuum de Béla-Bartókprijs 1990 toege kend. De onderscheiding is door Arthur Frid namens zijn vader in ontvangst genomen. De in 1904 in Hongarije geboren kunstenaar Géza Frid vestigde zich in 1929 in Nederland en woonde ruim vijftig jaar nabij het Concert gebouw in Amsterdam. In septem ber 1989 is hij overleden aan de ge volgen van brandwonden, die hij in een verzorgingstehuis in Bergen (NH) had opgelopen. Regisseur John Dexter overleden LONDEN (AP) De Engelse opera- en toneelregisseur John Dexter is op 64-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden. Dexter kwam in 1957 bij het Londense Royal Court theater, waar hij met een nieuwe genera tie toneelschrijvers, de zoge naamde 'angry young men' werk je. Toen hij verbonden was aan het National Theatre verbreedde hij er het repertoire, waarbij hij een vruchtbare samenwerking aanging met uiteenlopende men sen als de populaire toneelschrij ver Terence Rattigan en de dich ter Tony Harrison, die Griekse en Romeinse stukken en Franse klassiekers vertaalde. Het toneel stuk 'Equus' van Peter Shaffer bracht hij in 1974 van het Natio nal Theatre naar Broadway, waar de hoofdrol een tijd werd ge speeld door Richard Burton. Maar Dexter was ook een ge vierd operaregisseur. Eén van zijn beste produkties was 'Dialo gen van de Karmelieten' van Francis Poulenc in het Metropoli tan in New York. In 1981 gaf hij de schilder David Hockney op dracht het prachtige decor te ver vaardigen voor drie korte opera's in de Met. Hij werkte ook in de operahuizen van Londen, Chi cago. Hamburg, Parijs en Zurich. Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN Toneel, duns en musical deze week in de, Leidse theaters. Bovendien vermeldt de schouwburg agenda een produktie rond het werk van de kort na de oorlog overleden Duitse ko miek Karl Valentin. Valentin Jan Veldman is een jonge Gro ningse tekstschrijver, die zich tot nog toe op verschilleyide terreinen van tekstproduktie en tekstpre sentatie bezig is geweest. De lied jeszanger-verhalenverteller heeft zijn grote belangstelling voor de Beierse komiek Karl Valentin (1882-1948) om weten te zetten in een samenwerking met Noorde lijk Theater De Voorziening, waaruit een produktie rond deze komiek is voortgekomen. Een pro duktie. die donderdagavond in de Leidse Schouwburg is te zien. Voor het programma 'Valentin, Veldman Co' heeft de auteur naast enkele naast enkele thea terscènes vertalmgen en bewer kingen gemaakt van teksten uit het gevarieerde materiaal van Valentin. Een reeks gesprekken met regisseur, vormgever en dra- matrg resulteerde in een voorstel ling sstruktuur, die door Veldman werd opgezet. In de combinatie van het Valentin-materiaal en zijn eigen teksten heeft Veldman een evenwicht trachten te vinden tussen de idiotie van Valentins voortdrende mislukkingen in het menselijk streven op de been te blijven en zijn eigen tragikomi sche werkelijkheidsbeschouwing. Veldmans geschreven werkelijk Rik van Uffelen en Arlette Weygers in Hugo Claus' 'Vrijdag', een produktie van Toneelgroep Amster dam. do*o Kees de Graal!) Fragment uit 'Valentin, Veldman Co', gespeeld door Noordelijk Theater D Voorziening. heid bestaat volgens een toelich ting op het programma uit 'ver bijzonderde' alledaagse situaties, waarin de waanzin van het mis verstand en de onderliggende emotionaliteit en eenzaamheid van individuen in een doldraai- ende samenleving de mens voort durend parten spelen. Wat de figuur van Karl Valen tin betreft, deze komiek was voor al in het München van de jaren twintig even bekend als bijvoor beeld Chaplin, Keaton en de Marx Brothers. Hij vormde een duo met Liesl Karlstadt, die voordien deel uitmaakte van een folkloristisch koortje. Valentin stond bekend als een hypochonder, die geplaagd werd door fobieën en angst om zijn gezondheid. Men mag aaime- men dat zijn creatieve produkti- viteit vanit die gebroken situatie ontstond en dat hij op het toneel de mogelijkheid had zijn eigen neuroses weg te spelen Vrijdag Toneelgroep Amsterdam reist met een produktie door het land, die in het afgelopen seizoen alleen in Amsterdam te zien is geweest. Het gaat om Hugo Claus' toneelstuk 'Vrijdag', dat vrijdagavond in de Leidse Schouwburg wordt opge voerd. Zo'n twintig jaar geleden werd de stroom tomaten, die naar de acteurs en actrices van de toen malige Nederlandse Comedie werd gegooid, onderbroken door het applaus voor het door Claus zelf geregisseerde melodrama. Nu heeft Sam Bogaerts het ter hand genomen met een grotendeels uit Vlaanderen afkomstige bezetting. In 'Vrijdag' komt een man te rug uit de gevangenis, na een ver oordeling wegens incest (ook toen al...) met zijn dochter. Zijn vrouw heeft dan een tweede dochter ter wereld gebracht, van wie zijn vriend Erik de vader is. Arlette Weygers en Rik van Uffelen spelen het echtpaar. Tania van der San- den de dochter en Kees Hulst de vriend. Up on the Roof De musical Up on the Roof staat zaterdagavond op de planken van de Leidse Schouwburg. Het verhaal van deze door Simon Moore en Jane Prowse geschreven musical speelt zich afin de zomer van 1975. Vijf studenten gaan het helemaal maken met hun a-capel- la popgroep 'The Roofclub'. De wereld ligt aan hun voeten, idea len worden verwezenlijkt. In elk geval zullen ze elkaar tien jaar la ter terugzien ergens in Zid- Frankrijk. Wat er ook gebeurt... het thema van het verhaal draait om het belang van oude vriend

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11