'Ook ik heb veel tegenwerking gekend' Feest der herkenning bij Leids Vocaal Ensemble 'Messiah' als muziekballet Annie Schmidt zorgt voor lünderboekenweekgeschenk Agatha Seger (88) maakt come-back met roman 'De fonkelende keten' Heijermans grootscheeps herdacht DONDERDAG 21 DECEMBER 1989 KUNST PAGIN/ 25 Kerstconcert door het Leids Vocaal Ensem ble o.l.v. Theo Goedhart, m.m.v.- Nicolien v.d. Rest, sopraan en Margot Kalse, mezzo sopraan, Roelof Balk en Wiveke Elion, viool, Etienne Verhagen, altviool, Frank den Her der, cello, Erika Marseille, contrabas, Sabi ne Kroeze, hobo, Ruud Dorst, trompet en Rijk Jansen orgel. Gehoord op 20 december in het Groene Kerkje in Oegstgeest. LEIDEN - Aan de reeks van kerstconcerten in deze donkere dagen leverde traditiegetrouw ook K&O Oegstgeest een bijdra ge. In tegenstelling tot andere ja ren hadden opvallend weinig mensen de tocht in storm en re gen ondernomen om zich in kerststemming te laten brengen. Wellicht is daar de verandering van locatie mede debet aan: dit jaar koos K&O bewust voor het kleinere en intiemere Groene Kerkje, in plaats Van de grote Wil- librorduskerk. Kerstconcerten nemen in een concertseizoen een heel eigen en aparte plaats in: sfeer en het feest der herkenning van de bekende liederen, al dan niet in een mo dern of oud jasje gestoken, zijn de voornaamste ingrediënten van een geslaagd kerstconcert. Wan neer daarbij het gebodene een goede muzikale kwaliteit heeft komt de nadruk meer op het as pect van het concert te liggen. Theo Goedhart is er met zijn me dewerkers in'geslaagd alle ele menten tot een plezierig geheel te Of het verstandig is zo'n klefin koor in het openingslied van drie kanten te laten opkomen, is ge zien de geringe ruimte en het ge brek aan onderlinge steun de vraag, maar het doorbreekt zeker de afstand tussen publiek en uit voerenden. Het Leids Vocaal Ensemble heeft zich ontwikkeld tot een strak zingend en bekoorlijk even- vlochten beiden stemmen zich wichtig kamerkoor, dat aardig wat aan kan als het eenmaal inge zongen is. Zo kwam 'Das neuge- bor'ne Kindelein' van Buxtehude (vol lelijke luidruchtige s-klan- ken) aan het begin van het pro gramma veel minder goed uit de verf dan de zetting van "Een roze fris ontloken' van Maarten Kooy, vol wrijvende samenklanken, of 'Twelfth Night' van Samuel Bar ber, een lastig te intoneren stuk, later in het programma. Het Gloria van Vivaldi voor so- praanft alt, koor en orkest is voor een dergelijk kleine vocale en in strumentale bezetting eigenlijk een waagstuk, en het pleit voor Theo Goedhart en de zijnen dat dit moeilijke werk zo respectabel gerealiseerd kon worden. Ook de beide zangsolisten hebben een al lesbehalve gemakkelijke partij, wat slechts incidenteel hoorbaar was. In het duet Laudamus te ver uitstekend en stralend. De strijkers toonden zich in Francesco Duranto's Concerto in e no 4. vaardige spelers met veel begrip voor de barokke speel- techniek, maar met soms te wei nig aandacht voor de afwerking van details. Vooral slotnoten wer den nogal eens onbarmhartig de wereld in geschopt, en deden daarmee het overigens verzorgde spel teniet. Dat de begeleidingen van de kerstliederen en de orkest partij van Vivaldi, waar hobo en trompet zich bij de strijkers voeg den, niet altijd sluitend was, is voor een ad hoe ensemble met weinig gezamenlijke repetities niet zo ongewoon. Zoals de kersttraditie wil nam samenzang van de bekende kerst liederen een belangrijke plaats in, evenals de met gulle hand uitge deelde chocolade kerstkransjes in de pauze. MIES ALBARDA gaat om het werk. Het schrijven zélf maakt mij gelukkig. Bij het schrij ven van 'De fonkelende keten' kon ik afdalen in een wereld die nog toe gankelijk was omdat ik mijn kind zijn nog niet had verloren. Schrij vers, goede schrijvers tenminste, lij ken wel wat op kinderen. Zij slagen er als het ware in om de wereld nog te zien met onverbruikte zintuigen, als nieuw". "Nee, zoals ik al heb gezegd, met het reilen en zeilen van de literaire wereld heb ik me nooit zo bezigge houden. Het was daar niet altijd pais en vree. Ook ik heb veel tegen werking gekend. Iemand schreef eens: er zijn daar veten op leven en dood. Laatst las ik in het NRC-Han- delsblad de vraag: welke schrijver zou u het liefste vermoorden? Dat een krant van standing zoiets publi ceert! Ik heb genoeg contacten ge had, dat wel, onder andere met Frans C oenen, Herman Robbers en Nijhoff. Vooral van de laatste heb ik steun ondervonden. Zij allen heb ben werk gemaakt waarvan er een vonk naar de lezer overslaat. Veel bekroonde boeken van nu zeggen mij niets. Dat is een zwaar karwei om die te lezen, ze houden je niet in hun greep". Hoe denkt u over de dood? "Misschien kan ik daar het best op antwoorden met 'een vers dat ik eens heb geschreven. De laatste strofe daarvan luidt: 'Als deze vriend zijn armen breidt/splijt lijf en ziel en neemt een eind/deez' bittre onvolkomenheid' Mag ik het hierbij laten? Johan Kaartprijs voor van 't Hek AMSTERDAM - Cabaretier Youp van 't Hek is gisteravond in het Am sterdamse theater de Kleine Kome die verrast met de Johan Kaartprijs voor zijn hele werk. De cabaretier kreeg de theaterprijs, die eerder aan John Kraaykamp en Willem Nijholt werd uitgereikt, na een voorstelling van zijn Oudejaarsconference, die op 31 december door de Vara-televi- sie wordt uitgezonden. Youp van 't Hek toonde zich dui delijk verrast, toen één van de jury leden na de voorstelling waarin hij ruim een uur lang het kleinburger dom op de hak had genomen, het podium betrad en op gedragen toon gedeelten uit het juryrapport begon voor te dragen. "Niet alleen is er een constante lijn van progressie en kwaliteit te bespeuren, maar ook weet hij steeds opnieuw te verras sen". Terwijl het jurylid vooral Van 't Heks voorlaatste voorstelling Hond op het IJs prees, trok de caba retier voorzichtig een gekke bek. Toen hij de prijs, waaraan een geld bedrag van tienduizend gulden is verbonden, eenmaal had, vroeg hij om stilte van het publiek en beperk te zich, toch enigszins ontroerd, tot "bedankt". De jury bestond uit Berend Bou- dewijn, Joop Bromet, Ted Mooren, Ton Vorstenbosch en Wim Bary. José Carreras naar Nederland AMSTERDAM (ANP) - De Spaan se tenor José Carreras geeft op 14 maart een recital in de grote zaal van het Concertgebouw in Amster dam. Het repertoire is nog niet defi nitief vastgesteld maar er zal een keuze worden gemaakt uit Italiaan se (bel-canto) liederen. Carreras be sluit zijn recital waarschijnlijk met een aantal opera-aria's. Carreras, die ernstig ziek was, treedt sinds ruim een jaar weer beperkt. Nieuwe beheersvorm voor Muziektheater AMSTERDAM (ANP) - Het Muziektheater in Amsterdam krijgt een nieuwe beheersvorm. Na een jarenlange discussie zijn minister d'Ancona van WVC en haar voorganger en de wethouders M. Luimstra en W. Etty van Amsterdam het eens geworden met delegaties van de besturen van De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en het Muziektheater over de toe komstige beheersvorm voor het hoofdstedelijke theater. Op basis van een voorstel van de besturen van opera en ballet is afgesproken dat voor het Mu ziektheater een nieuw bestuur wordt benoemd door de geza menlijke subsidiënten. De helft van de bestuursleden zal ook deel uitmaken van het bestuur van de opera terwijl de andere helft ook deel zal uitmaken van het bestuur van het ballet. Dit nieuwe bestuur zal wor den gevraagd een driehoofdige directie aan te wijzen, waarin de directies van opera, ballet en gastprogrammering van het Mu ziektheater zijn vertegenewoor- digd. Deze beheersvorm komt in de plaats van de bestaande in terim-structuur. De Technische Organisatie Muziektheater zal als één orga nisatie blijven bestaan, zo ver klaarde WVC. De Stichting De Nederlandse Opera en De Stich ting Het Nationale Ballet zullen beide verantwoordelijk blijven voor hun eigen artistieke pro- dukt en hun eigen financiële ex ploitatie. Ook de zakelijke en ar tistieke autonomie van de gast programmering is gegaran deerd, zo zegt het ministerie. Uitgangspunt is dat jaarlijks 250 voorstellingen in het gebouw aan de Amstel worden gegeven. Het voorstel zal worden voorge legd aan de besturen en onder nemingsraden èn aan het ge meentebestuur. Introdans met 'Cellorganics I' van Ed Wub- be/Thomas Demenga/Heinz Reber; 'Abraham and Isaac' van Ton Wiggers/Ben- jamin Britten; 'White Streams' van Wubbe- /Arvo Part; 'Messiah' van Wubbe/G. F. Hên- del. Gezien op 20 december in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Afgelopen zomer ont ving Ed Wubbe, werkzaam bij In trodans uit Arnhem, de Neder landse Choreografieprijs 1989 voor onder meer het ballet 'Mes siah'. Het juryrapport loofde Wubbe's beheersing van verschil lende stijlen en 'Messiah' zou je als een staalkaart daarvan kun nen zien. Geïnspireerd op Han del's gelijknamige compositie, koos hij een aantal delen, niet om het Christus verhaal te verbeel den maar om een puur muziek ballet te maken. De sfeer vap elk deel vertaalt hij in lyrische duet ten, verstilde solo's en dynamisch ensemblewerk waarbij Wubbe klassiek-academische dansvor men rustig combineert met disco- vormen. Zo breakdansen twee ballerina's op spitzen achteruit door de ruimte en zwaaien de dansers met lange en wijde rok ken alsof het flamenco betreft. Niet alleen de invloed van leer meester Jiri Kylian van het Ne derlands Dans Theater is zicht baar maar Wubbe lijkt ook het werk van William Forsythe van het Frankfurter Ballet grondig bestudeerd te hebben. Forsythe maakte furore door zijn dansers mechanisch maar virtuoos het scala aan klassieke frases te laten etaleren in het halfdonker. Dat prachtige schaduweffect zit ook in 'Messiah'. Wat 'Messiah' toch al een lust voor het oog maakt is de aankleding en het lichtontwerp. Zwart domineert maar achter het doorschijnende achterdoek van daan komen ook de in het wit ge stoken dansers langzaam naar vo ren. Wubbe heeft de wisselende sferen en stijlen tot een eenheid weten te maken die je bijna doet vergeten dat er in Handel's Messi as ook nog over het leven van Christus gezongen wordt. En dat vlak voor de kerst- Artistiek directeur van Intro- dans, Ton Wiggers, heeft met zijn nieuwe choreografie 'Abraham and Isaac' ook al een bijbelse bron aangeboord. En net als bjj Wubbe is de muziek (de gelijkna mige compositie van Benjamin Britten) het uitgangspunt ge weest. Toch blijft Wiggers het ge zongen verhaal van Abraham en Isaac trouw door de tekst te illu streren met overeenkomstige the atrale gebaren en een pathetische mimiek. Abstractie en theatrali- teit wisselen elkaar af maar voor beiden geldt dat de overvloed aan details en tierelantijnen ontsie rend werk doet. Als er gezongen wordt "thou art sweet" en Abraham slaat een troostende arm over Isaac's schouder dan laat deze beweging verder weinig aan suggestie over. Natuurlijk is het niet altijd zo dik aangezet en zijn er prachtige bewegingscon structies te zien. Maar overtuigen deed het niet. Voor de liefhebbers van het werk van Ed Wubbe stonden er nog twee ouwetjes op het pro gramma: 'Cellorganics I' en 'Whi te Streams'. Beiden uit de tijd dat hij nog een aanmoedigingsprijs ontving, maar lekker als voorafje aan het hoofdgerecht van het kerstmenu van Introdans: de 'Messiah'. INGRID VAN FRANKENHUYZEN AMSTERDAM (GPD) - Annie M.G. Schmidt schrijft volgend jaar in opdracht van de stichting Collec tieve Propaganda voor het Neder landse Boek (CPNB) het geschenk voor de Kinderboekenweek, die van 10 tot 20 oktober wordt gehou den. CPNB-directeur Henk Kraima noemt de medewerking van Annie M.G.Sschmidt „bijzonder". Het is tien jaar geleden dat haar laatste kinderboek, 'Otje', verscheen. Voor dat boek kreeg ze in '81 een Gouden Griffel". Het geschenk zal van illu straties worden voorzien door Fiep Westendorp, de vaste illustratrice van Annie M.G. Schmidt. Youp van 't Hek, tijdens zijn Ou dejaarsconference, die gisteravond in het Amsterdamse theater De Klei ne Komedie werd opgenomen. Agatha Seger. De recensenten waren unaniem lovend over haar boek 'De fonkelende keten', waarin de achtentachtigjarige Noordwijkse schrijfster herinneringen ophaalt aan haar gelukkige jeugd. Sommige gunden haar vorig jaar zelfs de AKO- literatuurpri js. De bekroning bleef uit voor deze schrijfster en dichteres, die door Nijhoff in de jaren dertig werd getypeerd als 'een magische stem die vreemde ontroeringen wekte'. Jammer, hoewel je je kunt afvragen of Agatha Seger zich zou hebben thuisgevoeld in de publiciteitskermis die zo'n prijsuitreiking met zich meebrengt. Bij wijze van uitzondering wilde zij wel een interview geven. Maar dan moest het wel schriftelijk gebeuren. "En ook maar geen recente foto. Ik heb het boek geschreven toen ik veel jonger was". LEIDEN/N OORD WIJK - "Ik ben geboren in Amsterdam in 1902, als jongste van een groot gezin. Wij woonden aan een kade, waar ik, voor het raam staande, de zeilsche pen voorbij zag varen en me ver wonderde over de in ieder seizoen van kleur wisselende bomen. Mijn roman 'De fonkelende keten begint met herinneringen uit die tijd. De ti tel wijst erop dat die dagen in mijn jeugd voorbijgleden als juwelen uit een prachtige keten: de blauwe als saffieren, vol wuivend feestelijk groen de smaragden, als parelen de grijze, als de mist voor het venster stond of de grauwe regensluiers langs de ramen vlaagden". "Later, toen de dagen niet meer zo fonkelend waren, keerde ik terug naar de 'oase' van mijn kinderjaren' om daar weer nieuwe energie op te doen en schreef ik over een zonnige jeugd, ondanks het feit dat ook hier zich al de nooit te beantwoorden le vensvragen aankondigden". Wanneer bent u begonnen met schrijven? "Op mijn zestiende jaar. De predi kant bij wie ik op catechisatie was, bracht mijn gedichten onder de aandacht van Nico van Suchtelen, de directeur van de Wereldbiblio theek. Van Suchtelen vond ze zo bij zonder dat hij ze aanbood aan Annie Salomons voor haar tijdschrift 'Le ven en werken'. Salomons koos er een dertigtal uit. Ze vond ze heel bij zonder maar wel egocentrisch". Na deze introduktie in de literaire wereld, volgden al snel de publika- ties in letterkundige tijdschriften van naam. Van Dishoeck geeft in 1926 haar eerste bundel uit. Nijhoff wijdde er in de NRC een lovende re- door Cees van Hoore censie aan en sprak van een magi sche stem die vreemde ontroerin-' gen wekte. Agatha Seger trouwde met een man die leraar was op het Mar- nixgymnasium in Rotterdam. Zij kreeg kinderen en ging kinderlite ratuur schrijven, iets dat ze tot op de dag van vandaag nog doet. Maar toen kwam de Tweede Wereldoor log. Hoe was dat in die tijd? "Ik kwam in de oorlog niet tot schrijven. Het eerste wat ik deed toen de oorlog voorbij was, was het schrijven van een danklied voor on ze bevrijders. Het was bedoeld 'for every soldier of the allied troops'. Wel heb ik naderhand een boek over de oorlogstijd geschreven. 'Om nooit te vergeten' heet het. Het is nog niet uitgegeven. Een copie van het manuscript ligt bij het Rijksar chief voor Oorlogsdocumentatie. Wat de Eerste Wereldoorlog betreft, mijn herinneringen aan die ramp heb ik geboekstaafd in het laatste hoofdstuk van 'De fonkelende ke ten'. Ik herinner me dat mijn zuster, die op het Telegraafkantoor in Am sterdam aan het telegraaftoestel zat dat verbinding had met Antwerpen, met rood behuilde ogen thuis kwam. Uit het telegraaftoestel was een witte band gerold, met daarop de woorden: 'Les Allemands arri- vent, nous nous retirons! Adieu!' Agatha Seger: 'Er zijn in de literaire wereld veten op leven en dood'. van bijdragen voor verschillende bladen en tijdschriften. Er werd een toneelstuk van me uitgegeven en de AVRO zond mijn verzencyclus 'Tristan en Isolde' uit in een prachti ge muzikale omlijsting. Door mijn lidmaatschap van de PEN-club werden mijn poëzievertalingen ge publiceerd, de vertaling van Nij- hoffs vers 'Moeder de vrouw' ver scheen in The New York Herald Tri bune. Maar telkens speelde het plan door mijn hoofd om een boek te pr) gaan schrijven over mijn jeugd. Ik ben daar in 1952 met veel plezier aan begonnen. In mijn gedachten beleefde ik al dip heerlijke dagen op papier nog eens". "Ja. Over het algemeen vonden de uitgevers het te literair, te chris telijk- Het geloof, dat kan ik niet ontkennen, neemt in mijn werk een grote plaats in. Dat is ook het geval in mijn gedichtenbundel 'Tijde- loos'. Maar het zijn geen op rijm ge zette preekjes; de gedichten zijn ge ïnspireerd op de Onzienlijke, op wie ik uit ervaring vertrouw, ondanks alles wat tegen Zijn bestaan pleit. Ik vond het fijn dat de recensent van het Algemeen Dagblad over mijn roman schreef dat het geloof ner gens lachwekkend of belachelijk overkwam, maar van een jaloers makende eenvoud was". "Ons gezin was Luthers, een blij de godsdienst. Luther kon mijn moeders voorvader te zijn. Zij leef de naar zijn gezegde: 'Als morgen de wereld vergaat, plant ik van avond een appelboom'. Toen ik eens op school gehoord had dat de komeet van Halley met zijn staart de aarde zou raken, zei ik tegen mijn moeder: 'Moeder, ik ben bang, mor gen vergaat de wereld'. Ze ant woordde: "Is 't anders niet, kind, haal maar een brood, dat is belang rijker". "Maar ik dwaal af. Wat die uitgave van 'De fonkelende keten' betreft, dat was nogal moeilijk. Zonder uit zondering vond iedereen dat de ro man goed was geschreven, maar het geloof is tegenwoordig uit de mode. De Wereldbibliotheek vond het uit stekend, wilde het uitgeven, maar eiste een garantiebedrag van mij omdat ze vreesden dat de roman maar een klein publiek zou vinden. Dat geld had ik niet. En zoals u weet: lenen doet wenen. Ook Meu- lenhoff vond het goéd, maar durfde ook niet. Ik ben toen maar afzonder lijke hoofdstukken ervan gaan pu bliceren in een ziekenhuisblad on der het Hippocratische motto: blijd schap is de vader der geneeskunde. En daarna verschenen er hoofd stukken in De Tweede Ronde en De Gids. Bij het uitgeversbeleid geeft de commercie tegenwoordig de doorslag, er zijn nog maar weinig uitgevers die een uitgave op ideeële gronden durven te wagen". Door een toeval kwam Agatha Se- gers in contact met uitgeverij Wij nen in Franeker. Deze uitgever had de hoofdstukken in de Gids gezien en was laaiend enthousiast. Hij waagde de sprong en het boek werd "Dat is wat ik altijd heb gewild. Aan de literaire wereld op zich laat ik me niet veel gelegen liggen. Het 1894 een kleine achthonderd proza schetsen schreef. Ze verschenen aanvankelijk in De Telegraaf, ver volgens twintig jaar lang in Het Al gemeen Handelsblad en vanaf 1917 in andere bladen. De nieuwe selec tie van 35 stukken voor de bundel 'Falklandjes' werd gemaakt door vrijwilligers van het Nederlands Theaterinstituut. Op de tentoonstelling, die tot en met 4 maart 1990 in het Letterkun dig Museum te zien is, worden leven en werk van Heijermans belicht aan de hand van manuscripten, aante kenboekjes, brieven, foto's, spot prenten en boeken. Bovendien wordt in het museum 's ochtends 'De Samuel Falklandshow' op vi deo voorvertoond en zijn 's middags bij toerbeurt Heijermans' eenakters 'Het Kind', 'Het Kamerschut', 'Noc turne', 'Pitten', 'Saltimbank' en het toneelstuk 'Eva Bonheur' op beeld band te Zien. BulkBoek gaf onlangs de tekst van de vijf eenakters in ma gazine-formaat uit. De tentoonstelling en het nieuwe bloemlezing uit de 'Falklandjes' maken deel uit van een landelijk Heijermans-project, waaraan het Letterkundig Museum, uitgever 'Uniepers', de NOS, het Nederlands Theater Instituut, het Landelijk On dersteuningsinstituut Kunstzinni ge Vorming en BulkBoek gezamen lijk deelnemen. De NOS nam het initiatief tot dit project en liet eerder dit jaar in de Amsterdamse Stads schouwburg 'Eva Bonheur' en lun- chvoorstellingen van de vijf eenak ters opvoeren. De opnamen worden de komende maanden op het derde net uitgezonden, begin januari voorafgegaan door de speciaal voor televisie geproduceerde 'Samuel Falklandshow'. In deze biografi sche revue over de schrijver, met Willem Nijholt als verteller, speelt Huib Broos Herman Heijermans. DEN HAAG (GPD) - Met de pre sentatie van een bundel 'Falkland jes' en de opening van een tentoon stelling, is gisteren in het Letter kundig Museum in Den Haag de grootscheepse herdenking van de 125e geboortedag van Herman Heijermans begonnen. Uitgever Martin Ros maakte bekend, dat de journalist en historicus Hans Goed koop de opdracht heeft gekregen een biografie over Heijermans te schrijven. Prof. dr. H. van den Bergh noemde in een causerie over de 'Falklandjes' 'deernis met de weerlozen' het hoofdthema van de schrijver. Hierna ontving dr. Her man S.F. Heijermans, zoon van de schrijver, het eerste exemplaar van de bundel uit handen van acteur Huib Broos. Samuel Falkland was het pseudo niem, waaronder de voornamelijk als toneelschrijver bekende Her man Heijermans (1864-1924) vanaf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25