D
'The godfather III' eind 1990 in bioscoop
De drang naar vrijheid en expressie
Sf-utopie in opspraak
Retrospectief Georges Franju in filmhuizen
FILMS OP TELEVISIE
VRIJDAG 19 JANUARI 1990
PAGINA 9
Dead poets society'; regie: Peter Weir; hoofd
rollen: Robin Willimas, Robert Sean Leonard,
Ethan Hawke; theater: Lido, Leiden
Het schooljaar wordt geopend met
veel rituelen, ruisende toga's, plech
tige toespraken, fier geheven banie
ren en doedelzakmuziek. De oudste
leerkracht draagt het licht der ken
nis op symbolische wijze over aan
de jongest leerling. De wapen
spreuk van het instituut is 'Traditie,
Eer. Discipline en Perfectie'.
Kortom, het zou een kostschool uit
het Engeland van de vorige eeuw
kunnen zijn. maar het speelt zich al
lemaal afin de Verenigde Staten an
no 1959.
Die merkwaardige tegenstelling
roept herinneringen op aan .'Wit
ness'. een eerdere film van Peter
Weir. Daarin kwamen de traditio
neel levende Amish in botsing met
de Coca-Cola cultuur. Ook is er ver
wantschap met 'The Mosquito
Coast", waarin Harrison Ford in de
Zuidamerikaanse jungle een ro
mantisch ideaal najaagt. Hoewel ui
terlijk hemelsbreed verschillend,
gaat 'Dead poets society' over die
zelfde bevlogenheid. Geen van deze
drie films werd door Peter Weir zelf
geschreven, maar hij zoekt kenne
lijk wel steeds bepaalde thema's op.
Ongewone bespiegelingen over de
Amerikaanse cultuur, met buiten
staanders als hoofdpersonen. Kan
dat te maken hebben met het feit
dat Weir zelf geen Amerikaan, maar
Australiër is?
In 'Dead poets society' wordt de
gevestigde orde verstoord door de
komst van John Keating, de nieuwe
leraar Engels, met verve gespeeld
door Robin Williams. Een leerboek
dat hem niet bevalt verscheurt hij
zonder pardon. De gortdroge bestu
dering van rijm en metrum in de
Engelse poëzie maakt onder zijn be
zielende leiding plaats voor oefe
ningen in zelfstandig denken. De
verbouwereerde leerlingen, voorbe
stemd voor degelijke carrières in de
advocatuur of medische weten
schap. laat hij kennismaken met de
BIOSCOPEN
Robert Sean Leonard, een dichter i
geëxalteerde poëzie van Walt Whit
man. Onwennig proeven ze het
nieuwe motto 'pluk de dag' en leren
de smaak ervan waarderen.
Terwijl zijn collega's hem argwa
nend bekijken, dragen de leerlin
gen hem op handen. Een aantal van
hen, waaronder de intelligente en
gevoelige Neil Perry (Robert Sean
Leonard), gaat zelfs zover dat ze een
soort geheim genootschap oprich
ten. 's Nachts ontvluchten ze het
de dop in 'Dead poets society
verkalkte instituut en komen bij el
kaar in een grot in het bos, waar ze
gedichten en andere spontane uitin
gen voordragen.
Hierdoor aange
spoord durft Neil zichzelf te beken
nen dat zijn ware hartstocht in het
theater ligt. Hij debuteert in een op
voering van Shakespeare's 'Mids-
ummernight's dream' en wordt ver
volgens geconfronteerd met een fu
rieuze vader die niet duldt dat zijn
GPD)
zoon zijn carrière verknoeit. Die
nacht pleegt Neil zelfmoord.
Voeg daar de schaaamteloos
mooie fotografie van Weir's vaste
cameraman John Seale aan toe en je
zou bijna vrezen dat we met roman
tische edelkitsch te maken hebben.
Gelukkig is dat niet het geval. Hoe
wel Weir ook in deze film de taal van
het grote publiek spreekt, is de ro
mantiek geen plezierig zoethouder
tje maar het wezenlijke onderwerp
van het verhaal. De film gaat over
een levensgevoel, de drang naar
persoonlijke vrijheid en expressie.
Dat kan mensen tot grote daden kan
aanzetten maar de uitwerking kan
ook desastreus zijn. Keating (inmid
dels tot zondebok gemaakt) beseft
dat aan het eind van de film maar al
te goed.
Weir houdt de emoties uitstekend
in de hand. weet op het juiste mo
ment te relativeren en haalt het bes
te uit zijn acteurs. Keating met zijn
rare methoden (als het saai wordt
springt hij op zijn bureau) had ge
makkelijk de clown van de film
kunnen worden. Weir omzeilt deze
valkuil en schuift hem als hoofdper
soon juist geleidelijk naar de achter
grond. Humor verandert langzaam
in drama. En is het misschien wat
ongeloofwaardig als jongens uit
1959 een negentiende-eeuwse dich
ter als idool kiezen? Weir laat zien
dat het met de verhevenheid van
hun idealen wel meevalt. De mees
ten zien dichtkunst vooral als een
middel om indruk op meisjes te ma
ken.
Wat de film verder zo boeiend
maakt zijn allerlei ongerijmdheden
die belangrijk zijn voor de sfeer van
het verhaal. In de eerste plaats het
feit dat alles zich op een eiland in
Amerika lijkt af te spelen. Slechts
door een illegaal geknutselde radio
dringt hier de eerste rock 'n roll
door. Bovendien blijkt zoiets on
schuldigs als poëzie in deze omge
ving juist een gevaarlijk en onder
mijnend element te worden. De
school beschouwt zichzelf als het
puikje van Amerika, maar het is
juist de verketterde Keating die het
puur Amerikaans individualisme
uitdraagt. Tussen de met warme
herfstkleuren getooide heuvels van
Vermont zet Weir zekerheden op
losse schroeven.
LEO BANKERSEN
Francis Coppola wil schuld 12 miljoen dollar vereffenen
UTRECHT (GPD) - Francis
Coppola is in Rome in het
geheim begonnen met de
opnamen voor The god-
father. deel III'. De Ameri
kaanse regisseur, die ooit ge
zworen had het te zLillen la
ten bij twee afleveringen van
zijn saga over de maffia-fa
milie Corleone, is momen
teel al bezig aan zijn negende
draaiweek. Als de opnamen
in de Romeinse Cinecitta-
studio voltooid zijn, zal ge
durende drie maanden ver
der worden gedraaid op Sici
lië en in New York. Er wordt
gewerkt met een budget van
44 miljoen dollar.
ste reden voor Coppo
la om alsnog in te stemmen met het
verzoek een 'Godfather III' te ver
vaardigen, vindt een verklaring in
Coppola's hoop de schuld van 12
miljoen dollar te vereffenen, die nog
open staat sinds het floppen van
zijn ambitueze musical-project 'One
from the heart' in 1982. Met 'The
Godfather' deel I en II werd tot dus
ver 700 miljoen dollar verdiend en
met de televisie- en video-opbreng
sten nog eens een miljoen. Boven
dien wil de regisseur bewijzen dat
hij ondanks de slecht aangesla
gen films 'The Cotton Club'. 'Gar
dens of stone' en 'Tucker' wel de
gelijk nog in staat is tot het vervaar
digen van een film die succes heeft
bij zowel de critici als het publiek.
De hoofdrollen worden gespeeld
door oudgedienden Al Pacino. Dia
ne Keaton, Talia Shire en Al Marti-
Filmsocioloog schrijft boek
Science fiction-films proberen ons
een beeld van de toekomst voor te
spiegelen, maar zeggen eigenlijk
meer over het heden. Dat blijkt
vooral wanneer je oudere sf-films
bekijkt. Dan blijkt bijvoorbeeld dat
men in de jaren '70 dacht dat de
mens in het jaar 2000 als langharige
hippie door het leven zou gaan.
Geen sf-filmer zou dat nu nog in zijn
hoofd halen. Niet alleen de vorm
van de sf-film is sterk tijdsgebon
den, maar ook de ideologie erach
ter. Daarover schreef Jan Hes het
boek 'Utopia in opspraak'.
Dromen over een betere wereld
doet de westerse mens al lang. Ei
genlijk sinds de tijd dat het christe
lijke geloof, met zijn belofte van een
eeuwig geluk achter de horizon, wat
begon te tanen. De Engelse geleer
de en humanist Thomas More was
in 1516 de eerste die een persoonlij
ke visie op een betere samenleving
aan deze kant van het hiernamaals
op papier zette. Hij stond aan het
begin van een traditie die via domi
nees. religieuze sektariërs, commu
nisten en wereldverbeteraars door
loopt tot de huidige futurologen.
Met het verstrijken der jaren kwa
men er niet alleen utopieën, maar
ook sombere toekomstvoorspellin
gen. De huidige milieu-scenario' s
zijn er een voorbeeld van. Zulke
'dystopieën' zijn net als de utopieën
niet meer alleen voorbehouden aan
wetenschappers, activisten en
staatslieden. Door de literatuur en
de film zijn ze ook doorgedrongen
op het terrein van de populaire cul
tuur. Op het gebied van de film na
tuurlijk vooral ook in het genre van
fiction.
Vanzelfsprekend zegt ook binnen
dit genre een film bewust en onbe
wust meer over het heden van de
maker dan over de voorspelde toe
komst. Veel filmmakers gebruiken
een toekomstfantasie om de wereld
van nu van commentaar te voor
zien, om te waarschuwen voor be
paalde ontwikkelingen die zij voor
zien. Niet voor niets beleefde het ge
nre van de science fiction in het
Westen een bloei tijdens de Koude
Oorlog. Het kost weinig moeite om
achter al die woeste apen en mon
sters die in de bioscoop onze wes
terse wereld bedreigden de i
nistische vijand te ontwaren.
Jan Hes is filmsocioloog, maar hij
beperkt zich in zijn boek 'Utopia in
opspraak' zeker niet tot de film. De
eerste helft bevat een degelijke en
bondige samenvatting van de ont
wikkeling van het utopische den
ken, van de eerder genoemde Tho
mas More tot en met de ecologische
beweging van nu. Hes verheelt niet
een zekere sympathie voor de uto
pie te koesteren, al beperkt zijn
voorkeur zich tot een humanisti
sche, vrijblijvende variant.
De utopie is op dit moment 'in op
spraak', niet populair, want we heb
ben te vaak gezien hoe een Tigide
denken over de toekomst de mens
een hoop ellende gebracht heeft.
Het kwaad schuilt volgens Hes
vooral in de combinatie van utopis
me en 'chiliasme', de op het bijbel
boek Openbaringen gebaseerde
verwachting van het duizendjarige
rijk. Hoedt u voor degenen die de
komst van dat hemelse rijk een
handje willen helpen, zo benadrukt
Hes.
In het tweede deel van 'Utopia in
opspraak' legt Hes de verbinding
tussen het utopische denken en de
science fictionfilm. De relatie was
tweezijdig: de sf-literatuur heeft de
film voorspeld en de film heeft al
tijd een warme belangstelling ge
koesterd voor het utopisme en
science fiction. Vooral de enorme
groei van de technische mogelijk
heden gaf ruimte voor een imposan
te verbeelding van de toekomst.
'Utopia in opspraak' wordt beslo
ten met een serie filmbesprekingen
als illustratie van het verhaal dat
Hes daarvoor zonder veel opsmuk
verteld heeft. Schokkende, nieuwe
inzichten levert lezing van zijn boek
niet op, maar het blijft aardig om de
amusementsfilm geplaatst te zien in
een breder, filosofisch kader. Om
dat Hes. een van de eerste serieuze
filmwetenschappers van ons land.
nuchterheid en helderheid voorop
stelt, is zijn boek een zeer leesbare
verrijking van de Nederlandstalige
filmliteratuur.
ROB DE KAM
no. Op zeker moment is er sprake
van geweest dat ook Robert de Niro
zou terugkeren (als kleinzoon van
zijn personage in deel II) naast Ma
donna en Frank Sinatra, maar daar
heeft men uiteindelijk om een aan
tal praktische redenen van afgezien.
Tweede hoofdrolspeler tegenover
Pacino wordt nu de jonge acteur
Andy Garcia, die eerder te zien is
geweest in de gangsterfilm The
Untouchables en die momenteel
naast Michael Douglas speelt in
'Black rain'.
Het script voor 'The Godfather
III' werd geschreven in nauwe sa
menwerking tussen Mario Puzo
(schrijver van het oorspronkelijke
boek) en Coppola zelf. De regisseur
heeft bovendien oude getrouwen
om zich heen verzameld als camera
man Gordon Willis, art-director
Dean Tavoularis en componist Car
mine Coppola, Francis' eigen vader.
Op de set in Rome wordt uiterst
geheimzinnig gedaan over het
script. Het is medewerkers aan de
film niet toegestaan, de draaiboe
ken mee naar huis te nemen. Ze die
nen zich in een speciaal lokaal in Ci-
necitta op hun scènes voor te berei
den en moeten na afloop van iedere
werkdag de draaiboeken weer inle
veren. De inhoud van de laatste
twaalf scriptpagina's is nu alleen
nog bij Puzo en Coppola zelf be
kend. Desalnietemin heeft de regis
seur aan Variety toegelicht dat in de
komende film Al Pacino als Michael
Corleone gaat proberen de familie
onderneming te legaliseren en via
bemiddeling van Het Vaticaan aan
sluiting te zoeken bij Europese ban
ken en projectontwikkelaars. Maar
ook dit keer is er weer sprake van si
nistere intriges binnen de financiële
wereld, de maffia-gemeenschap en
Andy Garcia zal in 'The Godfather UI' verschijnen als r
tendent in de Corleone-dynastie.
Corleone's eigen familie. Tot een fi
nale confrontatie zal het uiteinde
lijk komen op Sicilië.
De première vi
III' wordt eind
jaar verwacht.
Georges Franju (1912-1987) was een
eenling binnen de Franse filmwe
reld. Zijn meeste speelfilms maakte
hij in de vijftiger jaren. Collega's als
Godard en Truffaut veroorzaakten
wereldwijd opschudding met de
'nouvelle vague', maar Franju deed
niet mee. Hij distantieerde zich er
zelfs van. Aan de ene kant was dat
niet zo bijzonder, want hij behoorde
tot een andere generatie. Aan de an
dere kant was hij zeker geen confor
mist. Hij was opgegroeid met de
avant-garde van de jaren dertig, wat
zich later zou uiten in een persoon
lijke en afwijkende filmstijl. Som
migen dichten hem surrealistische
trekken toe, anderen houden het op
poëtisch realisme. Een naïeve
Bunuel, voor wie hem per se in een
hokje wil stoppen.
De films van Franju zijn in Neder
land slechts sporadisch te zien ge
weest. Het Amsterdams Filmhuis
slaagde er in om het grootste deel
van zijn oeuvre (zes van de acht
speelfilms, en nog elf korte films)
bijeen te brengen in een veelbelo
vend retrospectief. Het programma
is niet alleen in Amsterdam (fm 25
januari) te zien zijn, maar geheel of
gedeeltelijk ook in Rotterdam (Lan
taren/Venster). Eindhoven (De
Krabbedans), Dordrecht (Cinode),
Arnhem (Filmhuis, vanaf 26 janua
ri) en Wageningen (Movie W., vanaf
27 januari).
Franju begon zijn loopbaan als
decorbouwer. In 1937 richtte hij sa
men met Henri Langlois de Cine-
mathèque Francaise oprichtte, het
vermaarde Franse filmarchief. In
1948 maakte hij zijn eerste korte
film, als we een vingeroefening uit
1935 even over het hoofd zien. 'Le
sang des betes' sloeg in als een bom.
Zijn nuchtere observaties van het
slachten der dieren in een abattoir
in Parijs zijn ook nu nog even ont
hutsend als destijds.
Het samengaan van het normale
met het abnormale, het realistische
met het fantastische, loopt als een
rode draad door het werk van Fran
ju. Dat Franju niet alleen onthuts
end, maar ook heel poëtisch kon
zijn is te zien in het prachtige film
pje 'La première nuit'. Een jongetje
wordt verliefd op een meisje dat hij
de metro in ziet gaan. Hij daalt af in
het ondergrondse labyrinth en
komt in een droomwereld terecht.
In 1958 maakte Franju zijn eerste
lange speelfilm, 'La tète con.tre les
murs', gevolgd door 'Les yeux sans
visage' (1959). Ze behoren tot zijn
beste werk. Niet alle films van Fran
ju zijn meesterwerken. Ze hebben
eerder iets naïefs, balanceren hier
en daar op de rand tussen kunst en
kitsch, maar hebben wel steeds cu
rieuze trekken die ze iets aparts ge
ven. Het is vooral de stijl, meer dan
het drama of het plot, die kenmer
kend voor Franju is. Soms zit het
hem in een merkwaardige combina
tie, zoals horror-effecten in een tra
ditioneel ogend drama, soms zijn
het bepaalde details (duiven komen
veelvuldig voor) met een symboli
sche uitstraling. De filmliefhebber
die houdt van een kleine ontdek
kingsreis zal in dit retrospectief ze
ker iets van zijn gading vinden.
L.B.
(OP)NIEUW
Dead poets society' - Lido, Leiden
BLIJVERS
When Harry met Sally' - Lido, Leiden
'Black rain' - zinderend onheil met mi-
chael Douglas in Japan - Luxor. Lei-
'Theo Thea' - humor op niveau voor
kinderen en volwassenen - Lido. Lei
den en Euro. Alphen
'Back to the future II' - Michael J. Fox
opnieuw op reis met de tijdmachine -
Lido, Leiden en Euro. Alphen
'Ghostbusters II' - spokenjagers weer
op pad in matig vervolg - Lido. Leiden
en Euro, Alphen
'Oliver co.' - Lido, Leiden
'De avonden' - overtuigend bewijs dat
Reves roman verfilmbaar is - Euro, Al-
'Leedvermaak' -joods bruilofsfeest oi-
verschaduwd door oolrogsverleden
gasten - Greenway, Voorschoten
'Nine and a half weeks' - Kim Basinger
en Mickey Rourke in broeierig liefdes
verhaal - Trianon. Leiden
'De kassière' - meisje wordt zwanger
en gaat overvallen plegen om aan geld
'Indiana Jones and the last crusade' -
hoogtepunt in trilogie van Steven
Spielberg - Lido. Leiden en Greenway,
Voorschoten
'De stam van de holebeer' - Trianon.
'Lady en de Vagebond' - Greenway,
V oorschoten
'Platvoet en zijn vriendjes' - Green
way, Voorschoten
FILMHUIZEN
'Do the right thing' - Kijkhuis, Leiden
(vr. t/m do.. 19.30 en 21.45 uur)
'Apartment zero' - Kijkhuis, Leiden
20.00 uur)
'De opgang' - LAK-cinema, Leiden
(di., 22.00 uur)
div. jazzfilms - Filmhuis LVC, Leiden
(vanavond en morgen. 21.15 uur)
'Gimme shelter' - Filmhuis LVC, Lei
den (donderdag. 21.15 uur)
Kroniek van een aangekondigde
dood' - Parkfilmhuis, Alphen (vr. 20.30
DEN HAAG
'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr.
'Theo Thea - Babyion (471656), al.
'De avonden' - Babylon, al.
'Dead poets society' - Babyion. 12 jr
'Ghostbusters II' - Cineac (630637). al.
'The punisher' - Cineac. 16 jr
'See no evil, hear no evil' - Cineac, al.
"Back to the future II' - Metropole
(456756). al.
'Erik the Viking' - Metropole. al.
'When Harry met Sally' - Metropole. al.
'Sex, lies and videotapes' - Metropole,
al.
'Bandini' - Odeon (462400), al.
'Ghostbusters II' - Odeon. al.
'Back to the future II' - Odeon, al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Odeon. al.
'Theo Thea' - Studio (656402), al.
Torch song trilogy' - Studio, 16 jr
'A dry white season' - Studio, 12 jr.
AMSTERDAM
-'Theo Thea' - Alfa (278806), al
The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa, 16 jr.
Sex, lies and videotape' - Alfa. al.
'Bandini' - Alfa. 16 jr.
'Theo Thea' - Alhambra (233192), al.
'De avonden' - Alhambra. al.
'Abyss' - Cinerama, al.
'Indiana Jones and the last crusade'.
Cinerama, al.
'Dead poets society' - Calypso (234876),
al.
'See no evil, hear no evil' - Calypso, al.
'Romuald Juliette' - Cinecenter
(236615), al.
'Mystery train' - Cinecenter. 16 jr
'Bagdad café' - Cinecenter, 16 jr.
A dry white season' - Cinecenter, 12 jr.
'Ghostbusters II' - Cinema (151243), al.
'Back to the future II' - Cinema, al.
'Sea of love' - City (234579), 12 jr.
'Ghostbusters II' - City, al.
'Black rain' - City, 16 jr.
'The package' - City, 16 jr.
'De kassière' - City, al.
'K9' City, al.
'The punisher' - City. al.
'Sex mission' - Kriterion (231708). 16 jr.
'Tarkovski retrospektief - Kriterion
'Mystery train' - The Movies (245790),
16 jr.
'Een scherzo furioso' - The Movies, 16 I
jr-
Romuald Juliette' - The Movies, al.
'Back to the future II' - Tuschinski
(262633). al
'Erik the Viking' - Tuschinski, al.
'Sex, lies and videotape' - Tuschinski.
al.
'De avonden' - Tuschinski, al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Tuschinski Cineac (243639). al
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
Zaterdag 20 januari
'Labyrinth' (Ned. 1. 19.49 uur), Ameri
kaanse speelfilm uit 1986 van James
Henson. Met Jennifer Conelly. David
Bowie e.a. Jongetje wordt door kabou
ters meegenomen naar fantasieland
Labyrinth
'Die Madcls vom Immenhof'
(Duitsland 2. 20.15 uur), Westduitse
speelfilm uit 1955 van Wolfgang
Schleif. Met Angelika Meissner-Voel-
kner. Heidi Bruhl, Margarete Haagen
e.a. Verwende jongen maakt het leven
van oma Jantzen en zijn nichtjes zuur.
'The front' (Veronique. 20.20 uur),
Amerikaanse speelfilm uit 1976 van
Martin Ritt. Met Woody Allen. Anti
communistische heksenjacht in 1953
talloze carrières van schrij-
'Taggart' (Veronique, 22.25 uur),
Amerikaanse speelfilm uit 1964 van
R.G. Springsteen. Familie wordt aan
gevallen door een bende die een stuk
land wil hebben.
Woensdag 24 januari
'Child's cry' (Duitsland 1, 20.15 uun.
Amerikaanse film uit 1986 van Gilbert
Cates, met Lindsay Wagner en Peter
Coyote. Sociaal werkster bekommert
zich om een kind dat seksueel is mis-
'Just us' (Veronique. 20.25
Clements. Journaliste wordt verliefd
op zware crimineel.
'Teo, cl pelirrojo' (Duitsland 2,
22.40 uur). Spaanse film uit 1986 van
Paco Lucio, met Alvaro de Luna en
Ovidi Montllor. Kleinkind krijgt van
stervende grootvader een groot ge
heim te horen.
Donderdag 25 januari
'The counterfeit traitor' (Duits
land 2. 23.05 uur), Amerikaanse speel
film uit 1960 van George Seaton. Met
Lilli Palmer e.a. Oorlogsdrama.
'Lc mouton enrage' (Veronique,
23.20 uur), Franse speelfilm uit 1974
van Michel Deville. Met Jean-Louis
Trintignant. Romy Schneider. Jane
Birkin e.a. Amoureuze
schuchtere bankbediende.
'Salvador' (BBC 2, 23.25 uur). Ame
rikaanse speelfilm uit 1986 van Oliver
Stone. Met James Belushi, Michael
Murphy e.a. Amerikaanse persfoto
graaf komt terecht in de burgeroorlog
El Salvador.
'The Mackinstosh man' (BBC 1.
23.30 uur)). Engelse speelfilm uit 1973
van John Huston. Met Paul Newman
e.a. Geheim agent doet zich voor als
diamant-dief en wordt tot twintig jaar
gevangenisstraf veroordeeld, met de
bedoeling een bende binnen de gevan
genis op te rollen.
'De aanslag' (Ned. 2. 00 10 uur). Ne
derlandse speelfilm uit 1986 van Fons
Rademakers. Met Derek de Lint en
Monique van de Ven. Oorlogsdrama
gebaseerd op boek van Harry Mulisch.
Zondag 21 januari
'Seems like old times' (Veronique.
20.15 uur). Amerikaanse speelfilm uit
1980 van Jay Sandnch. Met Goldie
Hawn en Chevy Chase. Schrijver
wordt gedwongen bank te beroven.
'Cracker factory' (Super Channel,
20.30 uur). Amerikaanse speelfilm uit
1979 van Burt Brinckerhoff. Met Nata
lie Wood. Vrouw grijpt naar de drank
en mede daardoor belandt zij met eni
ge regelmaat binnen de muren van een
inrichting.
'Sammy and Rosic get laid'. Engel
se speelfilm uit 1987 van Stephen
Frears. Met Claire Bloom. Pakistaanse
politicus keert naar Londen terug en
merkt dat alles is veranderd.
Maandag 22 januari
'Tender mercies' (BBC 2, 22.00 uur).
Amerikaanse speelfilm uit 1982 van
Bruce Beresford. Met Robert Duvall.
Een countryzanger raakt aan de drank,
krijgt weer hoop als hij een jonge
weduwe
'Coogangs bluff (Veronique. 22.25
uur). Amerikaanse speelfilm uit 1968
Dinsdag 23 januari
'Prototype' (BBC 2, 19.00 uur). Ameri
kaanse speelfilm uit 1983 van David
Greene. Met Christopher Plummer
Geleerde ontwikkelt kunstmatige
het oplossen van haar eigen moord-
'Lucas' (Ned. 2. 20.27 uur). Ameri
kaanse film uit 1986 van David Seltzer,
met Charlie Sheen. Jongen slooft zich
uit in sport voor meisje.
'Bastille' (Super Channel. 20.00
uur). Nederlandse film uit 1984
Rudolf van den Berg. met Derek de
Lint en Geert de Jong. Joodse histori
cus op zoek naar dubbelganger die zijn
doodgewaande broer zou kunnen zijn.
'Dog day afternoon' (BRT 2, 20.50
uur). Amerikaanse film uit 1975
Sidney Lumet, met Al Pacino en Char
les Durning. Simpele bankoverval
groeit uit tot middag met veel leed, gij
zelaars. sensatiebeluste toeschouwers
en schietgrage agenten.
'The mountain men' (Veronique,
22.25 uur). Amerikaanse film uit 1980
van Richard Lang, met Charlton Hes
ton. Pelsjagers raken werkloos.
Vrijdag 26 januari
'East of Sumatra' (BBC 2, 19.00 u
Amerikaanse film uit 1953 van Budd
Boetticher, met Jeff Chandler. Mijn-
bouwingenieur probeert opstand on
der oorspronkelijke bevolking van
Zuidzee-eiland te voorkomen.
'Deathtrap' (BRT 1, 20.25 uur).
Amerikaanse film uit 1982 van Sidney
Lumet, met Michael Caine ei
Christopher Reeve. Toneelschrijve
probeert ten koste van alles de au
teursrechten te krijgen van het jongste
werk van een beginnend schrijver. I
'The incredible shrinking woman'
(Veronique. 20.30 uur). Amerikaanse
film uit 1981 van Joel Schumacher,
met Lily Tomlin. Huisvrouw krimpt
onder invloed van geheimzinig be
smette huishoudelijke produkten.
'Plenty' (BBC 1. 22.30 uur). Ameri
kaanse film uit 1985 van Fred Schepi-
si, met Meryl Streep. Jonge Britse ver
zetsstrijdster kan na de oorlog haar
draai niet vinden.
'Boardwalk' (BRT 1. 23.00 uur).
Amerikaanse film uit 1979 van Step
hen Verona, met Lee Strasberg. Ouder
echtpaar probeert te overleven in een
buurt die steeds meer in verval raakt.
'White dog' Amerikaanse film uit
1982 van Samuel Fuller, met Kristy
'Cabaret' (BBC 2. 00.50 uur). Ameri
kaanse film uit 1972 van Bob Fosse,
met Liza Minnelli en Michael York.
Berlijn staat bol van de losbandigheid
en antisemitisme. Zangeres Sally deelt
haar Britse minnaar met een homo
seksuele Luitse baron.