OEKEN Libanon en het absoluut zinloze De domheid van de ongecijferde Kijkje in de wereld van doven Onzinnig realisme van een wereldreiziger LITERATUUR Hoe een historicus een volkssprookje vermoordt KADO TP WOENSDAG 13 DECEMBER Zonder hoop geen leven, al valt het niet mee te blijven geloven in 'een' oplossing voor het Midden-Oosten en Libanon in het bijzonder. De re cente moord op René Mouawad, wiens carrière als president niet lan ger dan zestien dagen mocht duren, sloeg andermaal een illusie in puin. De illussie dat, met deze man van de verzoenende lijn, wellicht een begin kon worden gemaakt met een voor Libanon nog steeds zo abstract be grip als vrede. Oorlog lijkt er na vijf tien jaar een levenswijze geworden waaraan niemand zelfs nog een eind aan wil of kan maken. Zinloos, was Mouawads dood. Absolute zinloosheid, dat is wat ook duidelijk spreekt uit het relaas 'Morgen vrij' van de Belgische arts Jan Cools. Cools was één van die ongelukkige buitenstaanders die vol idealen naar Libanon vertrok en werd gegijzeld. Hij zat meer dan een jaar vast, met kennelijk helemaal niets als doel. Geen hond die de ontvoering de eerste maanden claimde, geen ei sen, geen vragen over losgeld, wat gekmakend was voor zijn familie. Geen flauw idee had Cools zelf waaraan hij de gijzeling had te dan ken, en dat heeft hij blijkens de af wezigheid van een verklaring in zijn verder zeer gedetailleerd boek, nog steeds niet. 'Soldaten van de Ge rechtigheid', was de splintergroepe ring die hem had gekidnapt, en ver der was er een rol voor Arafat en Khadafi en Abu Nidal en de VN en het Europees Parlement en de Bel gische regering die stuitend genoeg pas na een jaar een zaakgelastigde naar Libanon durfde sturen. Een Beklagenswaardig Met Cools als zeer beklagenswaar dig slachtoffer. Op zijn stijl valt heel wat af te dingen, maar zijn beschrij ving van de eerste tot de laatste mi- nuut van zijn gijzeling is hierom heel waardevol, dat niemand een gijzeling hoeft mee te maken om een perfect idee te krijgen hoe dat is. Alles doen om niet 'majnoun' (gek) te worden in de één na de an dere veel te kleine, bedompte cel, verstoken van elke afleiding, elk menselijk contact. "...Vijf maanden zag ik dus niet eens een menselijk gezicht Op een gegeven moment was de be hoefte om een gezicht te zien zo groot, dat ik het deksel van mijn wc- emmer oplichtte en op de bodem van de emmer naar mijn spiegel beeld keek. Tussen de stinkende uitwerpselen zag ik weer een ge zicht. Het mijne. Ik heb lang geke ken". En gewandeld dat Cools in zijn cel heeft, en een kooklessen ge geven, en moeilijke wiskundige op gaven gemaakt. Hitte, honger, vervuiling en de pressie vulden Cools' leven van alle dag. Het eten dat hij van de 'solda ten' kreeg was vJak slecht, douchen De Leidse Bloedbank heeft nieuwe donoren nodig BEL 071 - 21 441 1 een ongekende luxe. Hij werd dan wel niet lichamelijk gefolterd, maar de soms maandenlange isolatie be zorgde hem af en toe de aanvech ting zijn bewakers te smeken hem dan maar een kogel door zijn hoofd te jagen. Tijdens zijn gijzeling kreeg het begrip 'mensenrechten' pijnlijk veel inhoud. Overtuiging Cools' overtuiging dat hij niemand iets had misdaan, dat hij een gewo ne arts met goede bedoelingen was die vrijwillig werkte in een Pales tijns vluchtelingenkamp, én dat hij aan het begin van zijn gijzeling via de radio hoorde dat zijn verdwij ning wereldwijd bekend en veroor deeld was, zorgden er mede voor dat hij zijn verstand niet verloor. Verliezen deed hij evenmin 'hart voor de Palestijnse zaak'. Cools aversie tegen Israels inmengingspo- litiek in Libanon, met de burgerbe volking en de vele Palestijnse vluchtelingen steevast als slachtof fer, blijkt overduidelijk uit het boek. Hoe het precies zit met de be langen van Israël en ook Syrië in Li banon, daarop geeft Wim de Neuter in het laatste hoofdstuk van 'Mor gen vrij' een visie. SIMONE VAN DRIEL In Amsterdam eindigde onlangs het 'Internationaal Gebarentheater Festival'. Er waren ruim dertig voorstellingen te zien, speciaal ge richt op dove mensen en ook wor den gespeeld door doven. Zelfs de Troonrede wordt simultaan 'ver taald' in gebarentaal. De wereld van de doven heeft zich, zo kan daaruit worden geconcludeerde, heel be hoorlijk ontwikkeld. Wat die ontwikkeling precies is geweest, schetst neuroloog-schrij- ver Oliver Sacks in 'Stemmen zien'. Het is na 'Een been om op te staan', 'De man die zijn vrouw voor een hoed hield' en 'Ontwaken in verbijs tering' de vierde vertaling van zijn werk, dat neurologie als basis heeft. Niet meer dan een (soms weten schappelijke) basis, want Sacks is in de eerste plaats geïnteresseerd in wat er met de ménsen gebeurt, die een neurologisch defect hebben. Verder ook in wat gedaan kan wor den om een handicap zó te omzei len, dat een redelijk, aangepast be staan mógelijk is, zonder dat de maatregelen storend voor omge ving of de patiënt zelf zijn. Mededogen Jan Cools: vijf maanden lang zag hij zelfs geen menselijk gezicht. "In een maatschappij waar geneti sche manipulatie, lasertechnologie en microchipcircuits dagelijks onze kennis van de wereld vergroten, is het bijzonder droevig dat schrikba rend veel volwassenen nog steeds geloven in de macht van tarotkaar ten, mediums en kristallen bollen". Deze zinsnede in de inleiding van John Paulos' 'Ongecijferdheid' is eigenlijk een voorzichtige constate ring van de toestand in wat de 'ont wikkelde wereld' wordt genoemd. Terecht merkt Rudy Kousbroek in zijn nawoord op, dat Paulos veel te beleefd is, al stelt de laatste het boek uit woede te hebben geschre ven. Het is nog veel erger. We hoeven alleen maar te kijken naar het groeiend aantal gelovigen in alternatieve geneeswijzen na een eeuwenlange strijd tegen de kwak zalverij. Terwijl de wetenschap de afgelopen decennia grote sprongen voorwaarts heeft gemaakt, lijken sommigen aan de hand van astrolo gie en andere vormen van koffiedik- kijkerij een grote sprongen achter waarts te maken. Paulos verbaast zich daar over, evenals over mensen die zich wel druk maken over het verkeerd ge bruik van woorden als 'omdat' en 'doordat' maar die het koud laat als mensen ernstige rekenfouten ma ken. Ongeletterdheid mag een schande zijn in onze maatschappij, 'ongecijferdheid' is dat beslist niet. Je zou de mensen de kost moeten geven die er trots op zijn, dat ze geen jota van algebra snappen of nog niet eens een huishoudboekje kunnen bijhouden. Bedreiging Ongecijferdheid is, zo meent Pau los. een bedreiging voor de maat schappij. Mensen kunnen, omdat ze niet hebben geleerd te denken in abstractheden en griezelen van cij fers, een heleboel zaken niet op de feitelijke waarde schatten. Toevalli ge samenlopen van omstandighe den en statistieken worden ver keerd geïnterpreteerd, of erger nog, gepresenteerd. Een voorbeeld: de kans datje aids rr Chris van der Heijden hoef je wei nig meer te vertellen. Hij is bijna overal geweest en heeft vrijwel alles al gezien. De wereldreiziger doet wat dat betreft een beetje denken aan dat oude mannetje uit de recla meboodschap voor een inmiddels geprivatiseerde overheidsfirma, 'been everywhere, seen every thing...'. Maar Van der Heijden hield het niet bij kijken en reizen alleen. Inte gendeel, hij heeft van alles meege maakt en, eerlijk is eerlijk, persoon lijk in de war gestuurd. In Zuid- Spanje zette hij een compleet dorp op stelten toen hij de plek bezocht waar de geest van de laatste Moor moet hebben gehuisd. In Bolivia heeft hij samen met een bevriend collega zowat een complete revolu tie in de zilvermijnen op z'n gewe ten. En in Cuba is hij samen met Fi del Castro getuige van de opening van een gigantisch paleis dat de heerser heeft opgetrokken ter meer dere glorie van zichzelf en... zijn gro te vriend Harry Mulisch. Van der Heijden heeft dus een grote fantasie. En die heeft nog een functie ook. Of, zoals het.op de ach terflap van de bloemlezing 'Dagha- ni, Daghani' heet: "De wereld die schuilgaat achter de individuele ge beurtenissen en ervaringen, wordt door 'de leugen' onthuld". Dat kan zijn, maar dan hinkt 'Daghani, Daghani' op twee gedach ten. Enerzijds lijkt Van der Heijden een realistische schrijver die met gevoel voor detail verhaalt (het zij opgemerkt: Van der Heijden is jour nalist en historicus). Anderzijds is wat hij beschrijft vaak onzinnig. Vooral de rol die Van der Heijden het toeval toekent, staat haaks op zijn geveinsd realisme. En zo levert zijn verhalenbundel een reeks vragen op. Wat moet je met het zogenaamd realistische ver haal van het Roemeense concentra tiekamp-slachtoffer dat sympathie opvat voor zijn voormalige beul, als zoveel aangrijpender en goed-gedo- cumenteerde verhalen te vertellen zijn over hetzelfde onderwerp? Waar wil Van der Heijden naar toe met de herhaaldelijk opgenomen mededeling dat Fidel Castro met z'n schouderklop alleen al sommige mensen neermaait? Pas als Van der Heijden z'n ge veinsd realisme loslaat, spreekt hij aan. Het laatste verhaal, 'De man die een legende werd', is zelfs van een ongewone kracht. Iedereen kent het daar beschreven type dat zich laat meeslepen door idealen en be reid is daarvoor alles te doen en te laten. Van der Heijden maakt het zelfs bijna aannemelijk dat de man in een soort van ultieme daad echt de woestijn inloopt. Bijna wel te verstaan, want de lezer is dan jam mer genoeg al murw gebeukt door de onzinnige verhalen die eraan zijn voorafgegaan. JEROEN DIRKS Daghani, Daghani van Chris van der Heijden. Uitgeverij Contact, 29,90. Sacks beschrijft dat in zijn werk met een groot mededogen. Zeker niet als wetenschapper, die uitslui tend is geïnteresseerd in het ziekte beeld, maar die probeert te voelen wat de patiënt voelt. Hetzelfde heeft hij gedaan in 'Stemmen zien', een reis naar de we reld van de doven. Uitgangspunt voor dit boek was een aantal artike len dat Sacks voor tijdschriften heeft geschreven en die hij daarna nog eens onder handen heeft geno men. Ruwweg komt het erop neer, dat hij de geschiedenis van de hulp voor doven, de doofheid zelf en de emancipatie van doven onder de loep neemt - een logische driede ling. De conclusie van het geheel is, dat nu, in de jaren '90. de doven een volledig geïntegreerde plaats in de maatschappij kunnen innemen, dank zij hun 'gebaren'taalvaardig- heid. Het is fascinerend te lezen, hoe flexibel menselijke hersenfucties zijn, wanneer deze door een handi cap worden gedwongen bepaalde gebieden, die voor vaste doeleinden zijn 'gereserveerd', een andere be stemming te geven. Gebieden voor gesproken taal blijken bij doven een visuele functie te kunnen krij gen, wat samenhangt met het aanle ren van een gebarentaal. Sacks toont aan, dat gebarentaal ook oneindig veelzijdiger en rijker is en een beroep doet op een veel groter aantal hersenpotentiëlen dan voor gesproken taal noodzakelijk zijn. Hij beschrijft de schoonheid, de sierlijkheid van het driedimen sionaal 'spreken in de lucht', waar bij in uiterst vereenvoudigde vorm hele concepten en zelfs filosofieën tot uitdrukking gebracht kunnen worden. Sacks zou Sacks niet zijn', als hij ook in 'Stemmen zien' niet in de schoe nen van de dove was gaan staan. Om beter te kunnen doorgronden wat de essentie van de doventaal is, leerde hij zelf American Sign Lan guage, een universele gebarentaal, waarop in de loop van de tijd een groot aantal varianten is gemaakt. Maar zelfs in het bezit van die vaar digheid moet hij erkennen, dat het voor een 'horende' praktisch onmo gelijk is de diepte te bereiken, die voor doven een tweede natuur is. Het verdient aanbeveling 'Stem men zien' in twee stappen te lezen eerst de gewone tekst, en daarna de talloze en vaak lange voetnoten. In de laatste geeft Sacks persoonlijk commentaar, of legt parallellen naar onderzoeken als afgeleiden van het research ten behoeve van doven. Maar beide onderdelen zijn even fascinerend en - opnieuw - ge schreven met een groot mededogen voor de doven en hun wereld. Wat niet wil zeggen, dat het een weten schappelijk onverantwoorde uitga ve zou zijn. Er is een uitgebreide li teratuurlijst toegevoegd meteen verklarende woordenlijst. Toch laat deze 'studie' zich als een boeiende roman lezen. JOHANNES VAN DER WOUDE Oliver Sacks, Stemmen zien. Uitgeve rij Mculenhoff, 32,50. oploopt door een jaar lang onbe schermd naar bed te gaan met een aids-patiënt is ongeveer 50 procent. Met een partner uit een niet-risico- groep van wie het onbekend is of hij besmet is of niet, is de kans terugge lopen tot 1 op de 50 miljoen. Is dan de huidige aids-campagne dan niet wat overdreven? Toegegeven, aids is een nare en tragische ziekte - bo vendien kan voorzichtigheid nooit kwaad - maar de kans op omkomen bij een auto-ongeluk na seksueel contact is heel wat groter. Schaffen we daarom de auto af? Menigeen wordt, in een poging tot contact met een aardig intelli gent ogend persoon, geconfron teerd met de vraag wat zijn of haar sterrebeeld is. Even stupide is de vaak gehoorde opmerking dat het geven van nummers, bijvoorbeeld het sofi-nummer, mensen hun indi vidualiteit ontneemt. Van dat num mer mag je tenminste aannemen dat je de enige bent met dat num mer, hetgeen met namen veel min der het geval is. Wiskunde wordt voor koud en kil versleten. Maar wie ook maar iets over wiskunde weet en zich ervoor interesseert, weet dat de beoefena ren van dit vak vaak blijk geven van creativiteit en gevoel voor schoon heid. Daarmee komen we bij Paul Hoffman, die met zijn 'De Wraak van Archimedes' een onwaarschijn lijk mooi en zelfs voor leken op dit gebied helder boek heeft geschre ven over de wereld van de wiskun de. Leuke dingen Daarin rekent Hoffman voor eens en altijd af met de mythe dat wis kunde 'cool, calm, and collected' is. Een openbaring voor beginners en een bevestiging en versterking voor gevorderden, daarmee kan Hoff man het wel doen. Eigenlijk is Hoff man's boek een ondersteuning van Paulos betoog. Paulos en Hoffman laten zien dat je ook heel leuke dingen kunt doen met wiskunde en dat je plezier kunt hebben in rekenen. Beide boeken zouden verplichte leerstof moeten zijn in het voortgezet onderwijs en op de lerarenopleidingen. Wellicht dat er nog iets te redden valt. In ie der geval meer dan met de 'Kies exactï'-campagne, die voorbij gaat aan psychologische factoren of aan geleerde domheid van degenen die zich tegen wiskunde en 'koude' re kensommen afzetten en met ver keerde argumenten juist inspeelt op ongecijferdheid. NICO HYLKEMA John Allen Paulos: Ongecijierdheid. Uitgeverij Bert Bakker; 24,90. Paul Hoffman: De wraak van Ar chimedes. Uitgeverij Bert Bakker; 29,90. Eigenlijk had Le Roy Ladurie er be ter aan gedaan wanneer hij bij de schelmenroman Jean-l'ont-pris uit 1756 een toelichting had geschre ven. In plaats daarvan schreef de historicus het 400 pagina's tellende Geld, liefde en dood. in de Pays d'Oc, waarin hij op zoek gaat naar de ach tergronden van Jean-l'ont-pris. De schrijver verzandt daarbij in einde loze verbanden met volksverhalen, legenden en sprookjes. Jean-l'ont-pris, integraal in het boek opgenomen, is een erg leuk verhaal dat in de achttiende eeuw werd geschreven door een dorps pastoor, Fabre, die in de Franse streek Languedoc woonde. Het gaat over de de zoon van een eersteklas oplichter die op zijn beurt ook op het slechte pad terecht. Na enkele boevenstreken te hebben uitge haald dreigt hij een koekje van ei gen deeg te krijgen. Een zeer rijke man dwingt hem om met zijn lelij ke, zwangere dochter te trouwen. Tot Jean's grote geluk overlijdt zijn vrouw tijdens het baren van het kind en is hij een rijk en vrij man. Een baron aan wie hij zijn levens verhaal heeft verteld, vraagt ten slotte of Jean geen last heeft van zijn 'stem van het geweten'. "Ach mijnheer", antwoordt hij dan, "de stem van het geweten van de boeren is schor!". Een onbekommerd schelmenver haal kortom, dat een boekje open doet over huwelijksmoraal bij de eenvoudige boerenbevolking in de Languedoc. Maar dan komt Le Roy Ladurie. Het verhaal van de pastoor wordt in stukken gereten en onder de microscoop gelegd. Zo schrijft de historicus dat in Jean-l'ont-prix een zogenaamd liefdesvierkant is te ontdekken. Het voert te ver om de werking daarvan uit te leggen, maar het betreft een verhaalstructuur die volgens Le Roy Ladurie kenmer kend is voor zowel de taal - het Occi- taans - waarin het is geschreven, als de streek Languedoc. De lezer wordt vervolgens ver gast op een hele reeks van verhalen met wat goedé wil ook wel een liefdesvierkant is te ontdekken. Daarbij komen.tevens schema's aan te pas waarbij met pijlen de verban den tussen onderdelen wordt aan geven. Het doet je op een gegeven moment alleen maar duizelen en het overzicht ben je al na 100 pagi na's kwijt. Het plezier om het boek te lezen is dan al als sneeuw voor de zon verdwenen. Le Roy Ladurie maakt het nog er ger als hij vervolgens het zo aardige romannetje van Fabre ook nog gaat vergelijken met verschillende vari anten van De Dood als peter. In dit volkssprookje sluit een familie een verbond met de Dood. in ruil waar voor zij rijkdommen en eten krij gen. De zoon wordt uiteindelijk ver liefd op de knappe prinses en mis leidt de Dood. Vervolgens leven zij nog lang en gelukkig. Le Roy Ladurie koppelt dit ver haal in zijn verschillende vormen aan de geschiedenis van Jean-l'ont- pris. En elke keer weer wordt de va riant van begin tot eind opnieuw na verteld. De historicus tovert een wirwar van structuren tevoorschijn waarbij slechts hij zelf door de bo men het bos nog ziet, en dan nog al leen door het hanteren van codes als AT332 waarmee hij in zijn verwijs- drift de lezer lastig valt. De conclusie die in elk geval uit al het spitwerk getrokken kan worden is dat de pastoor Fabre het niet alle maal van zichzelf had, maar dat hij de nodige ingrediënten voor zijn verhaal elders gegapt heeft Mijn conclusie is dat het allemaal aan zienlijk korter en smakelijker opge- scheven had kunnen worden. En dan te bedenken dat de vertaalsters nog eens zo'n tien procent van het origineel hebben geschrapt, omdat Le Roy Ladurie zou neigen naar 'breedsprakigheid'. Dat is een an der woord voor langdradigheid. MEINDERT VAN DER KAAIJ verij Bert Bakker, 4 'EEN STRAATJE OM IN LEIDEN OUDE PRENTBRIEFKAARTEN EEN VERVOLG OP HET BOEK "GROETEN UIT LEIDEN 19,90 LEIDEN EEN BEELD VAN DE SLEUTELSTAD MET NED. DUITS EN ENGELSE TEKST ƒ29,90 GEZICHT OP LEIDEN EEN DIK BOEK OVER DE LEIDSE SINGELS 'DEK VER uw Libris boekhandel 49,50 leiden, leiderdorp.oegstgeesi. katwijk, voorschoten Nieuwe uitgaven Non fiction Geschiedenis van Nederland. Liek Mulder, Anne Doedens en Yolanda Kortlever. Drie schrijvers behande len de belangrijkste namen en ge beurtenissen. waarbij de invloed van de natuurlijke omgeving op het wel en wee van de bewoners cen traal staat. Uitg. Van Walraven, 39,75. Van Bauhaus tot Ons Huis. Tom Wolfe. Twee essay's met een analy- se^van moderne kunst en van archi tectuur. Uitg. Bert Bakker, ƒ27,90. Merkwaardigheden rond. de Ca mera Obscura. Godfried Bomans. Essay's en humoristische commen taren op Hildebrand en zijn boek. Uitg. Amber, 18,50. Een gezin. Susan Hill. Verhaal over de moeizame manier waarop een romanschrijfster haar gezin wil voltooien. Uitg. Bosch Keuning, ƒ34,90. De keuken in de late middeleeu wen. Ria Jansen-Sieben en Johanna Maria van Winter. Kookboek met middeleeuwse recepten. Uitg. Bert Bakker, 28,90. Een achterstand voor! Petra Klein. Cursus voor basisscholen en sociaal-cultureel werk waar kinde ren met computers (gaan) werken. Uitg. Phaedon, 14,00. Zeven gram per dag. Giancesare Flesca en Valerio Riva. Relaas van een cocaïneverslaafde in New York. Uitg. Het Spectrum, 34,90. Industriële vormgeving. John Heskett. Inleiding in industriële vormgeving. Uitg. SUN. ƒ39,50. Honden, 101 vragen aan dieren arts. Henk Lommers. Uitg. Reaal, 9,90. Hondekunde. Volker Kriegel. Het beeld van Nederland. Wim Willems en Annemarie Cottaar. Hoe zien Molukkers, Chinezen, woon wagenbewoners en Turken de Ne derlanders en zichzelf. Uitg. Ambo, f29,50. Het land van de Sultans. Maleisië en het kolonialisme. Ruud Spruit. Uitg. SDU. Geluk en wijsheid. Jos Kessels schrijft over filosofie voor begin ners. Uitgeverij Boom. Gedachtenlezen. Gesprekken over psychiatrie, door P.J. Fer guson. Uitgeverij Boom. Pieter Lieftinck 1902 - 1989. 'A. Bakker en M.M.P. van Lent tekenen herinneringen op aan eerste na-oor- logse minister van financiën. Uitg. Veen. 34,50. Scherprechter van de liefde. Irvin D. Yalom. Tien verhalen uit een psychotherapeutische praktijk. Uitg. Contact, 34,50. Homoseksualiteit in beeld. Petra Schedler, Judith Schuyf en Klaas Soesbeek, red. De media van de ho mobeweging en de wijze waarop homoseksualiteit in de reguliere media wordt geportretteerd. Uitg. Veen, 29,90. Genoeg gelachen. Arie Haan. Bio grafie van voetballer. Uitg. M P. Tussen kunst en kitsch. Cees van Drongelen. Voorlichting, tips en anecdotes over een televisiepro gramma. Uitg. M P, 24,90. Rembrandt heeft nooit gevoet bald. Nico Scheepmaker. Bunde ling columns over voetbal. Uitg. Anthos, 19,50. Mozart in zijn brieven. Bloemle zing door Lucas Bunge. Selectie van 112 brieven van de beroemde muzikant. Uitg. De Arbeiderspers, 39,90. Wat van eksters komt, huppelt graag. W.P. Postma en E.A.J. Scheepmaker. Spreekwoorden en zegswijzen over plant en dier. Uitg. De Arbeiderspers, 34,90. Dr. Spock over ouderschap. Ben jamin Spock. Dokter richt zich tot ouders van nu. Uitg. Zomer en Keu- nig, 32,50. Zwangerschap Bevalling. Kitty en Dominique van Rossum. Geïllu streerde weergave van bevallingen, die goed en bevallingen die minder goed gaan. Uitg. Zomer en Keunig, ƒ39,90. Notities in een campagnefles ge vonden. Dimitri Frenkel Frank. Uitg. De Prom, 17,50. Literatuur/proza De brug van Londen. Louis-Ferdi- nand Céline. Tweede deel en naad loze voortzetting van Guignol's band, waarin Céline herinneringen ophaalt aan z'n tijd in Londen. Uitg. Meulenhoff, 55,00. De Ring. Daniel Keys Moran. Drie rassen overleven na vijf nucleaire Vuuroorlogen. Wie er in slaag de ring te stelen, krijgt de macht. Uitg. Bruna, 37,50. Een klein mispunt. Eduard Li- monov. Tweede deel literaire bio grafie van een Rus die zijn geluk be proefd in Moskou, New York en Pa- Een andere Kerst. Alex Haley. Een blanke en zwarte man streven hetzelfde doel na in een systeem van vastgeroeste waarden. Uitg. De Fontein, 24,90. Engelse munt. Marguerite Duras. Beeld van het verborgen leven van een vrouw. Uitg. Van Gennep. ƒ27,50. Drie man in een boot. Jerome K. Jerome. Herdruk van een honderd jaar geleden geschreven werk over een boottochtje van drie mannen en hun hond. Uitg. Ambo, ƒ27,50. De rest van de dag. Kazuo Ishi- guro. Ouder wordende Engelse but ler kijkt terug op een leven lang waardigheid. Uitg. De Arbeiders pers. 39,90. De koloniale tentoonstelling. Erik Orsenna. Bonte verzameling erva ringen van Gabriel, soms naïef ver teller, soms cynisch commentator. Uitg. Goossens, 49,50. Het Parfum. Patrick Suskind. Herdruk van verhaal over 18e eeuw- se zwerver. Uitg. Bert Bakker, 14,90. Een ongelijke strijd. Daniële den Hollander-Lancel. Meisje in haar strijd met de ongeneeslijke ziekte multiple sclerose. Zuidhollandsche Uitgeversmaatschappij, 24,90. Hemel die nergens ophoudt. Mar len Haushofer. Ontroerende be schrijving van een kindertijd. Uitg. BZZTóH, ƒ29,50. Jeugdboeken Volksverhalen der lage landen. An ton Pieck, verteld door Alet Schou ten. Spannende, ontroerende en ge heimzinnige verhalen uit het erf goed van de lage landen. Uitg. Van Holkema en Warendorf, 34,90. De sluwaard van Veere. Jacob Starreveld. Spannend verhaal over de strijd om een scheepslading goud tijdens de tachtigjarige oor log. Met leeswijzer en illustraties van Alex de Wolf. Uitg. Ploegsma, ƒ25,90. Poëzie Vroege Vogels. Vlinders. Ivo de Wijs. Geïllustreerde gedichtenbundel. Uit. Amber, 17,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23