Al Pacino onderzoekt moordzaak Fantastische avonturen van operetteheid Tijdsbeeld van jaren zestig Filmhuizen trekken meer bezoekers VRIJDAG 17 NOVEMBER 1989 PAGINA 21 'Sea of love'; regie. Harold Becker; hoofdrol len Al Pacmo. Ellen Barkin, John Goodman; theater: Lido. Leiden Nu televisie toch steeds meer de maat van alle dingen wordt, ligt het voor de hand om politiefilms in te delen in een 'Miami Vice'- en een 'Hill Street Blues'-familie. De thril ler 'Sea of love' behoort tot de laatste bloedgroep. Dus veel rom melige bureaus en een rumoerige sfeer. De helden zijn mensen van vlees en bloed, en er wordt meer ge kletst dan geschoten. Plezierig is ook het weerzien met Al Pacino in Scène: The Beatles in vol ornaat. Li ve, zoals je ze eigenlijk te weinig hebt gezien. Lennon speelt mes scherp de openings-riff van 'Revo lution'. Hij zingt: ...but if you want destruction. Don't you know that you can't count me out.. Dan lijkt hij zich te corrigeren, en voegt er aan toe: in. Vertaald: ...'maar als het je om vernietiging te doen is, kun je niet op me rekenen. Of juist wèl?' 'Imagine', de film die Andrew Solt maakte over het leven en het werk van de enige Beatle die niet meer onder ons is, doet uiteraard verbrokkeld aan. Aan de hand van tientallen fragmenten van Lennon- songs, flitsen uit oude tv-journaals, korte interviews met Lennons dier baren (zijn eerste vrouw Cynthia, Yoko Ono, en zijn zoons Julian en Sean) en erg veel privé-opnamen wordt het beeld van Lennon niette min duidelijk. De puzzelstukjes vallen wonder wel op hun plaats, temeer daar de stem van de betreurde de beelden commentarieert. Zo wordt 'Rebvo- lution' abrupt afgebroken, het vol gende beeld toont hoe Lennon door een journalist wordt ondervraagd. Besef wel: het zijn de late jaren zes tig. Engagement was een tover woord ten tijde van de Parijse stu dentenopstand, de Praagse lente en Vietnam. Lennon was niet alleen een kind van die tijd, hij ontpopte zich ook tot een spreekbuis. 'Imagine' levert een ontroerend en volstrekt niet sentimenteel beeld de hoofdrol. Die hebben we te lang moeten missen. Regisseur Harold Becker zet de toon met de opnamen van nachte lijk New York. Duistere straten, een verlaten parkeerterrein, een een zaam hoertje dat in de verte wat rondscharrelt. Achter een helder verlicht raam van een somber hotel draait een pick-up een vijfenveer tig-toeren plaatje. Op de smeltende tonen van het lied 'Sea of love' dwaalt de camera door een verlaten vertrek. Dan klinkt het schot... Het woord liefde krijgt vanaf het begin een wrange bijsmaak. Ook re chercheur Frank Keiler (Al Pacino) is zich daar voortdurend van be wust. Niet alleen omdat hij gecon fronteerd wordt met een bizarre moordzaak, maar ook omdat hij zes jaar geleden door zijn vrouw in de steek werd gelaten. Zij ging er van door met een collega die hij nog da gelijks tegenkomt. De moordenaar heeft het gemunt op mannen die contactadvertenties plaatsen. Het plot draait om het feit dat Keiler verliefd wordt op de hoofdverdachte en zich door zijn ei gen hartstocht in levensgevaar brengt. Echt origineel is dat niet. Wel is duidelijk te zien dat Becker binnen de veilige grenzen van het genre op zoek is naar beelden die nog niet versleten zijn. Persoonlijke emoties doorkruisen het politie werk. Er is veel aandacht geschon ken aan een levensechte uitbeel ding van de verschillende persona ges. Pacino zet Keiler neer als een opschepper met een klein hartje. Opvliegend, aan de drank, maar met een treurige blik in z'n ogen. Nog steeds belt hij midden in de nacht zijn ex-vrouw met smoesjes over een blindedarmontsteking. De partner die Keiler krijgt toege wezen zorgt voor een sprekend con trast. Sherman (mooie rol van John Goodman uit de tv-serie 'Rosean- ne') is een goedlachse dikkerd. Sa men zetten ze een actie op touw die even simpel als ongewoon is. Ze plaatsen hun eigen contactadver tentie en hopen op die manier de da der in de val te lokken. Ook hier toont regisseur Becker zich iemand met oog voor detail. Zoiets onbe langrijks als het verzinnen van een advertentie op rijm wordt een schit terende scène waarin mannen hun verlegenheid achter stoere grappen proberen te verbergen. Ook bij de ontmoetingen met al die eenzame vrouwen weet Becker steeds een uitstekend evenwicht te vinden tus sen amusement en tragiek, span ning en realisme. Het enige zwakke punt is eigen lijk de relatie die Keiler aanknoopt met een van de verdachten. Deze Helen is een jonge vrouw met een sluwe blik en een scheve, neuroti sche glimlach. Die uiterlijke trek ken zijn uiteraard bedoeld om de kijker het gevoel te geven dat zij een psychopatische killer zou kunnen zijn. Maar juist daarom is het onge loofwaardig dat Keiler zijn beroeps matige argwaan zo snel aan de kant zet. Ook de vreemde hartstocht tus sen die twee, met zelfs een rare vrij age in een supermarkt, valt moeilijk te rijmen met de rondborstige alle daagsheid die in de rest van de film de toon aangeeft. Kortom, die hele affaire is wat al te sterk toegesneden op het oproepen van spanning. Dat laatste lukt overigens uitstekend. Bovendien heeft 'Sea of love' een verrassende, en toch volkomen lo gische ontknoping in petto. LEO BANKERSEN BIOSCOPEN Al Pacino in 'Sea of love'. Greenway. Voorschoten op\ i de v nigen was die in de jaren zestig de wereld meehielp te veranderen. Re gisseur Solt heeft liefde voor zijn onderwerp, maar hij tilt Lennon niet op een te hoge sokkel. Je ziet ook Johns rare verhouding met zijn oudste zoon en eerste vrouw, zijn kwajongensachtige temperament in Hamburg en tijdens eeen optre den voor het Britse vorstenhuis, en zijn langzaam rijker wordende ont poppende muzikaliteit. De scènes waarin de denker Len non aan het woord komt en de wijze waarop deze worden afgezet tegen de scènes waarin hij'zijn jeugd ver werkt maken 'Imagine' tot een zeer fraai document voor een ieder die zich een kind van de jaren zestig waant. JOHN OOMKES AMSTERDAM (ANP) - De filmhui zen (filmtheaters) hebben in de eer ste helft van 1989 ruim negen pro cent meer bezoekers getrokken dan in dezelfde periode vorig jaar. Bo vendien is het aantal filmhuizen in Nederland met zeven uitgebreid. Dit heeft de Associatie van Neder landse Filmtheaters bekend ge maakt. De toename van het aantal bezoe kers van de filmtheaters is volgens de associatie voor een belangrijk deel te danken aan het succes van het Amsterdamse theater Rialto, dat dit jaar twee maal zo veel bezoe kers trok. Maar ook de twintig grootste theaters werden door vier procent meer liefhebbers van de kunstzinnige film bezocht. De filmtheaters blijven volgens de associatie de aangewezen verto ningsplaats voor de meer kunstzin nige films. Volgens de associatie is er sprake van een 'culturele cc rentie' tussen de bioscopen filmtheaters. 'Leugens, leugens!' Met die woor den stormt een oude man de Ko ninklijke Schouwburg van een achttiende-eeuws stadje binnen en verstoort de voorstelling van 'De avonturen van Baron Munchausen'. Dat maakt de chaos compleet. De stad wordt belegerd door vijandelij ke Turkse troepen. Het theater is al half in puin geschoten. Het 'publiek joelt. Henry Salt, de aanvoerder van het theatergezelschap, is de wan hoop nabij. Wat is dat voor een rare snuiter die beweert dat hij de echte Munchausen is? Munchausen be staat toch helemaal niet? Freiherr von Münchhausen be stond wel degelijk. Hij was een Duitse baron die in de achttiende in het Russische leger diende en tegen de Turken en de Zweden vocht. La ter mocht hij daar graag over vertel len. Die verhalen werden door zijn tijdgenoot R.E. Raspe stevig aange dikt, opgeschreven en uitgegeven. Latere auteurs voegden daar nog veel buitenissiger verzinsels aan toe. Gustave Doré maakte er illu straties bij, en zo ontstond geleide lijk de Munchhausen zoals we die kennen. De leugenbaron die reisde per kanonskogel en goede maatjes was met de koning en de koningin van de maan. De eerste verfilming van zijn fan tastische avonturen kwam in 1943 in de UFA-studio's in Duitsland tot stand. In 1962 mocht de beroemde Tsjechische animatiefilmer Karei Zeman er zijn krachten op beproe ven. De film die we nu te zien krij gen is ontsproten aan de verbeel ding van Terry Gilliam, ooit de ma ker van de Monty Python-teken filmpjes. Animatie was dit keer niet meer nodig. Tegenwoordig kunnen de meest wonderbaarlijke zaken ook in een speelfilm gerealiseerd worden, al gelooft de sinistere stadsbureaucraat Horation Jackson daar aanvankelijk niets van. "Die zal niet ver komen op hete lucht en fantasie," sneert hij, als Munchau sen met een ballon van dameson dergoed het luchtruim kiest. Maar hij komt verbazend ver. Zijn schep per Terry Gilliam had immers niet alleen hete lucht en fantasie tot zijn beschikking, maar ook een budget van ruim veertig miljoen dollar. Wie Gilliams vorige film 'Brazil' heeft gezien, weet wat er verwacht kan worden. 'Munchhausen' is weer een duizelingwekkend spektakel dat aan alle kanten uit zijn voegen dreigt te barsten. Gilliam sleurt de kijker mee in een fantasiewereld zoals die nog nooit op het filmdoek te zien is geweest. Een wereld die nu eens ontsproten lijkt aan de fan tasie van een barokschilder, dan weer aan de verbeelding van een surrealist of een striptekenaar. Een mengelmoes van daverende actie en subtiele details, beelden die be toverend mooi en tegelijk heel bizar kunnen zijn, en met een paar verras sende dubbele bodems. Gilliam maakt uitbundig gebruik van de moderne filmtrucages en schept een wereld die van begin tot eind het stempel van zijn eigen fantasie Scène uit 'The adventures of baron Munchausen'. draagt. Het is weer eens wat anders dan Spielberg. Münchhausens avonturen, zoals die op schrift werden gesteld, be staan uit losse verhalen zonder enig verband. Voor een film is een raam vertelling nodig waar alles in onder gebracht kan worden. Ook op dat punt hebben Gilliam en zijn scena rioschrijver Charles McKeown zich er niet met een Jantje van Leiden van afgemaakt. Het begint al met de vondst van de toneelgroep die Mun chausen opvoert. Een voorstelling die er trouwens uitziet als een pre historische filmvertoning. De echte Munchausen beweert vervolgens dat de oorlog met de Turken eigen lijk zijn schuld is. Het gevolg van een uit de hand gelopen wedden- schapje met de Sultan. Eenmaal op dreef is Munchausen niet meer te stuiten. Hij wil de stad van de Tur ken bevrijden, en gaat op zoek naar vier oude vrienden die hem daarbij moeten helpen. Het dochtertje van Henry Salt is de enige die hem ge looft. Zij wordt zijn trouwe bondge noot. Dat verhaal van Gilliam krijgt minstens zoveel gewicht als de klas sieke avonturen die er terloops in verwerkt zitten. Een belangrijke toevoeging zijn de vier helpers, ont leend aan de sprookjes van Grimm. Uitermate fraai is ook de ontmoe ting met de woeste Vulcanus, god van de onderwereld, en zijn beeld schone vrouw Venus. Net als in het schilderij van Botticelli rijst zij op uit een reusachtige schelp, en no digt Munchausen ten dans. Roman tisch zweven zij in de balzaal om hoog, omgeven door fladderende engeltjes met roze linten, totdat de jaloerse Vulcanus er genoeg van krijgt. Een nuchter ingestelde kijker zal misschien protesteren en zich af vragen wat de vijftiende-eeuwse Botticelli met dit alles te maken heeft. Niets natuurlijk, maar helaas hebben verstandige argumenten weinig vat op een film waarin de re de juist als aartsvijand van de fanta sie wordt voorgesteld. Niet de wraakzuchtige Sultan, maar de slu we rationalist Horatio Jackson blijkt tenslotte de meest gevaarlijke tegenstander. Zelfs de Dood is niet opgewassen tegen Munchausens verbeeldingskracht. In het begin is hij een oude man, die op het punt staat de laatste adem uit te blazen. Maar als hij zijn fantasie laat werken ziet hij er plotseling stukken jonger uit. Dan is hij weer de praatzieke operetteheid, de zelfingenomen charmeur, de roekeloze fantast en onweerstaanbare optimist zoals die door acteur John Neville op onna volgbare wijze wordt neergezet. L.B. FILMS OP VIDEO De succesfilm van dit voorjaar was 'Rain man' van Barry Le- vinson. De film is overladen met Globes, Oscars en andere prijzen en iedereen zal het verhaal over de twee broers van wie er een au tistisch is, nog wel kennen. Dus- tin Hoffman is prachtig als autis tische man met geniale trekken en broer Tom Cruise toont dat hij zich niet zomaar van het doek laat spelen. Door het succes in de bio scopen heeft het lang geduurd voor 'Rain man' op video kwam, maar nu is 'ie er dan, uitgebracht door Warner. Niet autistisch, maar 'gewoon', is Nicky uit 'Nicky Gino' van Robert Young. Nicky (Tom Hulce) is traag van begrip. Ook hij heeft een broer: Gino (Ray Liotta), die hem een handje helpt. Dat gaat goed tot Gino ver liefd wordt en Nicky zich in de steek gelaten voelt. De film is ruimschoots de moeite waard, vooral door het genuanceerde spel van Hulce die duidelijk van plan was om te laten zien dat niet alleen Dustin Hoffman een gees telijk gehandicapt mens kan spe len. Waarom 'Nicky Gino' in de bioscopen niets heeft gedaan is me een raadsel. RCA. Gaaf van lijf en leden tot hij zwaar aan de drugs ging was Charles Parker, de belangrijkste altsaxofonist uit de jazz. Clint Eastwood, die erg in jazz is geïn teresseerd, maakte een film over het korte, heftige leven van 'Bird' Parker, waarvoor Forest Whita- ker de rol van de saxofonist kreeg. Helemaal historisch ver antwoord is het verhaal niet, maar er is sfeer (en veel regen) en prachtige muziek. Warner Home. Met Parker liep het niet goed af; drugs hadden zijn lichaam ver nietigd. In 'El lute' van Vincente Aranda zijn het agenten die het werk van de drugs doen. Ze slaan er lustig op los als ze eenmaal een verdachte hebben, zeker als. die verdachte arm is. Zonder opsmuk en in een evenwichtige regie toont Aranda het leven van een Spaanse marskramer. Om te eten moet hij kleine misdaden plegen, maar na een tijdje gaat hij over naar het grotere werk. Er valt een dode en de marskramer wordt zo'n beetje misdadiger nummer een. Daar weten de Franco-vazal len wel raad mee. Movie Time-la bel. 'Sofia' van Alejandro Doria speelt zich af in Argentinië, ook een land waarin ze, niet eens zo lang geleden, van martelen wis ten. Een 17-jarige jongen wordt verliefd op een 38-jarige vrouw, die op de vlucht is voor het regi me. De jongen komt uit een goed milieu, maar dat weerhoudt de spionnen van de dictatoren niet forse maatregelen te nemen. Mo vie Time. Vele jaren geleden, toen er nog geen mensen waren, was het do den voorbehouden aan de dieren. En aan de ontbrekende schakels, de sleutel tussen aap en mens. De film 'Missing link' van David en Carol Hughes (niet te verwarren met de gelijknamige tekenfilm van Picha) toont die schakel in de overgang naar het mensdom. Er zijn prachtige natuuropnamen en er is een intrigerende mensaap, maar een film is het niet; hooguit een gedramatiseerde documen taire. Esselte CIC. Toen de dieren de aarde ver kend hadden was het de beurt aan de mensen. Die kwamen soms aanzienlijk later. In 'Burke and Wills' van Graeme Clifford trekken pioniers 5000 kilometer door onbekend Australisch ge bied. Dat viel een eeuw geleden niet mee, zeker niet als je haast hebt en je concurrenten voor wilt zijn. De pioniers hebben haast, maar regisseur Clifford deed het rustig aan. Met lange scènes haalt hij regelmatig het tempo uit deze uiterst stoffige road-movie. CB S/Fox. Na de aarde kwam de ruimte. Stripfiguur 'Buckaroo banzai' wil die ruimte in. Van de strip is een film gemaakt die nog steeds op een strip lijkt. W.D. Richter re gisseerde een flink aantal talent volle acteurs (Peter Weller, Ellen Barkin, Jeff Goldblum, Christop her Lloyd, John Lithgow) en hij maakte er een geweldige hutspot van actie, misverstanden en onzin van. Aan het verhaal is niet veel touw te knopen, maar gek is het (OP)NIEUW "Sea of love' - Lido, Leiden 'The adventures of baron Munchau sen' - Greenway, Voorschoten BLIJVERS 'De kassière' - meisje wordt zwanger en gaat overvallen plegen om aan geld te komen - Luxor, Leiden en Euro, Al- 'Parenthood' - lachen om de leuke en minder leuke kanten van het ouder schap - Lido, Leiden 'Batman' - Jack Nicholson steelt de show als Joker - Lido, Leiden. Euro, Alphen, City, Katwijk en Greenway, Voorschoten 'Nine and a half weeks' - Kim Basinger en Mickey Rourke hebben benauwen de liefdesrelatie - Trianon, Leiden 'Indiana Jones and the last crusade' - hoogtepunt in trilogie van Steven Spielberg - Lido, Leiden en Euro, Al- 'Scandal' - Christine Keeler heeft als 17-jarig meisje relatie met getrouwde minister van defensie - Greenway, Voorschoten 'See no evil, hear no evil' - Richard Pryor en Gene Wilder als blunderend duo - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'A cry in the dark' - Greenway, Voor schoten 'K 9' - politieman heeft hond als maatje - Euro, Alphen 'Roadhouse' - Uitsmijter Patrick Swayze gooit onwelkome gasten uit de disco - City, Katwijk 'The unbearable lightness of being' - Trianon, Leiden 'Up and coming' - Rex. Leiden 'Taran en de toverketel' - Lido. Leiden, City, Katwijk, Euro, Alphen en Green way, Voorschoten 'Jungle book' - Greenway, Voorscho- DEN HAAG 'Sea of love' - Asta (463500), 12 jr. 'Blind fury' - Asta, 16 jr. 'Batman' - Asta, 12 jr. "Sex, lies and videotape' - Babylon (471656), al. 'New York stories' - Babylon, al. 'Camille Claudel' - Babylon, al. 'De kassière' - Cineac (630637), al. - Cir ic, al. 'See no evil, hear no evil' - Cineac, al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Metropole (456756), al. 'Parenthood' - Metropole, al. 'Licence to kill' - Metropole. al. 'Skin deep' - Metropole, al 'The dream team' - Metropole. 12 jr. 'Kickboxer' - Odeon (462400). 16 jr. 'Lethal weapon 2' - Odeon, 16 jr. 'De leip van TV62' - Odeon, al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Odeon, al. 'Rain man' - Studio (656402), al. 'Marquis' - Studio, 16 jr. 'A dry white season' - Studio. 12 jr. AMSTERDAM 'Leedvermaak' - Alfa (278806), 12 jr. 'Dangerous liaisons' - Alfa, al. 'New York stories' - Alfa, al 'A touch of infidelity' - Alfa. al. 'Sex, lies and videotape' - Alhambra (233192), al. 'The adventures of baron Munchhau sen' - Alhambra, al. 'De kassière' - Bellevue Cinerama (234876), al, 'See no evil, hear no evil' - Cinerama, al. 'Sex. lies and videotape' - Calypso (234876), al. 'Rain man' - Calypso, al. 'A dry white season' - Cinecenter (236615), 12 jr. 'Do the right thing' - Cinecenter, 16 jr. 'Marquis' - Cinecenter, 16 jr. 'Bagdad café' - Cinecenter, 16 jr. 'Sea of love' - Cinema, al. 'De leip van TV62' - City (234579), al. 'Kickboxer' - City, 16 jr. 'Batman' - City, 12 jr. 'The dream team' - City, al. 'Sea of love' - City, al. 'Blind fury' - City, 12 jr. 'Lethal weapon 2' - City, 16 jr. 'Torch song trilogy' - Kriterion, 16 jr. r of Aviya' - Kriterion, 16 'De geschiedenis van Asja' - Kriterion, 16 jr. 'A dry white season' - The Movies (245790), 12 jr. 'High hopes' - The Movies. 16 jr. 'Black rain' - The Movies, 16 jr. 'Dead calm' - Tuschinski (262633), 12 jr- 'Licence to kill' - Tuschinski, al. 'Camille Claudel' - Tuschinski, al. 'Parenthood' - Tuschinski, al. 'Indiana Jones and the last crusade' - Tuschinski, al. 'Skin deep' - Tuschinski, al. 'K-9' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'Torch song trilogy' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE Meryl Streep wordt in 'Still of the night' (1982) verdacht van de moord op haar minnaar. Ze klopt om hulp aan bij een psychiater die op slag verliefd op haar wordt. Hij wil niet geloven dat de vrouw een moordenares is. Gaandeweg gebeuren er echter steeds meer vreemde dingen. De psychiater merkt dat hij waarschijnlijk als volgende op de lijst staat van de mysterieuze moordenaar (zater dag, Nederland 1, 22.46 uur). Tussen 31 augustus en 9 no vember 1888 vermoordde een mysterieuze man in het Londense East End vijf vrouwen op gruwe lijke wijze. De moorden van deze 'Jack the ripper' (1988) veroor zaakten grote onrust in het Victo riaanse Engeland. Met onder an deren Michael Caine en Jane Sey mour (zaterdag, Nederland 2, 22.10 uur). "The Kentucky fried movie' (1977) is een satirische komedie van John Landis. De Amerikaan se regisseur steekt de draak met de vercommercialisering van film, toneel en televisie (zaterdag, Véronique, 19.50 uur). Regisseur David Lean is be kend geworden met films als 'Bridge on the river Kwai' en 'Dr. Zhivago'. In 1984 maakte hij 'A passage to india'. Een episch ver haal, gebaseerd op het boek van E.M. Forster, over een jongedame die op in India haar verloofde op zoekt. Ze laat zich inpalmen door een plaatselijke arts en dan gaat er iets mis (zondag, Nederland 1, 20.54 uur). Spike Lee's tweede film 'Do the right thing' werd begin van dit jaar door de critici goed ontvan gen. Zijn eerste, 'She's gotta have it' (1986), werd eveneens alom ge waardeerd. Het is een zwart/wit film over een meisje dat drie min naars heeft. Ze kan ze eigenlijk al le drie niet missen maar de heren willen dat ze kiest voor een van hen. De vier hoofdspersonen ver tellen voor de camera hun verhaal (maandag, Duitsland 1,23.00 uur). 'Psycho' (1960) is een van de be roemdste films van Alfred Hitchcock. Anthony Perkins en Janet Leigh beleven spannende avonturen in een oud hotel (maandag, Véronique, 22.30 uur). Buster Keaton steelt de show in The cameraman' (1928). In deze stomme film is hij een camera man die steeds te laat komt, maar dan bij toeval uniek materiaal kan leveren (dinsdag, BRT 2, 22.00 uur). Een havik verandert in 'Ladyhawke' (1985) ineens in een beeldschone vrouw. Rutger Hauer en Michelle Pfeiffer spelen de hoofdrollen in deze dertiende eeuwse legende over een onmo gelijke liefde tussen een ridder en een jonge vrouw (donderdag, Ne derland 2. 20.29 uur). FILMHUIZEN In de LAK-cinema draaien maandag twee Franse films, 'Di va' (19.30 uur) en 'Mauvais sang' (22.00 uur). Het verhaal van beide misdaad-films is eenvoudig maar de visuele vormgeving maken 'Diva' en 'Mauvais sang' tot boei ende schouwspelen. Federico Fellini laat in 'La dol- ce vita' de decadentie van de Ro meinse jet-set zien. Aan de hand van een Italiaanse journalist voert hij de kijker mee in de wereld van party's en orgieën (Filmhuis LVC, t/m morgen, 21.15 uur). John Cleese en de zijnen ma ken er een puinhoop van in 'The meaning of life'. Het Monty Py thon-team gaat op zoek naar de zin van het bestaan (Filmhuis LVC, donderdag, t/m zaterdag, 21.15 uur). 'King ot the children' van Chen Kaige is een gevoelige film over een jongeman die tijdens de cul turele revolutie in China naar het platteland wordt verbannen en daar onder zeer primitieve om standigheden kinderen les moet geven (Kijkhuis, t/m maandag, 20.00 en 22.15 uur). Uit Rusland komt 'Kleine Vera', een film die volgens veel westerse mensen een goed beeld geeft van het alledaagse leven in de Sovjetunie. Hoofdpersoon is een meisje dat tegen de verveling en uitzichtloze omstandigheden in haar leven in verzet komt (Kijk huis, dinsdag, 20.00 en 22.30 uur). Martin Sheen is in 'Apocalypse now' een soldaat die een krank zinnige kolonel moet opruimen. De man voert een schrikbewind onder zijn soldaten, in de jungle van Vietnam (Kijkhuis, woens dag, 20.00 uqr). In 'Birdy' speelt de Vietnam- oorlog eveneens een grote rol. Een jonge soldaat raakt helemaal in de war van alle verschrikkin gen die hij meemaakt. Hij wordt in een ziekenhuis opgenomen t denkt dat hij een vogel is. Zijn vriend probeert hem er weer venop te krijgen (Kijkhuis, don- 20.00 en 22.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21