Er is meer dan het Panorama van Mesdag 'Er komt alleen een ander kaartje onder' Macabere humor Paul de Leeuw Mondriaan-collectie brengt 4 miljoen op Grote expositie Nederlandse Vereniging van Zeeschilders DONDERDAG 14 DECEMBER 1989 PAGINA 23 SCHEVENINGEN - Nederland en de zee zijn met elkaar getrouwd. Veel van onze schil ders hebben die zee op hun doeken proberen vast te leggen. Hendrik Willem Mesdag is het bekendste voorbeeld. Maar er zijn er meer geweest. En ook nu houden kunstenaars als Wim Vaarzon Morel, Hugo Liebe, Coob Zeeman, Hermanus Berserik, Herman Bosboom, Hans Eschauzier, Piet Mulder en Hens de Jong zich nog bezig met het schilderen van de zee. Zij zijn lid van de 'Nederlandse Vereniging van Zeeschilders, die van 16 december 1989 tot en met 15 maart 1990 een grote verkoopexpositie heeft georganiseerd in het Sche- venings Museum. Cees van Hoore sprak met een aantal van deze zeeschilders. door Cees van Hoore In onvervalst Schevenings wordt ons de weg gewezen naar de ruimte waar een aantal leden van de 'Ne derlandse Vereniging van Zeeschil ders' bijeen zijn om hun werk op te hangen. Wat meteen opvalt is een bronsplastiek, dat een aan de zee ontrukte golf lijkt te verbeelden. Er zijn dus ook beeldhouwers die zich bezig houden met de zee, dat 'mo del' dat maar nooit stil wil blijven liggen. De schilderes Coob Zeeman is se cretaris van de Nederlandse Vereni ging van Zeeschilders. Een ballota gecommissie beslist wie lid kan worden. Het doel van de vereniging is het mogelijk maken van exposi ties voor schilders die de woelige baren en het leven aan de kust in hun werk tot uitdrukking brengen. Daarnaast zorgt de NVZ ook voor goede contacten met de rederijen en de Koninklijke Nederlandse Ma rine, zodat leden af en toe met een schip mee kunnen om aan boord te werken. Zeeman: "Ik ben zelf bij voorbeeld mee geweest met De Eendracht, u weet wel, die oude schoener met die prachtige zeilen. De tweede dag aan boord kreeg ik vreselijk last van zeeziekte. Dat is heel erg, dan wil je alleen nog maar dood. En je kunt nergens naar toe, want er is alleen maar water om je heen, eindeloos veel water. Als je gaat varen op zee moetje in een uit stekende conditie zijn. Dan heb je er niet zo'n last van. Ervaren zeelieden zeggen dat je eerst een tijdje moet 'inslingeren', moet wennen aan de deining. Aan het soort zee ook. Want het verschilt nogal wat of je op de oceaan zit of op de Noordzee. Op de oceaan heb je een soort duinen van water, bewegende duinen. En in de deining van de oceaan lijkt ook een vast ritme te zitten. Na een bepaald aantal van die 'duinen' krijg je dan telkens een hoge golf. Je moet jezelf natuurlijk wel vasthou den, maar mentaal gezien moet je je laten gaan, er niet tegen gaan knok ken. Heel angstig. Dan voel je dui delijk dat er zo'n tien kilometer wa ter onder je zit, en soms nog wel Een aantal leden van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders. V.l.n.r. Louk van Meurs, Herman Bosboom, Hugo Liebe, Hans Eschauzier, GeertJan van Meurs, Coob Zeeman en Wim Vaarzon Morel. (foto cees Zorn) Wat hen nu zo boeit in die zee, we ten de kunstenaars niet precies uit te leggen. De dichter Jan Eijkel- boom heeft het gevoel dat iemand op open zee kan bevangen eens be schreven met de woorden: 'Even heb je een eeuwigheid om in te le ven' Als we deze regel citeren, knikt het gezelschap instemmend. Maar de zee is meer. Kracht, onstuimig heid, verstilling. 'Het allerstilste en het allerruwste en dat in voortdu rende afwisseling'. Hans Vaarzon Morel:"Ik romantiseer de zee niet in mijn werk, nee, dat doe ik, geloof ik, toch niet. Natuurlijk weet ik dat de zee erg vervuild is en dat we straks, als er niets gebeurt, met een lege zee zitten. Maar toch blijf ik hem opzoe ken om zijn schoonheid. Het is ei genlijk net een mooie meid die pas kanker heeft. Je ziet daar aan de buitenkant nog niets van. Het is gek, maar altijd als ik aan zee sta, heb ik het gevoel dat het weer de tweede dag van de schepping is". Chaos Dit jaar is er een zeeschilders-ten toonstelling geweest in Connecticut in de Verenigde Staten. De Ameri kanen waren vol lof. Ze beschou wen Nederland nog steeds als een toonaangevende natie is op het ge bied van de zeeschilderkunst. Vol gend jaar, tijdens de 'Sail'-manifes- tatie in Amsterdam, staat er weer een expositie op het programma. Maar nu is er dus dat prachtige werk in het museum in de Scheve- ningse Neptunusstraat. De schilde rijen, etsen en aquarellen zijn over wegend te typeren als figuratief. Is de zee zelf al abstract genoeg? Soms is hij rustig, kabbelend. Maar ook dan zie je, waar hij aan land komt, zijn witte knokkels rusteloos bewe gen. Halen en brengen is het met de zee. Schilder GeertJan van Meurs. "Wat moet je erover zeggen. Ik woon op een duin, dus ik word bijna wakker met de zee. Het is een chaos die niet te bedwingen valt, een schouwspel dat nooit gaat vervelen. Soms zie je opeens een situatie die je wilt vastleggen, maar op datzelf de moment is die situatie al weer veranderd. Dan hou je dat beeld in r 'Schepen op de Taag', gemengde techniek, schilderij je hoofd en probeer je het te schilde ren. Ik ga altijd uit van mijn eigen waarneming. Dat doen trouwens de meeste schilders van onze vereni ging. Dus geen zeeslagen bij Kijk duin of zoiets. Dat kan mooi zijn, maar de illustratieve kant ervan trekt mij niet". Zijn vrouw, Louk van Meurs maakt beeldhouwwer ken die veel met de zee of werkers aan de kust te maken hebben. "De zee', zegt ze, "dat is d'r op of d'r on der. Een geweldige kracht". Echt schilderen kun je aan boord van een schip vaak niet. Vooral bij ruw weer levert dat problemen op. Er worden dan ook meestal schet sen gemaakt, die de schilders later uitwerken. Hans Eschauzier herin nert zich nog een aardig voorval tij dens een van zijn werkreizen. "Ik ben eens een keer met de marine mee geweest. Ik lag in mijn kooi te slapen. Om een uur of vijf in de mor gen werd ik door iemand nogal ruw wakker gemaakt. Of ik maar als de donder naar de brug wilde gaan. Ik schrok me lam, dacht dat we op het punt stonden om te vergaan. En toen ik daar op die brug kwam. stond daar de man die wacht had. en hij zei: 'Kijk eens wat een mooie zonsopgang, meneer. Ik dacht dat ik u daarvoor wel even wakker kon maken. Kijk eens wat een mooie kleuren'. En dan moet u weten, dat ik kleurenblind ben. Het is gek: als je zeelieden spreekt over de zee, zeggen ze vaak: ach meneer, ik wou dat ik kon schilderen". De zee is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor de kunstenaars van de NVZ. Zij schilderen het le ven langs die zee, de schepen in de havens, de eenzaam deinende boei en, de surfplanken die als meloen zaadjes omhoog worden gegooid door de brullende golven van de oceaan. Nooit raken ze uitgekeken op dat water en het licht erboven. Coob Zeeman: "Nu we het erover hebben moet ik ineens denken aan de Franse schilder Soutine. Hij ging altijd naar Amsterdam om te kijken naar het licht van Rembrandts 'Nachtwacht'. Hij werd daar vrese lijk depressief van omdat hij dacht: dit licht zal ik nooit kunnen maken. Maar toch ging hij telkens weer te rug om naar dat licht te kijken". 'Beste maatjes!' cabaretprogramma van Paul de Leeuw, Hans Breetveld en Joep Onderdelinden. Regie: Fred Florusse. Ge zien op 13 december (première) in de Leid- se schouwburg. Aldaar nog vanavond te LEIDEN - Na twee ^oio-program ma's is Paul de Leeuw overge stapt op het zo langzamerhand zeldzaam geworden groepscaba- ret. Twee nog vrij onbekende ac teurs, Hans Breetveld en Joep Onderdelingen, hebben een be langrijk aandeel in 'Béste maatjes!'. Eigenlijk zijn er drie medewerkers op toneel aanwe zig. De naam van John Zwart- kamp dient eveneens vermeld te worden. Deze 'béste maat' is weliswaar onlangs op 25-jarige leeftijd overleden, maar de kist met diens stoffelijke resten staat gedurende het gehele program ma op het podium. Dat klinkt mischien macaber; Paul de Leeuw toont echter in dit derde programma meer nog dan voor heen zijn voorliefde voor 'sitk jo kes', voor wrange grappen. Wie van dit soort humor houdt, zal zich tijdens dit optreden wel kunnen vermaken. Paul de Leeuw is trouwens toch een thea terpersoonlijkheid die ofwel veel lof oogst bij zijn echte fans ofwel door zijn tegenstanders radicaal wordt afgewezen. Mensen die het min of meer allemaal 'wel aardig' door Henk Meutgeert In het derde deel van 'A corpus of Rembrandt paintings' worden veer tig schilderijen toegeschreven aan anderen dan de meester zelf. Van de bijna duizend schilderijen die begin deze eeuw nog aan Rembrandt wer den toegeschreven blijft waar schijnlijk maar een derde over als het project is afgerond. Vorig jaar maakte Boymans zelf békend dat het schilderij 'Man met de rode muts' niet langer kon worden toege schreven aan Rembrandt, maar aan zijn directe omgeving. Het Haagse Mauritshuis kan volgens de nieuw- vinden wat hij doet, zijn er waar schijnlijk maar Weinig. In elk ge val kan hij met dit programma zijn tegenstanders niet tot fan be keren; daarvoor is zijn gevoel voor humor hier te dominant aan wezig. Het programma mikt groten deels op de lach, slechts een enkel nummer is ingetogen, zoals 'Lief de brengt de ommekeer' (muziek: Andrew Lloyd Webber) en 'Jij brengt alsmaar bloemen' (Mu ziek: Neil Diamond). De verta ling, resp. de tekst is van Coot van Doesburgh. Verder zijn vrijwel al le teksten van De Leeuw zelf. Vriend en vijand zullen moeten erkennen, dat het programma een hoog tempo heeft, een redelijke verscheidenheid vertoont, en dat de muzikale begeleiding (door Paul de Leeuw zelf of met orkest op geluidsband) er beslist mag zijn. En voor de rest geldt het eeu wenoude adagium: smaken ver schillen. "Een programma over Neder land en alles wat Hollands is", meldt het programmablad. Dus zal het Koningshuis er aan moe ten geloven' onder meer in een (foto!?) sketch over Leidse stu dentes die met Willem Alexander dwepen. De basis van het pro gramma wordt gevormd door een soort Hollandse 'Op hoop van ze- gen'-sfeer. Plaats van handeling is Urk, waar drie generaties de te ste conclusies van de Research Group het schilderij 'Man met de gevederde muts' afschrijven als een echte Rembrandt. Directeur H.R. Hoetink van het Mauritshuis meent dat de conclusie van het onderzoeksteam voor zijn museum niet veel zal veranderen. Wel zal de conclusie van de Re search Group worden opgenomen in de nieuwe catalogus die het mu seum aan het voorbereiden is. Hoetink: "Het schilderij blijft ge woon hangen op de plaats waar het hangt. Het wordt nu toegeschreven aan één van de leerlingen van Rem brandt, dus met een vervalsing heb ben we in ieder geval niet te maken. Het is een zeventiende-eeuws schil derij dat in zijn stijl is geschilderd vue passeren. We zien de grootou ders van de overleden John Zwartkamp die geleden heeft on der het feit, dat deze opa en oma in de oorlog fout zijn geweest. Dat gegeven is bijvoorbeeld goed voor een persiflage op praatshow, waarin Sonja Barend of Adriaan .van Dis spraken met kinderen van foute grootouders, een nieuw soort minderheidsgroepering. In tegenstelling tot zijn groot ouders zat de moeder van John Zwartkamp als haringverkoop ster in het verzet. Deze moeder krijgt te maken met een dochter die wil trouwen met de zoon van de Famiglia di Frequenti die aan het hoofd staat van de Urkse vis serij-maffia. Dat leidt tot een ver haal over een bruidsjurk met een 'anaal roze' kleur die vergelijk baar is met de "achterkant van een baviaan". En natuurlijk biedt de term 'maffia' aanleiding tot een Godfatherpersiflage. Lepk?! Getuige het enthousiaste applaus van gisteravond in een bomvolle Leidse schouwburg waren er mensen die dit leuk hebben ge vonden - waarvan akte. WIJNAND ZEILSTRA Scène uit de sketch over Leidse studentes die met kroonprins Wil lem Alexander dwepen. en er uitziet als een zelfportret. De nieuwe toeschrijving is gedaan op stilistische gronden, maar keiharde bewijzen worden niet geleverd. In het depot hebben we nog een aantal schilderijen hangen dat aan Rem brandt werd toegeschreven, waar van we al wisten dat ze niet echt konden zijh. Daar is het veel duide lijker". Hoetink stelt vraagtekens bij de Rembrandt naar een (echt) zelfportret. (toto gpd> methode van onderzoek van de Rembrandt Research Group. "De onderzoeksmethode is niet homo geen. men heeft de onderzochte schilderijen nooit bij elkaar gezien. Ze worden ook niet op dezelfde ma nier bekeken. Het maakt wel wat uit of je een schilderij op een Engels buiten in het halfduister bekijkt of in een museum. Ik acht de conclu sie over 'De man met de gevederde muts' niet onwaarschijnlijk, maar het blijft een theorie. We weten na tuurlijk zo langzamerhand veel meer over Rembrandt en zijn leer lingen en dat hij een atelier had waar zij allen werkten, maar er blijft bij die Rembrandts natuurlijk een heel grijs gebied over." Conservator oude kunst Giltay van MUseum Boymans schreef vorig jaar zelf 'Man met de rode muts', één van de drie tot dan aan Rem brandt toegeschreven werken die het museum in zijn bezit heeft, toe aan de omgeving van Rembrandt. Het oordeel van de Research Group moet nog komen. "We hebben na tuurlijk liever drie dan twee Rem brandts in ons bezit", zegt Giltay, "maar voor een museum vallen de gevolgen nogal mee. Ik kan me voorstellen dat de conclusies voor particulieren veel harder aanko men, die zien hun bezit plotseling in waarde dalen. Voor een museum blijft het schilderij gewoon het schilderij dat het tot dan toe was, er komt alleen een ander kaartje onder te hangen. Er wordt tegenwoordig veel scherper gekeken naar de schilderijen en men is zich bewust van de leerlingen die Rembrandt had. Daarnaast werd er veel op zijn manier geschilderd. Het gaat vaak om schilderijen die precies op die van de meester lijken". Giltay wijst op het onderzoek dat zijn museum van tekeningen van Rembrandt dat zijn museum vorig jaar afrondde. Dat resulteerde in bijna een halvering van het aantal van 65 naar 35. Daarnaast wijst hij op een ander gevolg van de veran derde toeschrijvingen. "In ons ge val betekent het dat de twee Rem brandts die we wel hebben (met daarbij het portret van Titus, H.M.) in belang en kwaliteit gaan groeien. En we zijn er voor honderd procent zeker van dat die schilderijen wel van zijn hand zijn". AMSTERDAM (ANP) - Veer tien vroege werken van Piet Mondriaan (1872-1944) hebben gisteren op een veiling van mo derne en hedendaagse kunst bij Christie's in Amsterdam in to taal 3.905.400 gulden opge bracht. De helft van de werken vertrekt naar het buitenland. Het meest werd betaald voor twee aquarellen, geschilderd rond Het Gein, een riviertje bij Amsterdam. Ze brachten 1.495.000 gulden en 828.000 gulden op. Het duurste werk gaat naar een buitenlandse verzamelaar. De richtpijzen waren 250.000 tot 350.000 gulden. Voor een houtskooltekening (47 x 31,5 cm) had een buitenlandse koper 120.750 gulden over (richtprijs 25.000 - 35.000 gulden). Het goedkoopste stuk van Mondriaan betrof een ge combineerde tekening-aquarel. Een Nederlandse verzamelaar bood er 23.000 (richtprijs 10.000 - 25.000) gulden voor. Alle kopers wensen anoniem te blijven. Acht werken waren afkomstig uit de nalatenschap van Lieneke Wol- tjer-Van der Hoeven Leonhard uit Den Haag. Haar vader, een Amster damse arts, was bevriend met Piet Mondriaan, aldus het veilinghuis. Werken van Jan Toorop, Jan Sluijters (19 stuks), Pyke Koch, Leo Gestel (8 exemplaren) en Kaspar Niehaus (14 schilderijen) deden het eveneens goed. Voor een kleine te- kening-aquarel van Jan Toorop, voorstellende een vissersmeisje in de duinen, werd 34.500 gulden (richtprijs 7.000 - 9.000) neergeteld. Een bloemstilleven uit 1913 van Leo Huldenummer Claus en Kouwenaar DEN HAAG (ANP) - Het literair tijdschrift De Vlaamse Gids gaat een huldenummer wijden aan Hugo Claus en Gerrit Kouwenaar. Dat kan, nu de Nederlandse Taalunie een bijdrage van ongeveer 6.000 gul den beschikbaar heeft gesteld ter aanmoediging van het uitbrengen van een geïntegreerd nummer van het blad. Het Comité van Ministers van de unie heeft besloten de financiële bijdrage toe te kennen. Dit past in het beleid van de Unie voor het be vorderen van grensoverschrijdend verkeer van Nederlandstalige litera tuur in het Nederlandse-taalgebied. Gestel was een bieder 862.500 gul den waard (richtprijs 250.000 - 350.000). Dit is de hoogste prijs die ooit is betaald voor een schilderij van Gestel, aldus een woordvoer ster van Christie's. De veiling is vandaag voortgezet. Recordaantal deelnemers piano-driedaagse Rotterdam ROTTERDAM (ANP) - Aan de Rot terdamse piano-driedaagse neemt een recordaantal van 250 amateur pianisten deel. Hoewel de belang stelling aanzienlijk groter was, kon de organisatie van het grootste Ne derlandse amateurpianofestival, dat op 27, 28 en 29 december in De Doelen in Rotterdam wordt gehou den, niet meer deelnemers plaatsen. Alle 250 pianisten kunnen zich in de eerste ronde vijf minuten lang la ten horen. De twaalf besten daarvan spelen de laatste dag 's morgens nog een kwartier, waarna deskundigen uitmaken welke twee a vijf ama teurpianisten 's avonds het eerste deel van het slotconcert mogen ver zorgen. Pianist Rian de Waal en het har monieorkest St. Michaël onder lei ding van Heinz Friesen verzorgen het tweede gedeelte van dit afslui tende concert. Zij spelen werk van onder meer Gershwin en Slothou- In het programma van deze vijfde pianodriedaagse is voor de ope ningsdag een extra concert opgeno men. Hierin treedt op Gerard Hen- geveld (79) die vooral bij leerling- pianisten ook bekend is als compo nist. Hij speelt werken van Bach, Brahms en Ravel. De in ons land wonende Russische cellist Dimitri Ferschtman en de pianiste Mili Bas- lawaskaja spelen sonates uit wer ken van Sjostokavitsj en de Neder landse barokcomponist Pieter Hel- lendaal. ERE-OSCAR Akira Kurosawa zal als eerste Japanse filmregisseur worden onderscheiden met een ere- Oscar. De 79-jarige Kurosawa krijgt de onderscheiding tijdens de jaar lijkse Oscar-uitreiking op 26 maart volgend jaar. Zijn eerste Oscar kreeg hij in 1951, voor de film Ras- homon. In 1971 werd zijn film Do- des' Ka'den uitgeroepen tot beste niet-Engelstalige film, in 1975 ge volgd door de Russisch gesproken film Dersu Uzala. Musea reageren kalm na melding 'valse' Rembrandts DEN HAAG (GPD) - De conclusie van de Rembrandt Research Group dat opnieuw een aantal schilderijen dat aan de meester was toegeschreven door anderen is geschilderd, komt bij particuliere bezitters van werken van zijn hand veel harder aan dan in de mu seumwereld. "Er is meer vrees voor die conclusies bij de buiten wereld dan bij de musea zelf', aldus conservator oude kunst J. Gil tay van het Rotterdamse Museum Boymans van Beuningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23