'Wij zijn geen lipstick- produkt Achteraf geordend leven Leuk en tragisch tegelijk IJle vertolking Rossini-mis PAGINA 10 KUNST MAANDAG 29 JANUARI 1990 Leidse vrouwenband Love Cramps winnaar Russisch festival LEIDEN "We wisten hele maal niet dat het een wed strijd was en waar we terecht zouden komen Karin Kle- be en Syama de Jong van de Leidse band Love Cramps hebben dan wel de eerste prijs gewonnen op een vrou wenrockfestival in Kiev, maar weten eigenlijk niet echt waar ze zijn geweest. Wie het internationale, drie dagen durende, evenement in de Sovjet-Unie heeft geor ganiseerd, is hen onbekend. "Het was echt een chaos, maar wel heel spannend". door Erna Straatsma Dat het vijf vrouwen tellende Love Cramps op bezoek is geweest in Kiev berust op louter toeval, zegt toetseniste Karin Klebe (31). "We zijn via een andere band uitgeno digd. De Wanda's uit Amsterdam waren benaderd door een Russi sche kennis. Maar die band was net uit elkaar en toen hebben zij ons ge vraagd". Drumster Syama de Jong (45): "In het begin wilden we niet gaan. Er waren moeilijkheden met de reispapieren voor Rusland en we waren net bezig met de opnamen voor onze eerste plaat. Maar de or ganisatoren bleven aandringen en toen zijn we maar gegaan". De groep vertrok met de trein naar Berlijn en vervolgde de reis per bus naar Kiev. Een rit van zo'n slor dige 30 uur. "We zijn maar heel kort in Kiev geweest, en hebben eigen lijk alleen onze hotelkamer gezien. Ik had niet eens de tijd om de roe bels, die ik bij de grens moest wisse len, uit te geven. We zijn daar drie dagen lang van hot naar her ge sleept", aldus Klebe. Sportpijzen De Leidse formatie deed een paar optredens in het gezelschap van bands uit de Sovjet-Unie, Oosten rijk, Denemarken, Polen, West- Duitsland en Oost-Duitsland. Het festival bleek een echt evenement te zijn, gesponsord door grote Rus sische bedrijven. En tot hun grote verbazing viel Love Cramps in de prijzen. Klebe: "Onze zangeres werd uit geroepen tot Miss Rock 1990 en kreeg een echt kroontje van zarkc- nium. Wij wisten niet eens dat het een wedstrijd was. We kregen ook nog een paar andere sieraden van dezelfde metaalsoort". De Jong: "Het lijken wel sportprijzen". Kle be: "Of iets watje op de kermis kunt winnen, maar zarkonium schijnt iets heel bijzonders te zijn". Dat Love Cramps het festival heeft gewonnen heeft volgens beide vrouwen te maken met de eigen nummers die de Leidse band ten ge hore bracht. Klebe: "De meeste band die optraden waren heel glad en speelden covers. Technisch was het wel heel goed. Russische pop muzikanten hebben vaak een muzi kale opleiding gevolgd en kunnen via een muziekschool aan spullen komen. Dat zijn de officiële bands. De niet-officiéle bands zijn net als wij. Die moeten zelf hun spullen be talen. Maar in de Sovjet-Unie kost een setje snaren 70 dollar en betaal je voor een gitaar ongeveer twee jaarsalarissen". Aan het Russische tripje heeft Lo ve Cramps leuke kennissen overge houden. Zo is er sprake van een Russische manager, die de Leidse band eind dit jaar weer over wil la ten komen. In ieder geval is Love Cramps uitgenodigd om in decem ber naar het Miss Planet-festvial in Kiev te komen. Maar als het even meezit, wil de groep daarna in de Sovjet-Unie toeren met Wika, een band uit Kiev. "Een band die plat Oekraïens zingt, hebben ze ons ver teld", aldus De Jong. De terug komst in Nederland viel tegen. Nie mand bleek van het festival ge hoord te hebben en dat Love Cramps had gewonnen werd nau welijks geloofd. De Jong: "Daarom hebben we de prijzen maar meege nomen, dan kun je zien dat het echt Vrouwelijk Love Cramps bestaat twee jaar en speelt rock die wordt vergeleken met de B52's en Blondie. Wat waar schijnlijk vooral heeft te maken met het 'vrouwelijk element' dat de groep kenmerkt. En Love Cramps heeft met beide groepen gemeen vrolijke, ongecompliceerde rock te maken. Enige maanden geleden debu teerde Love Cramps op vinyl met de single 'Candyman'. De lp wordt in april verwacht. De Jong: "Die is veel heavier dan de single". Klebe: "Dat wordt best een ruige plaat". Of de plaat in eigen beheer wordt uit gegeven of bij een platenmaat schappij is nog onduidelijk. Som mige platenbonzen hebben de groep te kennen gegeven nog eens langs te komen als de opnamen ach ter de rug zijn. Pas dan willen ze over een eventueel contract praten. "Maar, contract of niet: die plaat komt uit", aldus toetseniste Klebe. Het is nooit echt de bedoeling ge weest om van Love Cramps een vrouwenband te maken. Maar nu het zo is zijn beide vrouwen er wel blij om. "In het begin hadden we een jongen op bas", zegt De Jong, "maar die was niet zo serieus. Toen kregen we er een vrouw bij die wel serieus was en bestond de band uit alleen vrouwen". "Het lijkt me ook niet makkelijk om als man tussen vier vrouwen te zitten", vervolgt de drumster. "Dan moetje volgens mij wel een speciaal type zijn. Jongens kunnen niet zo Karin Klebe rechts) en Syama de Jong: 'We hebben de prijzen meegnomen, dan kun je zien dat we echt gewon nen hebben'. (foto Henk Bouwman) goed kameraadschappelijk met vrouwen omgaan. Dat een vrouw in een mannenband niet vaak proble men geeft heeft denk ik te maken met het feit dat vrouwen flexibeler zijn dan mannen. Ze passen zich makkelijk aan". Love Cramps is geenszins een fe ministische vrouwenband. Klebe: "Ik vind het wel leuk om je als vrou wenband in het gewone circuit waar te maken en niet alleen op te treden in vrouwenhuizen of op vrouwenfestivals". De Jong: "In het vrouwencircuit wordt onze muziek niet eens zo geapprecieerd. Daar is het toch iets te hard voor. Maar wij zullen ook nooit een lipstick-pro- dukt wdrden, zoals sommige vrou wenbands dat zijn. Dat past gewoon niet bij ons". Gesloten zalen Rijksmuseum open AMSTERDAM (ANP) Bezoekers het Rijksmuseum kunnen per 1 maart weer in alle zalen van het mu seum terecht. Dat wordt mogelijk door een andere bewaking en een krediet van het ministerie van cul tuur (WVC) voor extra monitoren. Dit heeft de directeur van het muse um, H. van Os meegedeeld. De sluiting van een aantal zalen werd ingevoerd in 1983. De toenma lige directie werd daartoe gedwon gen door bezuinigingen en perso neelslasten. methode van bewa king komt er op neer dat niet alleen met vaste zaalwachten wordt ge werkt, maar dat er voortaan ook wordt gesurveilleerd in diverse za len tegelijk. "Door dit te combine ren met camerabewaking worden geen extra personeelskosten ge maakt", aldus Van Os. De directeur deelde eveneens mee dat de vleugel met negentiende eeuwse kunst opnieuw wordt inge richt. Dit gebeurt in het kader van een hernieuwde kunsthistorische en publieke belangstelling voor de ze eeuw. De directie hoopt dat er in 1992 genoeg geld beschikbaar is om over te gaan tot renovatie van de vleugel, waarbij onder meer een grotere in gang aan de zuidkant moet worden gerealiseerd. LEIDEN - De een is volgens sommigen te enthousiast en de ander is volgens dezelf den te monter. Toch had de zaterdag onder de titel Me on myself op de Leidse univer siteit gehouden lezingendag over autobiografiëen zich geen betere afsluiting kun nen wensen. Uitgever Mar tin Ros gaf een one man show, waarbij een kleine rol als aangevende vragenstel ler was weggelegd voor Maarten 't Hart. Ros: "De leescultuur in Nederland is ongelooflijk, dames en he ren! Van Een vlucht regen wulpen zijn wel een half mil joen exemplaren verkocht." 't Hart: "Nee, dat kan niet waar zijn, want zoveel geld heb ik niet binnen". door Emiel Fangmann Maarten t Hart en Martin Ros op Leids symposium autobiografie Zilveren jubileum bluesboy Harry Muskee UTRECHT - Een lichtelijk ver dwaasde Eelco Gelling maakt zater dagavond zijn entree in Muziekcen trum Vredenburg. Zijn Les Paul-gi- taar ter waarde van 30.000 gulden is diezelfde dag gestolen. De heisa rond de roof is er de oorzaak van dat hij 's middags niet aanwezig heeft kunnen zijn bij de enige repetitie voor het zilveren jubileumfeestje van zijn oude kameraad Harry Mus kee. Daarmee is aan alle voorwaarden voor een geslaagd Hollands blues feestje voldaan. De duvel en z'n ou we moer zouden al op voorhand meedoen (zoals Herman Brood, die de benen neemt zodra hij Jan Ak kerman ziet opdoemen) aan het ar tiestenjubileum van Harry 'Cuby' Muskee. Het is alleen even afwach ten of de Hollandse bluesscene iets geleerd heeft van 25 jaar rotzooien in de marge. Welnee. Zo kan Gelling de verze keringsbescheiden niet een twee drie vinden en neemt de kopersec tie Super Groove Horns de chorus- jes vooraf nog even door in het da mestoilet. Daarnaast zet Herman Brood al na drie nummers lukraak het intro in van een mistige New Or leans-shuffle, zodat diezelfde ko persectie zo ongeveer het podium komt opstruikelen alsof we in een klucht van The Comedy Capers zijn verzeild geraakt. Vervolgens breekt Akkerman al een snaar voordat hij ook maar even kan aanzetten, en zo zouden we nog wel even door kunnen gaan. En toch is het feestje na afloop ge slaagd en kunnen de champagne- flutes worden geheven. "Op de blues, Harry!", zegt de onvermijde lijke Simon Vinkenoog, "Die gaat geloof ik nooit kapot". "Nee", schudt het hoofd van Muskee's maatje Ton Sijbrands, zelf een voor beeld van onverzettelijkheid. De Blues dus lulliger en Hol landser kan het er niet aan toegaan, maar juist daarom schoot deze mu ziekvorm in de jaren zestig mis schien zo goed wortel in Nederland. Geen uithoek van ons land ontsnap te aan de epidemie die eerst in En geland in de persoon van Alexis Korner had rondgewaard. In het perfide Albion zou de (rhythm blues tot op de dag van vandaag zijn, vaak vreemde uitwerking op de popmuziek uitoefenen: zie The Rolling Stones, Elton John, Rod Stewart, Eric Clapton, John Mayall, Steve Winwood, Fleetwood Mac. In Nederland zou dat anders gaan, al bestond er net zo'n clan en spelen de meeste veertigers tot op de dag van vandaag door. Muskee en Gelling woonden in Drente, en vormden vanaf 1964/1965 de kern van een grote groep Nederlandse muzikanten die zelfs enkele jaren samenhokten in een boerderij in, het alleen daardoor al befaamd ge raakte gehucht.'Grollo. Onder de naam Cuby The Blizzards vorm den ze het Nederlands equivalent van Them (ze zouden Them-zanger Lezers schrijven Discriminatie Inderdaad mevrouw Moerman: "Je kunt het toch gewoon niet maken om de helft van de bevolking voor zo'n functie (hoofd sectie kunst en cultuur in Leiden) uit te schake len"! (Leidsch Dagblad vrijdag 26 januari j.l.) U heeft kennelijk niet begrepen dat deze maatregel, ja noem het maar bij de naam, positieve discrimina tie, juist voortkomt uit het feit dat de helft van de bevolking, in dit ge val vrouwen, altijd al voor dit soort hogere functies uitgeschakeld is! Vrouwen zijn tot voor kort nooit toegelaten tot de hogere functies en beschikken niet over opgedane er varing, waar mannen zich wel op kunnen beroepen. De beste kandi daat die er te vinden is, zal zeer vaak iemand met ervaring op betreffend gebied zijn, een man dus. Positieve discriminatie is nodig om de ongelijke verhoudingen in ar beidservaring, vooral in hogere functies, tussen mannen en vrou wen recht te trekken. Dat sommige mannen nu hierdoor bij bepaalde sollicitaties buiten de boot vallen, staat in geen verhouding tot de ach terstand die vrouwen altijd al op de arbeidsmarkt gehad hebben. Linda Capel Boommarkt 7d Leiden gpd) Van Morrison in 1967 zelfs begelei den) en produceerden ze eigenzin nige, indringende bluesmuziek. Het produkt viel tot ver over de grens in goede aarde. Het hoort tot de fenomenen van de late jaren tachtig en vroege jaren negentig dat aan de jaren zestig een magische betekenis wordt toege kend. Gelling en Muskee hebben met hun eigen bandjes thans nau welijks nog werk en ze missen ook het élan van vroeger. Een jubileum concert rond Harry Muskee ver koopt echter binnen een week uit. Toegegeven, de ritme-tandem Lafaille en Deinum, Gelling, Brood, Akkerman, diens ouwe Brainbox- maatje Kaz Lux, bassist Jaap van Eik, smoelschuiver John Lagrand (uit het even heroïsche Livin' Blues) en de als vanouds tekeer trekkende saxofonist Bertus Borgers zie je niet al te dikwijls op één podium. Goed beschouwd levert de aanleiding evenwel niet veel meer dan een deels geslaagde jamsessie op. En dan nog voornamelijk dankzij het feit dat Cuby na de pauze op het po dium staat met de kern van zijn ei gen Gang. Als oude Blizzards-fan kun je al leen maar constateren dat de huidi ge opwaardering voor de blues (B.B. King, Robert Cray, Johnny Copeland, Jeff Healey) volstrekt voorbij is gegaan aan de Nederland se muzikanten, die op een enkeling na (Brood) zich überhaupt nooit hebben aangepast aan veranderen de tijden en inzichten. Deze bonte avond in Utrecht heeft mede daar door alles van een vermakelijk rom meltje en niets van een getuigenis dat de blues in Nederland nog leeft. JOHN OOMKES 'Petite Messe Solennelle' van Rossini, uit gevoerd door het Arnold Schónberg Kamer koor o.l.v. Maarten Michielsen, m.m.v. Pau line van der Werf - sopraan, Liduin Stumpel - alt, Bernard Loonen - tenor. Piet Korteknie - bas. Arjan Hageman - piano, Michiel Ras - harmonium. Gehoord 28 januari in de Lok- LEIDEN - Gioacchino Antonio Rossini (1792-1868), volbloed Ita liaan, geboren in Pesaro, werd al vanaf zijn jeugd 'il Tedesco' (de Duitser) genoemd vanwege zijn grote bewondering voor Haydn en Mozart, later ook voor Ludwig van Beethoven. Toch heeft hij het langst in Parijs gewoond, als bon vivant, lekkerbek, stevige pijpro ker en beursspeculant. Vóór zijn 37ste levensjaar schreef hij in slo pend tempo zo'n 40 opera's, steeds beïnvloed door Haydn en Mozart, en het merkwaardige feit doet zich voor, dat hij daarna nau welijks meer produktief is ge weest: wat kamermuziek en lie deren plus een 'Stabat Mater' en de 'Petite Messe Solennelle', die allerminst zo kort is en die hij in 1863 vlak voor zijn dood nog com poneerde. Zélf schreef hij in het voor woord van deze mis: "deze 'klei ne' compositie is helaas de laatste doodzonde van mijn ouderdom" en in het nawoord: "is het nu sa crale muziek of alledonderse mu ziek, die ik zojuist geschreven heb"? Kenmerkend voor Rossi ni's humor, en zijn woordspelin gen die in vertaling verloren gaan, is ook hetgeen hij onder de titel van de later geïnstrumenteerde 'kleine plechtige mis' vermeldde: "georkestreerd door de aap van Pesaro", terwijl zijn werkelijke bijnaam was 'de zwaan van Pesaro". Of Rossini niet meer in zijn eigen scheppend vermogen geloofde, of dat hij niet genoeg af stand kon nemen van Mozart en Haydn, is nooit duidelijk gewor den, maar gelukkig heeft hij zich uiteindelijk nog gewaagd aan de ze stralende mis. Hoewel een jaar na Mozart's overlijden geboren, en vier jaar na R. Strauss' geboor te gestorven, is Rossini in zijn we zen noch in zijn werken een 19e- eeuwer, een 'romanticus' gewor den. Ook in deze mis lijkt het wel of hij af en toe flirt met de roman tiek, maar zich nooit gewonnen geeft; lichtvoetigheid en elegan- gevoel voor podium en amusement spelen mee, zoals ook het geval bleek in de uitvoeringspraktijk van de in spirerende dirigent Maarten Mi chielsen. Door bijna alle zestien de noten een fractie korter te la ten zingen kreeg het werk een licht, ritmisch dansend karakter, vooral in het gedeelte voor de pauze. Over het algemeen klonk deze mis inderdaad ijl en gescandeerd, wat echter soms ten koste ging van expressie en duidelijkheid. In het 'Et vitam venturi saeculi', Amen' kwam er een waas van vaagheid te hangen waardoor met name de sopranen nauwelijks meer te volgen waren. In minder gestructureerde passages zoals in het 'Kyrie eleison' gaf deze opvat ting juist een gevoel van extase. De vier solisten smolten won dermooi met het koor samen. Was de prachtige, zeer overtuigende stem van de tenor Bernard Loonen voor de pauze nog wat te dominerend, na de pauze wist hij zich zeldzaam mooi in het geheel te voegen. Ook de alt haalde in het 'Dona nobis pacem' geweldig uit, maar Liduin Stumpels deed dit met zo'n grote innerlijke kracht en een overtuigende expressie, gesteund door een vurig koor dat naar verhouding óók wat té fortis simo uitpakte, dat deze slotbede niet anders dan zeer indrukwek kend werd. Dit hele werk wordt gesteund door het harmonium, heel alert en direct bespeeld door Michiel Ras, maar écht gedragen wordt de mis door de enorme partij die de vleu gel in ruim anderhalf uur ver stouwt. Arjan Hageman bleek een meester te zijn achter zijn instru ment. Soms teder en spranke lend. dan flitsend en bijna altijd raak een scala van akkoorden to verend, maar ook bezonken en zeer zorgvuldig en toegewijd spel ten beste gevend, zoals in de 'pre- ludio religioso' waarin hij de fuga- tische gedeeltes heel duidelijk en onderscheidend vertolkte. Al vindt de dirigent en vele an deren met hem deze mis onmis kenbaar neigen naar de opera, ik kan er niets anders in horen dan een spirituele, hartveroverende, tóch plechtige mis. LIDY VAN DER SPEK boeken bezeten') nodig achtte. Hij had om te beginnen beloofd zijn ei gen autobiografie aan hét begin van de jaren tachtig af te hebben. Uitge verij De Bezige Bij had al een om slag met een eerste hoofdstuk en verder lege pagina's klaar. Niet zon der trots toonde Ros, zelf bij De Ar beiderspers werkzaam, het boek en riep uit: "Hebt u wel eens een spookboek gezien? Ach, een uitge ver moet wel eens een andere uitge ver tillen." En zo ging hij verder. Elk omhooggehouden boek omlijst te hij als een standwerker met een anecdote, waarbij hij putte uit een fabelachtig geheugen voor namen, titels en jaartallen. Toch had Ros meestal niet de intentie deze boe ken te verkopen, maar hij wees de al dan niet instemmende aanwezigen op de noodzaak om deze buiten landse boeken in vertaling uit te ge- Op het gebied van ego-documen ten geldt Ros, de oprichter van de reeds 175 delen tellende Privé-do- mein-reeks, als een autoriteit. De geschiedenis van deze reeks is al vaak verteld, vooral door Ros zelf: Hij zag zo'n vijfentwintig jaar gele den in Frankrijk het gewaagde, want erotische Journal particulier van Paul Léautaud onder de toon bank verkocht worden. Het was uit gegeven door Domain privé. Zo had Ros een titel voor zijn reeks en een boek voor de reeks. Tot op de dag van vandaag is het persoonlijke dagboek van Léautaud, in tegen stelling tot het literaire, in Frankrijk zelf nooit verschenen. De eerste ja ren kende de Privé-domein-reeks nog enige obscure titels als bijvoor beeld de herinneringen uit de on derwereld van Zoe Progl, later ver anderde dat. Ros: "Ik begon met een brede gedachte", 't Hart opper de: "Ik zou me kunnen voorstellen datje Xaviera de Hollander had uit gegeven". Maar dit was Ros toch te gortig. Bijzonder was ook dat de le zers, tot hun ongenoegen, in de be ginjaren de boeken na aankoop zelf moesten opensnijden. Daar dit vaak met een keukenmes gebeurde, was het resultaat niet al te florissant. Fameus bleven wel de omslagen van Kees Kelfkens, die aanzienlijk aan het succes van de dure serie bij dragen. Schijnorde De Privé-domeinreeks bestaat uit ego-documenten als dagboeken, autobiografiëen mémoires, gedenk schriften en brieven. Volgens Ros is een echte autobiografie "het op schrijven van je herrinneringen waarbij je terugkijkt op je leven, er orde in aanbrengt. Orde die in wer kelijkheid bestaan heeft", 't Hart en Ros bleken ook grote liefhebbers van het dagboek. Ros: "De Zwitser Amiel! Een hele saaie professor, die bij zijn zuster woonde. Studenten liepen weg op zijn colleges, maar een dagboek! Dat hele dagboek staat vol met allemaal wilde plan nen die hij heeft, boeken die hij wil schijven, huwelijken die hij wil slui ten. Tot in detail uitgewerkt en van dit alles komt niets terecht. Ja, dat wil ik graag nog eens uitgeven. Maar de hoogste literaire trap in dit genre vind je bij Ernst Jünger. Vijf ennegentig wordt hij in maart, men sen, en nog even levendig en kras! Hij was veertien keer gewond in de eerste wereldoorlog, stel je voor, en dan verschijnen er in maart toch nog drie boeken van zijn hand." Ros was uiteindelijk niet meer te stuiten: "Ik las in de NRC van vrij dag een góed stuk van Poll over on der anderen de filosoof Benda. Meteen haalde ik een boekje uit mijn kast, dat de herinneringen van Benda bevat. Weet u wat er voorin staat? Uit de openbare biliotheek van Hilversum verwijderd. Dat was in de jaren zeventig, toen werden hele rijen weinig gelezen boeken opgeruimd, omdat er zonodig tien exemplaren van Turks fruit in de kasten moestën staan. Toen heb ik met mijn kleine oude autootje dit onder andere uit de container ge haald. De pamfletten van Céline, die kon je er zo weghalen. Ja, die zijn in Frankrijk nergens meer te krijgen." In de zaal zat tenslotte nog een liefhebber, die in de reeks van Ros de Kinderjahre van Theodor Fontane miste. Maar Ros had zich geen beter publiek kunnen wensen: "Fontane? Die verschijnt in het na jaar!" OPERA De Poolse Staatsopera van Bydgoszcz maakt van 9 februari tot en met 3 maart een tournee door Nederland en België. Het gezel schap zal achttien maal ,La Travia- ta' van Verdi uitvoeren. Het gezel schap komt met ruim veertig voca listen en een even groot aantal mu sici. Het geheel staat onder leiding van de Nederlandse dirigent Willi am C. Ruivenkamp. De tournee eindigt op 3 maart in Scheveningen na voorstellingen in Brussel (25 en 26 februari) en Ant werpen (27 en 28 februari). DEN HAAG (ANP) Eén van de twee eerste prijswinnaars in de B-cate gorie van de lordens Viooldagen m een onderonsje met Prins Claus. De 13- jarige Maaike Aarts uit Vlijmen werd zaterdag in het Haagse Koninklijk Conservatorium even goed bevonden als de een jaar oudere Annelieke van Beest uit Bilthoven. De tweede prijs in de B-categorie (13- en 14-jarigen) was voor de Biltho- vense Annebeth Webb. In de A-categorie (10 tot en met 12 jaar) ging de eer ste prijs naar Janine Jansen uit Soest: Carla Leurs uit Monnickendam won de tweede prijs. Daniël Torrico en Gwendolyn Mashi uit Hilversum deel den de derde plaats. (foto anp)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 10