'Ik begin weer naar bomen te kijken' Hoe toonaangevend zijn vrouwen in moderne dans? Indrukwekkende uitvoering Bijzonder gamelanconcert POPI bijdragen: Paul van der Kooij, Wim Koevoet, Erna Straatsma Spervuur Botte erotiek Afstandelijk Meezingers "Rowing in Eden" concert van het Neder lands Studenten Kamerkoor, o.l.v. Daniel Reusz, m.m.v. Mark van der Meer - klarinet, Rosïe Tonnaer - fluit, Kees Adolfsen - trom bone en Ola Koll Aune - trompet. Gehoord 2 maart in de Lokhorstkerk te Leiden. "Gefeliciteerd, het N.S.K. gaat een heel goed jaar tegemoet met zo'n goeie dirigent. Je wilt het niet geloven? 't is écht écht waar". Met deze woorden en een hartelij ke collegiale omarming kreeg Da niel Reusz zijn eerste "pluim op de hoek" van niet de eerste-de- beste collega in 't vak: Nico van der Meel. Dit compliment van on ze bekende stadgenoot lijkt mij verdient. In drie weekeinden en één week studeerden zo'n dertig studenten, grotendeels amateurs met degelijke koorervaring, een lang niet makkelijk programma in, van vier Nederlandse compo nisten na 1955 op gedichten van de Amerikaanse, zeer puriteins opgevoede Emily Dickinson en de Duitstalige Roemeense jood Paul Celan (Anczel). Twee men sen, die hun zwijgen naar de bui tenwereld verbreken via het ge dicht. Meestal is het omgekeerd, maar met het ontoegankelijke, rit misch niet licht verteerbare (drie, tegen vier, tegen vijf tellen) maar spectaculaire werk werd begon nen: "Zeitenschrunde", getoon zet door Caroline Ansink en met Rudolf Escher's sereen zweven de, slechts schijnbaar pretentielo ze, verstilde "One clover and a bee... and revery" van Emily Dickinson werd het concert be ëindigd. Deze volgorde heeft iets verrassends én rustgevends, je gaat op deze manier niet met on nodige opwinding naar huis. Het koor zong stralend, zuiver en homogeen, met veel expressie en dynamiek. Een paar hele klei ne speldeprikjes: soms was de dy namiek wat overdone: bij cres cendo's die op het hoogtepunt een "piano' voorschrijven vóór het diminuendo werd dit piano van enthousiasme wel eens "for te", met name in de "Songs of lo ve and eternity": een doodenkele keer werd op de stem te zwaar ge drukt. zoals óp het woord "sacra ment" in "Oh sacrament of sum mer days"; zo had ook het gedeel te "Blazing in gold and quen ching in purple" (misschien wel het meest blije en optimistische gedicht van Dickinson) volgens mij wat puntiger en gearticuleer der moeten klinken, wat zo lekker had gekund met woorden als pur ple en spotted, stooping, tinting en kissing. Deze kleine aanmer kingen doen niets af aan de rond uit indrukwekkende uitvoering, onder leiding van een dirigent die dit jaar voor 't eerst voor het N.S.K. staat, die zeer goed weet wat hij wil, wat onder meer duide lijk te merken was aan zijn beslis te dirigeertrant en zijn zeer abrup- te-aftikken (zonder stok), toen er op de gang te veel herrie naar zijn zin weg gemaakt. Terecht! Ook in de instrumentele inter mezzi waren origineel en van een hoog niveau, uitgevoerd door jon ge musici, koud van het conserva torium. Voorbeeldig werd geso leerd door klarinet, trombone in 20ste eeuws werk, dat veel vroeg van ademhalingstechniek, toon- vorming, concentratie en inle vingsvermogen. LI DY VAN DER SPEK Ian McCullogh: "Mijn echte muzikale passie is een rockband", (foto gpd> Ian McCullogh en het leven na Echo and the Bunnymen "Ik heb goede herinneringen aan Amsterdam," zegt Ian McCulloch, terwijl hij zijn blik over het Lcidseplcin laat gaan. "Hier heb ik mijn verloving met met huidige vrouw Lorraine gevierd, acht jaar geleden. Hier hebben we toen op terrassen gezeten en rondgelopen". McCulloch blikt terug. Tien jaar na Crocodiles, de debuutplaat van zijn voormalige groep Echo and the Bunnymen. Tien jaar na het eerste gedenkwaardige concert van die groep in Paradiso. Inmiddels heeft McCulloch een soloalbum, 'Candleland' en moet hij woensdag 7 maart in Paradiso bewijzen dat hij zich ook zonder zijn Bunnymen op het podium kan waarmaken. AMSTERDAM - "Natuuriijk is de meest gestelde vraag het afgelopen jaar geweest: Waarom ging je uit de Bunnymen? En het door mij meest gegeven antwoord luidt, dat ik mij rond 1987 gewoon realiseerde dat het Bunnymen-tijdperk van '78 tot '84 had geduurd. Ik kwam er achter dat het niet meer echt werkte. En er was geen manier om terug te ko men. Wij hoorden bij een bepaalde groep, bij een bepaalde periode. En toen die periode voorbij was, was er de keuze:'supergroep' worden of stoppen. Voor ons werd het 'stop pen'. Natuurlijk vond ik dat jam mer, maar de tijden zijn veranderd." door Peter Bruyn Het 'Bunnymen-tijdperk'. De al bums tekenen de ontwikkeling van de groep, die eind jaren zeventig sa men met U2 en The Sound het aan stormende talent van de Britse postpunk vertegenwoordigde. Het debuut, Crocodiles, klonk veront waardigd en agressief. De opvolger Heaven up Here zet die houding voort, maar op Porcupine uit '83 heeft de strijdlust al plaats gemaakt voor een gevoel van wanhoop. Ocean Rain, dat een jaar later ver schijnt is een milder en - daardoor? - commerciëler album. Dan lijkt de inspiratie uitgeput, al verschijnt er in '87 nog een vijfde album, waarop vooral teruggeblikt wordt. Het klinkt nog als Echo, maar de harts tocht ontbreekt. "Zo zou je het kunnen samenvat ten," knikt McCullogh. "We dach ten nooit na over wat we deden. We gingen maar door en door. En pas bij die vijfde plaat keken we over de schouder. Ik denk dat we voelden dat onze tijd voorbij was. In het be gin van de Bunnymen hadden we het gevoel de hele wereld te kunnen veroveren. We keken naar de lucht, naar de zee, naar het zonlicht op de bladeren. Daar hield ik van. Maar die laatste jaren was ik daar hele maal niet meer in geinteresseerd. We waren op tournee in Amerika en het enige wat ons bezighield was: Hoeveel mensen zijn er vanavond geweest? Hoeveel heeft het ons op geleverd? Hoe goed is het hotel? Pas nadat ik uit de groep gestapt ben, ben ik weer naar bomen gaan kijken. Naar hoe ze bewegen in de wind. Rockband 'Candleland' is voor McCullogh een afrekening met het verleden, maar tegelijk een voortzetting. Tien songs, die zowel qua compositie als wat de zangstem betreft, in het ver lengde staan van de Bunnymen-tra- ditie. Wat ingetogener misschien. En het gebruik van ritmebox en dr umcomputer pakt niet overal even goed uit. Maar zowel 'live' als op volgende platen is McCullogh van plan om weer met een drummer van vlees en bloed te gaan werken. "Sinds ik een paar opnamen met mijn nieuwe begeleidingsgroep heb gemaakt, weet ik wat mijn echte muzikale passie is. Dat is een rock band". In het jaar na zijn afscheid van Echo and the Bunnymen, verloor McCullogh nog drie andere dierba ren: Zijn vader overleed. Aan hem is Candleland opgedragen. En ook twee vrienden, Bunnymen-drum- mer Pete DeFreitas en Pale Foutains-bassist Chris McCaffy kwamen om het leven. En al speelt 'verlies' en 'je verloren voelen' een belangrijke rol in sommige van zijn nieuwe teksten, toch is de dood van zijn vader en vrienden niet de rode draad die door het album loopt. "De meeste songs waren al geschreven toen dat gebeurde. Veel mensen vinden mij een tobber en ik denk dat dat ook wel een beetje waar is. Maar er zijn ook dagen dat ik mij fantastisch voel. Ik heb het idee dat ik op 'Candleland' nogal veel voor uit kijk en dat het in die zin ook een optimistische plaat is". Brei "Ik geloof ook dat het een behoor lijk 'Europees' album geworden is. Toen ik begon te schrijven, waren het stuk voor Stuk driekwartsmaten - waarvan uiteindelijk alleen 'I know you Well' overgebleven is. In eerste instantie wilde ik alles als Jacques Brei laten klinken. Maar dat lukte niet echt. Het kwam niet oprecht genoeg over. Uiteindelijk is het een 'Europees' album gewor den, waar je ook Lou Reed in terug kunt horen". Eu Leonard Cohen? Diens geest lijkt regelmatig door McCullochs muziek te spoken. "Zeker, daaarvan ben ik mij steeds bewust geweest. En als mijn muziek die atmosfeer heeft, dan zie ik dat als compliment. Het nummer Proud to Fall is "Leonard meets Lou". Cohen en Reed zijn als in vloed veel serieuzer dan Jim Mor rison. Daar wilde ik ook vanaf, die eeuwige vergelijking met Jim Mor rison. Ik heb altijd meer van Lou Reed gèhouden". Ooit. een decennium geleden, stonden McCullogh met Echo and the Bunnymen, Bono met U2, Adrian Borland met The Sound. Ju lian Cope met Teardrop Explodes en Jim Kerr met Simple Minds naast elkaar in de startblokken. Stuk voor stuk leken ze evenveel kans op roem te hebben. Nu, tien jaar later, zijn Bono en Kerr su persterren, scharrelt Borland weer in het clubcircuit en hebben Cope en McCullogh een soort 'cultstatus' bij een bescheiden groep trouwe fans. "Hoe ik daar nu tegenaan kijk? Ik weet het niet. Maar ik heb altijd ge weten dat de Bunnymen nooit ech te mega-sterren zouden worden. Daarvoor waren we te dwars. U2 was veel voorspelbaarder. En men sen hechten aan een duidelijke identiteit. Ik denk zelfs, dat mensen als Julian Cope en ik meer natuurlij ke personality hebben dan Bono en Jim Kerr. Maar het is een type per sonality waar je in de showbiz niet ver mee komt." Lippen "Ik heb mijn album niet alleen op gedragen aan mijn overleden vader omdat hij een fan van me was - en ik van hem - maar vooral omdat ik - veel meer dan mijn broer en mijn zuster - op hem lijk. Dezelfde karak tertrekken, dezelfde zwakheden. Hij was de liefste man van de we reld, maar hij gokte. Het geld dat voor de huur bestemd was, zette hij op paarden. Daar bracht hij het ge zin soms echt mee in gevaar. En ik geloof dat ik in zekere zin ook zo ben. Terwijl mijn gezin voor mij - net als voor hem - meer betekent dan wat ook in het leven. En omdat mensen dat van hem wisten, zagen ze veel van hem door de vingers. En dat overkomt mij nu ook." Ian McCulloch. In zijn Echo-pe riode werd hij niet zelden geaffi cheerd als 'The man with the lips and the hairstyle". "Ja kijk, ik ben mij er altijd van bewust geweest dat het om niet meer dan popmuziek gaat. En als mensen dan weer eens heel serieus over de dingen begon nen te doen, zei ik "Laat maar, het belangrijkste is dat ik de mooiste lippen in de pop heb." En laten we eerlijk zijn. Het is waar. Ik heb fan tastische lippen en een fantastisch kapsel, wat ze ook allemaal over mijn karakter, mijn muziek en mijn teksten mogen zeggen. Elvis was niet de 'King of Rock'n'roll' omdat hij de beste songs schreef. Hij schreef zelf nauwelijks iets. Hij was de King, omdat hij er het beste uit zag". Sligter met hedendaagse muziek voor gamelan orkest. Niet zozeer een ontmoeting tussen Oost en West als wel een versmel ting van de Europese en Indonesische muziekcultuur is wat het ensem ble Gending nastreeft. Het ensemble ontleent zijn naam aan een com positie van Ton de Leeuw uit 1975, geschreven als een westers eerbe toon aan gamelan-spelers en uitgevoerd in '84 en '86 door een ad-hoc or kest bestaande uit klassiek opgeleide musici, slagwerkers, en gamelan spelers. Uit deze groep kwam Gending voort, dat zich toelegt op het uit voeren van hedendaagse composities voor gamelan. De ideeën van Ton de Leeuw, die als eerste zijn inspiratiebron vond in de muziekcultuur van o.a. India, hebben vrucht gedragen: drie van de vier uitgevoerde composities waren afkomstig van compositie-leerlingen van De Leeuw. De aanblik van het zeer uitgebreide instrumentarium maakte al bij voorbaat duidelijk dat dit geen gewone gamelan uitvoering was: muziekstandaardjes met volledig uitgeschreven partijen er op, en een dirigent mèt stokje vóór het orkest in plaats van de kendang-(trommel- )speler als leider er in. Het werk van de Deen Per Norgard 'Ghending' staat in zijn opbouw zeer dicht bij de Balinese en Javaanse vorm: lange aaneengeregen zinnen op een eenvoudig melodisch gegeven, steeds naar een climax in tempo, dynamiek of melodie toewerkend, met een slot dat teruggrijpt op het begin. In 'Penyilangan' verenigt Klaus Kui per de 2 'toonladders' die in gamelanmuziek gebruikt worden. Heel ty pisch was de overgang van de ene naar de andere die als een modulatie in onze muziek aanvoelde. In het middendeel van dit een half uur du rende stuk treden als in een concert voor orkest de verschillende in strumentale groepen afzonderlijk naar voren, met een steeds terugke rend tutti als kader. Indrukwekkend was de solo van de trommelspeel sters, heel oosters het lange recitatief van het enige strijkinstrument, de neuzelende rebab met fluit gecombineerd. De glissando's aan het eind van het stuk en de machtige gongslag tot slot waren weer voor beelden van twee elementen uit een verschillende hoek. 'Nieuw werk' van Paul Termos is gebaseerd op eerst één, dan twee kwartsprongen die allengs door elkaar gaan schuiven of soms samenvallen. In al deze pogingen tot synthese of integratie leek het Oosten te pre valeren, doordat de klankkleur van de melodie-instrumenten met hun andere stemming, de zware gongs met hun functie van accentueren en interpuncteren, en de felle trommelritmes zich nu eenmaal sterker aan het oor opdringen dan vorm of compositietechniek, die meer onder de oppervlakte verstopt zitten. Fascinerende muziek die mij van de eerste tot de laatste noot in de ban hield. MIES ALBARDA. AMSTERDAM Er is geen kunstdiscipline die zo door vrouwen wordt gedomineerd als de moderne dans. Al vanaf het begin van ningen te veel als losse gegeve deze eeuw zijn het choreografes/danseressen als Isadora Duncan, naast t Martha Graham en Mary Wigman geweest die nieuwe danstalen £ans, 1 presenteerden, die van .essentieel belang zijn gebleken voor de -- gr?ot ?emis- Hoe het komt dat j v, iTuc uei iiuiin uai viuuweu 111 ue de recentelijke moderne dans letterlijk en figuur. ontwikkeling van de moderne dans. En geschiedenis kijkt kan constateren dat het nog steeds de vrouwen zijn die veelal de toon bepalen... Stichting Amazone belicht met de tentoonstelling 'Binnenste bij de tentoonstelling Hoort. Zo Buiten, Vrouwen en Moderne dans in Nederland' de afgelopen vraagt Isabelle Lanz zich in het tien jaar van dié geschiedenis. In haar bescheiden expositieruimte voorwoord af of het toeval is dat aan de Singel in Amsterdam vestigt ze de aandacht op vijftien cho- vrouwLen het voortouw tot vernieu- reografes, die in de periode van 1979 tot 1989 toonaangevend zijn ^"da^dif een logisch gevolg geweest. wag ^an hun vrouw.zjjn? Ondanks een interessante aanzet komt zij niet tot een duidelijk ant woord. Dat zou ook te veel gevraagd zijn, want het onderzoek naar de po sitie van vrouwen in de moderne dans (lees kunst) moet stof opleve ren waarmee een socioloog jaren vooruit kan. Uit de interviews in de publicatie, met tien (van de vijftien geportret teerde) choreografes, kan een lezer De samenstelsters hebben per cho- reografe een dansstuk uitgekozen, dOOr dat naar hun mening staat voor de f;prrtj Qnpllprc; visie van de maakster. De uitgeko- ^>erai oneiiers zen choreografieën zijn vormgege ven door middel van foto's, schet sen, programmaboekjes, een enkele recensie en een kostuum. Zo hangt de bruidsjurk die Désirée Delauney tijdens CantatQ droeg tegenover bikini uit The Perfect Portrait Barbara Duyfjes en Lisa Marcus, en staan onder een paneel van Vals Bloed de pumps waarop in She Said werd gedanst. Het zijn grappige en soms zelfs sentimentele voorwerpen voor wie de voorstellingen heeft gezien, maar buitenstaanders die zich door middel van de tentoonstelling in de (een deel van) de geschiedenis van an de moderne dans willen verdiepen o"eriiénrweïSmóFel«kë SwooT- zullen er niet veel wijzer den. Die hebben zelfs niet veel de biografietjes, foto': teerde recensies die de panelen üiten'.'ïk"denk"da"t het Midnight Oil - 'Blue sky mining' (CBS) Stop maar Amerikanen en Brit ten. De beste, meest opzwepende en meeslepende rock komt uit Austra lië. Want bij 'Blue sky mining', het nieuwe album van de Aussies van Midnight Oil verbleken zelfs de toch ook niet mis te verstane suc cesplaten van U2, Simple Minds en Bruce Springsteen. Al deze groepen hebben engage ment in hun muziek zitten, weten een gigantisch publiek achter zich, draaien de galmknoppen in de stu dio steeds verder open en maken noodgedwongen gebruik van steeds grovere middelen om de boodschap die ze willen uitdragen, ook over te laten komen. Verwarren kortom grootschaligheid met groots. Midnight Oil nu, vooral in eigen Candy del Mar) plaat wemelt het'van de 'single-kan didaten. En met clips weet het Australische septet ook wel raad. 1990 is nog maar twee maanden oud maar toch moet er wel heel veel ge beuren, wil dit Aüstralische offen sief worden gekeerd. W.K. The Cramps - 'Stay sick' (Enigma) Horror, seks en zwarte magie. Die drie onderwerpen inspireren The Cramps al jaren. De Amerikaans groep is geliefd bij een kleine groep trouwe fans. In meerdere opzichten lijken The Cramps op de Ramones. Al jaren maken ze dezelfde rauwe muziek, maar de fans vinden het steeds weer even leuk. 'Can your pussy do the dog?' was de veelzeggende titel van de single op hun voorlaatste plaat 'A date with Elvis'. Op 'Stay sick' gaan The Cramps gewoon door met hun por nografische, vrouwvijandige mu ziek. En dat terwijl de helft van de band uit vrouwen bestaat (gitariste Poison Ivy Rohrschach en bassiste den destilleren. Zo beweert Pauline Daniëls: "Dans is het symbool waar goed in kunnen ..v W-V het in het karak- omdat de feitelijke gegevens ter van de vrouw zit. We zijn van na ture heel gevoelig. In zo'n intiem ge geven als met je lijf bezig zijn, kun nen we datgene wat we kwijt willen beter uiten. Een vrouw reageert veel emotioneler dan een man. Dans is zo eigen met beweging, met emotie, heeft zo met je lijfelijke taal te maken, het is van oorsprong al een vrouwelijk gegeven. Als een man danser is geworden, is dat om dat hij meer vrouwelijke genen in zich heeft". Bianca van Dillen verklaart het feit dat er meer vrouwen dan man nen betrokken zijn bij de moderne dans economisch: "Er waren geen betaalde moderne dansers in Ne derland Het blijkt dat er in onbe taalde situaties meer vrouwen wer ken dan mannen. Dat komt omdat het maatschappelijk risico groter is. Ik denk dat vrouwen meer risico's durven te lopen. Dat is inherent aan hun leven". 'Brandweer', 'Ze zit' en 'Dansen' zijn vrolijke, pretentieloze meezin gers. Pakkende, korte refreinen, vlotte deuntjes. Alleen 'Wil niet dat je weggaat' is van dezelfde hoge kwaliteit als 'Daar gaat ze'. Een prachtig door Koen Wauters gezon gen ballade die een beetje doet den ken aan 'Will you' van Hazel 'O Con nor. 'Fiets' is een nummer dat er eveneens uitspringt. Een heel kort a cappella gezongen gedichtje, in de stijl van The Nylons. Heel fraai. Ho pelijk staan er op het tweede album van Clouseau meer van dit soort Lloyd Cole: ...afstandelijke stem... land ontzettend populair, rekent af met die grootschaligheid in de pop muziek. Geen jarenlange verblijven in peperdure studio's waar drum- Zanger Lux Interior'zingt onder leer over 'Bikini girls with machi- e guns', zijn 'Journey to the centre of a girl' en 'The creature from the breuk met zijn tien Commotions-ja- ren nog duidelijker te accentueren heeft behalve het Nederlands ge- lopen dwars over zijn lyf dikke stre- zonden repertoire niets gemeen met deze succesvolle groep van begin ja- m Waarmee Van Dillen meteen een discutabel punt aan de orde stelt: want het is toch op z'n minst opmer kelijk dat armoe troef is in de we reld van de moderne dans. De publicatie besluit met een de- dorTkke wenkbrauwen*'Om^de Va" Eva Va" Scha'k Lloyd Cole - idem (Polydor) Op de hoes van zijn eerste solo-al bum staat de eens zo lieve Lloyd Co- Ie afgebeeld met vet haar, een ruig baardje en priemende blik, Toch is er niet zo gek veel tachtig. Geen reggae-getinte derd. Toetsenist Blair Cowan .s tegenstelling tot sekse genoten vrolijke meezingers meegekomen uit The Commotions nen andere kunsten. de beeldvorming en de positie van de vrouw in de westerse toneel- dans. Maar ook uit dit artikel wordt niet duidelijk waarom vrouwen bin nen de moderne dans wel een posi tie hebben weten te verwerven, in bin- stellen met gigantische vloeropper- black lagoon'. The Cramps zijn plakte ook nog eens worden aange- -* vuld met drumcomputers. De manschappen van kaalkop bezetenheid en botte erotiek wisse- f>eter Garrett doen het met prie- ien elkaar in snel tempo af. Sleutel- mende mondharmonica's, driftige woorden zijn steeds voodoo en pus-' orgeltjes, spervuren van gitaaraan- Sy. slagen, verbeten teksten en oprui- Link Wray en Ricky Nelson zijn end slagwerk. Zoals gewoonlijk bij de twee belangrijkste voorbeelden Circus en Lloyd Cole blijft goed in het ge hoor liggende melodieën combine met intelligente teksten. Zijn wat afstandelijke stem blijft zyn dagavonden Midnight Oil passeren dend tempo allerlei soorten standen de revue. Sommige v onderwerpen zijn typisch Austra lisch, andere zijn veel algemener. Telkens echter zie je zinderende Australische landschappen voor je, Ook al is de problematiek van de grote stad aan de orde. Dat contrast is nergens storend of onwezenlijk. Midnight Oil heeft alles in zich het meer geloofwaardige alternatief Clouseau - 'Hoezo?MCNR) fe worden voor hemelbestormende mega-acts. Ook op deze de bandleden die oorspronke- i>s- lijk uit het zuiden van Noord-Ame- de rika komen. The Cramps verrassen niet meer, aar zorgen met 'Stay sick' voor portie luistergenot. E.S. Ze worden de Belgische Doe Maar genoemd, maar Clouseau die vaak doen denken Kusters. Clouseau werd in 1984 oppgericht als gelegenheidsband. In 1986 nam de 5 man sterke groep vaste vorm aan. Na een succesvolle tournee door Zwitserland werd besloten het En vooral: kan het wat ruiger? Wat Nederlandstalige repertoire uit te mÜ betreft mag Cole meer num- breiden en werd Koen Wauters aan- mers maken als het gedreven als getrokken als lead-zanger. Het Ne- 'What do you know about love' en derlandse publiek maakte vorig 'Downtown (met hartverscheuren- laar maart voor het eerst kennis met de harmonica). De rustige nummers Clouseau, toen de single'Anne'ver- hebben weliswaar eenzelfde ni- scheen. Niet lang daarna werd de veau, maar zijn te vaak wat eenvor- opvolger 'Dansen' uitgebracht. Bei- mig en gladjes geproduceerd. Ster- de plaatjes scoorden redelijk in de ker nog: sommige nummers zijn diverse hitparades. De derde single, een lang outro.-Ook de mooie hit 'Daar gaat ze', doet het stukken be- 'No blue skies' dendert maar door ter. Deze week staan de Belgen op op de fraai geinstrumentaliseerde nummer twee in de Nederlandse weg. Top 40. Misschien 'Daar gaat ze is kwalitatief en qua sfeer niet representatief voor de rest van het materiaal. Liedjes als p.vd.K. Misschien komt het antwoord r bpven op een van de donder- 19ua ideale plaats gow. vanuit verschillende invalshoeken wordt doorgesproken over het the ma 'Vrouwen en Moderne dans in Nederland'. Tentoonstelling Binnenste Bui ten. Vrouwen en Moderne dans in Nederland; tot 31 maart bij Stich ting Amazone, Singel 72 Amster dam. Donderdag 8 maart 'Tien jaar Danspraktijk' een rondetafelge sprek o.l.v. Yvonne Beljaars; 15 maart 'Vrouwen en de Moderne Dans, een lezing van Luuk Utrecht; 22 maart 'De artistieke Amerika toch niet de toekomst, een rondetafelgesprek oor de man uit Glas- onder leiding van Gerdie Snel- lers. (Voor meer informatie 020- 279000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 39