V
Hoe
Nederlandse couturiers de zomer zien
- e
GOVERS
Flamboyant
EGDAR VOS
Sober
MOLENAAR
KRONER
Afwisselend
De afgelopen weken
toonden Nederlandse
couturiers hun collecties.
Ze hebben allemaal
een andere kijk op de
t
Np
Frank Govers gokt op een vro
lijke en vooral warme zomer.
Dat komt niet alleen tot uit
drukking in de felle kleuren
en onverwachte kleurencom
binaties die hij in Amsterdam
op de klanken van zigeuner-
muziek ten tonele voerde,
maar ook in het vele bloot in
zijn nieuwe haute couture-
collectie voor lente-en zomer.
Een collectie, waarvoor hij
zijn inspiratie opdeed bij de
overzichtstentoonstelling van
de Nederlandse schilder Kees
van Dongen in museum Boy
mans van Beuningen. Govers
brengt het door van Dongen
in felle kleuren geschilderde
mondaine leven van rond de
eeuwwisseling in herinnering
met een lente-en zomermode
als een uitbundig, vrolijk
feest.
Ruim een uur lang para
deerden zijn mannequins
over het plankier in de meest
kleurige gewaden. Hard roze,
vuurrood, knalpaars, geel,
oranje, appelgroen, turkooi
zen en kobaltblauw werden
onderling gecombineerd en
afgewisseld met veel zwart en
wit. Govers had zich ditmaal
ook uitgeleefd in het combi
neren van dessins en materia
len. Het resulaat was een
sprankelend geheel waarbij
noppen, ruiten, bloemen en
dierenprints naar hartelust
werden gemixed.
In de collectie van Govers
veel combinaties met ko-
kernauwe korte rokken. Als
start van de show toonde hij
een superkort strak minijurk-
je in vuurrood met een wijd
vallend 7/8 jasje, afgezet met
kant. In de collectie van
Govers zaten veel combina
ties met kokernauwe korte
rokken. Wie geen mooie be
nen heeft en liever de knie be
dekt wil houden, komt er bij
hem deze zomer bekaaid af.
Op een enkele lange door-
knoprok na, was het overwe
gend kort tot superkort wat de
klok sloeg. Wie terugschrikt
voor een kort rokje of broekje
zal derhalve haar toevlucht
moeten zoeken bij de vele ver
sies van de lange broek met
rechte niet al te wijde pijpen
waarbij sommige exemplaren
deden denkeQ aan piraten-
broekjes.
Govers combineert zijn kor
te rokjes met allerlei jasjes:
heuplange getaileerde model
len, wijdvallende cape-achti-
ge modellen al dan niet met
ronde voorpanden, korte bo
lero's en getailleerde jasjes
GPD)
met een schootje. Vrijwel alle
jasjes zijn kraagloos. De tradi
tionele blouse onder de tail
leurs verving hij door fraai ge
drapeerde kleine bustiers of
haltermodellen met soms een
rugdecolleté en striksjaal.
Korte leren rokjes combineer
de hij ook met katoenen trui
en in 'Op-art'-dessin met boot
hals in zowel zwart/wit als een
gewaagde oranje/rood combi
natie.
Trouw aan zijn eigen stijl
toonde de couturier een grote
verscheidenheid aan jurkjes.
Strakke kleine bloemenjurk-
jes gingen schuil onder wijde
7/8 jasjes met capuchon of
korte bolero-jasjes. Sjieke
unie exemplaren hadden een
tulprokje met draperie en
vaak korte mouwtjes. De ei
genzinnigheid van de coutu
rier kwam daarnaast tot uit
drukking in wijde, uit stroken
opgebouwde exemplaren uit
de Spaanse- of zigeunerlook.
Dit zomerfeest werd zelfs
doorgezet in de overvloedige
aanwezigheid van franjes,
omslagdoeken en raffia bloe-
Voor cocktail, theater en
feestelijke gelegenheden
maakte Govers perfecte hand-
geborduurde jurkjes met bij
passende pailletten jasjes in
felle kleuren. Voor groot gala
konden zijn klanten naast de
vele korte toiletten met enor
me stikken en een sleep kie
zen uit enkellange fourreaux
die als een pareo waren omge
knoopt met bolero's vol glin
sterende pailletten en kraal
tjes.
Conny Heida
Voor het bonte, kleurige
beeld dat de mode deze zomer
oproept, probeert couturier
Edgar Vos wat tegenwicht te
bieden. Hij zoekt het vooral in
effen tinten en combineert
(bijna) nooit meer dan twee
kleuren met elkaar De hoofd
kleuren zwart, rood en mari
neblauw gaan onveranderlijk
samen met met een wit-tint.
Dat wit wordt dan bijvoor
beeld gebruikt om een over
slagjurk of blazer af te biczen.
Bij de beiges en de pastels is
hij weieens wat scheutiger
met kleuren, bijvoorbeeld in
de vorm van een constaste-
rende sjerp, die om de taille
gewikkeld zit.
De nieuwe zomercollectie
oogt dan ook. afgezien van de
pittig korte rokken, een beetje
streng. Daartoe draagt ook ze
ker de vrij strakke belijning
van de hele collectie bij.
De jasjes zijn vrij lang en
aangesloten, ze worden gedra
gen op korte rechte of klok
kende rokjes. Maar met de
wat afgeronde schouders, de
keuze uit jasjes met of zonder
revers, met een hoefijzervor
mige of boothalsachtige uit
snijding, biedt Egar Vos ook
zijn niet meer piepjonge, of
superslanke clientèle mo
dieus waar voor hun geld. Het
langvallende jasje kleedt on
danks de soms lichte taille
ring mooi af en korte rok is in
de couture nooit een pro
bleem, die wordt gewoon op
de goede lengte gemaakt. En
wie alleen dat draperie- of
wikkeltopje wil laten zien,
maar niet de heel blote rug,
houdt gewoon het blazerjasje
Naast rokken, combineert
Vos zijn jasjes ook met een
wijd, klokkend rokbroekje of
een stadsbermuda. Maar om
ook daar weer eens iets anders
te laten zien, maakt hij er een
soort jumpsuitje met een
strapless bovenlijfje van.
Wat de pantalon betreft
hoeft er, buiten het vakantie
seizoen, op Edgar Vos niet ge
rekend te worden. Alleen voor
Zwart linnen jasje met witte bi&s gedragen op e
de vakantie maakt hij heel
strakke 7/8 (net over de knie)
broek met een verhoogd
heupstuk, die geleend lijkt
van het toreadors-tenu. Deze
versiert hij ter hoogte van de
knie met knoopjes of een
strik. Daarboven een
plastron, haltertopje of wik
kelblouse en het geheel wordt
gecompleteerd door wijde,
soepelvallende blouse en een
forse hoed. Maar zoiets in zij
de uitgevoerd, is natuurlijk bij
uitstek geschikt voor een zo
merse party.
Jurken maakt Edgar Vos in
twee lijnen: met een verleng
de taille en een kort klokkend
gedragen
vrij strakke
Perfectie van top tot teen. Van
het platte vierkante, 'n beetje
op een boek of een baksteen
lijkende hoedje, tot de schoe
nen in dezelfde kleur en het
zelfde dessin als de kleding.
Een perfectie in model, afwer
king en kleurkeuze die je al
leen bij couturier Frans Mole
naar aantreft.
Het slanke silhouet waar
Molenaar deze zomer voor
kiest, krijgt veel zwier door
wijde tuniekblouses en royaal
klokkende ottoman-mantels
met heel wijde mouwen. Deze
laat hij dragen op ruim boven
de knie vallende, maar niet te
korte strakke rokken.
Hij combineert zijn 7/8-
blouses, die een ruime rug
hebben, een kraagloos v-hals-
je, goudkleurige of stofkno-
pen en een niet te wijde
mouw, ook heel succesvol
met zijn pantalons, die vrij
nauw zijn. Alleen bij zijn fel
gekleurde katoenen truien, in
EINDREDACTIE
HENK HOUTMAN EN
HENRIËTTE v.d HOEVEN
een soort spinnekopsteek,
laat hij witte ruime, naar de
enkel toe wat smaller worden
de pantalons dragen.
De vrolijke kleuren: een
prachtig oranje, turkskooi,
rood, blauw, appelgroen en
roze en de fraaie stoffen die hij
voor al zijn creaties gebruikt,
geven aan de eenvoudig ogen
de modellen, een heel elegan
te, zomerse uitstraling.
Maar het spel met diagona
le, horizontale en verticale lij
nen waar Molenaar echt een
meester in is, komt toch het
beste tot uitdrukking in de
wat meer aangesloten model
len. Zo maakt hij jasjes met
ongelijke panden, maar zo dat
de.schuine lijn nadrukkelijk
en toch vloeiend doorloopt.
Naast de 7/8 jasjes heeft Mo
lenaar ook heel korte, net in
de taille vallende modellen.
Hier gebruikt hij soms zijn ge
liefde cirkel, zoals in het jasje
met de sluiting op de schou
der waarvan de voorpanden
vrij ruim zijn een helemaal
rond lopen. De rok die daarbij
wordt gedragen, heeft een
heel brede tailleband, die het
ranke figuur van de draagster
nog eens onderstreept.
Bij zijn favoriete meetkun
dige lijnen heeft Molenaar
voor dit seizoen ook de spiraal
gevoegd, die hij heel grappige
verwerkt in gazen hoeden en
kragen, waarmee recht aan
sluitende jurkjes met een col
feestelijk accentje krij
gen.
Heel feestelijk is ook de
combinatie van rok en tuniek
in een roze, paars en zwart ge
streepte transparante stof. De
tuniekblouse in dit ontwerp
heeft een bescheidejfcyierkan-
te*'ha&$aan de vcxJScant, de
vierkante hals varrüè rugpar
tij is* wat dieper* uitgesneden.
Het geheel wordt gecomple
teerd door een vrij brede cein
tuur van dezelfde stof.
Voor het cocktail-uur toont
Molenaar, ondanks modellen
in vrolijke kleuren, met enor
me pofmouwen, gezet aan een
lange manchet, een duidelijk
voor keur voor zwart. Pakjes
met iets getailleerde tunie
ken, versierd met de voor hem
zo karkteristiek biezen maakt
hij helemaal in zwart en het
enige kleuraccent, maar dan
meteen ook heel opvallend, in
zijn strak aansluitende jurkjes
met heel dunne spaghetti-
bandjes zit in de geplisseerde,
vederlicht transparante sjaal
die er bij wordt gedragen. De
ze grote vierkante avondsjaal
is afgezet met een bies van fel
geel, groen, rood of oranje.
Bij dat zwart komen de for
se oorbellen en de vrij dicht
tegen de hals liggende ketting
met grove schakels helemaal
tot hun recht. In de cocktail-
en avondkleding brengt Mole
naar ook een wijde, a-symme-
trische rok (soms een dubbel-
rok), die gezét is een een lang,
a-symmetrisch geplooid lijfje.
Deze vrij lang vallende model
len, uitgevoerd in prachtig ge
kleurde zijde, vormden het
sluitstuk van eenhoe kan het
anders, perfekte show.
Henriëtte van der Hoeven
rokje of in een eenvoudig
recht model met gedrapeerd
overslaglijfje en een wat klok
kende losse pand aan de voor
kant van de rok. In de eerst ge
noemde lijn valt vooral de
jurk van transparante stof, in
het lijfje afgewisseld met ba
nen leer, op. Heel elegant is de
rode jurk met draperie-over
slag en een vaag geplooid los
pand dat zwierig afhangt over
de schouder.
Zoals altijd doet Vos tussen
de couture door even een
rondje confectie en kondigt
en passant aan dat er sinds-
kort ook in Rotterdam een Ed
gar Vos Boutique is. Die kle
ding loopt van maat 36 tot en
met maat 50 en volgt de coutu-
re-collectie op de voet. Het
pakje met de rechte rok met
iets getailleerde jasje en de
drie rijen knopen als sluiting
Perzikkleurig wollen satijn
mantelpak met een
a-symmetrische kraag en een
blote schender.
en versiering is nu niet een ty
pisch voorbeeld voor een
maat 50, maar de lange blazer
met eenknoopsluiting en vrij
smalle rever beslist wel. Ook
heel goed is de wijde ge
bloemde blouse-jurk, die over
een stadsbermuda en een top
je wordt gedragen. De prijs
van deze Vos-creaties ligt zo
rond de vierhonderd gulden.
Ook voor de avond kiest
Vos voor de strenge gratie van
zwart en wit, waarbij loop-
splitten, los vallende panden
of een veelvoud van transpa
rante rokken voor een vrolijke
noot zorgen. Wie niet meteen
in het lang hoeft, heeft wat
meer mogelijkheden bijvoor
beeld een strakke goudkleu
rig jurk met blazer of een glan
zend paarse klokrok met daar
op een blazer van brokaat in
mooie groen rose, paars en zil
verlinten.
Henriètte van der Hoeven
Evenwichtig, afwisselend,
draagbaar en heel mooi ge
maakt, zo kan in het kort de
collectie van de Amsterdamse
couturier Rob Kroner worden
gekenschetst. Evenwichtig
omdat vondsten zoals een
fraai klokkende rugpartij of
kleine biesjes op de coupena
den en langs de zoom, steeds
weer terugkomen. Afwisse
lend door niet een strenge
keuze tussen rok, broekrok,
stadsbermuda of drie
kwartbroek. Draagbaar door
de rok of broeklengte, de niet
te overdreven taillering en
materiaalkeuze: linnen, ka
toen, tricot en wol. En mooi
gemaakt spreekt natuurlijk
voor zichzelf.
Bij Kroner zijn veel kleu
rencombinaties mogelijk:
zwart, met wit en oker, geel
met zwart en wit, groen-rood,
blauw-wit en natuurlijk veel
uni-kleuren. Een stof met
bloemdessin wordt heel
spaarzaam gebruikt.
Rob Kroner kiest bij zij dag
pakjes voor een sportief ele
gante vrouw, die zich thuis-
voelt in een wijd gesneden
korte broek, een rokbroek of
een stadsburmuda. Deze
broeken hebben allemaal een
omslag en worden gecqmple-
teerd door korte jasjes, die
open worden gedragen zodat
een strapless-bh in de kleur
van het pak, of soms van wit
kant zichtbaar wordt.
Maar voor wie zich daarin
niet lekker voelt, heeft hij ook
De rugpartij is bij Kroner altijd belangrijk.
strakke, niet te korte rokken
met vrij lange wat getailleerde
blazers. Een heel feestelijk ac
cent krijgen die blazers door
de kanten reverkraag waar
van Kroner sommige pakjes
voorziet. En voor wie ver
knocht is aan wijde, ruisende
rokken is er een heel wijde, tot
op de enkelvallende baantjes-
rok, die wordt gecombineerd
met een in de taille vallend
jasje.
Maar bij Rob Kroner is het
altijd oppassen; een model
heb je pas écht gezien als de
mannequin je de rug heeft
toegekeerd. Een echte 'Kro
ner' herken je dan ook aan de
rugpartij. Een op het oog een
voudig, recht, donkerblauw
jurkje, met alleen een kleine
versiering op de schouder,
wordt een echte haute-coutu-
re- creatie door het klokkend
gesneden rugppand. Hetzelf
de idee past Kroner toe in zijn
rokken en korte en lange jas
jes. Die losvallende klokken
worden soms weer met een
strik ingenomen, zodat een
beetje queue-effect onstaat.
Een mooi voorbeeld van dit
typische Kroner-effect is een
tweedeligpakje van genopte
katoenen piqué. Hierbij lijkt
het of het jasje achterstevoren
wordt gedragen omdat het
rug-decolleté een rever heeft.
Ondanks de wijde rug blijft
het lijfje vanvoren strak, door
de strik achter in de taille.
Van zijn favoriete materi
aal, Franse tricot, maakt Kro
ner voor deze zomer strak-
aansluitende jurkjes, die zijn
voorzien van een wijd klok
kende strook.
Voor het cocktailuur is het
ook bij Rob Kroner overwe
gend ztoart. Heel mooi is een
zwart pakje dat bestaat uit een
strakke rok en een lang, aan
sluitend jasje met Branden-
burgse sluitingen, ook ook het
in kant uitgevoerde strakke
straplessjurkje met wijde
strook aan de zoom ziet er
aanlokkelijk uit.
Na de zo eigentijdse dagcol
lectie is het even schrikken by
het 'groot-avondtoilet', waar
voor Kroner zich heeft laten
inspireren door de Renaissan
ce. Hij maakt theatrale gewa
den in goudbrokaat met heel
wijde rokken waaronder sty-
ve gazen petticoats moeten
worden gedragen. Jurken om
je in te laten schilderen maar
minder geschikt voor een
avondje theater, tenzij je twee
plaatsen kun reserveren.
Henriëtte van der Hoeven
JBlTTCOTJt?
Volop
De boom der kennis, daar heb
ik weieens over geschreven.
Hoe jammer het is dat we daar
van hebben gegeten. We niet
meer onbekommerd kunnen
genieten.
We kunnen ons in deze tijd van
alles veroorloven door de alom
gestegen welvaart. We genie
ten van zaken waarvan we ons
vroeger niets eens konden
voorstellen dat ze ooit onder
ons bereik zouden komen.
Maar er wordt ons daarbij wel
meteen voorgehouden hoe
slecht dit allemaal voor ons is.
We moeten van die boom eten
of we willen of niet.
Toen automobielen er nog al
leen voor de 'happy few' wa
ren. toen was het bezit er van
een probleemloos voorrrecht.
Onbekommerd toerde die 'few'
er in rond, wolken rook uitsto
tend. Van niets wetend. Toen
Jan-met-de-pet er ook eens
aan toe kwam, toen stierven
meteen de bomen af.
Toen batterijen pas waren uit
gevonden werden ze dankbaar
en zonder problemen aange
bracht in allerlei apparatuur
voor de financieel draagkrach-
tigen, zodra die apparaten voor
iedereen bereikbaar waren,
werden batterijen ineens een
milieuprobleem en moeten we
terug naar de opwindveer.
De welgestelden tafelden in
vroeger jaren ongestoord met
•niet minder dan vijf gangen, co
pieus en calorierijk en hadden
geen weet van het foute er van.
Amper kunnen minder draag-
krachtigen zich dat veroorlo
ven of we weten droevig veel
over ons cholesterolgehalte en
over hart- en vaatziekten.
Vroeger adopteerde een enkel
echtpaar onbekommerd een
kind als het op reguliere wijze
bij henzelf niet ging. Nu het er
duizenden zijn. moet je er op
bedacht zijn dat ze straks in
praatgroepen terecht komen,
wegens hun identiteitscrisis.
Toen hulp in de huishouding
nog alleen was voorbehouden
aan beter gesitueerden toen
waren booien heel gewoon. Nu
velen zich wat hulp kunnen
veroorloven weten we dat 'me-
vrojen uitbuitsters zijn en dat
woorden als dienstmeid en
werkster echt niet meer kun-
Die booien weckten "s zomers
samen met hun mevrouw de
heerlijkste zaken en nooit
stond er op een etiket te lezen
wat er wel voor fouts in die pot
ten zat. Dat kwam pas toen we
allemaal conserven konden
kopen. Toen kwamen die drei
gende mededelingen over E-
waarden en over Joules op ons
af.
Welgestelde dames snoepten
genietend van bonbons en hun
kinderen kregen vast en zeker
als versnapering geen brok
wortel of een stukje kaas, dat
werd pas voorgeschreven toen
we allemaal snoepgoed kon
den betalen.
Kleine elegante sigaartjes of
flinke bolknakken sierden pro
bleemloos de geslaagde heren
van vroeger. Pas toen we met
z'n allen aan het roken sloe
gen. toen moetsen we beducht
zijn voor longkanker en voor
het hart.
Voor het eerst bezitten we van
hoog tot laag genoeg om aan
onze lusten te kunnen voldoen,
al is het maar het onbeheerst
veel eten van vers bruinbrood
met dik boter en kaas of we we
ten ook dat bijna alles slecht
voor ons is. voor onze organen
oj voor onze lijn. Van hoog tot
laag hebben we van de boom
gegeten jammer genoeg, want
wie durft er nog volop te eten.
te drinken en te vrijen zonder
een enkele bijgedachte? Bijna
niemand toch meer. En dat net
nu we er tijd en geld voor heb
ben.
Een rauw geklust ei met een
beetje rum nemen zonder aan
salmonella te denken, lui op de
bank liggen met een boek en
een zak bonbons zonder aan
de extra ponden te denken, dat
zou toch heerlijk zijn?
Maar we hebben nu eenmaal
van de boom gegeten en we
zijn daardoor met een vaag
schuldgevoel opgezadeld.
Voor altijd
Wat jammer is
INA DE RUYTER