Navelstaren op dansvloer Hoge grapdichtheid, geen Kan Vanuit de diepte Stemmen op drift Veelzijdige jazz bekroonde Ab Baars Tientet Brieven Wim Kan uitgegeven Te weinig homogeen Muziek- en danstheatergroep Pandora Try-out oudejaarsconference Youp van t Hek in Leiden Alma Materkoor: MAANDAG 18 DECEMBER 1989 PAGINA 21 Lingua Musica: LEIDEN Het is altijd prettig als een koor goedgemutst en vol zelfvertrouwen begint aan zijn concert. Nog veel belangrijker is het als de uitvoering ook beëin digd wordt in dezelfde stemming. Dirigent Jan Heiting heeft wat dat betreft een goede invloeö op het koor. Men zingt met plezier, men kijkt niet bedrukt als er mo derne dissonanten op het pro gramma staan. Liederen uit ver schillende stijlperioden krijgen elk een eigen sfeer mee zodat ook de toehoorder er plezier aan blijft beleven. De aanhang van Lingua Musica was uitgegroeid tot een zeer vol bezette Lokhorstkerk. Zelfs na het eerste werk druppelden er nog bezoekers binnen. Een pretti ge stimulans voor het koor, dat de eerste meerstemmige werken van Parsons, Byrd en Sweelinck in betrekkelijk harmonie uitvoerde. Harmonieus en plechtig in het be gin. iets rommeliger bij de snelle re ritmische melodieën van Swee linck. Het lied 'Es ist ein Ros...' is door de eeuwen heen door com ponisten getoonzet. Verschillen de versies liet men hiervan horen. Carl Orff en Hugo Distier hadden zich duidelijk laten inspireren voor de oorspronkelijke composi tie van Michael Praetorius. Dit betrof vooral de sfeer en de ma nier waarop de verschillende stemmen zich door elkaar bewo gen. Suzanne Huynen speelde op haar viool enkele delen uit de partita nr. 3 van Bach, waarbij haar vol- klinkende toon doordrong tot in alle hoeken van de kerk. Het vol gende intermezzo op orgel was een vrolijke noot in meer dan één opzicht. Capriccio van de Neder landse componist Joep Straesser is een opgewekt stuk, heel licht voetig gespeeld door Willem Tan- ke, waarbij de tonen als het ware alle kanten op dwarrelen. In een vlaag hield het op, zodat het pu bliek pas na een langere stilte wat lacherig begon te applaudiseren. Lingua Musica had besloten geen pauze op te nemen afgezien van de instrumentale intermezzi. Voor de zangers betekende dat een grotere inspanning, mis schien wel te groot. De stemmen bleven niet al te goed meer op hoogte in de laatste liederen. 'Mein Herz erhebet God," van Mendelssohn leed aan een andere kwaal. De overstap naar de meer stemmigheid uit de Romantiek had het koor wat gemist. Van lie verlee raakten de afzonderlijk stemmen op drift, alsof men toch geen goede voorstelling had van het geheel. De dirigent ondernam reddingspogingen door opnieuw te laten stemmen. Met ene keus uit onbekendere Chistmas Carols werd het geheel uiteindelijk zeer feestelijk beslo ten. MONICA SCHIKS Scène uit 'Bosje Bloemen' met v.l.n.r. Ellen van Harmelen, Paulette Willemse, Marjolijn Touw en Karin Bloemen. 'Karin Bloemen zal toch niet op '.en Dolly Parton-image gokken?' (foto Joris van Bennekom) Muziek- en Danstheatergroep Pandoramet premières van 'Not so mellow yellow' van Olat Tarenskeen; 'Married Bliss, a lullabye' van Maxine Railton Jeroen Schrader Bart en Olat Tarenskeen; 'Op uw plaatsen! Te rug' van Job Cornelissen Bart Tarenskeen Reprise van 'Sight Signs Sighs' van Lidy Mouw Olaf Tarenskeen. Gezien op 15 de cember in het LAK-theater. LEIDEN - In vier talen maar liefst laat artistiek leidster Yvette Olof van muziek- en danstheatergroep Pandora uit Den Haag weten wat haar artistieke uitgangspunt is; "...Elk mens dat iets te vertellen heeft, hetzij in muziek, beweging of anderszins is bezienswaardig". Mee eens? Nee dus. Het gaat er vooral om hoe die muzikant, be weger of 'anderszinner' iets ver telt. Een goede mop slecht vertel len is altijd funest. Iets dergelijks is er aan de hand met Pandora. De wens om mu ziek, dans en beeldende kunst te integreren is loffelijk, maar het re sultaat is verpakte lucht. In 'Mar ried bliss, a lyllabye' van Maxine Railton bijvoorbeeld wordt een al vaker verteld verhaal van een sleurhuwelijk verbeeld. Op de achtergrond horen we een huilen de baby en een fluitende ketel. De ongeïnteresseerde man maakt aanstalten om naar zijn werk te gaan, de vrouw smeekt om aan dacht bij het vooruitzicht die dag weer te mogen stofzuigen. Hij sust haar troosteloos bestaan weg en vertrekt. Een minnaar (uit haar dromen?) verschijnt, ze dansen wat en vervolgens doet een groep je vrouwen in huishoudschorten hun intrede. Zij beklagen zich over hun mannen die de vuilnis zakken maar niet buiten zetten. Echtgenoot en minnaar komen weer terug. Einde. Behalve dit ra re en onbevredigende einde, is de manier waarop choreografe Maxine Railton en componisten Touw en Paulette Willemse. Muzikale b leiding: Eric Borgers, Willem Ennes, Norbert Sollewijn Gelpke en Jai Jai Vos. Regie LEIDEN - Het is haar eerste eigen theatershow: zorgvuldig voorbe reid, groots opgezet en toch nog net niet helemaal je dat. Jammer is dat, want de zeer getalenteerde Karin Bloemen lijkt meer te kun nen dan zij nu heeft laten zien. Vooral de verbindende teksten zijn veelal een gemiste kans voor haar humoristische acteerkwali- teiten. Toch mag je anderzijds je pet afnemen voor een bijna der tigjarige cabaretière die met een dergelijke eerste personality- show voor de dag komt. Al met al laat 'Bosje Bloemen' als geheel een aangename indruk achter. Met name de uitbundige aan pak van de show komt positief over. Er is een grootschalig licht plan ontworpen, een flink aantal tekstschrijvers is aangetrokken, LEIDEN De voorstelling duurt nog geen dertig secon den, en pats, daar is al de eerste Voorhoeve-grap. Even ziet het er dus naar uit, dat Youp van 't Hek de oernederlandse traditie van de oudejaarsconférence volgens de Wim Kan-lijn zal voortzetten. Die conclusie blijkt al gauw voorbarig. Van 't Hek is er de man niet naar om ne zaken. Zoals bijvoorbeeld geen enkele Youp van 't Hek-kenner meer in een ruitjesbroek naar het theater zal durven komen, zo zal na oudejaarsavond menigeen zich in gezelschap wel tweemaal bedenken alvorens... Dat laatste dient nog een verras sing te blijven, want op uitdrukke lijk verzoek van het impressariaat mag er slechts met grote terughou dendheid over de proefvoorstellin- gen van de oudejaarsconférence worden geschreven. Over minder dan twee weken kunnen we het im mers allemaal zelf zien op de televi sie (VARA, Nederland 1). Dat laatste weerhield trouwens de ware Van 't Hek-fans er niet van om alvast in het theater een voor proefje te krijgen van wat ons op ou dejaarsavond te wachten staat. Er bleef geen stoel onbezet in de Leid- se schouwburg, en bij het verlaten van het gebouw stuitte je op drom men mensen die naar de tweede voorstelling kwamen kijken. Het is een oudejaarsconférence met een 'hoge grapdichtheid' ge worden, die slechts de suggestie, van een doorlopende verhaallijn wekt en een enkele keer in een fraaie verstilde mijmering uit mondt. Kijken aanbevolen voor wie tijdens de komende nieuwjaarsre cepties wil kunnen meepraten. Jeroen Schrader en Bart en Olaf Tarenskeen deze scènes uit een huwelijk vormgeven gedateerd. Zowel in de muziek als in de be wegingen komt het navelstaren van de jaren zeventig terug: het gevoelig 'gepiel' van de jazzrock en de psychologische zielsex- pressie van het lichaam. De le vensgrote diaprojectie van Hans Gerritsen komt ook al niet verder dan wat overvloeiende schoor steenportretten van de dansers. Weinig origineel dit alles. Moderner en abstracter is 'Op uw plaatsen! Terug' van Job Cor nelissen en Bart Tarenskeen. De dansers verschuiven telkens een driehoek, een kolom en een recht hoek van plaats. Af en toe tilt een muzikant knipogend een danse res als een decorstuk op en de in futuristische pakken gestoken dansers bewegen zich druk sprin gend en armenzwaaiend door de ruimte. Een integratie van mu ziek, beeldende kunst en dans die echter niet interessant is doordat de disciplines afzonderlijk niet sterk genoeg zijn. Muziek: samen geperst instrumentarium; bewe gingen en vormgeving: uit het ba sisboek choreografie en design. Dat stadium zijn we aan de voor avond van de jaren negentig toch wel voorbij. Kortom, Pandora on dermijnt zijn eigen uitgangspunt. Ze hebben wel iets te vertellen maar bezienswaardig wil het maar niet worden. INGRID VAN FRANKENHUYZEN. Scène uit 'Op uw plaatsen! Terug het onnavolgbare specialisme van de grootmeester van de ou dejaarsconférence te willen na bootsen. Hij volgt 'natuurlijk' zijn eigen weg, en brengt het soort programma dat we inmid dels van hem gewend zijn En dat betekent Youp op zijn best, wanneer hij zijn gal spuwt over de trendy carrièremakers in de leeftijdscategorie van grofweg 25 tot 45 jaar. Tal van eigentijdse hebbelijkheden stelt hij in hoog tempo en recht voor zijn raap aan de kaak. Grote en klei- Youp van 't Hek: hoog tempo en recht voor zijn raap. (foto Eiien DEN HAAG (GPD) - Uitgeverij Ba lans, ook de uitgever van de dagboe ken, heeft een aantal brieven van Wim Kan gebundeld in 'Er is nog zoveel anders dan dat theater, brie ven van Wim Kan'. Het zijn er in to taal 26, geschreven in de periode 1945-'83. In de brieven veel bemoedigende, maar ook ontmoedigende, woor den. Aan mensen als Paul van Vliet, Gerard Cox, Seth Gaaikema en Jas- perina de Jong bijvoorbeeld. Jaspe- rina de Jong schrijft hij in 1959 na een auditie, dat hij 'eerlijk gezegd Uitbundige theatershow Karin Bloemen en er staat een eigen 1 band op toneel die stevig van zich laat horen. Daarbij wordt Karin Bloemen <die de 'Academie voor Kleinkunst heeft doorlopen) ook nog eens geassisteerd door drie eveneens aan de Kleinkunstaca demie afgestudeerde cabaretiè res: te weten Ellen van Harmelen, Marjolijn Touw en Paulette Wil lemse. Zolang ze met hun vieren zin gen, gaat het allemaal prima. Als de assistentes afsplitsingen van het ego van Karin Bloemen zijn, is dat ook nog leuk. Als ze daaren tegen 'zogenaamd' ruzie gaan ma ken, wordt het minder. Dat is na tuurlijk een running gag, een re gelmatig terugkerend grapje. De bedoeling daarvan mag dan wel duidelijk zijn, toch behoort dit tot de dingen die maar niet echt op hun plaats willen vallen. Het is eerder flauw dan leuk, en wordt bovendien te vaak herhaald. Dat is trouwens toch een zwak punt van regisseur Frank San ders. Hij vervalt regelmatig in herhaling. Wat één keer leuk is, kan na twee of drie keer zelfs gaan vervelen. Voor een echte showy aanpak ben je weliswaar bij hem aan het goede adres, maar maat houden kan hij nauwelijks. Al dat gedribbel, geloop en gewiebel schaadt de voorstelling nodeloos. En omgekeerd mist bijvoorbeeld het nummer op rolschaatsen .vaart en flair, en valt door de toch wat bibberige presentatie in het niet. Gelukkig zijn er voldoende sterke nummers die de avond uit eindelijk doen slagen. 'Schijt aan iedereen' bijvoorbeeld is een lek ker uitbundig nummer, 'Ik ben gered' een prachtige gospel-paro die en 'Als ik mijn vader was...' een mooi ingetogen lied. Schitte rend is ook 'Apartheid es ien sko- ne zaak'. De titel klinkt griezelig, maar is slechts een truc om nu eens vanuit Zuidafrikaans per spectief de Nederlandse situatie kritisch te bekijken. Natuurlijk komen de veelgeroemde vocale kwaliteiten van Karin Bloemen hierin tot hun recht. Maar uit dit lied blijkt ook weer eens, hoe enorm taalvaardig zij kan type- Karin Bloemens voorkeur voor exorbitante1 kleding is bekend: strak ingesnoerd in de taille en voor de rest zo weelderig moge lijk uitgedost. Ook in 'Bosje Bloe men' hult zij zich in die befaamde creaties, waar ditmaal nog eens vervaarlijk diep uitgesneden de colletés bij komen: Karin Bloe men zal toch niet op een Dolly Parton-image gokken?! WIJNAND ZEILSTRA geen enkel talent had kunnen ont dekken'. Hij raadde haar dan ook aan 'amateur' te blijven. Ook over Gerard Cox is hij in 1963 nog lang niet tevreden vanwege diens 'quasi poëtische teksten'. Maar over Her man van Veen is hij in 1967 vol lof na een voorstelling: "Het had iets buitenlands... Alleen daar is het nog mogelijk (leek het mij nog mogelijk) plotseling een groot talent te ont dekken, zonder er eigenlijk van ge hoord te hebben". De laatste brief in de bundel is ge richt aan Ru van Veen gericht, zijn vaste begeleider. Kan haalt herinne ringen op aan hun jarenlange sa menwerking, uit kritiek op de tele visie en heeft het over zijn eigen le vensavond. Stadsschouwburg wil niet bezuinigen AMSTERDAM (GPD) Directeur Cox Habbema van de Amsterdamse Stadsschouwburg voelt er weinig voor volgend jaar een half miljoen gul den op haar budget van 2,6 miljoen te bezuinigen. Het rapport van het or ganisatiebureau Berenschot, waarop de gemeente Amsterdam de voorge nomen bezuiniging baseert, weigert zij serieus te nemen en noemt zij "vol strekt irrelevant" voor het functioneren van de schouwburg. Het bureau Berenschot is door de gemeente Amsterdam ingeschakeld toen de Stads schouwburg weigerde zelf te bezuinigen. Gemeentelijk voorlichter Ri chard Lancee: "Mevrouw Habbema weet al twee jaar waar zij aan toe is. Het rapport van Berenschot nemen wij zeer serieus. Het lijkt mij beter dat Habbema dat ook doet". Kerstconcert van het Alma Materkoor o.l.v. Piet Jasperse, m.m.v. Nine van Strien - alt, Richard Bot - orgel en strijkers LEIDEN Een redelijk volle An- toniuskerk verwelkomde gister middag het Alma Materkoor (on der leiding van Piet Jasperse) dat op originele wijze zijn kerstcon cert bracht. Een zeer gevarieerd programma met wel liefst elf componisten, o.a. Elgar, Kodaly, Buxtehude en Praetorius. Veel liederen werden a cappella gezon gen, daarnaast samenzang met de toehoorders, en de soliste Nine van Strien, die helder, eenvoudig en uitstekend articulerend, door Willem Pijper getoonzette Franse kerstchansons vertolkte, met een uitstekende pianist, die jammer genoeg iets té luidruchtig bege leidde. Deze pianist, Richard Bot, bleek ook al een betrouwbaar or ganist te zijn, getuige zijn begelei ding bij samenzang en bij diverse koorwerken. Ook de leden van het Toonkunst Orkest droegen het hunne bij, al toonden zijn zich geen meester in zuiver vioolspel, en ik vroeg mij zelfs af of Buxte- hude's 'Kommst du, Licht der Heiden' niet beter begeleid zou zijn door genoemde pianist Ri chard Bot. Maar nu iets over het koor Alma Mater zélf. Onder leiding van Pieter Jas perse werd er steeds in een zeer prettig en voortvarend tempo ge zongen. Ook het programma was, het is boven reeds genoemd, af wisselend gekozen, maar de tech niek en vooral de 'samen'zang lie ten nog veel te wensen over. De echte homogeniteit was nog ver te zoeken, steeds kreeg ik de in druk dat menigeen voor zich zelf stond te'zingen; met name één van de alten dramde het hele con cert, geen lied uitgezonderd, als een stoommachine door alle aan wijzingen van de dirigent en alle piano's en forte's van de partituur heen. Zeer storend! Om in kort bestek op een origi nele 20e eeuwse compositie in te gaan lijkt mij het 'Christmas Day' van G. Holst een goede keuze. Het koor zong hier vrij stabiel en en thousiast en in een prettig en goed in het gehoor liggend tem po. Vrouwen en mannen waren afwisselend apart en unisono te horen, gecombineerd met mooie vierstemmige passages. Ook heel opwindend waren de stukken waarin de mannen en de vrouwen tegelijk een totaal ander lied, wat betreft tempo, inhoud en melodie zongen, dat zich omgekeerd her haalde. Ook aan het eind komt zo'n pas sage voor, waarin de sopranen 'Nowel, born is the king of Israël' heel langzaam en uitgesponnen zingen door het lied van de man nen 'Now the Lord sing praises'. Tot slot dus: Alma Mater, doe wat meer aan homogeniteit! LIDY VAN DER SPEK LEIDEN - Ab Baars krijgt aan staande zaterdag de Boy Edgar- prijs vooral uitgereikt voor zijn prestaties als componist. Zeker afgelopen zaterdagavond nam dé saxofonist zeer weinig ruimte in als solist in zijn eigen repertorie. Het tientet, een uitbreiding van het Octet dat voor het eerst op trad tijdens het NOS Jazz Festival van 1987, speelt niet bepa'ald een voudige muziek. De composities eisen veel van de musici en in mindere mate van het publiek, dat in behoorlijke getal naar de Waag was gekomen. Het tientet speelde acht stukken, waarvan twee van orkestlid en altvioliste Ig Henneman, die de grootst mo gelijke variatie in sfeer en aanpak boden. Van het brutaal en hard klinkende 'Asoc' tot het melan choliek ingetogen 'Portret van Al- bert Ayler', was er van alles te be leven op het gebied van de heden daagse jazz en geïmproviseerde muziek. Baars maakte niet,voortdurend gebruik van alle spelers om een soort big band-geluid te creëren, maar splitste telkens weer kleine groepjes af om meer intieme klan ken, hetgeen het sterkst tot uiting kwam tijdens de indrukwekken de solo-feature van trombonist beide drummers. In 'Portret van Mischa Mengelberg' kon men ge nieten van een slagwerkduo - van een duel was geen sprake - waarin Engels en Janssen moeiteloos op elkaar reageerden en elkaar op vingen. Het sprak voor zich dat gerefereerd werd aan Han Ben- nink, net zoals pianist Curtis Clark dat deed in een lange, laco nieke solo ten aanzien van Men gelberg. De leider had een solo voor zichzelf ingeruimd in het laatste stuk van de avond, 'E stata cosf van Henneman. Het was een so praansax-solo in de free jazz-tra- ditie zonder opvallende hoogte punten. Het programma na de pauze was minder interessant, ze ker gezien de kwaliteit van wat daarvoor te horen was. Zo bleef 'Portret van Guus Janssen' een wat rommelige notenmassa, ge heel in tegenstelling tot het werk van deze pianist. Wat men ook mag vinden van zijn muziek, Ab Baars kan niet verweten worden dat hij het avontuur schuwt. Een dergelijke instelling houdt nu eenmaal risi co's in. Met het tientet bewijst hij in ieder geval die prijs te verdie nen. In de Waag werden nog op namen gemaakt voor 'NOS Laat', die eind deze week worden uitge- Wolter Wierbos in het eerder ge noemde 'Portret van Albert Ay ler'. Niet alle composities waren nieuw, zoals 'A Flat Goes B', dat werd gedragen door het ongeëve naard swingende slagwerk van veteraan John Engels, die mis schien wel de meest opvallende instrumentalist was op die avond. Naast Engels maakt nog een slag werker deel uit van het tientet, Wim Janssen. Twee drumsets in één groep, dat wil nog wel eens voor ondoorzichtigheid en ver warring zorgen, maar dat is in het tientet geen enkel probleem, door de duidelijke rolverdeling en de goede samenwerking tussen de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21