'Van eerlijke concurrentie geen sprake' Vijf maal Mozart: stunt of noodzaak? KIJKUIT Exposities Concerten Theaters f VRIJDAG 26 JANUARI 1990 PAGINA 25 Filmfestival begonnen met 'special-effects' ROTTERDAM (GPD) - „Dit is z n eerste festival en ik vind het aardig dat hij gelijk voor wat weer met spe cial-effects heeft gezorgd". Zo prees de Canadese horror-cineast David Cronenberg gisteravond Marco Müller, de nieuwe directeur van het Film Festival Rotterdam. Dat festi val begon met een kwartier vertra ging omdat ,de auto van premier Lubbers bleef steken in het verkeer. De eerste minister noemde het festi val „een1 toonbeeld van cultuur in een levende stad" en opende de filmtiendaagse met de woorden: „Ik ben blij met het festival. Niet al leen als premier, maar ook als Rot terdammer". Lubbers kreeg uit handen van Felix Rottenberg, voorzitter van het festivalbestuur, de drie eerste deel tjes van de Tijgerreeks, een serie boekjes waarmee 'het festival nog eens extra aandacht wil vestigen op het werk van een aantal cineast.en. De boekjes zijn slechts één voor beeld van de nieuwe activiteiten die de festivalleiding wil ontwikkelen. Binnenkort komt er een drie-jaren plan op tafel, waarin nieuwe ideeën worden vastgelegd. Aan het begin van het negentien de Film Festival Rotterdam kan worden vastgesteld, dat er geen noemenswaardige problemen zijn. In het verleden was dat wel eens an ders, met name of financieel gebied Inhoudelijk betekent het festival een vuurproef voor Marco Müller, die in elk geval driejaar aanblijft als directeur. Müller stelde in Luxor de cineas ten van de openingsfilm City Life voor aan de genodigden. Hij noem de de internationale episödenfilm, samengesteld uit twaalf korte films gemaakt door even zoveel ciceasten uit alle delen van de wereld, „een krankzinnige ambitieus plan". Pro ducent Jan Heys had er^weer andere woorden voor: „Het is de vervulling van een jongensdroom". City Life is dat allebei en nog meer dan dat. De twaalf afzondérlij- ke films lopen sterk uiteen in aard en kwaliteit, maar vormen op een wonderlijke manier toch een ge- 4 heel. De twaalf cineasten geven één voor één een totaal eigen beeld van 'hun' stad en de bewoners daarvan. De bijdrage van Dick Rijneke en Mildred van Leeuwaarden, twee Roterdamse filmmakers die ruim vier jaar geleden- het initiatief na men voor het project City Life, mag er zeker zijn. In hun stad, de Rand stad, schilderen zij het contrast tus sen een jonge, geslaagde zakèn- vrouw en een aantal zogenoemde kans-arme jongeren die rondhan gen in een metro-trein. Ronduit prachtig is de bijdrage van de Pool Kieslowski, die een dag uit het leven van verschillende per sonen verfilmde. Hun bezigheden verschillen sterk maar tegen het slot van zijn film wordt duidelijk dat zij allemaal deel Uitmaken van één gezin. Het rtegénti.ende Film Festival Rotterdam, met meer dan tweehon derd titels op het programma waar onder vele premières, duurt nog tot 4 februari. f DICHTER Spanje heeft gisteren een van zijn beroemdste dichters verloren. Damaso Alonso overleed in Madrid aan een slepende hart- en longkwaal. Hij was 91 jaar. Alonso was de laatste vertegenwoordiger van de beroemde 'generatie van 1927' van lyrische dichters. Krachttoer Emmy Verhey in stormachtige Doelen Emmy Verhey: vijf maal Mozart. ROTTERDAM (GPD) - Een dubbel-cd met de vijf vioolcon certen van Mozart, vorig jaar ju ni opgenomen in het Muziek centrum in Enschede, is één van de eerste resultaten van het sponsorcontract dat Emmy Verhey afsloot met het effecten bedrijf PBI Securities. Een pre sentatie is het logische vervolg. Dat gebeurde in twee Amster damse etappes: zondag in het Concertgebouw, dinsdag in de Beurs van Berlage. De finale was aan Rotterdam gegund. Emmy Verhey speelde gister avond in de Doelen' met het Concertgebouw Kamerorkest onder leiding van Eduardo Mar- turet alle vijf Mozartconcerten. Een prestatie waarbij de televi siecamera's namens de NCRV nieuwsgierig toekeken. En zij niet alleen. Want vijf concer ten op één avond spelen, ook al zijn ze niet zo lang en zo zwaar als het ro mantische solorepertoire, is een krachttoer: Mozart heeft voor ruim twee uur muziek gezorgd. Aan de zijlijn ben jé dan toch benieuwd hoe de solist deze marathon zal volbren gen. Dat Emmy Verhey het vijfde concert zal halen, staat buiten kijf. Zij is een geroutineerde professio nal. Maar twee uur zonder inzinkin gen? En vooral: is dit een stunt of een artistieke noodzaak? Er hoeft niet te worden getwijfeld aan de bedoeling van de soliste, die "wilde bewijzen hoe Mozart in de korte tijd waarin hij de concerten schreef, is geëvolueerd van de au teur van een charmant concertje voor orkest met viool tot de compo nist van een volwaardig concert voor viool en orkest. Tot twaalf jaar geleden werd aangenomen dat Mo zart de vijf concerten alle tussen april en december 1775 in Salzburg schreef. Musicologisch onderzoek heeft aangetoond dat het eerste con cert twee jaar eerder moet worden gedateerd. De periode blijft kort, in elk geval voor. de resterende vier concerten. De voltooiingsdata van het twee de en derde concert liggen vast op 14 juni en 12 september 1775. Musi cologen hebben nog nooit kunnen verklaren hoe Mozart zich in drie maanden heeft ontwikkeld van wonderkind tot gerijpt kunstenaar. Zo klinkt het wel. Emmy Verhey maakte het opnieuw duidelijk. Als haar project ergens goed voor was, dan was het om hoorbaar te maken dat er naar de eerste twee concerten weinig vraag is en dat de laatste drie op het standaardrepertoire van vioolsolisten staan. Overigens, col legiale tijdgenoten van Mozart moe ten ook op zijn eerste en tweede vioolconcert jaloers zijn geweest. Er is uit die tijd veel muziek' opgegra ven die het bij deze concerten niet haalt. Emmy Verhey steekt nooit onder stoelen of banken dat zij David Oistrach en Arthur Grumiaux, bei den te vroeg overleden, bewondert. Haar opvatting stoelt in hun viool spel. Dat betekent een relativering van 'nieuwere' inzichten in de uit voeringspraktijk van achttiende- eeuwse muziek van mensen als Ni- kolaus Harnoncourt en Frans Brüg- gen. Op de smaak van Emmy Ver hey valt niets af te dingen. Ook zij werkt vanuit de muziek, vanuit de viool, haar prachtig klinkende Stra divarius. Dat het gisteren toch een beetje op een uitputtingsslag leek, was te wijten aan een voorhoofdsholte ontsteking waarvan Emmy Verhey nog niet was hersteld. Haar niet-op- timale conditie was te horen aan on zuivere intonaties en een tekort aan expressiviteit. Bij een soliste van haar formaat horen eigenlijk be grippen als smetteloosheid en be heerste virtuositeit. Toegegeven: ze sloeg zich er sympathiek doorheen en kwam er gelukkig steeds beter in. Het leek of dat prachtig zingende Adagio van het derde concert, net als bij Mozart zelf, ook voor haar een keerpunt betekende. Toch nog op weg naar een climax, die zij in het vijfde concert inderdaad bereikte. Het Concertgebouw Kamerorkest begeleidde correct. Opmerkelijk was de attentie waarmee de jonge Venezolaanse dirigent Eduardo Marturet de soliste terzijde stond. Het blijft de vraag of concertorga nisatoren en televisieproducenten een soliste met reputatie niet moe ten behoeden voor een uitvoering onder haar niveau. Afgelasten, hoe vervelend ook, was in dit specifieke geval de enige remedie geweest. Toch spelen krijgt iets van de op za kelijke belangen steunende stunt, die de kunstenaar niet voor ogen heeft gestaan. Bijna vijfhonderd be langstellenden zouden uitstel dank baar hebben verwelkomd. Zij had den voor dit bijzondere concert in de Doelen gereserveerd, maar de storm hield hen thuis. Het publiek dat er was (een kleine duizend) con stateerde tijdens de zachte solopas sages dat zelfs de Doelen het geluid van een element met orkaankracht niet buiten kon houden. LEIDEN - Bij de sollicita tieprocedure voor een nieuw hoofd van de sectie kunst en cultuur in Leiden zijn de brieven van 50 mannelijke sollicitanten door de ge meente op voorhand opzij geschoven. Ingrid Moer man, conservatrice van het Stedelijk Museum De La kenhal in Leiden, heeft daar grote onvrede mee. Daar naast kenschetst zij het ge meentelijk besluit om een Centrum voor Beeldende Kunst op te zetten als een "puur politieke beslissing", die is genomen zonder enig overleg met de kunstenaars en de culturele instellingen in Leiden. Met ingang van 1 maart heeft Yvon ne van Baarle de leiding van de sec tie kunst en cultuur in Leiden. Naar Ingrid Moerman ovèr benoeming 'hoofd cultuur' Leiden: door Gees van Hoore deze functie solliciteerden 81 kandi daten. Als lid van de selectie-com missie kreeg Moerman alleen de brieyeii van de vrouwelijke sollici tanten onder ogen, 31 in totaal. De 50 andere brieven' van mannelijke kandidaten waren niet ter inzage. Moerman: "Ik weet wel dat zoiets past in het emancipatiebeleid van ope wethouder Van der Molen maar dit de bevolking voor zo'n functie uit te vind ik echt een onzinnig staaltje schakelen. Het gaat er toch om dat van politiek. Van eerlijke concur- wij voor die functie de beste kandi- rèntie is bü zo'n gang van zaken daat krijgen die er te vinden is? Of, geen sprake meer. Je kunt het toch dat nu een man is of een vrouw, mag gewoon niet maken om de helft van niks uitmaken. Ik heb niets tegen Yvonne van' Baarle, integendeel, maar het lijkt wel alsof je hier in Lei den als man alleen nog kans hebt op een baan als je je laat ombouwen. In de wandelgangen bij B&W hoor je hoe belachelijk iedereen dit beleid vindt. Ik begrijp niet dat mannnen niet massaal de straat op gaan om hier tegen te protesteren". Moerman plaatst ook kantteke ningen bij de gemeentelijke plan nen betreffende De Lakenhal. Ze is het eens met Van Baarle dat dit mu seum 'geen onneembare veste' voor het publiek mag zijn. "Maar zoiets wordt als nieuws gepresenteerd en daar maak ik toch bezwaar tegen. Zo wordt de indruk gewekt dat wij van de Lakenhal al die tijd hebben zitten suffen, dat we een stelletje de bielen zijn die geen enkel idee had den, die maar hebben zitten afwach ten. En dat is mij in het verkeerde keelgat geschoten". Sprookje Moerman: "Neem nu die vleugel voor moderne kunst die de Laken hal zou moeten krijgen. Dat is een plan dat al in 1970 door Van Kasteel is gelanceerd. Er bestaan zelfs al te keningen van. Er is alleen nooit geld geweest omdat plan te verwezenlij ken. En ook nu zie ik er nog niet veel van terechtkomen. Er is 6 miljoen gulden begroot voor die vleugel, maar om een en ander te verwezen lijken is zeker 10 miljoen nodig, en als je het echt goed jrilt doen 15 mil joen. Ze kunnen natuurlijk wel sprookjes gaan ophangen maar ik ben er langzamerhand wel achter gekomen dat sprookjes niet uitko men. ,Zo heeft de gemeente Leiden ons destijds beloofd dat het pand aan de Oude Singel 26 ter beschik king zou komen van De Lakenhal. We zouden daar de bibliotheek in kunnen vesstigen en een aantal ka mers van het pand zouden gebruikt kunnen worden voor de huisves ting van stafleden en suppoosten. In het pand waar wq nu zitten kam pen we met een groot ruimtege brek. Maar vreemd, nu hoor ik in eens dat de directie- van de sectie kunst en cultuur in dat pand' zal worden gehuisvest". Het besluit om in Leiden een Cen trum voor Beidende Kunst op-te richten, noemt Moerman een 'puur politieke beslissing'. "Er is aan de Leidse kunstenaars en de culturele instellingen nooit gevraagd of e^r wel de behoefte is aan zo'n centrum? En zij zijn toch de eersten die in de ze kwestie geraadpleegd hadden moeten worden. Wij staan nu niet bepaald te dringen voor zo'n cen trum. En uit wat ik zo hier en daar heb gehoord, krijg ik de indruk dat de Leidse kunstenaars er ook niet op zitten te wachten. Om de dooie dood niet. Kijk, zo'n centrum blijft natuurlijk toch een regionale aange legenheid en de landelijke uitstra ling ervan is nihil. En juist aan zo'n landelijke uitstraling heeft Leiden behoefte. Daarbij is een Stedelijk Museum van veel meer belang". Uit Biiro moet toch bezuinigen AMSTERDAM (ANP) - De meer derheid van de gemeenteraadscom missie cultuur in de hoofdstad is gisteren akkoord gegaan met een bezuiniging in twee fasen op -het Amsterdamse Uit Buro (AUB). Het college van B en W moet echter wel met het AUB gaan overleggen over de praktische uitvoering van het voorstel. Na een onderzoek door bureau Berenschot maakte het college eer der deze maand bekend dat de eer ste fase van de bezuinigingsopera tie dit jaar 462.500 gulden moet op brengen. Leiden k Penningkabinet - Rapenburg 28, i: Holtzhey Zoon, een iee n 10/6;'di. za. 10^- 1.12-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie - Hooglandse Kerkgracht 17, 'Facetten van Kristal' (met speurtocht voor kinderen), t/m 18/3; ma t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur. Museum De Lakenhal - Oude Singel, 'De ja ren zestig. Actie, kunst en cultuur in Leideri', t/m 25/3; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur; 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di/t/mza. 10-16 uur. Signaal, Studio voorVormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18 n schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma rie Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. Galerie Liga Nipuw beelden - Pres. Stein- straat 14, Leidse abstractie in de jaren '50 en 60'. t/m 25 maart, vr, za en zo 11-18 uur. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, Jan Sloot, penseel- en gewassen pentekenin gen van Leiden, t/m 31/1 Antiquariaat L. van Paddenburgh - Dief- steeg 14, Marcel Schellekens' met nieuwe kleuretsen, t/m 31/1, di t/m vr 13-18 uur, do 19-21 uur. za 12-17 uur. LAK-Galerie - Cleveringaplaats 1. Jaco Bakker: droge naalden/etsen, Michiel van Nieuwland: linoleumsneden, t/m 9/2; ma t/m vr 10-22 uur. Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, Anne Bakker met een collectie schilderijen vanuit het thema (ber- i, t/m 12/4; geopend tijdens Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen- steeg 59, Marie-Noelle Leroy: 'Des Lignes et des Formes' (lijnen en vormen), t/m 24/2; Galerie 'Coup d'Art' - Nieuwe Rijn 27, expo sitie met thema: 'Water', Marie Louise Dek kers, Wim Bakker, Fanny Mazure, Ria Koot, Peter de Vis e.a. t/m 10/2; wo. vr 10-18 uur, do 10-21za 10-17 uur. Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1 foto's van 'Verzameld Werk', Gé Konings (modereportages), Hennie Fossen (natuur en landschappen), Suzanne Dorrestein én Rudolf van Moorselaar (portretfotografie), t/m 1/2; ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur ARS - Pieterskerkgracht 9, kunst uit de jaren zestig met werk van Fer Hakkaart, Joop van Kralingen én Lucia Steinbach, t/m 22/2; di en do 9.30-12 uur. ma t/m do 19.30-21.30 uur, zo 13-16 uur. Galleria Propitia - Levendaal 119, litho's van Vladimir Gazowic, t/m 16/2, do 13-16 en 19- 21 uur, vr. za. zo 13-18 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder 1 stelling Kunstuitleen Leiden, t/ni 1 Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55, schilderijen van Gerard Bank, tot 21/2; dag. 10-20 uur. Lisse Museutn voor dé Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, di t/m zo 13-17 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling- naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Noordwijkerhout Openbare Bibliotheek - Herenweg 2. aqua rellen van Gré van Eysden-Zijta en bronzen beeldjes van Henrietta van der Heijden- Jonkman, t/m 30/1ma, wo, vr 14-17 uur, do en za 10-12.30 uur expositie met werk Warmond Boerdérij Meerrust - Dorpsstraat 5, Daniëlle Orelio: schilderijen van gemengde technie ken, aquaréüen en enige recente etsjes, t/m 30/1; dag. 11-16 uur. Galerie De Pomp - Dorpsstraat, kunstexpo sitie van geestelijk gehandicapte volwasse- nen met o.a. tekeningen, sieraden en schil derijen, t/m 31/1di 19-21 uur, wo 10-12 en Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps straat 36. Hetty Barendrecht-Bakker met acryl- en olieverfschilderijen en Els van Foe- keh met beelden (brons), t/m 1/2; wo, do, zo 14-16 uur. za 11-16 uur. Voorschoten Voorstraat 35b, Winter- Wassenaar Klassiek Het Leidsch Politie Muziek Gezelschap geeft vanavond zijn jaarlijkse winterconcert in de Stadsgehoorzaal. Medewerking aan het concert wordt verleend door het Rijn- Het duo Herre-Jan Stegenga (cello) en Ja cob Bogaart (piano) treedt vanavond in de Kapelzaal van K&O op. Op het programma staan sonates van Sjostakovitsj, Beethoven en Rachmaninoff. Aanvang 20.15 uur. Het Arnold Schönberg Kamerkoor geeft zondagmiddag in de Leidse Lokhorstkerk een uitvoering van Rossini's Messe So- lenelle. Het werk zal worden met vier solis ten en de begeleiding van een vleugel en harmonium. Het geheel staat onder leiding van Maarten Michielsen. De luitist Toyohiko Satoh is maandagavond in de K&O-Kapelzaak te beluisteren. Het programma vermeldt werken van Dowland.» Bach en Weiss. Aanvang 20.15 uur. Zangeres Paola Tuin en pianist Vaughan Schlepp komen op woensdagavond met muziek van Kurt Weill naar de Kapelzaal van K&O. Het gaat met name om onbekend werk van Kurt Weill dat tot op deze avond tot klinken wordt gebracht. Aanvang 20.15 uur. Paola Tuin met onbekende muziek van Kurt Weill, op woensdagavond bij K&O. (foto pr) Het lunchconcert op donderdagmiddag bij K SO wordt ditmaal verzorgd door de klarinet- tiste Patricia Paech. Zij zal aan de vleugel worden begeleid door Patrick Hopper. Het programma vermeldt composities van Jo- hannes Brahms en Francis Poulenc. Aan vang 12.45 uur. Jazz De Wassenaarse jazz club organiseert za terdagavond in het Dorpscentrum een op treden met de Herringtown Jazzband. De stijl van het orkest heeft als basis New Or leans Jazz. Aanvang 21.00 uur, School straat 6, Wassenaar. De Big band Oegstgeest geeft zondagmid dag in het Party Centrum 'La France' een nieuwjaarsinstuif. Aanvang 14,30 uur, Rhijngeesterstraatweg 43, Oegstgeest. Pop In het LVC speelt vrijdagavond de Amster damse gitaarband The Scamps. Hardrock met vette country en rauwe rock roll. Aan vang 23.30 uur, Breestraat 66. Leiden. Zaterdagavond staat Mr. Review in het LVC. Deze 8-mansformatie laat de originele 'off-beat' van Jamaicaanse Rudeboys her leven. Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66, Leiden Leidse Schouwburg ma 29, 20.15 uur; 'Laat'je niet kisten', blij spel met o.a. Joop Doderer en Hans Bos kamp. wo 31, 14.30 uur; kindervoorstelling: 'Het Bamboemeisje', door Theater Het Appeltje, do 1, 20.15 uur; concert 'Earth Fire'. LAK-theater vr 26, za 27, 20.30 uur. zo 28, 15.00 uur (vanaf 8 jaar); Studio Peer: 'Raam zonder uitzicht'. wo 31, 20:30 uur; Studio's Onafhankelijk Alphen aan den Rijn Parktheater het Koninklijk Conservatorium. Leiderdorp Muzenhof za 27. 20.15 uur; 'Purper Pastiche', nieuw programma van Purper. Den Haag Appeltheater ,vr 26, za 27, wo 3120.15 uur; Toneelgroep De Appel: 'Noodlot', naar Couperus. AT&T Danstheater vr 26, za 27, 20.15 uur; Nederlands Dans Theater: 'Programma V'. Circustheater vr 26, za 27, zo 28, 20.15 uur; musical: 'A night at the Cotton Club', met o.a. Madeline Bell en Ruth Jacott. ma 29, di 30, wo 31. 20.15 uur; Tien met een gniffel', met Tineke Schouten. Diligentia vr 26, za 27. 20.15 uur'; cabaretvoorstelling: 'Bosje Bloemen', door Karin Bloemen, zo 28,11.30 uur; gezinsconcert mmv Frans Briiggen, Anner Bijlsma en Bob van Aspe- ren, werk van Bach. zo 28,14.30 uur; pianorecital door Aldo Cic- colini, werk van d'lndy, de Severac, Pierne en Alkan. Koninklijke Schouwburg za 27,20.15 uur; 'Dreigrosschenoper', door Theater an dem Ruhr, zo 28, 20.15 uur; 'Richard II', door Theater van het Oosten. ma 29, di 30, wo 31. 20.15 uur; Tien kleine negertjes', van Agatha Christie, door de Hollandse Comedie. Nederlands Congresgebouw vr 26, za 27, 19.30 uur, za 27, zo 28, 14.30 uur; 'Little miss Muffet' door Anglo American Theatre Group. Amsterdam Carré vr 26, za 27, zo 28, 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; musical: 'Sweet Charity', met o.a. Si mons Kleinsma en Fred Butter, di 30, wo 31do 120.15 uur; 'Adèle in Casa blanca', met Adèle Bloemendaal. Concertgebouw vr 26,20.15 uur; Residentie Orkest olv Jan- sug Kachidze, mmv Imogen Cooper (piano), werk van Mozart, Ravel, Wagner en Debus sy. za 27,15.00 uur; Radio Philharmonisch or kest olv Valerie Gergjev, mmv Arthur Eisen (bas), werk van Borodin, Moussorgsky en Siostakowits). wo 31, 20.15 uur; Koninklijk Concertge bouworkest olv Riccardo Chailly, mmv Leo van Doeselaar (orgel), werk van Stravinsky. Hindemith en Dvorak. C.C. Amstelveen zo 28, 16.00 uur; Vincent Bijlo 'Made in Braille'. ma 29. di 30. wo 31.20.15 uur; 'Er wordt ge strooid', cabaretprogramma met Jos Brink, Frank Sanders, Lucie de Lange en Bas Groenenberg. Muziektheater vr 26, 19.30 uur, zo 28, 13.30 uur; De Ne derlandse Opera: 'Cosl fan Tutte', van Mo zart, mmv Koninklijk Concertgebouworkest olv Nikolaus Harnocourt. za 27, di 30, 20.00 uur; De Nederlandse Opera: 'Orphée et Euridice', mmv Neder lands Filharmonisch Orkest olv Hartmut Haenchen. ma 29, 20.15 uur,' concert Orkest Manos Hadjidakis, mmv Maria Farandouri, Elias Lioungos en Nena Venetsanou. mmv Nederlands Ballet Orkest olv Kasper de Roo. Nieuwe de la Martheater vr 26. za 27. 20.15 uur. zo 28, 14.00 uur; 'Coctailuur', met Mary Dresselhuys, Ton 1. 20.15 uur; Tour de Chant' met Jasperina de Jong. Stadsschouwburg vr 26, 20.00 uur; concert Frank Boeijen Groep: 'Een zomer aan het eind van de Twintigste Eeuw' za 27, 20.15 uur, zo 28,15.00 uur; Scapino Ballet Rotterdam 'Cinderella', mmv Bra bants Orkest olv Ed Spanjaard, ma 29, di 30,20.15 uur; The Flying Pickets'. Rotterdam De Doelen vr 26, 20.15 uur; Rotterdams Philharmo nisch Orkest olv Jukka-Pekka Saraste, mmv Ameral Gunson (mezzo-sppraan), werk van Stravinsky, Berg en Debussy, do 120.15 uur; Rotterdams Philharmonisch orkest olv Edo de Waart, mmv Dezso Ranki (piano), werk van Stravinsky, Beethoven, Zimmermann en Strauss. Luxor Theater vr 26. za 27, di 30. wo 31,20.15 uur; Jubile umshow Toon Hermans, zo 28, ma 29, do 120.15 uur; Freek de Jon ge: 'De Volgende'. Rotterdamse Schouwburg vr 25, za 27,20.15 uur; Het RO-Theater: Ik. Feuerbach', met o.a. Lou Landró. ma 29. di 30. 20.15 uur; Het Nederlands Dans Theater: Tantz-Schul'. van Jiri Kylian. wo 31. 20.15 uur; Theater van het Oosten: 'Richard II', van Shakespeare, do 120.15 uur; 'Eeuwige Jeugd', met Ellen Vogel en Henny Orri. Theater Zuidplein vr 26, za 27, 20.15 uur; Mechels Theater: 'Kees de jongen', naar Theo Thijssen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25