B 'Fotografisch gezien is Japan heel saai' Zinderende beelden van onheil Joodse bruiloft vol verkapt verdriet VRIJDAG 12 JANUARI 1990 PAGINA 9 de, vuile, dampende wereld SrSiT'S'S waarbij het cynische verschil tusl sen beide films is, dat de. eerste in de nabije toekomst speelt en de twee de in het heden. Het lijkt erop, dat Clint Scott denkt nu al het gelijk van zijn in de toekomstvisie uit 'Blade runner' te kunnen opeisen. Maar het pessimis me oogt hoe dan ook fascinerend. panse delegatie, namelijk die v plaatselijke maffia. Met de 'Dirty Harry'-reeks v Eastwood leek het thema smeris die er onconventionele me thoden op na houdt voorgoed afge daan, maar regisseur Ridley Scott ('Alien', 'Blade runner') nam het toch weer ter hand, uitgaande van het devies dat elk verhaal eindeloos dende locaties opnieuw verteld kan worden, mits bieden hebben, je per keer de proporties maar fors verder opblaast. Zo komt rechercheur Nick Con klin (Michael Douglas) in 'Black rain' niet alleen superieuren, oppervlakkig baar. Als Conklin scènes bewijst een ware motordui- vel te zijn en zich vervolgens als een undercover-agent ontpopt, dan botsing met zijn weet je al d^t hij uiteindelijk een met een comple- boef zal pakken na een achtervol- Conklin weigert overrichterzake terug te gaan en bemoeit zich, tot grote ergernis van de Japanse poli tie, met het verdere onderzoek. Met name zijn collega Masahiro Matsu- moto (Ken Takakura) brengt hij door zijn solistische optreden in dis- crediet. Maar de bewondering van tciïirtm. Matsumoto voor de resultaten die 'de film* weinig té Conklin boekt (het verkrijgen van vant het verhaal is 'nzlchteen machtsstrijd binnen tamelijk voorspel- de maffia en het ontdekken van de openings- geldvervalsing) blijkt uiteindelijk te cultuur. Als Newyorkse Einzel- ging met motoren. En inderdaad, de ganger raakt hij verzeild in Osaka, Japan, waar zijn collega's niet al leen gewend zijn strikt volgens de regels te werken, maar tevens con sequent in het belang van 'de groep'. De confrontatie levert tegen het geleden eerverlies be stand. Waarmee evenmin de plot van de film verraden is. 'Black rain' bulkt van de actiescè nes, geeft enerverend speurwerk te suggereert wordt de kijker niet onthou- erotiek en heeft een tekort aan rela- den. Waarmee allerminst de plot tiverende humor. Maar in het genre de film verraden i De boef in kwestie is een kroon prins van de Japanse maffia, Sato beeld zoals dat betreft het onmiskenbaar vakwerk, het alleen al door het schitte rend werken met licht (bijvoor- -ermalen' wordt spektakel op. dat in wezen weinig (Yusaku Matsuda), die onder de door ventilatoren). Scott bewijst te melden mag hebben, ogen van Conklin en diens partner zich wederom als een thriller-maker r waarbij je je geen moment ver- Charlie Vincent (Andy Garcia) veelt. met een geheel eigen signatuur; ge- Newyorks restaurant op bloedi- holpen door de Japanse cast onder Dat is mede te danken ermogen van Scott die zinderen 'Blade runner' laat hij 'Black rain' een energieverslinden- als ge wijze afrekent met enkele zaken het relaties. Conklin weet Sato te arres- beelden te teren en krijgt de opdracht hem, sa- onheil. Net men met Vincent, in Osaka af te le ren. Op het vliegveld aldaar doen dat evenwel aan de verkeerde Ja- leiding van Takakura en Matsuda en ondanks Michael Douglas, die het maar niet lukt je te laten verge ten dat je naar Michael Douglas zit te kijken. RIJK VAN ROTTERDAM BIOSCOPEN Andy Garcia, te zien in 'Black r Ridley Scott, regisseur van 'Black rain' ROME - "Black rain' is een film over integriteit en het aardige aan dit verhaal vind ik zelf dat het gaat over een Amerikaan die naar Japan moet om te ont dekken wat dat ook al weer is: integriteit". Dat zegt de Engels man Ridley Scott, sinds een tiental jaren als regisseur suc cesvol werkzaam in Hollywood, waar hij fameuze werkstukken volbracht heeft als Alien' en "Blade runner'. door Pieter van Lierop In Ridley Scott's misdaadfilm 'Black rain' speelt Michael Douglas de rol van een New Yorkse politie man die samen met zij maatje Andy Garcia een moordenaar naar Osaka moet begeleiden. De Japanse poli tie had om uitlevering gevraagd. Maar op de luchthaven van aan komst weet de gangster te ontsnap pen. Diep in zijn professionele eer gekwetst stelt Douglas' personage dan alles in het werk om zijn gevan gene andermaal op te sporen, maar daarmee verstoort hij op pijnlijk wijze de gewapende vrede tussen de J.apanse* politie en de yakuza's van de georganiseerde misdaad. Een ondubbelzinnige heldenfiguur is die Amerikaan zeker niet. Ridley Scott: "Aan het begin van 'Black rain' maken we die politie man goed kwaad mee. Hij is be schuldigd van corruptie. Hij heeft ontdekt deel uit te maken van een systeem dat op alle niveaus van cor ruptie doortrokken is. Toen heeft hij gedacht: Waarom zou ik de enige moeten zijn die volledig zuiver op de graat is? Hij heeft zich wijs ge maakt dat er niet alleen maar zwart en wit bestaat en dat je als politie man nog best kunt deugen ook al begeef je je in een grijsgebied. Van Ken Takakura, als zijn Japanse col lega, krijgt hij dan de les dat hij zich zelf voor de gek heeft gehouden. Een politieman is onkreukbaar of hij is het niet. Er bestaat niet zoiets als 'tamelijk onkreukbaar'. Pas na alles wat Takakura Ken en Douglas samen hebben doorgemaakt dringt de boodschap werkelijk door". Acteerüebuut In Japan is Takakura Ken waar schijnlijk nog populairder dan Mi chael Douglas in Amerika. Sinds zijn acteerdebuut in 1955 speelde hij in niet minder dan 198 films, voornamelijk als anti-held in het ya- kuza-genre. In Japan is 'Black rain' al met gigantisch succes uitge bracht. Blijkbaar zijn de Japanners ingenomen met het portret dat Rid ley Scott van hun land heeft meege leverd. Wat. toch opmerkelijk is, want echt flatteus valt dat portret niet te noemen. Ridley Scott: "Voor de atmosfeer van 'Black rain' had ik gehpopt lo- katies te kunnen gebruiken waarin het geavanceerde Japan en het ou de Japan in elkaar waren vervloch ten. Maar toen ik er was, heb ik tot mijn schrik ontdekt dat het oude Ja pan bijna niet meer bestaat. Alsof alles wat van vroeger getuigt be wust is weggevaagd. Ik heb het niet zo zeer over monumenten als eeu-, wenoude tempels en paleizen, want die zijn er nog wel. Maar meer gewo ne architectuur uit de vorige eeuw of daterend van de eerste helft van deze eeuw, die lijkt niet meer te be staan. En het was ook niet mogelijk om met decorbouw nog iets over eind te zetten om die gewenste at mosfeer te creëren, want we moch ten al blij zijn dat we permissie kre gen om in Osaka op straat te filmen. De geringste verstoring van het openbare leven ervaart men als lou ter ergerniswekkend. Uit fotogra fisch oogpunt is Japan dus eigenlijk vreselijk saai en we hebben ons suf moeten zoeken om toch een beetje sappige lokaties te vinden. Die vis markt bij voorbeeld". De Nederlandse cameraman Jan de Bont is volgens Ridley Scott een zegen geweest op de set: "De voornaamste kwaliteit van Jan de Bont is dat hij zo ongeloof lijk snel kan werken. Eerst hadden we iemand anders, maar die bleek de klus niet aan te kunnen. Het was ook heel zwaar allemaal. We zaten voortdurend op lokaties in een land waar we de taal niet spraken en af hankelijk waren van talrijke mede werkers met wie alleen via tolken gecommuniceerd kon worden. We hebben moeten opereren in een sfeer van georganiseerde chaos, met voortdurend draaischema's die moesten worden omgegooid. Het leek soms meer op het draaien van een gigantische documentaire dan op het opnemen van speelfilm. En Jan de Bont blijkt in zulke situaties gewoon te gedijen. Niet uit zijn evenwicht te krijgen. Een waanzin nig energiek en veelzijdig vakman". Moordenaar Een tikkeltje vreemd aan het ver haal van 'Black rain' is dat Michael Douglas in Osaka, waar hij niet eens de taal spreekt en ook de weg niet kent, die ene moordenaar weet op te sporen terwijl de lokale politie daar met man en macht niet toe in staat blijkt. En het is des te vreemder als die Yakuza-organisaties, zoals Rid ley Scott zelf memoreerde, zo'n ge sloten gemeenschap vormen. "Het is toch niet zo vreemd, als je bedenkt dat Michael Douglas ver ondersteld wordt een zeer ervaren politieman te zijn van de Newyork se moordbrigade. Hij weet wat geor ganiseerde misdaad betekent. Hij is gewend in zijn eentje te opereren terwijl de Japanse politie veel meer gewend is collectief op te treden, wat niet altijd de beste methode is. Je moet er ook bij bedenken dat de Japanse politie bij lange na niet zo veel ervaring heeft met moordza ken als hun Amerikaanse collega's. In New York alleen al doen zich jaarlijks meer dan 1500 moorden voor, in heel Japan vallen er per jaar hooguit drie of vier moorden op te lossen. Het misdaadcijfer in Japan ligt oneindig veel lager dan in Ame rika. Dan zal het best zo zijn dat er binnen criminele milieu's toch ook wel de nodige geweldsmisdrijven plaatsvinden, maar dat blijft binnen die criminele milieus. Daar heeft de Japanse politie weinig aan op te los sen. In Japan vormen verkeersdo den een oneindig veel groter pro bleem". Hooguit drie, vier moorden per jaar. Als het waar is wat Ridley Scott beweert, houdt het in dat 'Black rain' voldoende lijken ople vert om de statistieken van de ko mende vier jaar op peil te houden. 'Leedvermaak' in Greenway 'Leedvermaak'; regie: Frans Weisz; hoofdrol len: Annet Nieuwenhuijzen, Kitty Courbois, Pierre Bokma, Catherine ten Bruggencate, Marjon Brandsma. Edwin de Vries. Rijk de Gooijer; theater Greenway, Voorschoten De mooiste Nederlandse film in 1989 was zonder twijfel 'Leedver maak'. Een prachtige verfilming van het gelijknamige toneestuk van Judith Herzberg, dat tijdens de Ne derlandse Filmdagen maar liefst drie Gouden Kalveren in de wacht sleepte (voor regisseur Frans Weisz, .Pierre Bokma en Annet Nieuwen huijzen). Dat zo'n schitterende pro- duktie vier maanden na de premiè re nog niet in Leiden is vertoond is bijzonder jammer. In Voorschoten is het nu eindelijk wel zover. 'Leed vermaak' draait deze week in het Greenway-theater. Frans Weisz had slechts twintig nachten tot zijn beschikking en een budget van een miljoen gulden om 'Leedvermaak' te maken. Nationaal gezien heet zoiets een low budget- produktie, internationaal gezien een no budget-produktie. "Een bij na onmogelijke opgave", zei Weisz begin dit jaar in een interview in de ze krant. Dat 'Leedvermaak' tijdens de Ne derlandse Filmdagen een enorm succes bleek is toch eigenlijk niet zo verwonderlijk. Het gelijknamige to neelstuk van Herzberg viel twee jaar geleden ook al in de prijzen. De jury van de Charlotte Höhler-prijs sprak over 'het beste toneelstuk sinds 1945'. 'Leedvermaak' gaat over een joodse bruiloft in het begin van de jaren zeventig. Op de achtergrond van een ogenschijnlijk vrolijk feest blijkt het persoonlijk verleden van alle betrokkenenen zo'n belangrijke rol te spelen dat het niemand lukt om echt feest te vieren. Oor logstrauma's en relatieproblemen hangen als een grote donderwolk in de lucht. Ada (Kitty Courbois) \en Simon (Peter Oosthoek) zijn de ouders van Lea, de' bruid. Ze hebben Auschwitz overleefd, maar Ada's oorlogstrauma begint steeds grote re vormen aan te nemen. Ze wil pro fessionele hulp zoeken, maar Si mon beschouwt dit als een soort verraad aari hem. Dat zij haar pro blemen niet met hem wil bespreken is voor hem onaanvraadbaar. Hij dreigt met een scheiding als. zij in therapie zal gaan. Hun docher Lea (Catherine ten Bruggencate) staat op het punt te trouwen met Nico (Pierre Bokma). Voor de eerste is het de derde keer, voor Nico is Jiet zijn tweede huwe lijk. Beiden beseffen al snel zich vergist te hebben. Nico komt zijn eerste vrouw Dory (Maijon Brands ma) op het feest tegen en weet dat hij nog steeds van haar houdt. Rijk de Gooijer is de vader van Nico. Hij is na de oorlog opnieuw getrouwd, zijn eerste vrouw kwam om in het kamp. Dat heeft hij nog steeds niet verwerkt. Duifje (Sigrid Koetse), zijn huidige echtgenote, noemt hem zijn 'stiefvrouw'. Naarmate de feestvreugde toe neemt komen alle problemen van de hoofdpersonen meer aan de op pervlakte. De oorlog is allesover heersend in het leven van alle hoofdpersonen. Ada voelt zich schuldig omdat ze de holocaust heeft overleefd en haar dochter Lea neemt het ouders kwalijk dat zij als klein kind niet is meegnomen naar duitsland, maar is ondergberacht bij een pleeggezin. Voor haar was het misschien makkelijker geweest als haar ouders waren omgekomen. Niemand is in staat met het verle den om te gaan. De verschrikkelijke herinneringen aan die tijd worden verdoezeld met harde grappen en niemand blijkt in staat om liefde te geven aan anderen. Het knappe van 'Leedvermaak' is dat alle ellende op een hele subtiele manier in beeld wordt gebracht. De tragiek komt tot uiting door een simpele blik of net één verkeerd woord. Zo vertelt Annet Nieuwen huijzen in een gesprek met Kitty Courbois dat iemand 'per ongeluk' in een kamp is terecht gekomen. "Hij was niet eens joods, hij was on schuldig". De acteurs (bijna allemaal van de Toneelgroep Amsterdam) spelen zonder uitzondering prachtig. Beste acteerprestatie is van Kitty Cour bois, die dezelfde rol ook op het to neel heeft gespeeld. Zij heeft de moeilijkste rol, maar overtuigt voor honderd procent als een verwarde diep-ongelukkige vrouw die werke lijk geen kant op kan. Het is vooral haaar spel dat de meest ontroerende momenten in de film oplevert. ERNA STRAATSMA FILMS OP VIDEO Juweeltjes van films trekken soms maar mondjesmaat pu bliek. 'Distant voices still lives' van Terence Davies is een van de mooiste films van vorig jaar. Bui ten de Randstad is hij nauwelijks vertoond; in menige plaats heeft de liefhebber zelfs geen kans ge had dit aangrijpende werk te zien. Het verhaal speelt zich af in Li verpool, niet lang na de oorlog. Er heerste armoede en de enige ma nier om de ellende een beetje de baas te blijven is door populaire liedjes te zingen op familiebijeen komsten. Die bijeenkomsten staan centraal in 'Distant voices' en hoewel ze menig vrolijke scène opleveren blijft de triestheid van het bestaan elke seconde voel baar en wordt duidelijk dat de somberheid van het milieu in ho ge mate bepalend is voor het ge drag van de hoofdpersonen. Op bouw, enscenering en spel zijn van een grote kracht. De film die in Cannes de prijs van de interna tionale kritiek kreeg, verdient grote belangstelling. RCV 2001. Oscarnominaties, resulterend in een beeldje voor Jodie Foster, waren er voor The accused' van Jonathan Kaplan. Foster speelt een kapitale rol als een jonge vrouw die in een café wordt ver kracht en zich er niet bij neerlegt dat de daders vrij-uit lijken te gaan. Haar gedrag is niet onbe sproken, maar dat is allerminst een reden om verkrachting te ba gatelliseren, is haar mening en sa men met advocate Kelly McGillis trekt ze ten strijde. Het verhaal heeft (nog steeds helaas) actuali teitswaarde en de uitwerking er van mist haar doel niet. Esselte CIC. Een onderschatte film is 'Ritu elen' van Herbert Curiël, naar het gelijknamige boek van Cees Nooteboom. Het verhaal dat vol zit met flashbacks, mystiek en ri tuelen, is niet eenvoudig, maar is heel goed te volgen voor wie be reid is de film aandacht te schen ken. De rollen van Derek de Lint, Johan Ooms en Thorn Hoffman zijn mooi en de theeceremonie le vert een staaltjé filmkunst op zoals jé niet al te vaak ziet. Warner Home. Een beetje gedateerd, maar nog steeds de moeite waard is 'De overval' van Paul Rotha, het spannende verslag over een over val door verzetsstrijders op de ge vangenis in Leeuwarden. Erg fraai zijn de tekeningen van men selijke zwakheden: niet alle hel den zijn dapper en niet alle Duit sers zijn alleen maar puur slecht. Het puikje van het Nederlandse acteursbestand deed mee aan de ze film die, in zwart/wit, in 1962 werd gemaakt: Rob de Vries, Hans Culeman, Bernard Droog. Piet Römer, Sacco van der Made, Yoka Berretty, Jan Blaaser en Kees Brusse die ook de dialoogre- gie had. Movie time. In 'Homeboy' laat Mickey Rourke zien dat hij kan boksen. Regisseur Michael Seresin laat hem onbeperkt zijn gaan gaan als bokser-met-hersenbeschadiging die zich verzet tegen leugen en bedrog. Rourke is een goede ac teur. maar het verhaal is erg voor spelbaar en het einde nogal huile rig. CNR Video. 'Wicked stepmother' van Lar ry Cohen is vooral interressant als voorbeeld van een actrice die te lang doorspeelt. Kort voor haar dood ging Bette Davis nog eens voor de camera staan en dat lever de bijzondere, maar ook meelij wekkende beelden op. Davis speelt wat ze voor velen in het da gelijks leven ook was: een heks. Af en toe verdwijnt ze in een an der lichaam, dat van Barbera Car- rera, een minder groot actrice, maar aanzienlijk prettiger om naar te kijken. Veteranen als Tom Bosley en Lionel Stander verle nen hun medewerking aan een aardig verhaal dat vaardig tot een tv-film is verwerkt. MGM. Een buitenbeentje tussen de speelfilms was 'The bear' van Jean-Jacques Annaud. De hoofd rollen worden gespeeld door be ren. Veel mensen vonden dat prachtig en de bioscopen liepen vol. Aan mij was de film niet be steed: als ik één beer heb gezien dan heb ik ze allemaal gezien. Concorde Video. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW BLIJVERS deri en Euro. Alphen 'Back to the future II' - Michael J. Fox opnieuw op reis met de tijdmachine - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Ghostbusters II' - spokenjagers weer op pad in matig vervolg Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Oliver co.' - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'De avonden' - overtuigend bewijs dat Reves roman verfilmbaar is - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Nine and a half weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke in broeierig liefdes verhaal - Trianon, Leiden 'De kassière' - meisje wordt zwanger en gaat overvallen plegen om aan geld te komen - Greenway, Voorschoten 'Vrolijk seks-pension' - Rex, Leiden 'Indiana Jones and the last crusade' - hoogtepunt in trilogie van Steven Spielberg - Lido, Leiden en Greenway. Voorschoten 'Lady en de Vagebond' - Greenway. Voorschoten 'Platvoet en zijn vriendjes' - Green way, Voorschoten FILMHUIZEN 'Sex, lies and videotape' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m do., 19.30 en 21.45 uur) 'Dr. Zhivago' - Kijkhuis, Leiden (vr. t/m zo. 20.00 uur) 'Un domingo Feliz' - Kijkhuis, Leiden (ma., 20.00 en 22.15 uur) 'Maurice' (di„ 20.00 en 22.15 uur) 'Dangerous liaisons' Kijkhuis, Lei den, (woe., 20.00 en 22.15 uur) 'Round midnight' - Kijkhuis, Leiden (do. 20.00 en 22.30 uur) 'Tampopo' - LAK-cinema, Leiden (di., 20.00 uur) 'Lunga vita alia signora' - LAK-cine ma, Leiden (di., 22.00 uur) 'Paris, Texas' - Filmhuis LVC, Leiden (vanavond en morgen, 21.15 uur) DEN HAAG 'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr. 'Black rain' - Asta, 16 jr. 'Abyss' - Asta, al. 'Theo Thea - Babylon (471656), al. 'De avonden' - Babylon, al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Babylon, 16 jr. 'Ghostbusters II' - Cineac (630637), al. (237460), 16 jr. 'The package' - Cineac, al. See no evil, hear no evil' - Cineac, al. 'Back to the future II' - Metropole (456756), al. 'Erik the Viking' - Metropole, al. 'When Harry met Sally' - Metropole. al. 'Sex, liés and videotapes' - Metropole. al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Odeon (462400), al. 'Ghostbusters II' - Odeon, al. 'Back to the future IF - Odeon. al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Odeon, al. 'Theo Thea' - Studio (656402). al. 'Torch song trilogy' - Studio. 16 jr. 'A dry white season' - Studio, 12 jr. AMSTERDAM -'Theo Thea' - Alfa (278806), al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa, 16 jr. 'Sex, lies and videotape' - Alfa, al. 'Clair de femme' - Alfa, 16 jr. 'Theo Thea' - Alhambra (233192), al. 'Sea of love' - Alhambra. al. 'Abyss' - Cinerama, al. 'Indiana Jones and the last crusade'. Cinerama, al. 'De avonden' - Calypso (234876), al. 'See no evil, hear no evil' - Calypso, al. 'Romuald Juliette' - Cinecenter (236615), al. 'Mystery train' - Cinecenter, 16 jr. 'Bagdad café' - Cinecenter, 16 jr. 'A dry white season' - Cinecenter. 12 jr 'Ghostbusters II' - Cinema (151243), al. 'Back to the future II' - Cinema, al. 'Sea of love' - City (234579), 12 jr. 'Ghostbusters II' - City, al. 'Black rain' - City, 16 jr. 'The package' - City, 16 jr. 'De kassière' - City, al. 'K9' - City. al. 'Wild thing' - City, al. 'Polish cinema' - Kriterion (231708), 16 jr. 'Tarkovski retrospektief - Kriterion 'Mystery train' - The Movies (245790), 16 jr. 'Een scherzo furioso' - The Movies, 16 Jr- 'Romuald Juliette' - The Movies, al. 'Back to the future II' - Tuschinski (262633), al. 'Erik the Viking' - Tuschinski, al. 'Camille Claudel' - Tuschinski, al. 'When Harry met Sally' - Tuschinski, al. 'Sex, lies and videotape' - Tuschinski, al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Tuschinski. al. 'Parenthood' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Torch song trilogy' - De Uitkijk FILMS OP TELEVISIE Zaterdag 13 januari Woensdag 17 januari 'Silver bullet' (Nederland 2, 21.25 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1985 van Daniel Attias. Met Gary Busey en Corey Haim. Seinwachter wordt ge dood door weerwolf. "Two people' (Veronique. 20.15 uur). Amerikaans drama uit 1973 van Ro bert Wise. Met Peter Fonda en Lindsay Wagner. Vietnam-deserteur besluit zichzelf aan te geven. 'Hi Diddle Diddle' (Super Channel, 21.30 uur). Amerikaanse komedie uit 1943 van Andrew L. Stone. Met Adolp- he Menjou en Paula Negri. Verhaal over jonge geliefden en hun buitenissi ge ouders. 'La maschera del demonio' (BBC 2, 22.40 uur). Italiaanse speelfilm uit 1960 van Mario Bavas. Met Barbara Steel, John Richardson en Ivo Garrani. Een door de inquisitie geëxecuteerde heks wordt na twee eeuwen weer tot leven gewekt. 'Cat people' (Super Channel. 23.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1942 van Jacques Tourneur. Met Simone Simon en Kent Smith. Een man raakt verliefd op een vreemde vrouw die denkt dat een panter in haar gereïncar neerd is. 'The beastmaster' (BBC 1, 23.30 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1982 van Don Coscarelli. Met Marc Singer, Ta nya Roberts en Rip Torn. Een man met bovennatuurlijke krachten wil wraak nemen op een verdorven priester, die zijn vader heeft vermoord. The elephant man' (Nederland 2. 00.10 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1980 van David Lynch. Met Anthony Hopkins, John Hurt en Anne Ban croft. Dr. Frederick Treves onderzoekt zwaar misvormde jongeman. Zondag 14 januari 'A bridge too far' (Duitsland 1. 20.15 uur). Engelse speelfilm uit 1977 van Richard Attenborough. Met Dirk Bo- garde, James Caan, Michael Caine. Britten willen 6 bruggen over de Waal de veroveren. Hun poging om zo snel een eind aan de Tweede Wereldoorlog te maken, lijkt te mislukken. 'The fortune' (Veronique. 20.20 uur). Amerikaanse komedie uit 1975 van Mi ke Nicholas. Met Jack Nicholson en Warren Beatty. Nicholson en Beatty spelen Laurel Hardy in deze kome die die in de jaren twintig is gesitu eerd. De twee klungels willen een rijke erfgename vermoorden. 'The hit' (Nederland 2. 20.37 uur). En gelse speelfilm uit 1984 van Stephen Frears. Met John Hurt en Tim Roth. Willie Parker verraadt zijn maten aan de politie en vlucht zelf naar Spanje. Maandag 15 januari Byrne. Met David Byrne en John Goodman. In het Texaanse stadje Vir gil wonen allerlei opmerkelijke men sen. die meedoen aan een grote op tocht. 'Videodrome' (Veronique, 22.25 uur). Canadese speelfilm uit 1982 van David Cronenberg. Met James Woods, Debo rah Harry en Sona Smits. Een onder gronds televisiestation vertoont mar telingen. Kijkers proberen eind te ma ken aan deze uitzendingen. Dinsdag 16 januari 'Hard times' (Veronique. 22.25 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1975 van Walter Hill. Met Charles Bronson en James Coburn. Bronson speelt straat vechter van weinig woorden. 'Dream one' (BBC 2. 19.00 uur). En gels/Franse speelfilm uit 1985 van Ar- naud Sélignac. Met Seth Kibel en Jason Connery. Twee mannen worden gevangen genomen door de kapitein van een futuristische onderzeeër. 'Suddenly' (Nederland 2, 16.00 uur). Amerikaanse film uit 1954 van Lewis Allen. Met Frank Sinatra en James Gleason. Sinatra als huurmoordenaar. Hij wordt ingehuurd om de president te vermoorden. 'Lies my father told me' (Veronique. 20.20 uur). Canadese film uit 1975 van Jan Kadar, met Yossi Jadin en Len Birman. Drama over klein jongetje dat i Canadees-joods getto wo Breebaart. Met Alexander van Hete- ren en Sylvia Millecam. Aan de drank verslaafde jonge journalist is van plan met een ware primeur over doping in de paardensport te komen. Donderdag 18 januari 'Ziggy Stardust and the spiders from Mars' (BBC 2. 19.00 uur). Engelse film uit 1973 van D. A. Pennebaker. Met David Bowie. Film over het laatste concert dat Bowie als Ziggy gaf. op 3 juli 1973 'Kooic Sien' (Super Channel, 20.00 uur). Nederlandse film uit 1975 van Frans Weisz. Met Willeke Alberti, Kees Brusse en Peter Faber. Verfilming van het leven van Rotterdamse artieste. 'Mommie Dearest' (Nederland 2,20.27 uur). Amerikaanse film uit 1981 van Frank Perry. Met Faye Dunaway en Diana Scarwird. Verfilming van het boek van Christina Crawford over haar jeugd, als dochter van actrice Joan Crawford. 'Light in the fields and the moun tains' (BRT 2. 21.00 uur). Japanse film haar twee dochters,! wie er een verlamd is, een pel grimstocht naar het eiland Shikoku. 'Beer' (Veronique, 22.25 uur). Ameri- Vrijdag 19 januari 'The train robbers' (BBC 2,19.00 uur). Amerikaanse film uit 1973 van Burt Kennedy, met John Wayne en Ann Margret. Vrouw weet dat haar overle den man ooit een pot goud in de woes tijn heeft verstopt. Maar waar' 'House calls' (Veronique, 20.15 uur). Amerikaanse film uit 1978 van How ard Zieff. Met Walter Matthau. Glenda Jackson en Art Carney. Komedie over man die opleeft na de dood van zyn 'Silent movie' (BRT 1, 20.20 uur). Amerikaanse film uit 1976 van Mei Brooks. Met Brooks zelf en Marty Feldman. Filmregisseur wil filmstu dio's van de ondergang redden door een fantastische film te maken. 'Sophie's choice'. Amerikaanse film uit 1982 van Alan Pakula. Met Meryl Streep, Kevin Kline en Peter MacNi- col. Schrijver huurt vlak na de Tweede Wereldoorlog een kamer in Brooklyn en maakt kennis met de Poolse Sop hie. die in een concentratiekamp heeft gezeten, en haar vriend 'Heat and dust' (Nederland 1. 23.10 uur). Engelse film uit 1983 van James Ivory. Met Julie Christie en Greta Sc- acchi. Het verhaal van twee vrouwen die vallen voor India. Echt thuis in het land raken ze echter niet. 'Anna' (Duitsland 2. 23.15 uur) Itali aans/Franse film uit 1951 van Alberto Lattuada. Met Silvana Mangano en Vittorio Gassman. Een non die in een ziekenhuis werkt, staat op het punt haar definitieve gelofte af te leggen. Dan herkent ze in een patiënt een oude geliefde en de twijfels slaan toe. 'Ragtime' (BBC 2. 00.50 uur) Ameri kaanse film uit 1981 van Milos For- man. Met James Cagney en Elizabeth McGovern. Zakenman wil protestac tie in bieb beëindigen, maar complice rende factor is het feit dat zijn zwager aan de demonstratie deelneemt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 9