D
El
0
Een Belgische kickboxer met gevoel
Seks, leugens en videobanden
Verward leven van ontheemden
Blinde Hauer
karatekoning
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1989
PAGINA 25
BIOSCOPEN
TELEVISIE
FILMHUIZEN
(OP)NIEUW
- 'The kickboxer' - Lido, Leiden
'Sex, lies and videotape' - Lido, Leiden
'Blind fury' - Euro, Alphen
'Married to the mob' - Greenway,
Voorschoten
BLIJVERS
'De kassière' - meisje wordt zwanger
en gaat overvallen plegen om aan geld
te komen - Luxor, Leiden en Euro, Al
phen
'The adventures of baron Munchau-
- fantastische avonturen van ope
retteheid - Greenway, Voorschoten
'Sea of love' - Al pacino onderzoekt
moordzdak - Lido. Leiden
'Batman' - Jack Nicholson steelt de
show als Joker - Lido, Leiden en
Greenway, Voorschoten
'The unbearable lightness of being' -
Trianon, Leiden
'Indiana Jones and the last crusade' -
hoogtepunt in trilogie van Steven
Spielberg - Lido, Leiden en Euro, Al-
no evil, hear no evil' - Richard
Pryor en Gene Wilder als blunderend
duo - Lido, Leiden en Euro, Alphen
'A cry in the dark' - Greenway, Voor
schoten
'Sister dearest' - Rex, Leiden
'Taran en de toverketel' - Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'Jungle book' - Greenway, Voorscho-
'Frank en Frey' - Greenway, Voorscho-
DEN HAAG
'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr.
'Blind fury' - Asta, 16 jr.
'Batman' - Asta, 12 jr.
'Sex, lies and videotape' - Babylon
(471656). al.
'New York stories' - Babylon, al.
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Babylon, 16 jr.
'De kassière' - Cineac (630637), al.
'K-9' - Cineac, al.
'See no evil, hear no evil' - Cineac, al.
'Indiana Jdnes and the last crusade' -
Metropole (456756), al.
'Parenthood' - Metropole, al.
'Last exit to Brooklyn' - Metropole, 16
jr.
'Skin deep' - Metropole, al.
'The dream team' - Metropole, 12 jr.
'Edge of sanity' - Odeon (462400), 16 jr.
'Lethal weapon 2' - Odeon, 16 jr.
De leip van TV62' - Odeon, al.
Indiana Jones and the last crusade'
Odeon, al.
Mystery train' - Studio (656402), 16 jr.
Marquis' - Studio, 16 jr.
A dry white season' - Studio, 12 jr.
AMSTERDAM
'Leedvermaak' - Alfa (278806), 12 jr.
'Dangerous liaisons' - Alfa. al.
'New York stories' - Alfa, al
'The cook, the thief, his wife and her
lover' - Alfa, 16 jr.
'Sex, lies and videotape' - Alhambra
(233192), al.
'The adventures of baron Munchhau-
sen' - Alhambra. al.
'Last exit to Brooklyn' - Bellevue Cine
rama (234876), 16 jr.
'See no evil, hear no evil' - Cinerama,
al.
'Sex, lies and videotape' - Calypso
(234876), al.
'Lethal weapon 2' - Calypso. 16 jr.
'A drv white season' - Cinecenter
(236615), 12 jr.
'Mystery train' - Cinecenter, 16 jr.
'Marquis' - Cinecenter, 16 jr.
Bagdad café' - Cinecenter. 16 jr.
'Edge of sanity' - City, 16 jr.
'Batman' - City, 12 jr.
'The dream team' - City, al.
'Sea of love' - City, al.
'Blind fury' - City. 12 jr.
'De kassière' - City. al.
'Torch song trilogy' - Kriterion, 16 jr.
'Abschied vom falschen Paradies' -
Kriterion, al.
'De geschiedenis van Asja' - Kriterion,
16 j:
'A dry white i
(245790), 12 jr.
High hopes' - The Movies, 16 jr.
'Mystery train' - The Movies, 16 jr.
'Dead calm' - Tuschinski (262633), 12
jr.
'Camille Claiidel' - Tuschinski, al.
'Parenthood' - Tuschinski, al.
'Indiana Jones and the last crusade' -
Tuschinski, al.
'De kassière' - Tuschinski. al.
'Licence to kill' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Aelita' - De Uitkijk, al.
'Torch song trilogy' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
Sylvester Stallone speelt in 'Es
cape to victory' (1981) een krijgs
gevangene in een Duits kamp, an
no 1943. Hij zit tussen veel inter
nationale voetbalhelden in. Een
nazi-officier daagt de gevangenen
uit tot het spelen van een voetbal
wedstrijd tegen hun bewakers.
De gevangenen plannen de wed
strijd zo, dat ze tijdens de pauze
kunnen vluchten, maar dan ziet
het er naar uit dat ze de wedstrijd
kunnen winnen (zaterdag, BBC,
21.00 uur).
'Enemy mine' (1985) is een
Amerikaanse science fiction-film
over een ruimtepiloot die in ge
vecht verwikkeld raakt met een
wezen van een verre planeet, dat
een diepe haat koestert tegen
aardbewoners. Met onder ande
ren Dennis Quaid (zaterdag, Ne
derland 2, 21.25 uur).
De voormalige 007-agent Sean
Connery laat zich in 'The name of
the rose' van een heel andere
kant zien. Hij is de monnik Von
Baskerville die een aantal moor
den in een Italiaans klooster op
lost. Hij kan echter niet voorko
men dat dit in een catastrofe ein
digt. Het verhaal is gebaseerd op
het gelijknamige boek van Um-
berto Eco (zondag, Duitsland 2,
21.05 uur).
Een echte jongerenfilm is
'Footloose'. Een jongen verhuist
naar een' provincieplaatsje waar
dansen verboden is. Om dat te
veranderen moeten er eerst korte
metten worden gemaakt met een
dominante dominee. Met onder
anderen Lori Singer en Kevin Ba
con (zondag, BBC 2, 23.20 uur).
Monique van de Ven, te zien in-
'Iris'. (archieffoto)
Gena Rowlands kruipt in 'First
run' in de huid van Betty Ford. de
vroegere Amerikaanse 'first lady'.
De echtgenote van de president
was bekend van haar strijd tegen
alcohol- en drugsmisbruik
(maandag, BBC 2, 22.00 uur).
Monique van de Ven is in 'Iris'
een veearts die te maken krijgt
met een wantrouwige alcoholisti
sche herenboer (John Kraay-
kamp). Haar leven in het zo vre
dig lijkende Friese dorp veran
dert snel in een nachtmerrie
(woensdag, Nederland 3, 20.25
uur).
Twee muziekfilms draaien van
avond in de LAK-cinema. In 'The
graduate' is Dustin Hoffman net
afgestudeerd en onderhoudt een
relatie met het meisje Ross en
haar moeder (LAK-cinema, van
avond, 20.00 uur).
Een beroemde Britse rock-mu-
sical ligt ten grondslag aan de
'Rocky horror show'. Met onder
anderen Tim Curry en Susan Sa-
randon (LAK-cinema, vanavond,
22.00 uur).
Komische gedeelten en weer
zinwekkende scènes wisselen el
kaar af in 'Fraser head'. Een zom-
tye-achtige mislukkeling en zijn
spastische vriendinnetje spelen
de hoofdrollen (LAK-cinema,
dinsdag, 20.00 uur). Later op de
avond wordt 'Blue Velvet' ver
toond. Isabella Rossellini is daar
in de minnares van een sadist
(LAK-cinema, dinsdag, 22.00
uur).
Wegens enorme belangstelling
is 'Betty blue' opnieuw in het
Kijkhuis te zien, maar ditmaal
voor de laatste keer. Het is een
psychodrama over een schrijver
en zijn geestelijk labiele vriendin
(Kijkhuis, t/m donderdag, 20.00
en 22.15 uur).
Verdorven adel speelt in 'Dan
gerous liaisons' hoog spel op het
gebied van de liefde. Een verhaal
vol hartstocht en intriges, prach
tig verfilmd door Stephen Frears
(Kijkhuis. dinsdag, 20.00 en 22.15
uur).
'Something wild' is een komi
sche film van Jonathan Demme
over een jongeman die zich laat
inpalmen door een vreemde
vrouw (Kijkhuis, woensdag, 20.00
en 22.15 uur).
De preutsheid van het Victori-
Dustin Hoffman, te zien in 'The
graduate'. (archieffoto)
aanse Engeland staat centraal in
'A room with a view' van James
Ivory. Een jonge vrouw krijgt
moeilijkheden als ze betrapt
wordt in de aanwezigheid van een
man (Kijkhuis, donderdag, 20.00
en 22.15 uur).
Twee jongeren - een skinhead
en een Pakistani - beginnen in
'My beautiful laundrette' een
wasserette. De compagnons wor
den minnaaars. Het verhaal
speelt tegen de achtergond van
het Engeland onder Thatcher,
met grote werkloosheid en veel
racisme (Filmhuis LVC, donder
dag en vrijdag, 21.15 uur).
Prachtig debuut van Steven Soderbergh
'Sex, lies and videotape'; regie: Steven Soder
bergh; hoofdrollen: James Spader, Andie Mac-
Dowell. Peter Gallagher, Laura San Giacomo;
theater: Lido, Leiden
Steven Soderbergh geeft met de ti
tel 'Sex, lies and videotape' precies
aan waar zijn debuutfilm over gaat.
Je zou kunnen denken dat het hier
om een soort pornofilm gaat, maar
dat is het niet. Soderbergh, een 26-
jarige Amerikaanse regisseur,
maakte een relatie-drama dat doet
denken aan werk van Woody Allen.
Laatstgenoemde regisseur combi
neert onderwerpen als seks en rela
ties meestal met een flinke dosis hu
mor, Soderbergh geeft in 'Sex, lies
and videotape' een meer moralisti
sche visie op deze materie.
Een van de vier hoofdpersonen in
'Sex, lies and videotape' is Ann (An
die MacDowell), een jonge getrouw
de vrouw die alles heeft (intelligen
te, aantrekkelijke man, mooi huis),
maar toch ongelukkig is. De relatie
met haar echtgenoot John (Peter
Gallagher) noemt ze 'goed', zij het
dat hij haar al maanden niet meer
aanraakt en zij dat eigenlijk wel best
vindt. Ze weet niet dat John regel
matig in bed ligt met haar zuster
Cynthia (Laura San Giacomo), die
alles probeert te doen om haar zus
ter dwars te zitten. De vierde hoofd
persoon is Graham (James Spader),
die na negen jaar zijn oude jeugd
vriend John komt opzoeken. Zijn
komst is bepalend voor het verloop
van de gebeurtenissen.
Ann ontdekt dat Graham er een
vreemde hobby op na houdt: hij on
dervraagt vrouwen over seks en legt
dat vast op videobanden. Ann, die
wel is geïnteresseerd in de enigszins
wereldvreemde Graham, vindt dat
pervers. De verhalen van Ann wek
ken daarentegen Cynthia's nieuws
gierigheid op. Ze besluit hem op te
zoeken en laat zich door Graham
overhalen om haar seksuele verha
len op videoband te registreren.
Niet lang daarna ontdekt Ann het
overspel van haar man. Ze wordt
woedend op Graham als die zegt
hier al enige tijd van op de hoogte te
zijn.
Het verhaal van 'Sex, lies and vi
deotape' is bijzonder simpel. De
meeste films gaan over relaties, in
combinatie met leugens en seks.
Maar door het gebruik van de video
beelden heeft deze film toch iets
heel aparts. Het heeft iets voyeuris
tisch om te kijken en luisteren naar
de gefilmde verhalen over seks.
Dankzij de camera geven de geïn
terviewden intieme details heel
makkelijk prijs. In directe contac
ten met mensen hebben de hoofd
personen daar juist veel problemen
Dat bijna alle problemen in de
slotscènes van 'Sex, lies and vi
deotape' weer opgelost zijn, is de
enige zwakke kant aan deze film.
Het is een béetje films eigen maar
dat karakters zo snel veranderen na
een 'persoonlijkheidscrisi' komt
heel gek over. Vooral de omme
zwaai in het gedrag van mannenver-
slindster Cynthia is ongeloofwaar
dig. Soderbergh kon het blijkbaar
niet laten om ons een boodschap
mee te geven in de trant van 'bezint
eer ge bemint'.
De filmstijl van Soderbergh is so
ber. Veel lange shots en dialogen in
een steeds vrij neutrale omgeving.
Buitenopnames zijn er nauwelijks.
De vier karakters worden goed uit
gelicht, zonder overigens diep in te
gaan op psychologische achter
gronden.
Dat 'Sex, lies and videotape' in
Cannes is onderscheiden met de
Gouden Palm is terecht. Steven So
derbergh schept met dit prachtige
debuut hoge verwachtingen voor
de toekomst. James Spader ver
dient eveneens zijn tijdens hetzelf
de festival uitgereikte prijs voor de
best vertolkte hoofdrol. Hij speelt
heel 'naturel', net als zijn tegen
speelster Andie MacDowell.
ERNA STRAATSMA
Andie MacDowell, te zien in 'Sex, lies and videotape'. (foto pd
'Blind fury'; regie: Phillip Noyce, hoofdrol: Rut-
ger Hauer; theater: Euro, Alphen
Eerder legde Rutger Hauer naar
aanleiding van 'Blind fury' in deze
krant al uit dat 25 jaar geleden er in
Japan een serie van 26 films ge
maakt is over de avonturen van een
blinde zwaardvechter. De film die
Hauer nu gemaakt heeft met de
Australische regisseur Phillip Noy
ce, werd gemodelleerd naar die Ja
panse voorbeelden. Maar een en an
der diende wel te worden aangepast
aan Amerikaanse situaties. Dat
jnoet een forse geestelijke inspan
ning hebben geëist van scenarist
Charles Carner, want wat moet je
aan met een blanke blinde zwaard
vechter in de States vandaag de
dag? Carner had het volgende be-
dacht:
Nick Parker (Hauer) raakte tij
dens de Vietnam-oorlog in het oer
woud zwaar gewond en verloor zijn
gezichtsvermogen. Voorstelbaar
dat hij zo ook het contact verloor
met de eigen linies. Leden van een
vriendelijke inheemse stam vonden
de stakker, verpleegden hem en
leerden hem hoe hij zich ondanks
zijn handicap aan hefleven kon aan
passen. Door heel goed te luisteren
bij voorbeeld. Ze leerden hem ook
zwaardvechten als de allerbeste.
Jaren later keert Nick terug in
Amerika, waar iedereen schijnt te
denken dat hij dood in Vietnam was
gebleven. Hoe Nick zo ongemerkt
vanuit de Aziatische jungle op de
tast naar Texas kon terugkeren,
blijft onopgehelderd. Maar hij heeft
zich net bij de woonstede van een
vroegere vriend gemeld, als een stel
gangsters de vrouw des huizes
komt vermoorden en aanstalten
maakt om haar zoontje te kidnap
pen. Dat laatste evenwel* weet Nick
te voorkomen en samen met het
joch begeeft hij zich dan op weg om
de elders woonachtig geraakte va
der op te zoeken. Die vader blijkt
evenwel door een bende te worden
gedwongen om drugs te fabriceren
en om de druk op die man wat te
verhogen had men graag ook diens
zoontje bij de hand gehad. Nick
evenwel, met een vlijmscherp
zwaard in zijn wandelstok verbor
gen, stelt zich tot taak om die vader
te gaan bevrijden en gelijk korte
metten te maken met het rapalje.
Aardigste onderdeel van de film
wordt gevormd door de niet van hu
mor gespeelde verstandhouding
tussen de blinde held en dat kleine
jongetje dat allesbehalve een schat-
teboutje is. Het had zoetsappiger
gekund. Voor de rest valt er heel
weinig bijzonders aan 'Blind fury'
op te merken. Het is een uiterst pri
mitief en kinderlijk actie-filmpje
van video-niveau, zeer vergelijk
baar met de karate-knokkers van
een jaar of vijftien geleden.
Waarom Rutger Hauer zich met
dit soort pulp in laat? Vanwege ae
speciale eisen die zo'n vechtfilm
stelt. De fysieke inspanningen die
ervoor nodig zijn, de trainingen om
als zwaardvechter te kunnen over
tuigen. Dat zei Rutger zelf. En: "Het
is net dansen, toch?"
Wat dat betreft mag onze landge
noot dan dik tevreden zijn over zijn
verrichtingen. In een finaal ge
vecht, waar hij moet schermen met
een Japanse samourai die wel kan
zien, geeft Rutger hem flitsend en
spectaculair van katoen. De opna
men voor dat ene duel hebben een
hele week in beslag genomen. Voor
de hele film is de Nederlander twee
volle maanden in training geweest.
Hij mag tevreden zijn. Hij kan het.
Ook dat hij blind is, weet hij heel
aannemelijk te suggereren. Maar
nou is het wel mooi geweest. Je
moet er toch niet aan dénken dat
'Blind fury' de eerste aflevering
wordt uit een reeks van 26 Ameri
kaanse films met Rutger Hauer als
blinde zwaardvechter.
'Kickboxer'; regié: David Worth; hoofdrol:
Damme; theater: Lido.
"Gewoon schoppen en slaan, dat is
alles", vertrouwt Amerikaans kick-
boks-kampioen Eric Sloane ons toe
als hij naar Thailand vertrekt om
uitdaging te zoeken. De
meeste dialogen in 'Kickboxer' zijn
om te huilen, maar daar slaat hij de
spijker precies op de kop. Gelukkig
is er tussen de gevechten door ruim
schoots tijd om op adem te komen,
en veroorlooft regisseur David
Worth zich hier en daar een klein
grapje. Daarmee zijn echter alle po
sitieve punten wel opgesomd.
Nadat Eric door een gemene
Thaise duivel levenslang invalide is
geslagen, kan de echte ster van de
film in actie komen. Het is de ge
spierde Belgische jongeman Jean-
Claude van Damme die de rol van
Erics jongere broertje Kurt speelt.
Ook een vechter, maar met gevoel.
Hij moest van zijn moeder eerst op
karate mocht.
ballet, voor hij i
de schat.
Kurt zweert wraak, maar voelt
zich nog niet opgewassen tegen de
Thaise reus. In het binnenland
Vindt hij een komisch oud baasje
dat hem inwijdt in de meer verhe
ven aspecten van de oosterse vecht
sport. Gewoon inademen en vast
houden, daar komt het op aan. Zo
kan het gebeuren dat Kurt onder
water zijn oefeningen doet, terwijl
de oude meester voor sfeervol fluit
spel zorgt.
Uiteraard is 'Kickboxer' geen
film die erg serieus genomen moet
worden, maar zelfs voor een kick-
boksavontuur is dit onder de maat.
Een eenvoudig verhaal vertellen,
daar heeft Worth absoluut geen
kaas van gegeten. Zodra hij buiten
de ring komt vervalt hij in slappe
stoplappen die afkomstig lijken uit
een promotiefilmpje van de Thaise
VW. Binnen de ring wordt hard ge
slagen, maar spannend is het nooit.
Ook niet als de combattanten voor
het slotgevecht hun vuisten van
glasscherven voorzien. Er vloeit
bloed, maar ook weer niet te veel.
De vechtsportliefhebbers mogen
immers niet onpasselijk de zaal ver
laten.
Jean-Claude van Damme was eer
der te zien in 'Predator' waar hij
naast Arnold Schwarzenegger
speelde. Een bescheiden rol in een
gruwelijke film die technisch knap
in elkaar zat. Nu heeft hij een hoofd
rol in een klungelig niemandalletje.
Het is maar wat je vooruitgang
noemt.
LEO BANKERSEN
'Mystery train'; regie: Jim Jarmush; hoofdrol
len: Tom Waits, Joe Strummer, Screamin' Jay
Hawkins; theater: Kijkhuis, Leiden
Dè bedevaartplaats van de Verenig
de Staten is Memphis, Tennessee.
Duizenden mannen en vrouwen be
zoeken daar Graceland, het kapitale
huis en tevens laatste rustplaats van
Elvis, The King. In diezelfde stad si
tueerde de jonge held van de Ameri
kaanse cinema, Jim Jarmush, zijn
'Mystery Train', een aangename
film met een merkwaardige con
structie.
'Mystery train' is een drieluik en
volgens de regisseur zelf is het bo
vendien het afsluitende deel van
een trilogie. Dat hij aan een trilogie
bezig was wist niemand, betwijfeld
moet worden of Jarmush het zelf
wel wist, maar terugkijkend kan
worden gezegd dat 'Stranger than
paradise' en 'Down by law' thema
tisch min of meer aansluiten bij
'Mystery train'. De drie films heb
ben als gezamelijk onderwerp het
verwarde leven van vreemdelingen
in de VS. Hoofdpersonen zijn ont
heemde mannen en vrouwen die
aan de rand van de maatschappij le-
'Mystery train' opent met beelden
van zo'n prachtige Amerikaanse
trein, die Memphis binnen davert.
Van boord komen onder anderen
een Japans stelletje, op zoek naar
Graceland. Ze spreken bijna geen
woord Engels en hebben vrijwel
geen geld maar slaan zich met een
geestige soort blijmoedigheid door
de taalproblemen heen. Hun bede
vaart eindigt in een derderangs ho
tel. Hoewel het om een zwart hotel
gaat - Screamin' Jay Hawkins in een
afschuwelijk prachtig knalrood
kostuum speelt nachtportier -
zweeft ook hier de geest van Elvis
door de gangen. Boven het bed
hangt een schilderij van The King,
een plaatselijk radiostation draait
gouwe ouwen, discjockey Tom
Waits kondigt een plaatje van Elvis
aan. De nacht verstrijkt, in de vroe
ge ochtend klinkt een pistoolschot,
het Japanse stel vertrekt.
In het tweede deel gaat het om
een vrouw van Italiaanse afkomst,
die de nacht in Memphis door moet
brengen in afwachting van een
vlucht naar Rome. Op het vliegveld
wacht het stoffelijk overschot van
haar echtgenoot. Haar Engels is uit
stekend, ze beschikt kennelijk over
veel geld, niettemin wordt zij aan de
'Mystery train' van Jim Jarmush
lopende band in de maling geno
men. (Zo komt ze, voor tien dollar,
in het bezit van de kam van Elvis.)
Na een moeilijke avond belandt ook
zij in het hotel van Hawkins. Zij
deelt haar kamer met een babbelzie
ke, half hysterische vrouw die haar
vriend heeft verlaten en de volgen
de ochtend uit Memphis zal vertrek
ken. Tom Waits kondigt Elvis aan,
de nacht verstrijkt, in de vroege
ochtend klinkt een schot, de twee
vrouwen vertrekken.
Het derde deel draait om Joe
Strummer, voormalig zanger van
The Clash, een Engelsman en dus
ook al een vreemdeling op Ameri
kaanse bodem. Hij is de zojuist ver
laten vriend van het babbelende
vrouwspersoon uit deel twee. De
broer van die vrouw zit dronken in
een kroeg met een pistool te spelen,
Strummers haalt hem op. Met nog
een derde man rijden ze door de
nacht. De dronken broer vermoordt
de exploitant van een nacht-slijterij.
Ze moeten vluchten. De derde man
weet een veilig onderkomen: het
hotel van een kennis. De drie man
nen drinken de hele nacht door, ze
krijgen ruzie, het pistool gaat af.
Opnieuw moeten ze vluchten. In
een pick-up rijden ze onder een
spoorwegviaduct door. Er nadert
een trein, waarmee de twee Japan
ners en de babbelaarster Memphis
verlaten. De Italiaanse vrouw is in
middels al op weg naar Rome. Een
mooi afgerond verhaal, kortom. De
drie story's raken elkaar op precies
voldoende punten om een geheel te
vormen. Die opmerkelijke con
structie werkt perfect.
'Mystery train' is een typische
Jarmush-film: warmbloedig maar
toch afstandelijk. Zijn observaties
van vreemdelingen zijn confronte
rend maar mild en vertonen een ze
kere betrokkenheid. Ze zijn geestig
bovendien. Jarmush is een groot
liefhebber van duistere, vervallen
straten, rondwaaiend papier en re
genplassen die het neonlicht van
verlopen kroegen reflecteren. 'Mys
tery train' is zijn eerste film in kleur,
zodat die elementen nog beter tot
hun recht komen dan in zijn oudere
werk. In die zin lijkt de film inder
daad een afsluiting van een tijd
perk. Als 'Mystery train' werkelijk
het slot van een trilogie is, mogen
we aannemen dat de volgende film
van Jarmush een geheel ander the
ma zal hebben.
We zijn benieuwd.
PETER SLAVENBURG
Screamin' Jay Hawkins (rechts) en C. Lee in 'Mystery train