Weinig theater in muziekdrama Aanvechtbare omarming tussen Zweers en Liszt Beunhazerij is troef onder Britse regisseurs Produktie van Wereldomroep onderscheiden Vlot spel in 'Jaloezieën' KIJK-UIT Exposities Concerten VRIJDAG 10 NOVEMBER 1989 PAGINA 21 Ze moeten het dit keer wat moei lijk gehad hebben bij het Resi dentie Orkest: gegeven een solist die twee pianoconcerten, en dan nog wel van Liszt. voor zijn reke ning neemt waarmee combi neer je dat? En zo kwam men op het lumineuze idee om deze pia nistische hoofdschotel te flanke ren met muziek van Zweers, de aartsvader van de Nederlandse componisten-generaties van onze eeuw. Men knipte daartoe de symfonie 'Aan mijn vaderland' uit elkaar, en zette deel 1 aan het begin en deel 4 aan het eind van het programma waarmee op pa pier een schitterende symmetrie werd bereikt: Zweers omarmt Liszt. Aanvechtbaar is zoiets wel: een symfonie mag dan ogenschijnlijk uit vier losse delen bestaan, maar vormt toch een organisch geheel. Dat geldt zeker voor deze symfo nie waarbij aan alle delen één the ma ten grondslag ligt, en in het vierde en laatste deel als een apo theose het muzikale materiaal uit de vorige delen nog eens ver werkt wordt. Het argument dat ieder deel op zichzelf staat als een soort symfo nisch gedicht met een titel is wei nig steekhoudend. Titels als 'In Neerlands wouden' of'Ter hoofd stad' pasten in de nationalistische traditie van die tijd, en getuigen meer van het streven van Zweers om een Nederlandse toonkunst te creéren, dan om Nederlandse on derwerpen in klanken te schilde- mijn Wat dat betreft had gevoel de titel 'In Neerlands v den' voor hetzelfde geld 'Legeroe- fening op de hei' kunnen heten, gezien de vele martiale en bom bastische passages. Het is muziek die mij steeds weer doet denken aan de heldhaftige poses die de stijfgeklede heren uit die tijd op foto's laten zien. Zweers was on getwijfeld een buitengewi goed vakman en zijn sche arbeid is van onschatbare waarde voor onze toonkunst ge weest. Als componist ontbrak het hem aan echter originaliteit en durf. Beide delen van 'Aan mijn va derland' vertonen een zekere me lodische armoede, die door de ve le herhalingen van steeds hetzelf de motiefje of fragment luister moeheid teweeg brengt. Het Resi dentie Orkest dat deze symfonie indertijd voor de serie 400 jaar Nederlandse Muziek op de plaat zette, hield er niettemin een en thousiast pleidooi voor. Met de uitvoering van de twee pianocon certen van Liszt leverde Geoffrey Douglas Madge een formidabele prestatie, die gelukkig niet alléén maar indrukwekkend was. In zijn interpretatie was naast uiteraard virtuositeit alle ruimte voor poëzie, tenminste voor zover Liszt daar de gelegenheid voor geeft. Vooral in het eerste deel van het eerste concert was de ver binding met Chopin duidelijk aanwezig. Mooie dialogen met vooral de cello waren temidden van het pianistische geweld rust punten voor het oor. Dirigent Pe ter Gülke kreeg in dit programma weinig gelegenheid zich te profi leren. Als begeleider in Liszt was de samenwerking met de solist niet altijd gelukkig, terwijl de twee delen van de Zweers' symfo nie onvoldoende zijn voor een oordeel over zijn capaciteiten. MIES ALBARDA Beckett trekt opvoeringsverbod in DEN HAAG (ANP) - De Iers-Franse schrijver Samuel Beckett heeft beslo ten niet langer een verbodsclausule op te nemen in contracten voor opvoe ring van zijn stukken in Nederland. Dit heeft Julia Scheffer, vertegen woordiger van Becket in ons land, meegedeeld. Zijn stukken moeten, vindt de auteur, wel naar de letter en de geest worden uitgevoerd. De schrijver stelde de clausule vorig jaar op, nadat de stichting Toneelschuur Produkties in Haarlem het voor mannen geschreven stuk 'Wachten op Go- dot' door vier vrouwen op de planken had gebracht. Een theatrale zangeres Karin Jönsthövel in het LAK-theater, waar strak afgemeten tromgeroffel zorgde voor een grimmige sfeer. (foto PR) Spektakel blijft uit in onsamenhangend 'Blokken' 'Blokken', een muziekdrama uitgevoerd door 'Recorders'. Karin Jönsthövel: mezzo sopraan, Saskia Coolen: blokfluiten, Erik Beijer: slagwerk en tapes, Willem Wander van Nieuwkerk: slagwerk en muziek. Regie: Anthony Akerman. Gezien in het LAK-thea ter op 9 r LEIDEN Blokken: een intrige rende titel voor een muziekthea terstuk, zeker als er gerept wordt over knipogen naar het gelijkna mige boek van Bordewijk. Blok ken roept tegelijkertijd ook asso ciaties op met het instrument dat in deze produktie een hoofdrol vervult: de blokfluit. Ook in het decor ziet men blokken terug en rechthoeken. De samenhang tus sen al deze blokken echter is ver te zoeken. De produktie bestaat uit een reeks van tien onderdelen, een soort suite van afwisselend liederen op teksten van W. H. Au- den, W. B. Yeats en Sylvia Plath en concertante stukken. Het de cor is sober. De sfeer is grimmig. Er valt niets te lachen. In grijs kostuum en militaire tressen gestoken slagwerkers be groeten met een strak afgemeten geroffel de dames Jönsthövel en Coolen die bovenaan de trap naar de zaal hun opwachting maken. De roodgehandschoende zange res gestoken in zwarte outfit met her en der bloot, de fluitiste ge huld in de wijduitstaande rok van haar witte jurk. De slagwerkers vervullen een ondersteunende rol evenals de theatraal opgestelde tape-recorder. Werkelijk theatraal is vooral de zangeres die met veel overtui gingskracht en perfecte stembe- heersing haar liederen zingt en acteert. Waar ze haar stem instru mentaal gebruikt krijgt haar hou ding en gezicht meteen een geslo ten afwerende uitdrukking. Be paald uitdagend is bij tijden ook Saskia Coolen, bekend in Leiden van oude muziekconcerten. Met starende, felle blik blaast zij de klanken van haar blokfluiten de zaal in. Van enkele stukken uit de suite was het muzikale begin zódanig dat ik vreesde een gedateerd soort moderne muziek te gaan ho ren. Maar dat viel alleszins mee. Op enkele zwakkere plekken na was de muziek veelkleurig en sfeerbepalend. Wat mij eigenlijk het meest teleurstelde, was dat de verwachtingen opgeroepen door de term muziekdrama niet inge lost werden. Geen spektakel en och-geroep. Geen dramatische ontwikkeling. Enkel statische, los van elkaar staande blokken. Weinig of geen bewegingen op het toneel of het moest het be dachtzame heen en weer stappen zijn van de muzikanten. Wie weet is dat nu net het dramatische aan de voorstelling 'Blokken'. MONICA SCHIKS LONDEN Het Britse toneel is ge bouwd op de fundamenten van amateurisme. Van de beroepsregis seurs die er hun doorgaans uiterst karige boterham in verdienen, is meer dan 64 procent niet opgeleid. Velen van hen hebben geen flauw idee waar zij mee bezig zijn. En de door Haye Thomas incompetentie van sommigen is to taal. Aldus staat in een onthullend rapport van de acteur, regisseur en leraar Kenneth Rea, dat een scha- duw werpt over 's lands theater- trots. Aan het rapport, waaraan twee jaar is gewerkt, ligt een zeer grondi ge studie van het regisseursberoep in Groot Brittannië ten grondslag. En de uitkomsten daarvan vallen niet mee. Gesproken wordt over vergaande beunhazerij in de profes sionele regie, over regisseurs die hun macht misbruiken en vooral over hun schandalige gedrag ten opzichte van zij in het theater moeten werken. Dat laatste heeft in de loop der ja ren geleid tot een diepgewortelde haat en verbittering bij toneelspe lers in hun relatie met regisseurs. Toen bijvoorbeeld de bekende Brit se actrice Dame Glenda Jackson in het onderzoek werd gevraagd naar het oordeel over de Britse regis seurs, antwoordde zij: "Ik heb in mijn loopbaan onder zo weinig gewerkt die de naam regis- waardig waren, dat ik onvol doende ervaring heb om in positie ve zin aan dit onderzoek bij te dra gen. Wel zou ik een boek kunnen schrijven over mijn contact met mensen die zich volstrekt ten on rechte regisseur noemen". Er is ook kritiek van de regisseurs op acteurs en actrices. Richard Eyre van de prestigieuze Royal Shake speare Company: "Als je soms hoort hoe acteurs over regisseurs praten, is het net alsof ze het over de kampwachten van Buchenwald hebben". En Sir Peter Hall, lig regisseur van het niet minder ge renommeerde National Theatre: "Ik heb wel eens acteurs en actrices zes weken lang les moeten geven, alvorens we in staat waren om met de eerste repetitie te beginnen. Ik kan verzekeren dat zoiets meer voorkomt". Een gedegen vakopleiding voor regisseurs wordt niettemin als de oplossing gezien voor de crisis, die het rapport signaleert. Maar dan als HILVERSUM (GPD) - De Asia-Pa- cifïc Broadcast Union (ABU) heeft de 'Prize for External Broadcasting 1989' toegekend aan twee program mamakers van Radio Nederland Wereldomroep. Renée Postma en Ginger da Silva. Zij krijgen de on derscheiding voor het programma 'Stories from the Blank Spots in So viet History'. De prijs bestaat uit een oriëntatiebezoek aan een inter nationale omroeporganisatie. De jury, waarin vier Aziatische omroeporganisaties zitting hebben, prees vooral de 'perfecte wijze' waarop het begrip glasnost gestalte kreeg in het programma. De radio documentaire van Postma en Da Silva ging over een bijeenkomst in een buitenwijk van Moskou waar ruim duizend Sovjetburgers per soonlijk getuigenis afleggen van hun ervaringen. Theaterpersoneel in Rotterdam dreigt met staking ROTTERDAM (GPD) Het perso neel van de gemeentelijke theaters in Rotterdam dreigt opnieuw in sta king te gaan. Tachtig medewerkers van de Doelen, de Rotterdamse Schouwburg en Theater Zuidplein hebben een motie van wantrouwen aangenomen tegen hun werkgever, de dienst Gemeentelijke Kunstge bouwen (DGK). Ze vinden dat een nieuwe arbeidsovereenkomst hun rechtpositie aantast. De continue- toeslag wordt verlaagd, inhaal-uren kunnen niet meer vrij opgenomen worden. Vorig jaar staakte het per soneel enkele dagen en verscheide ne voorstellingen gingen niet door. RO-theater De artistiek leiders van het RO-the ater in Rotterdam, Jos Thie en An- toine Uitdehaag, zullen hun con tract met het toneelgezelschap niet verlengen. Zij hebben het bestuur van het RO-theater laten weten dat zij na zeven jaar iets anders willen gaan doen. Het contract van het ar tistiek duo loopt per 1 augustus 1991 af. onderdeel van een structurele ver andering. Want onthullend is tege lijk hoe karig de Britse toneelregis seurs worden beloond. De helft van hen moet zien rond te komen van nauwelijks 20.000 gulden per jaar. Het regisseren van toneelstukken in kleinere theaters levert vaak niet meer dan twee tot drieduizend gul den op. Zelfs een goede regisseur als Mi ke Alfreds vertelde dat zij vaak naar het buitenland moeten uitwijken om de touwtjes aan elkaar te kno pen. In een Noors provinciestadje bijvoorbeeld kan men als regisseur meer verdienen dan met vergelijk baar werk thuis in Engeland. 'Jaloezieën' van Hayne van der Heyden Met: Annet Nieuwenhuijzen, Elsje de Wijn, Edwin de Vries en Allard van Scheer Regie Andy Daal Gezien op 9 november in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Alan Ayckbourn gaf zo'n anderhalf jaar geleden een regie-workshop in Rotterdam. Tot de deelnemers behoorde ex- Purper-cabaretier Haye van der Heyden, die achteraf bezien kennelijk meer in diens schrij verscapaciteiten dan regisseurs kwaliteiten geïnteresseerd was. Van der Heyden toont zich in elk geval een excellente Ayck- bournleerling: zijn eerste 'well made play'-blijspel is een w voltreffer die hem al heel wat succes bij pers en publiek niet te vergeten de Visser-Neer- landia prijs heeft opgeleverd. Een knap geconstrueerd blij spel van eigen bodem, dat smaakt naar meer. 'Jaloezieën' toont ons vier personen: Ellen Oudshoorn, haar dochter Rosa, haar schoon zoon Charles en Alfred de Baan. Laatstgenoemde heeft een nega tieve recensie geschreven over Rosa die actrice is. Alfred de Baan is namelijk theatercriti cus, en in die hoedanigheid dan wel niet de hoofdpersoon in dit stuk, maar toch zeker wel de spil van het blijspelgegeven. En dat is 'dus' leuk - zeker als Allard van der Scheer de rol van recen sent speelt. In de musical 'Pu bliek' van Seth Gaaikema deed hij dat trouwens al eens eerder en net zo leuk. Haye van der Heyden mag zich gelukkig prijzen met de rol bezetting. Geef Elsje de Wijn een goede komische tekst, en ze haalt er uit wat er in zit. In dit stuk krijgt zij als Rosa de meeste klappen. Dat weet ze mooi uit te spelen en zelfs overtuigend re vanche te nemen. Annet Nieu- wenhuijzen is na lange tijd weer eens in een blijspel te zien en be wijst als de moeder van Rosa ook in dit genre moeiteloos haar gerenommeerde reputatie. Tot slot maakt Edwin de Vries van de mislukte schrijver/echt genoot van Rosa een goede com binatie van een lachwekkende en toch wel een beetje deernis wekkende figuur. Dominante moeder komt on gevraagd bij haar dochter en schoonzoon wonen. Vanuit dat gegeven komt het blijspel vrij snel op gang en blijft dan vaart houden, zodat de soms verras sende ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. Een goed bezette Leidse schouwburg heeft er gisteravond duidelijk merkbaar van genoten. WIJNAND ZEILSTRA. Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, dubbelexpositie: 'Revolutionair geld. Frank rijk en Europa' t/m 21/1 '90; di. za. 10-17 uur, zon-en feestd. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steen straat, Opdracht Japan. Von Siebold, pio nier en verzamelaar, t/m 7/1 '90; di t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapenburg 28. 'Deir Alla'. Nederlandse opgravingen in Jordaanse vallei, t/m 6/1; in de Taffeh-zaal: 'Egypt on my mind', aquarellen t Stedelijk Museum De Lakenhal - Oude Sin gel 28-32, achtste tentoonstelling: 'Schilde rijen zoeken sponsors' en in de serie ten toonstellingen Verzameld en getoond: 'Een halve eeuw huis houden', t/m 3/12; di t/m za 10-17 uur, zo 14-17 uur. e Rijn 38, permanen- sentatiemappen, c Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Ouintus - Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Ateliers - Oude Rijn 89, beeldhouwer Frank Borst en schilders Robin Akkerman en Jean Marie Mersmans, elke eerste zondag van de maand open ateliers, tel: 071-131044. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89. Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma rie Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. Lak Galerie - Cleveringaplaats 1, Jeroen Olthof, schilderijen, van 13/11 t/m 16/12, ma t/m vr 10-22 uur. Joke van Katwijk, foto's van 13/11 t/m 16/11, ma t/m vr 10-22 uur. Galerie 'Coup d'Art' - Nieuwe Rijn 27, schil derijen. foto's en grafiek van o.a. Wim Bak ker, Mirjam van Benthem, Fer Hakkaart en Ria Koot, t/m 11/11; wo, vr, za. 10-18 uur do, 10-21 uur. Werk van, Marianne Benkö, Marie Louise Dekkers, Fer Hakkaart, Ria koot, Paul Ver steeg en Peter Schipper, van 15/11 tot 16/12. Bleijenberg-lijsten - Breestraat 113, Jurjen de Haan, olieverf-schilderijen, t/m 11/11; di t/m za 9-18 uur. Galerie Amber - Hooglandse Kerkgracht 8, Expositie Klein en Goed. Kleine schilderin gen, porselein, prenten en textiel uit China Galerie Fenix - Botermarkt 26, Lydia Luyten met schilderijen, aquarellen en kamerscher men, tot eind nov. di t/m za 9-18 uur. Ars Aemula Naturae - Pieterskerkgracht 9, expositie 'Openbaar Vervoer', t/m 26/11, za en zo 13-16 uur. Galerie De Grote Beer - Rembrandtstraat 27, 'Fragments' van Richard Berlin Mayer. van zo 5 (16 uur) t/m 15/12; ma t/m vr 10-16 K&O-gebouw - Oude Vest 45, expositie 'OVETHA' van uiteenlopede materialen en technieken, van 3/11 (20 uur) t/m 17/11; ma Onderzoekscentrumm Sturing en Samenle ving - Maresmgel 3, Meta van Arkel met fo tografisch werk, van 10/11 t/m 23/12, dag tij- Alphen Parktheater - Raadhuisstraat 50, typogra- fiek van graficus Dick Berendes en werk van cursisten Expressie 70, t/m 4/11ma t/m vr 10-12 uur en 14-16 uur, ma t/m do 19.30- 21.30 uur. Galerie Liga Nieuw straat 14, werk var naars uit de periode 45-70. Pres. steijn- 11/10 tot Katwijk Galerie De Witte Duif - Koninginneweg 12a, 'Boten in soorten', olieverven en aquarellen van kleine meesters, t/m eind nov; za 11-13 en 14-17 uur Leiderdorp Verpleeghuis 'Leythenrode' - Hoogmadese- weg 55. zeefdrukken van Margreet Roden burg. t/m 23/11dag. 10-20 uur. Lisse Museum voor de Bollenstreek - Heereweg 219, permanente tentoonstelling, di t/m zo 13-17 uur. Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congrescenter - Langelaan 3, m de hal en twee hoofdgangen, Lidy van der Spek met textiele werkvormen, tot 8/12. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: 'Wintersalon van Oost Europese kunste- Openbare Bibliotheek Ter Aar - Beukenpad 1, Lia Hulst met Tempera schilderijen, Cla- Voorschoten Galerie Mercedes - Voorstraat 35b, Louis Meys met landschappen en stillevens in Galerie De Pomp - Dorpsstraat, Kaïja Mole- naar-Arvila met beeldhouwwerken en Heily Bieringa met aquarellen, 11/11 t/m 14/12, Vereniging Het Oude Raadhuis - Dorps straat 36, Rudi Struik met reliefs, murals en sculpturen en Rineke van de Poll met kera miek, t/m 9/11; wo, do en zo 14-16 uur, za Wassenaar Raadhuis De Paauw - Raadhuislaan 22, 'Nederlands Keramiek 1880 - 1930', Ju gendstil en Art Deco, t/m 19/11; di t/m vr 10- Cultureel Centrum Warenar - Kerkstraat, overzichtstentoonstelling 1956-1989 in 25 schilderijen van Henri 'de Goede' Bolleurs, t/m 12/11; ma t/m vr 9-16 uur en tijdens eve- De Kulturele kern Wassenaar, opening van Teatral, 16/11 t/m 17/12, ma t/m vr 09.00- 16.00 uur. Galerie Bianca - Gravestraat 1werk van le den Wassenaarse Kunstvereniging, t/m 19/11, do vr zo 14-17 uur, za 12-17 uur. Stichting Historisch Centrum Wassenaar - Johan de Wittstraat, tentoonstelling 'Brons- graftijd Wassenaar', van 1/11 89 t/m 1/2 90, za en zo van 13-16 uur, do 20-22 uur. Art Gallery Gérard- Rijksstraatweg 358, ten toonstelling over de Impressionisten, 11/11 t/m 26/11, dag 11-16.30 uur. zo 13-17 uur. Zoeterwoude Gerda van den Bosch - Weipoortseweg 3. Guus Sundermeijer met schilderijen, Tessa Braat met keramiek en Gerda van den Bosch met bronzen beelden, gedurende de herfst, wo t/m za 14-17.30 uur. Klassiek De Stichting Orgelstad Leiden organiseert vanavond weer een dubbelconcert. Om acht uur treedt Anton Doornhein op in de Lokhorstkerk. waarna om negen uur een concert in de Waalsekerk begint met Ene van Bruggen op orgel en Jan van der Meer op clavecymbel. Pianist Alwin Bèr geeft vanavond een extra concert in de Kapelzaal van K&O. BSr voert Van Moussorgsky uit 'Schilderijen van een tentoonstelling' en Rachmaninoffs eerste pianosonate. Het concert begint om 20.15 Het William Byrd Vovaal Ensemble geeft zondag om 14.30 uur een concert in de Lok horstkerk aan de Pieterskerkstraat 1 in Lei den. Rode draad in het programma is de koormuziek uit Polen en Hongarije. Als in- solo-hoornist van het Rotterdams Philhar- momsch Orkest Pieter Gouderjaan, de vio list Gerard Hettema en de pianiste Nicolette Heerema. Het ensemble voert werken van Beethoven en Antonin Dvorak uit. Aanvang 11.30 uur. Nederlandse en Engelse muziek rond 16.00 uur wordt donderdag tijdens een K&O- lunchconcert ten gehore gebracht door de luitiste Ciska Mertens. Dit concert begint om 12.45 uur in de Kapelzaal van K&O aan de Oude Vest. Jazz Hot House organiseert morgen om 21.30 uur een concert in De Waag. De slagwerk groep Sharp Wood presenteert zich daar in een nieuwe samenstelling die staat voor een mengvorm van moderne muziek die zich misschien nog het best laat beschrijven als percussie-jazz. De groep Maaike Nicola Friends komt zondag op bezoek bij Jazz on Sunday. The Friends heeft in hoofdzaak mainstream-re pertoire. Het concert begint om 15.30 uur in café 'Cheers' in de Doelensteeg 11 in Lei- Poëzie In sociëteit De Burcht in Leiden heeft zon dag de derde aflevering plaats van de poë- zie-serie Verbaal Signaal. Het programma omvat optredens van Hannie Groen, Rik Hasselbach, Tineke Zaadnoordijk en Ing- mar Heytse, terwijl het muzikale intermezzo verzorgd zal worden door de Leidse muzi kant Tommy Freke. Aanvang 14.30 uur. Cabaret Kamagurka en Herr Seele geven donder dag een voorstelling in het LVC aan de Breestraat 66 in Leiden. Kamagurka en Herr Seele maken al jaren de podia in België en Nederland onveilig met een ongekende me ligheid. LVC is om 21.00 uur open, terwijl de voorstelling een uur later begint. Leiden Leidse Schouwburg vr 10. za 11. 20.15 uur; Muzikale Komedie: 'Onze Kreek', met Sjoukje Hooymaayer en André van den Heuvel. do 16. 20.15 uur; concert door het 'Monty Alexander Trio'. LAK-theater vr 10. za 11. 20.30 uur; Theater van het Oosten: 'Schrijf me in het zand', van Inez van Dullemen. wo 15, 20.30 uur; solotheater door Herman Verbeeck: 'Kaas', naar de gelijknamige no velle van Willem Elsschot. do 16, 20.30 uur; Het Nationaal Fonds: 'Al- bert A'. Micro-Theater vr 10, za 11, do 16, 20.30 uur; 'Hiroshima, mon amour', door TheateroroeD Imperium. Alphen aan den Rijn Parktheater vr 10, 20.30 uur; musical: 'De Kleine Johan nes', naar roman van Frederik van Eeden, door o.a. leerlingen van het Christelijk Lyce- za 11, 20.30 uur; theatershow door Hans Dorrestijn. zo 12, 20.30 uur; optreden folkgroep 'Ol- lum', met o.a. Vlaamse volksmuziek, a ca- pella zangwerk, luistermuziek enz. Katwijk Tripodia za 11, 20.15 uur; 'Jalouzieën', door Haye van der Heijden, met o.a. Annet Nieuwen- huizen, Edwin de Vries, Allard van der Scheer en Elsje de Wijn. Leiderdorp Muzenhof vr 10, za 11, 20.15 uur; 'De Geschiedenis van het paard', door Theater To-ver-lei en koor, mmv Streekmuziekschool, ballet school Margriet de Jong. Den Haag Appeltheater vr 10. za 11. wo 15. do 16. 20.15 uur, zo 12, 14.00 uur; Toneelgroep De Appel: 'Antonius Kamagurka en Herr Seele treden donderdag op in het LVC. (Foto pri en Cleopatra', van Shakespeare, met o.a. Geert de Jong, Eric Schneider en hele Ap pelensemble. AT&T Danstheater do 16, 20.15 uur; première: Nieuw Ballet van Ohad Naharin, 'Passomezzo en The Bard', van Paul Lightfoot, 'Septet Extra', van Hans van Manen en 'Innostress', van Ohad Naharin Circustheater dag (beh. ma) 20.15 uur; Cabaret-show: 'Er wordt gestrooid', met Frank Sanders. Jos Brink, Lucie de Lange en Bas Groenenberg. zo 12,12.15 uur; concert Francis Goya en 6- mans orkest, prestentatie: Pim Jacobs. Diligentia dag (beh. zo en ma), 20.15 uur; One-man- show: 'Chanel No 4711', door Hans Liberg. zo 12, 11.30 uur; Pianorecitel door Else Krijgsman' 'Schubert, een muzikaal portret'; 14.30 uur; concert Gitaarduo Garau-Millet, werk van o.a. Kaufmann, Granados, Paco de Lucia en Piazolla. ma 13. 20.15 uur; liederenrecitel Nellie van der Sijde (sopraan), Maarten Koningsber ger (bariton) en Kelvin Grout (piano), werk van Schumann. Dr. Anton PhHipszaal vr 10, 20.15 uur, zo 12.14.15 uur; Het Resi dentie Orkest olv Peter Gulke, mmv Sviato- slav Zagurski (cello), werken van Schu mann en Zweers en Liszt. za 11, 20.15 uur; jubileumconcert jongeren koor Dabar, mmv Louis van Dijk (piano) en Joe Bourne (bas/bariton), presentatie: Henk ma 13, 20.15 uur; Nederlands Kamerkoor olv Istvan Parkanyi, mmv Leon Berendse (fluit) en Ferenc Bokany (contrabas), werk van Vanhal. Hoffman en Dvorók. wo 15, 20.15 uur; Nederlands Philhermo- nisch Orkest olv Ken-lchiro Kobayashi, mmv Pavel Gililov (piano), werk van Chopin en Rimski-Korsakow. Koninklijke Schouwburg vr 10, za 11, 20.15 uur. zo 12, 14.00 uur; 'Los Zand', door Toneelgroep Amsterdam, ma 13, di 14, 20.15 uur: 'Jalouzieën', met o.a. Allard van der Scheer, Annet Nieuwen- huizen en Elsje de Wijn. wo 15, 20.15 uur; Het Nationale Toneel: 'De Tijd en het vertrek'. Nederlands Congresgebouw vr 10, 20.15 uur; concert Ray Charles, di 14, 30.30 uur; concert Nana Mouskouri.' wo 15, 18.30 en 22.00 uur, concert James Amsterdam Carré vr 10. za 11. di 14, wo 15, 20.15 uur; Toon Hermans en Theater Pittoresque' met Mau rice Hermans. Gemma van Eek, Dick Rienstra e.a. zo 12. ma 13. do 16. 20.15 uur; Freek de Jonge in 'De Volgende'. Concertgebouw vr 10, 20.15 uur; Concertgebouw orkest olv Neeme Jarvi, mmv Phil- harmonla Chorus London olv Horst Neu mann, Chor des Stëdtischen Musikvereins e.v. Dusseldorf olv Hartmut Schmidt, werk van Berlioz. za 11, 20.15 uur; Concerto Köln olv Werner Ehrhardt, mmv Andrea Keller (viool), werk van Daveaux, Boccherini, Kraus en martin, zo 12, 20.15 uur; Maurizio Pollini (piano), werk van Beethoven. di 14, 20.15 uur; Nederlands Philharmo- msch Orkest olv Ken-lchiro Kobayashi mmv Pavel Gillov piano, werk van Chopm en Rimski Korsakow. C.C. Amstelveen vr 10. 20.15 uur Seth Gaaikema met 'Seth op naar 90. 2000'. ma 13, 20.15 uur; Adelheid Roosen met 'Van top tot teen te trillen'.en 'Het uur van de do 16, 20.15 uur; Opus One met Trinity', Brown, Hess, Rodriques/Gerhswin, Ben nett, Vangelis, The art of Noise. Muziektheater vr 10 t/m zo 12. 20.15 uur. (zo ook 14.00 uur); The Tokyo Ballet met 'Seven haiku of the moon', 'Firebird', Tam tam et percus- di 14, 20.15 uur; Balletgala mmv Scapmo Ballet Rotterdam, Introdans, Nationale Bal- Koninklijk Conservatorium, Nederlands Balfetorkest olv Kevin McCutcheon. Nieuwe de la Martheater zo 12, 14.00 uur; 'De zaak Kenny' met Hen- riette Tol, Dirk Zeelenberg, Jules Hamel, Onno Molenkamp, Erik Koningsberger e.a. di 14 t/m vr 17, 20.15 uur; 'Eeuwige jeugd', met Henm Orry en Ellen Vogel. Stadsschouwburg vr 10 t/m di 14, 20.15 uur. (zo allen 14.00 uur); Toekomstmuziek', van Alan Ayck- born, met Jenny Arean, Gees Linnebank, Lot Lohr, Kees Coolen, Wivineke van Gro ningen woe 15 en do 16, 20.15 uur: Toneelgroep Amsterdam met 'Lulu', van Frank We- dekind, met o.a. Chris Nievelt, Joop Admi raal, Pierre Bokma, Marjon Brandsma, Jo han van Assche e.a. Rotterdam De Doelen vr 10, 20.15 uur; Rotterdams Philharmo- nisch Orkest olv Valerie Gergiejev, mmv Naum Grubert (piano), werk van De Leeuw, Rachmaninov en Beethoven, za 11, 20.15 uur; Wall Street Crash met Two Hearts tour '89' zo 12. ma 13, 20.15 uur; concert Nana Mouskouri. wo 15, do 16. 20.15 uur; concert door het Korps Mariniers. Luxor Theater dag (beh. zo). 20.15 uur; musical 'Sweet Charity', met o.a. Simone Kleinsma. Rotterdamse Schouwburg vr 10. 19.30 uur, za 11. 20.15 uur; Midzo- mernachtsdroom (programma 2), dans voorstelling door Het Nationaal Ballet en het Noord-Hollands Philharmomsch Orkest, zo 12, 16.00 uur; voorstelling Folkloristisch Danstheater 'Mara Nostrum' met dansen van rond de Middelandse Zee do 16, 20.15 uur; toneelvoorstelling (try- out) 'Ik, Feuerbach', door het RO-Theater, met o.a. Lou Landré en Sylvia Poorta Sportpaleis 'Ahoy' vr 10, za 11. 20.00 uur; concert Paul Mc Cartney. Theater Zuidplein vr 10, 20.15 uur; voorleesavond met Remco Campert, Jan Mulder en Bart Chabot. za 11, zo 12, 20.15 uur; 'Laat je niet kisten', met o.a. Joop Doderer, Hans Boskamp en Tom van Beek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21