NABIJ Soweto in extase na vrijlating Mandela 'Wij hebben geen keuze dan door te gaan met de 'Kerk Hongarije enige alternatief REPORTAGE) heid. De factor die de gewapende gaan dan enjg andere president zich moeten richten op de ov strijd noodzakelijk maakte, be- door echte stappen te zetten om weldigende eis van ons volk vc staat ook nu nog. Wij hebben citnatia t* nnrmaiispron F.r een democratisch, niet-racié KAAPSTAD (Rtr) Nelson Mandela hield na zijn vrijlating na 27 jaar gevangenschap een rede. Hieronder de belangrijk ste passages. "Vrienden, kameraden en me de-Zuidafrikanen, ik groet u allen in de naam van vrede, democratie en vrijheid voor allen. Ik sta hier voor u niet als een profeet, maar als een nederige dienaar van u, het volk. Uw onvermoeibare en heroïsche offers hebben het mij mogelijk gemaakt hier vandaag te zijn. Daarom leg ik de resterende jaren van mijn leven in uw han den. Nu ziet de meerderheid van de Zuidafrikanen, zwart en blank, in dat apartheid geen toekomst heeft. Er moet een eind aan wor den gemaakt door onze eigen be slissende massale actie om vrede en veiligheid op te bouwen. De massale campagne van verzet en andere acties van onze organisa tie en ons volk kan alleen uitmon den in de vestiging van democra tie. De vernietiging die apartheid op ons subcontinent heeft te weeggebracht is onmetelijk. Voor miljoenen van mijn volk is het ge zinsleven uit elkaar gerukt. Mil joenen zijn dakloos en werkloos. Onze economie ligt in puin en on ze mensen zijn verwikkeld in po litieke strijd. Dat wij in 1960 onze toevlucht namen tot de gewapende strijd, met de vorming van de militaire tak van het ANC, Umkhonto we Sizwe, was een zuiver defensieve actie tegen het geweld van apart heid. De factor die de gewapende strijd noodzakelijk maakte, be staat ook nu nog. Wij hebben geen keuze dan door te gaan. Wij hopen dat spoedig een kli maat geschapen wordt dat bevor derlijk is voor een oplossing via onderhandelingen, zodat de ge wapende strijd niet langer nodig is. Ik ben een loyaal en gediscipli neerd lid van het Afrikaans Natio naal Congres. Ik ben het dan ook helemaal eens met al zijn doelstel lingen, strategieën en tactieken. De noodzaak het volk van ons land te verenigen is nu net zo een belangrijke taak als het altijd is geweest. Geen enkele individuele leider kan deze enorme taak al leen aan Vandaag wil ik u zeg gen dat mijn besprekingen met de regering tot doel hebben ge had de politieke situatie in het land te normaliseren. Wij zijn nog niet begonnen te discussiëren over de voornaamste eisen van de strijd. Ik wil benadrukken dat ik zelf op geen enkel tijdstip onder handelingen ben begonnen over de toekomst van ons land, behal ve dat ik heb aangedrongen op een ontmoeting tussen het ANC en de regering. Mijnheer De Klerk is verder ge gaan dan enig andere president door echte stappen te zetten om de situatie te normaliseren. Er moeten echter nog meer stappen worden gedaan, zoals omschre ven in de verklaring van Harare, voordat onderhandelingen over de voornaamste eisen van het volk kunnen beginnen. Ik herhaal voor u onze oproep tot, onder andere, de onmiddellij ke intrekking van de noodtoe stand, de vrijlating van alle, en niet slechts enkele, politieke ge vangenen. Alleen in zo een genor maliseerde situatie, waarin vrije politieke activiteit mogelijk is, zijn wij in staat onze mensen te raadplegen teneinde een man daat te krijgen. Het volk moet geraadpleegd worden over de vraag wie zal on derhandelen en over de inhoud van die onderhandelingen. On derhandelingen kunnen niet plaats vinden over de hoofden heen of achter de rug om van ons volk. Wij geloven dat de toekomst van ons land alleen bepaald kan worden door een lichaam dat de mocratisch is gekozen op een niet-raciale basis. Onderhandelingen over het ontmantelen van apartheid zullen zich moeten richten op de over weldigende eis van ons volk een democratisch, niet-raciaal, een eenheid vormend Zuid-Afri- ka. Er moet een einde komen aan het blanke monopolie op politie ke macht, en er moet een funda mentele herstructurering komen van onze politieke en economi sche systemen om er voor te zor gend dat de ongelijkheden van apartheid worden aangepakt en dat onze maatschappij grondig wordt gedemocratiseerd. Gezegd moet worden dat mijn heer De Klerk zelf een integer man is, die zich scherp bewust is van de gevaren van een publiek figuur die zijn beloften niet na komt. Maar als organisatie base ren wij ons beleid en onze strate gie op de harde realiteit waarmee wij te maken hebben. En de reali teit is dat wij nog steeds lijden on der het beleid van de Nationalisti sche regering. Onze strijd heeft een beslissend moment bereikt. Wij roepen onze mensen op dit moment te grijpen, zodat het democratiseringspro ces snel en ononderbroken voort gaat. Wij hebben al te lang ge wacht op onze vrijheid. Wij kun nen niet langer wachten. Nu is het tijd de strijd te intensiveren op al le fronten. Onze inspanningen nu te laten verslappen, zou een fout zijn die generaties na ons ons niet zouden kunnen vergeven. Wij doen een beroep op onze blanke landgenoten zich bij ons aan te sluiten bij het vormen van een nieuw Zuid-Afrika. De vrij heidsbeweging is een politiek thuis ook voor u. Wij doen een be roep op de internationale ge meenschap de campagne het apartheidsbewind te isoleren, voort te zetten. Nu de sancties op heffen, betekent het gevaar lopen dat het uitroeien van de apartheid mislukt. Onze mars naar vrijheid is niet terug te draaien. Wij moeten angst ons pad niet laten doorkrui sen. Algemene verkiezingen op basis van gemeenschappelijke stemlijsten in een verenigd, de mocratisch, niet-raciaal Zuid- Afrika is de enige weg naar vrede en raciale harmonie. Tot slot wil ik terugkomen op mijn eigen woorden die in sprak tijdens mijn proces in 1964. Die zijn vandaag nog net zo waar als toen. Ik citeer: "Ik heb gevochten tegen blanke overheersing en ik heb gevochten tegen zwarte over heersing. Ik heb het ideaal ge koesterd van een democratische, vrije maatschappij waarin ieder een samen woont in harmonie en gelijke kansen heeft. Het is een ideaal waarvoor ik hoop te leven en het hoop te bereiken. Maar als het moet, is het een ideaal waar voor ik bereid ben te sterven". Amandla (Macht)". Kocsis over teloorgang marxisme: VLAARDINGEN (ANP) - De kerken in Hongarije waren niet de drijvende kracht achter de revolutionaire veranderingen. Maar zij waren met hun trouw aan het Evangelie en hun ver kondiging van de wil van God wel het enige alternatief voor de marxistische opvatting van de geschiedenis. Deze overtuiging droeg de Hon gaarse bisschop Elemer Kocsis van Debrecen zaterdag uit, tij dens de jaarlijkse informatiedag over Oost-Europa van de Europa commissie van de hervormden en gereformeerden. Bovendien wa ren volgens hem de 'beste' verte genwoordigers van de kerken van meet af aan betrokken bij de her vormingen en leverden zij er een beslissende bijdrage aan. Kocsis is voorzitter van de Ge reformeerde Kerk van Hongarije, de enige calvinistische kerk in de wereld die bisschoppen kent, waarbij twee van de elf miljoen Hongaren zijn aangesloten. De kerk beschikt over 1400 gemeen- Jongerenberaad van hervormden gaat verdwijnen UITHOORN Juist onlangs stemde de hervormde synode erin toe dat het Hervormd Jonge ren Synode-Beraad spreektijd zou krijgen tijdens de vergade ring, en nu wil het HJSB zich op heffen. Want zaterdag trok een HJSB-bijeenkomst slechts één belangstellende. Het synodebestuur had, nadat het HJSB jaren had aangedron gen, voorgesteld om als 'klank bord' te fungeren. Volgens Luuk Heijlman zal het beraad daar niet meer aan toekomen en hij meent dat synodebestuur daar verant woordelijk voor is. Het geduld van de belangstellenden van het HJSB, dat vijfjaar geleden al om erkenning vroeg, is te lang op de proef gesteld, meent hij. Heijlman denk dat het bestuur van de synode "misschien wel blij" is met deze garjg van zaken, omdat ze bevreesd waren voor "radicale geluiden". De voorzitter van de Hervorm de synode, ds Barend Wallet, spreekt dat tegen. Het bestuur heeft er alles aan gedaan om het HJSB een kans te geven, maar de achterban was te zwak, aldus Wal let die de opheffing van het be raad "erg jammer" vindt. Volgens de bisschop is de situa tie van Hongarije te vergelijken met die van het joodse volk bij de uittocht uit Egypte. Zoals de jo den na een tocht van 40 jaar door de woestijn aan de poorten van het beloofde land klopten, zo zien de Hongaren na 40 jaar dictatuur een beloofd land voor zich van een democratische rechtsstaat. Kocsis ging uitvoerig in op de discriminatie van de kerk onder het communistische regime. De kerk moest op vier na al haar scholen aan de staat afstaan en verloor al haar onroerende goede ren, behalve de kerkgebouwen en pastorieën. Bovendien werd godsdienstonderwijs op de scho len verboden. Het enige licht puntje was, dat de kerk 15 ver pleeghuizen voor bejaarden, zie ken en gehandicapten mocht be houden. De kerk mocht niet evangelise ren, wat tot gevolg heeft gehad dat de meeste gemeenten overwe gend uit gepensioneerden, kinde ren en jongeren van de nu weer toegestane jongerenevangelisatie bestaan. Dertigers en veertigers zijn er nauwelijks. Intellectuelen zetten hun baan op het spel, als zij naar de kerk gingen. De wet op de gewetensvrijheid die begin dit jaar door het Hongaarse parle ment is aanvaaard, maakt een ein de aan de discriminatie van de kerk. Het kerkbezoek is volgens Koc sis de laatste tweè jaar aanzienlijk toegenomen. Op feestdagen zit ten de kerken weer vol. Maar dat betekent niet, dat hij zonder zor gen is. Niet alleen was het de afge lopen 40 jaar nauwelijks mogelijk aan gemeenteopbouw te doen, ook het predikantentekort is een groot probleem geworden. 'Boek Prediker heerlijk nuchter' LEIDEN - De schrijver van het bijbelboek Prediker ('ijdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid') is heerlijk nuchter. Zo vraagt hij zich af wat de rijke eraan heeft, dat hij zich aftobt? Zijn bezit blijkt wind te zijn als hij straks weggaat zoals hij gekomen is: naakt. Dit betoogde dr. Willem Ou- weneel tijdens een druk bezochte lezing in Leiden onder de titel 'Bezit is ook niet alles'. Volgens Ouweneel is het een misverstand te menen dat Prediker een cyni cus is. Wel maakt hij op een ty pisch oosterse wijze duidelijk dat veel 'belangrijks' uiteindelijk van weinig waarde blijkt te zijn. Prediker, aldus Ouweneel, zet als het ware het raam open naar de eeuwigheid. Wat er te zien is, is echter pas zichtbaar geworden in het licht van de Here Jezus Chris tus. En dat is goed om te weten, aldus de spreker, want eenmaal zal uw huis een puinhoop zijn en uw auto op de schroothoop lig gen, en waar bent u dan? Een van de thema's waaraan Prediker aandacht schenkt is het onrecht. Hoewel hij beaamt dat er veel onrecht gebeurt in de wereld, wil hij volgens Ouweneel niet ge zegd hebben dat God onrecht vaardig is omdat Hij het toelaat. Het bewijs dat God daar niet on verschillig voor is, is het kruis op Golgotha, aldus Ouweneel. Klein. De Roemeense bisschop Albert Klein (79) van de Evange- lisch-Kutherse Kerk is in een zie kenhuis in Wenen overleden. Klein, beschuldigd van collabora tie met de dictatuur, erkende on langs schuld in een brief aan de predikanten. Defensie. De kerk moet vol gens (leger)bisschop Bar van Rot terdam in de discussie over de omwentelingen in Oost-Europa niet toegeven aan het "geroep van de straat" om verlaging van de de- fensielasten. De kerk moet eraan meewerken, dat in de discussie het verstand de emoties in de juis te banen leidt. Hobby of opdracht? Evangeli satie-dominee Wim Bouw uit Ede spreekt vanavond in Alphen aan den Rijn voor de hervormde Con fessionele Vereniging over: 'Zen ding en evangelisatie: hobby of opdracht?' Aanvang acfyt uur in de Adventskerk. Beroepingswerk Hervormde Kerk: bedankt voor Nieuw-Vennep W. Wagter Rijnsburg. Gereformeerde Kerken: beroepbaar stelling mw. J. G. Groeneveld-Bijl, Bankastraat 107, 3312GC Dordrecht, tel. 078-311775. Geref. Kerken vrijgemaakt: bedankt voor Amersfoort-N en voor Helpman P. R. van Houwelingen Ommen; be dankt voor Leek K. de Vries IJssel- muiden. Christelijke Gcrcf. Kerken: tweetal te Aarlanderveen P. D. J. Buijs Zwaag- westeinde en R. van Beek Veenendaal. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Vlaardingen G. J. van Aalst Benthuizen; bedankt voor 's-Graven- zande J. M. Kleppe Rijssen, voor Oud- Beijerland en voor Randburg (Z-Afri- ka) J. J. Tanis Ridderkerk. Oud Geref. Gemeenten in Neder land: beroepen te Zierikzee A. D. Muilwijk Dordrecht. AMSTERDAM - Drs. A. R. Neeters van het veilinghuis Van Gendt in Amsterdam houdt een even unieke als kostbare bijbel voor de camera, daterend uit de dertiende eeuw en afkomstig uit Noord-Frankrijk. Het boek komt volgende maand onder de hamer. (foto anp> SOWETO - Het is zaterdag avond rond half acht en de zwarte miljoenenstad So weto biedt nog steeds haar vertrouwde aanblik: weinig mensen op straat, een enkele auto. In de blokkedoosachti- ge huizen is het blauwe schijnsel van de televisie zichtbaar. Er wordt naar het nieuws gekeken dat uitge zonden wordt in Zulu, Xho- sa en Sotho, de belangrijkste talen van de bewoners van dit onmetelijke doolhof. door Peter van Nuijsenburg Ruim twee uur eerder had presi dent De Klerk in Kaapstad het nieuws van de vrijlating van Nelson Mandela bekend gemaakt. In So weto verspreidt elk bericht, elk ge rucht zich met de snelheid van het licht, maar dit nieuws lijkt te groot, te adembenemend, voor de gebrui- kelijke kanalen van Soweto's nieuwsvoorziening. Een zwarte pompbediende, onge loof straalt uit zijn ogen, zegt: "Heb ben jullie het al gehoord, Hij komt morgen misschien vrij". "Nee", zegt mijn collega. "Hij komt morgen ze ker vrij. Morgenmiddag om drie uur". Het feit dat mijn collega zwart is, verleent de bevestiging kenne lijk de gewenste overtuigings kracht. De pompbediende roept luid, tot niemand in het bijzonder: "Het is waar, morgen komt hij vrij"! Bij het huis van Winnie Mandela is het opvallend rustig. Van feestge druis is geen sprake. Een groepje jongeren danst voor de camera's van een Amerikaanse tv-ploeg de toy-toy, de dans die alle emoties tot uitdrukking kan brengen: hoop, woede, vreugde en verdriet. Uit het bijna lome ritme waarmee de jon gens dansen spreekt verdriet. Die middag hebben zij een vriend, de minnaar van Mandeia's dochter Zindzi, begraven. Clayton Sithole was dood in een politiecel gevon den, hangend aan een douchepijp. Vermoord, zeggen de jongens. We willen naar het huis waar Nelson heeft gewoond, zeggen we. Drie van hen willen ons wel door het donkere labyrint loodsen. Twee jongens dragen het uniform-jack van de Umkontho we Sis we, de ge wapende vleugel van het ANC. De baret is volgeplakt met ANC-stic- kers en -buttons. Zij spreken op ge dempte toon over de toekomst. Be ter dan ooit, zegt Eugene Moilitsy (20). Hij studeert rechten aan de uni versiteit van Witwatersrand. En dan spontaan: "Ik denk dat we De Klerk kunnen vertrouwen. Hij houdt zijn beloftes. De eerste Boer, die dat doet. Dat geeft hoop". Processie Het huis waar Mandela voor zijn ar restatie heeft gewoond baadt in het licht van een lichtmast van het Amerikaanse tv-station ABC. Hon derden mensen deinen in een opge togen processie door de lichtglooi- ende straat. Er wordt gezwaaid met ANC-vlaggen. De naam van Mande- la wordt gescandeerd. Er wordt ge lachen en er is gedronken. Een jon gen die zich in de ANC-vlag heeft gewikkeld gaat de menigte voor in gezang. Vrouwen met babies op hun rug dansen of hun leven er van afhangt. De aanwezigheid van de vele ca mera's heeft een onmiskenbaar sti mulerend effect op het dansvermo- gen van jong en oud. Een tandeloze oude man wist het zweet van zijn voorhoofd, haalt diep adem en duikt weer in de massa. Een man, een kegel van drank- en sigaretten- lucht had zijn komst al aangekon digd, trekt aan mijn mouw, wil we ten waar ik vandaan kom. Het antwoord inspireert hem tot een lange monoloog over de kwali teit van het Nederlandse voetbal en de capaciteiten van Ruud Gullit in Vrouwen en kinderen gingen dansend de straat op nadat het nieuws van de vrijlating van Nelson Mandela bekend werd. (foto afp) het bijzonder. De mededeling dat de hier inmens populaire Gullit waarschijnlijk niet mee kan doen aan het wereldkampioenschap, overschaduwt bijna zijn vreugde over de vrijlating van Mandela. En dan breekt de paniek uit. Een lang knetterend salvo van een ma chinegeweer schiet de feestelijke atmosfeer aan flarden. Iedereen duikt op de grond, kinderen wor den omver gelopen, vrouwen met babies op de rug zoeken een heen komen achter de omheiningen rond de huizen. Een tweede salvo. Ge vloek, gehuil. Een cameraman kan zich niet snel genoeg uit de voeten maken en wordt omvergelopen. Ie mand roept dat het licht uit moet. Maar even plotseling als de pa niek uitbrak, is ze weer verdwenen. "Zullen wel losse flodders zijn ge weest", zegt de Gullit-fan. "Jonge jongens van Umkontho, kunnen ze ook een keer laten zien, dat ze kun nen schieten". "Losse flodders", herhaalt de cameraman, "hadden ze dat niet even van tevoren kunnen zeggen?" Zijn camera blijkt geluk kig nog te werken. Het incident heeft waarschijnlijk nog geen minuut geduurd. De op luchting dat niemand gewond is ge raakt wint het snel van de woede over de stoerdoenerij. Voortgedre ven door deze opluchting wordt er met hernieuwde energie gedanst, gezongen en, steeds meer, gedron- ken. In deze sfeer van verbroede ring kan je buurman in een adem om een baan vragen, van overhemd willen ruilen en willen toasten op het aandeel van het wakkere Neder landse volk in de bevrijding van Mandela. Tegen tienen lijkt het de vrijlating alle uithoeken weto te hebben bereikt. Auto's rij den claxonerend in optocht door de slecht verlichte straten. ANC-vlag gen hangen uit de ramen kele gebalde vuist deelt Mandela nu wel vrij is, daarmee de strijd tegen de apart heid nog niet afgelopen is. Maa zelfs dit gebaar mist grimmigheid want gaat gepaard met een ontwa penende grijns. Mijn collega is zichtbaar ontroerd en moet wat weg slikken. "Hiervoor zijn honderden mensen omgeko- AMSTERDAM Naar schatting tienduizend men sen zorgden gisteravond in Amsterdam voor een uitge laten en soms zelfs uitzinnige viering van de vrijlating van Nelson Mandela. De sfeer op het Leidseplein tij delijk omgedoopt in het Nelson Mandelaplein - had iets weg van de inhuldiging van een winnend voetbal team. De uitzinnigste van alle feestgangers was misschien wel Kumar Sandjay, de afgevaardigde van het ANC in Amsterdam. 'Mandela, Mandela', bleef hij tiental len malen achtereen met schorre stem en gebalde vuit in de microfoon brullen. Na een eerste optreden klau terde Sandjay nog een keer het provisorische podium op om onder de blauwe lichtbalk 'Fly KLM' van het aanpalende kantoor van de Nederlandse luchtvaart maatschappij het Nederlandse publiek te bedanken voor de steun die de anti-apartheidsstrijd gekregen heeft. (foto gpd) men, zijn hele levens verwoest en watje altijd al wist, namelijk dat dit niet nodig was, wordt nu bewaar heid". Mandela Een journalist van de zwarte krant the Sowetan, beklaagt zich over de nieuwsvoorziening door de Zuid- afrikaanse televisie. De hele wereld blijkt 'live' getuige te zijn geweest van De Klerks aankondiging. Maar de omroepbonzen vonden de cricket-wedstrijd tussen het Zuid- afrikaanse nationale team en een Engelse ploeg belangrijker. Man- dela's intocht in Kaapstad zal wel worden uitgezonden, weet hij. Maar alleen omdat de Zuidafrikanen de Britten al hebben ingemaakt. An ders hadden we nog naar cricket moeten kijken. Hij zou niet graag in Mandeia's schoenen staan, bekent hij. Er wordt veel te veel verwacht van een 71-jarige man die ruim 27 jaar ge vangen heeft gezeten. Maar het is een groot moment in de geschiede nis van zwart Zuid-Afrika. Dat staat vast, en kan het begin worden van een toekomst zonder haat en wan trouwen. Hij is lichtelijk aangescho ten, maar als hij zich in de menigte voegt, mengen zijn bewegingen zich vloeiend in de deinende ca dans. In de auto, op de weg terug naar het huis van Winnie Mandela, filo sofeert Eugene opnieuw over de toekomst. Hij voorziet grote proble men met de extreem-rechtse blan ken. Hebben jullie de demonstratie van de Afrikaner Weerstand Bewe ging (AWB) in Pretoria gezien? De hakenkruisvlaggen en het verbran den van de Davidsster? Ze hebben geroepen dat ze Man dela zullen ophangen, maar dat zal nooit gebeuren. "Als de politie hem niet kan beschermen, zullen wij dat doen. Wij zwarten kunnen heel goed vechten met messen en pan ga's (kapmessen, red), en zijn niet bang voor hun geweren. Laat ze maar opkomen". Bij het huis van Winnie Mandela, slechts beschenen door een volle maan, is het nog steeds rustig. Een groepje jongens zit zwijgend op de stoep bier te drinken. Een fotograaf van de Zuidafrikaanse krant Bussi- ness Day maakt een foto van een an der groepje dat de ANC-vlag op houdt. Als Eugene afscheidt neemt zegt hij: "Ik hoop niet dat ze hem zullen vermoorden". Dan, bijna fluisterend: "De Klerk, bedoel ik".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2