Q Liefde en kernwapens op de diepzee-bodem Grenzen van de geloofwaardigheid bereikt Bordkartonnen uitzinnigheid Zó Michael Biehn; l Lido, Leiden. Nederland is op cultureel terrein een nog onderontwikkeld gebied. Wat betreft de film is dit elke week. elke dag weer te merken. Sommige popcorn-boeren menen nog steeds dat een speelfilm door een pauze dient te worden onderbroken. De enige filmgebeurtenis met een ge rechtvaardigde pauze was dit jaar de gerestaureerde, opnieuw uitge brachte versie van 'Lawrence Of Arabia' uit 1962. Dat wil zeggen: opnieuw uitge bracht in alle beschaafde landen be halve Nederland. Want regisseur David Lean, waar de Engelsen het woord 'Leanscape' voor hebben uit gevonden, wilde zijn film alleen op de juiste manier in de bioscopen te rugzien en dat was op het 70 mm. formaat. Niet rendabel voor Neder land, werd geoordeeld. Met enige bombarie gaat thans The Abyss' van James Cameron in première. De bombarie geldt het feit dat deze film op 70 mm. wordt uitgebracht. Dat wil zeggen in Am sterdam. De laatste film die in Ne derland op 70 mm. werd uitge bracht, was Aliens' van James Ca meron. Wie die film gezien heeft, kan met 'The Abyss' meer van het zelfde verwachten. Geen 'Leansca- pes', maar veel close-ups van be dreigde, angstige mensen in een krappe ruimte. 'The Abyss' kan worden inge deeld in het korte rijtje van onder waterepossen dat dit jaar is ge maakt. 'Deepstar Six' en 'Leviat han' gingen voor en lieten zien wat 'The Thing' en 'Alien' al eerder en beter hadden laten zien. 'The Abyss' wijkt in zoverre af, dat het meer lijkt op 'Close Encounters Of The Third Kind', en is daarmee de duurste maar niet de beste of de slechtste van het rijtje. De beste special ef fects verzorgd door de fabriek van George Lucas, en de oninterres- santse mensen uitgedacht, opge schreven en gefilmd door Cameron. Het ziet er goed uit, maar je zit twee uur en een kwartier onder water met mensen die daar het beste kun nen blijven. Een Amerikaanse onderzeeer met Trident-kernwapens aan boord ver gaat op mysterieuze wijze en de be voegde militairen zijn als de dood dat Russische duikers een kijkje aan boord gaan nemen. De exploita tie van de zeebodem is zover ont wikkeld dat een bemand station on der leiding van Ed Harris onderwa ter geparkeerd staat. Zijn bedrijf krijgt van het Amerikaanse leger opdracht om hun dure spul in bewe ging te zetten, op zoek naar de dichtbij stilliggende onderzeeër. Een paar SEAL's, commando's van de marine, melden zich met firma- vertegenwoordiger Mary Elizabeth Mastrantonio aan boord bij voor man Harris. Cameron laat het voornaamste drama ontwikkelen rond de verzoe ning en de weer opbloeiende liefde tussen Harris en Mastrantonio, die een van elkaar vervreemd echtpaar moeten voorstellen. Harris speelt een type zoals we dat meer van hem gewend zijn: de gedreven, ietwat zonderlinge en liever alleen zijnde vakman. Mastrantonio zet het vrou welijk equivalent daarvan neer. Het resultaat is dat we prima begrijpen dat die twee bij elkaar passen en ho ren, maar dat het ons niets kan sche len. Harris en Mastrantonio zijn niet de enigen aan boord, maar Cameron heeft de rest van de bemanning zo- Scène uit 'The Abyss' danig gefilmd, dat we de ene helft van de film niet weten wie wie en wie waar is, en de andere helft niet wie er nog over is. Voor de spanning laat Cameron een orkaan aan de op pervlakte opsteken, waardoor de kraan die contact houdt met het on derwaterstation, naar de zeebodem wordt geblazen. In zijn val sleept de kraan het station mee naar de rand van een afgrond, een diepe onpeil bare kloof in de zeebodem. Daar waar het normaal aardedonker zou moeten zijn, ziet de bemanning al lerlei vreemde lichten en verschijn selen. Russen, meent een meegedoken SEAL, gespeeld door de vaste Ca- meron-acteur Michael Biehn die zijn lichaam wel op de juiste diepte heeft gekregen maar zijn hersenen aan de oppervlakte heeft achterge (foto GPD) laten. Getrouw naar het motto van onze eigen Van Speijk en de beve len van zijn meerderen probeert hij, afgesloten van de bovenwereld, een Trident-raket tot ontploffing te brengen. Behalve drama en roman tiek dus ook een film met een bood schap. Niet prutsen met kernwa pens en lief zijn voor onbekende lichten onder water. PIET VAN DE MERWE 'Ghostbusters II'; regie: Ivan Reitman; hoofd rollen: Harold Ramis, Rick Moranis, Annie Pots; theaters: Studio, Leiden en Euro. Alphen. De formule van een paranormaal 'A-team' dat uitrukt om de spoken van New York te bestrijden is uit stekend geschikt voor herhaling. Nog een wonder dat we vijfjaar op het vervolg van 'Ghostbusters' heb ben moeten wachten. Onder leiding van regisseur en producent Ivan Reitman treedt de oude ploeg in nauwelijks gewijzigde samenstel ling aan. Zowel filmmakers als ac teurs. waaronder Bill Murray, Dan Aykroyd en Sigourney Weaver, zijn vakmensen die hun sporen ruim schoots hebben verdiend. Kan er dan nog iets misgaan? Wel als iedereen op zijn lauweren gaat rusten. De eerste beelden zijn nog veelbe lovend. Omdat er geen spoken meer te verjagen zijn, luisteren Ray (Dan Aykroyd) en Winston (Ernie Hud son) kinderfeestjes op. Maar de kin deren geloven niet in hun trucs en roepen luidkeels om He Man. Een aardig stukje zelfspot in een film die het vooral van een zeer jeugdig pu bliek moet hebben. Het zal niet toe vallig zijn dat de kwaadaardige on dergrondse rivier die de stad be dreigt uit roze slijm bestaat. Een substantie die treffende gelijkenis vertoont met het bij kleuters zo po pulaire 'smurfensnot'. Voor het grote spektakel echt kan losbarsten, moet er eerst een ver haaltje op de rails worden gezet. De onderdelen daarvan worden tame lijk moeizaam bij elkaar geharkt. Toegegeven, iemand als Bill Mur ray kan snedig uit de hoek komen, en bij vlagen is ook 'Ghostbusters II' een aardige parodie op het seri euzere horrorwerk. Maar we missen de vaart en fantasie van het eerste deel. Er wordt hier al te gemakke lijk teruggegrepen op een video clip-intermezzo of flauwe typetjes als de bebrilde boekhouder. Een hoofdrol is toebedeeld aan de baby van Dana (Sigourney Weaver), de ex-vriendin van Ghostbuster- voorman Peter Venkman (Bill Mur ray). De geest van een zeventiende- eeuwse tiran heeft het lichaam van dit kind nodig om op oudejaars avond zijn wedergeboorte te kun nen bewerkstelligen. Het is teke nend voor het gebrek aan inspiratie dat het gedoe met dit kind vaak tut tig en zelden grappig is. De prins der duisternis heeft in tussen de haatgevoelens die New Yorkers voor elkaar koesteren in zich opgezogen. Dat wordt zelfs de Ghostbusters te machtig. Er dreigt een uiterst sentimentele oplossing: iedereen moet weer aardig voor el kaar zijn. De Ghostbusters stuwen de positieve vibraties naar een hoogtepunt door het vrijheidsbeeld door de straten van New York te la ten wandelen. Maar ook in een spoken-parodie kent de geloofwaardigheid zijn grenzen. Dit is wel een erg kramp achtige poging om de imposante special-effects uit de eerste 'Ghost busters' te evenaren. LEO BANKERSEN Theo Thea storten zich in 'De Ontmaskering van het Tenenkaas Im perium' in de wereld van de operette. (archieffoto) Theo Thea en de Ontmaskering van het Te nenkaas Imperium'; regie: Pieter Kramer; hoofdrollen: Arjan Ederveen, Tosca Niterink, Adèle Bloemendaal, Marco Bakker; theaters: Luxor, Leiden en Euro, Alphen. Het kinderfilmrepertoire is lang ge domineerd geweest door eerst Amerikanen die grossierden in sen timentaliteit. spektakel en angstef fecten en vervolgens door Europea nen die juist wilden beantwoorden aan opvoedkundig verantwoorde normen voor het aankweken van sociaal bewustzijn en goede smaak. Dwars tegen alle traditionele for mules in en wars van elke didacti sche pretentie, presenteert zich thans een verkwikkend nieuw type bioscoopvertier voor de jeugd: 'Theo Thea en de Ontmaskering van het Tenenkaas Imperium'. Vier jaar lang hadden Arjan Eder veen en Tosca Niterink kindertele visie gemaakt in een verfrissend provocerende stijl zoals die alleen bij de ruimhartige VPRO tot was dom kon komen. De omroep waar shows waren uitgebroed met anti- glamoureuze burgermannen als Fred Hachë, Barend Servet en Sjef van Oekel die zich onbekommerd uitputten in jolijt om blote tieten, pies-, poep- en kotsgrappen, schuif deurencabaret, lullige muziekjes en alles wat lekker ordinair is. Er moest mee worden bewezen dat voor de progressieve cultuur-elite niets zo onweerstaanbaar komisch is als juist de meest achterlijke erupties van slechte smaak. Eigen lijk is er op de Nederlandse televisie nooit een arrogantere vorm van hu mor gepresenteerd geweest. Maar het werd ineens anders toen Theo Thea diezelfde amusement- slijn doortrokken naar het kinder uurtje, want daar viel alle baldadig heid ineens perfect op zijn plaats. Twee raar uitgeschoten, slissende brildragers met konijnegebitjes vormden een welkome afwisseling op alle kinderachtig doende aan stellers die van Tante Hannie via Pipo tot en met Ome Willem dertig jaar lang de Hollandse kindertelevi sie bevolkt hadden. Theo Thea. alhoewel duidelijk eveneens grote mensen, overbrugden de kloof naar wat kinderen écht enig vinden: to meloze verkleedpartijen, gniffelen de gein op blote billen-niveau, dol len met sprookjes en de nog zottere wereld van volwc Als alle kinderprogramma's er zo uit zouden zien, waren we mis schien nóg verder van huis, maar Theo Thea vormden via de VPRO een verademend tegenwicht voor alle brave confectie waar de meeste andere omroepen in grossierden. Nu in de bioscopen bereikt het merkwaardige duo eigenlijk exact hetzelfde. Producent Kees Kasan- der liet de film vervaardigen door hetzelfde team dat voor de tv-pro- gramma's verantwoordelijk is ge weest, inclusief regisseur Pieter Kramer. Het gevolg is geweest dat 'Het Tenenkaas Imperium' er wel licht minder 'filmisch' uitziet dan mogelijk was geweest, maar een be zwaar is dat niet. De wereld van Theo Thea dient nu eenmaal per definitie uit bordkarton opgetrok ken te zijn, met dezelfde vanzelf sprekendheid als waarmee het tweetal bij voorbeeld zelfgemaakte pruiken draagt van closetrollen. 'Het Tenenkaas Imperium' speelt in operette-land, iets wat Arjan Eder veen zelf een gouden vondst noemt omdat het precies in het T&T- straatje past "Operette is krullerig en met mooie verkleedpartijen en veel opsmuk. Het zit ook wel in de hoek van het amateurisme". En daarmee komen we meteen aan bij de dubbelzinnige aanwezigheid in deze film van Marco Bakker die de moed heeft opgebracht om te willen fungeren als bijna een persiflage op zichzelf. Het verhaal voorziet in een po ging om te komen tot een film onder de titel 'Theo Thea en de Zeven Dwergen'. De rol van de prins was schijnbaar Gerard Joling toege dacht, maar als die niet komt opda gen gaan de gedachten uit naar Mar co Bakker als vervanger. Diens inte resse blijkt aanvankelijk moeilijk te wekken, totdat Theo zich vermomt als 'middelbare dame die op grote voet staat.' De zanger wordt even wel ontvoerd door Adèle Bloemen daal als villeine toverkol die 's mans aanwezigheid nodig heeft voor het doen functioneren van een kern- kaasreactor. Zo dient een zuivelproduct tot stand te komen dat Adèle de macht moet schenken over de hele wereld. Maar Theo en Tanja interveniëren bijtijds. Ze bezweren de crisis, na eerst nog even alle in Genève verza melde wereldleiders te hebben ge dwongen om hun broek te laten zakken. Uit dankbaarheid wordt het tweetal op theevisite genood bij onze koningin (Jannie Baay blijkt een verbluffende dubbelgangster) die meedeelt haar eigen kinderen graag te willen inruilen tegen Theo Thea. De ingeving om onze eigen ko ningshuis in het kader te plaatsen van een goedmoedig operette-land vormt de sterkste vondst van de film, culminerend in een perfecte pastiche van een ouderwetse Poly goon-reportage: 'Koninklijk bezoek in de Tropen'. De Ontmaskering van Het Tenenkaas Imperium vormt kakelbont en uitzinnig kin- der-amusement waarbij Ederveen en Niterink in hun spervuur van grappen en grollen vaak genoeg over de hoofden van het grut heen mikken, om ook volwassen toe schouwers te kunnen bereiken met cabaretske voltreffers. PIETER VAN LIEROP FILMS OP VIDEO Blake Edwards maakt veel films. Hij wisselt de laatste jaren kome dies af met detectives en vqoral in het laatste genre pakt hij de zaken nog wel eens gemakzuchtig aan. 'Skindeep' bijvoorbeeld was een knap gemaakte komedie, maar de detective 'Peter Gunn'. die in hetzelfde jaar is gemaakt, is niet veel meer dan een tussendoortje De hoofdrol wordt gespeeld door Peter Strauss, een acteur die vooral bekendheid geniet door zijn grote reeks rollen in tv-mini- series. In 'Peter Gunn' is hij een detective die op zijn best is als hij een vrouw uit de nood kan hel pen. Met een knipoog en een paar klappen komt hij een eind. De film is gemaakt in de geest van de Mickey Spillane-serie en zou zo als pilot kunnen dienen voor de zoveelste doorsnee detective reeks. Van RCV 2001. In 'The gunrunner' van Nardo Castillo doet Kevin Costner (be kend van 'The untouchables' en 'No way out') het beter. Ook hij stort zich tot over de oren in de verwikkelingen, maar omdat hij een betere acteur is dat Peter Strauss kan hij zwaktes in het scenario vaak de baas. 'The gun runner' speelt in de jaren '20 en Costner bevecht de mafia om geld en wapens bijeen te krijgen voor de Chinese burgeroorlog.. Hele maal helder is het verhaal niet, maar de sfeer is goed en Costner speelt op zijn eigen ingetogen wij ze een mooie rol. RCV2001. Niks ingetogens zit er in 'Trap per county war' van Worth Kee- ter. waarin twee jongens in een gebied dat wordt bevolkt door een hoog percentage geschifte n, het met een grote familie aan de stok krijgen. Don Swayze, de broer van Patrick 'Dirty dan cing' Swayze. is goed eng en het kost de vriendelijke Robert Estes moeite er het leven niet bij in te schieten. Het tweede deel van de film lijkt geent op 'First blood', maar dan wel met mooiere mu ziek. Warner Home. William Friedkin heeft met 'The excorist' en 'The French con nection' bewezen dat hij span ning kan opbouwen. Ook in 'Rampage' toont hij dat. Essen tieel in de film is de vraag cnf doodstraf mag. De manier waar op Friedkin naar die vraag toe werkt middels moord, doodslag en gruwel toont zijn vakman schap en maakt dat 'Rampage' ver boven het gemiddelde in het thriller- en griezelgenre uitsteekt. Esselte CIC. In 'Near dark' laat Kathryn Bi- gelow weer eens levende doden opdraven. Ze zien eruit als gewo ne, maar wel wat haveloze, men sen en ze blijven op de been door Dracula-achtige beten in de nek van argeloze burgers en door het drinken van bloed. Wie gebeten is wordt een soort zombie en Adrian Pasdar is de klos. Hij wordt nog verliefd op een zombie-meisje ook, maar hij houdt eveneens van zijn vader en zijn zusje. Dat wordt een probleem en Bigelow lost het op via scènes die de liefhebbers van het genre zullen aanspreken. RCV 2001. De grootmeester van de zom biefilms is George Romero. Meer dan tien jaar geleden maakte hij een paar werken die nog niet zijn overtroffen. Hij heeft zich van de zombies afgekeerd, maar is wel in de horror-hoek gebleven. 'Mon key shines' is een heel knap opge bouwde film waarop een kleine aap een huis. en zijn inwoners, volledig terroriseert. Het beest is een kreng, maar kan ook zo verte derend zijn datje sympathie voor hem krijgt. Een aanrader voor de horrorliefhebbers. RCA. Porno blijft een belangrijk deel van de videomarkt beheersen. Vi deotheekhouders en distribu teurs doen er vaak een beetje mis tig over, maar een kwart van de verhuur is voor de porno. Via het Extasy-label doet Video Exclu sief er niet moeilijk over. Het laat vormgevers mooie omslagen ma ken en gebruikt die als verpak king voor Amerikaans porno- werk. Als eerste is uitgekomen het dubbeldikke 'Angel 1'. ge volgd door 'New York Vice' en het lang niet misse 'Red velvet'. Technisch zijn ze goed en ze bie den wat er geboden moet worden. PETER DE ZWAAN BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'Theo Thea' - Luxor, Leiden en Eu ro, Alphen The Abyss' - Lido, Leiden 'Ghostbusters II' - Studio, Leiden en Euro. Alphen BLIJVERS 'De avonden' - overtuigend bewijs dat Reves roman verfilmbaar is 'De kassière' - meisje wordt zwanger en gaat overvallen plegen om aan geld 'Sea of love' - Al Pacino onderzoekt moordzaak - Lido, Leiden 'Batman' - Jack Nicholson steelt de show als Joker - Greenway, Voorscho- 'Nine and a half weeks' - Trianon, Lei- 'Indiana Jones and the last crusade' - hoogtepunt in trilogie van Steven Spielberg - Lido, Leiden 'See no evil, hear no evil' - Richard Pryor en Gene Wilder als blunderend duo - Greenway, Voorschoten 'Blind fury' - Euro, Alphen 'Young doctors in love' - Rex, Leiden 'Taran en de toverketel' - Lido, Leiden en Euro, Alphen Pippi in Takatukaland' - Greenway, Voorschoten 'Scrooged' - Greenway, Voorschoten 'Jungle book' - Greenway, Voorscho- Indiana Jones and the last crusade' - Odeon, al. Mystery train' - Studio (656402). lfc,jr. DEN HAAG 'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr. 'Blind fury' - Asta, 16 jr. 'Abyss' - Asta, al. 'Theo Thea - Babylon (471656), al. 'De avonden' - Babylon, al. The cook, the thief, his wife and her lover' - Babylon, 16 jr. 'Ghostbusters II' - Cineac (630637), al. 'De kassière' - Cineac, al. 'K-9' - Cineac, al. 'See no evil, hear no evil' - Cineac, al. Indiana Jones and the last crusade' - Metropole (456756), al 'Parenthood' - Metropole, al. 'When Harry met Sally' - Metropole. al. 'Sex, lies and videotapes' - Metropole, AMSTERDAM -'Theo Thea' - Alfa (278806). al. 'The cook, the thief, his wife and her lover' - Alfa, 16 jr. Sex, lies and videotape' - Alfa. 16 jr. 'A time of destiny' - Alfa. 12 jr 'Theo Thea' - Alhambra (233J92), al. 'Sea of love' - Alhambra. al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Bellevue Cinerama (234876), al. 'Abyss' - Cinerama, al. 'De avonden' - Calypso (234876), al. 'See no evil, hear no evil' - Calypso, al. A dry white season' - Cinecenter (236615), 12 jr. 'Mystery train' - Cinecenter, 16 jr. 'Manhattan' - Cinecenter, al. 'Bagdad café' - Cinecenter, 16 jr. 'Manhattan' - Cinecenter. al. 'Ghostbusters II' - Cinema (151243), al. 'Sea of love' - Cinema, al. 'Ghostbusters II' - City (234579), al. 'Sea of love' - City, 12 jr. 'The dream team' City, al. 'Blind fury' - City. 12 jr. 'Batman' - City, al. 'De kassière' - City, al. 'Cookie' - City, al. 'Torch song trilogy' - Kriterion (231708), 16 jr. 'Kleine Vera' - Kriterion, 16 jr. 'A drv white season' - The Movies (245790), 12 jr. 'Yo soy el que tu buscas' - The Movies, 16 jr 'Mystery train' - The Movies, 16 jr. 'Dead calm' - Tuschinski (262633), 12 'Camille Claudel' - Tuschinski, al. Parenthood' - Tuschinski, al. When Harry met Sally' - Tuschinski, 'Indiana Jones and the last crusade' - Tuschinski, al. 'De kassière' - Tuschinski. al. 'Skin deep' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'La passion de Jeanne d'Arc' - De Uit kijk. al. 'Torch song trilogy' - De Uitkijk (237460). 16 jr. TELEVISIE In 'Stir Crazy', een Amerikaanse komedie uit 1980 van Sidney Poi- tier met Gene Wilder en Richard Pryor, vertrekken twee kersverse werklozen per bestelbusje rich ting Californiè om daar roem en fortuin te zoeken maar krijgen on derweg de schuld van een bank roof. (zaterdag, Veronique, 20.05 uur). De jonge biljartspeler Vincent (Tom Cruise) beschikt in 'The co lour of money' over veel talent. Oud-biljartmeester Eddie (Paul Newman) neemt hem onder zijn hoede maar wordt jaloers als de jongen ook successen boekt (za terdag, Duitsland 1, 23.35 uur). 'The Colditz Story' uit 1957 toont de belevenissen van voor namelijk Britse krijgsgevange nen in de Duitse burcht Colditz. Ontsnappen zou vanuit deze ves ting onmogelijk zijn (zondag, BBC 2, 16.00 uur). Een Amerikaanse student brengt in het uiterst spannende 'Midnight Express' zijn vakantie door in Turkije. Midden in Istan bul wordt hij door een Turkse agent aangehouden wegens het bezit van enkele grammen hasj (dinsdag, Veronique, 22.25 uur). Een man heeft zich er in 'Fathers's little dividend' bij neergelegd dat het stiller in huis is sinds zijn dochter is getrouwd. Hij besluit het er eens van te ne men met zijn vrouw. Dan kondigt zijn dochter aan dat hij opa zal Tom Cruise, te zien in 'The lour of money' worden, en daar zit hij niet op te wachten. Met onder anderen Spencer Tracy en Elisabeth Tay lor (woensdag, Duitsland 2, 11.03 uur). 'Einer trage des anderen last' (1987) speelt in het Oost-Duits- land van 1950. Een hulppredikant en een communistische politie agent liggen op dezelfde zieken huiszaal. Eerst bestoken zij elkaar met hun eigen overtuigingen, maar uiteindelijk is er toch derzijds respect (woensdag, Duitsland 2. 22.40 uur). FILMHUIZEN Michelle Pfeiffer is in Married to the mob', een komedie van Jo nathan Demme, de weduwe van een gangster die zowel door de FBI als de maffia als lokaas wordt gebruikt (Kijkhuis, dinsdag, 20.00 en 22.15 uur). Met 'Otto e mezzo' (81/2) lever de Fellini in 1963 een meesterlijk zelfportret af. In de film kan een filmregisseur, door niemand min der dan Marcello Mastroianni ge speeld, maar niet de inspiratie vinden om aan zijn nieuwe film te beginnen; de mensen om hem heen en die van de film-in-wor- ding vallen hem daarvoor te veel lastig. Hij vlucht derhalve in fan tastische jeugdherinneringen. 'Otto e mezzo' (8 1/2, een verwij zing naar het aantal films dat Fel lini op dat moment op zijn naam had staan) toont Fellini's scherpe kijk op de maatschappij (Kijk huis, woensdag, 20.00 en 22.30 uur). Mastroianni is een dag later nog een keer in het Kijkhuis te aan schouwen en wel samen met Jack Lemon in 'Maccheroni', een vro lijke film uit 1987 van Ettore Sco- la. Een Amerikaanse zakenman in Napels wordt met het verleden uit de oorlog geconfronteerd als hij de broer van zijn toenmalige verloofde ontmoet (20.00 en 22.15 uur). 'Another woman' is één van de psycho-drama's die Woody Allen, groot Bergman-fan, naast zijn su blieme komedies heeft gemaakt. 'Another woman' gaat over een vrouwelijke professor die er, als ze vijftig wordt, achter komt dat zij eigenlijk niet heeft geleefd om dat ze slechts met wetenschap in de weer is geweest. Volgen herin neringen, dromen en gesprekken met vrienden, haar vader, broer en vroegere minnaar (Kijkhuis, t/m maandag, 20.00 en 22.15 uur. Eén van de meest succesvolle recente thrillers is 'Fatal Attrac tion' met Michael Douglas en Glenn Close. Douglas gaat als ju rist Dan Callagher een weekendje door de bocht als zijn vrouw en kinderen de stad uit zijn. De vrou welijk helft in dit avontuurtje, Alex Forrest (Glenn Close) blijkt echter een psychoot van wie Cal lagher meer dan last ondervindt. Sterker, ze drijft hem met chanta ge en dreigementen zo ver dat hij definitief met haar wil afrekenen (Filmhuis LVC, t/m zaterdag, 21.15 uur). 'The postman always rings twice', de versie van Bob Ra- felson uit 1981, gaat over zwerver en een sensuele jonge vrouw die nadat ze een relatie zijn begonnen, samenspannen om haar van haar huwelijk met een Griekse restaurateur te verlossen. Ondanks (dankzij) de vele seks scènes heet de film langdradig te zijn en niet te kunnen tippen aan de op dezelfde roman van James M. Cain gebaseerde 'Postman' van Tay Garnett uit 1946 (Film huis LVC, donderdag 21 tot i met zaterdag 23 december, 21.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23