Hans Vonk eist vertrek
directeur van der Meer
Oek de Jong en het doek
Crisis in
Residentie
Orkest
NDT kiest voor minimale dans
KIJKUIT
Exposities
Concerten
Theaters
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1989
PAGINA 27
Oostduitse film
opnieuw vertoond
OOST-BERLIJN (AP) - In de
Oostberlijnse bioscoop Internatio
nal is gisteren de film 'Spur der
Steine' (Spoor der Stenen) van de
Oostduitse regisseur Frank Beyer
voor de tweede maal in première ge
gaan.
Toen de film in 1966 na enkele en
thousiast ontvangen voorvertonin
gen voor het eerst in dezelfde bio
scoop werd uitgebracht, werd de
vertoning verstoord door van ho
gerhand opgetrommelde herrie
schoppers. Enkele dagen later werd
Spur der Steine door het Politburo
van de Oostduitse communistische
partij verboden verklaard. Maker
bod opgeleid om speemtas™ ma- HM- van den Brink (links) in gesprek met schrijver Oek de Jong.
ken. <,oto Henk Bl
DEN HAAG - Het Residentie
Orkest in Den Haag is gewik
keld in een ernstig conflict.
Chef dirigent Hans Vonk eist
het vertrek van RO-directeur
mr. Ben van der Meer omdat sa
menwerking met hem onmoge
lijk is. Het bestuur van het or
kest, dat vorige maand nog de
eis van Vonk wilde inwilligen,
heeft de dirigent woensdag ech
ter laten weten dat twee leden
van dat bestuur, onder wie
voorzitter mr. M. D. van Wolfe-,
ren, inmiddels teruggekomen
zijn op hun standpunt.
Hans Vonk is woedend over het te
rugkrabbelen van het RO-bestuur.
Het gaat volgens hem beter dan ooit
met het orkest en "trouwens ook
met mij sinds ik in april van dit jaar
hersteld ben van een ernstige ziek
te", aldus de chef dirigent, die graag
aan het RO verbonden blijft. "Zwart
op wit is mij verzekerd dat er een
andere directeur zou worden aange
zocht. Van der Meer had dan met
pracht en praal kunnen vertrekken
en er was niets aan de hand ge
weest. Nu is op een verschrikkelijke
manier de pleuris uitgebroken en
daar bewijs je het orkest alleen
maar een slechte dienst mee".
Het scenario dat met het bestuur
was afgesproken, hield in - aldus
Vonk - dat de opvolging zo geruis
loos mogelijk zou verlopen. "Er zou
niet over de problemen worden ge
sproken, waardoor zo min mogelijk
schade aan het orkest zou worden
berokkend. Inderdaad, we hadden
ons een collectieve zwijgplicht op
gelegd, maar die is nu kennelijk
doorbroken".
Voor Hans Vonk is dat een reden
om niet langer zijn mond te houden
over de crisis in zijn orkest. "Dit is
niet goed voor het orkest, maar als
iemand zijn mond voorbij praat,
dan voel ik mij ook niet meer ge
bonden", zegt Vonk, die eind 1990
zijn verbintenis met de Staatskapel-
le van Dresden verbreekt om zich,
onder meer, beter te kunnen con
centreren op het RO. Vonk vindt
dat het bestuur van het RO "op een
ongelooflijke manier" heeft gefaald
door terug te komen op zijn eerdere
belofte.
Ultimatum
Hans Vonk legt er nog eens de na
druk op dat hij bij het RO wil blij
ven. „Maar ik kan niet functioneren
zolang Van der Meer aanblijft. Ik
ben géén hystericus, maar samen
werking met hém is voor mij niet
doenlijk". Niettemin weigert hij in
te gaan op de redenen waarom Van
der Meer naar zijn mening moet op
stappen. "Morgen vertrek ik weer
naar de Verenigde Staten. God
zijdank kan ik me weer drie weken
door
Peter Huysman
achtereen met muziek bezighou
den, want daar gaat het toch om. Als
ik terug ben, zie ik wel weer".
Hij ontkent met kracht dat hij een
ultimatum heeft gesteld waarin hij
zijn vertrek aankondigt als op 1 de
cember a.s. Van der Meer niet is ver-
Ook Ronald Karten, voorzitter
van de ondernemingsraad van het
RO, zegt niets te weten over een ul
timatum. Hij geeft wel toe dat er al
enige tijd onenigheid is binnen de
leiding van het orkest en dat er ge
ruchten gaan dat Vonk vertrekt als
Van der Meer zou aanblijven. Kar
ten: "Ik heb gehoord dat Vonk om
redenen, die ik niet ken, zou willen
opstappen. Van een ultimatum
weet ik niets, evenmin als van de
datum 1 december. Ik weet wel dat
het bestuur van het RO deze week
een gesprek met Vonk heeft ge
voerd. Wij als ondernemingsraad
spreken voormoedelijk komende
week met bestuur en directie".
Artistiek directeur van het RO,
Theo Muller, voelt zich niet gerech
tigd iets over de zaak té zeggen. Hij
wil het bestaan van het conflict
noch bevestigen, noch ontkennen.
"De kwestie is hangende en mo
menteel bijzonder ondoorzichtig",
wil Karten alleen maar kwijt. Be
stuursvoorzitter Van Wolferen en
RO-directeur Van der Meer waren
voor commentaar niet bereikbaar.
Tien beste
Hans Vonk, internationaal ver
maard, is al sinds het seizoen 1980-
'81 als chef dirigent verbonden aan
het Residentie Orkest in Den Haag.
De afgelopen vier seizoen leidde hij
tevens de Staatskapelle van Dres
den. Die laatste activiteit beëindigt
hij zoals gezegd in 1990. Tot april
van dit jaar was hij gedurende zes
maanden geveld door een ernstige
aandoening (syndroom van Guil-
lain en Barré). Nadat hij was gene
zen, deed het RO een beroep op
hem meer tijd voor het Haagse or
kest uit te trekken.
In een interview dat deze krant in
april met Vonk had, zegt hij daar
over: "Ik vind het een heel vleiende
conclusie dat men (het RO, red.) na
negen jaar vindt dat ik er niet ge
noeg ben. Laat ik er maar meteen
bij zeggen dat ik het Residentie Or
kest onvoorwaardelijk reken tot de
beste tien orkesten van Europa en
ik bedoel dit allerminst chauvinis
tisch. Als ik moet, kan ik het bewij
zen. Alleen het moet dan wel mee
zitten. De omstandigheden moeten
optimaal zijn. Dan kunnen ze goed
spelen en met goed bedoel ik dan
uitmuntend".
Verderop in datzelfde vraagge
sprek geeft hij er blijk van niet te
willen vertrekken bij het RO: "In
zo'n situatie is het RO absoluut een
toporkest en ik wil in de komende
jaren naar beste vermogen probe
ren de omstandigheden zo te ma
ken, dat die topkwaliteit een con
stante wordt".
recteur zou worden aangezocht'.
Nederlands Dans Theater met 'Falling An
gels' van Jiri Kylian/Steve Reich; 'Shaker
Loops' van Hans van Manen/John
Adams; 'Raptus' van Nacho Duato/Ri-
chard Wagner. Gezien op 23 november in
het A T T Danstheater in Den Haag, nog
tot en met 9 december.
DEN HAAG - Hij zegt: als je
succes hebt met iets breek dat
procédé dan onmiddellijk af.
Sla een andere richting in, an
ders loop je vast op een weg die
steeds smaller wordt". Aan het
woord is dan de artistiek leider
van het Nederlands Dans Thea
ter, Jiri Kylian. Met zijn nieuwe
choreografie 'Falling Angels' op
de slagwerkmuziek van compo
nist Steve Reich, maakt hij die
uitspraak volledig waar. Het
grappige en paradoxale is ech
ter dat Kylian een richting in
slaat die je bijna al passé zou
kunnen noemen: de minimale
dans.
In de jaren zestig ontstond de
ze abstracte vorm van dans die
met een bijna wiskundige
dwangmatigheid bepaalde ba-
sispassen, thema's en ruimtelij
ke patronen tot 'in den treure'
herhaalde. Bedoeling van deze
repetitieve dansvorm was de
toeschouwer in een bepaalde
roes te brengen. Niet iedereen
werd echter geraakt door de hal
lucinerende pretenties: men
was of een fanatieke aanhanger
of een minstens even fanatieke
tegenstander.
Op Kylians werk worden
meestal etiketten geplakt als ly
risch en expressionistisch dans
theater; volkomen in tegenstel
ling dus met de onderkoelde
emoties van de minimale, ab
stracte dans. Maar Kylian pres-
teeert het om in 'Falling Angels'
de paradox te overstijgen. Zijn
bekende emotioneel geladen be
wegingen worden op een prach
tige manier in het keurslijf van
de minimale ruimtelijke ver
schuivingen geperst.
Bijna ongemerkt, als in een
kaleidoscoop, verandert de
ruimte ineens van lijn en scha
kering. Kylians Fingerspitzen-
gefaahl voor inventieve en dit
maal zeer jazzy bewegingen,
brengt de herhalende en vaak
synchroon uitgevoerde dans in
een balans van wegdromen aan
met verwondering toezien wat
er nu weer allemaal gebeurt.
Door keiharde lichtovergangen
te maken en zo verschillende
ruimtes te suggereren, waan je
je het ene moment in een klein
zaaltje achteraf, het andere mo
ment schept het licht zo'n enor
me ruimte dat je je op een im
mens plein waant. Kylian vari
eert minimaal en maximaal met
dynamiek en gelijkmatigheid,
explosie en onderkoeling, dra
ma en abstractie: de gevallen en
gelen van Kylian brengen je
maar mooi in een dansend aards
paradijs. Ook al is de minimal
dance alweer twintig jaar oud:
het Nederlands Dans Theater
brengt iets nieuws onder de zon.
En voor de liefhebbers staan
er nog twee andere juweeltjes
op het programma: 'Shaker
Loops' van Hans van Manen en
'Raptus' van Nacho Duato die
overigens volgend jaar naar zijn
geboorteland terugkeert om ar
tistiek leider van het Nationale
Ballet in Madrid te worden.
INGRID VAN FRANKEN-
HUYZEN
(foto GPD)
Saalborn overleden
AMSTERDAM (ANP) - De actrice
Liana Saalborn is woensdag in haar
woonplaats Amsterdam op 66-jari-
ge leeftijd overleden na een ziekbed
van een half jaar. Zij stond de
laatste tien jaar niet zo vaak meer op
de planken maar begeleidde tot
voor kort nog jonge talenten en stu
dententoneel.
Liana Saalborn stamt uit een to
neelgeslacht. Ze werd 6 januari 1923
in Amsterdam geboren, ging er naar
het gymnasium en de toneelschool
en debuteerde in 1943 bij het Ge
meentelijk Theaterbedrijf in 'Noah'
van Vondel. Tot 1959 stond ze regel
matig op de planken, daarna min
der vaak. Ze bleef wel regelmatig ra
dio- en televiewerk doen, vertaalde
toneelstukken en schoolde jonge
ren. Ze trouwde in 1949 met Lo van
Hensbergen die in februari 1987 is
overleden.
LEIDEN - Men neme de grote zaal
van De Burcht, de vaste bezoekers,
NRC Handelsblad-redacteur H.M.
van den Brink en schrijver Oek de
Jong. Men voegt daar aan toe een
groot aantal leerlingen uit de hoog
ste klassen van het Stedelijk Gym
nasium. Deze combinatie, bedacht
door docente Nederlands aan het
Stedelijk èn organisatrice Obbema,
bood gisteravond een aangename
wisseling van gedachten. Burcht
Literair bestond één jaar en deze
tiende literaire conversatie liet,
door een gelukkig gebrek aan af
standelijkheid, een curieus mengsel
van luchtigheid en zwaarwichtig
heid zien.
Onderwerp van gesprek was de
beeldende kunst in het werk van De
Jong, met name in de bestsellers
Opwaaiende zomerjurken (1979) en
Cirkel in het gras (1985). Oek de
Jong (37) werd een gesjeesd student
kunstgeschiedenis, omdat de do
centen aan de Amsterdamse univer
siteiten na de democratisering eer
der een 'proces begeleidden' dan
kennis overdroegen. Maar Oek de
Jong bleef een visueel denker, deze
conclusie staat na gisteravond als
een paal boven water. Niet alleen
vindt hij de stof voor zijn romans en
verhalen in beelden die hij krijgt
(hij gebruikt bijvoorbeeld eerst een
plattegrond als hij een al dan niet
verzonnen Italiaans huis beschrijft),
maar ook zetten schilderijen hem
aan tot allerlei gedachten van psy
chologische en filosofische aard.
Van Tsjechov had De Jong ge
leerd dat je van een lezer alle zintui
gen moet bespelen. Daarnaast wil
hij aan alle door hem genoemde
plaatsen en voorwerpen betekenis
geven. Daardoor leefde de vraag
welke waarde De Jong hechtte aan
studies over zijn werk. "In het alge
meen is mijn indruk dat er te veel
achter gezocht wordt" zei hij tegen
de grinnikende scholieren. "Citeer
dat maar op je mondeling." Overi
gens moest hij in de krant lezen dat
Opwaaiende zomerjurken een Bil-
dungsroman was, wat hem toch aan
het denken zette.
De Jong heeft, nog tevergeefs, ge
probeerd een historische roman
over Mondriaan op te zetten, omdat
vooral het precieze moment waarop
deze schilder van figuratief naar ab
stract overging hem intrigeerde.
H.M. van den Brink constateerde
dat er volgens De Jong een moreel
goed en slecht in de kunst was: het
werk van de Italiaanse schilder Mo-
randi en de Franse Cézanne straalde
goedheid en liefde uit. Daarnaast is
De Jong gefascineerd door onder
anderen Caravaggio, wiens wreed
heid en 'wilde' leven voor hem te
verklaren zijn als angst voor de ver
gankelijkheid. Maar tegelijk kan
het huiselijke van de schilder Ver
meer aldus verklaard worden. Over
de laatste schreef De Jong onlangs
in een bundel ter gelegenheid van
het verbouwde Mauritshuis een
essay, waaruit hij langdurig voorlas.
De Jong houdt niet van generali
seren, maar naar aanleiding van een
zaalvraag wilde hij eventueel het
zoeken naar harmonie als een the
ma van zijn werk kenschetsen.
"Misschien heb je pas als je vijftig
bent het grondpatrooon van je
schrijven in handen".
Ontwapenend werd gevraagd
waar De Jong, immers geen veel
schrijver, zich zoal de ganse dag
mee bezighield. Een echt antwoord
kregen we hier niet op, al schreef hij
weer verhalen. Interviewer H.M.
van den Brink, die de avond in alle
opzichten goed leidde, zei tenslotte
dat de gymnasiasten volgende
week naar het Mauritshuis, het
Rijksmuseum en naar Rome moes
ten reizen om alles af te ronden.
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28.
dubbelexpositie: 'Revolutionair geld, Frank
rijk en Europa' t/m 21/1 '90; di. za. 10-17
uur. zon- en feestd. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen
straat, 'Opdracht Japan; Von Siebold. pio
nier en verzamelaar', t/m 7/1 '90; di t/m za
10-17 uur. zo 14-17 uur.
Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg
28, 'Deir Alla', Nederlandse opgravingen in
Jordaanse vallei, t/m 6/1in de Taffeh-zaal:
'Egypt on my mind', aquarellen en tekenin
gen van Frans de Haas, t/m 21/1; di t/m za
10-17 uur. zo 12-17 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal-- Oude Sin
gel 28-32, achtste tentoonstelling: 'Schilde
rijen zoeken sponsors' en in de serie ten
toonstellingen Verzameld en getoond: 'Een
halve eeuw huis houden', t/m 3/12; di t/m za
10-17 uur, zo 14-17 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di. t/mza. 10-16 uur.
Signaal, Studio voor vormgeving -
Groenesteeg 10, .ontwerpers en vormge
vers tonen diverse ontwerpen, tevens pre
sentatiemappen, do. 12-21 uur, vr. 12-18
uur, za. 12-17 uur.
Sociëteit Quintus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89,
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans, verschillende technieken, el
ke eerste zondag van de maand open.
Lak Galerie - Clevermgaplaats 1schilderij-
Galerie 'Coup d'Art' - Nieuwe Rijn 27, werk
van Marie Louise Dekker, Marianne Benkö,
Fer Hakkart, Ria Koot, Paul Versteeg en Pe
ter Schipper, tot 16/12; wo. vr, za, 10-18 uur.
do, 10-21 uur.
Bleijenberg-lijsten - Breestraat 113, olieverf
schilderijen van Anne Taytelbaum, t/m
16/12; di t/m za 9-18 uur, do tot 21 uur.
Galerie Amber - Hooglandse Kerkgracht 8,
Expositie Klein en Goed. Kleine schilderin
gen. porselein, prenten en textiel uu China
en Japan, t/m 15/12.
Galerie Fenix - Botermarkt 26, Lydia Luyten
mei schilderijen, aquarellen en kamerscher
men, tot eind nov.; di t/m za 9-18 uur.
Aemula Naturae - Pieterskerkgracht 9,
n 15/12; ma t/m vr 10-16 u
Onderzoekscentrumm Sturing en Samenle
ving - Maresingel 3. Meta van Arkel met fo
tografisch werk, t/m 23/12, dag. tijdens kan
tooruren.
Galerie Liga Nieuw beelden - Pres. Steijn-
straat 14, werk van verscheidene kunste
naars uit de periode '45-'70, tot 14/1, vr, za
en zo 11-18 uur.
Katwijk
Galerie De Witte Duif - Koninginneweg 12a,
'Boten in soorten', olieverven en aquarellen
van kleine meesters, t/m eind nov; za 11-13
en 14-17 uur.
Leiderdorp
?r, grafie
Woute
i den Broek,
Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese-
weg 55. Aquarellen van Riemke Kouijzer,
van 24/11 tot 11/1dag. 10-20 uur.
Lisse
Museum voor de Bollenstreek - Heereweg
219, permanente tentoonstelling, di t/m zo
13-17 uur.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst Congrescenter - Langelaan
3, in de hal en twee hoofdgangen, Lidy van
der Spek met textiele werkvormen, tot 8/12.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen': thema tentoonstelling:
Wintersalon van Oost Europese kunste
naars, een brug tussen Oost en West', vr.
19-21 uur. za. 10-16 uur.
Ter Aar
9 10-12
Voorschoten
Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Louis
Meys met landschappen en stillevens in
olieverf, t/m 25/11, woe en do 13-17 uur, vr
en zavan 11-17 uur.
r K', t
11/12;
j 14-17 u
Warmond
Vereniging Het Oude Raadhuis - Dorps-
straat 36. Kaija Molenaar-Arvila met beeld
houwwerken en Heily Bieringa met aquarel
len, t/m 14/12; woe, do, en zo 14-16 uur, za
11-16 uur.
Galerie De Pomp Dorpsstraat 38, Evelyn
Glansdorp met dimensionaal en plastisch
werk, t/m 7/12; di 19-21 uur, woe 10-12 en
14-16 uur, do, za, zo 14-16 uur.
Wassenaar
Cultureel Centrum Warenar - Kerkstraat, De
Kulturele Kern Wassenaar, Teatral', textiel-
Stichting Historisch Centrum Wassenaar -
Johan de Wittstraat, tentoonstelling 'Brons-
graftijd Wassenaar', t/m 1/2 '90. za en zo
van 13-16 uur, do 20-22 uur.
Art Gallery Gérard- Rijksstraatweg 358, ten
toonstelling over de Impressionisten, t/m
26/11, dag 11-16.30 uur. zo 13-17 uur.
Zoeterwoude
Gerda van den Bosch Weipoortseweg 3,
Guus Sundermeijer met schilderijen, Tessa
Braat met keramiek en Gerda van den
Bosch met bronzen beelden, gedurende de
herfst, wo t/m za 14-17.30 uur.
Klassiek
De Amerikaanse pianist Steven Mayer geeft
vanavond een recital in de Kapelzaal van K
&0. Het programma vermeldt werken van
Mozart (Rondo in a KV 511Brahms (Sona-
.te in f opus 5), Ives (delen uit de Concord--
sonate) en Strawinsky (Petrouchka). Aan
vang 20.15 uur.
Sander van Marion bespeelt vanavond het
Bëtzorgel in de Katwijkse Vredeskerk(Voor-
straat). Hij zal werken vertolken van o.a. Al-
binoni, Bach, Guilmant en Ruppe. Het pro
gramma vermeldt ook een aantal improvisa
ties. Aanvang 20.15 uur.
De chr. oratoriumvereniging Con Amore
geeft zaterdagavond in de Leidse Pieters
kerk een uitvoering van Hëndels Messiah.
Als medewerkenden treden aan de sopraan
Hanneke Kaasschieter, de alt Margareth
Hartog, orgel: Joop Schets. Voorts werkt
mee het Randstedelijk Begeleidingsorkest.
Het geheel staat onder leiding van Piet Kiel
jr. Aanvang 19.30 uur.
Henk Briër veertig jaar musicus. Onder dat
motto wordt zondagmiddag een feestcon-
cert gegeven in de Leidse Stadsgehoorzaal.
Op het podium verschijnen het Jeugdka-
merorkest Leiden, het Nederlands Ma
drigaalkoor en het Kamerorkest Madrigales-
co. Als solisten treden op de tenor Harry van
Beme en de hoornist Herman Jeurissen. Ze
zullen samen met Madrigalesco de Serena
de voor hoorn, tenor en strijkorkest van Brit
ten uitvoeren. Het orkest is voorts nog te be
luisteren in de symfonie nr. 64 van Haydn.
Vooraf is het Jeugdkamerorkest te beluiste
ren in de Kuhnau-variaties v3n Hendrik An-
driessen. Het Nederlands Madrigaalkoor
zingt enkele liederen van Haydn en Schu
bert, daarbij aan de piano begeleid door
Henk Briër, die ook de orkesten leidt. Het
concert wordt besloten met Due Madrigali
van Andriessen, uit te voeren door Ma
drigaalkoor en Madrigalesco. Aanvang
14.00 uur.
Kapelzaal van K&O. Ze zal werken van By-
rd, Couperin, Sweelinck, Bach en Scarlatti
ten gehore brengen. Aanvang 20.15 uur.
Het Leidse studentenmuziekgezelschap
Sempre Crescendo geeft dinsdagavond zijn
najaarsuitvoering in de Stadsgehoorzaal.
Het programma vermeldt Due Madrigali van
Hendrik Andriessen. Adagio voor viool en
orkest van Wolfgang Amadeus Mozart, Ha-
n Camilla Saint-Saêns. Zoo Bud-
dingh', zoo van Herman Strategier en Se
renade no. 1 van Johannes Brahms. De lei
ding berust bij Herman Kofflard en Ernst van
Thiel. Aanvang 20-15 uur.
Leerlingen en koor van Thea Ekker-Van der
Plas geven woensdagavond in de Kapel
zaal een herhaling van het musicalprogram
ma dat eerder deze maand bij K&O werd uit
gevoerd. Er zullen selecties uit o.m. West
Side Story, Jesus Christ Superstar en Cats
ten gehore worden gebracht. Aanvang
20.15 uur.
Het lunchconcert in de K&O-Kapelzaal op
donderdagmiddag wordt verzorgd door de
pianist Joost Boekhoven. Hij zal werken van
Bach, Debussy. Van Beethoven, Rach
maninoff en Strawinsky spelen. Aanvang
12 45 uur.
Operette
De Leidse operettevereniging Crescendo
geeft zaterdagavond in de Leidse Stadsge-
hogrzaal een uitvoering van Paul Abrahams
'Viktoria und ihr Husar'. De algehele leiding
berust bij dirigent Joop van Eek, die in de
bak een orkest van negentien man aantreft.
Vanavond is er ook een uitvoering, speciaal
voor de ouderen. Aanvang 20.00 uur.
Pop
De Leidse band Toy Factory presenteert za
terdag hun tweede elpee in het LVC. Tijdens
de presentatie zullen veel nieuwe numn
worden gespeeld. Aanvang 22.45
Breestraat 66, Leiden.
Alphen aan den Rijn
Parktheater
vr 24,20.30 uur; cabaretvoorstelling: 'Beste
Maatjes', met Paul de Leeuw,
za 25, 20.30 uur; optreden formatie Flairck
met The Emigrant'.
do 30,20.30 uur; 'Een nacht ijs', Peter Faber
en Olga Zuiderhoek.
Wassenaar
Theater Warenar
Den Haag
Appeltheater
vr 24. za 25. wo 29. do 30,20.15 uur, zo 26,
14.30 uur; Toneelgroep De Appel: 'Antonius
en Cleoptra' van Shakespeare, met Geert
de Jong, Eric Schneider en het hele Appel-
Hongaars Staats Volks
in het zoldercafé van het LVC is vanavond
een optreden van de Rotterdamse meiden
band The Ramonas. Aanvang 23.30 uur,
Breestraat 66, Leiden.
Jazz
De Willem van M?men Contra-Band '89, een
formatie die bestaat uit 12 personen, geeft
zaterdagavond een concert in de Waag. De
composities zijn merendeels van de hand
van Van Manen. De Contra-Band probeert
een band te leggen tussen het traditionele
big band-idioom en nieuwere muzikale vor
men. Een aardigheid is, dat de twee beste
Westduitse klarinettisten vast lid zijn van de
Contra-Band voor de duur van de tournee.
Aanvang 21.30 uur, Waaggebouw, Aal
markt 21. Leiden.
Leiden
Leidse Schouwburg
vr 24, za 25. 20.15 uur; musical: 'Cabaret',
met o.a. Willem Nijholt, Alexandra van dei
Marken, Guus Verstraete sr. en Lia Dorana
ma 27 (voorpremière), di 28 (première)
20.15 uur; 'Purper Pistache',
wo 29. do 30 (dernière). 20.15 uur; Holland
se Comedie: 'Mousetrap' van Agatha Chris
tie, met Elsje Scherjon. Lucas Dietens
Guusje Westerman e.a.
LAK-theater
zo 26, 15.00 uur; kindervoorstelling
Vierondmide'. door KLIM Kindertejater.
wo 29. do 30. 20.30 uur; Dansproductie
'Hexa/Fysica'.
AT&T Danstheater
vr 24, za 25. 20.15 uur; Nederlands Dans
Theater: Nieuw Ballet van Jiri Kylian, 'Sha
ker Loops' van Hans van Manen en 'Raptus'
van Nacho Duato.
zo 26, 14.30 uur; Nieuw Ballet van Ohad
Naharin, 'Passomezzo' en The Bard' van
Paul Lightfoot, 'Septet Extra' van Hans van
manen en 'Innostress' van Ohad Naharin.
di 28,20.15 uur; Opera Forum: Katja Kaba-
nova (uitgevoerd in concertvorm).
Circustheater
vr24, za 25,20.15 uur; Frank Boeyen Groep
met: 'Een zomer aan het einde van de 20e
eeuw'.
zo 26, 12.15 uur; Zondagconcert: Mini
Maxi en Haags jeugdorkest, presentatie:
Pim Jacobs,
do 30, 20.15 uur
dans Ensemble.
Diligentia
vr 24, 20.15 uur; Doris Baaten. 'Madeion
Blom kijkt niet meer om',
zo 26,11.30 uur; concert reizend Muziekge
zelschap Christian Bor (viool) werk van
Arensky en Brahms.
zo 26.14.30 uur; concert door Artis Kwartet,
werken van Mozart, Bartok en Mendels-
di 28. wo 29. do 30,20.15 uur; Brigitte Kaan
dorp: 'Kouwe Drukte'.
Dr. Anton Phillpszaal
vr 24, za 25. 20.15 uur; Het Residentie-Or
kest olv Aldo Ceccato, mmv Zoltan Koests
(piano), Carfo Gaifa (tenor) en Die Haghe
Sanghers. werken van Bartok en Liszt.
Koninklijke Schouwburg
wo 29, do 30, 20.15 uur; try-outvoorstelling:
Het Nationale Toneel: 'Professor Bemardi'.
Nederlands Congresgebouw
vr 24, 20.00'uur; Jazz Spektakel: 'Now's
The Time', benefietconcert voor Radio
Freedom, mmv Rob van Bavel Octet. Future
Shock e.a.
za 25.20.15 uur; voorstelling door het Eury-
thmie Ensemble.
Amsterdam
Carré
vr 24, za 25. di 28. wo 29. 20.15 uur; Toon
Hermans en Maurice Hermans, Gemma
van Eek, Dick Riensira, Oeti Wijzenbeek en
Mirjam Sleewe in: Theater Pittoresque'.
zo 26, ma 27, do 30. 20.15 uur; Freek de
Jonge: 'De Volgende'.
Concertgebouw
vr 24,20.15 uur, zo 26,14.15 uur Koninklijk
za 25, 20.15 uur; The Netherlands Concert
Jazz Band olv Henk Meutgeert, Tania Maria
en groep, Bernard Berkhout, Jaap Dekker
zo 26, 20.15 uur; concert Sandra Schwarz-
haupt, sopraan.
di 28, 20.15 uur; concert Cleo Laine, John
Dankworth en het Metropole Orkest.
129. do 30.20.15 uur; Koninklijk Concert-
Beethoven en Schubert.
C.C. Amstelveen
vr 27, za 28. 20.15 uur; 'Sweet Charity', met
o.a. Simone Kleinsma. Fred Butter, Rob van
de Meeberg en Diana Coolen.
ma 27, 20.15 uur; cabaretprogramma Hans
Liberg: 'Rolls Royce Kadett'.
di 28, wo 29.20.15 uur; Robert Paul: 'Ruim
tevrees'. mmv Trio Heimig van der Vegt.
do 30. 20.15 uur; Introdans; 'De dood va
het meisje'. Wubbe/Schubert; The light ar
the sun', Wubbe/Ketting; 'Evening', Lustig-
/Britten.
Muziektheater
zo 26, 20.15 uur; Philip Glass Ensemble:
'1000 Airplanes on the roof'.
do 30.20.15 uur; Nederlands Dans Theater:
'Shaker'Van Manen//Adams; 'Raptus'. Du-
ato/Wagner; nieuw ballet van Kylian, mmv
Nederlands Balletorkest olv Kasper de Roo.
Nieuwe de la Martheater
vr 24. za 25. 20.15 uur. zo 26. 14.00 uur;
musical: 'Geboren vrienden', met o.a. Nelle-
ke Burg, Marioes van den Heuvel. Hans de
Booij.
di 28, wo 29, do 30,20.15 uur; Paul Haenen
en Dammie van Geest: 'Frappant'.
Stadsschouwburg
vr 24, za 25, 20.15 uur; Nederlands Dans
Theater 2: 'Septet Extra'. Van Manen;
stress' en 'Passomezzo', Naharin; The
Bard', Ligl
ma 27,20.15 uur; Het Zuidelijk Toneel/Blau
we Maandaa Companle in: 'Zomergasten'
van Maxim Gorki.
Rotterdam
De Doelen
zo 26. 11.00 uur; Zondagochtendconcert
met o.a. Eddy Christiani, Frans Poptie, The
Shepherds e
zo 26. 20.15 uur; Hongaars Staats Volks
dans Ensemble,
do 30, 20.15 uur; Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest olv Claus-Peter Flor.
Luxor Theater
vr 24, za 25 (finale) 20.15 uur; 'Camaretten
1989'. cabaretfestival,
do 30, 20.15 uur; 'Laat je niet kisten',
o.a. Joop SDoderer, Paul van Gorkum,
Maya Bouma en Diana Dobbelman.
Rotterdamse Schouwburg
vr 24, za 25,20.15 uur. zo 26. 14.30 ui
Feuerbach', door het RO-Theater me
Landró.
dl 28. wo 29, 20.15 uur; Het Nederlands
Dans Theater: 'Shaker Loop' en 'Raptus'.
mmv Nederlands Ballet Orkest,
do 30, 20.15 uur; Het Muziektheater: '1000
Airplanes on the roof'.
Sportpaleis 'Ahoy'
vr 24, za 25. 20.00 uur; concert B.Z.N.
Theater Zuidplein
vr 24, za 25,20.15 uur; 'Jaloezieën', met An-
net Nleuwenhuizen en Elsje de Wijn.
wo 29.14.00 uur; 'Verloren vlinder en s
bee', mimevoorstelling door Oceaan,
wo 29. do 30.20.15 uur; 'Lost women i
tarctica'. door Mimegroep Oceaan.