Barbara Woof houdt van lichte kleuren Puur acteerplezier Ambassadeur verhaalt KIJKUIT VRIJDAG 12 JANUARI 1990 PAGINA 23 LEIDEN - Slechts zelden vallen leven en literatuur zo mooi samen als bij de ambassadeur in ruste Carel Jan Schneider. Gisteren verschafte hij twee uur lang bijna onafgebroken de autobiografi sche achtergronden van boeken als Bougainville, Tabee New York, Zaken overzee en De gladde paal van macht, die hij onder het pseudoniem F. Springer publi ceerde. In maart verschijnt zijn boekenweekgeschenk Sterre- Inleider Peter van Zonneveld noemde in deze conversatie van Burcht Literair het werk van de diplomaat "ingehouden, ironisch, sarcastisch soms. Wel geconstru eerd, maar zonder dat het irri teert". Datzelfde kan gezegd wor den van de verteller Schneider- ZSpringer, zoals hij in De Burcht chronologisch van zijn ware le ven in exotische oorden verslag deed. Het begon al met een Indi sche jeugd, eindigend in een Jap penkamp en via Thailand werd Schneider gymnasiast te Rotter dam. In de jaren vijftig woonde hij als rechtenstudent in Leiden, waar hij de groentijd niet afmaak te, omdat hij geen zin had door anderen gebroken glaswerk te be talen. Van Zonneveld opperde dat de meisjesstudenten van het Leiden "tussen Watersnoodramp en seksuele revolutie" een stuk tuttiger waren dan bijvoorbeeld de jaargenoten van Prinses Julia na, die hij wel eens ontmoet. Maar Springer moest dit ontkennen. Hij vertrok getrouwd in 1958 als bestuursambtenaar naar Nieuw Guinea. Het bericht van het ver lies van deze kolonie sijpelde zo laat bij het ministerie van Over zees zaken door, dat "ik terug in Nederland mijn tegemoetkoming tropenuitrusting nog maanden ontving". Na wachtgeld kwam hij alsnog in het diplomatenklasje en begon een glansrijke carrière in vier werelddelen. In New York kreeg hij in de jaren zestig dezelf de tandarts als gouverneur Nelson Rockefeller. En hij kende Rockefeller al uit Nieuw Guinea, waar diens zoon Michael als an- tropologiestudent "in een prauw was omgeslagen en nooit meer aangespoeld". Schneider leerde in New York op het consulaat twee dingen: Ne derlanders in een buitenlands ge vangenis hebben nooit schuld èn ze bellen altijd in het weekend. Later reisde hij nog eens naar Bangla Desh met Jan Pronk, die, denkend dat schrijvers alles ver zinnen, tegen hem zei: "Hé, daar staat die baggerzuiger uit jouw boek". In 1977 werd Schneider 'met Teheran beloond'. "Je hoor de je hele léven verhalen van gol fen, zwemmen en cocktails. Ik dacht: dat moet dan daar zijn". Maar tijdens zijn vAblijf werd Perzië naar de middeleeuwen te ruggebracht, een zodanig trauma tische ervaring voor Schneider dat hij er nog niet over geschre ven heeft. De uitverkochte zaal lachte luidkeels, toen Schneider tenslot te vertelde hoe hij Multatuli- en Mata Hari-vorsers, op zoek naar het waarheidsgehalte van de ro man Bougainville, met een kluit je in het riet stuurde: "Dan zeg ik meestal dat ik mijn bronnen niet kan prijsgeven". Er kwamen geen vragen. Wel luid en vooral lang applaus. EMIEL FANGMANN 'Een nacht ijs' met Olga Zuiderhoek en Peter Faber. Moeiteloos en met grote vanzelfsprekendheid gespeeld. (foto Piet weymon) 'Een nacht ijs', in Leidse schouwburg 'Eén nachl ijs' ('Frankie en Johnny in the Clair de Lune') van Terrence MacNally door Peter Faber en Olga Zuiderhoek. Regie: Kees Prins. Vertaling/bewerking Jan Don ker. Gezien op 11 januari in de Leidse Schouwburg (première). LEIDEN - Als het stuk begint, is het pikkedonker. Afgaande op de geluiden hoeven we naar de aard van de bezigheid van de twee hoofdpersonen niet te raden. Wanneer eenmaal het licht aan is, zijn we getuige van de dialogen tussen een man en een vrouw. Hij ziet in het daarnet gebeurde de ouverture tot een gemeenschap pelijk leven, terwijl zij vooralsnog de boot afhoudt en wil dat hij naar huis gaat. Volgens haar moet je niet over 'één nacht ijs' gaan. Hij is die mening absoluut niet toege daan: twee mensen die Karin en Abel heten hóren bij elkaar - dat kan naar zijn zeggen geen toeval zijn. Het lichtontwerp van de voor stelling heeft raffinement. In de hoeken staan vier lichtstandaards opgesteld, die aan de lichtmasten van een voetbalstadion doen den ken. Een treffend beeld: we zien hier een wedstrijd tussen twee mensen die voorlopig in een ge lijkspel eindigt. Een mooi slot beeld trouwens ook: twee men sen op de rand van het bed, die hun tanden zitten te poetsen. On derwijl wordt op de radio 'Clair de lune' van Debussy gespeeld; een verzoeknummer van Abel voor Karin. Geef zo'n dialogenstuk (in een goed 'bekkende' bewerking van Jan Donkers) aan Peter Faber en Olga Zuiderhoek. en ze maken er iets schitterends van. Het is puur acteerplezier dat we voorgescho teld krijgen, juist omdat het zo moeiteloos en met een grote van zelfsprekendheid wordt ge speeld. Peter Faber geeft aan Abel een voor Karin onweer staanbaar soort opdringerigheid. Op een geestige manier handig en onbeholpen tegelijk, terwijl hij Shakespeare-citaten rondstrooit alsof het agenda-spreuken zijn. Olga Zuiderhoek speelt de vrouw in tweestrijd die soms aan zijn on stuimige toenaderingen toegeeft, maar hem meestal stevig van re pliek dient - uit emotionele zelf bescherming om niet weer een keer teleurgesteld te worden. Na veel heen en weer gepraat proberen ze in bed tot een wapen stilstand te komen. Door een 'ha pering' van zijn kant lukt dat niet, waarna er een pauze wordt inge last en hij op haar verzoek een sa lade gaat klaar maken. (Faber maakt daar bijna een acrobatisch nummer van, en oogst een opek doekje). Al gauw echter laaien de emoties weer in alle hevigheid op. Zij: "Ik hou niet van je". - Hij: "Dat was de vraag nog niet!" Zulk soort dialogen komen door het spel van Peter Faber en Olga Zui derhoek optimaal tot hun recht. WIJNAND ZEILSTRA NSO concerteert maandag in Stadsgehoorzaal in Leiden door Maarten Brandt UTRECHT Het Nederlands Studenten Orkest (NSO) maakt van 14 tot en met 23 januari zijn 38ste tournee door ons land. Daarbij worden de grote concertpodia aangedaan. De Stadsgehoorzaal van Leiden wordt aankomende maan dag bezocht. Men concerteert deze keer onder supervisie van Roelof van Driesten, chef-dirigent van het Nationaal Ballet Orkest. Het NSO heeft weer een aantrekkelijk en afwisselend pro gramma. Na 'Canzone' van de uit Australië afkomstige en thans in Nederland woonachtige componiste Barbara Woof (1958-), begeleidt het NSO de pianist Frank van de Laar in het Pianoconcert van Schumann. Van de Laar behoort tot de meest veelbelovende jonge musici van dit moment. Hij won in 1988 op overtuigende wijze het Postbank-concours. Na de pauze treedt het NSO in volle bezetting aan om de Vijfde symfo nie van de Russische Componist Dmitri Sjostakovitsj ten gehore te brengen. De opbrengst van de tour nee komt ten goede aan gehandi capte studenten, die op deze manier in staat worden gesteld om hun stu die te voltooien. Tot de vaste punten van ieder NSO-programma behoort het nieuw te componeren stuk. In de re gel te schrijven door een in ons land wonende componist. Ditmaal is de keus gevallen op Barbara Woof, die in 1981 naar Nederland is gekomen. Momenteel doceert zij geschiedenis en analyse van de hedendaagse mu ziek op de afdeling muziektechno logie van de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht. Hoewel Barba ra Woof in Australië haar basisoplei ding heeft genoten, maakt zij er geen geheim van, dat haar contac ten met de componisten Jan van Vlijmen en Jan Boerman van door slaggevend belang'zijn geweest. In haar kleine huiskamer liggen de partituren, cassettebandjes en grammofoonplaten hoog opgesta peld. De grote werken van Mes- siaen, de opera 'Die Soldaten' van Zimmermann, de symfonieën van Hartmann en ook tal van stukken van Nederlanders staan broederlijk vereend naast elkaar. "Je muzikale der goed gecomponeerd. Stukken als 'De Staat' en 'De Tijd' van Louis Andriessen intrigeren me. En de 'Quaterni's' van Jan van Vlijmen, die helaas nooit meer gespeeld wor den en dat is heel onterecht. Waar ik echter minder affiniteit mee heb is de muziek van bepaalde componis ten, die nogal recht-toe-recht-aan in vierkwarts-maat componeren. Dat hoekige ligt mij van huis niet zo, hetgeen overigens allerminst bete kent, dat ik de vierkwartsmaat zou schuwen, integendeel. Alleen ik ge bruik die maatsoort niet op een symmetrische manier. Ik vind af wisseling juist ook in ritmisch op zicht heel belangrijk". De titel van je nieuwe stuk 'Can zone' roept bij mij associaties op met het verleden, in het bijzonder de late renaissance-muz iek. "Dat klopt. 'Canzone' betekent behalve 'lied' ook 'vers'. Wanneer je dat ent op de canzone's uit de 16de en de 17de eeuw, dan krijg je het beeld van een stuk, dat uit korte me lodische zinnen is opgebouwd. Het is dan ook precies dit element, dat tevens in mijn 'canzone' een belang rijke rol speelt". Bovendien citeer je, stilistische ge sproken, ook een letterlijke 'canzo- "Inderdaad, met dien verstande, dat ik dat met mijn eigen notenma teriaal doe. Maar je hebt gelijk, want dit is een heel duidelijk punt in dit stuk, dat overigens voor de luiste raar zeker goed hoorbaar zal zijn. Het is te herkennen aan een 'dub- belkoor' bestaande uit aan de ene kant tamelijk ingewikkelde accoor- den voor de strijkers en aan de an dere de glansrijke klanken van de koperblazers. Dat is het keerpunt van 'Canzone'. Was er tijdens de eer ste helft sprake van bovenal solisti sche melodische lijnen; hierna ligt het accent speciaal op de dichte har monieën voor het strijkorkest, waarin de melodie als het ware steeds meer wordt 'ondergedom peld'". "Wat heel essentieel is bij 'canzo ne', is de opengewerkte structuur. Bovendien: ik houd van lichte kleu ren en daar heb ik bij de orkestbe zetting natuurlijk ook rekening mee gehouden. Voorts verspringen de melodische frasen regelmatig van instrument naar instrument. Wat je dus krijgt zijn flitsende geluiden. De muziek is gespannen, heel vluchtig, maar zonder climax". Desondanks geeft het partituur beeld naarmate het stuk vordert een toenemende complexiteit te zien. "Dat wel, maar de toename van die complexiteit gaat gepaard met steeds subtieler wordende dynami sche schakeringen en bij een climax denk je toch aan een expansie van geluid. Wat ik nu een leuke speling van het lot vind, is dat mijn verhou ding tot de Vijfde symfonie van Sjostakovitsj - let wel: ik bedoel dit geenszins als een waarde-oordeel hoor! - voor wat dat laatste betreft precies omgekeerd evenredig is". smaak verandert natuurlijk stant", begint Woof, "maar er zijn toch wel een paar componisten te n, die mij op de één of andere blijven boeien. Zo is Berio in mijn ogen een genie. Met name stukken als 'Epifanie', 'Points on the curve to find' en niet te vergeten de 'Sinfonia' zijn fenomenaal. In 'Coro' herhaalt hij zichzelf teveel, ook al blijf je toch gefascineerd luis teren, gewoon omdat hij hoe dan ook een enorme vakman is en blijft". "Toch vind ik het moeilijk om m'n favoriete componisten te noe men. Is het niet veel beter om het over bepaalde stukken te hebben? Ik vind lang niet alles van Stock- hausen overtuigend. Die libretti van zijn opera's met al die hocus po- cus, daar kan ik niet mee uit de voe ten. Maar die muziek is geniaal. Die twee zaken moet je dus zien te scheiden. Zoiets als 'Kathinka's Ge- sang' is bij voorbeeld schitterend". Hoe kijk je tegen de Nederlandse muziek aan? "Er wordt hier veel en ook bijzon- Evenementen in Van Goghjaar AMSTERDAM (GPD) - Een jaar lang zal Nederland de honderdste sterfdag van Vincent van Gogh herdenken. Hoogtepunt vormen zonder twijfel twee overzichten van zijn werk in een dubbelexpositie in Amster dam en Otterlo. Daaromheen worden allerlei tentoonstellingen georgani seerd, een filmfestival gehouden, en is een serie voorstellingen van een nieuwe opera van Jan van Vlijmen in de maak. Er worden een aantal bij zonder boeken uitgegeven en een groot aantal dans- en theaterprodukties op touw gezet. De hausse aan activiteiten worden gecoördineerd door de Stichting Van Goghjaar. Over de twee grote tentoonstellingen in het Vincent van Gogh- museum in Amsterdam en het rijksmuseum Kröller-Müller te Otterlo, die op 30 maart door koningin Beatrix en prins Claus worden geopend, is al veel bekend. Er komen 134 schilderijen en 253 tekeningen te hangen. Van de schilderijen zijn er 70 afkomstig uit bruiklenen, waarvan sommige 50 jaar lang niet in het openbaar te zien zijn geweest. Voor de kaartverkoop is een uniek systeem gedacht. Vanaf aanstaande maandag kunnen bij alle vestigingen van de S-banken in de voorverkoop worden gekocht (maximaal acht per persoon). Men koopt de kaarten voor een bepaald tijdsblok; wie binnen dat tijdsschema niet binnen is, wordt niet meer toegelaten. Als men eenmaal binnen is, kan men tot sluitingstijd blijven. Doel is lange rijen voor de kassa's te vermijden en iedereen de mo gelijkheid te geven te genieten van het werk van Van Gogh. Per tentoon stelling kost een kaartje 20 gulden. Voor beide tentoonstellingen is men 35 gulden kwijt. Om de te verwachten bezoekersstroom - er moeten er in ie der geval 800.000 komen om quitte te spelen - te verwerken zijn beide mu sea alle dagen van de week van 9 tot 21 uur geopend. voor het Nederlands Studenten Orkest het (foto GPD) Exposities Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: 'Revolutionair geld, Frank rijk en Europa' t/m 21/1 '90; di. za. 10-17 uur. zon- en feestd. 13-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28, in de Talfeh-zaal: 'Egypt on my mind', aquarellen en tekeningen van Frans de Haas. t/m 21 /1di t/m za 10-17 uur, zo 12-17 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe; Rijn 38, permanen te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di. t/mza. 10-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving - Groenesteeg 10, ontwerpers en vormge vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre sentatiemappen. do. 12-21 uur, vr. 12-18 uur. za. 12-17 uur. Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van ieden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Atelier Jeanmane Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma rie Mersmans. verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand opén. Bleijenberg-lijsten - Breestraat 113, olieverf schilderijen en aquarellen van Jacob Kan bier. t/m 13/1di t/m za 9-18 uur. do tot 21 Galerie Liga Nieuw beelden - Pres. Stein- straat 14, werk van verscheidene kunste naars uit de periode '45-70, tot 14/1, vr, za en zo 11-18 uur. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, Jan Sloot, penseel- en gewassen pentekenin gen van Leiden, t/m 31/1 Antiquariaat L. van Paddenburgh - Dief- steeg 14, Marcel Schellekens met nieuwe kleuretsen, t/m 31/1, di t/m vr 13-18 uur, do 19-21 uur, za 12-17 uur. LAK-Galerie - Cleveringaplaqts 1, Jaco Bakker: droge naalden/etsen; Michiel van Nieuwland: linoleumsneden, 9/2; ma t/m vr 10-22 uur. Koffiehuis Galerie Fenix - Botermarkt 26, Ruud Post met kleurrijke zeefdrukken, li tho's en etsen, t/m 21/1. Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, illu straties van Dragan Striskovic, t/m 31/1wo, do, vr, za 14-18 uur. Onderzoekcentrum Sturing en Samenle ving - Maresingel 3, Anne Bakker met een collectie schilderijen vanuit het thema (ber glandschappen, t/m 12/4. Koffie-eethuisje 'Piggelmee' - Jan Vossen- steeg 59, Marie-Noelle Leroy: 'Des Lignes et des Formes' (lijnen en vormen), van 13/1 t/m 24/2; Galerie 'Coup d'Art' - Nieuwe Rijn 27, expo sitie met thema: 'Water', Marie Louise Dek kers, Wim Bakker, Fanny Mazure, Ria Koot, Peter de Vis e.a. t/m 10/2; wo, vr 10-18 uur, do 10-21, za 10-17 uur. Fotogalerie 'De Kleine Klup' - Nieuwe Rijn 1 foto's van 'Verzameld Werk', Gé Konings (modereportages), Hennie Fossen (natuur en landschappen), Suzanne Dorrestein en Rudolf van Moorselaar (portretfotografie), t/m 1/2; ma t/m za 10-22 uur, zo 12-22 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder 1, tentoon stelling Kunstuitleen Leiden, t/m 1/2; ma t/m vr 8-17 uur. Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55, schilderijen van Gerard Bank, tot 21/2; dag. 10-20 uur. Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, di t/m zo 13-17 uur. Noordwijkerhout Hotel van der Geest - Zeestraat 7a. presen tatie van 'Seven Murals outof the original Collection from by Maruen Baroud'. tot 18/1. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: "Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Voorschoten Galerie mercedes - Voorstraat 35b, Winter- expositie met werk van o.a. Joop en Otto Coenders, Richard Faber. Estella de Boer e.a. t/m 10/2; wo en do 13-17 uur, vr en za 11-17 uur. Warmond Boerderij Meerrust - Dorpsstraat 5, Daniëlle Orelio: schilderijen van gemengde technie ken, aquarellen en enige recente etsjes, t/m 30/1; dag. 11-16 uur. Galery De Pomp - Dorpsstraat, kunstexpo sitie van geestelijk gehandicapte volwasse nen met o.a. tekeningen, sieraden en schil derijen. t/m 31/1; di 19-21 uur, wo 10-12 en 14-16 uur, do. za en zo 14-16 uur. Vereniging het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, Hetty barendrecht-Bakker met acryl- en olieverfschilderijen en Els van Foe- ken met beelden (brons), t/m 1/2; wo, do, zo 14-16 uur, za 11-16 uur. Wassenaar Cultureel Centrum Warenar Kerkstraat, tentoonstelling van fotowerkgroep Silhouet, t/m 14/1; ma t/m vr-10-16 uur. Stichting Historisch Centrum Wassenaar - Johan de Wittstraat, tentoonstelling 'Brons- graftijd Wassenaar', t/m 1/2; za en zo van 13-16 uur, do 20-22 uur. Concerten Klassiek De Streekmuziekschool Leiden verzorgt vanavond een concert met renaissance- en barokmuziek in de Lokhorstkerk. De uitvoe renden zijn het Vocaal ensemble 'Voces Lugdunenses' en het 'Pretorius Blokfluiten semble'. Er worden werken uitgevoerd van Frescobaldi, Purcell, Schüttz. Phi. de Monte en Monteverdi. Aanvang 20.00 uur, Pieters kerkstraat 1Leiden. De pianiste Toos Onderdenwijngaard geeft vanavond een concert in de Kapelzaal. Op het programma staan werken van Mendels sohn, Debussy, Rachmaninoff, Tjaikowsky en liszt. Aanvang 20.15 uur. Oude vest 45, Het eerste meesterserie-concert wordt mor gen in de Stadsgehoorzaal gehouden. K&O heeft het Noordhollands Philharmonisch Or kest uitgenodigd dat onder leiding van de bekende fluitist en dirigent Frans Brüggen wreken van Rameau, Bach en Mozart zal uitvoeren. Asl solist treedt de Noorse clave- cinist Ketil Haugsand op. Aanvang 20.15 uur, Stadsgehoorzaal, Leiden. Het Nederlands Studentenorkest doet op haar jaarlijkse tournee langs tien grote con certpodia in Nederland maandag de Leidse stadsgehoorzaal aan. Er staan drie werken op het programma: Canzone van Barbara Woof, pianoconcert van Schumann en de Ivy Green, zaterdagavond in het LVC. Vijfde Symfonie van Shostakovich. Elk jaar maakt een Nederlandse componist een op drachtcompositie voor het NSO. Dit keer voor het eerst een vrouw: Barbara Woof. Frank van de laar soleert in pianoconcert van Schumann. Aanvang 20.15 uur, Stads gehoorzaal Leiden. 'Kamermuziek in de Lokhorstkerk' zater- dagvond. Het hoogtepunt van de avond ligt bij het kwartet uit Telemanns tafelmuziek (blokfluit, fluit, clavecimbel, cello). Aanvang 20.15 uur, Pieterskerkstraat. Leiden. Het musical en operettegezelschap 'Otis' geeft zondagmiddag een concert in het Anthonius Clubhuis. Het dertig man tellende koor zingt werken uit Zigeunerbaron, Die Fledermaus. Bettelstudent, Sound Musis, King and I. My Fair lady en Oklahoma. Aan vang 14.00 uur, Lange Mare 43, Leiden. Guy van Duijnen (flamenco-gitaar) geeft zondagmiddag een koffieconcert in Aula Hofwljck in Oegstgeest Aanvang 11.30 uur. Pop De Rotterdamse Sexslaves geven van avond in het zoldercafé van het LVC een concert. Naast oude rockinvloeden veel nieuwe metal en hardcore stromingen. Aan vang 23.30 uur, Breestraat 66, Leiden. Ivy Green staat morgenavond op het podi um van het LVC. Hun muziek is een bonte mengeling van punk. rhvtm blues en de ja (fotopr) ren 60 pop. Aanvang 2*3.00 uur, Breestraat 66, leiden. De heren van Little White Bear staan mor genavond op de vloer van de Droomfabriek. Deze doorgewinterde jazzmusici zorgen voor nummers van Coltrane, Davis en Monk om maar eens wat te noemen. Aanvang 21.30 uur, Oude Singel 56. Leiden. Woensdag 17 januari is de Droomfabriek gevuld met het Danielle Mulder Quintet. Aanvang 21.30 uur, Oude Singel 56. Lei den. Theaters Leiden Leidse Schouwburg vr 12. 20.15 uur; Toneelgroep De Appel: 'Plaats van bestemming', van Thomas Ber nard, met Christine Ewert, Sacha Bulthuis za 13, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: Tussen ons', van Alan Ayckbourn, met Pe ter Tuinman, Marie Louise Stheins e.a. ma 15. 20.15 uur; Cabaret Zak en As: 'De Nationaal Kampioen'. di 16,20.15 uur; 'Jazz on Scale' door Djazz- wo 17. 20.15 uur; Musical 'Geboren Vrien den', met o.a. Nelleke Burg, Marloes van den Heuvel en Hans de Booy. LAK-Theater wo 17, do 18,20.30 uur; Het Concern: 'Her inneringen van een Valk'. Alphen aan den Rijn Parktheater za 13, 20.30 uur; 'Het Ware Westen', door Sweet Producties, met Coen van Vrijberghe en Jaap Vrenegoor. Leiderdorp Muzenhof za 13,19.00 uur; Familievoorstelling: 'Hot Neon', muziek, acrobatiek, dans en kome die. Wassenaar Theater Warenar zo T4, 20.15 uur; Musical: 'Up on the Roof', met Rob Fruithof, Marnix Kappers, Maeve van der Steen, Rik Luycx en Cilly Dartell. Den Haag AT&T Danstheater do 18,20.15 uur; Nederlands Dans Theater: Programma V. Circustheater vr 12. za 13, zo 14. di 16. wo 17. 20.15 uur; 'Adèle in Casablanca', met Adèle Bloemen- daal. Diiigentia vr 12, 20.15 uur; Theaterprogramma Paul Haenen in het kader van 'Wie is er gek?' za 13. 20.15 uur; Theaterconcert: The Magnificent 7 Ride Again', zo 14.00 uur; Amsterdams Gitaarduo: werk van Debussy, Prokoview en Albeniz. di 16, 20.15 uur, Colorado Kwartel werken van Haydn, Sjostakowitsj en Dvorak. Koninklijke Schouwburg vr 12. za 13. 20.15 uur. ZO 14, 14.00 uur; Toekomstmuziek', met Gees Linnebank, Jenny Arean, Wivinneke van Groningen, Kees Coolen e.a. ma 15. di 16, 20.15 uur; De Mexicaanse Hond: 'Noorderkwartier', wo 17. 20.15 uur; Theater Yvonne Lex: 'Kreutzersonate'. do 18. 20.15 uur; RO-Theater: 'Ik Feuer- bach'. Nederlands Congresgebouw vr 12. za 13. 20.15 uur; Musical 'Cabaret', met o.a. Willem Nijholt, Alexandra van der Marken. Lia Dorana en Guus Verstraete sr. za 13.20.15 uur; De Rederijkers: 'Harold en Maude'. Amsterdam Carré dag (beh. ma) 20.15 uur, zo ook 14.00 uur; Musical 'Sweet Charity', met Simone Klein- sma, Fred Butter, Diana Coolen e.a. Concertgebouw vr 12. wo 17. 20.15 uur. zo 14. 14.15 uur; Nederlands Philharmonisch Orkest olv Theodor Guschlbauer. mmv Maria Tipo (piano), werk van Berlioz, Rachmaninow en Roussel. zo 14. 20.15 uur; concert Heinrich Schiff (cello) en Paul Guida (piano), werk van Bach. Schnittke en Beethoven, do 18, 20.15 uur; Koninklijk Concertge bouworkest, Radio kamerorkest olv Bern- hard Klee, mmv Klein Omroepkoor NOB. werk van Martin. C.C. Amstelveen vr 12. 20.15 uur; Musical: 'Up on the Roof. met Rob Fruithof. Marnix Kappers, Maeve van der Steen e.a. za 13, 20.15 uur; concert Pim Jacobs en Louis van Dijk. di 16. 20.15 uur; Lamda Theatre: The beggar's opera' van John Gay (engelstalige voorstelling). do 18. 20.15 uur; The Magnificent 7 Ride Again'. Muziektheater zo 14, do 18, 20.00 uur; De Nederlandse Opera: 'Orphée et Euridice', mmv Neder lands Philharmonisch Orkest olv Hartmut Haenchen en solisten. Nieuwe de la Martheater vr 12. za 13. 20.15 uur; Helmert Wouden berg in 'Zwarte Kunst', di 16. wo 17. do 18. 20.15 uur; 'Coctailuur'. met Mary Dresselhuys, Ton Lensink, Mar loes Fluitsma en Ramses Shaffy. Stadsschouwburg dag (beh. zo) 20.15 uur. zo 14.14.00 uur(di 16 première); Toneelgroep Amsterdam: 'King Lear', van Shakespeare, met Ton Lutz, Marjon Brandsma, Maxim Hamel. Kitty Courbois e.a. Rotterdam De Doelen vr 12. 20.15 uur. Residentie Orkest olv Lo- thar Zagrosek. mmv Walter Boeykens (klari net) en Wim Vos (vibrafoon), werk van Bar- raqu. Boulez en Koechlin. zo 14,20.15 uur; Ballet National de Senegal met dans. zang en muziek. Luxor Theater vr 12. za 13. di 16. wo 17.20.15 uur; Jubite- umshow Toon Hermans, zo 14. ma 15. do 18. 20.15 uur; Freek de Jonge: 'De Volgende'. Rotterdamse Schouwburg za 13. 20.15 uur. zo 14.14.30 uur; Toneel groep De Appel: 'Anjonius en Cleopatra', met o.a. Eric Schneider en Geert de Jong. di 16. 20.15 uur; Nieuw Ensemble Raam- theater: familiedrama: 'De Canadese Muur', do 18, 20.15 uur; Opera Forum: 'Carmen' van George Bizet. Theater Zuidplein vr 12, za 13.20.15 uur; One-man-show van Robert Paul: 'Ruimtevrees'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23