O
'Cinema is gereedschap om snel te leren'
Bedaarde toverlantaarnmagie
VFILM*
>-Vr»
Hoogtepunten Filmfestival
Marco Müller, nieuwe directeur Filmfestival Rotterdam
BIOSCOPEN
door
Peter Slavenburg
Dat vind ik interessant, daarom wil
ik het laten zien".
"Ik wil ook dat het festival een
platform is voor films die op een bij
zondere manier geproduceerd zijn,
daarom ben ik blij met de film van
Pim de la Parra. Hij wil een soort
minimal-movies maken, met weinig
geld en in heel korte tijd. 'De nacht
van de wilde ezels' vind ik een gek-
o
ROTTERDAM - Marco Müller is een man van extremen. De nieu
we directeur van het Filmfestival Rotterdam houdt eigenlijk van
alles, als het maar niet gewoon is. Hij voelt zich daarom wel thuis
op z'n nieuwe plaats. De laatste jaren was hij al adviseur van het
Rotterdamse festival op het gebied van de Aziatische film. Wie de
catalogi opslaat komt zijn naam enkele malen tegen. Het publiek
kent hem echter niet of nauwelijks. Bij deze een bescheiden ken
nismaking.
Marco Müller (36) is antropoloog en
sinoloog. Hij studeerde in Rome en
de Volksrepubliek China. Al op jon
ge leeftijd leverde hij op bescheiden
schaal filmkritieken aan bladen in
zijn geboorteland Italië. Hij spreekt
naast Italiaans, Portugees, Frans en
Engels vloeiend Chinees. Ondanks
een stoomcursus van twee weken
bij nonnetjes te Vught, is zijn Ne
derlands nog gebrekkig, maar hij
verstaat al veel en na het festival
gaat hij er weer werk van maken.
Vanzelfsprekend is hij gek van film:
"Er was een tijd dat ik zo'n 2000
films per jaar zag. Niet van begin tot
endnatuurlijk, aan tien minuten
heb ik soms genoeg. Maar ik wil al
les zien, echt alles".
Tot afgelopen zomer was Marco
Müller directeur van het filmfesti
val in Pesaro, Italië. "Toen ik er be
gon, in 1982, was ik de jongste festi
val-directeur in Europa en voor zo
ver ik weet ben ik dat ondanks m'n
grijze en witte haren nog steeds".
Pesaro is geen wereldberoemd fes-
tival, maar wel groot. Jaarlijks ko
men er zo'n 800 journalisten, aan
zienlijk meer dan in Rotterdam.
Müller: "Wat er een beetje ont
brak was publiek. De cinema kan
niet zonder publiek, je kunt geen
festival maken voor alleen maar de
pers. Je kent Hitchcocks defenitie;
film is een paar honderd mensen die
in een donkere zaal naar iets op een
scherm kijken. Er is een publiek no
dig waardoor de films tot leven ko
men. Daarom was ik erg blij met de
uitnodiging voor Rotterdam: ik was
altijd al onder de indruk van de
kwantiteit van het plaatselijke pu
bliek. Ik kan alleen maar hopen dat
liet dit jaar weer zo'n succes wordt".
"Het is duidelijk dat ik hier niet
zou werken wanneer ik me niet zou
kunnen herkennen in minstens een
deel van de Bals-traditie. Het doel
van het festival is te begrijpen wat
er verandert en bewëegt in de cine
ma en van die veranderingen iets te
laten zien aan een breed publiek.
Het is ook van belang dat het festi
val op kleine schaal een rol speelt
bij die ontwikkelingen, door onder
steuning van jonge of nog niet be
kende filmmakers of moeilijke film
projecten".
"Huub Bals is er in geslaagd een
publiek met góede smaak te cre
ëren. Veel festivals moeten het heb
ben van de grote namen, bekende
filmmakers, daar worden kaartjes
op verkocht. In Rotterdam heerst
een volstrekt andere sfeer: het pu
bliek heeft wat je zou kunnen noe
men: trek in film. Het festival kan
het zich daarom veroorloven ook
werk van volkomen onbekende
filmmakers te presenteren. Succes
is nooit gegarandeerd, maar onbe
kende cineasten kunnen hoe dan
ook rekenen op warme belangstel
ling".
Dat Marco Müller van extremen
houdt wordt alleen al geïllustreerd
door de twee retrospectieven waar
voor hij koos: de melodrama's van
Ghatak uit India en de horrorfilms
van Cronenberg uit Canada. "Hoe
groot het verschil ook is: beiden zijn
ze er in geslaagd persoonlijke films
te maken binnen de hoofdstroom
van hun genre. Ook onderzoeken en
overschrijden ze de grenzen van
hun genres, ze gaan tot het uiterste.
ke, leuke film, die duidelijk maakt
dat zijn manier van werken moge
lijkheden biedt".
Müller: "Zonder dat zinloze 1992-
gedoe erbij te halen, vind ik dat Rot
terdam een echt Europese stad is en
daarom een Europees festival ver
dient. Zelfs geografisch is Rotter
dam het middelpunt van de belang
rijkste gebieden in Europa. Het is
maar een voorbeeld en ik denk niet
dat alle Rotterdammers er gebruik
van maken, maar er zijn wijken
waar je op elke straathoek video
banden met van die prachtige musi
cals uit India kunt huren. Rotter
dam is een buitengewoon multi-cul-
turele stad, een kruispunt van cul
turen".
"Ik weet nog lang niet genoeg van
Nederland en de Nederlanders om
algemene conclusies te trekken,
maar het is me de afgelopen maan
den opgevallen dat er op filmgebied
een eigenzinnige smaak heerst. Ne
derland is* bijvoorbeeld een van de
weinige westerse landen waar 'Bat
man' is geflopt".
"Nog niet zo lang geleden heb ik
'Back to the future II' gezien, in een
gewone bioscoop tijdens de mid
dagvoorstelling. Ik ga trouwens re
gelmatig naar de bioscoop. Ik vind
het leuk, ik hou van populaire films.
En het hoort bij mijn werk te onder
zoeken hoe het publiek reageert. Ik
kon in dit geval alleen maar vast
stellen dat Back to the Future voor
een Nederlands publiek niet werkt.
De montage van die film is heel
slim, goed en glad. Je wordt als het
ware in stelling gebracht voor het
hoogtepunt: en dan gebeurt er niets
in de zaal. In Amerika, waar het pu
bliek natuurlijk door en door ge
traind is in het bekijken van dit
soort films, staat de zaal op z'n kop:
hier knippert niemand met z'n
ogen. Een heel opmerkelijk ver
schijnsel, vind ik".
"Wat mij toch nog steeds ver
baasd is dat 'bij het festivalpubliek
films van buiten Europa en Ameri
ka relatief populair zijn, of zelfs ab
soluut, in vergelijking met bijvoor
beeld de Franse cinema. Chinese of
Afrikaanse films hebben tijdens het
Marco Müller: 'Rotterdam verdient een Europees festival'.
festival' vaak meer succes dan een
Franse auteursfilm. Dat is voor mij
een stimulans. Het betekent dat ik
niet al te voorzichtig hoef te zijn, ik
kan rekenen op een volwassen en
veelzijdig publiek".
"Andere festivals gebruiken niet-
westerse films als een ingrediënt
om de saus op te peppen. Een exoti
sche toevoeging, een lepeltje kerrie
poeder over de rest van het pro
gramma. Ik wil iets heel anders. Ik
zie het als mijn taak het festivalpu
bliek te laten zien hoe schitterend
die produkties soms zijn. Ik denk
zelfs dat films uit Azië, Zuid-Ameri-
ka en Afrika van groot belang kun
nen zijn voor de ontwikkeling van
de westerse cinema".
"Ik kan me mezelf domweg niet
voorstellen zonder boeken en films.
Ik heb de ervaring dat film en litera
tuur je kunnen helpen te leven. Ze
stimuleren het denken over wat je
ook maar in je bestaan tegenkomt.
Cinema is daarbij een uiterst be
langrijke gereedschap bij het verga
ren van kennis. Je leert heel snel
dankzij film. Een beeld zegt meer
dan duizend woorden, dat is echt
waar. Film confronteert je met
plaatsen, situaties en personen in
een tempo en met een intensiteit die
geen enkel ander medium kan eve
naren. Als je er voor open staat kan
dat je leven op een geweldige ma
nier verrijken. Kijken naar film is
voor mij daarom méér dan genieten
van Kunst met een grote K".
Vrijdag 26 januari
19.00 uur: Thalia: 'Dead Ringers'
van David Cronenberg
19.00 uur: Lumière 1: première
'Een wolk van groen' van Kees
Hin
Zaterdag 27 januari
16.00 uur: Floorshow over 19e
FFR in Café Floor met Marco
Müller en Dick Rijneke
20.30 uur: Thalia: première 'Ci
ty of sadness' van Hou Hsiao
Hsien
Viering Chinees nieuwjaar
Zondag 28 januari
16.45 uur: Thalia: wereldpremière
'Dancing buil' van Allen Fong
18.45 uur: Lumière 1: wereld
première van 'Het masker' van
Johan van der Keuken
20.00 uur: 'Lost Found I',
Kleine Zaal Schouwburg
20.30 uur: Lumière 1: wereld
première 'Pink Ulysses' van Eric
de Kuyper
20.30 uur: Lumière 2: wereld
première 'Madame Bovary' van
A, Sukurov
Maandag 29 januari
17.00 uur: opening Cinemart in
Hilton
Dinsdag 30 januari
18.00 uur: Klimaatdiscussie over
the impossible documentary
20.00 uur: 'Lost Found II',
Kleine Zaal Schouwburg
21.00 uur: Wereldpremière
'Nacht van de wilde ezels' van
Pim de la Parra
23.00 uur: Premièrefeestje Pim
de la Parra c.s. in het Rijnhotel
Woensdag 31 januari
14.00 tot 18.00 uur: Cineasten aan
het woord in De Unie met Peter
van Bueren/Chen Kaige/Zhang
Zeming over Cinema in socialisti
sche landen
18.00 uur: Klimaatdiscussie
Hilton: Minimalist Cinema
19.30 uur: Thalia: première
'Guerreros Y Cautivas' van Ed-
gardo Cozarinsky/ aansluitend rè-
ceptie Argentijnse ambassade
20.00 uur: 'Lost Found III',
Kleine Zaal Schouwburg
Donderdag 1 febr.
09.00 uur: Lumière 3: Dag van
de Nederlandse Film
22.00 uur: Cinemart party Zo-
chers
Vrijdag 2 februari
20.00 uur: Hanneles Him-
melfahrt, Schouwburg
23.00 uur: VPRO Festivalnacht
23.00 uur: In alle festivalthea
ters wordt nonstop de selectie
van de Nederlandse filmpers ver
toond
Zaterdag 3 februari
18.00 uur: sponsordiner bij Baris
Walburg in Hotel Central
22.00 uur: ontvangst genodig
den Schouwburg
23.00 uur: Feestelijke afsluiting
van het festival met Filmbal in de
Rotterdamse Schouwburg
Iedere dag van 11.00 tot 13.00
uur Avioscope: ontmoetingen
met regisseurs onder leiding van
Robert Gray en Gert-Jan Zuilhof.
Iedere avond vanaf 22.00 uur in
de Avioscope: talkshows onder
leiding van Nico Haasbroek, Mie-
ke van der Linden, Wilfried de
Jong en Thorn Hoffman.
Scène uit 'Wait until spring Bandini' met Joe Mantegna en Faye Dunaway.
'Wait until spring Bandini';regie: Dominique
Deruddere; hoofdrollen: Faye Dunaway, Joe
Mantegna, Ornella Muti; theater: Lido, Leiden
Het kan verkeren. Toen de Ameri
kaanse auteur John Fan te (1903-
1983) zelf nog scenario-schrijver
was ('Dinky', 1935; 'East of the ri
ver', 1940), had vrijwel geen enkele
filmmaker belangstelling voor zijn
romans en nu staan producers en ci
neasten uit Hollywood en Europa in
de rij voor het verkrijgen van de
filmrechten van zijn boeken. Het
eerste resultaat van deze, wat ge
noemd wordt, 'Fante-koorts' is de
Belgisch/Frans/Italiaanse produk-
tie 'Wait until spring, Bandini' van
de Belgische regisseur Dominique
Deruddere.
Het sterk autobiografisch getinte
oeuvre van Fante wordt geken
merkt door een milde, tragikomi
sche kijk op mensen. Lees je zijn
werk, dan bén je bij de spreekwoor
delijke eerste regels verkocht. De
onderhavige film (overigens niet de
eerste Fante-verfilming, want dat
was 'Full of life', 1956) heeft piet
zo'n sterke magische uitwerking.
Deruddere heeft een manier van fil
men die al te dicht in de buurt van
de toverlantaarnmagie komt. Het
kabbelt liefjes voort, een glimlachje
hier, een ontroerinkje daar, je wordt
er een beetje rozig van.
Hoofdfiguur is de arme, Italiaan
se immigrant Svevo Bandini. Hij dr
inkt en gokt, tot verdriet van zijn
schat Maria. Toch valt ze Svevo niet
af. Hij is immers een sterke kerel en
een goedaardige vader voor de drie
kinderen. Dit moeizame, doch vre
dige bestaan neemt een wending als
Svevo in contact komt met de aris
tocratische mevrouw Hildegarde.
Zij probeert hem te verleiden. Even
lijkt het nog met een sisser af te lo
pen, maar dan steekt beurtelings bij
Maria en bij Svevo de factor trots de
kop op. Voor het eerst ga je op dat
moment bij deze film weer even
rechtop zitten, waarna het alsnog
een sisser wordt. Hoe, dat blijft hier
natuurlijk in het midden, maar het
is wel het moment waarop je de film
definitief laat voor wat hij is.
Dat laatste ondanks tal van kwali
teiten, zoals het qua emoties subtiel
gedoseerde spel van Joe Mantegna,
Ornella Muti en Faye Dunaway en
zeker ook van Michael Bacall als de
(pak weg) 12-jarige zoon van de
Bandini's, die na elke zestig tot ze
ventig keer vloeken, wat leugen?
hier en daar en 'bepaalde' gedach
ten over meisjes gaat biechten. Mi-
se-en-scène, camera-voering, mon
tage, er valt niets op aan te merken.
Het is alleen allemaal zo bedaard.
Misschien werkt de ingehouden hu
mor en tragiek van John Fante wel
uitsluitend in een literaire vorm en
niet in film. Misschien heeft Derud
dere zich toch teveel laten meesle
pen door Fante's berustende toon,
die evenwel slechts een stijlmiddel
is. De komende Fante-verfilmingen
(te verwachten zijn, al dan niet op
langere termijn: 'Dreams from Bun
ker Hill', 'West of Rome', 'Ask the
dust', 'The brotherhood of the gra
pe' en '1933, was a bad year') zullen
het leren. RIJK VAN ROTTERDAM
(OP)NIEUW
'Wait until spring Bandini' - Lido, Lei
den
'The abyss' - Euro, Alphen
'Sea of love' - Euro, Alphen
'New York stories' - Greenway, Voor
schoten
BLIJVERS
'When Harry mét Sally' - Lido, Leiden
'Black rain' - zinderend onheil met Mi
chael Douglas in Japan - Luxor, Lei-
Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Ghostbusters II' - spokenjagers weer
op pad in matig vervolg - Lido, Leiden,
Euro, Alphen en Greenway, Voorscho-
'Oliver co.' - Lido, Leiden
'Dead poets society' - Robin Williams
als gedreven leraar Engels op middel
bare school - Lido, Leiden
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon, Leiden
'De kassière' - meisje wordt zwanger
en gaat overvallen plegen om aan geld
te komen - Greenway, Voorschoten
'Over seks gesproken' - Rex, Leiden
'Indiana Jones and the last crusade' -
hoogtepunt in trilogie van Steven
Spielberg - Lido, Leiden en Greenway,
Voorschoten
'De stam van de holebeer' - Trianon,
Leiden
'Lady en de Vagebond' - Greenway,
Voorschoten
'Platvoet en zijn vriendjes' - Green
way, Voorschoten
FILMHUIZEN
'Do the right thing' - Kijkhuis, Leiden
(vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur)
'Gone with the wind' - Kijkhuis, Lei
den (vr. t/m zo. 20.00 uur)
'Stranger than Paradise' - Kijkhuis,
Leiden (ma. 20.00 en 22.15 uur)
'The dead' - Kijkhuis, Leiden (di. 20.00
en 22.15 uur)
'The accidental tourist' - Kijkhuis, Lei
den (woe. 20.00 en 22.15 uur)
'Don Giovanni' - Kijkhuis, Leiden (do.
20.00 uur)
'Dans la ville blanche' - LAK-cinema,
Leiden (di. 20.00 uur)
'Messer im Kopf - LAK-cinema, Lei
den (di. 22.00 uur)
'Gimme shelter' - Filmhuis LVC, Lei
den (vandaag en mrgen, 21.15 uur)
'Kroniek van een aangekondigde
dood' - Parkfilmhuis, Alphen (vr. 20.30
uur)
'Troetelbeertjes in Wonderland' -
Parkfilmhuis, Alphen (zo. 14.30 uur)
DEN HAAG
'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr.
•Black rain' - Asta, 16 jr.
'The Abyss' - Asta, al.
'Theo Thea - Babyion (471656), al.
'De avonden' - Babyion, al.
'Dead poets society' - Babyion, 12 jr.
'Next of kin' - Cineac (630637), al.
'The punisher' - Cineac, 16 jr.
'See no evil, hear no evil' - Cineac, al.
'Back to the future II' - Metropole
(456756), al.
'Erik the Viking' - Metropole, al.
'When Harry met Sally' - Metropole, al.
'Sex, lies and videotapes' - Metropole,
al.
'Wait until spring Bandini' - Odeon
(462400), al.
'Ghostbusters II' - Odeon, al.
'Back to the future II' - Odeon, al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Odeon, al.
'Torch song trilogy' - Studio (656402),
16 jr.
'A dry white season' - Studio, 12 jr.
AMSTERDAM
-'Theo Thea' - Alfa (278806), al.
The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape' - Alfa, al.
'Wait until spring Bandini' - Alfa, 16 jr.
'Theo Thea' - Alhambra (233192), al.
'De avonden' - Alhambra, al.
'Abyss' - Belleviue Cinerama, al.
'Indiana Jones and the last crusade',
Cinerama, al.
'Dead poets society' - Calypso (234876),
al.
'See no evil, hear no evil' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615), al.
'Mystery train' - Cinecenter, 16 jr.
'Next of kin' - Cinema (151243), al.
'Back to the future II' - Cinema, al.
'Sea of love' - City (234579), 12 jr.
'Ghostbusters II' - City, al.
'Black rain'- City. 16 jr.
'The package' - City, 16 jr.
'K9' - City. al.
'Tarkovski retrospektief - Kriterion
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'Een scherzo furioso' - The Movies, 16
jr.
'The navigator' - The Movies, al.
'Back to the future II' - Tuschinski
(262633), al.
'Erik the Viking' - Tuschinski, al.
'Camille Claudel' - Tuschinski, al.
'When Harry met Sally' - Tuschinski,
al.
'Sex, lies and videotape' - Tuschinski,
al.
'De avonden' - Tuschinski, al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Tuschinski Cineac (243639), al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 27 januari
'Turk 182!' (Ned. 1, 19.50 uur). Ameri
kaanse speelfilm uit 1985 van Bob
Clark, met Timothy Hutton en Robert
Ulrich. Jongen komt in actie als zijn
grote broer onheus wordt behandeld
door de gemeente New York.
'The money pit' (Veronique, 20.20
uur). Amerikaanse film uit 1986 van
Richard Benjamin, met Tom Hanks en
Walter Fielding. Ingewikkelde relatie
film.
'It's a wonderful life' (Super Chan
nel, 21.30 uur). Amerikaanse speelfilm
uit 1946 van Frank Capra, met James
Stewart en Donna Reed. Bankier wil
zelfmoord plegen als faillissement
dreigt.
'Alfred the great' (Duitsland 1,
22.05 uur). Britse speelfilm uit 1968
van Clive Donner, met David Hem-
mir.gs en Michael York. Vikingen
dringen het koninkrijk Wessex bin-
n8Salem's lot' (Ned. 2, 23.05 uur).
Amerikaanse thriller uit 1979 van Tobe
Hooper, met David Soul en James
Mason. Duivelsverhaal.
'I'm the girl he wants to kill' (BRT
1, 23.20 uur). Britse film van Shaun
O'Riordan, met Julie Sommars en To
ny Selby. Ann Rogers weet
'Private lessons' (Veronique, 23.20
uur). Amerikaanse film uit 1981, met
Sylvia Kristel en Howard Hesseman.
Vijftienjarig jongetje wordt een heel
weekeinde alleen gelaten met een
beeldschoon dienstmeisje.
'Drachenfutter' (BBC 2, 23.25 uur).
Westduitse speelfilm uit 1988 van Jan
Schütte, met Ric Young en Buddy
Uzzaman. Een Pakistaan en een Chi
nees willen in het Westduitse Ham
burg een eethuis openen.
'Next of Kin' (Siper Channel, 23.45
uur). Australische speelfilm uit 1982
van Tony Williams, met Jackie Kerin
en John Jarratt. Een docent erft een
oud bejaardentehuis, waar een moord
'Long live the lady' (BBC, 00.40
uur). Italiaanse speelfilm uit 1987 van
Ermano Olmi, met Marco Esposito.
Een groep jonge obers moet als eerste
opdracht een uitgebreid diner voor
een bizar gezelschap verzorgen.
Zondag 28 januari
'It's my turn' (Veronique, 20.25 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1980 van
Claudia Weill, met JiU Clayburgh en
Michael Douglas. Moderne vrouw op
zoek naar een ouderwetse romance.
'Shattered vows' (Super Channel,
20.30 uur). Amerikaanse speelfilm uit
1984 van Jack Bender, met Valerie
Bertinelli en Patricia Neal. Een jonge
non wordt verliefd op een jonge prie§-
Maandag 29 januari
'Winter kills' (BBC 2,22.00 uur). Ame
rikaanse film uit 1979 van William Ri-
chert, mét Jeff Bridges en Anthony
Perkins. Broer van vermoorde Ameri
kaanse president ontrafelt moordcom
plot.
The night of the following day'
(Veronique, 22.25 uur). Amerikaanse
film uit 1969 van Hubert Cornfield,
met Marlon Brando en Rita Moreno.
Jonge erfgename wordt ontvoerd.
Dinsdag 30 januari
The hell with heroes* (Veronique, haar baas.
22.25 uur). Amerikaanse film uit 1968
Joseph Sargent, met Rod Taylor
Woensdag 31 januari
'Zashchitnik Scdov' (Ned. 3, 20.25
uur). Korte Russische speelfilm uit
1988 van Yevgeni Tsymbal, met Vladi
mir Ilyine en Tamara Tchernova. Ver
rassend directe visie op de Sovjetunie
van de jaren dertig, een zwarte perio
de.
Donderdag 1 febr.
'Planet of the apes' (Ned. 2, 20.27
uur). Amerikaanse science-fiction film
van Franklin J. Schaffner, met Charl
ton Heston en Roddy McDowell. Vier
astronauten komen in de wildernis
van een onbekende planeet terecht als
hun ruimteschip neerstort.
'The big trees' (Super Channel,
22.20 uur). Amerikaanse western uit
1952 van Felix Feist, met Kirk Douglas
en Eve Miller. De regering van Califor-
nië wil geld vangen van mensen die
grond in beslag genomen hebben. Een
oplichter probeert daar een slaatje uit
te slaan, maar krijgt op den duur be
rouw. Mooie rol van Douglas in helaas
minder geslaagde western.
'The long good friday' (Veronique,
22.25 uur). Britse gangsterfilm uit 1980
van John MacKenzie, met Bob
Hoskins en Helen Mirren. De Londen-
se onderwereld is in rep en roer als het
imperium van een machtige gangster
baas scheuren begint
Vrijdag 2 februari
'The tall stranger' (BBC 1, 14.50 uur).
Amerikaanse film uit 1957 van Tho
mas Carr, met Joel McC'rea en Virginia
Mayo. Aangevallen rancher krijgt be
scherming van karavaan pioniers uit
het zuiden.
'Rolling thunder' (Veronique, 20.25
uur). Amerikaanse film uit 1977 van
John Flynn, met William Devane en
Tommy Lee Jones. Vietnam-veteraan
trekt erop uit om zijn vrouw en zoontje
te wreken. Beiden werden vermoord
tijdens een overval in hun eigen huis.
'The entity* (BRT 1, 20.25 uur).
Amerikaanse horror-film uit 1983 van
Sidney J. Furie, met Ron Silver en Jac
queline Brooks. Vrouw wordt herhaal
delijk verkracht door onzichtbare
agressor. Haar psychiater wijdt alles
aan inbeelding, totdat twee jonge para
psychologen zich_over de zaak buigen.
i Mi
ke Nichols, met Meryl Streep en Jack
Nicholson. Schrijfster is aanvankelijk
dolgelukkig wanneer ze merkt dat ze
zwanger is van haar tweede kind. Dan
ontdekt ze dat haar man een verhou
ding heeft. Pittige, intelligente tragi
komedie.
'Tender mercies' (BRT 1, 23.00
uur). Amerikaanse film uit 1982 van
Bruce Beresford, met Robert Duvall
en Tess Harper. Alcoholische country
western-zanger maakt geslaagde co
me-back nadat zijn vriendin en haar
zoontje hem helpen van de drank af te
blijven.
'I've heard the mermaids singing'
(Ned. 1, 23.10 uur). Canadese film uit
1987 van Patricia Rozema, met Sheila
McCarthy en John Evans. Amateur-fo
tografe Polly is een naïeve, onhandige
vrouw die het liefst wegdroomt in de
beslotenheid van haar doka. Als zij via
een uitzendbureau in de kunstwereld
belandt, raakt ze gefascineerd door
luchtvrachtdienst. Daardoor komen
ze in contact met een smokkelaar en
diens maitresse.
Duitsland 2
'Brighton rock' (BBC 2, 00.50 uur).
Britse film uit 1947 van John Boulting,
met Richard Attenborough en Her-
mione Baddeley. Naar een boek van
Graham Greene. Journalist wordt ver
moord door een bende. Zijn vriendin
gaat op pad om uit te zoeken