Moluks trauma zwaar onderschat' Hotel Des Indes: paleisje voor de groten der aarde NABIJ Simonis niet thuis voor demonstratie Onderzoeker: oorlogsleed werkt door naar jongere generaties I REPORTAGEi MAANDAG 29 JANUARI 199 GEESTELIJK LEVEN NIJMEGEN - Onder dui zenden Molukse ouderen is nog steeds sprake van on verwerkt psychisch leed. Zij worstelen nog steeds met hun ervaringen tijdens de Japanse periode, de Indonesische periode en de overkomst naar Nederland. Veel jonge Molukkers kampen echter ook met 'oorlogstrauma's', ondanks het feit dat ze de oorlog niet (bewust) hebben mee gemaakt. Het psychisch leed is als het ware van ge neratic op generatie door gegeven. door Jennifer Faasen Dit is een van de conclusies uit een oriënterend onderzoek dat de Tielse psycholoog Bram Latumahina (33) in opdracht van de stichting Moluks diakonaal maatschappelijk werk Muhabbat in Nijmegen heeft ge houden naar oorlogstrauma's bij Molukkers. "Wat ze hebben meege maakt en de herbeleving daarvan was tot nog toe nooit goed boven water gekomen", aldus Latumahi na. "Voor andere groepen zijn er voorzieningen en discussies, maar met het psychisch leed van Moluk kers wordt eigenlijk nauwelijks iets gedaan. Terwijl daadwerkelijke hulp geboden is". Een van de eerste signalen van het doorwerken van trauma's naar een volgende generatie betrof de ge welddadige treinkapingen in de ja ren zeventig. Latumahina: "Je zou je kunnen afvragen of de jongeren zich toen geïdentificeerd hebben met de ouderen. De oorlog is in feite nog niet voorbij; de jongeren zijn nog een stapje verdergegaan. Er werd later gesproken over de gevol gen van de gijzelingen op Neder landse mensen, maar hoe zit het met de Molukse mensen? Je moet je af vragen hoe het komt dat die acties gevoerd zijn; je moet het zien tegen de achtergrond van wat de ouders hebben meegemaakt. Wie is eigen lijk slachtoffer?" Woede Latumahina kreeg vanuit zijn vak als psycholoog veel reacties van Molukse jongeren, die in hun op voeding regelmatig te maken had den met vergaande irritaties en woede-uitbarstingen. Fysieke straf fen waren in Molukse gezinpen be paald geen zeldzaamheid. "Die ge dragingen kunnen de jongeren nu plaatsen en begrijpen. Het was een reactie op het martelen door de Jap pen. De Molukse woede is latent en manifest, tot op de dag van van daag". Het onderzoek van Latumahina bestond uit drie delen. Allereerst maakte de psycholoog een inventa risatie van informatie die voorhan- Bram Latumahina: "De Molukse woede is latent ifest, tot op de dag van vandaag". den is over Molukse mensen en hun oorlogservaringen. Vervolgens on derzocht hij wat de ervaringen zijn van hulpverleners ten aanzien van oorlogsproblematiek. Tenslotte hield hij een huisartsenonderzoek in vijf gemeenten met grote Mo lukse gemeenschappen. Centraal daarin stond de vraag of de klachten waar veel Molukkers boven de 55 jaar mee kampen, mogelijk hangen met onverwachte of oorlogsachtige ervaringen. Niet minder dan 75 tot 80 procent van de Molukse ouderen heeft last van psychosomatishe aandoenin gen. Die kunnen variëren van hoge bloeddruk en suikerziekte tot maagzweren en slapeloosheid. Er blijkt een verband te bestaan tussen dit soort aandoeningen en psychi sche problematiek. "Ik ken Molukkers", vertelt Latu mahina, "die het heel vanzelfspre kend vinden dat zé weinig slaapu- ren maken, hartklachten hebben, met een insulinespuit lopen. Veel klachten zijn eigenlijk al begonnen in de jaren vijftig en escaleerden in de jaren zeventig en tachtig. De irri taties, woede-uitbarstingen en slaapproblemen in relatie tot hun oorlogservaringen hebben hun li chamelijke problemen versterkt. De Zuidmolukse mensen gingen uit van een tijdelijk verblijf in Neder land en werden dan ook tijdelijk op gevangen. Maar dat betekent niet datje geen aandacht moet besteden aan hun gezondheid. Je moet hun gezondheidstoestand niet onder schatten. Ik vraag me af in hoeverre de Nederlandse overheid door niets te doen mede-schuldig is geweest aan de welzijnstoestand van Moluk kers". Bung en oesi Latumahina noemt het opvallend dat er in het verleden niets met de problematiek van Molukse oorlogs slachtoffers, in het bijzonder in geestelijke zin, is gebeurd. "De overheid heeft het wat dat betreft la ten afweten. Ook uit de ervaringen van hulpverleners blijkt dat ieder een weliswaar onderkent dat er veel Molukse ouderen zijn met onver werkt oorlogsleed, maar er wordt niets aan gedaan. En let op de door werking naar de volgende genera ties. Dat onderstreep ik nadrukke lijk". Bung en oesi: zo wordt de tweede generatie Molukkers genoemd. Zij hebben voor een deel de oorlog meegemaakt en werden opgevoed in geïsoleerde kampen in Neder land. Latumahina: "Daar maakten ze veel mee als gevolg van wat hun ouders hebben meegemaakt. De ou ders reageerden 't onbewust af op de kinderen. Een soort KNIL-gedis- ciplineerde opvoeding. Maar ik wil benadrukken dat het heel derlijk zou zijn als je van die afschu welijke ervaringen geen tik zou overhouden. Het is voorspelbaar dat het gevolgen heeft voor de ma nier waarop je met elkaar omgaat, in het gezin en daarbuiten". De Nederlandse overheid heeft volgens Latumahina zeker in de ja ren vijftig geen visie of beleid gehad ten aanzien van persoonlijke erva ringen van Molukkers. "Ze hebben zich nooit afgevraagd: Wat betekent het voor de Molukker als individu? Als er onderzoek zou zijn gedaan, zouden er schrijnende toestanden uit de jaren vijftig aan het licht zijn gekomen. Maar er is nooit gefun deerd onderzoek gedaan, alleen fragmentarisch. De Molukkers heb ben nooit aan de bel getrokken. Het zijn in feite KNIL-soldaten, Neder landse mensen. De overheid had zelf aan de bel moeten trekken, had zelf het initiatief moeten nemen. Mijn onderzoek biedt voldoende aanknopingspunten om vraagte kens te zetten bij het Nederlandse beleid, vroeger en nu". Ontslagen Uit het oriënterende onderzoek van Latumahina is gebleken dat in Ne derland ongeveer 3.000 a 4.000 Mo lukkers boven de 55 jaar last heb ben van oorlogstrauma's. Trek je die lijn door naar de jongere genera tie, dat gaat het in totaal om 6.000 a 6.500 Molukse mensen. Vooralsnog is het, bij gebrek aan nader onder zoek, een indicatie. Duidelijk is wel, zegt Latumahina, dat de omvang van het Moluks trauma zwaar wordt onderschat. "Het gaat mij om de beleving van de Molukkers vanaf de jaren veertig tot op de dag van vandaag. Ze heb ben nooit rust gehad sinds de oorlog uitbrak. Al die psychische conflic ten. Je zat gevangen in je beleving. Tijdens de bootreis naar Nederland ontdekken dat je ontslagen was als werknemer! Ze kregen het bevel tot inscheping naar Nederland en wer den op de boot ontslagen. Zeker achteraf gaf dat een geestelijke knak. Sommigen hebben zelf de bootreis moeten betalen. Hun soldij werd gehalveerd om de bootkosten te betalen. En dan die Rietkerkpen ning: in verhouding tot wat ze heb ben meegemaakt en hun proble men nu, lost zo'n penning niets op. Het is een stukje erkenning, maar wel wat laat". Latumahina pleit voor een ver volgonderzoek en voor specifieke hulpverlening aan Molukkers. "Mo lukkers willen het liefst dat eigen mensen hulp bieden. Nachtmerries en zelfmoorden komen tegenwoor dig in de Molukse gemeenschap voor. Nu pas komen de problemen echt naar boven. In de jaren vijftig en zestig hadden ze nog een doel, ondanks hun verdriet: 'We gaan wel terug'. Het streven naar een eigen land, naar vrijheid, dat was hun zin geving. Door het groepskarakter, de manier van omgaan in het kamp en de familiestructuur kregen ze on dersteuning in eigen kring en wer den ze daar ook afhankelijk van. Die ondersteuning is er niet meer. Vroe ger was het actief opkomen voor de belangen positief voor de verwer king, maar op den duur, door het wegvallen van de sociale ondersteu ning en het wegvallen van het tijde lijk verblijf-idee, ontstonden er er gere problemen". Eigen mening Bij de jongere Molukkers uitten die problemen zich in spanningen met de ouders en in problemen met het uiten van gevoelens. "Ze hebben", zegt Latumahina, "nooit de gele genheid gehad er een eigen mening op na te houden. Ze hebben nooit een 'ik' gehad. Het drugsgebruik bij voorbeeld kan een gevolg zijn van het gebrek aan identiteit. Het vult een leegte op in de emotionele sfeer. Drugs en werkloosheid onder jonge Molukkers zijn de uiterlijke proble men. Het probleem is veel omvang rijker dan het lijkt. Daarom moet er nader onderzoek komen onder jon gere en oudere Molukkers, zowel in aantal als in intensiteit". Dit jaar is het veertig jaar geleden dat de RMS ((Republiek Maluku Selatan) werd uitgeroepen. Wordt dit een extra moeilijk jaar voor de oudere Molukkers? De herdenking zal zeker een stukje bezinning bete kenen, verwacht Latumahina. "Het is rouwen in ballingschap, maar ook de verwerking van een persoonlijke levenservaring. Ze wilden terug, maar daar is niets van terecht geko men. Terug naar Tempo Doeloe kan niet meer. En dat is een heel ver drietige ervaring". DEN HAAG (ANP) - Hotel des In- des is sinds kort te koop voor 47 mil joen gulden. Het hotel, internatio naal ontmoetingspunt voor politici en zakenlieden in het hart van de Residentie, kent een rijke historie. De makelaar spreekt over het be kendste hotel van Nederland. De naam is verbonden aan een popu lair radioprogramma en is bekend als verblijfplaats voor de groten der aarde. Het gastenboek vermeldt de namen van Churchill, Josephine Baker en Prince. Architect Roodenburg, zijn voor naam is niet bekend, ontwierp het gebouw in het midden van de vori ge eeuw in opdracht van baron Van Brienen. De welvarende baron, be woner van het landgoed Clingen- dael, had behoefte aan een paleisje in het centrum van de stad voor ont vangsten en partijen. Overdadig Kosten nog moeite werden ge spaard. Het gebouw werd overda dig versierd met de fraaiste orna menten. Om zijn goede smaak te to nen, liet de baron alle kamers in richten in de stijl van Louis XVI. In het paleisje vond hij ook plaats voor zijn driehonderd zeer waardevolle schilderijen. Wie vandaag de zeven authentie ke salons van het hotel bezoekt, waant zich terug in de wereld van de baron. Het bal lijkt ieder moment te kunnen beginnen. Daar vinden wij ook nu nog oorspronkelijke de tails. De rijk versierde deurknop pen zijn voorzien van de letter B. De baron heeft maar korte tijd van zijn residentie kunnen genie ten. Enige jaren na de voltooiing kwam hij te overlijden. Het gebouw werd eigendom van zijn kinderen. Zoon Arnold kon echter weinig waardering opbrengen voor de smaak van zijn vader en verkocht het pand in 1881. Dan begint de ware historie het hotel. Eigenaar Friedrich Wirtz, oud-leger officier, koopt gebouw en inventaris voor een slordige 140.000 gulden. Hij heeft succes. Het hotel wordt onder zijn leiding de voorna me verblijfplaats voor kolonisten uit Indië. Rooseveld Er wordt al snel geschiedenis ge schreven. Bij voorbeeld wanneer koning Nicholas van Roe menie in Den Haag een vredescon ferentie belegt. Hij is de eerste in een reeks beroemdheden, die in het hotel overnachten. In 1910 wordt het hotel aangedaan door ex-presi- dent Roosevelt van de Verenigde van deze eeuw laat zich niet verge- zien van warm water. Wel beschikt Staten. lijken met de luxe van vandaag. De iedere kamer over een schelle- Het leven in een hotel in het begin kamers zijn in die tijd nog niet voor- koord, dat via een ingenieus sys teem in verbinding staat met de kel der. Wordt er gebeld, dan snelt een bediende met warm water naar de kamer. Het hotel heeft naast glorieuze tij den ook sombere periodes doorge maakt. De eerste crisis ontstond in de Eerste Wereldoorlog. Nederland werd niet meer bezocht door inter nationale gasten en de eigenaar werd gedwongen het gebouw over te doen aan de staat. De staat zou tot in de jaren zeventig het gebouw in eigendom houden. Het was de familie Rey, eerst Henri en later zijn zoon Jean Ja- ques, die vanaf de jaren twintig het hotel de oude glorie terug gaf De bouw van voor die tijd moderne ka mers met warm en koud stromend water en op iedere etage een bad leidt tot de terugkeer van belangrij ke gasten. Anna Pavlova Onder hen ook de beroemde balleri na Anna Pavlova. Tijdens haar ver blijf werd zij ernstig ziek. Op 22 ja nuari 1931 blies zij in het hotel haar laatste adem uit. Het hotel gedenkt haar nog steeds met een naar haar genoemde salon. Na de Tweede Wereldoorlog be houdt het hotel haar faam. Generaal Eisenhower, de Etiopische keizer Haile Selassi en Josepine Baker be horen tot de gasten. De tweede crisis breekt aan aan het einde van de jaren zestig. De grand hotels van weleer worden dan beschouwd als ouderwets. De toekomst wordt verwacht van mo derne, comfortabele betonnen ko lossen. Vele hotels leggen het lood je. In Scheveningen verdwijnen het Palace hotel en het Grand hotel. Als door een wonder blijft Des Indes ge spaard. Hotel-directeur B. Felix, bij zijn komst in de jaren zeventig met zijn 28 jaar de jongste hotel-directer van Nederland, trof een vervallen ge bouw. Het bedrijf verkeerde diep in de rode cijfers. Uitzicht Toch weet hij het hotel geleidelijk uit een dal te halen. Wie er nu lo geert kan terecht in de befaamde imperial suite met luxe marmeren badkamer en een compleet inge richte kantoorruimte. Het dakterras geeft een uitzonderlijk uitzicht op de sky-line van Den Haag. Niet voor niets trad Des Indes vorig jaar toe tot de de Leading Hotels of the World en werd daarmee genoteerd als een van de ruim 200 beste hotels op de wereld. Pastoraal werkers boos UTRECHT (ANP) - Ruim honderd leden van de Sint Mi- chaelsparochie in Zwolle zijn dit weekeinde tevergeefs naar Utrecht gereisd om kardinaal Simonis, aartsbisschop van Utrecht, een petitie aan te bieden. Hij had zijn woning aan de Maliebaan verlaten omdat hij „geen positief antwoord had ge kregen op zijn verzoek van de overhandiging geen demonstra tie te maken," zoals een woordvoerder van het aartsbisdom de Zwollenaren mededeelde. EN VER Ruim een week geleden had de kardinaal al laten weten dat hij zich niet als een object voor een demonstratie laat gebruiken. "Dan ben ik niet thuis". Hij was bereid geweest een delegatie van vijf personen te ontvangen die hem de petitie zou aanbieden. In de petitie verzoeken de rk gelovigen aan kardinaal Simonis alle mogelijkheden die de Codex (kerkelijk wetboek) biedt, aan te grijpen om de functie van pasto raal werker inhoud te geven voor het parochiepastoraat. Pastoraal werker Andr'e Zandbelt in Zwol le kreeg kortgeleden van Simonis te horen dat de Codex ook voor hem geldt in die zin dat hij als pas toraal werker geen getuige bij een kerkelijk huwelijk mag zijn. Zandbelt heeft daarna besloten helemaal geen pastorale taken meer te verrichten, omdat hij (evenals de Vëteniging v^n Pasto raal Werkenden) van mening is dat dit integraal onderdeel is van het takenpakket van de pastoraal werker. Nadat de met flakkerende kaarsjes getooide demonstranten te horen hadden gekregen dat kardinaal Simonis niet thuis was, werd nog een verklaring voorge lezen waarin onder meer werd ge zegd dat „het verdriet en de ver ontwaardiging bij ons mensen met geen pen te beschrijven is". De leden van de Zwolse Mi- chaëlsparochie noemen zich daarin geen linkse of rechtse ka tholieken, maar mensen die iede re zondag naar de kerk gaan -- een verwijzing naar een recente uit- Kardinaal Simonis R.K. boekwerk voor geldzaken NEW YORK (RNS) - De Ameri kaanse econoom William Corbett heeft een 'financiële handleiding voor katholieken' geschreven, waarin hij onderwerpen behan delt als sparen, beleggen en het afsluiten van een levensverzeke ring. Corbett schreef dit boek omdat hij tijdens zijn verblijf op een ka tholieke school veel praktische kennis, vooral op het gebied van geld en seksualiteit, te kort is ge komen. Hij denkt dat dit komt doordat hij les kreeg van priesters en nonnen die door de celibaats- gelofte en de belofte van armoede weinig ervaring hadden met deze zaken. „Op het gebied van de seksuali teit was de discussie altijd vaag en eindigde met de woorden „niet doen". Als het over geld ging, was de benadering veel eenvoudiger. Het enige dat ik wist, was dat je heilig werd als je geld weggaf', zo schrijft de auteur in zijn boek. De bedoeling van het boek, al dus Corbett, is om iemand die de plicht heeft een gezin te onder houden te laten zien, hoe hij in het dagelijks leven gestalte kan ge ven aan zijn geloof. Theoloog Boer weg uit Berlijn BERLIJN (ANP) - De Amster damse theoloog Dick Boer heeft gisteren afscheid genomen van de Nederlandse Oekumenische Gemeente te Berlijn. Hij heeft er vijf jaar gewerkt als opvolger van ds. Bé Ruys, die overigens in het Hendrik Kraemer Huis in West- Berlijn bleef wonen. De combinatie van het werk als predikant in Berlijn en een we tenschappelijk medewerker schap aan de Amsterdamse theo logische faculteit bleek niet lan ger mogelijk, zo wordt officieel als reden opgegeven. Uit kringen rond het Hendrik Kraemer Huis valt te vernemen dat de aanwezig heid van Bé Ruys in Berlijn ook een rol heeft gespeeld. Boer, die in november 1988 pro moveerde op 'Een fatastisch ver haal', geldt als een van de voor mannen van de beweging Chris tenen voor het socialisme. Onlangs schreef hij "dat het er naar uitziet dat het reëel bestaan de socialisme zijn crisis niet meer kan oplossen". Dat betekent vol gens Boer dat de maatschappelij ke verhoudingen in de Oost- europese landen spoedig weer 'normaal' zullen zijn: "Voor velen welvaart, voor te veel mensen ar- spraak van Simonis dat alleen kleine groepen ter linker- en ter rechterzijde verantwoordelijk voor de polarisatie in de kerk zijn. Tenslotte werd een speciaal voor deze gelegenheid geschre ven lied gezongen, eindigend met de woorden 'Bisschop, wij zijn er echt zat van, dat dit nu alles zo maar kan'. De afwezigheid van Simonis ontlokte de Zwollenaren enkele scherpe reacties: 'Simonis laat ons letterlijk en figuurlijk in de kou staan.' 'Hij is gevlucht.' 'Ver schrikkelijk'. 'Heel erg'. 'Diep treurig'. Na een kwartier vertrokken de Zwollenaren weer naar huis. DDR- predikant beschuldigd BERLIJN (ANP) - Ds. Manfred Stolpe, vice-voorzitter van de Bond van Evangelische Kerken in de DDR, heeft in 1988 de DDR- regering op het idee gebracht de protestzanger Stephan Krawczyk en diens echtgenote, de toneelre gisseur Freya Klier, het land uit te zetten. Dit meldt 'Publik-Forum', het Westduitse 'tijdschrift voor kritische christenen'. In West-Berlijn, waar het echt paar nu woont, beschuldigde Klier de predikant ervan dat hij verantwoordelijk is voor een 'ak koordje' tussen de staat en de kerk dat ertoe leidde dat zij naar het Westen werden uitgewezen. Stolpe had in een brief aan de re- gering-Honecker geschreven dat „stoorzenders" zoals Krawczyk en Klier weggestuurd moesten worden zodat er eindelijk rust in het land zou komen. Stolpe pleitte enkele weken ge leden voor een clemente behan deling van Erich Honecker, de af gezette staats- en partijleider van de DDR. Havel bij wijding. President Vaclav Havel heeft zaterdag de eerste bisschopswijding in Tsjechoslowakije bijgewoond sinds de communistische rege ring eind vorig jaar viel. De 69-ja- rige Karei Otcenasek werd bis schop van Hradec Kralove in Bo- hemen. Otcenasek werd in 1950 tegen de wil van de communisti sche regering tot hulpbisschop benoemd. Hij accepteerde de be noeming, maar moest deze trouw aan Rome bekopen met elf jaar gevangenisstraf en vervolgens werkkamp. Na zijn vrijlating mocht hij slechts als dorpspries ter werkzaam zijn. Inkomens in VS van predikanten lopen uiteen ST PAUL (RNS) - Er bestaan gro te verschillen in de tractementen van de Evangelisch-Lutherse pre dikanten in de Verenigde Staten. De predikanten met de hoogste inkomens verdienen soms 100 keer meer dan hun minder be deelde collega's. De bijna 11.000 gemeentepredi kanten verdienen dit jaar gemid deld 30.965 dollar (ongeveer 60.000 gulden), aldus Berends. Maar dit cijfer vertekent de situa tie. Sommige predikanten verdie nen 150.000 dollar (ongeveer 300.000 gulden), terwijl sommige part-time predikanten niet meer dan 1.000 dollar (2.000 gulden) ha len. Het hoofd van de Evange lisch-Lutherse Kerk. bisschop Chilstrom, heeft tot nu toe weinig enthousiasme getoond voor gro tere gelijkheid van de tractemen ten. Hij voelt er meer voor dat de kerk een tegemoetkoming geeft aan een predikant die een beroep heeft aangenomen in een ge meente die niet in staat is hem een goed tractement te bieden. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Veen: M. B. van den Akker te Wageningen. Aangenomen naar Burgwerd c.a. en Lollum c.a.' mevr. M. van Nie, kandi daat te Brussel. Aangenomen naar Odijk: S. J Dingemanse te Schier monnikoog. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Amersfoort: J. van Ver- seveld te Franeker. Gcrcf. Kerken vrijgemaakt: be roepen te Ridderkerk K. de Vries te IJsselmuiden-Grafhorst. Gereformeerde Gemeenten: be roepen te Apeldoorn: C. J Meeuse te Rotterdam-Zuid. Oud-Gcref. Gem. in Ncd.: beroe pen te Sint Philipsland: A. D. Muil wijk te Dordrecht. Vrije Evang. Gemeenten: aange nomen naar Goes: N. M. Dijk te Fra-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2