'Ik heb jaren verspeeld' Marianne Faithfull past nu definitief in het rijtje mystieke vrouwen ZATERDAG 17 MAART 1990 PAGINA 31 De ex van Mick Jagger. Een relikwie uit de roerige jaren zestig. Een meisje met een engelachtig gezichtje dat mooie liedjes als 'As Tears go by' zong. Een kindvrouwtje uit de betere kringen, dat de schandaalpers haalde door op bekakte toon erotiek te preken. Na de seks, drugs en Mick Jagger resteerde voor Marianne Faithfull de kater, een zelfmoordpoging en het sanatorium. In 1979 publiceerde ze haar dagboek in plaatvorm ('Broken English') en kreeg ze grote artistieke erkenning. 'A singer who found fame first, talent later', 'Een zangeres die eerst de roem vond en later het talent', kopte een Engelse persmuskiet adequaat. Sindsdien past Faithfulls naam in het rijtje mystieke vrouwen als Piaff. Garbo en Leander. Op 13 mei geeft ze een concert in Theater Carré, het eerste in ons land in bijna dertien jaar. door John Oomkes November 1989. De Church of St. Ann of the Holy Trinity in de Newyorkse wijk Brooklyn is bezwangerd van een onbeschrijfelijke melan cholie. Het is een onverwacht weerzien met een vrouw die haar Amerikaanse verblijfsver gunning twee jaar eerder kwijtraakte doordat ze verzuimd had die te Verlengen. Ze zingt. Droog, kelig, vanuit haar maag. Vlak boven het podium hangt een droge mededeling: 'Roken verboden voor iedereen, behalve voor Marian- Volgende maand komen de videoregistratie en geluidsopnamen van de intense kerkcon- certen in New York op de markt. Het album Blaze Away laat horen hoe Faithfull terugkijkt op haar leven. Ze zingt As Tears go by. maar ook Sister Morphine het nummer dat ze sa men met Mick Jagger schreef over de gevaren van verboden genotsmiddelen. Ze eert John Lennon door diens Working Class Hero uit te voeren en keert terug op haar schreden door Why 'd ya do it, een lied over seksuele jaloezie, een live-uitvoering te geven die rustig klassiek genoemd kan worden. Rauw, hees, oer. Voorjaar 1990. Amsterdam. De Chinese acu puncturist observeert de vrouw die voor hem staat zorgvuldig. Ze ziet er voor haar 43 jaren doorleefd uit. Haar witte teint laat op een vreemd-doorschijnende manier zowel kracht als zwakte door. De vrouw verkeert niet be paald in een florissant fysieke conditie. De Amsterdamse arts besluit haar niet al leen kruiden te verstrekken, maar ook een kor te behandeling te geven. Marianne Faithfull laat het zich welgevallen: straks zal ze de ver moeienissen van een interview beter aankun nen. "Rookt u veel?", vraagt de acupuncturist na enkele minu,ten. Een droog nicotinekuchje verraadt'de kettingrookster. Incidenten Een droge, korte lach klinkt op als ze de vraag heeft herhaald. "Kijk ik naar mijn leven alsof het een boek is dat uit verschillende hoofd stukken is opgebouwd?" Faithfull schok schoudert, een beweging die onverwacht grof afsteekt bij haar tengere lijf. Alsof een krukas een wiel aanslingert. "Alsof mijn leven van vóór 1979 mijn eigen prehistorie is? Nee! Ik ben nog steeds dezelfde persoon". Zwijgt: "Soms denk ik zo, als ik mijn leven overzie en het in een voor mij te hanteren denkraam wil onderbrengen. Op andere mo menten kan het me-eenvoudig niet schelen. Ik bekijk al die mensen die een rol hebben ge speeld en die me zó kwaad maken alleen maar als ik aan ze denk. Ik beschouw ze als sta tions die ik op mijn reis heb aangedaan. Ze zijn helemaal niet zo belangrijk. Het waren gewoon toevallige incidenten in mijn leven." "Ik besef dat dat een intens egoïstische ma nier is om andere mensen zo te bezien. Ik be grijp wel dat het in werkelijkheid anders ligt hoor. Dat het mensen zijn die ook hun eigen pad trekken en die het jouwe kruisen en ook weer verder trekken. Dat weet ik. Maar soms kijk ik van een grote hoogte op hen neer". Ze lacht weer kort en knipt een aansteker open. "Dat is mijn krankzinnigheid". "Ik begrijp dat je heel goed met je verleden kunt leven als je je fouten kunt zien als de prijs die je moet betalen om uiteindelijk je weg wel te vinden. Dat beeld helpt het publiek ook te zien wat er waar is aan De Artiest". Ze zucht weer. "Ik weet het niet". Je leerde enkele jaren de Amerikaanse producer Hal Willner kennen in het kader van een bijzonder project rond het werk van de Duits-Amerikaanse componist Kurt Weill. Jij zong Ballad of a Soldiers Wife op een tekst van Brecht, en sindsdien zijn de vergelijkingen met Lotte Lenya niet meer van de lucht. Was het jouw eigen keuze om juist dat lied te zingen Faithfull: "Ik wist niet wat ik moest zingen van Weill. Ik ben helemaal niet iemand die al tijd weet wat ze wil. Dat ben ik helemaal niet. Ik maak veel gebruik van andere mensen. Voor ideeèn, suggesties. Ik werk graag vanuit een breed repertoire en met een vaste groep mensen. De individuele geest is altijd erg be perkt. Ik vind het heel moeilijk om op mijn eentje te werken. Ik móet veel in mijn eentje werken, want ik schrijf zelf teksten en dat is een eenzaam gevecht. Maar ik werk liever met mensen samen. Misschien moet ik niet zeggen dat ik ze gebruik, want ik gebruik ze niet in de neerbuigende betekenis van dat woord. Het is voor beiden een zegenrijk proces. Hal Willner is een heerlijke man wat dat betreft". Ze zucht weer. "Hoe moet ik dat nou zeg gen? Ik ben erg betrokken bij mijn werk, maar op hetzelfde moment sta ik er ook los van. Ik ben er achter gekomen dat ik me heel open moet opstellen en me moet laten beïnvloe den". Marianne Faithfull anno '1990: Je wordt wat relati- verender als je ouder wordt", (foto GPD Tot op het punt dat een ander je een rol op dringt? Faithfull: "Daar verzet ik me tegen met elke vezel in mijn lichaam. Ik ben vast van plan om dat niet met me te laten gebeuren. Op het mo ment dat dat gebeurt trek ik me uit een relatie terug. Dan stop ik met de samenwerking. De meeste mensen met wie ik werk beseffen dat ook. Hal Willner en ik hebben waanzinnige ru zies gehad, en ik heb hem vaak teleurgesteld. Veelvuldig heb ik geweigerd songs te zingen waarmee hij kwam aandragen. Ik heb een vage herinnering aan een ruzie in 1987". Dat had ook met Weill te maken Faithfull: "Ik was wanhopig. Hal wilde me een tekst van Brecht laten zingen, een gedicht. On Suicide, over zelfmoord. Het was interes sant, maar ik zou worden vervloekt als ik had gewaagd dat uit te voeren. Het was te. Ik vind dat ik het er niet boven op moet leggen. Ik ben veel meer geïnteresseerd in teksten die op een meer subtiele manier duidelijk maken wat ik heb beleefd. Laat de mensen maar op zoek gaan naar wat ik heb te zeggen, schotel het ze niet allemaal voor. Ze voegen alle puzzelstuk jes toch wel bij elkaar. Je hoeft het niet te spel len". Hoe vertel je 't hem? Faithfull: "Soms ben ik rechtstreeks en kan ik hem vertellén: nee, dat doe ik niet, you stu pid motherfucker. Op andere momenten ont wijk ik dat soort confrontaties. Gewoon para noïde. Dat is een van mijn grootste problemen met andere mensen. Als je met anderen sa menwerkt stel je jezelf helemaal open, dan geef je een stukje intimiteit prijs. Je voelt de geest van iemand anders heel concreet, het is alsof iemand zijn vingers door je hersens haalt. Heel bijzonder. Alles zonder het gevoel dat je eigen ego zo belangrijk is; dat komt pas om de hoek kijken als iemand tegen een ander roept: dat en dat moetje doen. Opeens moet je jezelf dan weer beschermen. Ik voel me dan be dreigd, niet beschermd, paranoïde. Gewoon verschrikkelijk. Ik word dan héél naar". Je beschrijft reacties die actrices plegen te vertonen. Je wilt wel iemand hebben die je din gen suggereert, maar niet voorschrijft Faithfull: "Misschien. Maar in de stukken die ik bijvoorbeeld heb gespeeld van Tsjechov (De Drie Zusters) heb ik dat nooit toegepast. Ik doe het alleen als het om platen gaat. Dat zijn veel langere ontstaansprocessen, soms meer dan drie maanden. Bij mijn vorige plaat, Stran ge Weather, was de samenwerking ideaal. Ik voelde me in complete harmonie met iedereen todat Hal Willner aan het eind van de opnamen begon over On Suicide. Hij is erg clever; het kostte het project uiteindelijk niet de kop. Hij houdt van dat soort plots. Zo ben ik niet: ik ben veel meer rechtstreeks". Over directe emoties gesproken. Op je nieuwe plaat 'Blaze Away' staat Guilt, een lied dat uitgesproken handelt over schuld, schuld besef en de schuldvraag. Faithfull: "Dat is geschreven in samenwer king met Barry Reynolds, een musicus met wie ik net als met Hal Willner een intense, deli cate samenwerking heb opgebouwd. Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog twee uur lang op een podium zoiets zou kunnen opbrengen. Guilt is een waanzinnig lied, niet? Ik heb veel gestudeerd op het onderwerp schuld. Het is vele jaren lang een van mijn grootste obsessies geweest. Misschien wel een van de grootste drijfveren van mijn leven". "Ik kwam op een punt dat ik me nadrukke lijk met schuld moest bezighouden, het uit mijn lijf moest lossnijden en het goed moest Glenda Jackson hebt gedaan, die waren alle maal bijzaak? Faithfull zucht: "Niet interessant jóh! Mmm, nee...Tsjechov vond ik geweldig, net als The Seven Deadly Sins. Daar krijg ik veel uit terug, een perspectief op de moraal van deze tijd. Ik weet dat dat Weill-stuk een nogal donker beeld geeft van de mensen. Misschien is dat de reden waarom het me bevalt en dat ik er tegelijk zo bang van ben". Lacht. "Dit is niet makkelijk, weet je". Ik heb twee songs gemist op je plaat 'Blaze Away' die je wel live uitvoert. Lennard Cohens 'Tower of Song'. En U2 schreef 'Conversation on a Barstool' voor je. Faithfull: "Ze zeggen dat ze dat voor mij heb ben geschreven, met mij in gedachten. Je weet het nooit zeker. Het gaat over een vrouw die aan een bar in laten we zeggen New York hangt, die in gesprek raakt met een man die wel wat met haar wil. Zij vraagt om geld. Bij elk refrein wordt het bedrag lager 45 dollar, 35, 25 dollar totdat ze aan het eind van het lied het hoofd in de nek gooit en iets uit de hoogte krijgt. Zo'n verandering van stemming die vrouwen wel vaker tonen. Opeens hoeft ze niks meer. Het ene moment was ze nog een zaam, pathetisch. Het andere moment zegt ze: maar je weet niet wie ik ben, wie je vóór je hebt. Ik heb nog voor Kennedy gedanst... Mooi lied, past bij me, maar het was niet af, Voor dat mooie lied van Cohen kreeg ik de rechten niet, helaas, want daar komt ook een tekst over ver vreemding in voor...prachtig. Had ik zelf kun nen schrijven". Wat doe je eigenlijk in deze jaren negentig, in die gekke platenwereld? Faithfull: "God mag het weten. Het is een moeilijk vak. Ik probeer mijn weg te vinden, een artiest te zijn, mijn persoonlijke steentje bij te dragen. Mijn quota te halen. En ik ge bruik de platenindustrie als een manier om dat doel te bereiken. Ik heb het punt nog niet be reikt waarop ik de inspanningen niet meer aankan. Maar zolang ik het wel kan wil ik pro beren mijn woorden te laten horen". Is dat de reden waarom je voor een kerk koos als opnamestudio? Faithfull: "Ik werd gevraagd. Dat heb ik no dig. Er moet behoefte aan me bestaan. En die kerk...dat werd pas later een probleem, na de opnamen. Ik werd waanzinnig kwaad toen een aantal kennissen me van blasfemie beschul digde, omdat' ik, zondige vrouw, er optrad en daar Sister Morphine, Guilt en Why d'you do it durfde te zingen. Ze waren geshockeerd. Ik was buiten mezelf, en gekwetst". Dus toen kreeg je net als in de jaren zestig het verwijt naar je hoofd datje profaan had ge handeld? Faithfull: "Waarom toch? Je hoopt dat de mensen dat nou eens kwijtraken. Ik heb me zelf nauwkeurig afgevraagd: zat er misschien iets bij van: als ik, Faithfull, daar optreed, shockeer ik dan? Wil ik niet een heel klein beetje shockeren? Nee, ik heb er geen moment bij stilgestaan". As years go by. Faithfull: "Ja. Je wordt wat relativerender als je ouder wordt. Nee, ik ben blij dat ik in een kerk heb opgetreden. We zijn allemaal zon daars, niet? Veel van de mensen die kwamen kijken waren zo'n vijftien jaar of langer niet in een kerk geweest. Dank zij Marianne Faithfull kwamen ze daar weer eens schuilen". Onderga je die emotie opnieuw als je der gelijke songs zingt? De manier waarop de songs opgebouwd zijn... Faithfull: "Zeker weten. Ik haat het om pre tentieus over te komen..." Ze lacht hard. „...maar dat soort fragmenten maken me gek. Hoe ver je ook verwijderd raakt van watje hebt doorgemaakt; je kunt je er nooit echt aan ont trekken. Al het goede, al het slechte in je leven maakt deel uit van je persoonlijkheid, van wie je bent.'Ik heb het nu geaccepteerd. Niet in de betekenis van: ik, Marianne, ben schuldig aan dit of dat, en dat ik later moet boeten. Maar het is gewoon die ik ben". Ze lacht weer kelig. Schokschoudert. "Zó!" De Brecht en Weill-songs die je zingt, gaan in het persoonlijke vlak over dezelfde emoties. Faithfull: "Daarom ben ik zo voorzichtig. Ik wil er niet te veel zingen, ik wil daar niet te veel Samen met Mick Jagger nog. Een relikwie uit de roerige jaren zestig. mee vereenzelvigd worden. Die liederen staan me tegen en trekken me tegelijkertijd aan. Het zal wel met mijn moeder samenhangen. Die Duitse afkomst. Al die vrouwen die dit materi aal zingen met die temende, strenge overgave. Die vrouwen die zó hoch-Deutsch zijn. Natuur lijk ben ik zo een beetje. Er is een heel ernstige kant-aan mijn karakter, maar dat beschouw ik als een abces, een produkt van een verkeerde ontwikkeling. Ik neem mezelf veel te serieus, mijn lot te absoluut". Dass ist hoch-Deutsch, meine Liebe. Faithfull: "Weet ik, weet ik. Maar nu verzet ik me er tot bloedens toe tegen". Schreeuwt la chend: "Nee! De hele tijd zeggen vrienden en kennissen dat ik Weill moet zingen omdat dat in deze tijd past. Het is alsof ze een bord pap te gen een heuvel op moeten duwen...voordat ik het doe. Het is kinderachtig, maar zo ben ik nu eenmaal". Abrupt: "Ik heb ook dat geweldige gevoel dat de tijd nu in mijn voordeel werkt. Ik weet niet hoeveel, maar ik heb wat tijd tot mijn be schikking, zodat ik dit soort spelletjes kan spe len. Wat ik werkelijk wil doen is wat ik nu doe. Vroeger liet ik me altijd afleiden van mijn ei gen werk. Ik maakte Broken English veel te laat; het idee voor een plaat die over mij ging had ik al veel eerder. Ik heb jaren verspeeld". Dus al die films met Alain Delon (Girl on a Motorcycle), al die theaterstukken die je met bekijken om te bepalen waaruit het bestond, en vervolgens moest besluiten of ik schuld wel die voorname plaats in mijn leven moest ge ven. Het was een zeer pijnlijk proces. Horror. Het had te maken met het voortdurende besef dat ik anderen of mezelf teleurstelde. Het was waanzinnig concreet en beangstigend. Het was een gevoel alsof je met een speer doorstoken werd. Oh, mijn god, ik schiet echt te kort. Dat gevoel. Vreemd genoeg een emotie die je koestert als een vriend. Nu heb ik ermee afge rekend".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 31