Geen sekspop, geen minimumloon Heremgingsdebat beheerst Oostduitsers Beheersregeling eindelijk gereed VAN DOOL ROLLUIKEN Gevangenisregels beperken reehten gedetineerde I REPORTAGEi DONDERDAG 30 NOVEMBER 1989 DEN HAAG - De gedetineerdenraad van de Amsterdamse Bijlmerbajes ging onlangs te vergeefs naar de rechter. De raad, een geko zen vertegenwoordiging van de gevangenen, vond anderhalf uur vergaderen per week een aantasting van het recht op vereniging en ver gadering. Maar de rechter stelde de directie van de Bijlmerbajes vorige week in het gelijk. Op grond van het huishoudelijk reglement van de inrichting is de directie niet verplicht om gedetineerden meer vergadertijd te ge- door Jos Heymans Ook gevangenen hebben rechten. Het feit dat ze een straf moeten uit zitten, ontneemt de gedetineerden nog niet de grondrechten zoals die voor elke Nederlander gelden. Maar volgens de Grondwet kunnen die rechten wel aan beperkingen wor den onderworpen, als ze zich niet verdragen met de vrijheidsontne ming. Tot 1983 mochten gevange nen bij voorbeeld niet naar de stem bus. Er zijn tientallen regels voor wat gevangenen wel en niet mogen en in elke gevangenis gelden weer ande re regels, afhankelijk van het heer sende regiem. Ze zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement. In een open inrichting, waar gevangenen overdag 'buiten' werken en in de weekenden met verlof gaan, is na tuurlijk veel meer toegestaan dan in een gesloten gevangenis voor lang gestraften zoals Scheveningen. Toch zijn er enkele algemeen gel dende regels voor arbeid, verlof, be zoek, telefoneren en het ontvangen en versturen van post. In een huis van bewaring zijn de bewoners niet tot werken verplicht, in een gevangenis wel. Dat heeft te maken met de aard van de inrich ting. Een huis van bewaring is voor personen, die nog voor de rechter moeten verschijnen. Ze zitten daar in afwachting van hun proces en kunnen dus niet tot arbeid worden verplicht. Na een veroordeling zou den ze moeten verhuizen naar een gevangenis, maar door het tekort aan cellen blijven vele 'afgestraften' in een huis van bewaring, totdat er ruimte beschikbaar is in de gevan genis. Als een gevan gene is geabon neerd op kran ten en tijd schriften, mag hij die als ze rechtstreeks van de uitgever ko men ongecensu reerd ontvan gen. De directie mag er wel stuk ken uitknippen, als een artikel de orde en rust in de inrichting gevaar kan Afleiding Voor de meeste gedetineerden is ar beid een welkome afleiding. Boven dien is het de enige manier om aan geld te komen voor de aanschaf van artikelen uit de kantine. Het loon stelt niet veel voor. Volgens Het Ba- jesboek, een uitgave van de Bond van Wetsovertreders, bedroeg het basisloon in de huizen van bewa ring in 1985 f 3,80 per dag. In de ge vangenissen was dat vier gulden. Voor overwerk en werk in de week ends werd een toeslag gegeven van f 1,45. Er zijn in het verleden stem men opgegaan om aan gedetineer den het minimumloon te betalen, maar dat is door de overheid als on betaalbaar afgedaan. Gedetineerden hebben het recht om niet te werken op erkende chris telijke feestdagen. Vanwege het toenemend aantal buitenlandse ge detineerden zijn ook het einde van de Ramadan en het Offerfeest er kend als dagen, waarop niet hoeft te worden gewerkt. De gedetineerden in gevangenissen hebben boven dien recht op vrije (beter: arbeidslo ze) dagen. Zij kunnen elke twee maanden een dag opnemen met be houd van het loon. Ook mogen ge vangenen tijdens hun detentie stu deren. Ze kunnen daarvoor een te gemoetkoming in de studiekosten krijgen. Het loon wordt bijgeschreven op de rekening 'zakgeld', waarmee aankopen in de kantine kunnen worden gedaan. Daarnaast hebben de gedetineerden een rekening 'ei gen geld'. Als het zakgeld onvol doende is, mogen ze wekelijks maximaal 40 gulden van de reke ning 'eigen geld' overschrijven naar 'zakgeld'. De rekening 'eigen geld' is bestemd voor aankopen die niet in de kantine verkrijgbaar zijn, zoals kleding en schoeisel. Sekspoppen Vroeger golden in de gevangenis sen verschillende regels voor voor werpen, die de gedetineerde in zijn cel mag hebben. In de ene gevange nis werd een radio met wereldont vanger wel toegestaan, in de ander niet. Sinds 1983 is er eenvormigheid gekomen door de regeling 'Voor werpen op cel'. Verboden zijn beeld- en geluidsapparatuur (met uitzondering van transsistorradio's zonder FM), elektrische apparaten (scheerapparaten en haardrogers uitgezonderd), sportartikelen als halters, springtouwen en hometrai ners, zaklantaarns, verrekijkers, kaarsen, olielampen en foto-, film en videoapparatuur. Ook vibrators en opblaasbare sekspoppen zijn niet toegestaan. In de praktijk valt het met die ver boden wel mee. In bijna alle inrich tingen zijn een eenvoudige televisie en een FM-radio inmiddels toege staan en ook kan de directeur toe stemming geven voor bepaalde sportartikelen en electrische appa raten, zolang ze maar geen gevaar opleveren voor de veiligheid, of de bewegingsvrijheid in de cel aan zienlijk beperken. Volgens de Gevangenismaatregel hebben gedetineerden recht op re creatie, elke week minstens twee maal drie uur of driemaal twee uur. Ook mogen gevangenen per week twee keer een halfuur sporten. Dou chen na sport is verplicht. Daar naast zijn er film- en toneelvoorstel lingen en volgens Het B^jesboek treedt er ook weieens een popgroep op. Elke inrichting beschikt over een eigen bibliotheek. Boeken die niet voorradig zijn, mogen in een open bare bibliotheek worden geleend. Als een gevangene is geabonneerd op kranten en tijdschriften, mag hij die als ze rechtstreeks van de uitge ver komen ongecensureerd ontvan gen. Het is de directie van een in richting niet toegestaan om stuk ken uit kranten te knippen, tenzij hij aannemelijk kan maken dat een artikel de orde en rust in de inrich ting in gevaar kan brengen. Wat de pot schaft Voor de maaltijden geldt in het alge meen 'eten wat de pot schaft'. Dat is volgens Het Bajesboek magertjes en de auteurs raden gedetineerden aan om een deel van het zakgeld te besteden aan extra broodbeleg en fruit. Op grond van hun levensop vatting mogen joden en moslims van het gewone menu afwijken. De staatssecretaris van justitie heeft weieens geprobeerd om de ver strekking van kosjer voedsel uit be zuinigingsoverwegingen stop te zet ten, maar dat leidde tot zoveel pro test dat de maatregel onmiddellijk werd ingetrokken. De gedetineerden hebben voor hun lichamelijke verzorging recht op zeep, tandpasta, tandenborstel, scheergerei, kam en shampoo. Ze zijn verplicht ten minste een keer per week te douchen of een bad te nemen. En een keer per maand kun nen de gedetineerden op kosten van het Rijk geknipt worden door de kapper van de inrichting. Wie vaker naar de inrichtingskapper wil, zal dat zelf moeten betalen. De regeling voor bezoek is in bij na elke inrichting anders, maar er zijn wel algemene uitgangspunten. In de huizen van bewaring mogen gedetineerden minimaal een uur per veertien dagen bezoek ontvan gen. In de praktijk is dat meestal het dubbele. Voor gevangenissen geldt bezoekregeling. De ad vocaat en de reclasseringsambte- naar mogen in principe altijd ko men, met uitzondering van de avonduren en de weekends. In het algemeen vindt het bezoek onder toezicht van een bewaarder plaats. De bezoekers moeten bereid zijn zich te laten fouilleren. Visitatie (onderzoek aan het lichaam) van be zoekers is niet toegestaan. Het be zoek mag de gevangene niets geven en na afloop worden de gedetineer den meestal gefouilleerd. In de in richtingen voor langgestraften mag sinds 1983 ook bezoek plaatsvinden zonder toezicht van een bewaarder. Voorwaarde is dat er een vaste rela tie bestaat tussen de gevangene en de bezoeker. Voor een dergelijk be zoek geldt een limiet van een keer in de maand. Bezoek Gedetineerden mogen in bijzonde re gevallen ook zelf op bezoek gaan. Dat geldt dan wanneer een direct fa milielid (ouders, echtgenoot, kinde ren, broers en zussen) ernstig ziek zijn of in levensgevaar verkeren. De bezoeken vinden plaats onder toe zicht van een bewaarder en duren doorgaans niet langer dan ander half uur. Bij herhaald optredend stervensgevaar mag de gedetineer de drie maanden na het laatste be zoek opnieuw een afscheidsbezoek afleggen. Ook mogen overleden, maar nog niet begraven familieleden worden bezocht. Het bijwonen van de be grafenis is alleen toegestaan, als het niet mogelijk is geweest om het stervende of overleden familielid te bezoeken. Voor een bezoek aan het graf geldt als voorwaarde dat een gedetineerde ook niet bij de begra fenis aanwezig had kunnen zijn. Verder mogen familieleden worden bezocht die geestelijk of lichamelijk niet in staat zijn om op bezoek te gaan bij de gedetineerde. Ook mo gen gevangenen op bezoek bij hun vrouw na een bevalling en bij fami lieleden die zelf in detentie zitten. De gedetineerde ondervindt geen beperkingen bij het versturen en ontvangen van post. In de gesloten inrichtingen wordt de inhoud van de enveloppe altijd gecontroleerd, de inhoud van de brief slechts steekproefsgewijs. Sommige brie ven worden ongezien doorgezon den naar de geadresseerde of afge geven aan de gevangene. Het gaat hier onder meer om brieven van of aan de Koningin (gratieverzoeken), de Eerste en de Tweede Kamer, jus titiële autoriteiten, de Nationale Ombudsman, de Europese Com missie voor de rechten van de mens en het Comité voor de Mensenrech ten van de Verenigde Naties. Ook brieven van en aan de advocaat en de reclasseringsambtenaar gaan on gezien door. Pakjes Met het ontvangen van pakjes is dat anders. In principe mogen gevange nen alleen pakketten ontvangen op hun verjaardag, een huwelijksjubi leum, Sinterklaas en kerstmis. Het pakket mag meestal niet door de ge ver zelf worden samengesteld. Die mag alleen maar maximaal 60 gul den overmaken op de rekening 'ei gen geld'. De gedetineerde kan zijn pakket daarna laten maken door de medewerkers van de inrichting. In sommige gevallen mogen de. gevers het pakket wel zelf samenstellen, maar dat wordt dan wel uitvoerig gecontroleerd. Ook mogen de pak ketten geen spijzen, dranken of ver snaperingen bevatten. Voor de meeste 'rechten' moet de gevangene toestemming vragen aan de directie van de inrichting, wordt die toestemming geweigerd, dan kan de gedetineerde in beklag gaan. Een speciale commissie, bestaande uit leden van de Commissie van Toezicht van de inrichting, behan delt de klacht. Zowel de directie als de gedetineerde wordt gehoord. De gevangene kan zich door zijn advo caat laten bijstaan. Als de klacht wordt afgewezen, kan de gedeti neerde in beroep gaan bij de Centra le Raad van Advies. STRALSUND - "Bij onze laatste demonstratie riep een van mijn me dewerkers: "Wij zijn één volk. her eniging nu". Ik heb hem gezegd: als het zo ver komt, dan ben jij de eerste die werkloos wordt, want bij ons voer je ook al geen zak uit". Een voorman in de VEB Visverwerken- de Industrie in Stralsund, een slape rig stadje aan de Oostzee vlak tegen de Poolse grens, zegt het met enige verbetenheid. door Hans Hoogendijk Een oude baas met schipperspet: "Daar maak ik me nu niet druk om. Nee, de mogelijke geldontwaar ding, mijn spaarcenten, dat is het probleem. Ik heb dat al twee keer meegemaakt". Twee jonge studen ten aan de Visserijschool: "Een her eniging zal niet plaats vinden. Wel meer samenwerking, economische hulp en zo". Een ander: "We worden dan een verlengstuk van de draai bank van de BRD. Uitgebuit en af geschreven als ze ons niet meer no dig hebben". Zelfs in het traditioneel uiterst behoudende noorden van de DDR is de 'Wiedervereinigung' het thema van de dag. Al overheerst hier de mening dat het niet zo'n vaart zal lo pen. De mensen willen wel veel meer samenwerking, maar geen in lijving door -de rijke Bondsrepu bliek Duitsland. De communistische leiding maakt zich echter meer zorgen. Daar wordt gevreesd dat de stem ming in het land ook in het noorden zal omslaan als de economische ma laise in zijn geheel zichtbaar wordt. De net benoemde 39-jarige nieuwe regionale-partijsecretaris dr. Aman- der Kruger erkent dat zijn SED met de rug tegen de muur staat. "We hebben een revolutionaire verandering nodig. Dat betekent nieuwe socialistische structuren, vrij van elk stalinisme. Maar na twee weken in deze functie moet ik toegeven dat we nog lang niet aan vernieuwingen toe zijn, omdat de oude structuren, apparaten en denkpatronen dat nog altijd verhin deren". Hij heeft nog maar weinig tijd. In zijn district Rostock hebben de laatste weken meer dan 10.000 com munisten hun partijboek terugge stuurd. Dat is bijna 20 procent van het ledenbestand. Maar er heerst niet alleen paniek in de communistische partijcentra les, ook de buitenparlementaire op positie van Nieuw Forum, via de kerken, de sociaal-democraten tot Demokratie Nu, ziet de hereniging als een onheilspellend spook boven de horizon opduiken. In een open brief roepen kritische auteurs als Stefan Heyman, Krista Wolf, de communistische hervor mer Berghofer, de popster Tamara, de hervormde-kerkleider Krusche en vele anderen het volk op te strij den voor een onafhankelijke DDR. Stefan Heyman noemde dé toe spraak van kanselier Kohl "de ou verture tot inlijving". In hun appel zeggen de samen stellers onder meer dat er twee mo gelijkheden voor de DDR-bevol- king zijn. "Of we staan op de zelf standigheid van de DDR, vrijheid, sociale gerechtigheid, tole rantie en respect voor de natuur zijn gegarandeerd, of we moeten dulden dat de uitverkoop van ons land be gint en na korte of lange tijd de DDR door de BRD wordt ingelijfd". "Laat ons de eerste weg gaan. Nog hebben we een kans". Dit appel werd door de DDR-tele- visie uitgezonden, inclusief de adressen waarheen sympathisanten hun handtekening kunnen sturen. Ook de kranten drukten de oproep gisteren af. Een bewijs voor de enor me angst in partij en oppositie dat de emoties zullen zegevieren en de roep naar hereniging nog luider wordt. Officieel wordt er door de re gering gematigd gereageerd, omdat men weet dat alleen door snelle hulp een totale ineenstorting van de Oostduitse economie kan worden voorkomen. Daarom houdt minis ter-president Modrow zich enigszins op de vlakte en onder streept dat het idee van een 'ver dragsgemeenschap' tussen beide staten van hem afkomstig is. De buitenparlementaire oppositie zegt het harder. Dominee Eppel- mann van Demokratische Door braak: "De DDR-bevolking is er nog niet rijp voor. We hebben veel tijd nodig om onze gedachten er over te ontwikkelen. Afgezien daar van, je kunt dit niet los zien van wat onze buurlanden zoals Nederland, Denemarken, Polen en Frankrijk ervan vinden. En natuurlijk moeten we de mening van de Russen en de Amerikanen horen". Barbel Bohley van Nieuw Forum: "Op het eerste gezicht klinkt het plan van Kohl niet slecht, maar ik wantrouw deze CDU net zo erg als de communistische SED". In Stralsund is al menig handte kening onder het pamflet gezet. De meeste nuchtere noorderlingen ui ten hun zorg niet in zulke fraaie be woordingen als de oude en nieuwe politici, maar de strekking is duide lijk. "Wij worden de vuilnisbelt van de BRD en de nieuwe slaven van de grote Westduitse bedrijven", "laten ze ons eerst maar eens helpen de tent hier op orde te brengen, dan kunnen we verder praten" en "het is toch waanzin om die ouwe troep van ons op één lijn te zetten met de hypermoderne toestand in het Wes ten. Wij zouden weer tweederangs burgers zijn". In Leipzig begon de vreedzame herfstrevolutie in de DDR met de leus "Wij zijn het volk". In het zui den van het land roepen ze nu ech ter "wij zijn één volk". In Oost-Ber- lijn worden deze geluiden ook dui delijker hoorbaar. Nu kunt u uw kostbaarheden beter beschermen dan ooit. Met de professionele Van Dool rolluiken voor uw ramen en deuren. En met beveiligen houdt het niet op...! Want door die dikke Van Dool rolluiken isoleert u gelijk uw ramen en deuren tegen kou (of warmte natuurlijk). Nodig Van Dool eens uit... voor 'n deskundig advies en 'n vrijblijvende offerte. Van Dool rolluiken... Vakwerk Showroom Hondert Margen 24. De Lier Tel 01745 14145% (Zaterdags v 10 tot 2 uur geopend) Zonwering, aluminium ramen en deuren, rolluiken, balie-afsluitingen, dubbele beglazing, isolatie. Weer stap in Samen op Weg-proces LUNTEREN (ANP) - De kogel is eindelijk dcor de kerk: de gezamenlijke vergadering van de hervormde en gereformeerde synode is gisteren akkoord gegaan met de beheersregeling voor Samen op Weg-gemeenten. "Geen reden voor een feest je", aldus de hervormde synodevoorzitter ds. B. Wallet, "maar wel een zucht van verlichting dat het eindelijk zover is". Nadat de Samen op Weg-regeling unaniem was aangenomen, klonk er een spontaan applaus. De dis cussie over de regeling heeft zich 13 jaar lang voortgesleept. In de regeling stelt de kerke- raad de begroting vast, maar kan het college dat verantwoordelijk is voor de financiën, een besluit van de kerkeraad aanvechten bij een provinciaal orgaan voor be heerszaken. Het gaat om een com promis waarbij hervormden een concessie moeten doen aan de in vloed van hun kerkvoogdij en ge reformeerden een stukje zelfstan digheid van de plaatselijke kerk moeten inleveren. De combi-synode kon even eens instemmen met een regeling om als hervormden en gerefor meerden eikaars attestaties (be wijzen van lidmaatschap) te er kennen. Acht Hervormde syno deleden allen afkomstig uit Ge reformeerde Bondsgemeenten stemden tegen. Zij vondéh het onjuist dat deze regeling niet slechts voor Samen op weg-ge meenten, maar voor alle gemeen ten en kerken geldt. Hun opmerkingen werden ge pareerd met de mededeling dat de 'staat van hereniging', waarin beide kerkgenootschappen sinds 1986 verkeren, voor geheel de kerk geldt. Aangezien de kerken nog niet volledig herenigd zijn, moet een hervormde die lid van de gereformeerde kerk wil wor den (en andersom) formeel nog steeds de band met zijn kerk van herkomst verbreken. Er kan geen sprake zijn van dubbellidmaat- schap, aldus de combisynode. Oude zakken Vele sprekers riepen tijdens de discussie die de béide synodebe- sturen ter verantwoording over hun koerswijziging in het Samen op weg-proces. Deze verandering was in juni voor zeven prominen te adviseurs aanleiding hun func tie neer te leggen. Zij vinden dat de kerkelijke besturen weinig of geen ruimte toelaten voor de ge dachte dat de hereniging van de kerken ook vernieuwing moet in houden. De kerkelijk hoogleraar prof. dr. R. Bons-Storm waarschuwde er in bijbelse beeldspraak voor de "wijn voor de wereld" niet te stoppen in "de oude zakken van de hervormde kerkorde". Hij brak een lans voor ruimte voor pluraliteit en creativiteit. In april had het hervormde sy- nodebestuur het ontwerp-statuut afgewezen. Deze aanzet voor een kerkorde van de herenigde kerk kan pas worden ingevoerd als er overeenstemming bestaat over de grondlijnen van de toekomstige kerk, aldus het hervormde be stuur. Samen met de gerefor meerde evenknie werd toen in de bezinning over de toekomstige kerk de hervormde kerkorde als uitgangspunt gekozen. De beide besturen beloofden de ontevreden synodeleden giste ren een rapport over de gang van zaken, dat op de vergadering van de 'combi-synode' van 14 februari 1990 zal worden besproken. Bons-Storm sprak de hoop uit dat zij tegen die tijd op hun schreden zijn teruggekeerd. "U heeft straks wel een mooi doortimmerd kerkordelijk huis, maar het is de vraag of er nog mensen zijn die zich daarin thuis voelen". De hervormde bestuursleden dr. K. Blei en ds. B. Wallet achtten de tegenstellingen tussen 'de ze ven' en de kerkelijke besturen "niet .onoverkoombaar". "Het moet mogelijk zijn elkaar weer te vinden", aldus Blei. Kuitert: -...ongereformeerd.. Ontkenning van autonomie mens is misverstand' AMSTERDAM (ANP) - Als de ethiek niet kiest voor de zelfbe schikking van de mens, heft ze zichzelf als wetenschappelijke discipline op. Met dit pleidooi voor de autonomie heeft prof. dr. H. M. Kuitert vandaag afscheid genomen als hoogleraar ethiek en inleiding dogmatiek aan de theo logische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. De 65-jarige hoogleraar legde in zijn laatste college uit dat de mens zelf zijn handelen bepaalt. Autonomie is volgens hem het zelfde als vrijheid en houdt in dat "mensen geen dingen zijn, hun handelingen niet als dingen ver klaard kunnen worden en dus niet tot oorzaken te herleiden zijn". Kuitert ging in zijn toespraak het "christelijk misverstand om trent autonomie" te lijf. Voor veel christenen is autonomie uit den boze omdat dit inhoudt dat de mensen zichzelf tot norm stellen en zo vergeten dat zij geroepen zijn God te gehoorzamen. Deze gedachtengang is volgens Kuitert op logische en theologische gron den onhoudbaar. Het "ongereformeerde" begrip zelfbepaling vooronderstelt niet een wereld zonder God, maar een mens die zichzelf in vrijheid be paalt. Het begrip staat niet tegen over God, maar tegenover oorza ken van binnenuit of buitenaf: "Ik bepaal mijzelf in plaats van dat ik bepaald word". Dat is vol gens de scheidende hoogleraar geenszins strijdig met het christe lijk geloof. Peres: klooster moet snel weg ÖSWIECIM (Reuter) De Israë lische vice-premier Shimon Pe res heeft er bij de Poolse autori teiten op aangedrongen het Kar melietessenklooster zo snel mo gelijk uit Auschwitz te verplaat- "Ik hoop dat ddeze smet spoe dig wordt weggenomen", aldus Peres gisteren bij een bezoek aan het voormalige concentratie kamp. Het klooster overscha duwt een van de belangrijkste plaatsen in de joodse geschiede nis, aldus Peres. De Poolse RK Kerk heeft het Joods Wereldcongres toegezegd dat het klooster naar een bezin ningscentrum buiten het kamp zal worden verplaatst. Maar het is nog niet duidelijk wanneer de Karmelietessen zullen vertrek ken uit het gebouw waar indertijd het vernietigingsgas lag opgesla gen.- De in Polen geboren Peres leg de een krans bij de dodenmuur van Auschwitz waar gevangenen werden doodgeschoten. Ook be zocht hij het nabijgelegen vernie tigingskamp Birkenau. EN VER Moker. De kerkelijk omroep Moker besteedt vanavond (van zeven tot half acht) o.a. aandacht het ziekenhuispastoraat en de Waalse Kerk in Leiden. Ont vangst via FM 105.7 of kabel FM 88.1. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Op- sterland-Noord mw.. E. M. van der Weijde-Wisselaar te Elahuizen en Ou- dega (H.O.). te Zwammcrdam K. R. Cuperus Oldemarkt-Paasloo; aange nomen naar Haamstede C. Haasnoot kand. Lissc, naar Broek in Waterland H. J. Ekker Utrecht; bedankt voor Ge- nemuiden J. C. Schuurman Rijssen. Gereformeerde Kerken: aangeno men naar Gramsbergen P. Ravensber- gen Wijnjewoude. Gcref. Kerken vrijgemaakt: beroe pen te Musselkanaal-Valthermont drs. E. Brink kand. Kampen; bedankt voor De Bilt-Bilthoven C. Bijl Zwolle-cen- Gercformeerdc Gemeenten: beroe pen te Westkapelle J. Kareis Rijssen, te Zoetermeer A. Bac Bodegraven; be dankt voor Aalburg J. Mijnders Veen- endaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 2