European Fine Art Fair supermarkt van rijken Delftsblauw aan gruzelementen 'Stella': recht uit het hart SUCCESSEN BEATLES 'Hansel und Gretel': levendig kijkspel Beggar's Opera: te vrijblijvend -t?KUNST MAANDAG 12 MAART 1990 MAASTRICHT (GPD) Het heeft er alle schijn van dat de European Fine Art Fair, die in het afgelopen weekeinde in het Maastrichts Expositie en Congres Centrum (MECC) is geopend, zijn naam als 'supermarkt van de rijken' alle eer wil aandoen. In een luxueuze, bijzonder sfeervolle entoura ge tonen 120 prominente kunst- en antiekhandelaren uit Europa en de Verenigde Staten hun aanbod: meer dan vijf duizend kunstvoorwerpen met een geschatte waarde van rond de 750 miljoen gulden. Het pronkstuk is een schilderij van Jan Jansz. Van Den Uyl, een Hollandse Meester uit de zeventiende eeuw, die voor drie miljoen dollar (meer dan tien miljoen gulden) wordt aangeboden. Ondanks het enorme aanbod schil- tierkunst; antiek en Textura, een derijen, wandtapijten, sieraden, unieke verzameling textiek textiel. Aziatica en antiek heeft de Maastrichtse beurs, die samen met Londen, Parijs en New York be hoort tot de belangrijkste kunst beurzen ter wereld, een intiem ka rakter. De vier secties - de afdelin gen Pictura met schilderijen var oude meesters: hedendaagse schil- pisserie - worden op een bijzonder sfeervolle wijze gepresenteerd. Wa terbassins, fontijnen, kleurrijke snijbloemen, veel groen en diverse zitjes zorgen voor een heel apart 'woonkamersfeertje', dat door mid del van spotjes, dikke tapijten en de tent-achtige stands nog extra wordt versterkt. De bezoekers - er worden meer dan 25.000 verwacht - zullen er zich meteen op hun gemak voelen. De meesten zullen overigens 'alleen om te kijken' de beurs bezoeken; kopen is gezien de enorme prijzen slechts weggelegd voor een select gezelschap. Maar ook als visueel vermaak scoort de Maastrichtse beurs ongetwijfeld hoge ogen, niet in de laatste plaats door het gevari eerd aanbod, dat loopt van schilde rijen tot oude klokken, van oude Chinese kunstvoorwerpen tot een prachtige snookertafel uit de vorige eeuw en van prachtige zeventiende en achttiende eeuwse prenten tot een paar zijden sokken uit de Kau- kasus, begin achttiende eeuw. De hoge kwaliteit van de beurs, die onder meer door strenge selectiecri teria van deelnemers en aanbod wordt gegarandeerd, heeft niet al leen geleid tot een aanbod met exor bitant hoge prijzen, maar ook tot de internationale faam van de beurs. Op het gebied van oude Vlaamse en Hollandse meesters en de textiel kunst is The European Fine Art Fair de belangrijkste beurs ter wereld. Maar er zijn meer aspecten, die de Maastrichtse beurs zo'n bijzondere waarde geven. Zo wordt er dit jaar - uiteraard - aandacht besteed aan Vincent van Gogh. Dit door middel van een expositie, die de naam 'Vin- cent-Un Chemin Difficile' heeft meegekregen en waarop 31 doeken zijn te zien, die Herman Krikhaar in 1988 en 1989 maakte. Het aggressief kleurgebruik en de intensieve dy- Judith Leyster verkocht voor ruim 2 miljoen MAASTRICHT (ANP) Een schildèrij van Judith Leyster, leerlinge van Frans Hals, is in het afgelopen weekeinde op de internationale kunst- en antiekbeurs in Maastricht voor ruim 2 miljoen gulden ver kocht aan een Nederlandse verzamelaar. Het gaat om het doek .Lachende kinderen met een kat' (1629). Er werden ook enkele werken verkocht van onder anderen Willem van de Velde de Oude, Aert van der Neer, Andries van Eertvelt. Jan van Goyen, Van Gogh en Eugène Boudin. De beurs, die vrijdag werd geopend en geldt als één van de vier grootste ter wereld, duurt tot en met 18 maart. Nieuwe dansvoorstelling Rosas 'Stella' door dansgroep Rosas. Choreogra fie Anne Teresa de Keersmaeker. en op 9 maart Toneelschuur Haarlem. Nog te zien op 10. 11 en 12 mei in de Rotterdamse Schouwburg HAARLEM Het toneelbeeld van 'Stella', de nieuwste voorstel ling van de Belgische Anne Tere sa de Keersmaeker. wekt de in druk dat we achter het podium kijken. Een onafgewerkte houten achterwand is behangen met jas jes, jurken en klassieke kos tuums, waarvan er enkele eerder gedragen zijn in 'Ottone Ottone' (1988) en 'Bartok/Aantekeningen' (1986). Voor de houten wand staan rommelig schoenen, stoelen en flessen Spa, waar de vijf danse ressen uit drinken als ze even uit rusten, door elkaar.' Het speelvlak is aan een zijkant begrenst door een tiental sanseveria's en aan de voorkant door honderd metrono men. De laatste produceren hal verwege de voorstelling een bij zonder ritmisch concert. Danseres Fumiyo Ikeda, die als eerste opkomt, lijkt boos wegge lopen uit een gezelschap. Brie send en schreeuwend houdt ze stampvoetend op haar hoge hak ken, boven op drie op elkaar ge stapelde houten vlonders, een monoloog: onverstaanbaar, maar niet mis te verstaan. Ineens slaat het schreeuwen om in lachen, veel te hard en heel gemeen. De altijd zo lief ogende Japanse dan seres lijkt een karikaturale stripfi guur, met bijbehorende grote ge baren en het gezicht in een rimpe lige grimas vertrokken. Dan gaat het briesen over in dansen: de eerste passen voor zichtig maar de volgende al snel met de schwung die het handels merk van Anne Teresa de Keers maeker is geworden. De andere vier danseressen volgen een voor een afwisselend op het houten po diumpje: plaatsmakend voor el kaar. Het was spannend welke weg de Belgische choreografe na haar laatste produktie, de drie een half uur i durende opera bewerking 'Ottone, Ottone', zou inslaan: ver der richting opera of weer meer 'terug naar de dans? 'Stella' blijkt een perfecte tussenvorm, het is een samenvoeging van dans, tekst- en muziek, zoals ook Pina Bausch die maakt. Aan het begin van haar carrière is het werk van De Keersmaeker al regelmatig met dat van Bausch vergeleken, en wie nu de laatste stukken van de twee choreografes naast elkaar zet ziet wederom opvallende overeenkomsten. Het is expres sionistische dans. die recht streeks uit het hart lijkt te komen, waarbij mooie gebaartjes, ge strekte voeten of uiterlijk niet be langrijk zijn, maar wel de zeg gingskracht. De beide vrouwen zetten men sen van vlees en bloed op toneel, waar het in dansland nogal eens aan ontbreekt. Veelal sombere mensen (lees vrouwen), maar evengoed figuren met onvervals te humor. Zo weet Carlotta Sagna in 'Stella' met een bijna onver staanbare komische monoloog van wel twintig minuten, niet al leen zichzelf maar ook de helft van het publiek een aanstekelijke giechellach te ontlokken. Terwijl ze enkele scènes daarvoor nog wanhopig rondjes rennend uit eindelijk de vier andere vrouwen meesleurde in een aangrijpende dans. Emoties wisselen elkaar voort durend sterk af. Er wordt regel matig met deuren geslagen en evengoed ontroerend verhaald over een laatste afscheid. Ook de sympathieën voor de verschillen- wisselen per keer. Zo staat de Franse Johanne Sau- nier het ene moment heel inne mend en bescheiden een verhaal tje te vertellen, terwijl op de voor grond Fumiyo Ikeda weer eens ir ritant tegen het publiek te keer gaat en zijn nog geen kwartier la ter de rollen omgedraaid: dan staat Ikeda stilletjes in haar ko kerrokje op de voorgrond, terwijl Saunier als een soort zombie de sanseveria's van rechts naar links verplaatst. Soms heerst er een ogenschijn lijke chaos, dan rennen de vrou wen door elkaar terwijl de (prach tige) pianomuziek van Gyorgy Li- geti alles overstemt. De Keers maeker weet die chaos perfect over te laten gaan in een fascine rend dansfragment. De ene keer voor de vijf vrouwen gezamenlijk de andere keer een verstilde solo. Het zijn vooral de solo's die 'Stel la' uiteindelijk een droevige toon geven. Mooie droevenis, die veel publiek verdient. GERDIE SNELLERS Sfeerbeeld van 'Hansel und Gretel (foto Jaap Pieper) 'Hansel und Gretel' van Engelbert Humper- dinck door De Nederlandse Opera m.m.v. het Nederlands Philharmonisch Orkest en het kinderkoor van de Geert Grooteschool in Amsterdam. Dirigent: Kenneth Mont gomery. Regie: David Pountney. Toneel- iridis. Gezien in Het aart. Herhalingen: 12, rt om 20.00 uur, en 18 AMSTERDAM (GPD) - Dé Ne derlandse Opera heeft er een at tractie bij: een systeem van bo ven- (of ondertiteling, dat het vol gen van een opera vergemakke lijkt en daardoor vooral moeilijke werken beter toegankelijk zal ma ken. Opvallend er aan is het inge bouwde element van flexibiliteit: de teksten kunnen namelijk op vrijwel elke willekeurige plaats in of buiten het decor worden gepro jecteerd, maar bovendien kan de hele installatie worden meegeno men bij voorstellingen in andere theaters. Dit cadeautje van het 50-jarige Prins Bernhardfonds werd afge lopen vrijdag bij de première van 'Hansel und Gretel' in gebruik ge nomen en tijdens de pauze van die voorstelling officieel aan de directie van De Nederlandse Ope ra overgedragen. Wel werd van de zijde van de Opera benadrukt, dat het gebruik ervan voorlopig nog in een experimenteel stadium verkeert. Per produktie zal bekeken wor den of men er gebruik van maakt en zo ja, hoe en in welke mate, ter wijl parallel daaraan d.m.v. vra-k genlijsten de reacties van het pu bliek zullen worden gepeild. Er varingen in het buitenland heb ben het nut van boventiteling al ruimschoots bewezen, al blijkt ook dat een deel van het publiek tijd nodig heeft om er aan te wen nen en zijn aandacht op een juiste manier te verdelen. Jammer is echter dat in het Muziektheater gebruik werd gemaakt van een wit. projectiescherm, dat opdrin geriger aanwezig is dan bijvoor beeld het zwart-grijze in de Lon- dense Covent Garden, en dat deze eerste keer slechts tweederde van de tekst in vertaling geprojec teerd werd. De ervaring heeft ge leerd dat toeschouwers van bo ventiteling profiteren in de mate waarin zij er behoefte aan heb ben, en dat het daarom beter is al le gezongen teksten, hoe banaal soms ook, te projecteren. Het weglaten van bepaalde delen kan juist storend werken en gaat voor bij aan de vrijheid van'de toe schouwer zelf te bepalen in welke mate hij van dit systeem wil profi- teren. Het gevaar dat zo'n nieu wigheid de aandacht zou afleiden van de voorstelling zelf, bleek slechts denkbeeldig. Daarvoor hadden de regie van David Pountney en de aankleding van Stefanos Lazaridis ook te veel te bieden, enerzijds door de vernuf tige toneeltechniek die hele inte rieurs uit de vloer liet oprijzen of er weer in verzinken, anderzijds door hun bijzondere visie op een bekend sprookje. Deze soms 'typisch Britse' voorstelling, die in de afgelopen jaren al bij de English National Opera in Londen te zien is ge weest ën die twee maanden gele den door de BBC-televisie werd uitgezonden, heeft het verhaal van Hans en Grietje verplaatst naar een enigszins verpauperde wijk in een Engelse stad (Lon den?) kort na de Tweede Wereld oorlog. Vader is een onverbeter lijke optimist die de helft van zijn schamele verdiensten in gin om zet, maar door alle zorgen en de moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen is moeder in hoge mate prikkelbaar en onredelijk gewor den. Na een heftige uitval over de rommel in huis stuurt zij tegen het vallen van de avond Hans en Grietje een troosteloos stadspark in, waar zij verdwalen en in slaap vallen. De hele geschiedenis met de heks blijkt vervolgens een zwaar Freudiaanse droom van twee kinderen die zich door hun moeder onrechtvaardig behan deld voelen en zich aldus in hun fantasie afreageren. Leuk gevon den en bovendien heel inventief en consequent uitgewerkt in een regie vol dubbele bodems en seri euze ondertonen, die het geheel voor volwassenen nog aanzienlijk leuker maken dan voor kinderen. In verhouding tot de levendige toneelbeelden klonk de orkest partij minder geprofileerd, alsof Kenneth Montgomery uit angst de solisten met al te Wagneriaan se klanken te overstemmen (en Humperdinck stopte veel Wagner in zijn muziek!) het aandeel uit de orkestbak net iets te sterk af zwakte. Ten aanzien van de solis ten gold dit bezwaar allerminst. Henk Smit zong een rondborstige en gemoedelijke vader en Felicity Palmer stal de show in haar dub belrol van een bazige moeder en een verrukkelijke, op het scherp van de snede gespeelde heks uit een modern stripverhaal. De moeilijke opgave om op geloof waardige wijze twee kinderen uit te beelden werd met succes ver vuld. Annette Küttenbaum bleek zonder in de bekende overdrijvin gen te vervallen een heerlijk grof- kluitige Hansel en Cathryn Pope zette Gretel neer met alle typische trekjes van het jonge meisje met al onmiskenbaar moederlijke nei gingen. Hun bovendien voortref felijk gezongen uitbeelding on derstreepte bovendien hoe een dergelijk sprookje ook in een ge moderniseerde aankleding een tijdloos gegeven blijft. Het enige waarop Pountney onvoldoende antwoord had, was de verschij ning van een heel kinderkoor aan het slot. Hun verschijning uit de grond en uit allerlei nissen deed meer dénken aan een ontwakend kerkhof (slachtoffertjes van Dra- cula?) dan aan onttoverde specu laaspoppen. PAUL KORENHOF namiek - de Cobra-kunstenaars en de 'Neue Wilden' lijken over de schouder van Krikhaar te hebben meegekeken - moeten de toeschou wer attenderen op de innerlijke strijd, die Van Gogh gestreden heeft. Ook door hun in het oog springende opstelling zullen ze hun beoogde uitwerking niet missen. Behalve deze Van Gogh-homma- ge is er ook werk van de meester zelf in Maastricht te zien en te koop. Het betreft een serie van vier penteke ningen uit 1884, voorstellende de vier jaargetijden, een van de zeven litho's van de 'Aardappeleters' en een pen- en potloodtekening uit 1883 van een schaapskudde. Peter Albricht, kunstmakelaar uit Velp, wist ze pas enkele dagen geleden uit een Nederlandse particuliere verza meling te verwerven. Pavilion Een aparte tak van de beurs vormt 'The Pavilion', een museaal aan doende verkooptentoonstelling, waarop internationale topkwaliteit door twintig handelaren te koop wordt aangeboden. In het verlengde van de beurs, die tot en met 18 maart duurt, worden er door vooraanstaande historici en specialisten lezingen gegeven. Daarnaast is er een concertserie ge programmeerd op diverse lokaties in Maastricht. De European Fine Art Fair, waaraan in totaal 64 Neder landse kunsthandelaren deelne men, is geopend van maandag tot en met vrijdag van 12.00 tot 21.00 uur, zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs be draagt dertig gulden, inclusief de kleurrijke 375 pagina's tellende ca talogus. Voor de lezingen en concer- tën zijn aparte passepartout kaarten verkrijgbaar. The Beggar's Opera van John Gay, uitge voerd door eindexamen-leerlingen van The London Academy of Music and Dramatic Art. Gezien in de Schouwburg op zaterdag LEIDEN - Bedelaars, dieven en hoeren als hoofdpersonen op het toneel, het moet voor de toe schouwers van de eerste voorstel ling van de Beggar's Opera in 1728 een schokkende ervaring ge weest zijn, gewend als zij waren aan opera's en toneelstukken over al dan niet bestaande vor sten of mythologische helden en goden. De operavoorstellingen van Han del in het Londen van die tijd met alle intriges rond de verwende en verwaande sterren, en de vaak pompeuze muziek waren het doelwit van de persiflage van Gay en componist Pepusch, zo doel treffend dat Handel's operagezel schap failliet ging. De man op de straat als hoofdpersoon, en mu ziek die zich baseerde op Engelse, Schotse en Ierse volksliedjes,' po pulaire operawijsjes en gewone ordinaire straatdeunen. Maar het mes sneed aan twee kanten, want behalve persiflage was het een so ciale satire waarin Gay de burge rij een spiegel voorhield: dieven en hoeren zijn in alle lagen van de maatschappij te vinden,, of, zoals één van de personages in het stuk zegt: de mens is het enige roofdier dat in een kudde leeft. Het werk werd vele -malen bewerkt, o.a. door Benjamin Britten, en stond model voor de bijtende Dreigro- schen-oper van Brecht en Weill precies tweehonderd jaar later. Ook in deze opvoering was de Beggar's Opera gedeeltelijk in een modern jasje gestoken: de kleding een samenraapsel van dumpkleren, ouderwetse wijdge- rokte officiersjassen, hoepelrok ken en kapothoedjes; de muzika le begeleiding in handen van een toetsenist die met zijn synthesizer verdekt opgesteld is in een kof- fiekraampje vol bonte affiches én een verbodsbord voor honden; op het toneel een ijzeren stellage met ladders en trappen, wat meubels •uit de tweedehandswinkel, en een supermarktkarretje. Na een te lange aanloop waarin de acteurs zich onder het publiek mengden met een aan hun perso nage aangepast praatje, ontrolt het verhaal zich in de vorm van een moderne musical, w*aarin on danks fel en agressief acteren de scherpe satirische kantjes zijn af geslepen. In de liedjes werden ve le knipoogjes naar verschillende stijlen gegeven, van pop en jazz tot en met Schotse volksliedjes en een Handeliaans ensemble. Aar dig was het moment in het derde bedrijf wanneer Polly en Jenny, die beiden meesterboef Mache- ath als echtgenoot claimen, el kaar met revérences en veel ge- 'Madam' de grofste beledigingén naar het hoofd gooien, hetgeen uitloopt in een terzet a la Handel. De meeste songs misten echter die kwaliteit waardoor zo'n melo die zich in het geheugen vast- haakt. Daarbij komt dat deze jon ge acteurs-in-spe, hoeveel plezier en overtuiging ook uit hun spel sprak, over het algemeen tekort schoten in stemmiddelen en stemtechniek. Machteloosheid werd vaak overschreeuwd, en dat dan ook nog vaak ongelooflijk vals. In dit opzicht werd weinig recht gedaan aan de Engelse tra ditie op het gebied van de musi cal. Kortom, een kijkspel met re delijke acteerprestaties, middel matige songs, vaart, en een onge breideld enthousiasme, maar te vrijblijvend en zonder het soort cynische venijn dat de toeschou wer persoonlijk raakt. MIES ALBARDA Marianne Koopman wint het Christina Deutekom Concours ENSCHEDE (ANP) - De sopraan Marianne Koopman (31) uit Amster dam heeft zaterdagavond tijdens een gala in het Muziekcentrum van Enschede het tweede Christina Deutekom Concours gewonnen. De tweede prijs was voor de sopraan Ingrid Kappelle (30) uit Maastricht en derde werd de bariton Romain Bischoff (28)-uit Den Haag. Het naar de opera-zangeres Chris tina Deutekom genoemde concours is een initiatief van het opera- en muziekgezelschap Forum. Het is bedoeld jonge professionele voca listen in de gelegenheid te stellen hun talenten verder te ontwikkelen. De prijzen bestaan daarom uit aan vullende cursussen. Het eerste Christina Deutekom Concours heeft volgens de organisatie geleerd dat zo'n wedstrijd een goede spring plank kan zijn voor opera-talent. Marianne Koopman won de twee de editie van het Christina Deute kom Concours vanwege haar „uit stekende stemkwaliteiten en na tuurlijke uitstraling." De publieks prijs, die werd bepaald aan de hand van de optredens in de halve finale, ging naar de sopraan Ineke de Vries-Berends uit Amsterdam. MUZIEKPRIJS - Het vijfde Char- les-Hennenconcours voor Europese kamermuziekensembles in Heerlen is in de hoogste of C-categorie voor jeugdige beroepsmusici tot 27 jaar gewonnen door het Gould-pia- notrio uit Londen. Op de tweede plaats eindigde het Skampa Quartet uit Praag. Juryvoorzitter Theo Olof maakte gisteravond aan het slot van het tweedaagse concours de uitslag bekend in de Heerlense Stads schouwburg. 'Bizarre Symfonie' in première DEN HAAG (ANP) - In Theater aan de Haven in Scheveningen gaat op 22 maart de muzietheaterproduktie 'Bizarre Symfonie' in première. Geba seerd op toneelteksten van de Italiaan Franco Scaglia voeren actrice Dea Koert en fluitiste Saskia Coolen in een decor van Paulette Boschung de voorstelling op die is geregisseerd door Rosamaria Rinaldi. Het theaterwerk is ontstaan uit samenwerking tussen een toonkunste- nares, een bewegingsactrice, een regisseuse en een vormgeefster. Het wordt de komende maanden in diverse plaatsen gebracht, waaronder, be halve Pen Haag, Deventer, Maastricht, Amsterdam, Den Bosch en Nijme gen. Het is een produktie van Het Gebeuren in Den Haag en de Stichting Recorders, waarvan Coolen een van de oprichters is. LEIDEN - Ter gelegenheid van de Lakenhal-tentoonstelling 'Kunst, cul tuur en actie in Leiden in de jaren zestig' speelden in dit tnuseum enkele leerlingen van de Streekmuziekschool acht kassuccessen van The Beatles. Terwijl de. met gespschoenen en pijpekrullen uitgedoste, magistraten van af de schilderijen minzaam op de muzikanten neerkeken, rilden de harncis- sen in de Lakenhal onder de klanken van nummers als 'Get back', 'Twist and shout' en 'Hey Jude'. De tentoonstelling over de jaren zestig duurt nog tot 24 maart. Van links naar rechts: Jeroen Berkhoudt (toetsen), Joyce Hel- lendoorn (zang), Martine Nijsten (zang), Don Weenink (slagwerk), Edwin Meyster i lead-zangerjJimmy Dye (basgitaar) en Frank Boddendijk (zang en gitaar). <Ioto Henk Bouwman) 'Voor de zieken en zeevarenden', liedjes programma van Joop Visser in Tripodia, Katwijk. Gehoord: zaterdagavond. KATWIJK - Als je de kritiek op de gevestigde orde een leer zou kunnen noemen, dan is Joop Vis ser, voorheen Jaap Fischer, streng in de leer. In de zaal van het Katwijkse culturele centrum Tripodia, waar Visser zaterdag avond een twintigtal liedjes van zijn nieuwste cd 'Voor de zieken zeevarenden' ten gehore bracht, werd zowel links als rechts het mikpunt van zijn spot, cynisme en zelfs haat. Het NRC- Handelsblad kreeg ze uitgemeten (doelend op de rouwadvertenties zong Visser: 'Je hebt het pas ge had als je bent gestorven in het NRC-Handelsblad'), De Volks krant werd vergeleken met een 'papieren drol', Heineken werd 'hard-drugsdealer' genoemd Joop Visser, voorheen Jaap Fischer en het huisvestingsbeleid van dë Nederlandse gemeenten was aan leiding voor de uitsmijter: 'Het st inkt uit het gemeentehuis als uit een ongewassen kruis'. Niets is goed, en zelfs dat niet. Dat is zo'n beetje Vissers credo. Zijn teksten zijn uiterst scherp en zitten' wat betreft rijm en me trum perfect in elkaar. Hij is, zoals iemand tijdens de voorstel ling opmerkte, inderdaad de dichter onder de Nederlandse liedjeszangers. Een buitenbeen tje dus, maar tegelijkertijd ook weer zo in en in Hollands. Waar over hij ook zingt, of het nu is over de liefde of over het milieu, altijd zien wij weer dat Holland opdoe men zoals wij dat kennen van het Delftsblauwe bord. Maar dat bord ligt bij Visser wel aan gruzele menten en van de enkele mo lentjes die nog op de scherven zijn te zien heeft de halve Neder landse bevolking een klap gehad. In zijn Nederland viert de corrup tie hoogtij, verkwanselen de poli tici hun idealen en is de leugen een van de pijlers van de samenle ving. Een 'meningsloze' man als Bert de Vries vindt bij Visser al leen ergens iets van als hij 'de dood vindt'. van de zogenaamde nette samen leving die hem irriteert, de scho ne schijn waarmee een en ander is omgeven. Visser zelf lijkt zich al lang bij het menselijk tekort te hebben neergelegd, ja, er zelfs een kwaadaardig genot uit te peu ren. Dat is goed te merken aan dat Toon Hermansachtige vibrato in zijn stem als hij zingt: 'Een nieu we lente, heerlijke tijd/voor een andere vent, voor een andere meid'. De presentatie van Visser is na zoveel jaren nog niets veranderd. Alles gebeurt uiterst efficiënt, zuinig bijna, de exuberantie die veel van zijn collega's hebben af gekeken van buitenlandse arties ten is hem vreemd. Hij is gewoon de jongen gebleven die wat lied jes 'doet'. Die presentatie geeft hem iets van een amateur, maar in zijn stem en de intelligente tek sten is daarvan weer niets te mer ken. Die teksten zijn behoorlijk hard en schuttingwoorden wor den niet geschuwd. Maar bij het Katwijkse publiek gingen ze erin als koek, al ging er bij het lied over de Leidse jongen die zijn Leidse geslacht uit zijn Leidse gulp haalde wel even een huive ring door de zaal. Als daarover maar geen vragen komen in de Katwijkse gemeenteraad. Met dit optreden heeft Visser weer eens bewezen dat hij be hoort tot een van de betere zan gers van het Nederlandse lied. Zou het niet een aardig idee zijn om hem uit te nodigen voor de ko mende Leidse Chansonweek? CEES VAN HOORE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 10