Luchtige stoffen en korte rokken t V Bruidsbusiness bloeit op Parijse haute couture brengt een vrolijke, jeugdige zomermode De haute-couture mag dan niet meer zijn dan het visitekaartje van de grote ontwerpers, die de pecunia voor hun creaties moeten verdienen met allerhande reukwatertjes, cosmetica en accessoires, een oogstrelend spektakel blijft het. Een schouwspel dat elk half jaar opnieuw vele tienduizenden liefhebbers van mode boeit. En dat sinds enkele seizoenen ook weer wat belangrijker is geworden. De haute-couture keert terug op de weg, waar ze eens van afdwaalde en wordt langzaam maar zeker weer wat het ooit was: de weerspiegeling van nieuwe mode-ideeën. Vooral de nog niet zo lang geleden tot het wereldje toegetreden sterren als Cristian Lacroix en Gianfranco Ferré hebben een frisse wind door de toch wat bestoft geraakte ateliers laten waaien. Of wekken in elk geval de indruk dat ze dit doen. MAANDAG 12 FEBRUARI 1990 PAGINA 11 door Kitty van Gerven Cristian Lacroix maakte de hooggespannen verwachtin gen weer helemaal waar. Lac roix schotelde zijn toeschou wers een fraai kijkspel voor, boordevol sexy details. Nauwsluitende body's bij voorbeeld, beschilderd met bonte dessins en bewerkt met gekleurde steentjes, gecombi neerd met zijden avondrok ken. Maar ook creaties met een nostalgisch aandoende queu en rokken met grote strikken en een overrok van kant. Lacroix bleef ook ditmaal trouw aan zijn voorliefde voor de mediterrane dracht. Voor 's avonds bracht hij japonnen in Spaanse stijl met veel kant. Roze is voor het komende sei zoen kennelijk zijn lievelings kleur. Dat hij het als couturier zo langzamerhand helemaal heeft gemaakt mag wel blij ken uit het feit dat Lacroix zijn coutureshow aangreep voor de presentatie van zijn eerste parfum. Dior Of Gianfranco Ferré, de Ita liaanse ontwerper die vorig jaar werd aangetrokken om het huis Dior op te stoten in de vaart der volkeren, in zijn stre ven ook echt zal slagen blijft even de vraag. Mooi was de collectie die hij toonde in elk geval wel. De 'golden boy' van Dior kwam met een haast let terlijk gouden collectie, die eindigde in een hausse van goud- en okerkleurige avond gewaden: vaak wat verleide lijk en op het oog vederlicht. Voor overdag greep hij te rug op thema's, die hij eerder liet zien: wat romantisch aan doende wijde blouses van or ganza met enorme strikken langs de hals of in de taille, an tracietkleurige broeken met daarop zwierige dunne jasjes en strapless bustiers, rijk ge borduurde witte jasjes op sim pele zwarte rokken en pakjes met en diep decolleté in zwart/wit of zilvergrijs. Ferré beperkte zijn kleurenpalet tot zwart, wit, grijs, goud, violet, lila en hier en daar wat rood. Cardin Zachte pastels waren er in de collectie van Pierre Cardin, die ook violet opnam in het gamma, maar daarnaast voor namelijk aqua-tinten en lin- dengroen. Cardin bereed op nieuw al zijn stokpaardjes: grote kragen, veel bloem-ef- fecten, waardoor hele kle dingstukken eruit zagen als bloemen, a-symmetrische sluitingen op jassen en jasjes met vleermuismouwen. Zijn geklede ei-vormige creaties mochten wat stijfjes aandoen, een stuk speelser waren de ontwerpen met enorme strik ken, die soms het hele kle dingstuk bedekten. De Franse couturier die al sinds enige tijd vaste voet aan de grond heeft in de Sovjetu nie liet een flink deel van zijn collecties showen door twee Russische mannequins. Scherrer Jean Louis Scherrer zocht de inspiratie voor zijn voor jaarscollectie in wat zuidelij ker streken. India blijft deze couturier kennelijk boeien, want evenals in voorgaande jaren kwam hij op de proppen met gedrapeerde japonnen in sari-stijl, bezaaid met spiege lende pailletten of paisley- achtige dessins. Jasjes van broekpakken voorzag hij van Nehru-kraagjes of van tuniek- vormen. Zelfs zijn kleuren de den aan de gloeiende zon den ken: veel crème, kaki, goud, zand en zachtroze, soms ver mengd met cyclaam of oker. Een een ware blikvanger was zijn broekpak met een grijs- en goudkleurig cobra-dessin. Balmain Net als veel anderen schrok Eric Mortensen, ontwerper van het huis Balmain voor een beetje bloot niet terug. Hij bracht een ronduit sexy col lectie voor het voetlicht met rokken met verspringende panden, doorschijnende out fits met enorme polka-dots onder gigantische ronde hoe den en ivoorwitte pakjes met een ceintuur en mouwloze overjasjes in contrasterend koraalrode of groene wol. Ungaro Het huwelijk dat Emanuel Ungaro in november sloot met de Italiaanse Laura Fan- fani heeft mogelijk een kalme rende uitwerking gehad op deze Parijse couturier. Zijn collectie voor de lente wijst in elk geval in die richting. Geen overvloed meer aan bombas tische details, maar tot de es sentie vereenvoudigde, vrou welijke kleding. Een collectie die dan ook heel wat bijval kreeg. Ungaro wisselde pakjes van ruwe zijde in tinten bordeaux rood en geel af met gabardine pakjes in twee of drie kleuren violet, roze en oranje, kaki en pauwblauw. Bonte kleuren gebruikte hij ook voor korte wollen jasjes over korte, ge drapeerde crêpe jurkjes. De variatie zat hem voor een groot deel in de decolleté's, die soms uitgebreid werden geëtaleerd en soms juist kuis werden verborgen. Maar al i Een recht mini-jurkje met a- symmetrische mouwen uit de collectie van het huis Bal main, waar Eric Mortensen te genwoordig de scepter zwaait. India was voor Jean-Louis Scherrer de grote inspiratiebron bij het ontwerpen van zijn zomercollectie. Chanel Ook dit keer werkte Christian Lacroix weer veel met kant. Karl Lagerfeld vormde geen uitzondering op de mo- deregel voor het komende sei zoen. Voor het huis Chanel bracht ook hij een jeugdige, vrolijke en vooral zomerse collectie voor het voetlicht. De afgebiesde jasjes in Cha- nel-stijl kregen ditmaal van hem een wespetaille of juist een wijdere belijning en wa ren of kort of lang, gedragen op ultrakorte mini-rokjes. Soms ook liet hij het rokje he lemaal achterwege, waardoor het Chanel-jasje op een korte robe-manteau ging lijken. Het effect zat bij hem hoofdzake lijk in de contrasten: zwarte manchetten aan zachtroze creaties en geometrische pa tronen, geborduurd op witte mini-jasjes. Bij zijn avondgewaden leek Lagerfeld te aarzelen tussen lang en kort. Hij koos daarom voor modellen, die aan de voorkant kort zijn en aan de achterkant lang, met een sjerp van mousseline over de schouders. St. Laurent Yves Saint Laurent viel een staande ovatie ten deel voor zijn voorjaarscollectie. Hij koos voor een vrij klassieke benadering en voor materia len als ottoman en zijde in voornamelijk de kleuren wit, ivoor en marineblauw. Hij verwerkte deze tot pakjes met sluike lange broeken of korte Een avondjurk in een Lodewijk XV-de print Twee Russische mannequins presenteren een van Yves Saint Laurent. zonnejurk en een cocktail-outfit uit de collectie van Pierre Cardin. rokjes en jasjes met licht ver brede schouders. De blouses eronder van satijn of organza, met aangezette of raglanmou- wen zijn wat zachter van vorm. Voor overdag toonde hij tevens soepele overhemd jurkjes in diep blauw met wit te knopen. Saint Laurent droeg tal van zijn modellen op aan sterren uit het verleden en heden, maar ook aan bijvoorbeeld zijn eigen woning in Marokko. Het gewaad dat de naam hier van droeg bestond uit een simpele witte satijnen tuniek met daarop een zeer opval lend jasje, bezaaid met spiege lende lovertjes, kralen en glit tersteentjes. Lanvin Claude Montana, die zijn entree maakte in de wereld van de haute-couture als dé man van het huis Lanvin, had kennelijk zijn draai in het we reldje van de jet-set nog niet zo gevonden. Niet omdat de kleding die hij toonde niet fraai zou zijn, en evenmin om dat Montana's eigen hand schrift er onvoldoende uit zou blijken, maar meer omdat de ontwerpen niet het elan van haute-couture hadden. De pijpen van dit zijden broekpak zijn heel nauw, de kraag en manchetten zijn ver sierd met kant, een creatie van Ferré voor het huis Dior. was zijn collectie voor over dag dan voor zijn doen een tikkeltje onderkoeld, spelen met rijke stoffen kon Ungaro toch niet laten en dat resul teerde in creaties met grote bloemen, kantversieringen en opgeborduurde brokaatjasjes of blouses. Vraag jongeren waarom ze zo graag willen trouwen en ze kunnen daar kort over zijn. Schouderophalend: "Gewoon. Omdat we van elkaar houden". Veel belangrijker vinden ze 'het gebeuren eromheen'. De Mooiste Dag moet smetteloos verlopen en dus wordt zes maanden voor 'D- Day' een bruidsshow bezocht. Bij zo'n gelegenheid zitten soms honderden vrouwen en een enkele man op het puntje van hun stoel. Trouwen in stijl is terug. Ging het bruiloftsfeest een paar jaar geleden nog door een diep dal, aan het begin van een nieuw decennium is de ro mantische wereld van bruid en bruidegom big business ge worden. Het aantal huwelijks sluitingen schommelt rond de 80.000 per jaar. Het aantal echtscheidingen stijgt ook, maar dat terzijde. Een zich nestelend echtpaar geeft ge middeld 30.000 gulden uit, Er is weer een markt voor trouwen 'zoals het hoort' door Ellen Scholtens een gegeven waarvan de com mercie in de zevende hemel raakt. De mogelijkheden op de huwelijksmarkt zijn ook on gekend groot. Was in een grijs verleden je moeder nog de be langrijkste adviseur of een an der familielid met ervaring op dit vlak, tegenwoordig drin gen allerlei 'huwelijksinfor- matiemagazines' zich aan je op om precies te vertellen hoe het hoort. Doordraven Dat daarbij een tikkeltje wordt doorgedraafd, lijkt on ontkoombaar. Zie bij voor beeld de pagina's in Bruid Bruidegom met romantische huwelijksaccessoires waar bruidssuikermandjes, trouwringkussens en polstas jes 'voor het trouwboekje' worden aangeprezen. Alsof het bruidspaar niet zonder kan. Bruid «Sc Bruidegom is de eerste die zich op het terrein heeft gestort van 'trouwen volgens het boekje'. Er volgde als snel een tweede uitgave en er is ook al een speciale video band in omloop. Onderwerpen genoeg. In de wetenschap dat veel van de tradities en oude gebruiken zijn weggeëbd, raken de 'vak bladen voor echtparen' niet uitgeschreven over de voor bereidingen op de Mooiste Dag van Je Leven. Kitty van de Pas-Van der Mark, hoofd redactrice van Trouwen, heeft al eens gezegd dat ze "gerust nog honderd pagina's" kan vullen. Bij voorkeur met nog meer praktische informatie over prangende kwesties als wie zit naast wie en wat kost trouwen in Nederland? Of, zoals te le zen valt in Bruid Brui degom, met '500 ideetjes voor een verlanglijst': van een as pergepan tot en met zwabber. Of een culinaire pagina onder de noemer 'De liefde van de Frivoler In de advertentiecampagnes voeren brqidshuizen de bo ventoon. Een bruidsjapon kost al gauw 1500 gulden en ook het optuigen van de rest van de familie - inclusief bruidsmeisjes en bruidsjon kers - begint steeds interes santer te worden. En, niet te vergeten de bruidegom, die er modisch gezien een stuk op is vooruit gegaan. De gelegenheidskleding van de geliefde wederhelft is veel frivoler geworden. Het zwarte jacquet en de hoge hoed hebben plaatsgemaakt voor satijnen en zijden kos tuums met als extra accenten een fel gekleurde strik en bij passend pochet. Een fraaie cummerband completeert het geheel. Overwegend Het aanbod van de toonaan gevende bruidshuizen is over weldigend. "Er zijn meisjes die uren lang zoet zijn", zegt een van de verkoopsters, "als ze er dan nog niet uit zijn, adviseer ik ze er nog een nachtje over te sla pen. Het is heel verschillend", vervolgt ze. "De een heeft bij wijze van spreken al een jaar in haar hoofd welke jurk ze wil dragen, een ander moet je echt sturen Informatiestands Volgens Rob van der Velden, eigenaar van een zaak voor bruidskleding, is een 'bruids happening' een uitgelezen mogelijkheid om ideeën op te doen. Het scheelt ook in het Schouderaccenten zijn bij de bruidskleding van dit seizoen heel belangrijk. passen, wanneer de dames al een indruk hebben van de col lectie. Bovendien gaat van de saamhorigheid onder het pu bliek ("Wanneer trouw jij?") en de aanwezigheid van de ve le informatiestands een extra stimulans voor het 'verzorgde huwelijk' uit. De standhouders laten ook niets aan het toeval over om van de huwelijksdag 'iets on vergetelijks' te maken. Het vervoer is er in alle soorten en matende bruidssieraden zijn er in drie kleuren goud en ook de videoman laat zich niet on betuigd. Lingerie De aanwezige dames, te ver delen in moeders en dochters, verdringen zich om de leve ranciers van huwelijksartike len. Alleen om de afdeling luxe lingerie lopen de meeste vrouwen met een boog heen. Hoe ze eruit zien als hun trouwjapon eenmaal uit is, ls blijkbaar van later zorg. De ideale jurk, daar gaat het zo'n avond om. Annet trouwt volgend jaar juni, maar wordt nu al volle dig in beslag genomen door de 77 modellen die voorbij ko men op het plankier. Net als de rest van het publiek heeft ze pen en papier in de aanslag om de voor haar meest aan trekkelijke japon uit te zoe ken. Op geld hoeft ze niet te letten: "Mijn moeder betaalt Waar ze dan wel op let? In ieder geval of er tussen de ver zameling pseudo-bruidjes 'iets exclusiefs' zit, een jurk die er echt uitspringt. Of die beantwoordt aan het huidige modebeeld (strapless, schou deraccenten, lage taille). Strikjes Of haar aanstaande met haar keuze zal kunnen instemmen is nog maar de vraag, want 'hij' is er niet bij: "Uit bijge loof'. Door de aanwezigheid van haar schoonmoeder zal de huwelijkskledij elkaar echter weinig ontlopen. Bovendien zijn daar nog de sturende sta tements. Bij voorbeeld wan neer twee modellen ten tonele verschijnen met rode vlin derstrikjes en dito cummer- bands: "Als-ie dat koopt, stuur ik 'm weg". Geen wonder dat het rege len van de traditionele kleder dracht soms al een half jaar voor de grote dag moet begin nen. Want wat overblijft is ze ker zo onderhevig aan famili aire en pre-echtelijke discus sies. Stadhuis, kerk, vervoer, fotograaf, zaal, muziek, noem de rij onzekerheden maar op: "Moet de corsage met de steel naar beneden of juist naar bo ven?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11