Eric Clapton: gaaf maar braaf Poesjkins pistolen terug Gezeur in 'De Kersentuin' 'De kunst is dood en communiceert niet meer' Dollen met het beest Accordeonweek in Amsterdam Jan Buddings zwak voor mens en dier MAANDAG 26 FEBRUARI 1990 PAGINA 11 Somberheid overheerst op Leids symposium fin de siècle LEIDEN "De huidige beeldende kunst is pure ego-tripperij gewor den en heeft geen inhoud meer. In de negentiende eeuw ging God dood, in de twintigste eeuw is de kunst dood. Kunst communiceert niet meer en spreekt nog maar een heel klein deel van de bevolking aan. Men ziet origineel zijn als het enige belangrijke terwijl da,t niet zo is. Kunstenaars moeten maar eens een tijdje tot bezinning komen en een ambacht leren". Dat zei A.P.L. Bodar, hoogeleraar kunsrgeschie- denis, afgelopen zaterdag op een symposium van de werkgroep Spleen van de Leidse universiteit. Zes sprekers uit verschillende kunstdiscipines bespraken de vraag of de decadentie in de kunst van de negentiende eeuw zal terug keren in het fin de siècle van deze Over het algemeen deelden de sprekers dezelfde (sombere) me ning: de kunst in het Fin de siècle van deze eeuw is niet vernieuwend, staat stil of is in een overgangsfase terecht gekomen. Volgens J. Goedegebuure, hoog leraar literatuurwetenschappen aan de Katholieke Universiteit Brabant is de kunst op een eindpunt beland van waarvandaan "fnen alleen nog maar terug kan". "Er bestaat geen vernieuwende avant-garde meer, de huidige avant-garde is ingelijfd door de commercie. Het Van Gogh jaar bijvoorbeeld is verworden tot een Efteling op het Amsterdamse museumplein", meent hij. Goede gebuure gelooft niet dat de deca dentie van de negentiende eeuw te rugkeert in deze eeuw. "De geschie- dens herhaalt zich nooit. De huidige kunstenaars houden zich met zich zelf bezig en niet met maatschappe lijke vernieuwingen zoals in de ne gentiende eeuw". Is de beeldende kunst de laatste jaren volgens kunsthistoricus Bodar steeds minder toegankelijk geworden, de muziek is dat juist wel in het huidige fin de siècle. "In te genstelling tot de jaren vijftig, is de muziek nu weer mooi en prettig om naar te luisteren", meent J. van der Veen, emeritus hoogleraar muziek geschiedenis. Ook hij zegt dat de huidige muziek niet vernieuwend is. "Uit een soort nostalgie naar stij len uit het verleden, wordt van oude stromingen gebruik gemaakt". Dat gebeurde volgens Van der Veen ook in de negentiende eeuw, maar toen was het gebruik maken van oude stijlen een middel om tot een nieu we stijl te komen. Nu is het herha len van oude stijlen een doel op zich geworden" Mode-ontwerper d'Angelino Tap had een meer optimistische visie: "We staan juist op de drempel van een aantal grote veranderingen", zegt hij. "Juist omdat we alles her haald hebben. Die herhaling van stromingen uit het verleden was no dig om die periodes te verwerken. Nu is het tijd voor nieuwe dingen". N.J. Bredero, hoogleraar kunst geschiedenis aan de Leidse univer siteit, sprak in zijn lezing over het Fin de siècle in de Film. Volgens Bre dero is er in de negentiende eeuw niet echt sprake van decadentie of Fin de siècle in de Film. "Bij deca dentie hoorde de verfijnde kunst, terwijl de Film in die tijd een rate lend apparaat was, overstemd door een piano in een variététheater of op een kermis. Film was in die tijd niet echt een vermaak voor de elite, maar meer voor de gewone bevol king". In deze tijd wordt volgens Bredero de decadentie wel op Film uitgebeeld, bijvoorbeeld in Viscon- ti's 'Death in Venice' waarin door een trage en vrij saaie manier van Filmen, de verveling van de hoofd persoon wordt uitgedrukt. Mitterrand vergaloppeerde zich met schenking aan Gorbatsjov DEN HAAG - Eric Clapton maakte afgelopen zomer bij aan komst in Swaziland een grapje. Toen de dienstdoende douanebe ambten hem daar vroegen naar zijn beroep, antwoordde hij: le gende. Een beetje melig grapje, maar er zit een kern van waarheid in. Clapton is een legende. De ver wachtingen van de ruim 11.000 fans die zaterdagavond zijn con cert in de Haagse Statenhal bij woonden waren dan ook hoog ge spannen. Het werd een gaaf maar braaf optreden. Het historische voorval bij de start van zijn Afrikaanse toernee is illustratief voor zowel de enor me (en aldoor groeiende) verering van de 44-jarige rockveteraan, als voor de geestelijke druk die er bij hem eveneens een gevolg van is. Na een curieuze loopbaan met menige inzinking koestert Slow- hand thans zijn grote populariteit als 'gitarist der gitaristen' en ook als survivor. Die zorg weerhoudt hem ervan om helemaal uit de band te springen. 'Den Haag' leverde andermaal een heerlijk avondje vol vakman schap op, maar het echte vuur werk ontbrak toch te vaak. Na dik twee uur besloot Eric Clapton met de (enige) toegift 'Sunshine Of Your Love', een van de beken dere nummers uit zijn vlegeljaren met Cream (1966-1968). Al werden er enkele flarden van het tevoren op zijn verzoek aangeheven 'Tul pen uit Amsterdam' speels in Claw Boys Claw, gezien in het LVC in Lei den op zaterdag 24 februari. LEIDEN - Een bezoekje met het hele gezin aan Burgers Dieren park, daarmee kun je een optre den van Claw Boys Claw het bes te mee vergelijken. Een beetje dollen met het beest Peter te Bos, dat vervaarlijk brult en af en toe zelfs bijt. Zoals naar de jongen in de zaal die de zanger in gevatheid naar de kroon wilde steken en daarom een microfoon naar z'n hoofd gegooid kreeg. Of het meis je op de rand van het podium dat na enkele nummers uitdagend 'De Kersentuin' van A.P. Tsjechov door Het Nationale Toneel. Regie en vertaling: Hans Croiset. Decor: Judith Lansink. Spelers: An- ne-Wil Blankers, Will van Kralingen, Jules Royaards, Peter Tuinman en anderen. Ge zien: 22 februari, Koninklijke Schouwburg Den Haag. DEN HAAG 'De Kersentuin', Tsjechovs laatste stuk (1904), moetje niet met kwade bedoelin gen lezen. Dan gaat het alleen maar over een stel zeurkousen. Om wie weet welke leegtes te ver doezelen, kletsen ze een hoop, maar ze ondernemen niks. Wie niet anders wil, hoeft alleen maar een stelletje oninteressante men sen in een kersentuin te zien. Maar goed, je moet ook niet het kwade lezen. Als je achter de ge vel van het verhaaltje kijkt, zie je schatkamers waarin de mogelijke werden verwerkt, toch moeten al le dertig-plussers (zeventig pro cent) heimwee hebben gekregen naar de veel energiekere oor spronkelijke uitvoering. Eerder was het verwachtings patroon slechts enkele keren doorbroken. Na de aaneengesme de versies van 'I Shot the SherifF en 'White Room', toen bassist Nathan East alle ruimte kreeg om 'Can't Find My Way Home' (uit periode Blind Faith, 1969-197,0) naar eigen inzichten in te vullen. Vervolgens bij dé verschijning van gastzanger Billy Preston, die er als tweede stem en tijdelijk ver vanger van toetsenist Allan Clark meteen zo enthousiast de beuk in gooide dat Clapton en zijn reste rende sextet ook maar even het plezier boven de perfectie liet pre valeren. Meer van dergelijke in termezzi hadden geen kwaad ge kund. Een aangename verrassing vooraf voor vrijwel alle 'Clapto- manen' was het sfeervolle optre den van Zucchero Fornaciari. De ze Italiaanse collega en vriend van Eric Clapton geldt in eigen land al jaren als het afdoende ei gen antwoord op Joe Cocker dan wel Paul Young. Bijgestaan door een hechte achtkoppige band had 'Suikertje', die in ons land tot nog toe slechts met 'Senza Una Don na' een hitje scoorde, geen enkele moeite om over de taalbarrière heen de Statenhal voor zich te winnen. LOUIS DU MOULIN haar t-shirt uittrok en door de ruim twee keer zo oude Te Bos op vaderlijke toon werd toegespro ken. Echt gevaarlijk werd Te Bos na tuurlijk niet. Daarvoor zorgden de twee roadies die de zanger bij zijn tochten door de hossende menigte op de voet volgden. Of anders gitarist John Cameron wel, die na een lullige opmerking over de vroegere ritmesectie van de groep Te Bos te verstaan gaf dat hij dat niet kon maken. betekenissen als rijkdommen zijn opgestapeld. Dat is ook de reden waarom zoveel regisseurs dol zijn op Tsjechov. Op hem is misschien meer dan op enig ander toneelau teur Martinus Nijfhoffs adagium 'er staat niet wat er staat' van toe passing. In de regie die Hans Croiset nu voor Het Nationale Toneel van 'De Kersentuin' gemaakt heeft, heb ik helaas nauwelijks kunnen zien welke mogelijkheden de tekst in zich heeft. De licht ironi sche karakteruitbeelding (ge steund door de nieuwe vertaling die Croiset zelf maakte) zet wel een spoor uit, maar een spoor dat, wat mij betreft, vrijwel direct doodloopt. Het is duidelijk dat de landeigenares Ljoebov (Anne-Wil Blankers) en de haren met hun Opmerkelijk aan het optreden van de Claw Boys was de muzika le progressie die de groep in de nieuwe bezetting heeft geboekt. De nieuwkomers Arno Kooi (bas) en Marc Lumb (drums) zijn vin dingrijkere muzikanten dan hun voorgangers. Daardoor is Claw Boys Claw niet meer het ramme lende gitaarbandje dat het muzi kale onvermogen steeds moet ca moufleren met gekdoenerij van Te Bos. In sterke nieuwe num mers als 'He was a devil' en 'Su- leefwijze een tijdperk afsluiten. De bijlslagen waarmee de kersen tuin wordt omgehakt, kondigen onverbiddelijk een nieuwe eeuw (de onze) aan. Maar wat moeten wij daarvan denken? Croiset heeft in zijn vertaling een woord geïntroduceerd dat juist in dit toneelseizoen niet on opgemerkt kan blijven. In de ou de vertaling van Charles B. Tim mer oppert de rijke koopman Lopachin het idee om het land goed rendabel te maken door het in stukjes op te delen en die stuk jes te verhuren aan stadsmensen die in het mooie seizoen van het buitenleven willen genieten. Bij Timmer heten ze 'villabewoners' of 'forensen', maar bij Croiset noemt Lopachin (Peter Tuinman) hen 'zomergasten'. Nu is 'Zomer gasten' de titel van een toneelstuk van Maxim Gorki dat dit seizoen twee keer wordt opgevoerd. Mis schien heeft Croiset een link wil len leggen met dat stuk (ook uit 1904), dat fel de ledigheid hekelt van een zichzelf tot de 'intelli gentsia' rekenende groep men sen. Ook de student Trofimov (Gijs Scholten van Aschat) uit 'De Kersentuin' laat zich minachtend over de intelligentsia uit: "Ze noe men zich 'intelligentsia', maar ze bekken de bedienden af, behan delen de boeren als dieren, ze kunnen slecht leren, lezen niets dat van belang is, voeren niets uit, over de wetenschap praten ze al leen maar en van de kunst begrij pen ze geen snars". Maar hoe ern stig kunnen wij de woorden ne men van deze eeuwige student die op een ladder klimt om via het raam Ljoebovs huis binnen te ko men? Afgezien van het derde be drijf, waar een feest met muziek en dans voor levendigheid zorgt, laat Croiset 'De Kersentuin' ter gend langzaam spelen. Soms werkt dat goed, zoals in de scène waarin Lopachin en Varja (Will van Kralingen) elkaar hun liefde maar niet kunnen bekennen. Maar omdat de ironie zo goedhar tig blijft en de karakters zich bij na nergens aan oppervlakkigheid kunnen ontworstelen, is dit tem po meestal bijna slaapverwek kend. De opvoering, die voor het overige vrij traditioneel van aan pak is, dwingt dan ook niet tot een stellingname. En dat maakt van 'De Kersentuin', ook al heb je helemaal geen kwade bedoelin gen, toch vooral een stuk over een stel zeurkousen die een hoop klet sen, maar niks ondernemen. HANS STUPERS perkid' weet de vernieuwde Claw Boys Claw bovendien nieuwe in grediënten als swamprock, speed- metal en heavy funk in de eigen stijl te integreren. Het in de voorverkoop al uitver kochte LVC vond het allemaal prachtig. De eerste rijen hielden zich als vanouds bezig met hos sen en stagediven, terwijl de rest van de zaal zich uitstekend ver maakte met de nieuwe nummers en het dollen tussen Te Bos en de eerste rijen. De beloning volgde in de vorm van twee toegiften. JAN VAN DER PLAS LM verhuist niet DEN HAAG - Het Nederlands Let terkundig Museum in Den Haag blijft in de vleugel bij de Koninklij ke Bibliotheek en het Algemeen Rijksarchief in het Bezuidenhout en verhuist derhalve niet naar het Spui. Het ministerie had het ge meentebestuur van Den Haag ge vraagd de mogelijkheden na te gaan om het museum onder te brengen in het nieuw te bouwen stadhuis. Jan Budding: schilderijen, tekeningen en et sen. Expositie in galerie Bianca, Grave- steen 1. Wassenaar. Tot en met 11 maart geopend op donderdag, vrijdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur en zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur. WASSENAAR Een haan met grootheidswaan, twee converse rende kippen en een wantrou wend glurende gans. Drie, schijn baar luidkeels protesterende kip pen, gevangen in een driehoeks compositie. Je moet er heimelijk om lachen, maar je laat het wel na om dat hard op te doen. In dit ge vogelte liggen te veel menselijke zwakheden en te veel krachtige dierlijke instincten besloten om jezelf zo te laten gaan. Het kippenhok was voor de kunstenaar Jan Budding een on uitputtelijke bron van inspiratie. Nog nooit eerder geëxposèerde schilderijen, etsen en tekeningen zijn nu te zien in de Wassenaarse galerie Bianca. Behalve gevogelte treffen we op deze expositie nog een ander geliefkoosd thema van Jan Budding aan: dagjesmensen aan het strand. Mensen die niet konden ontkomen aan Buddings rake en spitse pen. Op en onbe waakt moment heeft Jan Bud ding ook hun zwakheden en in stincten vastgelegd. Jan Budding (1922-1988) wilde een vel papier veroveren. Hij maakte het werken opzettelijk moeilijk door soms linkshandig te werken, terwijl hij rechtshan- dig was. Nat papier met beschadi gingen of vlekken was voor hem een uitdaging. Op dezelfde moei zame manier lijkt hij zijn model len te willen veroveren, of dat nou kippen waren of mensen. Het werk dankt de uitdruk kingsvaardigheid aan een combi natie van dunne, krasserige en brede, wollige lijnen. Alleen een volwassen mens, met een bewo gen leven achter de rug, die veel AMBOISE (GPD) De pisto len waarmee de gevierde Russi sche schrijver Alexander Serge- jevitsj Poesjkin in 1837 tijdens een duel dodelijk getroffen werd, zijn afgelopen zaterdag in triomf door door de zonovergo ten straatjes van Amboise aan de Loire gedragen. De verlegen glimlachende burgemeester droeg het kistje met daarin de pistolen als een relikwie voor zich uit. Nieuwsgierig bekeken door de dor pelingen ging de optocht van burge meester Cholet en zijn gasten naar het bescheiden Postmuseum, waar de pistolen jaren zijn bewaard ge weest. Toch waren ze er afgelopen zomer, op 3 juli, uit weggehaald. Op hoog bevel van President Mitter rand. De President had besloten dat hij de pistolen aan Sovjetleider Gor batsjov cadeau zou doen, die op dat moment een Staatsbezoek aan Frankrijk bracht. De 72-jarige burgervader van Am boise had op die derde juli 1989 geen antwoord geweten op het 'overvalcommando' van de Presi dent, dat na een kort telefoontje zijn stad was binnengereden om er de kist met de pistolen uit zijn glazen uitstalkast te halen. Andre Cholet had niet meteen weerwerk gehad op het diplomatieke spel van Fran cois Mitterrand, terwijl de geschie denis van.de pistolen juist de ge schiedenis is van alleen maar diplo matiek geknoei. In maart van datzelfde jaar was de bejaarde socialist André Cholet tot burgemeester van Amboise geko zen als opvolger van de roemruchte premier van Charles de Gaulle en 'Vader van de Franse Grondwet', de nog bejaardere Michel Debré. En nauwelijks op zijn post, bakte Mit terrand zijn partijgenoot André Cholet al deze poets. Na twee dagen van verbluft nadenken namen de burgemeester en de gemeenteraad van Amboise een kloek besluit. Ze vaardigden een Verordening uit waarin te lezen stond dat de pisto len die de dood van Alexander Ser- gejevitsj Poesjkin teweeg hadden gebracht, niet aan de Sovjetunie ca deau waren gedaan, maar in bruikleen waren gegeven. Na dit rampzalig gebleken schot gaf George d'Anthes de pistolen weer aan zijn vriend Ernest de Ba- rante terug. Ze bleven in de familie en lagen zelfs jarenlang op de schoorsteen in het stamslot bij Thiers in de Auvergne. Om een lange historie kort te ma ken: in '52 doken de pistolen bij een veiling op, waar ze gekocht werden pbserveert, kan emoties en rela ties tussen mensen en dieren zo scherp treffen. Des te verwarren der is de bijna kinderlijke precisie van sommige details. Kort na het overlijden van zijn door een zekere Pierre Paul, die een verzameling souvenirs uit de ge schiedenis van de posterijen had aangelegd. Het was dezelfde Pierre Paul die zijn verzameling, met de pistolen en al, aan Amboise cadeau gaf omdat zijn vriend Michel Debré er toen burgemeester was. Boerenbedrog Nadat President Mitterrand de pronkstukken van de verzameling zonder voorafgaand overleg had la ten weghalen, brak de hel los. Zelfs de regering-Rocard begreep dat het 'Elysée' zo niet met gemeentelijke musea kon omgaan. En de Sovjets werd met beschaamde kaken ge vraagd de Franse president uit zijn netelig parket te redden. De pisto len waren intussen tentoongesteld in het Poesjkin-museum in Moskou en later in de bibliotheek van Le ningrad. Toch bleek de Sovjet-rege ring bereid het Franse noodsein te begrijpen. Ze seinde gehoorzaam terug dat "men nooit anders had ge dacht of de pistolen waren in leen gegeven". En omdat burgemeester Cholet van Amboise had verordon neerd: "Voor een half jaar", legden de Russen zich daarbij neer. De officiële terugkeer van de bei de pistolen werd een feest van goed doorgesmeerd boerenbedrog. De culturele raad van de Sovjet-ambas sade Alexander Aristov in wie niemand meer de spion durfde ver moeden die hij voor het aanbreken van de perestroika ongetwijfeld ook zou zijn geweest hield een gloei end betoog waarin hij de "vriend schapsbanden tussen beide lan den" zo nauw aanhaalde dat men het er benauwd van kreeg. En om het principe van de 'le ning' nog eens extra in de hoofden van het dankbare gehoor te stam pen, leenden de Russen op hun beurt voor een half jaar een 15e- eeuwse manuscript over Amboise aan de gemeentenaren uit, dat uit de bibliotheek van Leningrad was eerste kleinkind schilderde Jan Budding een reeks schilderijen met roofvogels. 'Roofvogel I' is een dier in doodsangst geworden. Met zwarte, forse penseelstreken gaf de kunstenaar het dier een meegebracht door een van haar we tenschappelijke ambtenaren, Ma dame Natalia Elaguina. De rad Franssprekende Natalia bleek in de algehele opwinding bereid uit het hoofd een en ander van Poesjkin in het Russisch te reciteren. En ze sprak er niet meer over, dat de Fran se ambassade in Moskou haar uit di plomatiek onbegrip een visum voor Frankrijk aanvankelijk geweigerd had. De uitsmijter van de middag was de toespraak van een gladde regio naal-directeur van minister voor cultuur Jack Lang. Monsieur Jean- Claude Menou deelde geheimzin- ning mede dat uit dank voor het 'uitlenen' van de pistolen minister Lang niet alleen 'twee Picasso-va- zen' aan Amboise zou uitlenen (om de zaak te sussen) maar zelfs een complete Picasso-tentoonstelling met schilderijen en tekeningen en al. Burgemeester Cholet glimlachte opnieuw verlegen en dacht koorst achtig na waar je zo iets kostbaars in zijn dorp veilig zou kunnen uitstal len. Tijdens het drinken van de vriendschapswijn in het Postmuse um was ook de bejaarde freule Louise Brugiere de Barante aanwe zig, een directe afstammelinge van de gezant wiens pistool de dood van Poesjkin veroorzaakt had. De freule was zo ontroerd dat ze een glas vol vriendschapswijn in haar schoot liet vallen, maar als een echte De Barante deed ze of er niets was ge schied. En vertelde ze iedereen die het horen wilde: "Ik was eerst vre selijk boos op de president en dat heb ik hem ook geschreven. Toch geloof ik na deze middag dat het echt alleen maar de bedoeling was dat de pistolen zouden worden uit geleend". Blijft de brandende vraag met welk van de beide pistolen Rus- lands grote dichter door de bescher meling van baron Van Heeckeren in de buik geschoten werd. verkrampte kop en woest slaande vleugels. Voor 'Roofvogel II' en 'Roofvogel III' koos de kunste naar andere kleuren, een liggend papierformaat en de dieren zijn ditmaal gedrongen. Deze vogels zijn eerder meelijwekkend en hun angst lijkt ongegrond. Nu weet ik hoe menselijk een dier is en hoe dierlijk een mens. De expositie in galerie Bianca kan ik van harte aanbevelen. LISETTE OOMEN Het Nationale Toneel met 'De Kersentuin' in de regie van Hans Croi set. V.l.n.r. Hans Ligtvoet, Anne-Wil Blankers, Peter Tuinman en Jules Royaards. (foto gpd) AMSTERDAM (ANP) - In Muziekcentrum De IJsbreker in Amsterdam wordt van 14 tot en met 21 april een internationale accordeonweek gehou den. Ook de Beurs van Berlage, Theater de Balie en andere lokaties zijn bij het evenement betrokken. De hedendaagse muziek neemt tijdens die week een prominente plaats in, terwijl eveneens aandacht wordt besteed aan volksmuziek en aan lichte en geïmproviseerde muziek, aldus De IJs breker. Ongeveer twintig groepen/solisten zullen concerten verzorgen. Verder zullen vijf musici zogenoemde masterclasses geven en tien andere deskun digen houden lezingen. Het programma geeft, volgens De IJsbreker, een zo getrouw mogelijk beeld van de explosieve ontwikkeling van de accor deon in de laatste decennia. De historische ontwikkeling zal worden belicht op een expositie van in strumenten uit België, Italië, de Sovjetunie en Nederland. Tenslotte zal de nieuwste accordeonliteratuur uit de hele wereld ter inzage liggen. Expositie in galerie Bianca

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11