D Q Een tiener en de tijd die maar niet stil staat Honden en een rose strik Terry Jones regisseerde'Erik de Viking' 'Rol voor John Cleese was een vergissing' BIOSCOPEN 'Back to the future II'; regie: Robert Zemeckis In een interview heeft acteur Mi chael J. Fox de film 'Back to the future, part II' van Robert Ze meckis vergeleken met een acht- baanrit van twee uur. Die vergelij king doortrekkend kan worden ge steld, dat het oorspronkelijk niet onaardige concept van 'Back to the future' tot je reinste kermisvermaak is verworden. Meer nog dan bij het eerste deel kijk je je qua technische trucs de ogen uit. Maar voor de gou den vondst van de zoon die reizend door de tijd zijn ouders als leeftijd genoten ontmoet en alles op alles moet zetten om zijn moeder niet op hem verliefd te laten zijn maar op de kluns die zijn vader moet worden, is plat maakwerk in de plaats geko- Geen wonder als je bedenkt dat het scenario voor deel drie al ge schreven werd toen deel twee nog opgenomen moest worden en ver volgens beide delen in een ruk door werden geproduceerd, om de pro- duktiekosten te drukken en (hoe ironisch) de tijd voor te blijven (want hoe lang nog is Fox geloof waardig als tiener). Wie het eerste deel zag, weet dat de excentrieke geleerde 'Doe' Brown (Christopher Lloyd) een tijd machine heeft uitgevonden en dat hij daarmee samen met zijn jonge vriend Marty (Fox) experimenteert. In deel twee komt Doe, zoals aan het eind van deel een al werd aange geven, hals over kop naar 1985 terug uit de toekomst omdat daar, om pre cies te zijn in het jaar 2015, iets op het criminele vlak mis dreigt te gaan met Marty's zoon. Marty moet dus mee naar 2015 om zoonlief op het rechte pad te houden. Als die klus is geklaard, reizen de twee weer naar 1985. Maar omdat Marty's aartsrivaal Biff (Thomas F. Wilson) do tijdmachine stiekem voor een rotgeintje heeft gebruikt, is de we reld van 1985 tot een hel geworden. Om dat te corrigeren, moeten Marty en 'Doc' (net als in deel een) terug naar 1955. Probeer het niet te snappen, het is de moeite niet waard. De makers - naast regisseur Zemeckis (die voor het eerste deel scoorde met 'Ro mancing the stone' en erna met 'Who framed Roger Rabbit') vooral de producenten Bob Gale en Neil Canton en Steven Spielberg als 'naam in bruikleen' - zal het ook een zorg zijn. De jeugd komt toch wel kijken. Ze hebben de mond vol over 'trouw aan hun publiek', maar waar ze mee komen zijn grappen als opa die zich, zeg maar. futuristisch heeft verslikt en daarom ondersteboven door het beeld zweeft. Oubolligheid is troef, evenals knetterende bliksems en over-ac- ting. Naar scènes, waarin Fox, dan wel Lloyd, dan wel Wilson, tegelijk te zien zijn in verschillende leef tijdsfasen. kijk je als naar de vrouw met de baard. Curieus, maar wat moet je ermee. Veel energie en in ventiviteit is gestoken in het repro duceren van scènes uit het eerste deel, maar dan vanuit nieuwe in valshoeken. Het getuigt van geloof in het produkt, maar komt niet an ders over dan hobbyisme. Scene uit Back to the future 11 Aan het eind future, part II' is de reclame-spot ten en komt volgend jaar om deze voor'Back to the future, part III'ge- tijd in de Nederlandse bioscopen. Back to the plakt. Die speelt in het Wilde Wes- Er is niet eens een tijdmachine voor nodig om dat te voorkomen. Toch zal het gebeuren. RIJK VAN ROTTERDAM Kerst is niet compleet zonder nieu we Disney. Na de Sherlock Holmes fantasie 'De Speurneuzen' (1986) werd de inspiratie opnieuw in En geland gezocht. Het Dickens-ver- haal 'Oliver Twist' stond model voor de belevenissen van het jonge katje Oliver in New York. Eenzaam en verlaten loopt het in de regen over straat. Welk kind zal daartegen bestand zijn. Het vindt onderdak bij een bende straathon den. Dagelijks gaan die uit stelen voor hun baas, de goedhartige schlemiel Fagin, die op zijn beurt weer onder de plak zit van de geme ne gangster Sykes. Ja, het is hier baas boven baas. Gelukkig vindt Oliver een prettiger thuis bij een schatrijk meisje, maar hij vergeet zijn oude vrienden niet. "In New York komen al je dromen uit", wordt er gezongen. Het grimmige beeld van de wereldstad onschade lijk gemaakt met een roze strik. Is dat nog wel van deze tijd? De tekenfilm 'Oliver Co' is het regiedebuut van Disney-animator George Scribner. In technisch op zicht heeft hij het vak onder de knie, want alles ziet er keurig verzorgd uit. Datzelfde kan ook gezegd wor den van de Nederlandse nasynchro- nisatie. Aktie, sentiment, humor en liedjes wisselen elkaar netjes af. Een ontvoering, een heldhaftige redding en een achtervolging door de metro zorgen er voor dat het niet al te zoetsappig wordt. Hoewel verre te verkiezen boven het Troetelberen-geneuzel, blijft het toch een middelmatige Disney-afle- vering. Het meest opvallend is dat Oliver in feite een bijrol speelt. Net als 'The Lady and the Tramp' of'101 Dalmatiers' is ook 'Oliver' een hon denfilm. En omdat het er zo veel zijn, krijgt geen van hen de kans echt naar voren te komen. Een film zonder hoofdpersonen. Geen spre kende karakters maar een verzame ling typetjes. Waaronder een paar erg aardige, dat moet ik toegeven. LEO BANKERSEN AMSTERDAM - Terry Jones maakt een opgeruimde indruk. Daar heeft hij alle reden toe, want zijn nieuwe komedie 'Erik the Vi king' was al wereldwijd verkocht voor er een meter film gedraaid was. Bovendien vindt hij het zijn plezie rigste produktie tot nu toe. "We be gonnen met vier weken locatie fil men op Malta en alle Viking-acteurs zijn daar vrienden geworden. Ze ontmoeten elkaar nog steeds". In zijn Monty Python-tijd deed Terry de regie van 'Monthy Python and the Holy Grail', 'Life of Brian' en 'The Meaning of Life'. 'Erik the Vi king' is gebaseerd op een boek dat hij schreef voor zijn zoontje Bill. door Leo Bankersen Toen de film drie maanden gele den in Engeland in première ging, waren de reacties verdeeld. "Op de quasi-koninklijke première in Brighton (prins Edward als enige hoogheid) reageerde het publiek enthousiast. Toen ik de volgende dag de persvoorstelling in Londen binnenliep, heerste er een doodse stilte. Veel Engelse critici moesten er niets van hebben. Omdat ik te leurgesteld was door de reacties heb ik de film opnieuw gemon teerd. De huidige versie is tien mi nuten korter. Het is niet veel veran derd, maar wel hier en daar wat aan gescherpt. De mensen die een hekel aan de film hebben, hebben dat nu natuurlijk nog". Wat i s het probleem "Misschien verwachtten ze een Monty Python-film. Ik zie het meer als een sprookje. Het verschil is, dat je bij de Python-films niet hoefde te geloven in watje zag. Als kijker kon je altijd op een afstand blijven. Maal ais je bij 'Erik' je ongeloof niet opzij kan zetten en je je niet aan de fanta sie overgeeft, dan is de film niet aan je besteed". "O ja? Dat is dan een beetje on deugend. Ik heb op een gegeven moment nog wel overwogen om er een Python-film van tè maken, maar dan was het heel anders ge worden. Veel harder. Toen ik een maal besloten had dat niet te doen, wilde ik er ook geen andere Py thons bij betrekken. Ik denk dat het een vergissing was om John Cleese een rol te geven, want nu begint het toch weer op een Python-film te lij ken. Maar de Duitse distributeur wilde er beslist nog een bekende naam in hebben. Het is geweldig als je een film kunt financieren door van te voren de vertoningsrechten te verkopen. Het nadeel is dat je te maken krijgt met mensen die aller lei eisen gaan stellen". "Zo werden we door de Japan ners opgescheept met Tsutomu Se- kine, die daar een bekende komiek schijnt te zijn. Ik had geen flauw idèe wat ik met een Japanse acteur in een Viking-film moest beginnen, tot John Goldstone (de producent) op het idee kwam om hem de sla vendrijver te laten spelen. Toen ook nog bleek dat hij geen Engels sprak, hebben we zijn tekst maar onderti teld. Nu hoor je hem dus in het Ja pans schelden op die 'horizontaal- ogige' blanken. Ik ben benieuwd wat ze daar in Japan van vinden". Het begon met een kinderboek, maar het is een film voor volwasse nen geworden. Wat is er onderweg gebeurd? "Je verkijkt je misschien op het begin met die verkrachting, maar ik vind 'Erik' een echte kinderfilm die toevallig ook aan blijkt te slaan bij volwassenen. Kinderen vanaf een jaar of tien vinden het schitterend. Het is vooral het avontuur wat ze leuk vinden. Ze zullen niet alle grappen oppikken, maar je staat er versteld van wat kinderen begrij pen". "De film is wel heel anders gewor den dan het oorspronkelijke ver haal. Het boek was zelfs veel serieu zer. Daarin gaan Erik en zijn kornui ten op weg om het land te zoeken waar de zon 's nachts naar toe gaat. Halverwege ontmoeten ze de Dood, een geraamte dat 'op zijn paard over de golven rijdt. Hij ontvoert een van de Vikingen en uiteindelijk daagt hij Erik uit om met hem te schaken. Een soort Bergman-thema dus". "In het begin wilde ik dicht bij het boek blijven. Er zitten allerlei beelden m waarvan ik dacht dat ze het op het grote filmdoek goed zou den doen. Ikzelf en anderen hebben verschillende scenario-versies ge schreven, maar het kwam niet uit de verf. Het bleef allemaal nogal saai. Toen kwam ik die verkrachtings- scene tegen. Ik had die ooit eens voor iets anders geschreven, maar niet gebruikt, en ik dacht: dat is het begin van een verhaal. Uit het boek heb ik toen alleen nog gebruikt wat goed van pas kwam. Het is een men gelmoes van mijn eigen fantasie en wat Noorse en Keltische mytholo gie". "Dat kwam door een essay dat ik gelezen had, 'The justice and the Gods'. Dat ging over het verschil tussen heidense goden en het Chris tendom. Volgens dit essay waren de heidense goden onbetrouwbaar en wispelturig. Ze namen geen verant woordelijkheid voor het mensdom. Ze vertegenwoordigden de natuur krachten. Soms waren ze aardig, maar ze konden ook rampen veroor- zakenx Ze werden niet veronder steld om gerechtigheid te brengen of de problemen van de mensen op te lossen". "En toen kwamen de Christenen met het nogal totalitaire idee van een God die alles in de hand heeft en die je beloont als je aardig voor hem bent. De mensen werden zelf ontheven van hun verantwoorde lijkheid. In veel opzichten voel ik meer voor het heidense idee. Ik Terry Jones: "Je staat er versteld zocht naar een manier om dat ook in de film uit te drukken, om dat te visualiseren. Zo kwam ik op kinde ren, hoewel ik besef dat het niet he lemaal eerlijk is tegenover de kinde- (OP)NIEUW 'Back to the future II' - Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Oliver and company' - Lido, Leiden en Euro, Alphen BLIJVERS 'Theo Thea' - humor op niveau voor kinderen en volwassenen - Lido, Lei den en Euro, Alphen 'The abyss' - onderwaterepos - Lido, Leiden 'Ghostbusters II' - spokenjagers weer op pad in matig vervolg - Luxor, Lei den en Euro, Alphen 'De avonden' - overtuigend bewijs dat Reves roman verfilmbaar is - Lido, 'De kassière' - meisje wordt zwanger en gaat overvallen plegen om aan geld te komen - Euro, Alphen 'Nine and a half weeks' - Trianon, Lei- 'Indiana Jones and the last crusade' - hoogtepunt in trilogie van Steven Spielberg - Lido, Leiden en Greenway, Voorschoten 'See no evil, hear no evil' - Richard Pryor en Gene Wilder als blunderend duo - Greenway, Voorschoten 'Young doctors in love' - Rex, Leiden 'Pippi in Takatukaland' - Greenway, Voorschoten 'Platvoet en zijn vriendjes' - Green way, Voorschoten DEN HAAG 'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr. 'Wild thing - Asta, 16 jr. 'Abyss' - Asta, al. 'Theo Thea - Babylon (471656), al. 'De avonden' - Babylon, al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Babylon, 16 jr. 'Ghostbusters II' - Cineac (630637), al. 'Oliver Co'- Cineac, al. 'See no evil, hear no evil' - Cineac, al. Back to the future II - Metropole (456756), al. 'Erik the Viking' - Metropole, al. 'When Harry met Sally' - Metropole, al. 'Sex, lies and videotapes' - Metropole, 'Ghostbusters II' - Odeon, al. 'Back to the future' - Odeon, al. 'Indiana Jones and the last crusade' Odeon, al. 'Mystery train' - Studio (656402). 16 jr. 'Torch song trilogy' - Studio, 16 jr. 'A dry white season' - Studio, 12 jr. Romuald Juliette - Studio, al. AMSTERDAM -'Theo Thea' - Alfa (278806), al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa, 16 jr. 'Sex, lies and videotape' - Alfa, al. 'A time of destiny' - Alfa, 12 jr. 'Oliver Co', Alfa, al. 'Theo Thea' - Alhambra (233192), al. 'Sea of love' - Alhambra, al. Oliver Co', Alhambra, al. 'Abyss' - Cinerama, al. 'Indiana Jones and the last crusade', Cinerama, al. 'De avonden' - Calypso (234876), al. 'See no evil, hear no evil' - Calypso, al. 'Romuald Juliette' - Cinecenter (236615), al. 'Mystery train' - Cinecenter, 16 jr. 'Bagdad café' - Cinecenter, 16 jr. 'A dry white season' - Cinecenter, 12 jr. 'Ghostbusters II' - Cinema (151243), al. 'Back to the future II' - Cinema, al. 'Sea of love' - City (234579), 12 jr. 'Blind fury' - City, 12 jr. 'Batman' - City, al. 'De kassière' - City, al. 'K9' - City, al. 'Wild thing' - City, al. 'Torch song trilogy' - Kriterion (231708), 16 jr. 'Tarkovski retrospektief - Kriterion 'Mistery Train' - The Movies (245790), 16 jr. 'Yo soy el que tu buscas' - The Movies, 16 jr. 'Romuald Juliette' - The Movies, al. 'Back to the future' - Tuschinski (262633), al. 'Erik the Viking' - Tuschinski, al. 'Camille Claudel' - Tuschinski, al. 'Parenthood' - Tuschinski, al. 'When Harry met Sally' - Tuschinski, al. 'Sex, lies and videotape' - Tuschinski, al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Tuschinski, al. 'OLIVER CO' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Torch song trilogy' - De Uitkijk (237460), 16 jr. 'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk, al. TELEVISIE 'Indiana Jones and the temple of Doom' (1984) van Steven Spielberg is het succesvolle en spectaculaire vervolg op 'Rai ders of the lost Ark'. Harrison Ford neemt .het als archeoloog Indiana samen met een nacht- club-zangeres en een jongetje op tegen een een Indiase sekte, die kinderen slavenarbeid laat verrichten (zaterdag, BBC 1, 19.00 uur) Dudley Moore schittert in de kerstfilm bij uitstek 'Santa Claus' uit 1985. De eenvoudige houthakker Claus komt samen met zijn vrouw op de Noordpool terecht. De elfen daar denken dat hij Santa Claus is, de lang verwachte kerstman (zaterdag, Nederland 2, 20.29 uur). Peter Sellers verwierf grote faam met zijn vertolking van de immens chaotische Franse in specteur Clouseau. Zondag slaat hij weer toe in 'Return of the Pink Panther' uit 1974. De vrouw van een meesterdief steelt een diamant uit een muse um. Clouseau gaat op zijn be kende orginele wijze op onder zoek uit (BBC 1, 12.00 uur). 'Once upon a time in the West' is de al klassieke Italiaan s/Amerikaanse western uit 1969 Peter Sellers als inspecteur Clousseau in 'Return of the Pink Panther' (archieffoto) van Sergio Leone. Met Clint Eastwood, Henry Fonda en Claudia Cardinale. Een bende moordt een gezin uit en laadt de verdenking op een ander. Met de beroemde muziek (zondag, BBC 2, 00.40 uur). In 'Clockwise, een Engelse rolprent uit 1985 van Christop her Morahan met John Cleese en Penelope Wilton, moet een schoolhoofd een toespraak hou den. Als hij te laat dreigt te ko men kaapt hij een auto (maan dag, BBC 1, 23.20 uur). FILMHUIZEN kinderen begrijpen", (foto gpd) ren zelf. Als ik naar mijn eigen zoons en dochter kijk, denk ik dat zij het beter voor het zeggen zouden kunnen hebben dan Thatcher of Bush". Meryl Streep is komende dagen inA cry in the dark' in het Kijk- huis te aanschouwen in haar zo veelste glansrol. De film van re gisseur Fred Schepisi is ge maakt naar aanleiding van het waar gebeurd verhaal over een echtpaar dat lid is van de chris telijke sekte de Zevende Dag Adventisten. Tijdens een vakan tie in de natuur wordt hun baby gestolen door een prairiewolf, maar de publieke opinie wil dat vader en moeder hun kind van wege hun geloof hebben geof ferd. Waarna een onderzoek wordt ingesteld (vrijdag t/m donderdag behalve zondag en maandag, 19.30 en 21.45 uur). Vrouw, man en kind staan eveneens centraal in 'The acci dental tourist' van Lawrence Kasdan. William Hurt en Ka thleen Turner vormen een rela tie waarbij hij geen beslissingen kan nemen en het verlies van zijn kind niet kan verwerken en zij hem verlaat. Met behulp van een nieuwe liefde krijgt hij weer meer macht over zijn leven (Kijkhuis, vrijdag tot en met donderdag behalve zondag en maandag, 20.00 en 22.15 uur). Nog een week is 'The post man always rings twice' te zien. (LVC, donder dag tot en met zaterdag, 21.15 uur). FILMS OP VIDEO Sinds de zeer succesvolle 'E.T.' hebben vele regisseurs een war me belangstelling voor rimpeli ge, lief ogende ruimtewezens met een groot en goed hart. Ook Stewart Raffill zag wel iets in een E.T.-kloon. Hij liet een stel rimpelige mannekes maken en ging aan het werk met een ver haal over een jongetje in een rol stoel dat een ruimtewezen in be scherming neemt tegen NASA- wetenschappers. Wat originali teit betreft valt over 'Mac and me' weinig goeds te zeggen, maar daar staat tegenover dat er. vooral door de kinderen die met de ET-variant te maken krijgen, goed wordt geacteerd en dat de film barst van de afwisseling. Wie 'E.T.' niet kent en geen weet heeft van al het jatwerk zal 'Mac and me' zeer de moeite waard vinden, de anderen moeten maar denken dat ze naar 'E.T.2' zitten te kijken. RCV 2001. Oudere kinderen spelen be langrijke rollen in 'Rooftops' van veteraan Robert Wise die zijn 'West side story' in een nieuw jasje heeft willen steken. Op de daken van flats wonen jongeren. Ze vormen een sub cultuur die vaak te maken heeft met geweld en drugs. Tegen die achtergrond ontwikkelt zich de liefde tussen Jason Gedrick en Troy Beyer. Het goede camera- y/erk is van onze landgenoot Theo van de Sande. CNR Video. Nog iets ouder dan de hoofd rolspelers in 'Rooftops' zijn de twee broers D.W. Moffett en Ky le MacLachlan in 'Dreambrea- kers' van Stuart Millar. De een is een yup die een stad helemaal vol wil bouwen met wolken krabbers, de ander is een geeste lijke die liever een mooi park ziet. Tussen hen in staat pa Ro bert Loggia die weer eens laat zien wat een goede acteur hij is, ook in films die als tv-vluggertje zijn gemaakt. CBS/Fox. Een indrukwekkende film is 'Running on empty' van Sidney Lumet over een gezin dat op de vlucht is voor de FBI en dat in tern problemen krijgt als de oudste zoon verliefd wordt. Vooral de familiescènes zijn duidelijk met liefde gespeeld door Judd Hirsch, Christine Lahti en de begaafde River Phoenix. De laatste kreeg voor zijn rol een Oscarnominatie. CNR Video. In 'Stealing home' van Ste ven Kampmann en Will Aldis is tv-ster Mark Harmon een sport man die van zijn leven een rot zooitje heeft gemaakt. Als hij hoort dat een oude vriendin (Jo die Foster) is overleden en hij geacht wordt haar as uit te strooien, kijkt hij in lange flash backs terug op zijn leven. War ner Home Video. Tom 'Magnum' Selleck mag zijn tv-rol in de speelfilm 'Her alibi' van Bruce Beresford dun netjes overdoen. Hij is een schrijver die inspiratie krijgt na dat hij de zeer mooie Paulina Porizkova heeft ontmoet. Na die ontmoeting volgt een moord en dan wordt Selleck van schrijver toch vooral weer een detective die een mooie dame een handje helpt. Warner Home. Mel Smith probeerde de hu mor van zijn tv-programma 'Ali as Smith and Jones' over te brengen op de speelfilm The tall guy'. In het begin lukt dat ook als Jeff Goldblum als het hulpje van een egoïstische to neelkomiek letterlijk en figuur lijk klappen krijgt. Later loopt de film wat uit de hand als Gold blum de hoofdrol krijgt in de musical 'The Elephant man'. De kracht gaat dan van de film af al blijven er incidenteel leuke scè nes genoeg. De vrijpartij van Goldblum en Emma Thompson waarbij een kamer verruineerd wordt is prachtig. CNR Video. Veel te weinig aandacht heeft het bioscooppubliek geschon ken aan 'Loos' van Theo van Gogh. Het vernuftige, van vele lagen voorziene, verhaal over een paskamermoord wordt be heerst in beeld gebracht door ie mand die zijn vak kent en Tom Jansen, Cas Enklaar en Leen Jonge waard zorgen voor ge denkwaardige scènes. 'Loos' verdient belangstelling. RCV 2001. (foto GPD) Scene uit 'Oliver en Co'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 9