OEKEN Psychologische oorlogsverhalen Hollandse regen in gedichten van Pierre Rawie Mislukte en geslaagde thrillerpogingen Autobiografische cursiefjes Verbeeldingskracht in historisch werk Haasse LITERATUUR WOENSDAG 22 NOVEMBER 1 Onlangs kreeg Jean Pierre Rawie de Wessel Gansfortprijs, de culture le prijs van de provincie Groningen, voor zijn 'gehele oeuvre' dat nu vier dichtbundels omvat. Zo'n prijs heeft altijd iets van een doek dat valt, en in het geval van Rawie geldt dat in het bijzonder. 'Woelig Stof is zijn eerste bundel na zijn ernstige ziekte van twee jaar geleden. Het is het testament van een dichter die op een haar na dood is geweest en de balans op maakt van Het Leven. 'Wij hebben al zo lang niets meer over de wereld te vertellen. Wij zijn voorbij. De spiegels stel len zich reeds tegen ons beeld te weer.' (uit 'Najaren') Na afloop van het Boekenbal 1987 belandde Rawie in het ziekenhuis met een acute pancreatitis, een door intensief alcoholgebruik vernielde alvleesklier. Rawie's verzamelbun del 'Oude Gedichten' was net uit. „Verkooptechnisch was het natuur lijk beter geweest als ik de pijp was uitgegaan." Maar drie maanden in het hoofdstedelijke AMC hielpen hem er bovenop. Waarna hij, in de trein terug naar Groningen, zag: 'de IJssel stroomt nog door de Gods licht beschijnt Gods water en Gods akker. In groene uiterwaarden graast het vee.' (uit 'Idylle') 'Idylle' is het openingsgedicht van 'Woelig Stof. En alhoewel in die idylle de Hollandse regen als vanouds valt, heeft zij inderdaad iets van een 'blij-terug-te-zijn'. Bij na dertig sonnetten en kwatrijnen later is van die halfslachtige opluch ting weinig meer over. De roes is verdwenen. In een van de mooiste, ingetogen verzen in de bundel, het of ander dit leven niet ons betrof, alsof wat de wereld zo vreselijk maakt, de dood en de liefde, ons beiden niet raakt.' Natuurlijk hadden Rawie's ge dichten altijd al een hoog ik-had- mij-het-leven-anders-voorgesteld gehalte. Maar de recente gebeurte nissen in Rawie's leven, waarnaar hij soms tamelijk expliciet verwijst, geven 'Woelig Stof een extra la ding. Rawie doet zichtbaar pogin gen nog verder weg te manoeuvre ren van zijn half ironische distantie. Hier is een serieus dichter aan het woord, lijkt hij in de meeste gedich ten te roepen. Toch is het de vraag of hij op eigen (poëtische) kracht werkelijk nieuwe lading aan zijn aloude thema's dood en liefde heeft weten te geven. Rawie is altijd een dichter ge weest die zijn beperkingen en zijn schatplichtigheid heeft toegegeven. In woord, maar ook in schrift, door sommige 'idolen' te vertalen en in zijn bundels op te nemen. In 'Woelig Stof gebeurt iets soortgelijks: 'Ik ondervond het sterven aan den lijve in dagelijkse omgang met de dood; ik leef nog; en ik kan er idioot genoeg niets dieps of zinnigs over schrijven. De meeste grote woorden zijn te groot voor zoiets doodgewoons: in le ven blijven.' (uit 'Deadline') veelvuldig gebruik nog maar wei nig effect sorteren. Hetzelfde geldt voor metaforen als zandlopers, graf zerken en spinrag, of bijbelse uit spattingen over stof dat tot stof keert, en as tot as. Gelukkig staan er in 'Woelig Stof ook gedichten waar in Rawie langs die grote woorden en metaforen heen weet te scheren. 'Rook' was daarvan een voorbeeld, 'Deadline', 'Ritueel', 'Credo' of 'Na jaren' behoren er ook toe. Ze bevat ten zinnen die het in zich hebben te overleven, juist door hun ontroe rende eenvoud. Gelukkig maar. Im- 'Alleen wat soms in een gedicht bestöat aan wankel evenwicht kan het behoud zijn van ons bei den.' Het probleem van 'Woelig Stof is GERTJAN SCHOONHOVEN dat er net iets teveel grote woorden Woelig Stof, Jean Pierre Rawie. Uitg. zijn ingeslopen. Woorden die door Bcrt Baskker, f 29,90 In veel van haar boeken is Hella S. Haasse tegelijk geschiedschrijfster en romancier. Ook in 'Schaduw beeld of Het geheim van Appeltern' houden fictie en documentatie el kaar in evenwicht. Het is een kro niek over het leven van Joan Derk van der Qapellen en geeft tevens een beeld van een weinig bekende periode uit de vaderlandse geschie denis. Een echte revolutie heeft Neder land nooit gekend, maar ruim twee honderd jaar geleden waren we er dichtbij. In de nacht van 25 op 26 september 1781 werd het pamflet 'Brief aan het volk van Nederland' verspreid. Hij bevatte een felle aan val op het absolutistische bewind van stadhouder Willem V en be pleitte vergaande democratische hervormingen. De autoriteiten ver boden het onmiddellijk, maar de in houd werd door velen gelezen en toegejuicht. Er was dan ook alle reden tot kla gen. Willem V liet de corruptie woe keren. Zijn sterk pro-Engelse oriën tatie werd hem kwalijk genomen door al diegenen die betrekkingen met de zich vrijmakende koloniën in Amerika wilden. Het kwam tot een oorlog met Engeland, maar Wil lem V zette zo weinig schepen in dat de Nederlandse vloot onmogelijk de overwinning behalen kon. De oranjegezinden raakten gelei delijk in de minderheid. Alleen de verdeeldheid onder de patriotten kon de prins redden. Door terreur acties en een inval van het Pruisi sche leger werd het gezag van Wil lem V hersteld. Duizenden demo craten vluchtten naar Frankrijk, in afwachting van betere tijden. De Brief aan het volk - waarin de zelfde ideëen zijn verwoord als die van de Amerikaanse vrijheidsstrij ders en de Franse revolutionairen - werd anoniem gepubliceerd. Te genwoordig weten we dat de in 1741 geboren Joan Derk van der Capel- len tot den Pol de ontwerper van het pamflet was. Mogelijk is het in sa menwerking met een vriend ge schreven. Van der Capellen met zijn zwakke gezondheid en zijn grote 'elan is de hoofdpersoon in 'Scha duwbeeld of Het geheim van Appel tern.' Open plekken De historische werken van Hella Haasse laten zich moeilijk onder een bepaald genre rangschikken. Dat ligt aan haar neiging de gaten in de geschiedenis met behulp van haar fantasie te dichten. In de ver antwoording van Schaduwbeeld staat dat het boek geen roman is, 'al zijn een aantal open plekken in de levensgeschiedenis van Joan Derk van dér Capellen vanuit de verbeel ding ingevuld'. Het is even min een 'biografie in strikt weten schappelijke zin', want ze heeft zich zekere vrijheden veroorloofd. Ze ker is dat fictie en geschiedschrij ving elkaar voortreffelijk aanvullen. Dat blijkt vooral in het hoofdstuk over Van der Capellens kindertijd. Hella Haasse volgt niet alleen Van der Capellens leven, ook enkele tijdgenoten waaronder James Bos- well en Willem V krijgen aandacht. Volgens haar tekening is de laatst genoemde niet het monster waar voor hij doorgaat in 'Aan het volk van Nederland'. Voor zijn denk beelden was wel wat te zeggen. Een hopeloze verliefdheid van hem wordt zo beschreven dat hij sympa thiek wordt. Het heeft Van der Capellen moei te gekost tot de Staten van Overijs sel te worden toegelaten. Hij begint zijn politieke loopbaan met het uit brengen van een advies dat Willem V mishaagt. Hij vertaalt revolutio naire geschriften, zet zich in voor de mensenrechten, en volgt met grote interesse de ontwikkelingen in Noord-Amerika. Na enkele jaren besluiten de Staten van Overijssel Hella S. Haasse dit radicale lid te weren. Wat de stadhouder betreft, hoeft men hem nooit meer toe te laten. In het verre ■Amerika weet men zijn optreden echter te waarderen. Dat betekent veel voor Van der Capellen. Een jaar na het verschijnen van de Brief zijn de Overijsselse Staten onder druk van het volk gedwon gen hem weer in hun midden op te nemen. Destijds werd Joan Derk van der Capellen in het hele land ge ëerd, later volgde verguizing. Nog weer later raakte deze toch belang wekkende figuur in de vergetel heid. Door vlijtig historisch speur werken vloeiende literaire verbeel dingskracht heeft Hella Haasse hem nu uit de schaduw gehaald. HANS WARREN Schaduwbeeld of het geheim van Ap peltern, Hella S. Haasse. Kroniek van een leven. Uitg. Querido f 47,50, gebon den f62,50. Grofweg kan een schrijver bij het schrijven van een oorlogsboek twee keuzes maken: hij laat zien hoe de gebeurtenissen inwerken op een persoon of hij toont hoe personen inwerken op de gebeurtenissen. Het eerste komt in de jeugdlitera tuur minder vaak voor. omdat een psychologische benadering een in levingsvermogen in niet bekende situaties vergt. Kinderen hebben daarvoor niet altijd de benodigde le venservaring. Voor de tweede aan pak is alleen kennis van oorzaak-ge volg relaties nodig. En daarmee groeit de mens van jongs af aan op. Een voorbeeld van de 'moeilijke' categorie oorlogsboeken is 'De Tweede Oorlog' geschreven door Billi Rosen. Veertig jaar geleden eindigde een oorlog, die in Nederland bijna niet bekend is: de Griekse burgeroorlog. 'De Tweede Oorlog' (voor lezers vanaf 12 jaar) gaat over een meisje in een Grieks dorpje tijdens deze guerrillaoorlog. Slechts uit het voorwoord en een nawoord kom je te weten hoe de partijen tegenover elkaar stonden. Het verhaal zelf gaat over Andi. Billi Rosen laat zien hoe de strijd inwerkt op de verhou dingen in een klein dorpje. Andi en haar broertje wonen bij oma, omdat hun vader en de moe der zich in de bergen hebben aange sloten bij de guerrillastrijders. Als de zoon van een politieman een ben de om zich heen verzamelt, moet Andi de strijd van de volwassenen 'vertalen' naar haar wereld. Door zich af te zetten tegen die bende, brengt zij haar familie in gevaar. Dat heeft ernstige gevolgen. Het begin van het verhaal is traag en moeilijk: in de eerste vijf bladzij den worden maar liefst elf personen geïntroduceerd. Daarna wordt het geleidelijk aan een gevoelig verhaal met een droevig slot. In 'De Tweede Oorlog' voel je mee met de haat en de liefde van Andi. Het nieuwste werk van Evert Hartman is een voorbeeld van een verhaal waarbij het gaat om de ge beurtenissen en minder om de ge voelens van de verschillende perso nen. In 'De droom in de woestijn' (voor lezers vanaf 11 jaar) gebruikt Hartman de figuren om het verhaal van David in de woestijn te vertel len. Het is een vervolg op 'Het be dreigde land', dat ook gebaseerd is op het Oud Testamentische verhaal van Saul en David. De hoofdfiguur Mattanja komt niet in de Bijbel voor, maar zijn broer Uria wel. Uria wordt later door David naar het front gestuurd, zodat de koning zich kan verpozen met zijn vrouw Batse- ba. In 'De droom in de woestijn' lijkt het te gaan om de innerlijke strijd van Mattanja. Moet hij meevechten met David en Uria en weerloze men sen doden of moet hij 'de wapenen omsmeden tot ploegscharen"1 Maar de psychologische benadering is niet overtuigend, omdat Mattanja - nog minder dan in het vorige deel - tot leven komt. Dat wordt mede veroorzaakt door de weinig consequente manier waarop Hartman zijn karakter schildert. Het ene moment zegt ie mand over Mattanja: "Jij denkt na voor je iets begint", maar eerder heeft hij bij het besluipen van een offerende priester impulsief gerea geerd en is hij er op af gestormd. Wat het verhaal interessant maakt, is de gewone manier waarop Hart man bijbelse stof vorm heeft gege ven. Zonder de bijbelse gegevens geweld aan te doen is het een 'aards' verhaal geworden. VICTOR FREDERIK De Tweede Oorlog. Billi Rosen, ui Querido. 19,50. De droom in de woestijn, Evi Hartman, uitg. Lemniscaat. 28,50. Jarenlang schreef Carmiggelt dage lijks voor 'Het Parool'. Aan het eind van het jaar overzag hij zijn produk- tie, vroeg advies aan trouwe vrien den en stelde een bundel samen. Nu hij dood is heeft zijn zoon, Frank Carmiggelt, een keuze gemaakt uit niet eerder gebundelde stukjes; ge schreven tussen 1951 en 1983'. 'Zelf portret in stukjes' is zo gerang schikt dat men de levensloop van de auteur kan volgen. Kind in Den Haag, jonge verslaggever, jonge va der, man van het verzet, cursiefjes schrijver en toneelrecensent in Am sterdam, gevierd auteur, grootva der, vermoeide bejaarde. Nu zou met het hele oeuvre van Carmiggelt op deze wijze kunnen herschikken. Al zijn stukjes zijn autobiografisch of semi-autobiogra- fisch of pseudo-autobiografisch De 'ik' houdt zich aan Carmiggelts leef tijd, van de late jaren '30 tot de vroe ge jaren '80, en is vrij vast van karak ter. De jonge humorist heeft iets mancholieks en de oude melancho licus is erg geestig. Maar de 'ik' is te vens een gefantaseerd personage, een romanfiguur zoals de echtgeno te, de moeder, de vader romanfigu ren zijn. Ze passen in de wereld die de auteur arrangeert, met vrijmoe dig gebruik van ervaringen en her inneringen. Hij combineert naar be hoefte anekdotes en karkteristie- ken, en de lezer die niet gelooft dat alle verhaaltjes waar gebeurd zijn, gelooft gemakkelijk in de waarheid van de verhaaltjes. Hoewel die 'ik' Carmiggelt niet is, is hij Carmiggelt. Een van de mooiste verhaaltjes vind ik 'Herkennen', de absurde ka rakteristiek van een afschuwelijke man die Carmiggelt aanziet voor een dubbelganger van Carmiggelt, hem vertelt wat voor een dronkaard de echte Carmiggelt is, opschept over zijn eigen armzalige leven en tenslotte meedeelt zelf een dubbel ganger te hebben. Teleurstellend, 'een vent van niks'. Boon Louis Paul Boon heeft van de cember 1945 tot juli 1946 in het Vlaamse communistische dagblad 'De roode vaan' zeventien verhaal tjes gepubliceerd onder de naam 'Jo'. Jos Muyrrens heeft ze gevon den en in boekvorm uitgegeven on der de titel 'Vertellingen van Jo'. Boon doet of hij zijn eigen zoontje aan het woord'laat, maar de Jo van de vertellingen is ouder dan het zoontje en heel wat kinderherinne ringen van de auteur worden ver werkt. Aardige verhaaltjes, in pittige streektaal geschreven, over de din gen van de dag, de school, de vriendjes, onze Pa, ons Ma, de Ver- zenderkensdag (1 april), de foor (kermis), Boons collega-journalis ten, een bezoek aan Brussel. Van een groot schrijver als Boon wil men alles lezen, ook het bijkomsti- Simon Carmiggelt ge. Deze bijkomstigheden laten een speelse, virtuoze stilist zien die zich graag aanpast aan taal en verteltrant van een schooljongetje. Hij wordt al gauw ongedurig: in de laatste ver tellingen is een volwassene aan het woord. Het sympathieke boekje is geïllustreerd met pseudo-naïve te keningen van Boons oude vriend Maurice Roggeman, die zelf in de teksten van 'Jo' wordt geportret teerd. ALFRED KOSSMANN Zelfportret in stukjes, S. Carmiggelt. Uitg. De Arbeiderspers, f 26,90; gebon den f 39,90. Vertellingen van Jo, Louis Paul Boon. Uitg. De Arbeiderspers, f 19,90. Het schrijven van een goede spannende thriller blijkt minder eenvoudig dan men denkt. Vier auteurs van ver schillende nationaliteit on dernamen een poging. Met zeer wisselend succes. De loopbaan van de nu 69-jarige in Antwerpen geboren Gentse hoogle raar Jan L. Broeckx heeft geheel in het teken van de muziek gestaan. Volgens de door zijn uitgever ver strekte antecedenten heeft hij in dat wereldje knap werk verricht. Een aantal wetenschappelijke publica ties bracht hem zelfs bekendheid buiten de Belgische grenzen. Als 65-plusser heeft hij nu het mu zikale pad verlaten en is hij een lite raire zijweg ingeslagen. Met de zo genaamde thriller 'Het Teplitzkwar- tet' debuteerde hij als auteur. Hij had het beter niet kunnen doen. Ie der zijn vak. Op de omslag staat dat het 'een misdaadroman voor schrandere en literair kieskeurige lezers' is. Een categorie waartoe ik kennelijk niet behoor. Want ik vond weinig pak- kends in het dodelijk gekrakeeld rondom een vermeend manuscript van Beethoven. Een ongeloofwaar dig plot, dat wel enkele moorden maar nauwelijks spanning presen teert. De auteur laat in sommige hoofd stukken niet bij name genoemde personen allerlei escapades onder nemen, waarbij hij het wie en wat precies op dat moment niet invult. Een of andere halfgod-speurder duidelijk wel bekend met het veel te vaak en vervelend gebruikte muzi kale jargon schuift later als een gedateerde Sherlock Holmes de stukjes van de puzzel quasi-intelli- gent in elkaar. Maar dan is elke be langstelling allang weggeëbd en rest alleen nog irritatie. Ik heb de laatste regel van bladzij de 265 gehaald maar vraag niet hoe. De heer Broeckx mag wat mij be treft best zijn pensioentijd vullen met het schrijven van nog meer thrillers, als ik ze maar niet behoef te lezen. Noodlotssfeer Ook Helen Knopper heeft zich voor de eerste maal aan een thriller ge waagd: 'Wilde vlier'. Zij heeft al zes romans, drie gedichtenbundels, ve le verhalen en haar memoires ('Met naam en toenaam') op haar conto staan. Het is een heel aparte thriller geworden, waarvoor doorgewinter de liefhebbers van moord- en mis daadverhalen wellicht de neus zul len optrekken. Een vrouw wordt op barbaarse wijze omgebracht. Haar labiele dochter Aagje, die op jonge leeftijd haar moeder al eens met een kussen heeft geprobeerd te stikken, wordt als verdachte van moord vrijgespro ken. Terecht of ten onrechte? Helen Knopper schildert scherp de aan loop naar het drama en daarna het vervolg. Sterk formulerend in stijl vol proza creëert ze zo een boeiend beeld van een jonge vrouw, mis vormd door woord en daad van haar moeder. Een jonge vrouw die vecht voor volledige vrijheid.^ Ook op seksueel gebied 'Wat die materie betrof zou ze zich later afvragen: 'of het een vrouw ooit beschoren was niet iets tegen haar zin te moeten doen om iets wat ze nodig had te verkrijgen; of het een hopeloze on derneming was om een vrijheid na te jagen die vrij was van chantage en verplichtingen, en of zo'n vrij heid eigenlijk wel bestond...' 'Wilde vlier' is geen gewone thril ler, meer een roman waarin een gru welijk dramatisch hoogtepunt door mensenhanden te weeg wordt ge bracht. Het pakkende proza zet de bijna tastbare noodlotssfeer neer die de liefde/haat-verhouding tus sen moeder en dochter kenmerkt. 'Ik heb haar niet gehaat. Wel veraf schuwd. En met afschuw moeten le ven is volgens mij moeilijker dan le ven met haat', zo laat de schrijfster Aagje de essentie van de gebeurte nissen aan de rechter verklaren. Mali in nood In de Derde Spreker Serie van de Novib is nu een detectiveverhaal uitgebracht van Midobo Sounkalo Kéita uit Mali. Uiteraard een hier nagenoeg onbekende auteur. Hij werd in de journalistiek gevormd, publiceerde een aantal novellen en produceerde met 'De boogschutter' zijn eerste en tot nu toe enige ro- Het in Afrika bekroonde boek werd verfilmd door de Senegalese cineast Moussa Yoro Bathily. Ik heb het verhaal met veel belangstel ling gelezen. Maar dat was niet te danken aan het plot dat draait om een nogal doorzichtige wraakne ming. Ook niet aan de wijze waarop de executies door middel van een boogschutter worden beschreven. Kéita is meer journalistiek dan lite rair bezig en soms doet zijn stijl wat onvolgroeid en naïef aan. Dat hij desondanks de aandacht weet te vangen komt vooral door het decor waartegen hij zijn bloedi ge gebeurtenissen plaatst. Die heb ben plaats in een land dat door een schier eindeloze droogte in een uit zichtloze verarming is terecht geko men. In de stad zowel als op het land verpauperen mens en dier, die vaak zelfs het meest noodzakelijke moeten ontberen. De wereld heeft zich het lot van de getroffenen wel aangetrokken, maar vergeet de stroom van gezonden geld en goe deren te begeleiden en te controle ren. Als we de 41-jarige Modibo Sounkalo Kéita kunnen geloven glijden de revenuen van die hulp verlening maar in heel weinig zak ken, die veelal toebehoren aan lou che figuren die het bepaald niet no dig hebben. Het intens schrijnende contrast tussen die hongerende massa en die vretende profiteurs laat een onuit wisbaar diepe indruk achter. En dat is vooral Kéita's verdienste. Pakkende vei halen A. J. Quinnell debuteerde enkele ja ren geleden op de thrillermarkt met 'Creasy', een indringend verhaal over een eenzelvige man die in zijn eentje de Italiaanse mafia te lijf ging. Een ijzersterk debuut dat meteen levendige belangstelling voor de auteur teweeg bracht. Maar de schrijver verschool zich achter zijn pseudoniem, hij komt liever niet in de publiciteit. Hij ver zamelt de gegevens voor zijn ro mans vaak in heftig omstreden ge bieden en doet dat om begrijpelijke redenen liever in de anonimiteit. Na enkele andere boeken zoals 'De Madi' (Midden-Oosten) en 'Schot zonder kogel' (Cuba) we ten we over de persoon achter A.J. Quinnell nog altijd even weinig. Al leen dat hij een allemachtig pak kend verhaal kan vertellen. Hij be wijst dat opnieuw in twee boeken die uit 1986 en 1987 dateren, maar nu pas in het Nederlands zijn ver taald: 'Gevecht in het duister' en 'In de naam van de Vader'. De laatste van dat tweetal vind ik de sterkste. Quinnell schopt daarin stevig tegen een flink aantal heilige Vaticaanse huisjes waarbij hij een uitlating van aartsbisschop Paul Marcinkus tot motto heeft verhe ven: 'De Kerk loopt niet op weesge groetjes'. Quinnell creëert een aantal schier onmogelijke situaties door drie in vloedrijke geestelijken in het Vati- caan een complot te laten beramen tegen de Sovjetrussische partijse cretaris, die op zijn beurt de paus zou willen vermoorden. Het drietal dat dankzij allerhande, niet altijd even frisse manipulaties over vol doende connecties en middelen kan beschikken stuurt daartoe een meedogenloze Poolse huurmoorde naar naar Moskou in gezelschap van een mooie, diep gelovige jonge non. Uiteraard een schitterend scena rio voor absurde ontwikkelingen, waarin de auteur zich naar hartelust kan uitleven. 'Gevecht in het duister' dat een jaar eerder werd geschreven is heel anders van aard. Het speelt zich af in een Centraalamerikaans land, waarin door Cuba gesteunde guerrilla's de macht overnemen en de Amerikaanse ambassadeur ge vangen nemen. De diplomaat kent de namen van Cubaanse topfunc tionarissen die tegen Fidel Castro samenzweren. Castro stuurt een jonge gladde advocaat om die na men te weten te komen. Boeiend beschrijft Quinnell de confrontatie tussen die twee tegen polen en het dilemma, waarvoor de Amerikaanse president staat: de ambassadeur eruit halen ofdo den. Quinnell laat het Verhaal afwisse lend vertellen door de hoofdfigu ren, ieder in hun eigen taalgebruik. Op die manier kan de auteur de ver schillende visies op de gebeurtenis sen geven, compleet met alle door leefde angsten, geleden pijnen, op gekropte frustraties en al of niet ver meende vreugden. Alles bij elkaar krijgt de lezer een beklemmend beeld, dat van de eerste tot de laatste letter boeit. KOOS POST Wilde vlier. Helen Knopper. Uitg. Contact, 26,90. Dc boogschutter. Modibo Sounkalo Kéita. Uitg.Ambo/Novib, 28,50. Gevecht in het duister. A.J.QuinclI. Uitg. Center Bock 24,90 In dc naam van de vader, A.J.Qui nclI. Uitg. Center Bock 24,90 Nieuwe uitgaven Non-fiction Labyrinth zonder muren. Lex van Naerssen onderzoek het menselijk seksueel verlangen dat los staat van de voortplantingsdrift. Uitgeverij Veen, 29,90. De ideale bridgepartner. Hoe u volgens Jan Kelder en Marijke van der Pas een succesvolle kaarter wordt. Uitgeverij Gottmer, ƒ24,50 Stemmen zien. Oliver Sacks be geeft zich in de wereld van de doof heid en houdt een pleidooi voor hun volledige acceptatie. Uitgeverij Meulenhoff, 32,50. Yesterday, Chet Flippo; Biografie over Paul McCartney. Uitg. Center- boek, 29.90. De Intellectuelen in de middeleeu wen, Jacques Le Goff. Belicht de betekenis voor de Europese cul tuurgeschiedenis van de opkomst van de intellectueel in de twaalfde eeuw. Uitg. Wereldbibliotheek, ƒ39,50. Europa vanuit de ruimteLothar Beckel en Franz Zwittkovits. 85 sa tellietfoto's in kleur geven een on gekend beeld van Europa. Uitg. Im print M P, 99,- In samenklank en tegenspraak, J.H. Gerritsen. Geloven en onder wijs. Uitg. Kok, ƒ22,50. Duizend Dagen Boek, verrassen de dagen vieren, Ben Paul. Voor wie wil weten welke spannende dagen in het verschiet liggen. Uitg. Ara- mith, 14,90. Natilaan, een voettocht in Java's Duizend Bergen, Ewald Vanvugt. Reisverhaal dat een beeld geeft van het huidige Indonesië, vooral van het contrast tussen stads- en platte landsleven. Uitg. In de Knipscheer, ƒ18,50. Nibud Budget Agenda, Nibud. De huishoudfinanciën op een rij. Ni bud, 9,90. Briefwisseling I, 1894-1924, J. Huizinga. Brieven van en aan Hui- zinga van o.a. Henri Pirenne en Henriëtte Roland Holst. Uitg. Veen, 65,- 57,50 bij. inschrijving). Margaret Thatcher, hard tegen hart. Biografie van een ijzeren da me door Guardian-journalist Hugo .Young. Oospronkelijke titel: One of us. Uitg. Center Boek, f34,50. De psychologie van de zwavel, At- ,te Jongstra. Deze bundel is het de buut van Jongstra met citaten, mas kerades, eigen verhalen. Uitg. Con tact, 34,90. De laatste dagen van Charles Baudelaire, B.H. Lévy. De vraag wat zich afspeelt in het hoofd van de schrijver Baudelaire als hij op ster ven ligt. Uitg. Bert Bakker, ƒ45,00. Arthur Seyss-Inquart, H.J. Neu- man. Het leven van een Duits on derkoning in Nederland. Uitg. Veen, 37,90. Stress als stuwende kracht, Irma Dakman en Guus Savenije. Leren leven in harmonie met jezelf. Uitg. Bigot Van Rossum, 17,50. Arthur Seyss-Inquart. De beken de commentator H.J. Neuman be schrijft het leven van de SS'er die Nederland in oorlogstijd bestuurde. Uitgeverij Veen, 37,90 Morgen vrij. Arts en gijzelaar in Libanon. Het relaas van de Vlaamse arts Jan Cools, die als vrijwilliger naar Libanon vertrok en daar werd gegijzeld. Uitgeverij De Geus, 33,85. Ruud Lubbers. Portret van de Ne derlandse premier, die net aan zijn derde kabinet is begonnen, van El- sevier-journalist Arendo Joustra en Volkskrant-verslaggever Erik van Venetië. Uitgeverij Anthos, 27,50. Stress als stuwende kracht. Hoe u volgens de holistische doctrine met stress juist heel gelukkig kunt wor den. Door Irma Dakman en Guus Savenije. Uitgeverij Bigot en Van Rossum, 17,50. Rome, eeuwige stad. Reisgids voor Rome door professor Tim- mers. Uitgeverij Kosmos, 49,50. Kookdagboek. 365 gerechten voor het hele jaar van Wiebe Andringa. Uitgeverij M&P, 15,00. Daghani, daghani. Reisverhalen van Chris van der Heijden. Uitgeve rij Contact, 29,90 Met het oog op zee. Boek van Cees van der Meulen en Siep Zeeman over de reddingsbrigades langs de Nederlandse kust. Met spectaculai re foto's. Uitgeverij Ploegsma, ƒ46,50 Tango. Wouter Brave en H. Fer- rier beschrijven alles over deze be roemde dans. Uitgeverij Meulen hoff, 34,50 Multiple sclerose, wat is dat eigen lijk. Door drs. Bert Klaassen. Uitge verij La Rivière en Voorhoeve, ƒ8,90 Fiction De vloek van de hyena, Wilbur Smith. Verhaal over de bloedige strijd in Rhodesië. Uitg. De Boeke rij, ƒ27.90. Champagne, Nicola Thorne. Erf gename moet weg zien te vinden champagne-imperium. Uitg. Bruna, ƒ34,40. Wacht tot het voorjaar, Bandini, John Fante. Roman over de Itali aanse gëmeenschap in de verenigde Staten. Uitg. Meulenhoff, 16,90. Het eeuwige refrein, Nawal El Saadawi. Moderne Parabel over de invloed van een dictatoriaal sys teem op het creëren van tegenstel lingen tussen klassen en seksen. Uitg. Furie, 22,50. De menseneter vanMalgudi, R.K. Narayan. Roman over geen nee kunnen zeggen en een rampzalige vriendschap. Uitg. Meulenhoff, ƒ34,50. Chinese muren. Mark Illis. Hoofd persoon Simon wordt depressief na een verbroken relatie en moet wor den opgenomen. Uitg. Veen, ƒ24,90. De gave van Luxuria, Allard Schroder. Het bizarre verhaal van een dikke, zwelglustige geschiede nisleraar die zijn leven lang op het verkeerde paard heeft gewed. Uitg. Amber, 24,90. Katteoog, Margaret Atwood. Schilderes Elaine Risley blikt terug op haar leven en met name haar jeugd. Uitg. Bert Bakker, ƒ39,90. In de geest van de Monadini's, Maria Stahlie. In de geest van de roekelozen op deze wereld verlaten de hoofdpersonen van de zeven ver halen de weg van de minste weer stand. Uitg. Bert Bakker, 29,90. De Dwaaltocht, Nagieb Mahfoez. Een jongeman probeert aan zijn uit zichtloze bestaan te ontsnappen door op zoek te gaan naar zijn vader die hij nooit heeft gekend. Uitg. Unieboek, 19,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21