Hollandse missie in Londense klas In de greep van ontvoerders 'Een Nederlandse onderwijzer is beter dan geen onderwijzer' 'De blinde begeleidt de kreupele' San Luca en het stilzwijgen over de ontvoeringsindustrie PAGINA 10 Als blanke missionarissen streken ze neer in Londens 'zwarte' wijken. Onderwijzers (m/v) uit Nederland, Denemarken en West-Duitsland gingen op scholen werken waar veel Engelse collega's zich te goed voor voelden. Nu, een half jaar later, zijn de gastarbeiders al niet meer weg te denken. Zoals een ouder zegt: "We hebben liever een Nederlandse onderwijzer dan helemaal geen onderwijzer". door Cees van Zweeden Slechte betaling. Ondankbaar werk. Ho ge woonlasten. Veel Londense onderwij zers lieten voorgoed de school achter zich vanwege ten minste een van deze grieven. Bijna een kwart van de leer krachten deed vorig jaar voor de laatste maal het licht uit en zadelde daarmee de stad op met een probleem: een tekort van bijna 1500 onderwijzers. Omdat er in Nederland en West-Duits land een overschot aan onderwijzers be stond en nog steeds bestaat), besloot Londen afgelopen zomer leerkrachten te ronselen aan de overzijde van de Noord zee. En voor ze er zelf eigenlijk erg in hadden, zaten er veertig in het vliegtuig naar Engeland. Niet perfect Laurens Pattiasina (36) uit Groningen wil de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn. "Natuurlijk spreken de Nederlan ders hier geen perfect Engels. Gelukkig doen mijn kinderen, allemaal Bengale zen. dat evenmin. Hun Engels is niet het Engels dat je normaliter hoort. Daarom zitten we eigenlijk in hetzelfde schuitje. Het is de blinde die de kreupele bege leidt. Samen vallen we dan in de put". De school van Laurens ligt in Tower Hamlets, een vervallen wijk vol brokke lige huizen en smakeloze, uit beton opge trokken blokkendozen. Eens was dit ge deelte van East End een typisch Engelse arbeiderswijk, nu wordt de wijk in hoofdzaak door Aziaten bewoond. "De veranderingen die zich door de eeuwen heen in Tower Hamlets hebben voltrokken, laten zich nog het beste illu streren door de geschiedenis van de kerk hier", zegt Denis Sheahan, hoofdonder wijzer van de Cannon Barnett School. "Het godshuis was eeuwen geleden een kerk voor Hugenoten, vervolgens voor de Presbyterianen. Daarna werd het een synagoge en nu is het een moskee". Niemand uitgezonderd zijn de 350 kin deren op Sheahans school van Aziati sche oorsprong. Het eerste probleem waarop de Nederlanders stuitten, was ta melijk alledaags: woonruimte vinden. "In Tower Hamlets is door de geboorten- explosie een woningnood ontstaan die de prijs van onroerend goed enorm heeft opgedreven. Een gemiddeld Bengalees gezin telt al gauw vijf tot zes kinderen, waardoor de vraag naar huizen voortdu rend groeit", zegt Denis Sheahan. "Van een onderwijzerssalaris kun je hier geen twee-kamerflat huren. Daarbij hadden de Hollanders nog het geluk dat ze wer den aangesteld als onderwijzer; veel Ie ren, Nieuwzeelanders en Australiërs kre gen slechts een baan als instructeur, wat nog slechter betaalt". W oongemeenschappen Laurens Pattiasina: "Als onderwijzer ben ik er alleen maar op achteruit ge gaan. Ik verdien hier 1145 pond, waarvan ik na aftrek van belastingen nog 780 (2350 gulden) overhou. Meer dan de helft van dat bedrag gaat op aan huur. Voor een bescheiden flatje, waar ik drie maan den naar heb gezocht, moet ik maande lijks 475 pond neertellen. En dat is nog goedkoop. In deze wijk zou ik veel meer kwijt zijn. Nadeel is wel dat ik, komend uit Kennington, elke dag een half uur tot een uur nodig heb om per ondergrondse op mijn werk te komen". Om de woonlasten te drukken hebben de meeste Nederlanders kleine woonge meenschappen gesticht. Marianne, Ar- janne. Anke en Peter wonen in een keu rig nieuwbouwhuis in Stratford, gelegen in een straatje dat in Zoetermeer niet zou misstaan. In deze oude en vervallen Oostlondense wijk is het een onwerkelij ke oase van netheid en fatsoen. Anke: "Eerst werden ons verwaarloos de huisjes aangeboden in achterbuurten. Dit huis is nieuw en groot genoeg voor ons vieren. We betalen er 2100 gulden per maand voor. Bij elkaar wonen heeft ook nog een ander voordeel. Als je thuis komt met problemen, is er altijd iemand om tegenaan te praten". Geen van de vier Nederlanders mag zich laten voorstaan op onderwijserva ring van betekenis. Peter Bakker heeft een jaartje vrijwilligerswerk gedaan op een Amsterdamse school, Arjanne heeft korte tijd als invalster gewerkt en Mari anne komt zo uit de schoolbanken. Anke zegt: "Ik heb Friesland voor Londen ver ruild omdat ik nooit mijn diploma's heb ben kunnén gebruiken. In 1981 was ik klaar met mijn opleiding voor kleuter leidster, en sindsdien heb ik alleen maar administratief werk verricht. Dat was een van de redenen waarom ik naar deze baan heb gesolliciteerd. Daarnaast trok het buitenland mij natuurlijk". Niet vleiend Peter Bakker heeft een klein half uur no dig om op zijn school te komen, de Law- dale School in Oost-Londen. Nadat de Britse media zich in weinig vleiende be woordingen hadden uitgelaten over de "geïmporteerde onderwijzers", is schoolhoofd Paul Maggio wat voorzich tig geworden met journalisten. Deze keer is hij echter nog wel bereid toestem ming te verlenen voor een bezoek aan Peters klas. Het gebouw is oud en op het school plein liggen duizenden bakstenen van wat kort tevoren nog een metershoge muur was. Het hang- en sluitwerk da teert van voor de oorlog. Stormt het bui ten, dan waait het binnen ook. In de klas van Bakker is met een stuk zeildoek een gat gedicht in een van de binnenmuren, in een vermetele poging de tocht te be perken. Rond een computer is een vijftal kin deren gegroepeerd. De overige leerlin gen, ongeveer 9 jaar oud, houden zich met meer prozaïsche dingen bezig. Enige jongetjes gebruiken het klaslokaal als gymzaal en springen daarbij op buiten gewoon creatieve wijze om met het aan wezige meubilair. Anderen rennen ge woon door de gangen, waar de hoofd- meester voortdurend in de weer is om de vandalen te grijpen. De klas van de hoofdmeester is een al leraardigst, zeer ruim bemeten lokaal. In de lange rijen schoolbanken zitten Paul Maggio's kinderen keurig in het gelid. MAANDAG 12 FEBRUARI 1990 Tussen die rijen bevinden zich, devoot gezeten op de grond, dertig tot veertig kinderen zonder vaste woon- of verblijf- I plaats. De geringste kuch wordt door de hoofdmeester, wiens stemgeluid kan wedijveren met het gebulder van een storm, bestreden met teksten als: "Ik zei toch dat je je kop moest houden!" Een jeugdige onderwijzer die verdwaasd de klas binnenkomt om zijn kinderen te zoeken, wordt niet bepaald collegiaal be jegend. "Wat komt u hier doen, meneer Smith? Uw kinderen blijven hier! Wilt u mijn klas verlaten"!?" Kat uit de boom Later, in de serene rust van haar nieuw bouwwoning, zegt Arjanne opgewekt: "In het begin keken de ouders natuurlijk een beetje de kat uit de boom. Nu zeggen ze: 'Kwamen alle leerkrachten maar uit Holland'. En vragen aan je of je volgend jaar weer komt". Peter Bakker beaamt dat de stemming onder de ouders er goed in zit. Maar of hij zijn hele leven missiewerk wil verrichten op Engelse scholen, weet hij nog niet. "Ik heb in Nederland ook textiel gestudeerd, en er is hier op het gebied van textiel veel te zien. Ik ben van plan hier een restaura tiecursus textiel te gaan doen. Daarnaast vind ik Londen leuk. Als ik hier een jaar of vijf heb gezeten, overweeg ik naar In dia te gaan. Misschien ga ik wel boeken schrijven of zo". Hoewel Laurens Pattiasina erin slaagt zijn kinderen in perfecte harmonie om zich heen te groeperen, is het juist de on derwijzer uit Groningen die open staat voor kritiek op het experiment. "Ik ge loof dat de kritiek vanuit de bevolking en in de pers terecht is, waarom niet? Ik zou ook op mijn achterste poten staan wan neer we in Nederland Fransen voor de klas zouden zetten". Bogend op een jarenlange onderwijs ervaring in Assen en op de kennis die hij tijdens een studie orthopedagogiek heeft opgedaan, zegt Laurens: "Het onderwijs systeem hier sluit niet aan op het onze, er bestaat een wereld van verschil tussen. In Nederland waren we gewend om ken nis over te dragen, handvaten te geven. De taal werd formeel aangeleerd, evenals geschiedenis en aardrijkskunde. Er werd meestal klassikaal gewerkt, en altijd vanuit methodes. In Engeland heb je geen methodes. Je werkt aan de hand van topics. Per termijn (drie maanden) zoek je een onderwerp. Je kiest bijvoor beeld communicatie en verdeelt dat on der in telecommunicatie, media, spre ken, schrijven". "Ik ben gewoon opportunistisch ge weest, en heb van de gelegenheid ge bruik gemaakt om naar Londen te gaan. Het leven kan hier heel leuk zijn. Ik ben niet zo iemand die van het ene cabaret naar het andere theater ga, hoewel ik dat soms ook wel doe. Je kunt hier dagen lang de beest uithangen. Dat is heerlijk. Nightclubbing heet dat hier. Van de ene nachtclub naar de andere gaan". De carabinieri maakt jacht op de ontvoeringsindustriëlen: "Zonder mede werking vari de bevolking is het zoeken naar een speld in een hooiberg", (toto GPDl In Italië is een ware 'kidnapindustrie' ontstaan. In de afgelopen 20 jaar werden meer dan 800 mensen ont voerd, onder wie 40 kinderen. Deze 'vruchtbare bedrijfstak' is het mono polie geworden van een paar clans van de Calabrische mafia. Het cen trum van de Italiaanse ontvoeringsin dustrie is het door de bende van de familie Strangi beheerste dorp San Luca. Twee jaar lang was de 20-jari- ge scholier Cesare Casella in handen van z'n ontvoerders. Vorige week dinsdag werd hij vrijgelaten. "Ik heb twee jaar alleen maar gemaskerde mannen gezien. Ik zat met kettingen vast, om m'n nek en om m'n benen. Mensen als mijn ontvoerders zijn ab soluut niet voor rede vatbaar". door Marjon van Royen De ontvoering van de 20-jarige scholier Cesare Casella symboliseerde het lot van tientallen andere Italiaanse ontvoerings slachtoffers, die jaarlijks in handen van de mafia vallen. Ruim anderhalf jaar na dat haar zoon was gekidnapt, begon de moeder van Cesare Casella een wanhopi ge zoekactie in de Aspromonte, het ruige berggebied van Calabrië. Vanuit haar woonplaats in Noord-Ita- lië trok ze naar Calabrië, waar ze links en rechts informeerde naar haar zoon. Een maand lang liep ze alle dorpen af die aan de voet van de Aspromonte liggen. Moe der Casella bond zichzelf vast, en ze sliep op dorpspleinen in een tent. N,u is Cesare Casella dan eindelijk vrij. Niet omdat de politie hem gevonden heeft, maar omdat de kidnappers hem vrij lieten, nadat het echtpaar Casella meer dan anderhalf miljard lire (2 mil joen gulden) aan losgeld op tafel hadden gelegd. Intimidatie San Luca. Het dorp is ook die dag in de rouw, een begrafenisstoet trekt stap voets door de straten. Uit een groep hui lende vrouwen treedt plotseling een vrouw naar voren. Net als de anderen is ze volledig in het zwart gekleed. Woe dend richt ze zich tot de agenten die staan opgesteld bij de ijzeren poort van het kerkhof. "Moordenaars", krijst de vrouw. "Jullie hebben mijn zoon ver móórd. Moordenaars!". Seconden van stilte tikken vervolgens weg. Seconden van doodse stilte. Dan valt ergens op de begraafplaats de klik van een fototoestel te beluisteren. De ge beurtenissen volgen elkaar daarna in rap tempo op. Een zevental jongemannen komt dreigend op het groepje journalis ten af. De ogen houden ze verborgen ach ter zonnebrillen. Zwijgend gaan ze voor de verzamelde pers staan, de armen doen ze over elkaar om hun houding een nog iets intimiderender aanzien te geven. Zonder dat ze ook maar een woord zeg gen, laten ze over hun boodschap geen enkel misverstand bestaan: oprotten, wegwezen hier. Zodra de fotografen de benen hebben genomen, wordt de begrafenisceremo nie voortgezet. "De kogels waarmee deze jongemannen zijn gedood raakt de hele bevolking van ons dorp", zegt de pries ter. Zo werden precies twee weken gele den in het Calabrische dorp San Luca de vier mannen begraven die een paar da gen eerder, in de buurt van de Noorditali- aanse plaats Varese, in een vuurgevecht werden doodgeschoten door een ploeg agenten van de carabinieri. Volgens de militaire politie stond het viertal op het punt een jonge dochter van een rijke in dustrieel te ontvoeren. De vier mannen, allemaal afkomstig uit San Luca, werden door de carabinieri in hun auto verrast terwijl ze op weg wa ren naar het huis van hun slachtoffer. De Italiaanse pers en de regering spraken over een "grote overwinning van de poli tie" tegen de plaag van de ontvoeringen. Door een aantal linkse politici en advo caten werden echter vraagtekens gezet bij het optreden van de politie. "Het ge spierde optreden van de carabinieri doet vermoeden dat er een nauw verband be staat met de campagne die twee weken eerder is gestart door de leider van de Ita liaanse christen-democratie voor het in voeren van de doodstraf voor ontvoerin gen", zo stelden de politici. Sinds deze begrafenis lijkt San Luca op een kruitvat. De bevolking ziet dezer dagen geregeld jeeps in lange colonnes aan zich voorbij trekken. De inzittenden zijn speciale leger- en politie-eenheden die sedert afgelopen zomer vruchteloos het gebied uitkammen op zoek naar an dere ontvoerings-slachtoffers. Je hoeft er niet eens oog voor te hebben om aan de achterzijde van de bemodderde jeeps de punten van machinegeweren te kunnen Executie Op audiëntie bij de burgemeester. Wit weggetrokken zit de man achter z'n bu reau, in het vervuilde en fantasieloze ge- meentéhuis van San Luca. Hij heeft het niet gemakkelijk, een van de ontvoer ders was een neef. "Het was een execu tie", weet hij zeker. "De vier vermeende ontvoerders zijn ter dood veroordeeld zonder enige vorm van proces. Wij wor-. den hier opgejaagd als wilde beesten. Dagelijks worden we door de staat ver dacht gemaakt, gefouilleerd en aange houden, alleen omdat we uit San Luca. komen. Vind je het gek dat de overheid hier niet meer wordt vertrouwd?". Alles goed en wel, maar is het niet zo dat vrijwel alle ontvoeringen van de laatste jaren zijn uitgevoerd door de ma fia van dit ene dorp? "Het overgrote deel van dit dorp be staat uit eerlijke mensen", zo luidt het antwoord van de burgemeester. "Als hier toevallig ook een paar misdadige elementen zitten, is dat een zaak van de politie". Maar we spreken over een machtige mafia-clan in een dorp dat in feite maar uit drie families bestaat. Dan ligt het toch voor de hand dat de burgemeester van dat dorp weet wat bijvoorbeeld zijn neef zoal voor de kost deed? "Nee ik wist er niets van", is zijn ant woord. Ook in dat opzicht is deze burge meester een echte eerste burger, want geen mens in San Luca zegt van iets af te weten. "De mafia bestaat niet". Dat is het standaard-antwoord hier. Omerta heet dat in Italië, de mafiose zwijgplicht. Na het onderhoud met de burgemees ter word ik buiten, op het plein voor het gemeentehuis, langzaam ingesloten door jongere en oudere mannen. "U kunt maar beter teruggaan vanwaar u geko men bent", adviseert een jongen van een jaar of dertien met een vriendelijke grijns. Niemand in het bolwerk van de Itali aanse ontvoeringsindustrie weet dus zo genaamd iets van ontvoeringen af. En dat in weerwil van bijvoorbeeld een poli tierapport, waarin zwart op wit de getui genis staat van een ontvoerde apotheker. Tot twee keer toe heeft deze man zichzelf bevrijd uit de grot waar hij werd vastge houden, tot twee keer toe is hij door de bewoners van San Luca weer terugge bracht naar zijn ontvoerders. "Leugens!", schreeuwt een jongen uit. "Pure leugens zijn het. Waarom schrij ven jullie niet over de werkloosheid? Wij jongeren leven hier als ouden van dagen. Er is niemand die iets voor ons doet. De staat heeft ons alleen gelaten. We leven hier op het eind van de wereld". Rechter Carlo Macra geniet de twijfel achtige eer een van de meest bedreigde personen van Italië te zijn. Al een jpar of negen leidt hij het juridische onderzoek naar de Calabrische mafia. Hij briest welhaast van woede. "Die mensen voelen zich te kort gedaan, hè? Werkloosheid en de corruptie van de overjheid als rechtvaardiging voor het be staan van de mafia, het is eeuwige oude liedje. De mafia wordt hier alleen maar sterker en wint met de dag aan prestige". Hij vertelt over de slachtoffers van de ontvoering. Gemiddeld zitten ze een tot twee jaar lang vastgeketend in de koude grotten en holen van de Aspromonte. Ze kunnen zich niet bewegen. Ze hebben last van ratten, insecten en ondervoe ding. Bij veel ontvoeringsslachtoffers worden de oren en de ogen dichtgeplakt, zodat ze zich niet kunnen oriënteren. "Ze worden geslagen eri verkracht. Zowel vrouwen als mannen. Dat is wat de mafia doet. Bestaat daarvoor een rechtvaardi ging?" In San Luca beschouwt Giovanni Giorgi zich als een van de weinige ge luksvogels van het dorp: Hij doorliep het gymnasium, en heeft nu een baantje bij de gemeente. En Giorgi is goed op de hoogte van wat er leeft en heeft geleefd in zijn dorp. "De mafia beschermde ons tegen de landheren en tegen de politie. •Zij waren de enigen die zich bezighiel den met onze sociale problemen. Mijn vader was communist, maar hij is regel matig op hun bijeenkomsten geweest. In de jaren tachtig is de mafia van de ene op de andere dag van aanzien veranderd. De instemming van de mensen met de mafia is nu omgeslagen in angst. Maar de staat stuurt nog steeds alleen de politie". Waarom werken de inwoners niet met de politie samen om de mafia te bestrij den? Giovanni Giorgi produceert een rauwe lach. "Dat heeft geen enkele zin", zegt hij. "Dan heb ik een kogel in m'n lijf, en de mafia gaat vrijuit. Van de politie en van de staat hoeven wij in Calabrië niets te verwachten". De volgende ochtend mag ik met eigen ogen bekijken hoe de politie in de Aspro monte te werk gaat. Met een zestal jeeps trekken we de bergen in. Urenlang rijden we op onverharde wegen. Langs diepe ravijnen, dwars door dichte bossen, en over hoge bergen. In het hele gebied is geen mens te bekennen. Geen dorpen, geen hutten, geen toeristen. "Zonder medewerking van de bevol king is het voor ons zoeken naar een speld in een hooiberg", zegt een van de agenten. Dan hóudt hij plotseling op met praten. Hij wijst naar een gestalte die. tussen het struikgewas door, met snelle sprongen de berg afgaat. De man heeft een jachtgeweer over zijn schouder. Via de radio roept de commandant verster king op. Maar als in de verte de helikop ter aankomt is de man met het geweer in de verste verten niet meer t;e bekennen. Dan opeens klinken twee geweerscho ten, ze moeten ergens tussen het kreu pelhout zijn gelost. In het dal verderop wordt eveneens tweemaal gevuurd. Langzaam sterft de echo weg. De tam tam van de ontvoerders heeft zich even laten horen. De plaatselijke begrafenis ondernemer heeft het er maar druk mee. Laurens Pattiasin tussen". 'Het Engelse onderwijssysteem sluit niet aan op het onze, er bestaat een wereld van verschil Na een jaartje vrijwilligerswerk te hebben gedaan besloot Peter Bakker na geven. "Als ik hier een jaar of vijf heb gezeten, vertrek ik wellicht naar India' Londen te gaan om daar onderwijs te (foto's GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 10