Jongeren op zoek naar echte solidariteit 'Ondanks etiketten, toch gereformeerd' Europese bijeenkomst van Taizé dit maal in Poolse Wroclaw Tweede jubileumboek over 150 jaar gereformeerd Rijnsbrug Afgelopen week vond in de Poolse stad Wroclaw een Europese jongerenbijeenkomst plaats, georganiseerd door de Franse communiteit van Taizé in nauwe samenwerking met het Poolse vakverbond Solidariteit. Meer dan vijftigduizend jongeren ujt Oost- en West-Europa namen aan deze bijeenkomst deel. Zij ontmoetten elkaar in gebedsvieringen, in werkgroepen en op straat en bogen zich over de vraag hoe innerlijke contemplatie en daadwerkelijk solidariteit met elkaar te verenigen zijn. Een persoonlijk verslag. WROCLAW (GPD) - 'Lau- date Dominum, laudate Do- minum, omnes, gentes, al-le- lu-ja. Laudate dominum, laudate Dominum...' Uit dui zenden kelen stijgt het uni versele 'Loof de Heer' op naar het dak van de immens grote kathedraal van Wro claw. Er loopt een rilling over mijn rug. Maar ik weet niet of dat komt door het in tens en zuiver gezongen lied of door de kou in de kerk, waar ik inmiddels al weer bijna een uur zit. Ik kijk om me heen. De kou schijnt de rest van de mensen niet te deren. Vol overgave wordt nogmaals een al-le-lu-ja in gezet. door Robert van de Woestijne Wroclaw op de grens van '89 en '90. Wat beweegt duizenden jonge ren om in een tijd waarin kerk en ge loof nog slechts een ondergeschikte rol in Europa spelen zo massaal hier naar toe te komen? Ik heb het me deze week vaak afgevraagd. Uit ge sprekken met deelnemers is me ge bleken dat velen op zoek 'zijn naar de zin van het leven of in Wroclaw (opnieuw) inspiratie proberen te vinden. Anderen komen louter voor de gezelligheid of omdat er in Wro claw zulke goede mogelijkheden zijn om andere jongeren te ontmoe ten. Met name de jongeren uit de Oostbloklanden zijn zeer talrijk ver tegenwoordigd. Die ontmoetingsmogelijkheden zijn legio. Drie keer per dag vindt er een gezamenlijke gebedsviering plaats met als ingrediënten: Taizé- liederen, veel momenten van stilte en de dagelijkse meditatie van prior Roger Schütz, de man die vijftig jaar geleden in het Franse dorpje vlakbij Cluny de broederschap stichtte. Tussen de gebedsvieringen in is er gelegenheid voor ontmoetin gen in kleine groepen in een van de honderdtien parochies van Wro claw en omgeving die medewer king aan het gebeuren verlenen. Verder zijn er diverse thema-bij- eenkomsten. En dan niet te verge ten het informele circuit: de straat, de kroeg, de pleinen en de velden van Wroclaw waar de duizenden zich 's middags en 's avonds te goed doen aan een broodje, een stukje kaas, een appel, een blikje bonen en een pakje biscuit. De communiteit van Taizé heeft soberheid hoog in het vaandel.staan. Gastvrijheid Alle deelnemers zijn ondergebracht bij Poolse gastgezinnen en dat is uniek in de geschiedenis van de Eu ropese jongerenbijeenkomsten, die sinds 1980 georganiseerd worden. Ter vergelijking: in Parijs (miljoe nen inwoners) waar vorig jaar de Europese ontmoeting georgani seerd werd, kon slechts een derde van de deelnemers bij gastgezinnen ondergebracht worden. In Wroclaw (700.000 inwoners) waren er gastge zinnen over. Dat is tekenend voor de Poolse gastvrijheid. De armen hebben kennelijk minder te verlie zen dan de rijken. De meeste Polen zijn in zeer klei ne twee-kamerwoningen gehuis vest. Dat geldt ook voor het gezin van Stanislaw Ilköw dat mij ont vangt. Zij staan hun echtelijke bed aan mij af en slapen zelf met hun dochter op de grond in de woonka mer. Protesten halen niets uit. En de uit Nederland meegebrachte ca deaus worden pas na lang aandrin gen morrend geaccepteerd. "Een gast in je huis ontvangen is hetzelf de als God in je huis ontvangen", zegt Ilköw. Als iK de volgende mor gen wakker word, ligt er een Zweed naast mij in bed. De Poolse gastvrij heid is kennelijk grenzeloos. De dagen die we in het gezin Ilköw doorbrengen, worden wij bij zonder goed verzorgd en moeten we ontzettend veel eten en drinken. "Deze bijeenkomst vraagt veel van jullie, dus moeten jullie in een goe de conditie zijn", vindt Ilköw. De verhalen van andere deelnemers vertonen opmerkelijke overeen komsten. En dat ondanks de zeer slechte economische situatie in het land, waardoor veel Polen getroffen worden. Gemiddeld verdient een Poolse arbeider op dit moment on geveer tussen de 300.000 en 400.000 zloty per maand. Dat komt neer op ruim honderd gulden. In de week dat ik in Polen ben gaan de prijzen van kolen met 600 procent omhoog, die van elektriciteit en aardgas met 400 procent, de spoorwegtarieven met 250 procent en de benzineprij zen met 100 procent. Broeder Rger Schütz *rechts) praat moeting werd gehouden. De Poolse jongeren zetten zich schrap voor de komende winter, maar raken niet uit hun evenwicht. "We redden het wel. We hebben nu veel meer kansen dan onder de vori ge communistische mafia. Die dacht alleen maar aan zichzelf en niet aan het volk" zegt Jarek Mat- nijön, student geschiedenis aan de Universiteit van Wroclaw. Hij moet maandelijks zien rond te komen met een beurs van 180.000 zloty, on geveer vijftig gulden. Roemenen zijn er nauwelijks te vinden tijdens deze Europese ont moeting. Wel spelen de gebeurte nissen in Roemenië op de achter grond een belangrijke rol. Meerma len maakt broeder Roger Schütz van zijn voornemen gewag een be zoek te brengen aan Roemenië uit solidariteit met het zo zwaar getrof fen volk. Ook maakt hij nog tijdens de ontmoeting bekend dat de Ghan- di-vredesprijs, die Taizé ieder jaar uitreikt aan personen die zich ver dienstelijk hebben gemaakt op het terrein van vrede en vertrouwen, zal worden uitgereikt aan een willekeu rige Roemeense vrouw. Daarmee worden symbolisch alle Roemeense vrouwen geëerd die hebben geij verd voor vrede in hun land. Bij de verhalen die de jongpren uit het Oostblok tijdens de ontmoe tingen vertellen over hun strijd om het bestaan, steken de verhalen van de ruim tweehonderd Nederlandse deelnemers schril af. Op de vraag tijdens een apart georganiseerde Nederlandse ontmoeting hoe in de eigen thuissituatie gestalte gege ven moet worden aan de oproep van Taizé te werken aan vrede en onder linge solidariteit, kunnen de Neder landers nauwelijks een antwoord geven. Verzoening Dat moet een ieder namelijk zelf uit maken, want daar geeft de commu niteit van Taizé geen gebruiksaan wijzing voor. Wel suggereert broe der Roger in zijn meditaties om aan de basis van de kerken kleine groe pen van jongeren te vormen om el kaar te inspireren en te stimuleren. "In deze tijd van veranderingen mo gen we niet stil blijven staan. We moeten actief zijn. We moeten zo wel in Oost als in West initiatieven ontplooiien om èèn familie te vor- Tijdens de jongerenbijeenkomst wordt opnieuw duidelijk hoe ge zichtsbepalend broeder Roger is voor de uit negentig mannen be staande broederschap. Broeder Ro ger houdt alle medidaties. Hij wordt als hij ergens gesignaleerd wordt met in zijn kielzog altijd een sleep kinderen, volgens Roger het sym bool voor de toekomst met groot respect bejegend. Is hij de goeroe van Taizé? De Nederlandse broeder Rob (33), die twaalf jaar geleden in de gemeenschap intrad, wil daar niets van weten. "Roger is onze broeder. Hij is enkel degene die naar buiten treedt. Dat is goed, want dat is zijn taak, net zo goed als het mijn taak is om me te belasten met de opvang van ouderen die naar Tai zé komen". Over de taak van Taizé als ge meenschap nu en in de toekomst is broeder Rob heel duidelijk. "Op kerkelijk terrein wil onze communi-' teit werken aan de verzoening van de christenen. De kerkelijke ver deeldheid is in onze ogen een vloek". Overigens is herstel van de kerkelijke verdeeldheid geen doel op zich. "Nee, maar als de christe nen zich met elkaar verzoend heb ben, kunnen zij gezamenlijk gaan werken aan een wereld van vrede en onderlinge solidariteit. Wij vragen ook aan jongeren om zich in te zet ten voor dit doel in een permanente pelgrimage van vertrouwen op aar de". Strijd Mooie woorden, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. Dat blijkt bij voorbeeld al als ik na de laatste dienst, waarin broeder Roger op nieuw oproept tot vrede en onder linge solidariteit; tegenover de kerk in een winkel een souvenir probeer te bemachtigen. Er ontstaat een strijd op leven en dood in een over volle winkel tussen Italianen en Duitsers die hun stapeltje bankbil jetten tot de laatste zloty wensen te besteden. In het gedrang kan maar nauwelijks een handgemeen voor komen worden. Als ik eindelijk weer buiten sta hoor ik uit de kerk opnieuw de klanken van het Lau date Dominum. Er loopt weer een rilling over mijn rug. RIJNSBURG In november verscheen in gereformeerd Rijnsburg een boek ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan: 'Dankbaar gedenken vertrouwd vooruitzien'. En vorige maand kwam er weer een boek over anderhalve eeuw, gereformeerden in Rijnsburg: 'Van herders en schapen'. In de beschrijving van de periode tot de oorlog komen de boeken aardig overeen, maar in de terugblik op de periode vanaf 1945 is een wereld van verschil. Want in april '45 vond de Vrijmaking in Rijnsburg plaats... door Wim Schrijver Voor degenen die niet zo goed weg weten op de kerkelijke kaart in ons land is het tamelijk verwar rend: beide boeken zijn uitgege ven door de Gereformeerde Kerk ter plaatse. Maar, en daar zit 'm de onduidelijkheid, de ene gerefor meerde kerk is de andere niet. 'Van herders en schapen' is een uitgave van die gereformeerden,, waar voor de duidelijkheid ook wel tussen haakjes vrijgemaakt aan wordt toegevoegd. Maar zelf gebruiken de 'vrijgemaakten' die aanduiding bij voorkeur niet. Wat in dit tweede jubileum boek met gereformeerd wordt aangeduid, zouden anderen dus vrijgemaakt-gereformeerd noe men. En wat in de regel gerefor meerd genoemd wordt, heet sy- nodaal-gereformeerd in 'Van her ders en schapen'. Voor een bui tenstaander komt dat vreemd over, maar voor de betrokkenen is het een principieel punt. Want sinds de Vrijmaking zijn er twee gereformeerde kerkverbanden die zichzelf als de juiste voortzet ting van de Herk zien, die in de Het gebouw van de Gerefor meerde Kerk (vrijgemaakt) in Rijnsburg. i de vorige eerste helft ontstond. De auteur van 'Van herders en schapen', de in Rijnsburg. gebo ren dominee Jac. van Nieuw koop, over de aanduiding gerefor meerd: "Wij waren het in de veer tiger jaren, toen zich gerefor meerd noemende synoden en kerken ons van die erenaam be roofden. Wij zijn het, ook al krij gen wij van links en van rechts het etiket opgeplakt van funda mentalisten, splinterkerkje, Stap horstervariant, kortzichtige con- servatievelingen, eigenwijze één endertigers, farizeese fanatieke lingen". Onoverbrugbaar Hij stëekt ook de hand in eigen boezem. Want, zegt hij, "er is geen bladzijde kerkgeschiedenis te schrijven zonder dat de menselij ke zonde aan alle kanten opduikt, tot in het leven van de allerheilig- sten. Kerkgeschiedenis draagt geen kronen of kroontjes aan voor kerkmensen, maar neemt hun juist alle kronen en kroontjes af". Maar, desondanks, mag vol gens Van Nieuwkoop gezegd worden dat in al die 150 jaar, on danks alle menselijke fouten, de goede strijd is gestreden. In zijn boek neemt Van Nieuw koop er alle ruimte voor duidelijk te maken waar het in de Vrijma king om ging. Ondanks verzoe ken van het grootste deel van de gereformeerde kerken, heeft de synode toch in oorlogstijd enige zaken rond verbond en doop, die in strijd waren met de belijdenis, dwingend opgelegd, waardoor velen in gewetensnood kwamen, aldus de dominee. Ook in Rijns burg waren er die zich 'vrijmaak ten'. In het voorjaar van 1945 ging het om ruim tweehonderd leden. Van Nieuwkoop: "Wat in 1945 niet kon worden gedroomd, is nu in de synodaal gereformeerde kerken werkelijkheid geworden. Tussen hen en ons ligt niet maar een tijdsverschil van jaren, waar in we uit elkaar zijn gegroeid, maar een onoverbrugbare geeste lijke kloof. Synodaal gerefor meerde mensen moeten al die drukte rondom de vrijmaking achteraf wel belachelijk vinden. Geen sterveling pra,at er toch Kritiek Hij vervolgt: "Welke dominee kent nog wat bijzonderheden uit die tijd, weet de hoofdlijn van de strijd nog aan te wijzen? Er zijn wel andere dingen, die de aan dacht vragen. Hoogleraren, domi nees, docenten en ouderlingen: ze mogen allemaal .rustig en publiek verklaren, dat zij op dit punt van de Heilige Schrift kritiek hebben; dat zij het met dat punt van de confessie niet eens zijn. Geen ker kelijke haan, die er nog naar kraait". Hét was dergelijke kritiek waar de gereformeerd-synodale domi nee J. Cziria op inging tijdens zijn toespraak, medio november, bij de opening van een tentoonstel ling in zijn kerk. Hoewel hij zich in veel van dergelijke kantteke ningen kon vinden, stelde hij de gereformeerd-vrijgemaakten toen ook de vraag of bij hen wei eens de gedachte was opgekomen dat zij medeverantwoordelijk heid dragen voor de situatie in de 'gewoon' gereformeerde kerken. Van Nieuwkoop haakte daarop weer in tijdens zijn toespraak, op de jubileumviering in de gerefor meerd-vrijgemaakte kerk, vorige maand. Iedere medeverantwoor delijkheid wees hij toen van de hapd. "De vier broeders die in 1945 vooraan gestaan hebben in de strijd van de Vrijmaking In Rijnsburg, hebben er niet over ge piekerd om uit de Gereformeerde Kerk te gaan. En er is op mijn hoofd nooit één haar geweest die er aan gedacht heeft uit de Gere formeerde Kerk te gaan". 'Muiters' De vier broeders waar Van Nieuwkoop over sprak, komen natuurlijk ter sprake in zijn boek. Evenals het oordeel van de toen malige predikant, Hendrik Post, die in een brochure over 'muiters' sprak. Daarnaast is er ruim aan dacht voor al die andere jaren. Van de diensten in de woning van Kaatje Pauw, 150 jaar geleden, tot de 'rust en groei na de storm' van de Vrijmaking. Het laatste hoofd stuk is geheel gewijd aan het feit dat de kerk sinds 1964 zendende kerk is voor de evangelieverkon diging op Curasao. Het boek kost 29 gulden vijftig, is uitgegeven door Groen en Zoon in Leiden en is in de boekhandel verkrijgbaar. LEIDEN: Herv. Gem. Hoo'gl. kerk geen dien sten; Marekerk 9.45,12 oec studentendienst, 5 ds Balke 's Graveland; Maranathak. (L. Mors- weg) 10 ds Rietveld; Oecumenische geloofs gemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 en 11.15 vic Vd Wel en pastoor V Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds Eekhof; Bevrij- dingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Nauta, 5; Vre- desk. (Burggravenl.) 10 ds Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Smallbrugge; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds V Bei- num. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds Hemmes. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie hen/, gem.; Petrak. (Surinamestr.) geen dien sten; Oude Vest 10 ds Alblas; Maranathak. zie hen/, gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; be jaardenhuis Groenhoven 10 kand Vermeer; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Carlier Hilversum. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 hr Delemarre. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds Brüsewitz. Baptistengemeente (aula 'Nieuwer- oord', Rijnsburgerweg 124)" 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelste'gr. 3) 9 en 10.30 ev Vd Sande. Evangeliecentrum-Pink- sterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Ei kerbout. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevende dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstu die, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Weten schap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 10, 11, 12. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Rooms- Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensin gel zat. 7, zo. 9.30 en 11Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7, zo. 10.30 en H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.3&9.30 ds Verseput AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds Groe nendijk Scheveningen, 7 ds Krispijn Leiden. Geref. Kerk 10 ds V Wijngaarden, 6.30 ds Fernhout Alphen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Eèrland Putten. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10.30 ds Jonkman, 6.30 ds 't Hooft; Kruiskerk 10.30 ds 't Hooft; Opstandingskerk 10 ds Ommering ha, 6.30 ds V Wijngaarden SoW-dienst; G. Herderkerk 10 ds Nieuwen- huis, 6.30 ds Taselaar; De Bron 9 en 10.30 ds Taselaar; Ashram (Marsdiep) 10 ds Baane; Oudshoornse kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Ouwendijk, 6.30 ds Hei koop Vreeswijk. Geref. Kerk Mar.kerk 10 en 6.30 ds Wilschut; Salv.kerk 10 ds Fernhout. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Louwerse, 4.30 ds Janse Oegstgeest. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds Vd Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 ds Koekkoek, 6.30 ds Vd Zeeuw. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr Süssen- bach. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrik- str. 54) 10. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgen- stersch. Briljantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag \>an de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen opgave. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds Goossen Waddinxveen, 6 ds Exalto. Geref./Herv: Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweitzerstr.-Bern- hardstr.) 10 geen opgave. Geref. Gem. 9.30 en BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Jansen Gouda, 6.30 kand Zorge Ouderkerk; Salv.kerk 10 en 6.30 ds Vd Hoef; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds Wisgerhof Amersfoort, 6.30 ds De Vreugd. Geref. Kerk 10 ds Zout man, 6.30 ds Huisman. Geref. K. Vrijg. (Ich- thusk.) 9.30 en 5.30. Geref. Gem. (Stations weg 17) 10én 6.30. Evang.-Luth. Gem. geen opgave. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds Jansen, 6.30 ds Ommering Alphen; De Stek 9.30 ds De Jong. Geref. Kerk 9.30 ds V 't hoff, 5 ds De Jong. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Oosting, 5 ds Vd Steege Papendrecht. Geref. Gem. 9.30,7 ds V Aalst. Volle Evang.gemeente 'Bet hel' (Burg. Colijnstr. 83) 9.30 hr V Steenis. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9 ds Jonkman Alphen, 6.30 ds Ouwendijk Alphen. Geref. Kerk 10.30 ds Huisman, 5 ds Elderman Bode graven. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 11; Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 en 5 ds Rothfusz gezamenlijke d. Geref. Kerk ('Hoeksteen') Jozefk. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 kand v Eek Lei den en ds Knorth Leiderdorp. Rk Kerk zat. 7, i Sloof, 6.30 ds De Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10, 5 ds Cziria Rijnsburg. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10ds Visser. 6 ds Christ; O. Kerk 10 ds Ten Voorde, 6 ds Volk; Ichthusk. 10 ds Bogaard, 6 kand V Beelen; Pniélk. 9.30 ds Volk, 6 ds Smaling Rijnsburg; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds Stam, 6 ds Vroegindeweij. Overduin 2.15 ds Vd Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen- college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds Nieber. Ge ref. Kerk Vr.kerk 10 ds Gesink Noordwljk, 5 ds V Breevoort; Triumfatork. 10 ds V Breevoort, 5. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 10. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. bapfistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds Visser ha. Marinekapel za 5.30 eucharistie, zo 10.30 ds V Melle. Soefibeweging (einde Zd-boule- vard) 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 9 ds Moll Alphen, 7 zie geref kerk. Geref. Kerk 10 dr Bade Alphen, 7 ds Pannekoek Oegstgeest. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Westera-Franke, 6.30 ds Stege- man; Scheppingsk. 9 en 10.30 hr Lietaert Peerbolte. Leythenrode 10. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brommet, 10.45 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofd- str. 73) 10 en 4.30. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 hr Hoffenaar Voorhout. Geref. Kerk 9.30 ds Zijl Oude Wete ring, 7 ds De Reus. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Brons geest Leiden, 7 ds ds Delhaas Middenmeer; Pauluskerk 10 ds De Gelder. Geref. Kerk 10 en 5 ds Boswijk ha. Geref. K. Vrijg. (Prinsessèstr. 1) 9 en 4.30 ds Geersing. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 zie chr geref kerk, 7 ds Vos. Chr. Geref. Kerk 10 ds Vos gez dienst met Ned Ge ref, 4.30 ds V dijken. Geref. Gem. 10 en 4. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Spaargaren. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Maria- kerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7. zo. 10.30. Katwijk aan Zee, 6.30 kand Henzen Leider dorp. Geref. Kerk 9.30 ds Buikema Alphen. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds V Niel Rijnsburg, 7 ds Cate Aalsmeer. Geref. Kerk 9.30 en 6.30. Chr. Geref. Kerk 9.30 br Bok horst, 2.45 ds V Sorge. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. laat) 10 ds Terlaak Alphen, 7 hr Schreuder. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vde Lee, 5 ds Vd Bergh; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds Vd Plas Zwijndrecht. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Elgersma, 5 ds Vd Lee; Vinkenl. (Binnen) 10 ds Roosjen, 7 ds Elgersma. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Elgersma. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 hr Buis Heemstede. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Bin nen zat. 7, zo. 9.30 en 11De Ark (Pickeplein 1 10 hr V Duin, 7 gebedsd. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Scholte gezamenlijke dienst; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Vegter; Pauluskerk 10 ds Eggink- Hoog; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 da Duhoux-Rueb, 7 da Eggink-Hoog. Geref. Kerk 10 ds Plomp ha. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30 ds Reitsma Almere, 4.30. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds Jan- se, 4 ds Janssens Alphen. Van Wijckerslooth 4 ds Rijksen ha. Endegeest 10 pater Boshou- Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Herv. Gem. 9.30 ds V Mourik, 6.30 ds De Haan. Geref. Kerk 9.30 ds Delhaas, 5 avondgebed. Chr. Geref. Kerk 9.30, 7 ds Beekhuis Rotterdam. Remonstr. Gem. 10 dr Cramer Leiden. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds Driebergen RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds V Dok Alphen, 7 ds Stam Katwijk. Chr. Geref. K. 9.30, 2.15 ds Bouw Urk. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds Smaling, 5 ds Wagter; Bethelkerk 9.30 ds Wagter. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Terpstra, 5 ds Snel; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds snel, 5 ds Verschoor; Maranathakerk 9.30 ds Verschoor, 5 ds Terpstra. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Zandbergen Dokkum. Chr. Ge ref. K. 9.30 en 5 ds Den Butter Urk. Evang. Christengem. (aula mavo) 10'hr Vd Laak Kat wijk ha. Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 de Keuning, 7 ds Vollebregt. Geref. Kerk 10 ds Biewinga, 7 ds Vollebregt. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds V Smeden Rijswijk. Ned. Prot. Bond (Jul- .laan 17) 10.30 dr Verheus Haarlem. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 hr Bergman Kat wijk aan Zee, 6.30 ds Groenendijk Schevenin gen. Geref. Kerk 9.30 ds De Reus, 6.30 ds Vd Kooi Leimulden. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds Grmans Sassenheim, 6.30 ds Boogert Voorburg. Ge ref. Kerk 9.30 ds Feenstra Berkel, 3.30 ds Zandbergen Dokkum. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 5.30. Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. Aula- basisgemeenschap 10.30 agapè-viering in Rk Kerk Will.kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds Achterberg Leiden, 5 ds Zijl gez jeugdd. Geref. K. 9.30 ds Vd Kooi Lëimuiden, 5 ds Zijl. Remonstr. Gem. 10 dr Meijering. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Ouwerkerk Ridderkerk, 5 ds Kunz; Hoeksteen 9.30 ds Kunz,.6.30 ds Schipaanboord; Bethelk. 9.30 ds Verspuij Goudriaan, 5 ds Goossen; Rehoboth-school 9.30 kand Groenenboom Capelle; Imm.kerk 10 drs De Buin Reeuwijk, 5 Ontm.kerk 9.30 ds De Moor. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Scholte. Chr. Af- gesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Ge ref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Re- r. Gem. 10 lb V Kakerken Soest. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Schaap, 7 zie Kruispunt; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds De Zwart ha. 7 zie Kruis punt. Herv. evang. op geref. grondslag (kerk geb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds De Jong Schoonrewoerd, 4.30 ds Groenenberg Oud Beijerland. Hulp en Heil- kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 dr Ver- heule zangd. Geref. Kerk 10 ds Ledegang ha, 7 ds Ledegang. Geref, K. Vrijg. (Bachlaan) 10.45 ds Geersing, 4.30. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30: M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds Buitelaar Rotterdam; Kie- vietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser; Mes- siask. 10 ds Janse de Jonge; Dorpscentrum 9.30 ds Vd Bergh Noordwijk. Geref. Kerk Zijl laan 10 en 7 ds Vd Woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Fockema Andreae. Rk kerk St Jozef za 7, zo 9.30 en 11Will, za 7, zo 9.30 en 11, GH kerk za 7, zo 10.30. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds Rijksen Wijk bij Duurstede, 6.30 ds Jonkman Alphen. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 hr Broek Oegstgeest. Ned. Prot. Bond (De Wijk, Schoolstr. 20) 11 pa ter V Sasse v Ysselt. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Haan. 7. Geref. Kerk 9,30 hr Schreuder, 7 ds Ribbe- rink Rijnsburg. ZOETERWOUDE. Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan za 7.30, zo 9.30; Chr. Dienaark. za 7, zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 ds 't Hooft Alphen. 6.30 ds Ter Bals Alphen. Geref. Kerk 10 ds Elderman Bodegraven, 6.30 ds De Meij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 15