Stoffen uit Enschede in Oriënt Express Bedrijfskleding in veel sectoren in opkomst Tafelkoelkast AEG voordelig in gebruik Bittertje Languit in modder bijkomen van alle vermoeienissen MAANDAG 8 JANUARI 1990 drijfskleding die geleverd wordt aan bedrijven zit copy right. Niet abrupt Volgens direkteur Uljee is Alexandra uniek door de snel le opzet en grote voorraden. Het bedrijf heeft 1,2 miljoen stuks kleding in alle maten en kleuren in voorraad. Verder beschikt het bedrijf over een modern computersysteem waaraan alle filialen en het moederbedrijf zijn aangeslo ten. Zo kunnen a la minute de voorraden van andere filialen gecontroleerd worden als er grote bestellingen geplaatst worden. Dat die bestellingen groot kunnen zijn blijkt uit een order van Albert Heyn: 60.000 stuks bedrijfskleding. Of uit die van de supermarkt keten De Boer: 40.000 stuks. Normaliter worden elke week 140.000 stuks bedrijfskleding geleverd en 60.000 petjes, schortjes en tabbertjes. De collectie van Alexandra bevat 350 tot 400 onderwer pen. Deze worden in een ate lier in Schotland ontwikkeld. De modellen worden niet zo abrupt aan de mode aange past als in de confectiewereld. Uljee: "Modellen worden door de jaren aangepast i het veranderde modebeeld. Belangrijk in deze bedrijfstak is de continuïteit van de ser vice. Bedrijven moeten jaren later nog bestellingen kunnen van hun specifieke kleding". Extreem ISoms krijgt Alexandra ex treme aanvragen, maar die worden door de directie meestal weer teruggebracht tot het standaardpakket. Ulj ee: "Een mooi voorbeeld daar van is Servex, de horecatak van de Nederlandse Spoorwe gen. Dat begon drie jaar gele den met een modernisering van alle 88 stationrestauraties. Deze moeten in '92 door het hele land hetzelfde eruit ko men te zien. De kleding voor het personeel werd door een speciaal bureau ontwikkeld. Het ontwerp was heel modern met schoudervullingen en uit gevoerd in pasteltinten. Ze hadden zelfs op papier specia le stoffen ontwikkeld. Maar aan twee dingen hadden ze niet gedacht: het ontwerp was onpraktisch en onbetaalbaar. Wij brengen ze dan weer met beide benen op de grond". Energiebesparing is nog steelis een thema bij het op de markt brengen van nieuwe produkten. Bijzon der laag is het stroomver bruik van de nieuwe koel kasten in tafelmodel van AEG, de Öko-Santo (Öko staat voor Eco). De nieuwe tafelkoelautomaten heb ben een zeer dikke en ef fectieve 500 mm dikke iso latie van polyurethaan- schuim, tweemaal zo dik als gebruikelijk en daarom 30 procent voordeliger in energieverbruik. Het programma omvat kasten met en zonder vries vak met 162 liter nuttige in houd, en met driesterren- vak van 145 liter inhoud. Per jaar kosten de appara ten aan stroom respectie velijk 40 en 48 per 100 li ter inhoud. Bij toepassing van 25 mm isolatie in ver gelijkbare toestellen is dat verbruik 62 dan wel 69. Tien jaar geleden bedroe gen de stroomkosten voor soorgelijke koelkasten nog 73, respectievelijk 123. De Eco-koelkasten heb ben een in de achterwand ingeschuimd koelcircuit, transparante leggers - elk belastbaar tot 20 kg - en driedelige vario-dozen. De apparaten kunnen desge wenst van een decorlijst worden 1 paar uitzendkrachten", - ver duidelijkt Groenewoudt. Hoe komt iemand aan het geld om zo'n bedrijf op te zet ten en hoe komt hij aan de klanten? Het antwoord is uit zonderlijk eenvoudig. "Ik had wat geld van mijzelf en een postzegelverzameling die wel iets waard was". De eerste klant werd bereikt via een kennis., Groenewoudt kreeg van hem een lift naar een gros sier in Den Haag en kwam te rug met de eerste opdracht. Een andere kennis wist een agent in Kopenhagen. De Ge- ka-directeur vertelt hoe hij 's ochtends in het vliegtuig stap te en 's avonds weer terug kwam met de zekerheid van een vaste verkoopagent. Via hem ("hij is een echte vriend geworden") heeft het bedrijf heel Scandinavië als markt. De agent heeft bovendien ge zorgd voor bestellingen voor in totaal 20 cruiseschepen. Op deze wijze heeft Geka klanten gekregen in andere Europese landen, het Verre Oosten en de Verenigde Sta ten. Nederlands geld Over wisselkoersen maakt hij zich geen zorgen. "We be rekenen alles in Nederlands geld. Koersverliezen lijden wij dus niet". Met de Neder landse Spoorwegen heeft Ge ka een vast leveringscontract. Cijfers geeft Groenewoudt niet prijs. Ook komen bestel lingen binnen via architecten of via grossiers. Een andere manier om klanten te werven lijkt het bijzondere visite kaartje dat hij heeft laten ont werpen. Er zit een stukje trijp opgeplakt. De relatie krijgt al tijd een visitekaart met de stof die hij voor zijn produkten kan gebruiken. Vervreemding Wanneer je op mijn leeftijd op je gemak in de stad wandelt, of door een warenhuis slentert, ontspannen en in aangename gedachten verzonken, en je ziet jezelf dan op zijn onverwachts in een spiegel of in een etalageruit langskomen, dan herken je die persoon die daar loopt een frac tie van een seconde niet als je zelf. Als je eigen ik. Heel, heel even denk je dat het een ander is, een ouder iemand die toeval lig naast je liep. En met een schok realiseer je je, na die mi nieme fractie, dat je het wel de gelijk zelf bent, die oudere, en niemand anders. En dat woelt je een beetje om van binnen, die lichte schok. Dat niet meteen herkennen komt omdat je een in een deel van je zelf, diep van binnen en bijna ge heel onbewust een beeld van je zelf meedraagt als midden derti ger. Niet jonger, niet als twintig jarige: nee, midden dertig, daar bleef je ongeveer steken. Zo voel je je onbewust nog, diep weg, bijna ongeweten door je zelf. En zelfs als je het ouder worden als best vredig en/aart, dan toch blijft die andere in je voortleven. De natuur maakte ergens een foutje, want je li chaam ging verder; ging door met ouder worden, maar in je binnenste bleef je eigenaardig genoeg vaag een beeld van je zelf meedragen als een stuk jon ger, En je moet steeds moeite doen om die twee samen te laten vallen. Om dat buitenwerks bij te benen. Soms vergeet je het. En dat is el ke keer weer een onthut send schokje. En hoe jonger we blijven, recht van lijf en leden, niet meer die kromgegroeide stramme mensjes van toen, hoe elastischer we rondstappen, hoe sterker die jongere diep in zal beklijven. We moeten constant leren ook inwendig te zijn zoals anderen ons zien, en steeds worden we met onze neus op de werkelijkheid gedrukt. Een heel jong iemand bijvoorbeeld die zegt: moet ik met die oude me vrouw mee, en je pas een fractie later beseft dat ze het over jou heeft. Dat beeld van binnen mis leidde je weer even, je vergat weer even je andere ik, die van buiten. En je vraagt je af waarom dat weten van je juiste beeld niet meteen ingebouwd is. Waarom het toch af en toe een miniem ogenblik niet synchroom loopt. Net zoals je, na het verlies van een kind, soms heel even, een fractie van een seconde, denkt dat je het nog hoort, buiten, bo ven, bij de tuindeur. Ook dan loopt er ergens iets niet syn chroon. Loop je even achter. Was je de realiteit even verge ten. Net als je die vergat bij het herkennen van jezelf. Als die ou dere. In elk dik mens zegt men zit een dunne die er uit wil, en zo zit in elk ouder mens een jonge die er nog uit wil. Eventjes. Maar niet meer kan. En die blijf je meedra gen, buiten je wil om. En soms vergis je je. Denk je dat je die jongere nog bent. Heel, heel even, loop het weer niet gelijk. Er werd ergens in de evolutie toch een klein foutje gemaakt. INA DE RUYTER Geka maakt exclusieve textiel voor paleizen en cruiseschepen kwaliteit. De opmerking dat zijn bedrijf een soort luxe bak ker in de textielindustrie is, beantwoordt hij met een in stemmend knikken. Bij een van de machines begint hij te glunderen. "Een speciale fixeermachine", legt hij uit. "Hebben we volgens ons ei gen ontwerp besteld bij een fabriek in Hengelo. Met opzet hebben wij enkele fouten in óns ontwerp gemaakt. Nie mand van de concurrentie kan hem namaken. De fouten hebben we natuurlijk zelf her steld". Hij geniet echt na van de truc om mededingers op af stand te houden. Hugenoten Ongeveer twaalf jaar geleden is Groenewoudt met zijn ei gen bedrijf begonnen. Hij was toen 49 jaar oud en had al 25 jaar gewerkt bij de Hengelose Trijp Weverij. "Voor ik mijn plan uitvoerde hebben wij het eerst democratisch in de fami lie besproken. En iedereen was het erover eens dat ik be ter voor mijzelf kon begin nen". Het was een onzekere tijd in de Twentse textiel, en Groenewoudt wist dat hij met een speciaal produkt moest komen om als nieuweling klanten te trekken en enige kans op succes te maken. "Wij kwamen op het idee stoffen te gaan maken die al leen vroeger werden geprodu ceerd. De Hugenoten die uit Frankrijk waren gevlucht hebben die hier geïntrodu ceerd. Stof met een staande dichte pool, die twaalf jaar ge leden in Nederland helemaal niet meer werd vervaardigd. Die werd destijds verdrongen door de goedkopere met een liggende pool. De Duitse pro ducenten zijn ermee begon nen. Voor een liggende pool zijn minder poolhaartjes no dig en dat is natuurlijk goed koper". Ook de wijze van ver ven werd versimpeld. "In fei te was het een verloedering van het vroegere vakman schap", vindt Groenewoudt. Hij laat voelen hoe dicht de poolhaartjes tegen elkaar zit ten. "Wij hebben geen enkel spanraam nodig om de kwali teit op te halen". Dat spaart wel geld, maar de prijs van de stoffen blijft hoog, geeft hij toe. "Voor de gordijnen in een gewoon woonhuis zou het veel te duur zijn". Als klein bedrijf kan Geka kleine hoe veelheden in alle gewenste kleuren en lengten leveren. Voor een grote onderneming die het moet hebben van mas- saproduktie zou dat onrenda bel werken zijn. Toch heeft het Enschedese bedrijf alleen al voor de Homerio 1500 meter stof geleverd. Belangrijk Ondanks de geringe capaci teit durft hij toch belangrijke opdrachten aan. "Wij zorgen voor voorraad. Verwachten wij een opdracht te krijgen dan maken we alleen de basis stof. Gaat het door dan hoe ven we alleen laatste afwer kingen te doen. Als we een grote order krijgen maken we bovendien gebruik van een Wie ooit meereist met de le gendarische Oriënt Express zal vermoedelijk niet bevroe den dat de stof van de pluche- zachte zitbanken afkomstig kan zijn van een Enschedees bedrijfje met niet meer dan drie vaste medewerkers. Di recteur P. W. Groenewoudt, één van de 'vaste medewer kers' van Trijpweverij Geka leest met zichtbaar plezier van een lijstje enkele grote op drachten voor. Hij is niet al leen directeur, maar ook inko per, verkoper en de verfspe- cialist. door Harry Bouts "Dit is misschien wel leuk", zegt hij wanneer hij weer een belangrijk leverantie noemt. "Aan de Russische ambassa de in Den Haag, schouwbur gen in Kopenhagen en Utrecht, een keten van uit zendbureaus, VIP-touring- cars in Malmö, het paleis van de Belgische koninklijke fa milie in Laken, de Dorint- en de Ramada-hotelketens, een hotel in Iran en het passagier schip Homerio van 35.000 ton, een van de grootste dat ooit in Europa is gebouwd". Groene woudt laat een brief zien uit Tokyo. Daarin vraagt Hotel Planning Supply, het in- koopbedrijf van Mitsubishi, prijsopgave voor cruise-pro jecten. Het wachten is nog op een orderbevestiging voor het paleis Noordeinde. Verhaal Bijna elk monster, elke ma chine en elke brief heeft een verhaal en Groenewoudt raakt nooit vermoeid bij zijn uitleg. Vóór hij zijn relaas be gint laat hij nog even de fa briek zien, die gevestigd is in een huurpand aan de Binnen haven. De opgestelde machi nes lijken technische mirakel stukjes, waarvan de leek al leen begrijpt dat zij dure ve lours afleveren van uitmun tende kwaliteit. Het woord ve lours vindt hij niet helemaal juist. "Tegenwoordig wordt velours ook gemaakt van al lerlei kunststoffen en dat doen wij'-dus niet. Daarom ge bruiken we liever het oude woord trijp". Groenewoudt legt uit dat het vakmanschap van de me dewerkers en de grondstoffen even belangrijk zijn voor de P.W. Groenewoudt, pluche voor de Oriënt Expn kort bij de echte Nederlander - voor wie wit nog altijd pas wit is als het witter dan wit is - 'niet zo favoriet. Maar daarin is verandering gekomen. De echte badliefhebber giet te genwoordig inplaats van bad- schuim of olie bij tijd en wijle klei in de kuip om vervolgens tot het nekje in de bruine prut te verdwijnen en ook nog een laagje moddermasker op het gezicht aan te brengen. En daarmee profiteert de badnympf anno 1990 van de kennis, die onze voorouders al duizenden jaren geleden be zaten, namelijk, dat klei een gunstige uitwerking heeft op het lichaam. Klei zou, zeker in combinatie met zwavel, voor een extra afvoer van afvalstof fen uit het lichaam zorgen en daardoor voor een soepeler functioneren van spieren en gewrichten. Bovendien zou den vermoeidheidsverschijn selen er minder door worden, omdat die ook voor een groot deel door afvalstoffen worden verooraakt. De fabrikanten van klei- zwavelbaden .verkopen' hun modder zelfs met de belofte dat het een uitstekende reme die is tegen een jet-lag. Iets waar Marcus Antonius hoogstwaarschijnlijk nog geen last van heeft gehad. Het is natuurlijk de vraag of zo'n kleibad echt zo heilzaam is als de reclame ons wil doen geloven. Maar voor een ieder, die goed gezond is, blijft het een grappige ervaring. En ver kwikkend is het in elk geval/* of je nu last hebt van een jet lag of van vermoeidheid na een lange dag werken. Je kunt baden in weelde. Maar je kunt ook baden in modder. En je kunt zelfs weel derig in modder baden, hoe tegenstrijdig dat ook mag. klinken. Modder is namelijk niet langer vies; maar 'heil zaam'. Althans de modder, die tegenwoordig in zakjes en tu bes wordt verkocht voor een verkwikkende 'kuur' in uw privé-kuuroord, de eigen bad kamer. Natuurlijk zijn modderba den, of liever klei-baden, van oudsher bekend. In vroegere culturen wentelde men zich al weldadig in de blubber, om vervolgens 'als nieuw' te her rijzen; besmeurd weliswaar, maar met een gezuiverd en su- perzacht huidje. Vooral de modder van de Dode Zeé was vanwege z'n hoge mineraalconcentratie ui terst geliefd. Waarschijnlijk legde in de Romeinse tijd Marcus Antonius om die re den beslag om het gebied rond de Dode Zee, om het ver volgens aan zijn minnares Cleopatra te schenken. Toch waren het. modderbad én het moddermasker tot voor door Ton Pagen In Groot-Brittannië heeft de ze bedrijfstak een lange tradi tie; in Nederland maakt deze sector pas de laatste vier jaar een stormachtige groei door. De Nederlandse Alexandra had dit jaar een omzet van tien miljoen gulden, een groei van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Directeur Uljee: "Wij leve ren onze kleding in allerlei kleuren: smaragdgroen, fel blauw, spville oranje, crème, khaki, flêssegroen, wijnrood, in totaal in 22 kleuren. Het verschil met modekleding is het onderhoud van de kle dingstukken. Bedrijfskleding moet gemaakt zijn van een stevige stof, die slijtvast is, Het kledingstuk moet bij in tensief gebruik op zijn minst twee jaar meegaan. Ook is de kleurvastheid en de brandvei ligheid belangrijk". Alexandra levert voorna- .melijk kleding aan de indus trie, de horeca, ziekenhuizen, cateringbedrijven, en bedrij- Bedrijfskle ding pas de laatste vier jaar in Neder land bezig aan een forse opmars. (foto GPD) ven in de amusementssector. Maar ook kleine particuliere bedrijven doen steeds vaker een beroep op Alexandra om hun bedrijf net dat ietsje meer te geven dat de klant ont houdt. "Dit komt, doordat be drijven steeds meer klantge richt worden, ze willen zich presenteren aan het publiek. Bovendien komt daar in de voedingssector bij dat de klant het idee krijgt dat aan de hygiëne wordt gedacht. Ook al volgt een snackbar alle hy giënische voorschriften, als de bediener een spijkerbroek met een slobberig t-shirt draagt schrikt dat de klant af', aldus Uljee. Veiligheid Sommige bedrijven laten niet alleen om praktische redenen hun werknemers bedrijfskle ding dragen. In de schoon- maaksector moet een schoon maker in een ziekenhuis als zodanig herkenbaar zijn; de omgeving moet kunnen zien dat hij een schoonmaker is. Veiligheid kan ook een aspect zijn. Alexandra levert werk kleding aan de KLM. Werkne mers bij de luchtvaartmaat schappij zijn verplicht deze te dragen, zodat ze op het terrein altijd herkenbaar zijn als in tern personeel. Een sector waaraan niet zo snel gedacht wordt als het gaat over bedrijfskleding is de amusementssector. Dat kan verschillen van een zangkoor dat kleding nodig heeft voor optredens tot een bestelling van Joop van den Ende Pro ductions die voor een show bijvoorbeeld 500 koksmutsen of strohoedjes nodig heeft. Alexandra levert ook aan Mai- son van den Boer, het beken de cateringbedrijf dat exclu sieve party's verzorgt. Naast het filiaal in Raams- donksveer heeft Alexandra een voor het publiek toegan kelijke winkel in Rotterdam. Scholieren van beroepsoplei dingen als de bakkersschool en de hotelschool kunnen hier hun kleding kopen. Maar ook kleine particulieren en huis vrouwen kopen steeds vaker bedrijfskleding, al of niet met een tekst of een logo. Kwaad willenden kunnen echter niet de werkkleding met logo van Albert Heyn kopen, om eens in de opslagruimtes rond te Öp alle specifieke be Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker her kenbaar te zijn voor de klant. Vroeger stond er alleen een logo van een bedrijf op het briefpa pier, tegenwoordig heeft een beetje bedrijf een ei gen huisstijl, compleet uitgevoerd in aangepaste kleding met het embleem en de kleuren van het be drijf. "Mensen denken bij be drijfskleding vaak aan overalls of horecakle- ding. Wij leveren ook kostuums, moderne over hemden, buitenkleding, positiekleding, blouses en bodywarmers", zegt Nic Uljee. Hij is direc teur van de Nederlandse tak van het meer dan honderd jaar oude Britse bedrijf in bedrijfskle ding 'Alexandra'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11