Als' n mopperende arbeider op maandagmorgen Wat het menselijk lichaam vermag PODIÜMBLIK Acteur Gees Liniiebank (44) viert toneeljubileum met stuk Ayckbourn Kunst langs Brabantse vaar - en autowegen 'Victoria und ihr Husar' DINSDAG 21 NOVEMBER 1989 KUNST PAGINA 23 Redactie Pieter C. Rosier Cabaret Het theaterleven in Leiden draait depe week om één musical. Nadat de langverwachte Nederlandse versie van de befaamde Ameri kaanse musical 'Cabaret' om streeks half september in het Am sterdamse Carré in première is gegaan, worden er deze week in de Leidse Schouwburg vijf voor stellingen van deze publiekstrek ker gegeven. Aan de Leidse voorstellingen reeks wordt medewerking ver leend door Willem Nijholt, die eer der dit seizoen wegens ziekte eni ge tijd verstek moest lateh gaan. Gelukkig maar, want als ceremo niemeester van de Kit Kat Club doet Nijholt het voortreffelijk. Als personificatie van de losbandig heid praat en zingt hij het verhaal op een wijze die geen seconde ver veelt aan elkaar. Hij is de explo sieve kracht van een muzikaal spektakel, dat het aankijken en het aanhoren zeker waard is. Een belangrijk aandeel in de show is weggelegd voor Alexan dra van Marken. Zij immers speelt en zingt de rol van het nachtclubzangeresje Sally Bow les, ooit door Liza Minnelli op on navolgbare manier in de film 'Ca baret' vertolkt. Wat Alexandra van Marken aan acteertalent te kort komt - over de gehele linie ge nomen toch wel een beetje het manco van deze produktie - wordt volgens een al eerder in deze ko lommen gepubliceerde recensie goedgemaakt door haar stem, die klinkt als een klok. Andere bekende namen zijn die van Lia Dorana en Guus Ver- straete sr. Twee theaterpersoon lijkheden, wier verschijning op het podium vooral bij het wat ou dere publiek nostalgische gevoe lens op zal roepen. Voor wie het verhaal, dat zich afspeelt in het Berlijn van 1929, nog niet kent een korte samenvat ting. De Amerikaanse schrijver Clifford Bradshaw komt aan in de Duitse metropool, waar het fas cisme aan zijn opmars is begon nen. Bradshaw, die van plan is een roman te gaan schrijven en daarvoor inspiratie in Berlijn wil opdoen, neemt zijn intrek in het pension van Frau Schneider. Al de eerste avond van zijn verblijf in de Duitse hoofdstad stort hij zich in het nachtleven en bezoekt hij de Kit Kat Club. In die deca dente club ontmoet hij dan het nachtclub zang er es je Sally Bow les. Zij op haar beurt trekt dan bij de biseksuele schrijver in. Maar het geluk duurt niet lang. De schrijver ziet al snel in dat het met Duitsland de verkeerde kant op gaat. Als na de Kristallnacht de vriend van Frau Schneider, de joodse groenteman Schulze, zijn biezen moet pakken, vertrekt ook Bradshaw uit Berlijn. De voorstellingen van 'Cabaret' in de Leidse Schouwburg zijn op 21, 22, 23, 24 en 25 november. Purper 'Purper Pastiche' is de titel van het nieuwe programma van Ca baret Purper, dat na een aller laatste proefvoorstêlling op 27 no vember in de Leidse Schouwburg op dinsdagavond 28 november in hetzelfde theater in première gaat. De programmatoelichting maakt melding van verrassende invallen, dolkomische conferences en nog gekkere close-harmony. 'Een show waarin geheide hits, in een nieuw jasje gestoken, de hoofdmoot zullen vormen. Voor het programma tekenen Eric Breij, Frans Mulder, Alfred van den Heuvel en Angela Groothui zen. Kindertheater In het LAK-theater, waar het deze week filmweek is, wordt de zon dagmiddagvoor steling op 26 no vember verzorgd door het gezel schap KLIM. Vorm, beweging en spel zijn de uitgangspunten van 'Vierondmi- de' zoals het programma heet. Vierkante, ronde en driehoekige figuren komen niet alleen voor in decor en kostuums, maar zijn ook herkenbaar in dans en muziek. Ide en choreografie zijn van artis tiek leidster Alexandra van der Hilst.Aanvang 15.00 uur. Naast deze zondagmiddag voorstelling heeft het LAK-theater in samenwerking met de gemeen te Leiden twee schoolvoorstellin gen georganiseerd. Deze voorstel lingen voor leerlingen van de Leidse basisscholen zijn op maan dagochtend (10.30 uur) en maan dagmiddag (13.30 uur) 27 novem ber. Anti-maila- auteur Sciascia (68) overleden ALERMO (AP) De Siciliaanse au teur Leonardo Sciascia, een van de belangrijkste hedendaagse Italiaan se schrijvers, is gisteren op 68-jarige leeftijd thuis in Palermo overleden, zo heeft zijn familie bekend ge maakt. Een doodsoorzaak werd niet ge geven. Het was bekend dat Sciascia al enige tijd met nierproblemen kampte. In zijn romans, verhalen, essays en toneelstukken leverde Sciascia kritiek op misstanden in de Itali aanse, en met name de Siciliaanse samenleving. Terugkerende the ma's in zijn oeuvre waren de mafia, corruptie en machtsmisbruik. Tot zijn meest bekende werken behoren ondermeer 'De Dag van de Uil' en 'De Wijnrode Zee'. 'Candido' was Sciascia's Siciliaanse versie van Voltaire's 'Candide', waarin hij opnieuw de mafia en de politici he kelde. Op de vraag of hij niet bang was voor represailles van de mafia antwoordde hij eens: 'De mafia leest geen literatuur'. doör Eric van der Velden Gees Linnebank (44) is twintig jaar aan het toneel. Vele grote en mooie rollen liggen achter hem. Om er een aantal te noemen: Sganarelle in Molières 'Don Juan', 'Meneer Puntila', 'Rotter', 'Cyrano de Bergerac' en de Gijsbrecht. Op dit moment speelt hij een prachtige hoofdrol in 'Toekomstmuziek' van Alan Ayckbourn. Linnebank heeft bij vele gezelschappen gewerkt. Bij The Family maakte hij de hoogste toppen van de roem mee, en bij Toneelgroep Theater kwam hij in het diepste dal terecht. Linnebank groeide op in Utrecht. Na de Kweekschool en een halfjaar voor de klas volgde hij de Arnhemse toneelschool. Een terugblik op een nog lang niet beëindigde carrière. NIEUWEGEIN - Hij laat een stuk- je papier lezen, afkomstig uit zijn plakboek: 'Krees Ginnebank spielt Arturo Ui', staat er gedrukt. Het gaat kennelijk om een foto-onder- schrift uit een Duits toneelblad. "Leuk hè", zegt hij, "De rest van het artikel heb ik weggegooid, maar zo'n pracht van een fout bewaar je dan. Goed om je er aan te herinne ren hoe relatief succes is. Dring je eens tot een buitenlands toneelblad door, en wat ben je dan eigenlijk? Een Krees Ginnebank. Hahahaha!" Na 'Krapps Last Tape' ben ik ge stopt met het bijhouden van een plakboek. Hier, je kunt het zien: al leen nog maar wat losse knipsels. Ik ben steeds meer gaan beseffen hoe gevaarlijk dat terugblikken is. Waar moet een acteur nu eigenlijk op te rugblikken? Een schilder kan wij zen naar zijn werk dat aan een wand hangt. Maar een acteur is helemaal niets als hij niet acteert. Ik ben nu niks. Vanavond doe ik hopelijk een voorstelling aardig, en geef ik men sen reden om te zeggen: Góh, leuke rol van die Linnebank. En mor genochtend ben ik weer niks. Een acteur kan niet zeggen: vanavond speel ik niet, maar weet u wat: ik stel vanavond een mooie voorstel ling uit mijn plakboek voor u sa- "Een keer heb ik meegemaakt dat mijn mond weigerde. Dat was in Herr Puntila, bij het Publieksthea- ter. Het doek ging op, ik moest aan een lange claus beginnen, ik keek de zaal in en ik dacht: 'Barst ook maar. Jullie zitten daar lekker, ter wijl ik me drie uur lang de pestpok- ken moet gaan werken'. Zeker vijf tien seconden stond ik daar bewe gingsloos, en dat is een verdomd lange stilte in het theater hoor. Ik begon uiteindelijk zoals een mop perende arbeider op maandagmor gen. En dan komt het vliegwiel toch weer op gang, je merkt dat er iets in die zaal gebeurt, en dan gaat het wel weer. Een acteur wordt elke avond achter een trein vastgebonden. Die trein vertrekt, en jij moet zorgen dat je niet valt, want anders ben je dood. Nou ja: dood... Maar toch: als je de tekst niet meer weet, of de greep op de rol kwijt bent, door breek je de illusie. Iets ergers kan je als acteur niet overkomen". "Ook tegenzin kan tot creativiteit leiden. Als je chagrijnig bent, ga je anders naar de tekst luisteren. Je hoort dingen die je eerder niet hebt gehoord. Ik herinner me een mo ment uit Cyrano de Bergerac, een rol die ik een paar seizoenen terug heb gespeeld. Na de vakantie na men we die produktie opnieuw op, maar nu met een décor zonder trap, omdat de vervoerskosten te hoog waren geworden. Ik speel één van de eerste keren in dat uitgeklede dé cor, wil voordat ik aan een lange claus begin een paar treden nemen, en merk dus dat dat niet kan. En daar sta je dan achter op het toneel slecht zichtbaar voor het publiek te ouwehoeren". Nulpunt "Er kwam een soort rust over me in de zin van 'waar doe je het allemaal voor?', ik liep al sprekend naar het voortoneel, en voor het eerst ge beurde wat ik altijd mateloos in heel grote acteurs heb bewonderd. Ik voelde hoe het publiek één en al oor werd, op een manier die ik nog nooit eerder had meegemaakt. Het was echt toveren, wat ik met mijn stem deed. Vanaf dat moment be greep ik pas werkelijk wat ze op de toneelschool met het acteren vanuit het 'nulpunt' bedoeld hadden. Ik hoorde hoe hersens en stem één werden, en alles wat daar tussen zal weg viel. Ja, en zo'n moment valt dan onverwacht in je schoot. Heel moeilijk om dat terug te halen. Maai ik heb er aan geroken, dus nu ga ik er naar op zoek". "Ik ben een acteur bij wie al heel snel veel expressie los komt. Altijd druk bezig, altijd willen presteren. Voor filmers schijn ik een ramp te zijn. 'Man, wat doe je in hemels naam met je wenkbrauwen', riep Bert Haanstra uit, toen ik ooit een rolletje voor de camera speelde. 'Wenkbrauwen?', zei ik, 'Ik doe he lemaal niets met mijn wenkbrau wen'. 'Niets! Je zou jezelf eens op het doek moeten terugzien. Die din gen van jou gaan wel een meter op en neer'. Hij reageerde echt of ik zijn film uit elkaar liet ploffen. Ik lig daar niet wakker van. Het kan best zijn dat ik beter op het toneel over draag". "Maar ik ben veranderd. Ik ben bewuster naar de essentie van het acteren gaan zoeken, en ik merk dat ik toch wat van het leven heb door gemaakt en meegemaakt. 'Je gaat pas goed acteren als je veel bagage hebt', ook zo iets dat ze je op de to neelschool vertellen. Gelul vond ik dat, maar het blijkt wel zo te zijn. Aan de rol die ik nu speel, de com ponist in Ayckbourns 'Toekomst muziek', zou ik vijftien jaar geleden ook wel uiting hebben kunnen ge ven, maar of ik toen ook het onder liggende licht-cynische gevoel op gepikt zou hebben... Zo rijp was je gewoon nog niet". Sigaren "Gijsbrecht was mijn eerste grote rol na de teleurstellende periode als artistiek leider bij Toneelgroep The ater. Ik dacht: het zijn verzen, het zijn alexandrijnen, het is van 300 jaar geleden, maar ik zal ze laten klinken alsof ik ze nu in mij opko men. Het was een van de weinige keren in de twintig jaar dat ik nu speel dat ik met een volstrekt ge kende tekst de repetitieperiode in ben gegaan. Op dit zolderkamertje had ik de hele rol al in mijn hoofd gecreëerd". "Bij het Publiekstheater heb ik door de bank genomen een hele goede tijd gehad. Met fijne collega's gewerkt, mooie rollen gespeeld. Op het laatst kreeg Hans Croiset, toen artistiek leider van het Publieksthe ater, moeilijkheden met het be stuur. De gemeente Amsterdam be gon te klooien. Er stonden andere mensen te trappelen om de leiding van hem over te nemen. Als acteur ben je bij dergelijke conflicten ver domd onmachtig. We moesten het meemaken dat we door een af ande re kakelende dame van het bestuur als een kleuterklas werden toege sproken: 'Nee, het moet echt alle maal een beetje anders, nee, er moet nu toch echt een aantal vernieuwin gen worden doorgevoerd'. Hans be gon maatregelen te nemen, om te verkopen dat er een vernieuwing aan de gang was. Hij deed water bij de wijn ten aanzien van zijn adoratie voor zijn mensen. Voor mij was de lol er af. Ik was toch al minder affi niteit met de repertoirekeuze gaan voelen. Ik hou niet zo van schrijvers als Botho Strauss of Thomas Bern- hard. Ze zijn mij te cryptisch, het ir riteert me als ik niet meteen duide lijk zie wat er met een tekst wordt bedoeld". "Ik kocht een busje, wilde gaan trekken. De toneelsituatie was op dat moment heel wankel. Ik had iets van: Lucht, ik verdrink! En dan merk je dat generatiegenoten met hetzelfde gevoel zitten. Dus dan be sluitje toch maar om niet bij de pak ken neer te zitten. Samen met ac teurs als Kitty Courbois, Rudolf Lu- cieer, Hans Hoes, Marjon Brandsma en Helmert Woudenberg ontwik kelde ik een plan om het theater de Kleine Komedie te gaan spelen. Ie dereen was enthousiast. Maar de verwezenlijking bleef te lang uit en er moest brood op de plank komen, dus er werden toch weer andere aanbiedingen geaccepteerd". "Toneelgroep Theater had inmid dels lucht van mijn initiatief gekre gen, en vroeg mij of ik daar de lei ding op me wilde nemen. Ze had den liever dat ik dat niet alleen deed, en Helmert was toen een van de weinigen die van het Kleine Ko medie-clubje was overgebleven, dus vroeg ik hem erbij. Ik weet nog dat we het lot bezegeld hebben met het opsteken van twee grote siga ren. Ik rook niet, gewoon voor de gein. Drie jaar later staken we weer twee sigaren op. Dat was aan tafel bij George Lawson, hoofd toneel van WVC, die ons vroegtijdig mee deelde dat we konden spartelen wat we wilden, maar dat Theater zonder meer kopje onder zou gaan. Hel mert en ik keken elkaar aan, en we dachten: een extra maagzweer is niet nodig, dus we steken maar weer eens sigaar op. Jij je zin Lawson". Pijn "Het meeste pijn heeft me de beoor deling van de Raad van de Kunst gedaan. Voor de tweede termijn hadden we een heel nieuw en ingrij pend structuurplan gemaakt. Met vier simpele regels meenden colle ga's van mij ons te moeten afmaken. Een tekst in de trant van: 'Ze maken wel leuke publiekgerichte produk- ties, maar inhoudelijk bleef het vaak ver achter, en over de kwaliteit valt ook wel het een ander aan te merken, dus de nieuwe plannen bieden weinig soelaas'. Ik hoef de namen van de ondertekenaars niet te noemen, maar Paul Sonke, Hans Croiset, Jan Joris Lamers en ga zo maar door. Ik ben de eerste om te zeggen dat ik niet de beste regisseur of toneelleider van Nederland ben, maar ik ben ook weer niet niets, en ik heb me wel de pestpokken lopen werken. Is het dan echt te veel ge vraagd om van je collega's een goed afgewogen oordeel te verwachten? Ja, daar zit wel een gezonde dosis rancune. Waarom ik na Theater dan toch weer bij het Nationale Toneel van Hans Croiset ben gaan spelen? De pest is dat dit landje zo klein is, je kunt niet om elkaar heen. We heb ben het ook wel uitgesproken. Hij zei: 'ja we zijn gebruikt door WVC, en ik wist het allemaal niet, en ga zo maar door'. Ik ga er dan maar vanuit dat hij het integer bedoeld heeft". "Ik neem mijn vak nog steeds heel serieus, ik denk zelfs nog seri euzer, maar ik ben het ook meer gaan relativeren. Tegen mijn eigen lijke zin in ben ik veel te lang door dat toneel opgeslokt geworden. Het is een egocentrisch beroep, je raakt snel in het isolement van jezelf. Ik speelde toneel, en kinderen en vrouw had ik erbij. Nu ben ik sterk gaan beseffen dat dit niet de juiste volgorde is. En verdomd, tegen woordig geniet ik weer meer van het leven ook". P. Beek schrijft proefschrift over kunst van het jongleren AMSTERDAM (ANP) - Hij heeft geen vrienden in het circus en zelf slaagt hij er nog geen vijf seconden in om een paar tennisballen in de lucht te houden. Toch hoeft nie mand hem over jongleren iets te vertellen. De 30-jarige P. Beek observeerde jarenlang uitstekende en iets min der goede jongleurs. De resultaten van dat onderzoek heeft hij gebun deld in een proefschrift, 'Juggling dynamics', waarop hij morgen pro moveert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Het is geen luchtig leesvoer voor de gemiddelde circusliefhebber ge worden. Beeks eerste interesse ging niet uit naar het uiterlijk vertoon, maar naar het hoe en waarom van de bewegingen die jongleurs ma ken. Het heeft geresulteerd in een lij vig boekwerk waarin hij op haast wiskundige wijze, compleet met grafieken en berekeningen, uit de doeken doet wat er allemaal komt kijken bij die ogenschijnlijk zo sim pele kunst van het jongleren. Het moest een onderzoek worden naar de manier waarop mensen zich bepaalde bewegingsvaardigheden eigen maken. Beek: "Al nadenkend kwam ik uit op jongleren. Geen mens die het meteen kan, maar ie dereen kan het in principe leren. Een cascade met drie ballen bij voorbeeld kun je leren in een perio de van tussen de zes uur en de zes enzestig dagen". "De aanleg van mensen verschilt enorm. Zelf ben ik duidelijk niet zo'n groot talent. Ik denk dat ik er een maandje voor nodig zou hebben al heb er nooit echt werk van ge maakt". Met opzet niet, verduide lijkt Beek. "Het is nu duidelijk dat mijn interesse puur wetenschappe lijk is en dat het geen verdwaald hobbyisme genoemd kan worden". Voor zijn onderzoek observeerde Beek jarenlang de leden van een jongleergroep die doorgaans actief is op het Leidseplein en in het Von delpark. Hij bezocht The London Circus Week in Engeland en de elf de Europese Jongleurs Competitie in Bradford bij Leeds en raakte gaandeweg steeds meer onder de ROOSENDAAL (ANP) - "Neder land krijgt zijn grootste beelden tuin, in West-Brabant". Onder deze slogan heeft de culturele stichting 3W= gisteren in Roosendaal een groot kunstproject gepresenteerd. Op acht plaatsen in West-Brabant langs auto- en vaarwegen worden in 1993 acht monumentale ruimtelijke "bjccten of beelden geplaatst. De kunstwerken moeten worden ge maakt door acht Nederlandse kun- tenaars die worden geselecteerd door een jury met bekende Neder landers op kunstgebied. De kunste naars krijgen ook het materiaal toe gewezen. In welke gemeenten de kunstwerken worden geplaatst is nog niet bekend. De objecten zullen buiten de bebouwde kom worden gezet. De stichting 3W=, die al driejaar aan dit project werkt, vindt het pro ject nodig omdat er volgens haar in West-Brabant sprake is van een gro te culturele armoede. Het project zal dit deel van de provincie econo misch en toeristisch opkrikken. Het hele project gaat 1,2 miljoen gulden kosten. Volgens de stichting zal de provincie Noord-Brabant drie ton bijdragen en het rijk 3,6 ton. De stichting verwacht verder ruim 1,5 ton subsidie in het kader van werkervaringsprojecten. De rest moet worden opgebracht door het bedrijfsleven en verschillende fondsen. In het comité van aanbeve ling zitten onder anderen prof. W. Crouwel, directeur van het museum Boymans van Beuningen in Rotter dam, mr. F. Houben, commissaris van de koningin in Brabant, en oud minister Nijpels. indruk van alles wat het menselijk lichaam vermag. "Een Amerikaanse collega van mij pleegt altijd vol bewondering voor het menselijk lichaam uit te roepen "What a machine!". Dat is precies het gevoel dat ook vaak in mij op kwam. Als je toch ziet hoe veel moeite wetenschappers in de robotica hebben om een armpje te maken dat dingen kan pakken. Daar hebben ze een bewegingspro gramma voor nodig zo dik als de Van Dale". Onder andere voor die categorie onderzoekers kan zijn proefschrift interessant zijn, denkt Beek. "We ten wat de biologische manier van het aanleren van een beweging is, daar kunnen ze misschien veel van leren." Wat hem zelf betreft: Beek be zoekt vaker circussen dan voor heen. maar is ook een veel kriti scher toeschouwer geworden dan hij voor die tijd was. "Vroeger was ik bij het eerste het beste trucje on der de indruk. Nu niet meer. Ik kan nu zien hoe vloeiend de bewegin gen zijn en wat een jongleur doet om zijn act nog interessanter te ma- Jcen. De Russen Popovic en Serge Ignatov, dat zijn jongleurs van we reldformaat. Achter je rug jongle ren terwijl je op een niet onder steunde trap staat. Probeer het maar eens". Technisch perfect, die Russen, maar de Amerikanen zijn leuker. "Ze beheersen de kunst ook in perfectie, maar hun act is meer een knipoog naar het publiek." "Het menselijk lich Studiedag letterkunde LEIDEN - De redactie van het tijd schrift Literatuur zal op 9 december een studiedag wijden aan de vraag: 'Is de Nederlandse letterkunde er alleen voor neerlandici?' De redac teuren T. Anbeek, F. van Oostrom, W. van den Berg, E. Grootes en H. Pleij, zullen een korte voordracht houden waarna een forumdiscussie plaats heeft. 'Literatuur', dat een oplage heeft van 5000 exemplaren, voltooit in december 1989 zijn zesde jaargang. Het is destijds opgezet met de gedachte de Nederlandse letterkunde door middel van vlot leesbare artikelen toegankelijker te maken voor een breder publiek. De redactie wil tijdens de studiedag eens nagaan wat er is uitgekomen van die doelstelling. LEIDEN De Leidse operettever eniging Crescendo treedt op 24 en 25 november in de Stadsgehoorzaal op met de operette 'Victoria und ihr Husar', waarvoor Paul Abraham de muziek. Ook dit jaar wordt Crescen do begeleid door een compleet or kest, bestaande uit negentien muzi kanten. De leiding is in handen van dirigent Joop van Eek. De gebrui kelijke zondagmiddagvoorstelling voor ouderen is ditmaal verschoven naar vrijdagavond 24 november. Aanvang beide avonden 20.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23