Ha„ omdat ik de beste ben' Boeiende voordracht PALEIS WORDT MUSEUM Pfdeis Het Loo geeft primeur aan Parijs Bezuinigingen voor AUB onaanvaardbaar Haitink weer met Concertgebouworkest DONDERDAG 11 JANUARI 1990 KUNST PAGINA 19 Rob Scholte naar Biënnale van Venetië AMSTERDAM Rob Scholte hoort tot het slag dat wars is van al lerlei voorzichtig getob en gefluis ter over kunst. Bij zijn uitverkiezing voor de Documenta zei hij in het weekblad De Tijd: "Je presteert iets, je bent een dorpsheid, maar ei genlijk zit je 'dus' ook fout. Neder land is een heel vlak land. Iemand die overeind komt valt gelijk op. Niet omdat-ie zo lang is, .maar om dat iedereen lui op zijn kont ligt. Het Nederlandse kunstwereldje is het moeras van de middelmaat". "Ik heb de capaciteiten daar ver boven uit te stijgen. Hoho, dat mag niet! Kinnesinne. Ze proberen je weer in de Hollandse klei te trek ken. De norm is hier zó laag. Mon diaal gezien ben ik een volstrekt on beduidend kunstenaar, maar in Ne derland kan ik me aan niemand me ten." Scholte heeft het druk, erg druk. Eind deze maand vertrekt hij naar Venetië ter voorbereiding van zijn deelname aan de Biennale. Eind maart komt hij terug voor de ope ning van de expositie Energieën '90 in het Stedelijk Museum in Amster dam, waar onder anderen Scholte zelf ook Amerikanen als Jeff Koons, Walter de Maria en Frank Stella aan deelnemen. Eigenlijk heeft hij geen tijd voor een interview. Hij geeft toch toe. Kwam je uitverkiezing voor Ve netië onverwachtWie maakt zo'n keus? Waarom jij? Waar liet de keu zecommissie zich door leiden? "Ik wist het al enige tijd. In de commissie die mij als vertegen woordiger van Nederland koos zit ten de directeuren van de belang rijkste musea voor beeldende kunst. Waarom ik? Ha, omdat ik de beste ben. Ja, wat een vraag. Maar serieuzer: ik denk dat ze de Prijs van Venetië willen winnen". "Op de vorige Biennale, twee jaar geleden, zat ik in de jongeren-expo sitie. Samen met onder anderen Christiaan Bastiaans en Ton van Summeren. De beeldhouwer Henk Visch was toen de keus voor de 'gro te' expositie. (Waarmee Visch voor het eerst goed internationaal door brak, HD.) Maar die expositie was door Henk Drent De schilder Rob Scholte (31) is door de Rijksdienst Beeldende Kunst uitgekozen om Nederland te vertegenwoordigen op de 44ste Biënnale van Venetië (van 27 mei tot 30 september). Scholte, atelier in Amsterdam, maar wonend in Brussel, geldt sinds enkele jaren als koploper van die enkele jonge Nederlandse kunstenaars die internationaal als 'veelbelovend' de aandacht trekken. Twee jaar geleden was hij de enige Nederlandse schilder op de prestigieuze vijfjaarlijkse Documenta in Kassei (West-Duitsland). Datzelfde jaar kreeg hij een solo-expositie in de grote zaal van museum Boymans- Van Beuningen, een zeldzaam voorrecht voor een jonge Nederlands kunstenaar. anders van opzet dan nu. Er was toen ook een extra subsidie van Phi lips Italië; toen is het Palazzo afge huurd. Nu is daar geen geld voor." Waarom niet? Is er geen moeite ge daan sponsors te zoeken? „Weet ik niet. Misschien is het een algemene tendens. Zou je anderen moeten vragen". Je toont in Venetië onder meer nieuwe doeken die verband houden met de culturele geschiedenis van die stad. "Ja, dat is de tekst van het persbe richt van de Rijksdienst. Maar het wordt niet zo educatief als dat nu lijkt". Je zou er ook het kunsttoerisme aan de orde stellen. "Ja, ik wil iets doen met de tegen stelling en tegelijkertijd de overeen komst van het Montmartre-achtige op het San Marco plein in Venetië, al die straatschilders daar, en de of ficiële kunst-'scene': dat totaal an ders gerichte publiek op de Biënna le. Neem alleen al het feit dat Vene- tie normaal gesproken zoiets van 200.000 inwoners heeft en tijdens zo'n Biënnale, het hoogseizoen voor toeristen, overdag zo'n twee mil joen. Het tienvoudige. Ik wil er ook de hedendaagse tentoonstellings manie op de hak nemen. Waar schijnlijk wordt het één gigantisch doek. Maar wat precies staat nog niet vast". Je gaat twee maanden in Venetië aan de slag. Dat betaalt de Rijks dienst Beeldende Kunst, neem ik "Dat valt nog te bezien. Ik heb één keer een retourtje vergoed ge kregen voor het project. Daar ben ik een keer voor naar Venetië geweest. Maar dat is alles. Die twee maanden werken daar moet ik in principe zelf betalen". Bestaat niet. "In de Nederlandse kunstwereld wel. Maar schrijf je dat op? Mijn kunst is, hoop ik, uiteindelijk inte ressanter dan mijn financiële situa tie." Ik ben nu journalist, geen recen sent. "Er is vijftig mille voor de pro- duktie van de catalogus. Dat lijkt veel. Maar dat wordt dan ook iets bijzonders. En er moeten ook tien of twaalf doeken van me uit de Vere nigde Staten komen". Uit particidiere collecties? "Ja. Ook uit Griekenland, Spanje en Denemarken". presentatie in New York met exposi tie en galerie? Tegen jouw zin in is daar de laatste anderhalf, twee jaar nogal over gespeexdeerd in de publi citeit. "Ja, vervelend thema. Het enige wat ik erover zeg is: ik heb enkele goede opties. Het gaat alleen om het juiste moment. Dat moetje niet for- Je zit bij een gerenommeerde gale rie, Paul Maenz in Keiden. Springt die bij? "Nee, Maenz betaalt niet mee aan dat verblijf in Venetië. Maar zal waarschijnlijk wel werk kopen. Ik wil al mijn tijd aan de Biënnale wij den. Daarom doe ik tot september geen galerie-expositie". Wat is het thema van Energieën '90? "Ik weet niet of er een officieel thema is of wat die titel precies be tekent. Ik heb de indruk dat Wim Beeren (directeur Stedelijk Muse um in Amsterdam) een echte eigen keus heeft gemaakt. Het wordt na tuurlijk een soort pendant, een te genhanger van de Van Gogh-expo- sitie. Die kans voor open doel kon Beeren natuurlijk niet laten lopen". Wat laat je daar zien? "Ik werk aan zes grote doeken. Een reeks, onder titel 'Waterloo'. Van Gogh zal er op te zien zijn als één van de aanvoerders van de Slag bij Waterloo. Tussen tal van andere bekende kopstukken". Heeft Wim Beeren jullie gevraagd in te haken op Van Gogh? "Nee, dit is mijn eigen idee. Maar het ligt voor de hand dat ook andere deelnemers dat zullen doen, gezien de gelijktijdige Van Gogh-exposi- tie". "Op de Kunstkraai bedoel je?" Je galeriehouder. Paid Maenz, vindt dat dat toch niks oplevert? "Daar komt het wel ongeveer op Schilder Rob Scholte: "Het gaat alleeen om het juiste moment' Beiaardiers concours Almelo ALMELO/GRONINGEN (GPD) - De beste beiaardiers van Nederland komen 12 mei naar Almelo om deel te nemen aan een concours op het stadscarillon. Juryleden van de Ne derlandse Klokkenspel Vereniging (NKV) zullen dan vaststellen wie van hen Nederland mag vertegen woordigen op het wereldconcours dat ruim een maand later, op 30 ju ni, op het carillon in de Martinitoren in Groningen wordt gehouden, in het kader van 950 jaar Groningen. Het wereld-beiaardconcours gaat vooraf aan een in Zutphen te hou den vijfdaags congres van de We reld Beiaard Federatie, Tijdens dit congres zijn er tal van beiaardbe spelingen in Zutphen. Van 6 tot 10 juli is er aansluitend nog een con gres van het Belgische Beiaardiers- gilde met diverse concerten waar de beiaardiers massaal op af zullen ko- Picasso's gestolen NICE (AP) - Dieven hebben uit een galerie in Vallauris in Cannes 80 ke ramische kunstvoorwerpen gesto len die door Picasso waren gesig neerd. De waarde van de gestolen voorwerpen werd door de eigenaar van galerie Madoura geschat op ruwweg 700.000 gulden. D,e dieven wisten via een raam de studio bin nen te dringen waar Picasso ooit werkte en gingen ei-van door met de originele stukken. ook DEN HAAG (ANP) Parijs krijgt deze maand de primeur van twee onderscheidingen 1 schilderijen van Isaac de Mou- cheron (1667 - 1744). Ze stellen Pa leis Het Loo met tuinen in Apel doorn voor. Dit laatste is onlangs vastgesteld. Het Rijksmuseum Pa leis Het Loo kon de werken recente lijk aankopen. Ze vormen onder deel van de inzending van het muse um voor de Salon International des Mu-séeé et des Expositions (Sime), die van 20 tot 29 januari in het Grand Palais .n Parijs wordt gehou- Op de Sime vragen ongeveer 300 Europese museums, uitgevers en organisaties die in het museumbe- rij der Nederlandse Orden, tal ambtskostuums, penvaas en meubilair. In de stand van Het Loo zullen bloeiende tul pen zijn te zien, aldus conservator drs. E. Elzenga. Hij lichtte toe, dat de twee nieuwe aanwinsten pa's zijn ontdekt. Het schilderij 'Hoge vijver in de grote tuin' stamt uit ongeveer 1715 en dook in Zweden op. Tot dan werd Zweeds park voorstelde. Onderzoek leerde dat het een deel van de tuin van Het Loo is. Het doek is gesigneerd, evenals UWMK.U» UW m» museum ue- h d schilderij. Hierop staat drijf zijn gespecialiseerd, aandacht „„„„/„.„chtnersnec DEN HAAG - Het paleis Lange gulden. Daarnaast wordt 1,7 Voorhout in Den Haag wordt museum. De gemeente Den Haag tairratie heeft het monumentale pand in de binnenstad gekocht voor 4,2 miljoen Sopraan Christa Pfeiler bij K&O LEIDEN - In een lied worden woord en muziek onlosmakelijk tot een eenheid met elkaar verwe ven, en is de menselijke stem het instrument waarmee melodie en tekst gestalte krijgen. De rol van de pianobegeleiding is een veel zijdige, en bij iedere liedcompo nist weer anders, van een eenvou dige ondersteuning van de zang stem tot in het uiterste geval het overnemen van de inhoud van het lied. Een stem kan nog zo fraai zijn, zonder expressie en tekstbe grip gaat het klinkend resultaat al gauw vervelen. Bij Christa Pfeiler is het net omgekeerd: zij heeft een uitste kende maar zeker niet opzienba rende stem, waarmee zij echter door haar doordachte en intelli gente voordracht de luisteraar blijft boeien. Doordacht en origi neel was ook haar programma, met als gedurfde opening de Trois chansons de Bilitis van De bussy, gevolgd door twee liede ren van de ten onrechte in de ver getelheid geraakte Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans, op uit het Chinees in het Duits vertaalde teksten. Van 'Mahler, die uit dezelfde bundel putte voor zijn Lied von der Erde, zond zij drie liederen uit Des Knaben Wunderhorn en twee Rückert-lie- deren als afsluiting voor de pauze. Binnen de mogelijkheden van haar stem weet Christa Pfeiler het uiterste aan expressie te berei ken, evenzeer in de lome wat ire- ëele stemmingsbeelden van sa tyrs en nymfen in Debussy's lie deren, als in de breekbare verfijn de schildering van een Chinese wereld waarin een paviljoen nog van porcelein kon zijn. Naïeve teksten uit de Wunderhorn als 'Des Antonius von Padua Fisch- predigt', 'Wo die schóne Trompe ten blasen', of Um schlimme Kin der artig zu machten, bracht zij al even beeldend over het voetlicht. Het programma na de pauze was geheel gewijd aan Wolf, met zes Mörikelieder, en uit het Spanisches Liederbuch drie Geistliche en vier Weltliche Lie- der. Ook hier bleek haar grootste kracht te liggen in de meer verha lende liederen. Voor de begelei ding van Rudolf Jansen schieten woorden te kort: van de eerste tot de laatste noot een genot om te horen. Teleurstellend was de ge ringe belangstelling voor dit boei ende recital. Het handjevol men sen dat er was, klapte voor tien, en werd beloond met een kleine Mahler-toegift: Starke Einbil- dungskraft. MIES ALBARDA joen gulden uitgetrokken herinrichting, van de hofstad hebben hierover gisteren overeenstemming bereikt met vertegenwoordigers van het Koninklijk Huis. Al sinds de in gebruikneming van Paleis Noord einde als werkpaleis van koningin Beatrix, werd naar een andere be stemming gezocht voor het paleis aan het Lange Voorhout. De gemeente voldoet hiermee aan de wens van prinses Juliana het pa leis een culturele en publieksfunctie te geven. Het is de bedoeling dat in het statige en intieme paleis steeds wisselende tentoonstellingen plaats hebben op het gebied van toegepaste kunsten, beeldende kunst, mode en muziekgeschiedenis. Er is nog geen besluit genomen over de bestem ming van het voormalige koetshuis, dat deel uitmaakt van liet complex. De behering van het museum komt in handen van R.H. Fuchs, di recteur van het Gemeentemuseum Hij zal ervoor zorgen dat de pro grammering van de exposities aan sluit bij andere collecties van de Dienst der Schone Kunsten in Den Haag. Het totaalbedrag van 6,2 miljoen gulden dat met de aankoop gemoeid is, wordt voor het grootste gedeelte betaald door het ministerie van 3,5 miljoen). Ook het mix i Economische Zaken (0,5 mil- i de provincie Zuid-Holland de eigen collectie, de eigen sie op kunst en de eigen methoden en aanpak. De salon wordt voor de tweede keer gehouden. De eerste werd vorig jaar meteen een groot succes en werd bezocht door rond 40.000 mensen onder wie 600 jour nalisten. Behalve Paleis Het Loo presente ren zich er dit jaar uit ons land ook de Stichting Vincent van Gogh en de Musea uit Haarlem. Het Loo vraagt in de nabijheid van indruk wekkende paleizen en tuinen als in Versailles aandacht voor 'Huis en tuin' en met name voor het eigen aardige, het typisch Nederlandse in de barok. Daartoe is een grote houten tuin bank uit het einde van de zeventien de eeuw naar Parijs gestuurd, maar het paleis in vogelvluchtperspeo tief. Dit werk werd onlangs aange boden op een veiling in Engeland. Antwerpen verbleef voor hij zich in 1659 in Amsterdam vestigde. Zoon Isaac zette de decoratieve Italiani- antieke tul- serende landschapsstijl van zijn va- der voort en verbleef tegen het ein de van de zeventiende eeuw ook enige jaren in Rome. Hij maakte niet alleen schilderijen en etsen, hij schilderde ook kamerbehangsels en ontwierp gevels en tuinen. De musea van Haarlem gebrui ken evenals de Stichting Vincent van Gogh de beurs in Parijs om be langrijke evenementen aan te kon digen. Teylers Museum propageert er 'Van Michelangelo tot Rem brandt', het Frans Halsmuseum de internationale Halstentoonstelling die deze maand al in Londen is te zien en in mei naar Haarlem komt. Beide musea tonen in Parijs be- Daar werd de voorstelling herkend langrijke stukken; het Frans Hals- museum twee 17de eeuwse portret ten van Johannes Cornelisz. Ver- spronck, en Teylers' de Ovale Zaal van Wybrand Hendriks, een teke- Giuseppe Passeri en een oude elektriseerma chine. afbeelding van Het Loo. Dit doek is volgens Elzenga waar schijnlijk in 1698 gemaakt.De ma ker van de aanwinsten van Het Loo was een zoon van de Nederlandse ning landschapschilder Frederik de twee Moucheron die in Lyon, Parij Christie's veilde lamst voor ruim 85 miljoen AMSTERDAM (ANP) - Het bestuur van het Amsterdams Uit Buro (AUB) is ervan overtuigd dat met het doorvoeren van bezuinigingen bij het AUB het beleid om het pu bliek meer bij de kunst te betrek ken, wordt ondergraven. "Dat is verbijsterend en onaanvaardbaar", dan 85" mijoen gulden verklaarde voorzitter S. Piersma kunstvoorwerpen geveild. De gistermorgen in een reactie. Het college van b en w maakte dinsdag bekend dat de eerste fase De cijfers óver het jaar 1989 laten van de bezuinigingsoperatie bij het duidelijke groei in alle catego- AUB dlt iaar 462.500 gulden moet i zien. Het marktaandeel derland.sgestegentotbovende60 opvo—n woonhuis voor de toenmalige gede- p 4l" opbrengen. Het baseert zich daarbij rapport van het bureau Berenschot, dat op ver- de afgelopen zoek van de gemeente een onder- erae voor fnestana in ae ata- Hoogtepunten vprri(,htt- Generaal. Het pebouto Heeft 5^—n^eT'diens uit Hollandse gegraveerde glazen uit de zeventiende en achttiende eeuw (opbrengst 5,5 miljoen) en de Atlas van Amsterdam. sindsdien al diverse eigenaars ge had. waaronder de bankier Archi bald Hope, die er zelfs Napoleon nog onderdak 'bood. Het rapport is onder druk van een bezuinigingstaakstelling tot stand gekomen en is in de eerste plaats gericht op het traceren van mogelijkheden voor kostenverla ging en inkomstenverhoging", schrijven de onderzoekers van Be renschot in de inleiding. AUB-di-- cipe-afspraak met Haitink is ge- tejt van Amsterdam van deze week recteur A. van Schendel heeft ern- maakt maar dat er nader overlegd verklaart Haitink 'nogal bitter' ge- stiêe kritiek op dit uitgangspunt: zal worden over data en het aantal stemd te zijn dat de directie van het "Het college heeft alleen AMSTERDAM (GPD) - Bernard Haitink gaat het Koninklijk Con certgebouworkest weer dirigeren. Op korte termijn spreekt de directie concerten dat Haitink voor zijn re- orkest destijds"zonder ovérleg 'met centen gekeken en niet naar het be- van het orkest met Haitink over een 11- aantal gastdirecties. Het contact met de dirigent die in april 1988 het Concertgebouworkest voor de laatste maal leidde, is afgelopen maandag gelegd tijdens de plech tigheid rond zijn benoeming tot ere doctor van de Amsterdamse univer siteit. Sjoerd van den Berg, perschef van het Concertgebouworkest, zei gisteren dat er maandag al een prin- kening zal nemen. hem besloot dat gastdirecties Van den Berg ontkent dat Haitink Amsterdam niet mogelijk waren in sinds zijn vertrek nooit eerder is ge- combinatie met zijn werkzaamhe- vraagd om als gastdirigent bij zijn den voor onder meer het Glynde- voormalige orkest op te treden, bourne Operafestival in Engeland. "Voordat hij ons verliet hebben wij al met hem gepraat over de moge- lijkheid van gastdirecties. Maar daarop is hij toen niet ingegaan. Ook daarna is er nog met hem over legd, zonder concrete resultaten". In het blad Folia van de Vrijen en trouwen EXPOSITIES Van 19 januari tot en met 13 februari wordt0 Inkt 1 en Inkt 2 te Den Haag een expositie gehouden onder de titel '151 jaar DEN HAAG In het Haags Histo- risch Museum wordt van 21 januari den) tot en met 18 maart een tentoonstel- Te de galeries ling gehouden over vrijen en trou- lang van onze taak" Het college wil de 462.500 gulden invullen door een prijsverhoging van de uitgaansabonnementen (op brengst: 200.000 gulden), het belas ten van reserveringen via de VW's in het land (100.000 gulden), het slui ten van de niet-rendabele AUB-kof- fieshop (23.000 gulden) en het in stellen van een centrale kassa voor de Leidsepleintheaters (150.000 gul bezuiniging kan worden gereali seerd. In dat geval moet dit jaar een andere bezuinigingsmaatregel wor den gerealiseerd. Het AUB-bestuur heeft het colle ge gewezen op het risico dat verho ging van de abonnementsprijzen leidt tot minder publiek. Dat heeft niet alleen voor het Uit Buro conse quenties, maar ook voor de kunstin stellingen. Door een lager bezoe kersaantal zouden deze wellicht hun programma moeten aanpassen, wat tot een verschraling van het cul tuuraanbod zou leiden. Datzelfde zou kunnen gebeuren door het be rekenen van reserveringsgelden voor VW-verkopen, aldus het be stuur. Voor de tweede fase van de bezui nigingen denkt het college aan een verandering van de formule van de Uitkrant (onder meer een abonne mentsprijs, die 250.000 gulden zou moeten opbrengen) en aan bezuini gen op de telefonische informatie (100.000 gulden). Daarover moet in juni een besluit vallen. CIRCUSTHEATER VOOR OE HELE FAMILIE fotografie'. Deelnemers aan de expositie zijn onder anderen Bastiaan In- 1500-1800. Onder de titel 'Kent, genhousz, Mare Jongsten, Kaldenbach De Vries, Robin Lutz, William versint, Eer datje mint' wordt Nederland in de periode Bellevue/Nieuwe de la Mar ernstige Reppel en Clemens Zalm. Galerie Orez Mobiel opent morgen in de residen- dacht besteed i expositie met tekenwerk van o.a. Arie Berkulin, Michel Cardena en van het meisje voorbereiding op het huwelijk, Jan Schoonhoven. bezwaren omdat het een flexibele bedrijfsvoering zou belemmeren, de opvoeding Naar aanleiding daarvan twijfelt het de jongen ter college van b en w in een brief aan de raadscommissie cultuur of deze ZATERDAG 13 JANUAR119.00 UUR TOEGANG: KIND 10,- V0LW 13,- CJP/PAS65 13,- RESERVEREN 071-410957

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19