'Moslims maken overheid nog erg schichtig' Ik heb bij de marine geleerd wat pastoraat is' Leidse onderzoekers Shadid en Van Koningsveld brengen islam in Nederland in kaart ZATERDAG 17 FEBRUARI 1990 GEESTELIJK LEVEN LEIDEN De hoofddoekjes-affaire in Alphen aan den Rijn (1985) is een 'mooi' voorbeeld van het feit dat de over heid slecht op de hoogte is van de islam. Een paar Marok kaanse meisjes werd verboden een hoofddoek in de klas te dragen, omdat een oriëntalist desgevraagd had gezegd dat er van een religieus kledingsvoorschrift geen sprake was. Hij had het dus fout. "En dat, terwijl er honderden echte specialisten rondlopen, die trouwens ook uitstekend Ne derlands spreken. Het is toch ook ondenkbaar dat een priester gepolst wordt over een protestantse kwestie?" Dr. W. A. R. Shadid (cultureel antro poloog) en dr. P. S. van Konings veld (theoloog), beiden universitair docent in Leiden, verwijten de over heid een te laks beleid ten opzichte van de inmiddels ruim 400.000 mos lims in ons land. Van hun hand ver scheen dezer dagen het boek 'Mos lims in Nederland', het eerste werk waarin een globaal overzicht wordt gegeven van de stand van de mos lims in ons land. Hoe slecht de overheid op de hoogte is van de islamieten in het koninkrijk, bleek vorig jaar na het debat naar aanleiding van de Rush die-affaire. De regering zegde toe met de moslims te gaan praten. Op de vraag met wie of welke organen men ging praten, bleek het ministe rie van Binnenlandse Zaken het antwoord schuldig te moeten blij- "Er bleek daar geen enkel over zicht te bestaan van de moslimgroe peringen in ons land", vertelt Van Koningsveld. "De overheid heeft zich vooral gericht op de inspraak organen. die zij zelf in het leven had geroepen. Maar van de religieuze groepen heeft men geen weet". Bij onze binnenkomst had Sha did juist een ambtenaar uit Den Bosch aan de lijn. Er waren daar twee aanvragen voor evenveel isla mitische basisscholen binnengeko men. Eén van de alevieten en één van malikitsche wetsschool. "Die ambtenaar had geen flauwe notie waar het nou omging. Volgens hem liep de onderlinge scheidslijn bij die aanvragen ook weer niet echt duidelijk. Maar dat is onmogelijk". Gecompliceerd Het is ook niet eenvoudig om een beetje inzicht te krijgen in schake ringen in de moslimwereld, zo geeft het tweetal toe. "De onderlinge ver deeldheid is net zo groot als bij de kerken in Nederland", weet Van Koningsveld. "Het is enorm gecom pliceerd. Ook voor de mensen zelf is het een heel proces geweest om in de gaten te krijgen, welke groep er bij een bepaalde moskee hoort. En de één zegt dit en de ander dat". Beurtelings somt het tweetal op, wat voor groepen er zoal zijn. Er zijn Turken, Marokkanen (de twee grootste groepen met respectieve lijk 156.000 en 116.500 personen), Indonesiérs, Surinamers, Tunesiérs en Molukkers. Die etnische achter grond gaat weer dwars door de reli gieuze stromingen in. Nederland kent vooral de soennieten, die in te genstelling tot de sjiietische .islam geen centrale instantie kennen voor zowel de uitvoerende macht als het godsdienstige gezag. Maar naast die twee hoofdgroe pen zijn er weer enige zijrichtingen te onderscheiden: de ahmadiyyah en alevieten, terwijl er diverse soen- nietische wetsscholen zijn: naast de malikitische, kent de islam ook de hanafitische, de sjatische en de han- balitische wetsscholen. En wat te denken van de verschillende tari- qa's, mystieke genootschappen, als de qadiriyva en de naqshbandiyya. Of de alevitische bektashi's, de eni ge sjiietische orde in ons land. Om nog maar te zwijgen van een uiteen lopend aantal religieus-politieke be wegingen... "De islam is jarenlang onzicht baar geweest. Dat was dus de tijd van de gastarbeiders.. Pas toen de gemeeschapsvorming op gang kwam, doordat de gezinnen over kwamen, is daar verandering in ge komen". Van Koningsveld ver volgt: "De overheid is te weinig flexibel geweest om in te spelen op het verschijnsel dat de groepen zichzelf gingen organiseren. En het LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk geen dienst; Marekerk 9.45 ds Vermeulen Valkenburg, 12 oec studentendienst, 5 dr Meijers; Mara- nathak. (L. Morsweg) 10 ds Koolstra; Oecume nische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds Alblas, 1115 ds Alblas en pastoor V Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds Pannekoek viering 40-jarig ambtsjubileum; Be- vrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds V Hunnik, 5 ds Koolstra; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pas teur Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand V Eek. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds Schokker. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 10.30 ds Sjollema Katwijk aan Zee. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem Petrak. (Surinamestr.) geen dienst; Ou de Vest 10 ds Bouhuys; Maranathak. zie herv. gem., Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzor gingshuis Groenhoven 10 ds Rietveld; Meren wijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (He- rengr.) 10 ds Hoogendoorn, 5 ds Houtman. Chr. Geref K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11 30 en 5 30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15ds Mostert. Doopsgez.-Remon- str. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds Duhoux-Rueb. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 hr Tamboer Hoofddorp. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev Koehorst. Evan- gehecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr /Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw- Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Ze vendedag-adventisten ('De Ontmoeting'. Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10. 11 en 12 Oud-Kath. K. (Zoeterw.smgel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30,10.11.30.6en7(lof),Boshuizerka- de zat. 7, zo 9 30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem., H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). door Wim Schrijver bleek dat de religie de belangrijkste verzamelbasis was". Spreekbuis Er zijn nu inmiddels meer dan tien paraplu-organisaties. Hoewel de twee onderzoekers op zich het ont staan van de koepels waarderen, is het volgens hen van belang dat er één overkoepelende raad ontstaat. "Nu is er nog sprake van een grote versnippering van initiatieven", vindt Shadid. Sinds de Rushdie-affaire werpt het Islamitisch Landelijk Comité (ILC) zich op als spreekbuis van het leeuwendeel van de soennietische moslims. Shadid: "Het ILC zegt na mens negentig procent van de mos lims te spreken. Maar toch wil de overheid het comité niet als ge sprekspartner accepteren, omdat die niet representatief zou zijn". En dat is heel vreemd, vinden de twee. Van Koningsveld wijst op het CIO, interkerkelijke Contact in Overheidszaken, waarin beslist niet alle kerkgenootschappen zijn verte- LEIDERDORP - Het is een heel aparte wereld, de marine. "De mannen zeggen het je recht voor de raap, geen stadhuistaal". Do minee H. J. Hemstede (55) uit Lei derdorp is met ingang van deze maand afgezwaaid als vlootpredi- kant, in de scheepsgangen afge kort als 'vlop' "daar zijn einde loos grapjes over gemaakt...". Hemstede blikt met plezier en waardering terug. "Ik heb van de mensen in de marine geleerd wat pastoraat is". Toen Hemstede met functio neel leeftijdsontslag ging, was hij in rang gelijkgesteld met een KLTZ (voor niet-marinemensen: kapitein-luitenant ter zee). Dat had in zekere zin weinig om het lijf. "Ik was een burger in uni form". De kruisjes die hij op zijn on derscheidingstekenen en kraag droeg zijn 'dienstvak'-uitmon- stering hadden daardoor een bijzondere status. "Je liep wel in een uniform rond, maar ze weten deksels goed dat je geen militair bent. Ze konden aan jou hun ver halen kwijt, zonder dat het conse quenties had. Want het conduite- systeem (beoordeling van een mi-, litair door zijn meerdere, WS) speelt nog altijd mee". Nadat hij als beginnend her vormd predikant enige jaren lang leider was van een jeugdhuis in Vlissingen, werd hij gevraagd of hij iets voor de marine zou voelen. Na enige gesprekken maakte Hemstede de overstap en begon, net als iedereen, aan een basisop leiding in Hollandse Rading. "Je moet beginnen om heel oprecht belangstelling te tonen voor de dingen waar zij mee bezig zijn". Bovendien moet ook een domi nee gewoon de weg leren kennen binnen de marine. "Je moet ran gen leren, want met 'mijnheer' kom je er niet. En als je met ie mand een afspraak maakt, dan moet je weten wat een dag- of nachtwacht inhoudt, of wanneej ze gaan 'balken' (van dienst wis selen)". ABBENES: Herv. Gem. 9.30 9.30 hr Hoffenaar Voorhout. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ha en 7 ds Verseput Oegstgeest. Geref. Kerk 10 ds Boer, 6.30 ds V Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Maris Garderen, 6.30 ds Hofman Ouder kerk. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds 't Hooft. 5 dienst voor/met ver standelijk gehandicapten; Kruiskerk 10 drs Lourens; Opstandmgskerk 10 ds Ommering, 6.30 ds Boer; G. Herderkerk 10 ds Nieuwen- huis, 6.30 ds Mulder; De Bron 9 en 10.30 ds Taselaar; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Eysenga Leusden. 6.30 ds Ouwendijk Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds Wil schut, 6.30 ds Wigboldus Voorburg; Salv.kerk 10 ds V Wijngaarden. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 ds Room. 5 ds De Boer. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens, 4.30 ds Krol Kampen. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Meij, woe 7.30 ds V Heteren. Oud-Geref. Gem (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 (mmv koor) ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalk- ovenw. 62) 10 hr Jongejan. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr Vd Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Bril- jantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoek steen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 dr Meijering. Rk Kerk' Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9.30 en 11. BENTHUIZEN Herv. Gem. 9.30 ha en 6 ds Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Meijer. Ge ref. Gem. 9.30 en 6. genwoordigd, maar dat wel als offi- ciéle gesprekspartner wordt er kend. "Een hoge ambtenaar heeft tegen me gezegd dat bij het ILC eerst ook de diverse sektes aange sloten moeten worden. En dat is Bij de marine zijn drie plaat singsmogelijkheden: de wal, het schip en uitzending naar de 'West'. Hemstede heeft in zijn 21 jaar bij de marine alle mogelijkhe den meegemaakt; hij zat afwisse lend op zee of op het land en bracht enige tijd door op Aruba. Zijn eerste echte kennismaking met de marine was een tocht op 'Hr. Ms. Tjerk Hiddes' en dat was Praatpaal "In Vlissingen zag ik voortdu rend schepen vanaf de wal, maar nu zat ik eröp. Dat is toch wel heel bijzonder: met 250 man op een schip. Je gaat niet even een straat je om, je moetje hut delen, dus je hebt weinig privacy. Dat moest wennen, maar het was wel goed", zegt hij. "Want je deelt lief en leed, maakt samen storm en oefe ningen mee". Kortom: "Je moet het leven met elkaar beleven". Voor een do minee, een vlootaalmoezenier ('vlam' "dat klinkt wel beter, hè?") of een humanistisch raads man geldt dat nog sterker: "Je bent een praatpaal". Wel weet Hemstede uit zijn grote ervaring dat je zelf de eerste moet zijn die over de brug komt. "Als je de do minee gaat lopen uithangen, dan ben je nergens". "Watje aan boord doet? Precies het zelfde als wat iedere dominee doet. Je geeft catechisatie, maar dan wel op de meest rare tijden. En er zijn altijd mensen die een gesprek met je willen. Of omdat ze heimwee hebben, of omdat de relatie met thuis niet goed is. En nadat ze zich eerst hebben afge vraagd: 'Wat heb je aan zo'n vent?', gaan ze je vertrouwen. Bij mij hoeven ze ook de schijn niet op te houden. Aan boord moet je toch wel de stoere man uithan gen, hoewel dat met de komst van de vrouwen minder is gewor den". 's Zondags vinden er diensten plaats in de cafetaria. "Soms was een preekstoel niet meer dan een BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Vd Scheur, 6.30 ds Wülschleger Den Haag; Salv.kerk 10 ds Terlouw, 6.30 ds Vd Scheur; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds V Campen Woerden, 6.30 ds Terlouw. Geref. Kerk 10 ds Jeroense Moordrecht, 6.30 ds Zoutman. Ge ref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Simpe laar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Ouwendi|k Alphen. dr Haitsma; De Stek 9.30 ds Jansen. Geref. Kerk 9.30 ds V 't Hoff, 5 ds Davidse Zevenhuizen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Oosting. Geref. Gem. 9.30, 3.30 ds Rietdijk. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE. Herv. Gem. 10.30 ds Moll Alphen. 6.30 ds Christ Katwijk jeugdd. Geref. Kerk 9 en 5 ds Hassefras Ruurlo. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30, Anker zat. 7. zo. 11; Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds Verbeek. 7 ds Hofland jeugdd. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 drs Plomp. Chr. Geref. Kerk 10 ds V Langevel- de. 5 ds Hogenbirk Sassenheim. Rk Kerk: Marl. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 10 en 11.30. HOOGMADE Herv. Gem. 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.15. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds Koldewijn. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30. KATWIJK AAN DEN RIJN Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds De Graaf, 6 ds Katlenberg Lei- den, Ontm.kerk 10 ds Sloof, 6.30 ds Stam Kat wijk Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds Mink, 5 ds Biewinga Sassenheim. Rk Kerk zat. 7, zo. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Volk, 6 ds Bogaard, O. Kerk 10 ds Christ. 6 ds Hovius, Ichthusk. 10 ds Bogaard, 6ds Vroegin- deweij; Pniëlk. 9.30 ds Vroegindeweii, 6 ds volstrekt niet haalbaar". "Wij vinden dat het ILC zich moet formaliseren", aldus Van Konings veld. "Het comité kan de kiemcel zijn van een landelijke rëad. De overheid is nog erg schichtig. Daar- paar op elkaar gestapelde bierkratjes, met daarover heen de driekleur". De diensten op het schip hadden aantrekkings kracht op iedereen. "Veel mensen die de kerk alleen maar van bui ten kenden, deden toch mee. Als je dicht bij hen blijft met de ver halen, dan gaan ze daarin ontdek ken: Hé, dat heeft ook op mij be trekking". Hemstede is er altijd van uitge gaan dat hij er voor iedereen was. "Begrijp me goed: ik claim nie mand". Geen zendeling dus. "Nee. Ik heb de marine niet direct als een zendingsterrein gezien". Zootje ongeregeld Aan boord werd er ook avond maal gevierd, waarbij zowel pro testanten van verschillende sig natuur als rooms-katholieken deelnamen. "Iedereen die het in Sjollema; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Ten Voorde, 6 ds Visser. Óverduin 2.15 ds Vd Beid ha. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds V 't Hof Voorhout. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds V Breevoort, 5 ds Vd HorstTriumfatork. 10 ds Vd Horst, 5 ds Mink jeugdd. Geref. K. Vrijg. 9.30, 5.30 ds Heida. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer mavo) 10. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Borms. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang- gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 hr Stam Geleen. Marine vliegkamp 10 pater Buskermolen. Soefi-tem- pel (Zuidduinweg) 4 universele eredienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN' Herv. Gem. 7 drs Kok. Geref. Kerk 10 ds Vd Lugt, 7 zie herv. kerk. LEIDERDORP. Herv. Gem en Geref. Kerk Dorpsk. 10 drs koopmans, 6.30 ds Vd Born; Scheppmgsk. 9 en 10.30 ds Vd Born. Leylhen- rode 10 ds De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9 30 ds Brommet. Geref. Gemeente Leiden eo (kerk- geb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr De Vries. 7 hr Kos Hoofddorp evangelisatied. Rk Kerk zat. 7. zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 hr Goedhart Nieuwkoop, 7 kand Schendering Alphen geza menlijke jeugdd. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Kooi. 7 zie jeugdd. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds Ver dijk; Pauluskerk 10 ds V Dalen Schevenmgen. Geref. Kerk 10 zie Pauluskerk. 5 ds Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 19 ds Geersing, 4.30 ds Grutter. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 ds V Dijken gecombineerd met Chr Geref Kerk. 5 ds Vos. Chr. Geref Kerk 10 en 4,30 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4. Evangeliege- meente (Heereweg 52a) 9.45 Vd Laak. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poel polder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7. zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP Herv. Gem. 9.30 ds V Mourik gezinsd, 6.30 ds De Graaff Nieuwveen. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30, 7 ds Boiten Schiedam. Remonstr. Gem. 10 drs om zou het goed zijn wanneer de di verse groeperingen bevoegdheden delegeren naar zo'n raad, maar dat is nog een moeilijke zaak". Shadid vult aan: "Er is inzet nodig van bei de partijen: de moslims moeten een geloof wilde meevieren, was wel kom. Want wie ben ik om te gaan oordelen?" In de marine kon dus veel meer op het vlak van de oe cumene dan in de kerk van de burgerwereld. "Oh ja, dat vond ik zo heerlijk. Ik heb ook veel sa mengewerkt met de 'vlammen'. Waarom zou je krachten gaan ver spillen?" "Ik zei altijd: wij zijn hier niet omdat wij elkaar hebben uitgeko zen, maar omdat Hij ons heeft uit gekozen. Zo mogen we als 'een zootje ongeregeld' samen het avondmaal vieren. Zo staat het niet direct in de formulieren, maar zo was het wel". Hemstede zocht altijd weer naar nieuwe vor men en woorden. "Want zinnen als: 'Het bloed des kruises reinigt van alle zonden', spreekt maar een enkeling aan boord aan". Mens met de mensen zijn, dat was het voornaamste parool voor Blaauw Amsterdam. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Graaff, 6.30 ds V Mourik Nieuwkoop. Geref. Kerk 9.30 ds Baane. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds Mackaay Leiden, 7 ds Vollenbregt Sassen heim. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds Kraan. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roekei. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 hr Schreuder, 7 ds Vegh Den Haag. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vd lee ha, 5 ds Nap Hui zen; Hoofdstr. (Zee) 10 en 5 ds Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds Visser Katwijk. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Kuiper ha; Vinkenl. (Binnen) 10 hr Vd Bos Katwijk, 7 ds Kuiper. Kapél W. v.d. Bergh-stichting 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Vd Lee. Ned. Prot Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds Spelberg Utrecht. Evang. Ontmoetingscentrum De Ark (Picképl. 1) 10 hr V Duin, 7 hr Bol. Rk Kerk Zee zat. 7. zo. 10.30; Binnen zat. 7. zo. 9.30 en 11 NOORDWIJKERHOUT' Dorpsk. 10 V Achter berg. De Zilk 10 ds Keuning. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7. zo. 10.30. OEGSTGEEST Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Kooman; Pauluskerk 10 ds Da Cos ta; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Knop pers Den Haag. 7 ds Visser. Geref Kerk 10 ds De Bruin. Geref Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 10 ds Wiersma Nieuwegein, 4 30 ds Groenenberg Amersfoort. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds Janse, 4 ds Horsman Dordrecht. Van Wijckerslooth 4 ds Sierat. geliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem 9.30 ds Heijtmg, 5 zie geref. kerk. Geref. K. 5 ds Heijtmg leuqdd. Remonstr. Gem. 10 prof V soort oecumenisch proces opgang brengen en de overheid moet zich actiever opstellen". Zonder zo'n raad hebben de mos lims weinig toekomst in Nederland, zo meent Shadid. Ter illustratie noemt hij het feit dat er ten aanzien van het ritueel slachten nog veel verbeterd moet worden. Ook noemt hij de geestelijke verzorging voor militairen. "Op dit moment gaat het voor heel het land om maar twee formatieplaatsen! Als er zo'n koepel is, kan bijvoorbeeld besloten wor den om een paar geestelijke verzor gers zelf te betalen". Permanent De overheid kan via zo'n orgaan ook meer achter de broek worden geze ten. "De nationale overheid moet meer een voorbeeldfunctie gaan vervullen, want op plaatselijk ni veau loopt er daardoor ook veel fout". Na de Alphense hoofddoek jes-zaak bijvoorbeeld, is het rege ringsstandpunt sinds vragen in de Tweede Kamer nu zo dat islami tische meisjes desgewenst een hoofddoek mogen dragen. "In de praktijk blijken sommige scholen dat nog steeds te verbieden. Het be leid is nog onvoldoende doorge drongen". Dat brengt het gesprek op de isla mitische scholen in Amsterdam die, zo werd deze week bekend, steeds vaker te maken krijgen met door verwezen scholieres, die door het dragen van hoofddoekjes proble men op andere scholen ondervin den. Shadid verzucht: "Dat hadden wij al voorzien, dat zulke dingen zouden gaan gebeuren". De eigen Hemstede over zijn tijd als 'vlop': "Als je de dominee gaat lopen uithan gen, dan ben je nergens". de predikant. "Er zijn er ook die een liederlijk leven leiden. 'Hoe ren, snoeren, taxirijden'... Overi gens komt dat bij de marine niet vaker voor dan ergens anders. Zulke mannen verwachten echt niet van me dat ik zeg: Hé ja, dat moet je doen! Maar ze willen wel dat ik ze accepteer. Als je dat doet. kun je ze hopelijk zelf laten ontdekken wat voor weg ze gaan. Soms doe je dat confronterend, soms loop je een stukje met ze mee. Je ziet dan mensen ook groeien". Het pastoraat Hemstede volgde ook een cursus klinisch- pastorale vorming had zijn hart. "Je hebt ook pastoraat waar bij je de mensen onderbreekt en zegt: De Heer vindt..., of: De bij bel zegt... Als je dat doet, dan kun je het wel schudden bij de mari- Goudoever Amstelveen. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7. zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7, zo. 10.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Hoeven, 7 ds Jansen Boskoop. Chr. Geref. K. 9.30, 2.15 ds Bouw Urk. RIJNSBURG' Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Wagter, 5 ds Wagter, Bethelkerk 9.30 ds Smaling. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Ribbe- rink, 5 ds Cziria; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Cziria, 5 ds Terpstra; Maranathakerk 9.30 ds Snel, 5 ds Rbberink. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds V Nieuwkoop Wezep. Chr. Geref. K, 9.30 en 5 ds V Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr Gerrets Den Haag. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM Herv. Gem. 9 en 10.30 ds Vol- lebregt, 7 ds V Breevoorl Katwijk. Geref Kerk 10 ds Bras. 7 zie herv. kerk. Chr. Geref. K 9 en 10.30 ds Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 hr Kuiper Amstelveen. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11. TER AAR Hen/. Gem. 9.30 ds De Haan Ze venhoven. 6.30 ds Boogert Voorburg. Geref. Kerk 9.30 dr Wigmans Alphen, 6.30 ds Vd Weg Nieuwkoop. Rk Kerk Aardam zat. 7. zo. 9 en 12. kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG Herv. Gem. 10 dr Vd Bank, 6 30 dr Vermeulen. Geref Kerk 10 hr De Rid der Sassenheim, 6.30 ds Huisman Hazers- woude. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds Heida. Evang. Christengemeente (aula mavo) 10 hr Gerrits Den Haag. VOORHOUT Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11 VOORSCHOTEN: Hen/ Gem. Dorpskerk 10 ds Kamphorst, 7 zie Kruispunt; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Schaap. 7 zie Kruispunt. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds V Kooten. 4.30 ds Muilwijk Monster. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 ds Verheule. Geref. Kerk 10 de Ledegang, 7 vic voorzieningen van moslims moeten geen vrijbrief zijn om te gaan af schuiven, zegt hij met nadruk. Via educatieve centra, zo denken de twee hardop, kan een overkoepe lende raad ook zelf wat gaan doen aan de kennis van de islam. Want daar moet nog heel wat aan worden bijgesteld. Van Koningsveld: "Ik heb een paar keer gastlessen gege ven op een Pabo, want er was daar geen vast onderdeel waarin de ba sisinformatie over de islam gedo ceerd wordt". Shadid: "En in de verpleging, zo blijkt uit een onder zoek, wordt gemiddeld nul tot twee uur in de hele opleiding besteed aan alle etnische minderheden in ons land". Hun boek betekent in zekere zin een gat in de markt, met zijn be schrijvingen van rituele en sociale voorschriften en hun relatie tot de Nederlandse samenleving. "Wat wij met dit boek wilden aangeven is dat de islam permanent verbonden zal zijn aan Nederland". In 'Moslims in Nederland' noemen de twee au teurs de komst Van zoiets als een 'Nederlandse islam' een fictie. Zij achten de komst van diverse islami tische zuilen veel waarschijnlijker dan fusie of onderlinge integratie. "Is zoiets bij de christelijke of jood se groeperingen in Nederland dan wel gebeurd?" De samenleving moet daarom nog veel leren. "Als wij het over Su riname hebben, denkt u dan aan moslims? En toch zijn er onder de Surinamers vijf groepen te onder scheiden..." Moslims in Nederland: minderheden en religie in een multiculturele samen leving is uitgegegeven door Samson Staflcu cn kost 32 gulden 50. Ook de ervaringen in de gezinnen van de marinemensen vond hij erg fijn. "Ik was ook een beetje tussenpersoon. Soms schreven mensen mij. omdat mensen zich zorgen maakten over iemand". Hemstede sprak ook vaak op be grafenissen; "altijd van mensen die niet ouder waren dan 50 jaar" (de leeftijd waarop mensen de marine verlaten). "Vaak was je daar ook om de dingen te zeggen die de mensen daar zelf hadden willen zeggen. Anders is het zo akelig stil, hè, na dat nare lied van Mieke Telkamp ('Waarheen leidt de weg...')". De tijd van de kerkelijke ver oordeling van de kernwapens, was moeilijk, vindt Hemstede. "De mannen hadden het gevoel: de kerk laat ons in de steek. Ik heb altijd geprobeerd het stand punt van de kerk, dat ik zelf van harte onderschreef, duidelijk te maken. Juist toen de grote de monstratie in Amsterdam plaats vond, voeren wij langs de kust... Ze vroegen me: Zou u meegaan als we die dingen moesten af schieten? Ik zei: Ja, als er vuile handen gemaakt moeten worden, dan doen we dat samen. Ik ga jul lie beroep niet afschilderen als minder ethisch dan dat van een dominee". Zijn tijd bij de marine is ander half jaar onderbroken geweest, toen hij een baan aannam in Lei den als regionaal jeugdpredikant. Dat beviel niet, zeker niet na de mogelijkheden die de marine had geboden. "Ik raakte helemaal be trokken bij organisatorische za ken en ontdekte dat de kerkelijke structuren niet geschikt zijn voor pastoraat aan jongeren. Wil je jon geren echt benaderen, dan moet je ontmoetingsplaatsen hebben". Hemstede gaat door in het pas toraat; hij is nu part-time werk zaam bij het tehuis 'Bosch en Duin' in Scheveningen. W.S. De Mey-Mecicema. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10.45 en 4.30 ds Geersing. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 angli caanse dienst. Aulabasisgemeenschap (On derdak) 10.30 gespreksd. WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk. 9.30 en 5 ds Kunz ha; Hoeksteen 9 30 en 6.30 ds Schi- paanboord ha; Bethelk. 9 30 en 5 ds Goossen ha; Rehoboth-school 9.30 ds Maasland Capel- le a/d IJssel ha; Imm.kerk 10 ds Tulp Drieber gen, 5 kand Hermanus. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 en 5 ds Bongers; Ontm.kerk 9.30 ds De Moor Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn. Chr Afge6ch. Gem 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem. (Mercurius- weg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 ds Cossee. WARMOND: Herv. Gem. 10 ds Tieman Lei den. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30 WASSENAAR Herv Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra. 4 30 ds De Jong Zoetermeer, 7 can tatedienst. Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Janse de Jonge; Messiask. 10 ds Hellendoorn; Dorpscentrum 9.30 ds Veldhuizen. Geref Kerk Zijllaan 10 zie Messiask, 7 ds Vd Woude Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Fockema An- dreae. RK Kerk Jozef za 7. zo 9 30 en 11Will, za 7. zo 9.30 en 11za 5. zo 10.30. WOUBRUGGE Herv Gem. 9.30 ds Franken Zeist. 6 30 ds V 't Hof. Geref Kerk 9.30 ds Ba- de, 6.30 ds Boer Hoofddorp. Ned Prot Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 10.30 ds Hooykaas Maassluis. Rk Kerk zat. 7. zo. 10.30. ZEVENHOVEN: Herv Gem 9.30 ds Nicolai Scheveningen. Geref. Kerk 9.30 en 7 dr Fern- hout Alphen ha. ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 gezinsd ha. Rk Kerk St Jan za 7 30, zo 9 30; Chr Dienaark. za 7, zo 10 Meerburgkerk H, Rijndijk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM Herv. Gem 10 ds Koelewijn Krimpen, 6.30 ds 't Hooft Alphen. Geref Kerk 10 drs Buikema. 6 30 ds V 't Hoff Boskoop. Re monstr. Gem. 10 ds Thieme Boskoop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19