Boefje spelen in Newyorkse wijk
Tolerantie is nog lang geen acceptatie
Python-humor en bizarre situaties
Politieke
aanklacht
zonder lef
VRIJDAG 9 FEBRUARI 199U
PAGINA 9
(OP)NIEUW
'Harlem nights' - Lido, Leiden
'Erik de Viking' - Euro, Alphen
'The dream team' - Euro, Alphen
BLIJVERS
'When Harry met Sally' - Lido. Leiden
'Black rain' - zinderend onheil met Mi
chael Douglas in Japan - Luxor, Lei-
'Theo Thea' - humor op niveau voor
kinderen en volwassenen - Greenway,
Voorschoten
'Back to the future II' - Michael J. Fox
opnieuw op reis met de tijdmachine -
Lido, Leiden en Euro. Alphen
'Valmont' - tweelingfilm van 'Dange
rous liaisons' - Lido, Leiden
'Sea of love' - politie-agent A1 Pacino
wordt verliefd op verdachte - Euro, Al
phen
'Ghostbusters II' - spokenjagers weer
op pad in matig vervolg - Lido, Leiden,
Euro, Alphen en Greenway, Voorscho-
- Lido, Leiden en Euro,
'De avonden' - verfilming van Reve's
boek over opgroeiende jongeman in
na-oorlogse jaren - Greenway, Voor
schoten
Dead poets
als gedreven
bare school - Lido, Leiden
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon. Leiden
'Het heetste hoertje aller tijden' - Rex,
Leiden
'De stam van de holebeer' - Trianon,
Leiden
'De troelbeertjes' - Greenway, Voor-
way, Voorschoten
FILMHUIZEN
'New York stories' - Kijkhuis Leiden
(vr. t/m do.. 19.30 en 21.45 uur)
'Torch song trilogy' - Kijkhuis, Leiden
'Mississippi burning' - Kijkhuis, Lei
den (di. 20.00 en 22.30 uur)
'Mysterv train' - Kiikhuis, Leiden
(woe. 20.00 en 22.15 uur)
'A zed and two noughts' (Kijkhuis,
woe. 20.00 en 22.15 uur)
'De vrouw in het zand' - LAK-cinema,
Leiden (di. 20.00 uur)
'Saraba Hakobune' - LAK-cinema,
Leiden (di. 22.00 uur) f
'Bird' - Filmhuis LVC, Leiden (t/m
morgen 22.15 uur)
'Veronica Cruz' - Parkfilmhuis, Al-
DEN HAAG
'Back to the future II' - Asta, al.
'Theo Thea - Babyion (471656), al.
'The rose garden' - Babyion, al.
Dead poets society' - Babyion, 12 jr.
'Splendor' - Babylon, al.
Next of kin' - Cineac (630637), al.
Harlem nights' - Cineac, 16 jr
'Casualties of war' - Cineac. 16 jr.
'Harlem nights' - Metropole (456756).
al.
'Erik the Viking' - Metropole, al.
'When Harry met Sally' - Metropole, al.
'Valmont' - Metropole. al.
'Turner Hooch' - Odeon (462400), al.
'Ghostbusters II' - Odeon, al.
The abyss' - Odeon. al.
Indiana Jones and the last crusade' -
Odeon, al.
'Der Philosoph' - Studio (656402), 16 jr.
'A dry white season' - Studio, 12 jr.
'Romuald Juliette - Studio, al.
'Sex. lies and videotaoe' - Studio, al.
AMSTERDAM
'The rose garden' - Alfa (278806), al.
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa. 16 jr.
'Sex, lies and videotape - Alfa, al
'Wait until spring Bandini' - Alfa. 16 jr.
'Theo Thea' - Alhambra (233192), al.
'Splendor' - Alhambra, al.
'The abyss' - Belleviue Cinerama, al.
'Valmont', Cinerama, al.
'Dead poets society' - Calypso (234876),
al.
'Erik the Viking' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615), al.
'Der Philosoph' - Cinecenter, 16 jr.
'Bagdad cafe' - Cinecente
'Harlem nights' - Cinema (151243). al.
'Back to the future II' - Cinema, al.
'Sea of love' - City (234579), 12 jr.
'Ghostbusters II' - City. al.
'Black rain' - City, 16 jr.
'Turner and Hooch' - City, al.
'Next of kin' - City, 12 jr.
'Casualties of war' - City, 16 jr.
'The punisher' - City, al.
'De nacht van de wilde ezels' - Krite-
rion (231708), 16 jr.
'Tarkovski retrospektief - Kfiterion
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'Een scherzo f
Acteur Eddie Murphy is als kome
die-speler op z'n leukst als hij werkt
met een regisseur die de teugels
strak houdt. Zo viel er volop van
hem te genieten in films als '48
Hrs.', 'Trading places' en 'Beverly
Hills Cop'. Krijgt hij maar even de
vrije hand, dan slaat hij door en
wordt bijvoorbeeld dat hinnikende
lachje van hem irritant, zoals in
'Coming to America'. Nu is hij in
'Harlem nights' zijn eigen regisseur,
en scenario-schrijver, en uitvoerend
producer. Het gevolg is een 'lach of
ik schiet'-film vol cliché's en versle
ten grappen.
En dat met' naast Murphy twee
tpp-komieken van oudere genera
ties, Richard Pryor en Redd Foxx,
en in de bijrollen het beste jonge ta
lent uit zwarte televisieseries, zoals
Desi Arnez Hines II (de kleine Ken
ny in 'The Bill Cosby Show') en Jas
mine Guy (Whitley in 'A different
world'). Het moet dus allemaal aan
Murphy liggen.
En zo is het ook. Om te beginnen
ademt het scenario een verkeerd
soort naïviteit. Op de veelbelovende
openingsscène na is het al te voor
spelbaar, niet alleen qua humor,
maar ook wat betreft de anekdoti
sche ontwikkeling. De karakters
zijn plat, waardoor het 'boefje-spe
len' wordt. Geen personage is ge
loofwaardig. Alleen Danny Aiello
weet van de corrupte politieman
Phil Cantone een echt linke smeris
te maken.
Zoals de titel al aangeeft speelt de
film in de zwarte wijk Harlem, en
wel in het New York van 1938.
Sugar Ray (Pryor) exploiteert daar.
achter de fagade van een snoepwin
keltje, de best lopende illegale
nachtclub van de stad. Zijn com
pagnon is Quick (Murphy), die hij
twintig jaar eerder als een wel zeer
'Harlem nights': regiedebuut Eddy Murphy
Scène 'Harlem nights', metv.l.n.r. Eddie MurphyRichard P ryor en ReddFoxx. (fotoGPD)
doortastend straatjochie onder zijn
hoede nam.
Het bezoek van een delegatie van
een gevreesde maffia-baas aan zijn
nachtclub maakt Sugar ongerust.
Terecht, want korte tijd later eist de
maffia-baas via de al genoemde
Cantone tweede-derde van Sugars
wekelijkse winst op. Sugar ziet zich
genoodzaakt Harlem te verlaten,
maar is niet van plan dat te doen
voordat hij zijn kwelgeest een kapi
tale poot heeft uitgedraaid.
Zeer veel zorg is besteed aan de
decors. Na gedegen research is bij
wijze van spreken heel het oude
Harlem herbouwd. Ondanks al die
moeite, inclusief de elegante
kostumering en een soundtrack vol
hits uit de jaren dertig, als de Duke
Ellington-stukken 'It don't mean a
thing', 'Sophisticated lady' en
'Mood indigo', weet 'Harlem nights'
niet de suggestie van authenticiteit
te wekken.
Een van de kwaliteiten van 'The
Bill Cosby Show' is, dat er een tref
fend beeld mee wordt gegeven van
het reilen en zeilen in een zwart
Amerikaans milieu, van de cultuur
historische achtergronden ervan,
de omgangsvormen, de specifieke
humor. Murphy komt in dit opzicht
niet verder dan stereotypen. Zo laat
hij zich te grazen nemen door een
big fat mama (Delia Reese), die te
pas en te onpas kiss my ass uit
kraamt, en moet Redd Foxx een
kribbige oude baas spelen, die bij
zijn werk als groupier in de nacht
club, bijziend als hij is, weigert zijn
bril op te zetten. Ook is er een stotte
rende bokskampioen (Stan Shaw),
die om een taxi probeert te roepen.
(Lachen!)
Ronduit gênant zijn de momen
ten, waarop je zomaar kunt zien, dat
Pryor zich in de film niet op z'n ge
mak voelt; een glimlach die niet uit
de verf komt, mat spel omdat hij
niet kan geloven in het proza dat hij
moet reproduceren.
'Harlem nights' is het regie-de
buut van Murphy, een ambitieus
project waarmee hij zich als een pe
dant baasje profileert. Het is te ho
pen dat hij tot inkeer komt, anders
valt te vrezen dat zijn acteertalent
nooit meer ten volle benut zal wor
den.
RIJK VAN ROTTERDAM
TELEVISIE
Zaterdag 10 februari
'Manu' (Veronique, 20.20 uur). Fran
s/Australische film uit 1987 van Alfre
do Giannetti, met Ray Lovelock en
Virginia Bryant. Het ellendige leven
van een baby-oppas verandert dras
tisch als ze verliefd wordt op de blinde
Braziliaanse zakenman Claudio.
'Spartacus' (Duitsland 1, 20.25 uur)
Amerikaanse spektakelfilm uit 1960
van Stanley Kubrick, met Kirk Doug
las en Laurence Olivier Rome in de
eerste eeuw voor Christus.Super
Channel
'Made for each other' (Super Chan
nel, 21.30 uur). Amerikaans melodra
ma uit 1939 van John Cromwell, met
Carole Lombard en James Stewart.
Pasgetrouwd stel zit financieel krap en
krijgt ook nog te kampen met ziekte en
bemoeizuchtige schoonouders.
'Gangland' (Ned. 2, 22.25 uur). Ame
rikaanse gangsterfilm uit 1987 van
Rod Hewitt, met Scott Glenn en Bar
bara Stock. Het verhaal van Verne Mil
ler, eerst politieman, toen gangster
Capone kon hem niet onder de duim
houden. De politie kreeg hem niet te
pakken. Vrouwen konden hem niet
'The curse of the Crimson altar'
(super Channel, 23.10 uur). Engelse
horrorfilm uit 1968 van Vernon Sewell,
met Christopher Lee en Boris Karloff.
Het Engelse plattèlandsdorpje Grav-
marsh is in de greep van hekserij en sa-
'L'astragale' (Veronique. 23.20
uur). FransAVestduits melodrama uit
1968 van Guy Casaril, met Mariene Jo-
bert en Horst Buchholtz. Anne, een
hartstochtelijk negentienjarig meisje,
ontsnapt uit de gevangenis om weer te
gaan samenwonen met een vriendin.
Als ze langs de kant van weg staat,
wordt ze meegenomen door Julien,
een ex-inbreker.
'Roma, citta apcrta' (BBC 2, 23.25
uur). Italiaanse film uit 1945 van Ro
berto Rossellini, met Anna Magnani
en Aldo Fabrizi. Een verzetsstrijder
wordt door de Gestapo gezocht en
vlucht naar een onderduikadres in de
Romeinse voorstad. 'Tender mercies'
(Ned. 2, 00.05). Amerikaanse film uit
1982 van Bruce Beresford, met Robert
Duvall en Tess Harper. Een in alcohol
verdronken country westernzanger
Mac Sledge vindt rust bij een jonge
weduwe en haar zoontje. Uit die wei
nig opwindende, maar oprechte relatie
put hij de moed om de drank te laten
staan en opnieuw te beginnen met het
Dixie werkt tegen.
'Ilarry Tracey, desperado' (BBC 1.
00.45 uur). Canadese film uit 1982 van
William A. Graham, met Bruce Dern.
Een Robin Hoodachtige figuur ver
leidt mooi meisje en komt op tragische
Zondag 11 februari
'Cat Ballou' (Veronique, 20.20 uur).
Amerikaanse westernkomedie van El
liot Silverstein, met Jane Fonda en
Lee Man-in. Een vrouw keert terug
naar de ranch van haar vader. Een
spoorwegbaas wil haar vader verdrij
ven, omdat hij het land nodig heeft
voor de aanleg van een spoorweg. Va
der en dochter krijgen hulp van een
dronken revolverheld. de halfbloed
Nardini en nog twee van hun vrien
den. De tegenpartij neemt de broer
van de dronkaard in dienst.
Maandag 12 februari
'De afstand tot dichtbij' (Ned 3. 20.50
uur). Nederlandse film uit 1982 van
Barbara Meter, met Lisa Wouters en
Martin Simek. Dochter van joodse
vrouw en een naar Nederland gevluch
te Duitser, brengt de meest traumati
sche jaren van haar leven in beeld
Broadway Danny Rose' (BBC J.
22.00 uur). Amerikaanse komedie uit
1984 van Woody Allen, met Woody Al
len en Mia Farrow. Een niet zo geslaag
de manager probeert de aflopende car
rière van een van zijn zangers op te vij
zelen.
'Tccnwolf' (Veronique. 22.25 uur).
Amerikaanse weerwolfkomedie van
Rod Daniel, met Michael J. Fox en
Scott Paulin. Scholier ontdekt dat hij
een weerwolf is.
Dinsdag 13 februari
'Adieu poulet' (Veronique, 22.25 uur).
Franse film uit 1975 van Pierre Gra-
nier-Deferre, met Lino Ventura en Pa
trick Dewaere. Bij de ontrafeling van
een neo-fascistisch complot raken de
commissaris en inspecteur van politie
voortdurend in conflict met elkaar.
Woensdag 14 februari
'Never say never again' (Ned. 2, 19.00
uur). Amerikaanse film uit 1983 van Ir-
vin Kershner met Sean Connery, Bar
bara Carrera, Klaus Maria Brandauer
en Kim Basinger. Misdaadorganisatie
steelt kruisrakketten en eist een idioot
hoge losgeldsom. James Bond wordt
ingeschakeld om de wereld van de on
dergang te redden.
'Somewhere in time' (Veronique.
22.4 uur). Amerikaanse film uit 1980
van Jeannot Szwarc. met Christopher
Reeves erl Jane Seymour. Uitgebluste
toneelschrijver wordt verliefd op de
zeventig jaar oude beeltenis van een
mooie vrouw en wenst zichzelf terug
in de tijd om haar te ontmoeten.
Donderdag 15 februari
'The ladykillers' (BBC 2, 19.00 uur).
Britse film uit 1955 van Alexander
MacKendrick, met Alec Guiness, Pe
ter Sellers en Katie Johnson. Lief oud
dametje geeft onderdak aan sinistere
kamerhuurder. Als ze ontdekt dat hij
met vier vrienden een overval heeft ge
pleegd, is zij haar leven niet meer ze
ker.
'Dressed to kill' (Super Channel,
20.00 uur). Amerikaanse film uit 1946
van Roy William Neill. met Basil Rath-
bone en Nigel Bruce. Minder geslaag
de aflevering van beroemde Sherlock
Holmes-filmserie. Wel zetten Rathbo-
ne en Bruce voortreffelijk Holmes en
Watson neer.
'Amsterdamned' (Ned. 2. 20.27
uur). Nederlandse film uit 1987 van
Dick Maas, met Huub Stapel, Monique
van de Ven en Hidde Maas. Lijken van
verminkte prostitueés worden in
gracht gevonden. Inspecteur Visser en
collega Vermeer mogen de zaak oplos-
'Willie Dynamite' (Veronique,
23.00 uur). Amarikaanse film uit 1973
van Gilbert Moses, met Roscoe Or-
man, Diane Sands en George Mur-
dock. Een goede mengeling van aller
lei ingrediënten in een zwarte actie
film waarin een kleine pooier neemt
het op tegen de grote baas.
Vrijdag 16 februari
'Every wich way but loose' (BRT 1,
20.25 uur). Amerikaanse film uit 1978
van James Fargo, met Clint Eastwood,
Sandra Locke en Beverley D'Angelo.
Prijsbokser zet de achtervolging in als
hij vermoedt dat zijn vriendin is ont-
'Any wich way you can' (BRT 1.
23.00 uur). Amerikaanse film uit 1980
van Buddy Van Horn, met Clint East
wood en Sondra Locke. Nieuwe avon
turen van prijsbokser Philo, zijn vrien
din Lynn en de orang-oetang Clyde.
Ditmaal wordt Lynn door een stel
gangsters ontvoerd. Philo krijgt echter
steun uit onverwachte hoek.
'Etat de siège' (Ned 1. 23.10 uur).
Frans/Italiaans/Duitse film uit 1972
van Constantin Costa-Gavras, met
Yves Montand en Renato Salvatori.
Ergens in Latijns-Amerika wordt het
hoofd van een fanatieke anti-commu
nistische organisatie ontvoerd. Zijn
kidnapper, een revolutionaire student,
probeert hem tevergeefs de ogen te
openen voor misstanden in het land
'Body double' (Veronique, 23.10
uur). Amerkaanse film uit 1984 van
Brain de Palma. met Melanie Griffith
en Graig Wasson. Werkloze, der
derangs acteur begluurt jonge buur
vrouw die dagelijks op hetzelfde uur
een sensuele striptease uitvoert.
Er zijn vele verklaringen over de
verdwijning van Atlantis en de
avontuurlijke komedie 'Erik the Vi
king' voegt daar nog een nieuwe aan
toe. Lang geleden werd het vrede-
Nederland verloor in 1978 met 3-1
(na verlenging) in Buenos Aires de
voetbad wedstrijd om het wereld
kampioenschap van Argentinië.
Terwijl in Nederland de fans aan de
tv gekluisterd zaten, verdwenen er
in Argentinië dagelijks tientallen
personen. Ze werden vermoord
door het toen twee jaar oude regime
van generaal Videla.
In een verre uithoek van de Ar
gentinië, hoog in het Andes-geberg-
te, is voetbal op dat moment belang
rijker dan politiek. De dorpsbewo
ners klitten samen bij de gloednieu
we transistorradio van de vers-be
noemde politiecommissaris.
Een van de jongetjes bij de radio
is Veronico Cruz. De film volgt zijn
leven, letterlijk van begin tot eind.
Zijn moeder sterft bij zijn geboorte,
zijn vader gaat elders op zoek naar
werk. Veronico wordt grootge
bracht door zijn oma. Wanneer zij
sterft neemt de vriendelijke, jonge
dorpsonderwijzer, nog maar kort in
functie, het jongetje onder zijn hoe
de.
Later gaat Veronico met de on
derwijzer naar de hoofdstad, op
zoek naar zijn vader. De politie
maakt hen duidelijk dat de man ver
dwenen is. Het is Veronico's ken
nismaking met politiek. Cynisch en
wrang ja, maar de film 'Veronico
Cruz' vertelt het verhaal alsof het
om een sprookje gaat. Lange, trage
scènes, stoffig als het adembene
mend mooie landschap waarin de
beelden werden vastgelegd, geven
de suggestie dat het allemaal niet zo
belangrijk is. De film is bovenal
voorzichtig. Hoewel het in fei-te gaat
om een grote, schreeuwende aan
klacht tegen het Argentijnse regime
dat duizenden mensen om het leven
bracht, ook door het land in een vol
strekt zinloze en bijvoorbaat verlo
ren oorlog tegen Engeland te stor
ten. neemt de film nauwelijks een
concreet standpunt in.
Veronico Cruz lijkt door die een
voudige wijze van vertellen een
beetje obligaat. Jongetje, gered
door idealistische schoomeester,
bloeit even op maar gaat toch ten
onder: een oud, saai en duizend
maal verteld verhaal. Dat de film
meer betekent is te danken, of in dit
geval te wijten aan de context. Jam
mer dat, Miguel Pereira, regisseur
van deze Argentijns-Britse co-pro-
duktie (de oorlog is kennelijk voor
bij) niet wat meer lef had.
PETER SLAVENBURG
lievende eiland bezocht door Vikin
gen die er door hun onderlinge ge
vechten in slaagden het paradijs on
der de golven te laten verdwijnen.
Volgens een oude vloek was een
druppel bloed voldoende om Atlan
tis, dat hier de keltische naam Hy-
Brasil draagt, met man en muis te
laten vergaan.
Schrijver en regisseur Terry Jo
nes maakte destijds deel uit van het
Monty Python-team. Daarnaast ver
wierf hij bekendheid door een aan
tal kinderboëken. Op een daarvan,
'The saga of Erik the Viking' (1983)
is deze film gebaseerd. Een op klas
sieke leest geschoeide fabel met een
moderne moraal. Ook in dit sprook
je blijkt afschrikking niet te wer
ken, hoewel koning Arnulf van Hy-
Brasil (absurde rol van Terry Jones
zelf) er tot zijn laatste snik in blijft
geloven.
'Erik the Viking' heeft niet het
formaat van een Spielberg-produk-
tie, maar er valt toch van fraai spek
takel te genieten. De Vikingen zien
er heerlijk woest uit, er werd voor
de film een zeewaardig Viking
schip gebouwd en ook de ontmoe
ting met de Draak van de Noordzee
mag er zijn. Wat uiterlijk betreft
doet het allemaal niet onder voor
meer traditonele films in het 'sword
and sorcerer'-genre. Het verschil is
de verfrissende dosis relativerende
humor waarmee alles overgoten is.
Dat maakt 'Erik' tot een plezieriger
belevenis dan zo'n pretentieus
spektakelstuk alö 'Willow', om maar
iets te noemen.
Dë Python-achtergrond van Ter
ry Jones is vooral in de grappen dui
delijk herkenbaar. Zoals ze gewend
zijn, vullen de Vikingen hun werk
dag met moorden, plunderen en
verkrachten. Ook de jonge held
Erik (een rol die Tim Robbins op
het lijf geschreven is) doet zijn best,
maar "wanneer hij op het punt staat
zich aan de schone maagd Helga te
vergrijpen, kan hij de knoopjes van
zijn wapenrusting niet loskrijgen.
Eigenlijk stond al dat geweld hem
toch al tegen. Helga leest hem de les
en leert Erik wat een vicieuze cirkel
is: roven en plunderen om nieuwe
roof- en plundertochten te financie-
In het daaropvolgende tumult
doodt hij Helga per ongeluk toch
nog. Erik krijgt zo'n spijt dat hij een
expeditie op touw zet die hem tot
aan de troon der goden moet voe
ren. Die zullen toch wel een eind
aan het eeuwige oorlogvoeren kun
nen maken.
Veel bizarre discussies op de
meest ongeverwachte momenten
.dus. Zelfs de plaatsing van de roei
ers in het Vikingschip veroorzaakt
problemen die sterk lijken op het
gekrakeel van kinderen op school
reisje. Het is een tikje voorspelbaar,
maar het blijft heerlijk om te zien.
Toch is tussen alle absurditeiten
door te zien dat Terry Jones niet on
gevoelig is voor de schoonheid van
een Noorse fjordenkust of de blik
ken van verstandhouding tussen
vader en dochter. Het is jammer dat
hij niet op dit spoor is doorgegaan.
Wat meer karakter en gevoel had
den de film niet misstaan.
LEO BANKERSEN
'Torch song trilogy', over leven van homoseksueel
Tun Robbins als 'Erik de Viking'.
Zij heeft zich altijd tolerant opge
steld, maar leerde nooit accepteren.
In het begin irriteert Fierstein
enigszins met zijn charmeursma
niertjes. Later krijgen die hun func
tie, als fagade voor een in feite verle
gen en eenzaam iemand. Toch blij
ven ze de film een zweem van on
echtheid meegeven, wellicht omdat
op het witte doek - in close-up nog
wel - in tegenstelling lot in het thea
ter, het kleinste trekje van een
mondhoek oogt als het ombuigen
van een kabinetsbeleid. En Fier
stein is duidelijk een theaterdier.
Zijn hieraan inherente persoonlijk
heid compenseert evenwel de klei
ne irritaties. Vrouw, man, homo, 'bi'
of hetero, je valt voor die man, on
herroepelijk. Hij durft zich kwets
baar op te stellen, mijdt geen zelf
kritiek en heeft bovendien veel mee
te delen, wat hij volstrekt integer
doet. En dan zijn er de spelers,
waarmee hij zich omringt. Stuk
voor stuk laten ze het beste van hun
kunnen zien, waarbij Anne Ban
croft een speciale vermelding ver
dient, door juist als op en top joodse
moeder een universele herkenbaar
heid te bereiken.
Wat de humor in de film betreft,
die wekt niet zelden een schaterlach
op. Bijvoorbeeld met het antwoord
op de vraag wat het verschil is tus
sen mens en computer als het om
hard- en software gaat. Uiteraard is
de plaats om dat antwoord te verne
men niet hier, maar in de bioscoop.
Voor de volledigheid: 'Torch
song trilogy' is opgedragen aan al
len die betrokken zijn bij de aids-be-
strijding.
R.V.R.
Tolerantie is mooi, maar nog lang
geen acceptatie. Wie dit zinnetje
wat al te cryptisch vindt moet zeker
de film 'Torch song trilogy' van
Paul Bogart, of eigenlijk van Har
vey Fierstein, gaan zien, want die
maakt pijnlijk duidelijk wat ermee
wordt bedoeld. Als beloning voor
de moeite wordt er volop verrukke
lijke en intelligente humor bij gele
verd en, niet vergeten, troost.
De film is gebaseerd op het gelijk
namige theaterstuk, waarmee au
teur en acteur harvey Fierstein twee
Tony Awards won en drie jaar volle
zalen trok op Broadway. Fierstein
schreef er het scenario voor en
speelt de hoofdrol, vandaar dat de
film eigenlijk van hem is; regisseur
Paul Bogart verleende als cineast
hand- en spandiensten. Waarmee
hem geen eer ontzegd mag worden,
want hoe vaak loopt het verfilmen
van toneel niet op een fiasco uit, ter
wijl 'Torch song trilogy' als film vol
strekt oorspronkelijk oogt.
In drie episoden laat 'Torch song
trilogy' negen jaar uit het leven van
Arnold Beckoff, een homoseksueel
in New York, zien; waarbij de ope
ningsscène meteen al verklaring en
commentaar geeft. De camera
dwaalt in vogelperspectief over een
volle begraafplaats. Je hoort een
vrouw almaar "Arnold" roepen,
waarna je haar in de keuken bezig
ziet. Arnolds eten is klaar, maar hij
komt niet opdagen. Moeder gaat
hem zoeken en vindt het ventje in
een kast, met haar kleren aan en lip-
Harvey Fierstein (links) en Matthew Broderick in 'Torch song trilogy <tto
pensift op. Later in de film zal Ar
nold vertellen dat hij al op zijn der
tiende wist dat hij homo was, al ken
de hij het woord nog niet eens.
Na de openingsscène speelt de
eerste episode zich in 1971 af. Ar
nold werkt dan als de travestiet Vir
ginia Hamn in het cabaret. Met een
stem ^ls een feesttoeter zingt hij
torch sorigs, ofwel smartlappen.
Voor hij 'op' gaat vertelt hij, zonder
vals sentiment, dat geen van zijn tal
rijke minnaars ooit tegen hem heeft
gezegd: "Arnold ik hou van je". Zijn
nieuwe vriend, die hij even later in
een bar ontmoet, de biseksuele on
derwijzer Ed (Brian Kerwin), zal
hem dat ook niet zeggen, hoogstens
gebaren.
In de tweede episode, die speelt
in 1973, is hem de ware liefde wel
gegund. Met zijn fotomodel Alan
(Matthew Broderick) verhuist hij
naar een groter appartement en zal
hij zelfs een kind adopteren. Poten
rammers maken echter een tragisch
einde aan de idylle.
t De derde episode speelt in 1980.
Arnold en zijn geadopteerde zoon
David (Eddie Castrodad) krijgen
moeder Beckoff te logeren. Samen
met Arnold bezoekt zij het kerkhof,
waar vader Beckoff en Alan begra
ven liggen. Daar ontlaadt zich de
spanning die zich jarenlang heeft
opgehoopt tussen moeder en zoon.
Arnold heeft haar al heel vroeg van
zijn seksuele geaardheid verteld.