De vijf actiepunten van bisschop Arns ZATERDAG 17 MAART 1990 GEESTELIJK LEVEN De Braziliaanse aartsbisschop Paulo Evarist© Arns pleit in dit verhaal tegen westers consumentisme en voor politieke bewustwording bij de verarmde be volking van de Derde Wereld. Ook pleit hij voor religieuze erkenning voor de sociale en politieke bewegingen in de Derde Wereld, om uiteindelijk de levensvreugde te hervinden in eéb verbond tussen mens en Moeder Aarde. BUDAPEST Wanneer de paus in 1991 Hongarije be zoekt, treft hij daar een innerlijk verdeelde Rooms-Katho- lieke Kerk aan die nog heel wat trauma's uit het verleden te verwerken heeft. Maar ook binnen de (veel kleinere) protes tantse kerken is er na de beëindiging van veertig jaar kerk vervolging en discriminatie nog veel oud zeer. door Hans Willems Ineengeschrompeld, misbruikt en monddood gemaakt. Zo omschrijft de Hongaarse godsdienstsocioloog Miklós Tomka de situatie van de kerkelijke instituten in zijn land, dat na veertig jaar communisme be zig is zich om te vormen tot een de mocratische samenleving. De le vensvatbaarheid van de kerken is niet te vinden in het instituut, maar in allerlei personen en groepen op het grondvlak, die in veel gevallen meer ondanks dan dankzij de ker ken hebben kunnen functioneren. Volgens Tomka lijden de Hon gaarse kerken aan ernstige bloedar moede. Door de houding van de kerkleiding in de tijd van de onder drukking hebben de kerken sterk aan geloofwaardigheid ingeboet. Verder is er een ernstig gebrek aan kader en lijden alle kerken aan cleri- calisme. Hefcaandeel van de leken in het kerkelijke leven is bewust te gengegaan de afgelopen veertig jaar. De afgelopen maanden is het be hoorlijk gaan gisten in de Hongaar se kerken. Er wordt steeds openlij ker kritiek geuit op de houding van de kerkleiders in de veertig voorbije jaren en de roep om ingrijpende hervormingen klinkt luider en lui der. In schotschriften wordt gepleit voor het aftreden van de kerkelijke leiders, maar het lijkt erop dat de bisschoppen vaster dan ooit in het zadel zitten. Over de positie van de bisschop pen van de Hervormde Kerk is het laatste woord nog niet gezegd. Eind vorig jaar ciculeerden er in de kerk petities voor en tegen het aanblij ven van de zittende heren, van wie de meesten vrij kritiekloos hebben meegewerkt met het communisti sche regime. Dr. Henk van de Graaf, hervormd predikant in Rotterdam en als lid van het hervormde synodebestuur de afgelopen jaren herhaaldelijk op bezoek in Hongarije en Roemenië (hij studeerde en promoveerde in Roemenië), beaamt dat de Hongaar se kerken dringend aan interne ver nieuwing toe zijn. "De politieke ver anderingen zijn in Hongarije be- trekkeijk soepel verlopen. Het klinkt gek, maar dat begint zich nu te wreken. Zowel in de politiek als in de kerken is de oude garde op de sleutelposten blijven zitten". Omwenteling Hongarije is een overwegend rooms-katholiek land. Ruim 70 pro cent van de christenen is katholiek. Tot de kleinere kerkgenootschap pen behoren de hervormden, de lu theranen en de baptisten. De her vormden (2,5 miljoen) hebben eigen theologische opleidingen in Bud apest en Debrecen, de lutheranen (400.000) één in Budapest. Voor de communistische machts overname in 1948 waren kerk en re ligie een erg belangrijke factor in de Hongaarse samenleving. -De bevol king was traditioneel kerkelijk en de kerken vervulden een belangrij ke roljn het onderwijs, de gezond heidszorg en de sociale instellingen. De omwenteling van 1948 bracht een radicale scheiding van kerk en staat teweeg, gevolgd door veertig jaar van vervolging en discriminatie van de kerken. In de jaren vijftig werden de kerkelijke bezittingen onteigend, de kerkbelasting afge schaft, de religieuze ordes en con gregaties ontmanteld en de scholen van de kerken gesloten. Door de politieke veranderingen van de afgelopen twee jaar staan de kerken nu voor een totaal andere si tuatie. Het parlement nam eind ja nuari een nieuwe godsdienstwet aan die elke burger vrijheid van godsdienst toekent. "De staat mag op het gebied van de interne zaken van de kerken geen macht uitoefe nen". zo wordt beklemtoond. Ook is voor de benoeming van kerkelijke ambtsdragers geen toestemming van de staat meer vereist. Boven dien mag de staat geen gegevens over de godsdienst van de burgers verzamelen. SAO PAULO (IPS) - Na een vergadering van de Commissie Brandt, over de Noord-Zuid dialoog, vatte wijlen Eduardo Frei, ex-president van Chili, zijn verslag in mijn woning samen met een uitspraak die ik nooit zal vergeten: "De Eerste Wereld is in staat ons wat liefdadigheid te geven, maar echte hulp nooit. Tenzij wij ons met elkaar vere nigen, zullen wij steeds afhan kelijker en armer worden". door Paulo Evaristo Arns De politieke en financiële ontwik kelingen sindsdien hebben de juist heid van Frei's woorden bewezen, maar hebben ook aangetoond hoe moeilijk het is tot eenheid te komen op basis van bestaande armoede. Er zijn diplomatieke onderhande lingen gevoerd tussen Argentinië, Brazilië en Uruguay, om de moge lijkheden te verkennen van het op zetten van een geïntegreerde, geza menlijke markt. Er is zelfs een 'South Commission' opgericht on- De godsdienstige gemeenschap pen staat het vrij activiteiten te ont plooien op cultureel en sociaal ge bied en in de gezondheidszorg. De kerken kunnen "alles doen wat vol gens de wet niet aan de staat is voor behouden". Godsdienstonderwijs op scholen en andere onderwijsin stellingen is toegestaan, maar de leerlingen hoeven de lessen niet te volgen. Beteugeling De nieuwe wet maakt definitief een einde aan de discriminatie van de kerken sinds de machtsoverneming door de communisten na de Twee de Wereldoorlog. In 1949 werd de Hongaarse katholieke primaat, kar dinaal Joszef Mindszenty, in een showproces wegens hoogverraad tot levenslang veroordeeld. Hij kwam ten tijde van de Hongaarse opstand in 1956 vrij en vluchtte naar Hoog bezoek tijdens een herdenkingsplechtigheid, vorige maand in Hongarije, rond de indertijd voor hoogver raad veroordeelde kardinaal Mindszenty. Naast de Hongaarse president Matyas Szoyros (links) staat de afge vaardigde van het Vaticaan, kardinaal Casaroli (midden) en kardinaal Laszlo Laskai (rechts). (toto mtd de Amerikaanse ambassade toen de opstand werd neergeslagen. Pas in 1971 werden Hongarije en het Vati caan het eens over het vertrek van de kardinaal naar het buitenland, waar Mindszenty in 1975 overleed. Zijn opvolger als aartsbisschop van Esztergom, kardinaal Laszlo Lëkai, was een typisch compromis figuur. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig had Lëkai een voor Oost-Europa voorbeeldige samen werking met de leiding in het land. Het leverde de kerk een zekere vrij heid op en ook concrete resultaten als teruggave van gebouwen en mo gelijkheden voor godsdienstonder richt. De prijs die daarvoor betaald werd, was slaafse volgzaamheid je gens de regeringspolitiek, en strak ke beteugeling van elke neiging tot kritiek vanuit de kerkelijke gelede- Het heeft lang geduurd voordat de Lutherse Kerk in eigen gelede ren schoon schip begon te maken. Pas eind vorig jaar werd afgerekend met de 'theologie van de diakonie' die lutherse theologen in de jaren zeventig hadden ontwikkeld om sa menwerking met de communisten te rechtvaardigen. Volgens deze theologie waren de kerken geroe pen zich dienstbaar op te stellen ten aanzien van het politieke systeem in het land. In de praktijk liep de theologie van de diakonie uit op een onkriti sche aanpassing naar buiten en au toritair optreden in eigen gelederen. Kritici werd stelselmatig de mond gesnoerd. Dat gold precies zo in de Hervormde Kerk en de RK Kerk. De compromissen die de rooms-ka- der voorzitterschap van die eeuwi ge optimist Julius Nyerere, oud president van Tanzania. De hoogge- grepen doelstelling van die com missie is het bevorderen van uitwis seling tussen de verschillende re gio's van de Derde Wereld. Er zijn andere pogingen gedaan met de bedoeling de wederzijdse hulp tussen landen van de Derde Wereld te bevorderen, maar op dit moment kunnen we dat alles sa menvatten met een enkel, populair spreekwoord: "De armen willen verdelen wat ze niet hebben; de rij ken worden rijker tot zij bereid zijn te delen". De afgelopen jaren is de situatie geleidelijk verslechterd en tenzij wij onze krachten verenigen, zal de Derde Wereld langs de zijlijn blij ven staan van alle nieuwe sociaal- politiek-economische formaties die door de 'rijke blokken' worden ge- creeerd. Die formaties komen er, met de ogen gesloten voor het feit dat wij allen, rijk en arm, deel uitmaken van een 'global village', een wereld die kleiner wordt door informatie stromen. maar tegelijkertijd verder verdeeld raakt door geografisch egocentrisme. Krummels De Verenigde Staten en Canada hebben nieuwe, onderlinge econo mische akkoorden gesloten, waar door hun geisoleerde positie wordt versterkt. En dat ondanks de con stante dreiging van een Japanse technologische invasie van Latijns- Amerika, de 'achtertuin' voor goed kope, secundaire produktie. Arns gelooft dat de arme landen na 1992 verweesd zullen raken. "Wij worden koloniën zonder de troost van de krummels die de rijke koloni satoren van het tafelkleed vegen". (archieffoto gpd) tholieke leiders sloten met het regi me, wekten de wrevel van kritische priesters en gelovigen. Zo kon er binnen de Hogaarse RK Kerk een beweging van kritische basisgemeenschappen ontstaan rond de figuur van pater Gyorgy Bulanyi. Tot op de dag van vandaag leeft Bulanyi in onmin met de rk bisschoppen. De pater mag nog al tijd niet voorgaan in de eucharistie. Bovendien mag hij niet publiceren in rk tijdschriften die onder verant woordelijkheid van de bisschoppen verschijnen. Rehabilitatie Bulanyi (70) kwam in het begin van de jaren tachtig in conflict met de staat en de kerk, vooral wegens zijn principiële geweldloosheid en het daar uit voortvloeiende pleidooi voor het weigeren van de militaire dienst. Hij heeft in de jaren van het stalinisme lange tijd in de gevange nis doorgebracht. De toenmalige primaat van de Hongaarse RK Kerk. kardinaal Laszlo Lëkai, liet Bulanyi's theolo gische opvattingen in 1983 door de Vaticaanse congregatie voor de ge loofsleer onderzoeken. Intussen werd Bulanyi geschorst uit zijn priesterlijke functie. Het Vaticaan kwam evenwel tot de conclusie, dat de pater geen opvattingen had die strijdig zijn met het rooms-katholie- ke geloof. Maar zij riep hem tegelij kertijd op tot gehoorzaamheid aan de bisschoppen. Bulanyi is echter bijzonder kri tisch over het beleid van de bis schoppen. Ondanks de democrati sering is in de kerk "nog veel bij.het oude gebleven". Van een zuivering van rooms-katholieken die zich aan "collaboratie" met het communiti- sche regime schuldig hebben ge maakt, is geen sprake geweest. Kar dinaal Laszlo Laskai, opvolger van Lekai, heeft niets gedaan voor de slachtoffers van de vervolging. De Hongaarse bisschoppenconfe rentie heeft altijd geprobeerd on speaking terms te blijven met het bewind. Vorige zomer erkenden de bisschoppen dat zij 'in de histori sche noodsituatie van Hongarije niet altijd de juiste weg hadden be wandeld' en dat de kerk 'niet altijd haar profestische zending heeft ver vuld'. Maar van rehabilitatie van ge schorste en gedwongen overge plaatste kritische priesters is tot nu toe geen sprake. In de Hervormde Kerk is nog minder dan bij de rooms-katholie ken sprake van interne hervormin gen. De meeste kritiek op de bis schoppen komt nog van de vele Hongaren in hetbuitenland, die met lede ogen moeten toezien dat de compromisfiguren hun machts positie consolideren. De Hervormde Kerk en de Gere formeerde Kerken in Nederland, van oudsher zusterkerken van de Hongaarse hervormden, komen door het uitblijven van kerkelijke hervormingen in een lastig parket. Kun je op vriendelijke toon blijven praten met bisschoppen die zoveel boter op het hoofd hebben? Dr. Van de Graaf: "Ons beleid zal tweeledig moeten zijn. We ontko men er niet aan om beleefd te blij ven in de contacten. Maar tegelijk zullen we in de gesprekken moeten aandringen op vernieuwing. En ook kritische vragen over de positie van de leiders horen daarbij". Het wor den dus boeiende gesprekken, wan neer de Hongaarse Hervormde Kerk komende zomer met een offi ciële delegatie op bezoek komt in Nederland. Vanaf 1992 zal ook de Europese Gemeenschap zich met zijn onder linge betrekkingen verzekerd heb ben van volledige zelfvoorziening, ondanks het verzet van de 'IJzeren Dame' van Groot-Brittannië. Maar daarmee zal beslist geen einde ko men aan de spectaculaire operaties van de multinationale ondernemin gen. Maar waarom zouden wij ons nu meer zorgen moeten maken? Zoals velen zeggen, blijft de wereld be staan na elke aardbeving, of die nu voorspeld kan worden of niet. Guy Hermet laat in zijn boek Le peuple contre la democratie (Het volk te gen de democratie, Fayard, 1989) zien dat er een universele tendens bestaat onder mensen: Hoe armer ze zijn, of hoe verdoofder door hun eigen problemen, hoe onverschilli ger zij zich betonen bij het trotseren van de macht. Dit is even waar voor afzonderlijke landen als voor de we reld als geheel. Wat zal er na 1992 gebeuren? Wij zullen verweesd raken. We verlie zen beide ouders. Wij worden kolo niën zonder de troost van de krum mels die de rijke kolonisatoren van het tafelkleed vegen. Tijdens .gesprekken die ik voerde met Europese functionarissen van het hoogste niveau, werden soort gelijke angsten, of verwachtingen uitgesproken. Tegen deze achter grond wil ik een voorstel doen dat zowel helder is als eenvoudig uit te voeren. 1. De landen in de Derde Wereld moeten realistisch worden, en bondgenootschappen vormen voor de overdracht van technologie en voor culturele uitwisseling. Gezien de omvang van de dreiging, kan dit alleen gebeuren als achterhaalde ideologieën en belachelijke rivali teit worden overwonnen. 2. Terwijl de rijken zwelgen in materieel welzijn en consumentis me, moeten wij het volk politiek be wust maken, en sociale en culturele alternatieven bieden die de identi teit en de zeggingskracht van hun meest authentieke wortels garande- 3. Wij moeten de steun krijgen van leiders die onze volkeren gun stig gezind zijn, of zij nu uit de Der de, de Tweede of de Eerste Wereld komen. Die leiders zullen ons hel pen met het elimineren van wat ten onrechte "schulden" worden ge noemd, en gezamenlijk zullen wij een post-modern tijdperk voorbe reiden op basis van "cultuur" in plaats van geld en consumptie. 4. Wij moeten komen tot een her waardering van kleine en middel grote initiatieven en van bemidde lende sociale organisaties, en ze het keurmerk toekennen van de diepst mogelijke religieuze overtuiging en maximaal respect voor het leven en de menselijke waardigheid. 5. Tenslotte moeten wij he^ milieu, de rijkdom van ons geboor terecht, tot centrale inzet maken' van al ons handelen. Het verbond tussen mens en Moe« der Aarde moet onze gezondheid en levensvreugde herstellen. Dit i-S waar het in de Eerste Wereld he$ meest aan ontbreekt, maar het is op dit terrein dat de mensheid moge- lijk tot gezamenlijke inkeer kan ko-? men, wanneer de euforie en dé angst van de jaren negentig een maal voorbij zijn. LEIDEN' Herv. Gem. Hoogl. kerk geen dien sten; Marekerk 9.45 ds Snoei Scherpenzeel, 12 oec studentendiensi. 5 dr Meijers; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds Koolstra; Oecume nische geloofsgemeenschap De. Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds Alblas en dr. Raedts. 11.15 ds Alblas en pastoor Van Well; Bethle- hemkerk (Driftstr.) 10 ds Hortensius; Bevrij- dingsk. (Montgomerystr.) 10 ds V Hunnik. 5 ds Hortensius: Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Nauta; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Verweij. Acad. Ziekenhuis 10 ds Mon- deel Reeuwijk en pater V Haasteren. Diako- nessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 hr V Straalen Oegstgeest. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) geen dienst; Oude Vest 10 ds Rietveld; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; ver zorgingstehuis Groenhoven 10; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds Heida. 5 ds Houtman. Chr. Geref. K. (Steen- schuur) 10 en 5 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in -Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lok- horstk. Pieterskerkstr.) 10.30ds Vos-Wiegand. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev V Groningen. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 ev Tan. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24)' 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordholland V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Christe lijke Weienschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoe- terw.smgel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10 30; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat, 7. zo. 9.30; Steen- schuur zat 7. zo. 8.30. 10. 11.30. 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zal. 7. zo. 9.30 en 11; Lam- menschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl- .straat zat. 7. zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoudé). ABBENES Herv, Gem. 9.30 9.30 ds Verseput Oegslyeest. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds Veen- stra Leiden gezamenlijke gezinsdienst, 7 ds Hogendijk Alphen. Geref. Kerk 10 zie herv. kerk, 6.30 ds Wigboldus Voorburg. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds Witzier Den Haag. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN' Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Jonkman, 6.30 ds De Boer Hoofddorp; Kruiskerk 10 ds '1 Hooft gezins dienst; Opstandingskerk 6.30 ds Boer; G. Her derkerk 10 ds Nieuwenhuis; De Bron 9 ds Taselaar, 10.30 ds Hoogendijk. 6.30 ds Nieu wenhuis; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder, 7 ds V Dok; Oudshoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds V Laar> Vlaar- dmgen. 6.30 ds Ouwendijk. Geref. Kerk Mar- .kerk 10 ds Boer; Salv.kerk 10 ds De Jong Bos koop. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemsfr.) 9.30 en 4.30 ds Jans- sens. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1)10 ev Poppe, 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr Strietman. Volle- evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr Drolenga. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgen- stersch. Briljantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10. d'r Meijering. Rk Kerk: Bonifaciusk., zat. 7, zo. 9.45 en 11.30, Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9.30 en 11. BENTHUIZEN' Hen/. Gem. 9.30 ds Vd Bergh Noordwijk, 6 ds Exalto. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen'. Schweitzerstr.-Bern- hardstr.) 10 ds Nierop. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Terlouw. 6.30 ds Vd Hoef: Salv.kerk 10 ds Vroeqindewii Voorthuizen, 6.30 ds Harteman Wij en Aalburg; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds De Kmjf Alphen. 6.30 ds Vd Scheur. Geref. Kerk 10 ds Zoutman. 6.30 ds Vd Kooi Leimui- den. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Simpelaar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Jansen, 6.30 dr Haitsma; De Stek 9.30 kand De Klerk Utrecht. Geref. Kerk 9.30 ds V 't Hoff, 5 ds Buikema Zwammerdam, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Eerland Putten. Geref. Gem. 9.30, 3.30 ds Rietdijk, woe 7.30 ds Kleppe. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 ds Alblas. 6.30 ds Molenaar Zoetermeer jeugdd. Geref. Kerk 10.30 jeugdd en 5 ds V Wijk Vledder. Rk Kerk: dorp zal. 7. zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 11; Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds Verbeek, 5 ds Hofland. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hof land. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds V Langevel- de. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.15. DE KAAG' Herv. Gem. 10 ds Koldöwijn en ds Aarts oec dienst. Rk Kerk zat. 7. zo. 9,30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Kattenberg Leiden, 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Sloof, 6.30 ds Kattenberg Lei den. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds Mink, 5 ds V Breevoort. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Visser. 6 ds Stam; O. Kerk 10 Sjollema 6 ds Vroegindeweij; Ichthusk. 10 en 3 dienst met gehandicapten ds Christ; Pniëlk. 9.30 ds Volk, 6 ds Siollema; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Bogaard, 6 ds Hovius. Overduin 2.15 hr Vd Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 ds Westera. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds V Breevoort, 5 ds Vd Horst; Triumfatork. 10 ds Vd Horst kinderd, 5 ds Mink. Geref. K. Vrijg. 9.30. 5.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer mavo) 10. Chr. Geref. K. 10 en 5. Vrije Chr. Ge ref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. woe 7.30 ds V Aalst Benthuizen. Geref. Gem. in Ned. (Lou- westr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. bapfistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds Visser. Soefi (Zuidduinweg) elke 1e en 3e zondag, 4. Marine Vliegkamp 10 ds Selms en pater Buskermolen. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds Laprè gezamenlijke dienst, 10 mw Vd Ende kerk. Geref. Kerk 10 ds Vd Lugt, 7 ds Vd Lugt gezamenlijke diensf. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Gerei. Kerk Dorpsk. 9 en 10.30 ds Doesburg," 6.30 ds Doesburg; Scheppingsk. 9 en 10 30 ds Vd Born. Leythenrode 10 ds De Leeuw. Elis.-zie kenhuis 9.30 ds Brommet ha, 10.45 rector Vijf- tigschild. Geref. Gemeente Leiden eo ,(kerk- geb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr De Vries, 7 evangelisatiedienst hr Bartels Rotterdam. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Hoeven Rijnsaterwoude. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Kooi, 7 ds Zoutman Bodegraven. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Verdijk; Pauluskerk 10 ds De Gelder. Geret. Kerk 7 ds Bras.Sassenheim. Geref. K. Vrijg. (Prinsesse- sfr. 110.45 en 4.30 ds Geersing ha. Ned. Ge ref. Kerk (Salvatori) 10 en 7 ds Vos ha. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken. Geref. Gem. 9.30 en 4 ds Hakkenberg ha. Evangelie gemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Dieleman. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7. zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds V Mourik, 6.30 ds Terlouw Bodegraven. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Weg-Rullman. Chr. Geref. Kerk 9.30, 7 ds Boiten Schiedam. Remonstr. Gem. 10 streekdienst in Alphen. Evang, gem. (verge- bouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 hr Goedhart Nieuwkoop. 6.30 ds De Graaft. Geref. Kerk 9.30 ds De Bruin Oegstgeest, 5 ds Baane. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 dr Meijers Leiden, 7 ds Cats Aalsmeer. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds Kraan. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds Wilschut Al phen, 7 hr Schreuder. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vd Lee ha. 5 ds De Jong Zoetermeer; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds Goijert Eemnes. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Kuiper, 5 ds Ruitenburg; Vinkenl. (Binnen) 10 hr De Ridder Sassenheim. Kapel W. v.d. Bergh- sfichting 11 ds De Jong Alphen. 'Sole Mio' 9 ds Vd Lee. Evang. centrum 'De Ark' (picképl. 1)10 hr V Duin. 7 hr Vd Laak. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds Spelberg Utrecht. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Mackaay; De Zilk 10 ds Keuning. Rk Kerk Vic- tork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST. Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10ds Kooman; Pauluskerk 10dsDa Cos- fa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Brus- see-van der Zee Voorburg, 7 drs Schwencke. Geref. Kerk 10 ds Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 ds Tiekstra Ber- kel, 3 ds Houtman Leiden. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds Janse. Van Wijc- kerslooth 4 ds Hemmes. Endegeest 10 ds Frie- derich. Volle-evangehegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE. Rk Kerk zat. 7. zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING; Herv. Gem. 9.30 ds Heijting. Geref. K. 9.30 ds Zijl, 5 ds Aal- ders Woubrugge. Remonstr. Gem. 10 Thieme- Tiesing Boskoop. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 10.30. RIJNSATERWOUDE Herv. Gem 9.30 ds Schilt Leimuiden, 7 ds V Mourik Nieuwkoop. Chr. Geref. K. 9.30, 2.15 ds Bouw Urk. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Verschoor, 5 ds Wagler; Bethelkerk 9.30 ds Wagter kinderdienst. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Smaling, 5 ds Ribberink; Immanuel- kerk 9 en 10.30 ds Ribbeiïnk, 5 ds Cziria; Ma ranathakerk 9.30 ds Cziria, 5 ds Verschoor. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Zandbergen Dokkum. Chr. Geref K. 9.30 en 5 prof V 't Spij ker Apeldoorn. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr V Gaaien Monster, Rk Kerk zo 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30, SASSENHEIM: Herv. Gem, 7 prof V Beek ge- zamenl. dienst. Geref. Kerk 10 ds Bras, 7 zie herv. kerk. Chr. Geref. K. 10 ds Hogenbirk, 5 ds Verhage Broek op Langendijk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 ds Offerhaus Haarlem. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds Groenendijk Scheveningen, 6.30 ds Vd Hoeven Rijnsater woude. Geref Kerk 9.30 ds Den Heeten Hoofddorp, 6.30 ds Watlel Hoofddorp. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7. zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr Vermeulen, 6.30 dr Rietveld Amerongen. Geref. Kerk 10 en 5. Geref. K. Vrijg. 8.30 ds Geelhoed Den Haag, 4 ds Heida. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10 ds De Jong. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11 VOORSCHOTEN Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Knorth Leiderdorp, 7 zie Kruispunt, De Ont moeting (Noordhotland) 10 ds Schaap, 7 zie Kruispunt; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekka de) 9.30 ds V Kooten, 4.30 ds Boer Benthui zen. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leids- chendam) 10 ds Verheule. Geref. Kerk 10 ds2 Ledegang, 7 ds Blanken. Geref K. VrijgJ (Bachlaan) 9 ds Geersing, 4.30. Rk Kerk Laur-' .kerk zat. 7. zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo^ 10. Kerk van Engeland (British school in The' Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 angli caanse dienst. Aula-basisgemeenschap (in, 'Onderdak') 10.30 gespreksdienst. WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk 9.30 ds! Kunz. 5 ds Vermaat Maassluis; Hoeksteen. 9.30 ds Vd Meijden Bleiswijk, 6.30 ds Kunz:. Bethelk. 9.30 hr Burger, 5 ds Schipaanboord; Rehoboth-school 9.30 ds Boer Benthuizen/' Imm.kerk 10 en 5 ds V Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds De Moor; Ontm.kerk; 9.30 ds Bongers. Geref. K. Vh|g. (Kruiskerk)'- 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Remonstr.' Gem. qeen dienst. WARMOND: Herv. Gem. 10 drs Tieman Lei-! den. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. WASSENAAR Herv Gem. Dorpsk. 10 ds- Steenstra, 4.30 ds Geluk Rotterdam; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Janse de Jonge; Mes- siask. 10 zie Zijllaan; Dorpscentrum 9.30 ds V- Dis. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds vd Woude SoW-: dienst, 7 ds Dondorp Den Haag. Ned, Prol Bond (Kerkdam) 10.30 prof Schulte Nordholl., RK Kerk Jozef za 7, zo 9.30 en 11Will, za 7. zo: 9.30 en 11GH za 6. zo 10.30 WOUBRUGGE Herv Gem 9.30 ds Bogers Alphen, 6.30 ds V 't Hof. Geref. Kerk 9 30 drs; Aalders. 6.30 drs Zijl. Ned. Prol. Bond (De. Wijk. Schoolstr. 20) 10.30 drs Roos ha Rk' Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN: Herv Gem. 9.30 ds De Haan.. Geref. Kerk 9.30 hr Vd Louw Tienhoven, 7 ds: Rienslra Schevingen. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St Jan za 7.30, zo 9 30. Chr Dienaark za 7. zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk' zat. 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM Herv. Gem. 10 ds Eijsenga. Dordrecht, 6.30 ds Jansen Boskoop. Geref Kerk 10 ds Buikema, 6,30 ds V 't Hoff Boskoop?" Remonstr. Gem. 10 streekdienst in Alphen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19