'Zo lang de adem nog in mijn neusgaten is Beb Vuyk (85), schrijfster van 2 vaderlanden, wil wat genieten Legendary Pink Dots: fusie Engeland en Nederland d rtunuAKi iyyu 21 Mensaap De gevolgen van de bevruchting van een menselijke eicel met het zaad van de aap Kenny staan centraal in het toneelstuk 'De zaak Kenny' dat vanavond is te zien in de Leidse Schouwburg. Moet de mensaap in leven blijven of worden afgemaaktChiem van Houweninge schreef het script voor het stuk dat ingaat op de lan delijke discussie over de vraag welke grenzen moeten worden ge trokken bij het experimenteren met menselijke embryo's en gene tische manipulatie. Bert Visscher De Groningse cabaretier Bert Vis scher staat morgen op de planken van de Leidse Schouwburg met zijn derde theaterprogramma ge titeld 'Tango aan de Dnjepr'. Na 'Desnoods geblindoekt op een been' en 'Bij Parijs ■linksaf staat ook dit programma weer bol van chaos en kolder. Visscher. in 1983 winnaar van de persoonlijkheids prijs op het Delftse Camaretten- festival. laat onder anderen een schoonrijdster. een flamencodan ser en een verslaafde biljartspeler tot leven komen in 'Tango aan de Dnjepr'. Het is nog niet duidelijk of de tango ook werkelijk gedanst gaat worden. Dom Juan De hunkering naar vrijheid zit diep geworteld in de legendari sche figuur Dom Juan. Dit door Gitaarvituoos Paco Pena staat Molière geschreven stuk laat zien hoe Dom Juan met zijn knecht Sganarelle zonder ophouden blijft zoeken naar meer genot, naar voortdurende uitdagingen. De Compagnie 'La Citadelle' voert de verkorte versie donder dag in de Leidse Schouwburg ge heel in het Frans op. Flamenco De Spaanse gitaar-held Paco Pe na doet vrijdag samen met en kele grote flamenco-persoonlijk heden de Leidse Schouwburg aan. Uit het warme Andalusië brengen zij de temperamentvol le klanken van de flamenco-mu- ziek naar Leiden, waaralle oer- elementen van deze Spaanse muzieksoort in het sobere 'Fla menco in concert' aan de orde komen. Rondtheater De Leidse vereniging Rondthea- jdag in de Leidse Schouwburg. ter speelt zaterdag, dinsdag, donderdag en vrijdag in scho lengemeenschap 'De Vliet- schans' 'Zo zijn we niet ge trouwd'. Het stuk is deels geba seerd op een klucht van Bertholt Brecht en deels ontstaan uit im provisaties van de spelers van het Rondtheater. De vraag of in dit geval de trouwdag de mooi ste in het leven is, wordt in de loop van de voorstelling beant woord. 'Toekomstmuziek' 'Toekomstmuziek' heet de Ne derlandse vertaling van Alan Ayckbourn's 'Henceforward die zaterdag en maandag in de Leidse Schouwburg wordt opge voerd. In Londen trekt dit stuk sinds de première in november 1988 volle zalen. Cees Linne- bank. Jenny Arean. Wivineke van Groningen, Kees Coolen en De acteurs van 'Toekomstmuziek' de Leidse Schouwburg. Lot Lohr proberen hetzelfde suc ces in Nederland te behalen met het stuk waarin alle technisch vernuft van de nabije toekomst het kader vormt voor een wor steling met de tijdgeest. 'Hartzeer' Monique van de Ven en Thom Hoffman zijn twee van de ac teurs in de tragi-komedie 'Hart zeer'. Beth Henley schreef dit stuk. dat in 1980 op Broadway in première ging en gaat over het leven van drie zusters. Bij een toevallige ontmoeting blijkt dat hun levens niet verlopen zoals zij zouden willen. Dit geeft echter meer aanleiding tot hila riteit dan tot somberheid. Psychiatrie Psychiatrie wordt tegenover zijn zaterdag en maandag te zien in seksualiteit gesteld in de thea tervoorstelling 'What the Butler Saw'. De psychiatrie figureert hier als exponent van de mense lijke neiging dingen te verkla ren, terwijl de seksualiteit als symbool van impulsief hande len wordt gezien. Terwijl alle mogelijke variaties van seksu eel gedrag aan de orde komen, verklaren tivee psychiaters el kaar onder bedreiging van een pistool ontoerekeningsvatbaar. De theatergroep Effecten in ontwikkeling' komen met 'What the Butler Saw' woensdag en donderdag in het LAK-theater. 'De Vader' In plaats van de aangekondig de voorstelling van Art Pro. speelt theatergroep Carrousel zaterdag de produktie 'De Va 'What the Butler Saw' wordt wo het LAK-theater. der' in het LAK-theater. August Strindberg schreef dit stuk, waarin de vader in de machts strijd om de opvoeding van de dochter door zijn vrouw wordt klemgezet. De twijfel die hem bevangtmaakt hem krankzin nig. Kindertheater 'De koning en de Zwerfkat' is een spannend en vrolijk sprook je over reizigers, tranen en een koning zonder land. Ook een balletdanseres, een dame met een steen en een éénbenige kapi tein zijn te zien in dit sprookje vol macht, verdriet, magie en werkelijkheid. Theatergroep Narcis voert deze kindervoor stelling zondag in het LAK-the ater op. Aanvang 15.00 uur. Imperium Theatergroep Imperium speelt het toneelstuk 'Van de brug af isdag en donderdag opgevoerd in gezien' donderdag, vrijdag en zaterdag in het Leidse micro- theater Imperium. De eenakter werd in 1955 geschreven door Arthur Miller, ex-echtgenoot van Marilyn Monroe. Het ver haal speelt zich af in de jaren '50 in New York. Twee mensen voeden een weesmeisje op als hun dochter. Wanneer deze ver liefd wordt op een illegale Itali aanse immigrant, ontstaat er een tragedie van jalouzie. 'Huwelijksspel' Josine van Dalsum en Paul Rottger brengen vrijdag het nieuwste stuk van Edward Al- bee 'Huwelijksspel' in de Mu- zenhof in Leiderdorp. Een man deelt mee zijn vrouw te willen verlaten, op het moment dat zij het boek leest dat zij haar hele huwelijksleven heeft bijgehou den. Kan het openhartige ge sprek dat volgt de man tot ande re gedachten brengen? LOENEN "Ik leef van mijn kookboek, maar ik leef vóór mijn literatuur". Kernachtiger kan Beb Vuyk het niet uitdrukken. Precies zoals ook haar werk valt te ka rakteriseren: geraffineerd in zijn eenvoud. De schrijf ster wordt zondag 85 jaar. Haar 'Groot Indonesisch Kookboek' (1973) is al twintig drukken lang een bestsel ler. Maar daarnaast schreef zij ook talloze romans en verhalenbundels. Onlangs verschenen enkele strak ge stileerde verhalen en notities over haar ervaringen in de Japanse concentratiekampen. en de Japanners kwamen, werd al les anders". Beb Vuyk werd met duizenden andere Nederlandse vrouwen en kinderen in kampen ge zet. Haar man verdween als krijgs gevangene naar de Birmaspoorweg en ze zou hem pas in 1946 terug zien. In die jaren hield ze een dagboek bij. "Je kon een paar flinke klappen krijgen als ze het merkten. Maar ik ben nooit gesnapt, ik heb er zelfs aan 'Het hout van Bara' kunnen werken". NIJMEGEN Het lijkt wel een reclame voor een wasmiddel. De Legendary Pink Dots zijn vernieuwd. Nu nog flexibeler. En beter. Zeggen ze. Onlangs verscheen de tiende CD van het kwartet, dat inmiddels vanuit Nijmegen en omstreken ope reert. Maar momenteel -geven de Pink Dots even niet thuis, want ze zijn bezig met de Eu ropese concerten van een grote toer, die hen tot in de Verenigde Staten brengt. door René Megens De originele Pink Dots Edward Ka- Spel (zang/toetsen) en Phil Knight (toetsen/elektronika) zaten, eind '88, na het uitpenspatten van hun sextet niet bij de pakken neer. Vanaf maart '89 vochten de twee in Neder land wonende Britten terug. Daar bij kregen ze de hulp van blazer Niels van Hoorn (uit Millingen aan de Rijn') en gitarist Bob Pistoor (uit Winssen). "Bob bespeelt alles, als er maar snaren op zitten. Van gitaar tot sitar. Al die extra dingen laten de Pink Dots zo ontzettend veel rijker klin ken", meent Knight. "Deze vier- mansgroep is veel flexibeler dan de vorige zesmansformatie. Op het po dium kunnen we veel meer impro viseren". Ka-Spel betitelt de per soonlijke Pink Dots-klanken als zwaar psychedelisch, in de echte betekenis van het woord. "En die Heeft niets te maken met revivals of nostalgie. Het gaat om expansie, om het ontginnen van nog nimmer be treden landschappen. De term psy chedelisch is niet iets typisch van de jaren zestig. Het past even goed in de jaren negentig. Zelfs in de Middeleeuwen werd er al psychede lische muziek gemaakt". De muziek van de Pink Dots kent talrijke aspekten. Een vergelijking met de schilderkunst is op zijn plaats. Soms is de muziek zo surrea listisch als Dab. Op andere momen ten is ze zo realistisch als Courbet, zo ordinair als Warhol of zo sprook jesachtig als Anton Pieck. Maar je kunt, de groepsnaam indachtig, ook verwijzen naar de stippen-techniek van het pointillisme. Ka-Spel en Knight gebruiken echter niet alleen roze stippen. Nee, alle kleuren van de regenboog komen voor op hun eigengereide palet. "Als ik componeer, voel ik me een schilder. Ik ontwerp geluidscolla ges", stelt Knight. "Als Bob zijn si tar bespeelt, roepen we een oosterse sfeer op. Maar in een ander nummer trekken we industriële contouren op. Het is muziek zonder oogklep pen, omdat er geen beperkingen zijn. Hoewel mensen daarvan in ex tase kunnen raken, schrikt dat an deren weer af". Ka-Spel: "Live im proviseren we veel, maar op de plaat zullen de Pink Dots altijd het zelfde klinken. Het moest even op gang komen, maar de platen lopen goed. Elk produkt verkoopt zo'n tienduizend exemplaren". Van Hoorn lijkt een vreemde eend in de Pink Dots-bijt. Hoewel hij zich bezig heeft gehouden met allerlei soorten muziek (van Stock- hausen tot blues), is hij in veel roke rige kroegen en zalen toch het meest bekend om zijn luidruchtige getoeter in het uitbundige trio Nar row Escape. "Op het laatst was Nar row Escape toch wel veel van het zelfde. Rock 8z roll en niets anders. Er was geen ruimte om te doen waar i had. Toen ik zei dat ik bij de Legendary Pink Dots ging spelen, zeiden veel mensen: Ga je bij die lui spelen? Dat is toch geen rock roll. O. nee?, vroeg ik. Ik hou van die vrijheid. Dat is voor mij rock roll". Voor Thatcher op de loop. beland den Ka-Spel en Knight in het mid den van de jaren tachtig in Amster dam. Woonproblemen dwongen het duo naar een andere verblijfplaats uit te zien en die werd gevonden in een stille buitenwijk van Nijmegen. "Nijmegen is een leuke stad", vindt Knight. "Ook wat de muziekscene betreft. Het heeft enkele van de bes te clubs en een goed muziekaanbod. De scene is er even gezond als in Utrecht. Veel bands treden alleen in die plaatsen op en niet eens in Am sterdam". Met de recente, goede CD 'Crushed Velvet Apocalypse' zet ita-Spel c.s. een snelle traditie voort. Ka-Spels solo-carrière (de 'China Doll'-reeks) meegerekend is het diens zeventiende CD in zes jaar. Ook omdat de kwaliteit niet lijdt onder de kwantiteit, is dit ul- trahoge release-tempo opvallend. Niet voor bezige bij Ka-Spel zelf: "Welnee. Dat tempo ligt helemaal niet hoog. Andere bands zijn zo uit zettend lui. Als ze echt creatieve musici zijn, dan is het verwonder lijk waarom ze maar één keer per twee jaar met een plaat komen. De Pink Dots bestaan uit zeer toegewij de musici, die normaal werken en de tijd voor alles nemen". Ook voor tournees bijvoorbeeld. Verleden jaar toerde de band van kust tot kust in de Verenigde Sta ten. Als een trio, want tot zijn grote teleurstelling moest Pistoor wegens visum-problemen in Winssen ach ter blijven. Nu is het viertal bezig met een zestig dagen durende tour nee. De band is zeer populair in Frankrijk en West Duitsland. Ook in Italië. Maar het is moeilijk om er live te spelen. Knight: "Dat komt omdat het gehele live-circuit, van boekingskantoren tot de clubs, wordt beheerst door de mafia. Voor spelbaar genoeg geldt hetzelfde voor Chicago. Waar dat op uit kan lopen, bleek vorig jaar toen we daar waren. De band Killing Joke, die bij hetzelfde Amerikaanse manage ment als wij zit, was niet alleen de opbrengst van hun optreden in Chi cago kwijt, maar ook al hun spullen die ze in de kleedkamer hadden achtergelaten". Pas eind vorig jaar werden die kampaantekeningen gepubliceerd "Ik ergerde me nogal eens aan ande re kampdagboeken, daarom heb ik het mijne gepubliceerd. En het duurde zo lang omdat ik ze nu pas tegenkwam bij het opruimen. Het persklaar maken van die dagboe ken, moeilijk leesbare potloodaan tekeningen, was achteraf slecht voor mijn ogen. Maar gevoelsmatig had ik er weinig moeite mee. Het is ook al zo lang geleden. Je staat vrij er tegenover de gebeurtenissen". Revolutie (foto GPD) auteurs als Du Perron, Ter Braak, Marsman en Slauerhoff de Neder landse letterkunde vernieuwden. Tot haar eigen verbazing werd haar werk vlot geplaatst: "Misschien om dat er toen zo veel dichters waren, zodat er weinig proza werd gepubli ceerd. Alleen Slauerhoff maakte zo wel proza als poëzie. En omdat ik net als hij veel over andere landen schreef, is er wel gezegd dat hij me heeft beïnvloed. Ten onrechte, want mijn werk mist zijn somberheid". Al in die eerste verhalen schreef Beb Vuyk over Indië, ofschoon ze er nog nooit was geweest. "Ach ja, ik wilde erheen, vandaar." Toen ze in 1929 inderdaad vertrok, leerde ze onderweg de planter Fernand de Willigen kennen. Ze trouwden in 1933 en woonden lang op Buru. een van de Molukse eilanden. Veel schreef ze daar die eerste jaren niet. Het gezin en het primitieve, avon tuurlijke bestaan in zo'n buitenge west eisten haar volledig op. Boven dien waren de contacten met Java nihil. Eens per maand kwam er een schip en telegrammen konden er al leen worden ontvangen, niet ver zonden. Roman Het schrijven kwam pas weer op gang na een brief van Anthonie Donker (N.A.Donkersloot), redac teur van een literaire reeks. "Hij vroeg me om een verhaal, liefst een roman, die niet in Nederland speel de. Elke maand schreef ik wat. Zo onstond 'Duizend eilanden', niet mijn beste boek. 'Het laatste huis van de wereld' is beter, net als 'Ge rucht en geweld". "Eigenlijk was het leven voor de oorlog zorgeloos. Vooral op Java, waar we in 1940 naar toe gingen, ter wijl Nederland door de Duitsers werd bezet. We woonden daar in een kolonie zonder moederland. Pas toen mijn man in dienst moest "Nooit heb ik iets verzonnen. Ik kan ook niets verzinnen. Altijd gebruik te ik situaties", zegt ze. Dat geldt be paald ook voor 'Gerucht en geweld', waarin ze ervaringen uit de Indone sische revolutie verwerkte. Een pe riode waarin ze diepere wonden op liep dan in die jaren van Japanse ge vangenschap, zoals ze zelf schrijft. "Er werd gemoord aan beide kan ten. Krijgsgevangenen zijn er wei nig gemaakt..." "Ik had vrienden in beide kam pen. Al voor de revolutie kende ik mensen als Sjahrir, de latere socia listische premier. Terwijl voor de oorlog de Europeanen nauwelijks wisten wat nationalisten waren. Ze zagen geen verschil met communis ten. Maar ik verkeerde tussen de crème de la crème van de Europea nen en de Indonesiërs, die dachten zoals ik. Helaas maakte ik de fout te denken dat die laag veel breder Haar onafhankelijke houding tij dens de revolutie maakte dat ze nogal eens werd uitgemaakt voor landverraadster. "Natuurlijk is zo iets vervelend, want je kwam op de lijst van de PID, de Politieke Inlich tingen Dienst. En nog altijd sta ik genoteerd bij de BVD. Het werd je kwalijk genomen als je voor Indo nesië koos. En toen wij zelf ook Indonesiërs werden, deden we dat omdat we ons zo met het land ver bonden voelden." Dat bleek onder meer uit haar me dewerking aan het tijdschrift 'Ori ëntatie', een blad naar het droom beeld dat Eddy du Perron daar bij zijn vertrek in 1937 aan onder ande ren Rob Nieuwenhuys had achter gelaten. Onder diens redactie schaarden Nederlandse auteurs als Leo Vroman, Maria Dermout en Indonesiërs als Pramoedya Anantu Toer en Mochtar Lubis zich achter het ideaal van een samenleving waarin Indonesiërs en Nederlan ders naast elkaar zouden staan. "Toch zijn we in 1958 weggegaan. Ik kon er niet meer werken. Ik schreef daar voor Indonesische kranten. In het Nederlands, wat dan werd vertaald. Maar schrijven in een andere taal lukt bijna niemand. Bovendien verdwenen onder Su karno ook steeds meer van mijn vrienden in de gevangenis, onder wie Mochtar Lubis. Bij ons vertrek zeiden onze vrienden: 'Ga maar, schrijf maar over ons, dan maken wij intussen wel dat het hier goed komt'. Maar dat is ze nog niet ge lukt. Ik voel me nu nog wel betrok ken, maar niet meer verantwoorde lijk. Ik word wat sereen, wil nog een beetje genieten. 'Zolang de adem in mijn neusgaten is', om met Rudyard Kipling te spreken". Beb Vuyk woont in Loenen, ze werd geboren in Delfshaven, maar Indonesië is nog altijd haar 'Vader land in de verte', zoals ze ook haar reisboek uit 1983 noemde. En ze be zit ook nog steeds de Indonesische nationaliteit. Van haar vader, scheepsbouw kundig ingenieur, heeft ze nog een fraai portret. Een bijna aristocrati sche blik. Ze wijst op zichtbaar In dische trekken. "Hij had een Madu rese moeder, vandaar dat ik er ook nogal Indisch uitzie, al ben ik wat groot van stuk. Mijn broers waren daarentegen blond. Als het had ge sneeuwd en de jpngens'op school de meisjes wilden inwrijven, riepen ze altijd: "Eerst die zwarte". Om mij wit te maken. En als ik met het meisje boodschappen ging doen bij de kruidenier zei die vaak voor de 1 grap: "Jij krijgt niets, want jij hebt je zeker niet gewassen. Toch heb ik dat nooit echt als discriminerend er- "Dat komt omdat ik in Nederland ben opgevoed. Je ging gewoon met elkaar om. terwijl in het vooroorlog se Indie een blanke zich nooit met Indonesiërs zou bemoeien. En als je zelf Indonesisch bloed had. ook al was dat nog zo ver weg, dan was het toch beter daar nooit over te praten. Zeker niet als je zoals ik een Madu rese grootmoeder had. Want men sen van Madura, ja.... die hadden de naam van messentrekkers, amok- makers". "Mijn afkomst was dus op twee manieren 'verkeerd'. Je kon zeggen datje Spaans of Italiaans bloed had, of eventueel datje grootmoeder een Indonesische prinses van den bloede was. Een Javaanse achter grond kon nog net, want Javanen werden nog wel eens ijverig en be schaafd gevonden. Ach. het is maar hoe je wordt opgevoed. Ik vond zo'n door Hans visser Madurese grootmoeder wel exo tisch. Dat had toch niemand?" Koken Tijdens haar jeugd leerde ze spelen derwijs koken en later werd ze lera res koken en voedingsleer. "Ik heb dat altijd leuk gevonden. Op een speelgoedfornuisje dat op spiritus werkte, kon ik echt een beetje ap pelmoes opwarmen en aardappelen en eieren bakken. Het kookboek is natuurlijk veel later ontstaan. Het begon toen ik in Vrij Nederland eni ge tijd de kookrubriek van Hugh Jans waarnam en daarin Indonesi sche recepten beschreef. "Er was later nog zo veel vraag naar dat we er in 1965 een boekje van hebben gemaakt: 'Eet een beetje heet', verhalen met daaraan gekoppeld de recepten. Het is later herdrukt als 'De Indonesische keu ken bij u thuis'. Ze hebben de titel veranderd en de magnetron is erbij gekomen. Uitgevers..." "Toen ik veel later last kreeg van een netvliesontsteking, verbood de dokter me twee jaar het lezen en schrijven. Een paar weken daarna belde Luitingh mij op. Volgens die uitgever was er behoefte aan een standaardwerk over de Indonesi sche keuken. Of ik dat wilde maken. Als ze eerder hadden gebeld, had ik het nooit gedaan. Maar door dat ver bod van de dokter waren mijn eigen inkomsten weggevallen, dus deed ik het toch maar". "Het was heel anders dan echt schrijven. De ene keer gaat dat goed. de andere keer moet je af en toe eens stoppen. Maar nu gingen mijn man en ik er 's ochtends samen Beb Vuyk: "Nooit heb ik iets verzonnen, ik kan ook niets verzinnen". om negen uur voor zitten. We volg den een dagritme als op een kan toor. Ik vertelde hoe het moest en •mijn man schreef het'op. Van febru ari tot augustus hebben we zo ge werkt. Vlak voor Sint Nicolaas kwam het uit en het liep geweldig". "Natuurlijk is het fijn dat het kookboek zo goed loopt, maar het is toch frustrerend als je literaire werk minder bekend is. Toen ik in 1973 de Constantijn Huygens-prijs kreeg, zei ik bij de uitreiking dan ook dat ik zo blij was met de prijs, omdat ik het gevoel begon te krij gen dat ik alleen nog vanwege het kookboek bekend zou zijn". School Beb Vuyk begon te schrijven toen ze nog op school zat. "Blijkbaar maakte ik goede opstellen- een ne gen voor stijl, maar een twee voor taal. Ik ben wat woordblind. Schrij ven kost me enorm veel moeite. Het gaat erom dat je een begin en een eind hebt. Vooral het begin moet goed zijn, je moet er meteen inzit ten, de lezer net zo goed als ikzelf, anders duurt het schrijven einde loos. Soms ben je alleen al met het begin maanden bezig. Maar als ik eenmaal op gang ben en de juiste stemming te pakken heb, moet ik ook doorgaan, desnoods de hele nacht". Haar schrijverscarrière begon in de jaren twintig. Ze stuurde haar werk naar de Vrije Bladen, waarin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21