Op elk familiefeest lopen daders rond Freeks persoonlijke afrekening 'Laag' te pretentieus Volksdansen verrassen niet DINSDAG 7 NOVEMBER 1989 PAGINA 21 De Leidse Schouwburg begint deze week met 'Winterslaap', een kindervoorstelling door Theatergroep Mevrouw Smit. Dit stuk, dat werd geschreven door Heieen Verburg, is een he dendaags sprookje over het meisje Jaap, dat met haar ou ders in een hol woont. Nee, geen krepeergeval dit keer, integen deel. De drie hebben het best naar hun zin daar in die onder grondse woning. Vader en moe! der verslapen het grootste ge deelte van de winter, maar Jaap blijft wakker. De voorstelling is op woensdagmiddag en begint om 14.30 uur. Jaloezieën Annet Nieuwenhuyzen, Allard van der Scheer, Edwin de Vries en Elsje de Wijn spelen op don derdagavond 'Jaloezieën', het bekroonde toneelstuk van 'coming man' Haye van der Hey- den. 'Jaloezieën' is een komedie die zich afspeelt in de toneelwe reld. Het is een slapstick-achtig geheel, maar dan wel met een wrange, cynische ondertoon. De regie van dit stuk is in handen van Andy Daal. Onze Kreek Een voorpremière en een pre mière deze week in de Leidse Schouwburg. Op vrijdag- en za terdagavond spelen André van den Heuvel en Sjoukje Hooy- maayer het dopr Frans Boelen geregisseerde muzikale blijspel 'Onze kreek'. Dit blijspel is de Scène uit 'Natieven' van de gn ballet van Feri de Geus. Nederlandse versie van 'La Cri- que' van Guy Foissy. In 'Onze kreek' maken wij kennis met een echtpaar dat na een leven van hard werken droomt van een rustig stekkie in Zeeland, compleet met sta-caravan en visplaats. Als het moment daar is om zich 'far from the madding crowd' te gaan vestigen, blijkt dat het mooie plekje is verziekt door een dikke laag olie. Natieven Drie dansers en twee zangeres- 'Coup d'Amour''Natieven' is een <foto Liesbeth Ruysink) sen vormen samen de groep 'Coup d'Amour'. Morgenavond is dit gezelschap met de voor stelling 'Natieven' te gast in het LAK-theaer. 'Natieven' is een choreografie van Feri de Geus waarin het gaat om de angst die mensen kunnen hebben bij het maken van' keuzes in intieme si tuaties. Wat we ons daar precies bij moeten voorstellen wordt in de aankondiging niet vermeld. Wel kunnen we rekenen op een aantal gekooide vogels. Dit voor de broodnodige symboliek. PODIUMBUK Redactie Pieter C. Rosier Blokken Stichting Recorders wordt ge vormd door een aantal musici die in hun optreden de beelden de kracht van muziek als uit gangspunt hebben genomen. Op donderdagavond brengen deze musici in het LAK-theaer de voorstelling 'Blokken', een muziekdrama dat is gebaseerd op Bordewijks gelijknamige verhaal. In dit drama wordt in gegaan op de confrontatie tus sen het zogenaamde 'blokden- ken' en het denken van 'de vrije geest'. Teksten van Auden, Plath en Yeats zorgen'voor de intellectuele ratatouille; Incest Onlangs ontving de schrijfster Inez van Dullemen de Anna Bijns-prijs voor haar oeuvre. Het Theater van het Oosten speelt op vrijdag- en zaterdag avond 'Schrijf me in het zand', een toneelstuk waarin Van Dul- Sjoukje Hooymaayer en André muzikaal blijspel dat werd gereg van de Leidse Schouwburg. lemen de geschiedenis vertelt van het meisje Anne, dat zelf moord heeft gepleegd. Haar zus den Heuvel in 'Onze Kreek', een srd door Frans Boelen, directeur (foto Karei Helmcrs) ter Judith gaat op zoek naar het hoe en waarom van deze daad en komt achter een gruwelijk ge heim: haar vader heeft Anne ja renlang seksueel misbruikt. De regie van dit stuk is in handen van Agaath Witteman. Boj Voor de kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 7 jaar brengt het LAK-hèater op zondagmiddag de voorstelling 'Boj' door het Speeltheater. Boj is een klein jongetje dat zonder vader en moeder op ontdekkingsreis gaat in de grote wereld. To-ver-lei In Leiderdorp ook toneel deze week. In De Muzenhof speelt theater To-ver-lei op vrijdag- en zaterdagavond 'Geschiedenis van een paard', een stuk dat is gebaseerd op een novelle van Tolstoj. In dit boek heeft de Rus sische auteur zich vereenzelvigd met een bonte ruin die werd ge castreerd omdat hij niet zuiver van ras zou zijn. Janne Jansen, die dit stuk regisseert, liet in een interview in deze krant weten dat de acteurs eerst allemaal bij een manege stage hebben gelo pen als paard. Imperium In het eigen micro-theater aan de Oxide Vest speelt de groep Im perium op donderdag-, vrijdag en zaterdagavond de klassieker 'Hiroshima, mon amour' van de Franse schrijfster Marguerite Duras. De regie van deze Neder landse versie is in handen van Ineke de Vos. Toneelgroep De Giftige Appel Giftige Appel. Regie: Caroline Barmentlo, Bart van Bezooijen, Jeroen van de Wiel. To neelbeeld: Henry Verboket. Gezien in het LAK-theater op 2 november. LEIDEN - De confrontatie van een overledene met het (zijn ei gen) leven is een bekend thema, dat o.m. heeft geleid tot enkele werken die niet meer uit de 20ste- eeuwse (toneel)literatuur zijn weg te denken. Wilder baseerde er zijn 'Ons stadje' op en Sartre speelde er op verschillende ma nieren mee in 'Met gesloten deu ren' en de novelle 'De teerling is geworpen'. Ook De Giftige Appel heeft zich daarop geworpen met een luchtig spel over drie mannen in een fictieve (Zuidamerikaan- se?) politiestaat, die na hun dood de slotfase van hun leven moeten overdoen om daar iets van te. le ren. Waarom zij iets zouden moe ten leren blijft echter even ondui delijk als de reden waarom zij alle drie op zo'n merkwaardige wqze (een gedwongen, tragi-komische zelfmoord) aan hun einde kwa men. Misschien moeten we daar ook niet moeilijk over doen en 'Laag' gewoon zien als een luchtig spel met invallen en associaties. De vele, bewust of onbewust aan gebrachte literaire verwijzingen, voor het merendeel ironisch of humoristisch bedoeld, wijzen sterk in die richting en menige grootheid komt tijdens de voor stelling voorbij, van Brecht tot Kees Stip, en van Voltaire tot Frisch en Dürrenmatt. Een feest der herkenning in tekst en thema tiek, maar dat neemt niet weg dat de vorige produktie van deze groep hechter gestructureerd was. Verkennend met toneel be zig zijn is heel nuttig, en 'Laag' be vat menig leuk idee, maar ver zandt al halverwege in quasi- diepzinnigheden en pretenties. De Giftige Appel heeft boyendien voldoende capaciteiten in huis om ook technisch hogere eisen aan zichzelf te gaan stellen. Het aantrekken van een regisseur of regie-adviseur van buitenaf zou trouwens ook vruchten kunnen afwerpen. PAUL KORENHOF Folkloristisch Ensemble Gantsina uit Tadji kistan. Gezien op 6 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Hoewel ik al enkele malen in deze krant verslag heb gedaan van volksdansvoorstellin gen, moet ik eerlijk toegeven geen liefhebber voor dit genre te zijn. Volksdansen, lijken te zijn uitgevonden voor een publiek dat niet van verrassingen houdt. Geen van de dansen doetje op hét puntje van je stoel zitten of wijkt af van het verwachtingspatroon. Het meest gewaagd zijn - mis schien nog de schalkse knipoog jes' van de onafgebroken glimla chende danseressen. Verwonder lijk is dit niet. Het repertoire van een Staats-ensemble als dat van Tadjikistan, een republiek van de Sovjet-Unie, moet binnen de nor men en grenzen vallen van het geen de staat toelaatbaar acht; dus -geen scherpe kantjes en poli tieke inhoud. Integendeel; het en semble laat een Tadjikistan zien waar zelfs de meest brave burger op vakantie kan gaan. Dit karakter maakt het moeilijk een volksdansvoorstelling te re- Er valt namelijk nage noeg niets op- of aan te merken. Over de kwaliteit van de danse ressen valt niet te twisten. De kos tuums zijn zoals altijd verzorgd en vrolijk en het programma is zo gevarieerd, dat in slaap vallen on mogelijk is, maar verrassend is ër niets. De liedjes gaan, zoals ge bruikelijk, over liefde en werk, al thans zo meldt het program maoverzicht, want de Tadjikis- taanse teksten waren niet ver taald. De enige in het oog springende elementen van de voorstelling Waren de tot over de knie reiken de vlechten van de meisjes en de waarschijnlijk slechte staat van tand verzorging in Tadjikistan. Van minstens twee van de danse ressen bestonden de voortanden uit gouden kronen, die bij ont moeting met de lichtspots ver vaarlijk glinsterden. Een vreemd gezicht en absoluut in strijd met het ideaal van de Tadjikistaanse volksdanseres. Over smaak valt .niet te twisten, maar dat het publiek tot slot een staande ovatie gaf lijkt wat over dreven. Een beleefd applausje voor een verdienstelijk optreden vond ik meer op z'n plaats. WENDELIEN VOOGD Jerome Robbins geeft leiding New York City Ballet op NEW YORK (AFP) De choreograaf Jerome Robbins, die beroemd werd met zijn musicals en balletten, heeft aangekondigd dat hij eind dit jaar af treedt als mede-directeur van het New York City Ballet. „Het is op mijn leeftijd belangrijk andere dingen te gaan doen, ik verlaat 'de leiding, maar draai niet het gezelschap de rug toe", verklaarde de 71-ja- rige Robbins. De choreograaf maakte onder meer de balletten van .West si- de story', .Fiddler ön the roof en .Peter Pan'. Robbins gaat de repetities van het ballet leiden voor een retrospectief !,over zijn werk vanaf 1944, dat in het voorjaar wordt gepresenteerd, alvo rens zijn memoires te schrijven en mee te werken aan een autobiografisch i theaterstuk. Robbins, die sinds 1949 bij het Newyorkse ballet werkt, sluit niet uit dat fhij in Europa nog gaat werken aan balletten of opera's. De leiding van het gezelschap in New York komt nu geheel te liggen bij de andere directeur, |Peter Martins. 'Schrijf me in het zand' theaterstuk over incest Agaath Witteman, die voor de regie van 'Schrijf me in het zandtekende. LEIDEN Een moeder opent de kast met spullen van haar dochter die zelf moord heeft gepleegd. Alles valt er uit: poppen, kleding, brieven, dagboeken. Ineens ligt heei het bezoedelde ver leden van het meisje voor haar, als door een lichaam vol walging uitgespuugd. Met dit beeld begint Agaath Witte man haar regie van 'Schrijf me in het zand', een nieuw Nederlands to neelstuk, geschreven door Inez van Dullemen. Een sterk beeld: het lijkt of de spullen van het overleden meisje eisen dat haar verleden uit de doeken wordt gedaan. En hoe wel de moeder liever haar ogen sluit voor wat er is gebeurd, weet een an dere dochter nu toch de gruwelijke waarheid te reconstrueren die het leven van haar zusje heeft beheerst: incest. Er is de laatste jaren veel over incest te doen geweest. Rap porten van hulpverleners wezen uit, (foto gpd) dat het aantal slachtoffers veel gro ter was dan altijd werd vermoed. Eén op de tien a vijftien kinderen zou met incestueuze handtastelijk heden of verkrachtingen te maken hebben gehad. Een cijfer dat niet al leen tot verbijstering aanleiding gaf (in elke klas zitten gemiddeld twee incest-slachtoffers.), maar ook tot ongeloof en scepsis (op elk familie feestje lopen een paar daders rond). Het stuk van Inez van Dullemen komt dus niet uit de lucht vallen. Bovendien wil Agaath Witteman, artistiek leidster van het Theater van het Oosten, toneel brengen, dat een bijdrage levert aan maatschap pelijke discussies. Van Dullemen en Witteman zetten een gezin op de planken dat in alles het gemiddelde is van de 'gevallen' die in de litera tuur over incest aan de orde worden gesteld. De vader is een op het eer ste gezicht normale man, maar ui teraard heeft hij in zijn eigen jeugd een emotionele opduvel gekregen waardoor hij hij als volwassene mentaal en seksueel gemutileerd is geraakt. De moeder wil niet zien wat er gebeurt omdat zij van haar echtgenoot afhankelijk is en haar Carré, Amsterdam. Freek de Jonge met 'De Volgende'. Nóg te zien: elke zondag-, maandag- en donderdagavond tot en met AMSTERDAM Hij neemt aan gedaan de staande ovatie van een mudvol Carré in ontvangst, prijst het publiek om deze 'originele vorm van bedanken voor het ge- bodene' en complimenteert het om het getoonde gevoel voor ti ming, 'want het komt precies aan het einde van de voorstelling'. Dat Freek de Jonge vervolgens zijn vrouw Hella op het podium haalt en haar bedankt voor haar steun, is even logisch als wars van goedkope sentimentaliteit. Nie mand in het publiek hoeft te vre zen, getuige te zijn van een persif lage op die grote cabaretier die elk programma afsloot met Corry aan zijn zijde. Want Freek de Jon ge heeft in de voorafgaande uren duidelijk genoeg gemaakt dat zijn nieuwe programma 'De Volgen de' een heel persoonlijke afreke ning is. Hij getuigt als zelden eerder van zijn eigen inzichten in en zijn boosheid en onbegrip over een wereld waarin de idealen als vo gels wegvliegen en de fantasie ter dood veroordeeld wordt. Dat er toch weer veel te lachen en (in veel gevallen pas lang na het laatste applaus) evenveel te den ken valt, vormt het bewijs van De Jonge's kunstenaarsschap. Hij beheerst het podium, zijn vak en het publiek als geen ander in Ne derland. Als verpakking voor de opeen stapeling van grappen met een navrante ondertoon, heeft Freek Freek de Jonge: afrekening. de Jonge gekozen voor het tumult naar aanleiding van zijn optreden als stadionspeaker bij de voetbal- (foto Peter Elenbaas/GPD) wedstrijd Ajax-Austria Wien ('Er is telefoon voor de heer Waldheim van de heer Wiesenthal'). Tijdens die wedstrijd werd de doelman van de Oostenrijkers ge troffen door een op het veld ge gooide ijzeren staaf. Freek ver haalt hoe de media een zondebok zochten, een verband vonden tus sen zijn grap en de stavengooier, om zich vervolgens massaal te werpen op stadionspeaker Gor delroos. Hij lardeert het 'verhaal van G.' met dwaze sketches rondom het fenomeen 'de wacht kamer' en stuurt aldus het pu bliek de pauze in met het gevoel dat De Jonge hier en daar ge zwicht is voor de verleiding te kiezen voor het te zeer voor de handliggende. Maar na de pauze haalt Freek de Jonge de draden aan en blij ken de losse grappen van voor de pauze onderdelen van een web zoals alleen hij het kan weven. Hij slaat (naar) links en rechts om zich heen en rekent en passant af met de modieuze cabaretier en het zich graag als links afficheren de. cabaretpubliek dat schatert om grapjes over WD'er Erica Terpstra, die de filerijders op kof fie tracteert. Aan het slot van het program ma maakt De Jonge zich bekend. Hij Is Gordelroos, hij gelóóft in de idealen die hij als vogels ziet weg vliegen en hij blijft de verbale veelkunner. Zijn lef toont hij door af te sluiten met een grotesk solo ballet, terwijl een muisstil Carré luistert naar Labi Siffre: „Iets in mij is zo sterk. Ik weet dat ik het kan redden, maar jullie doen me onrecht aan. Jullie dachten dat mijn trots gebroken was, maar jullie vergeten dat er in mij iets heel sterk is...". PETER PAUL SCHMAAL gezin bijeen wil houden. Het slacht offer krijgt een hekel aan haar eigen lichaam, zal nooit meer met een man kunnen omgaan en komt on der psychiatrische behandeling. De arts, een man, slaagt er niet in de juiste diagnose tè stellen. In 'Schrijf me in het zand' hebben we, kortom, te maken met een in cestueus 'modelgezin'. De tekst van Inez van Dullemen, hoewel niet he lemaal verstoken van in literair op zicht geslaagde zinnen, maakt als geheel toch vooral de indruk een ge dramatiseerde te zijn van de boeken en artikelen, die zij heeft bestu deerd. En hoewel Witteman naar de mening van de toneelmedewerker van het Utrechts Nieuwsblad, die de première van het stuk vorige maand bijwoonde, de ergste uitwas sen uit de gespeelde tekst heeft weggelaten, heeft zij niet kunnen voorkomen dat de voorstelling een documentaire is geworden. Een goed gemaakte documentai re, overigens. Het verhaal is zo ge structureerd, dat de scènes uit het verleden letterlijk opnieuw worden beleefd. De dode dochter (Yvonne v.d. Hurk) is bijna voortdurend aan wezig, als klein kind. als meisje, als jonge vrouw. Die verschillende epi sodes worden door de andere perso nages meegespeeld. De afwisselin gen tussen heden en verleden zor gen, ondanks het eenduidige sche ma waarbinnen alles zich afspeelt, toch voor een zekere levendigheid. Maar of er nieuwe gezichtspunten worden aangedragen en of de we reld zich wat betreft het probleem van de incest een kwart slag heeft omgedraaid? De toeschouwer kan zich er vrijdag- en zaterdagavond in het LAK-theater zelf een oordeel RoofPicasso- schilderijen PARIJS - Uit de woning van Mari na Picasso, de kleindochter van wij len Pablo Picasso, in Cannes zijn zondagmorgen schilderijen gesto len met een gezamenlijke waarde van naar schatting 105 miljoen franc (35 miljoen gulden). Onder de gesto len werken bevinden zich behalve schilderijen van Picasso ook twee schilderijen van Henri Matisse en een borstbeeld van Auguste Rodin. Politiefunctionarissen wilden of konden niet zeggen hoeveel werken waren gestolen, maar. zij spraken van één van de grootste kunstdief stallen uit de geschiedenis. Picasso's kleindochter bevond zich ten tijde van de diefstal op va kantie in Megeve. Een huisbewaar der was op het moment van de in braak een boodschap aan het doen. De politie verklaarde dat de dief vermoedelijk op de hoogte was van de plattegrond van de woning. Hij zou de villa zonder gebruik van ge weld zijn binnengedrongen. Marina Picasso erfde de collectie van haar grootvader, die in 1973 overleed. Duits sopraantje (11) zingt voor Kankerbestrijding AMSTERDAM (ANP) - Sandra Schwarzhaupt, een 11-jarig West duits zangeresje, geeft op 26 novem ber in het Concertgebouw in Am sterdam een uniek benefietconcert voor de Nederlandse Kankerbestrij ding. Het sopraantje verzorgt een .recital met Mozart-liederen. Volgens een woordvoerster van het Concertgebouw is het niet eer der voorgekomen dat in deze mu ziektempel een zo jonge vocaliste met een dergelijk zwaar recital voor het voetlicht treedt. De pianiste Tan Crone en het Pro menadekoor uit Almere onder lei ding van Bert Moll zullen Sandra Schwarzhaupt begeleiden. Sandra is in 1978 in Keulen gebo ren. Drie jaar geleden kreeg ze haar eerste zanglessen. Vorig jaar trad ze voor het eerstofficieel' op. Dat ge beurde tijdens twee benefietconcer ten: voor een kinderziekenhuis en het Wereldnatuurfonds. Soliste en koor treden eveneens belangeloos op. De hele opbrengst van de kaartverkoop (25 gulden per stuk) gaat naar de kankerbestrij ding. Haar optreden in het Concert gebouw is georganiseerd door een kunstgaleriehouder in Amsterdam.. Het Westduitse sopraantje Sandra Schwarzhaupt. (foto anp> Prijzen voor Hans Kerkhof en Piet van Eerden AMSTERDAM (ANP) - De Hen drik Casper Hogenbijl Stichting heeft de Hogenbijl-prijzen dit jaar toegekend aan chef muziek bij de VARA, Hans Kerkhoff, en aan de in de Beneluxlanden bekende promo tor van de amateur-smalfilmerij Piet van Eerden uit Heemskerk. Dit heeft het stichtingsbestuur vandaag bekend gemaakt. De prijzen van elk 20.000 gulden worden op 2 december in het Con certgebouw in Amsterdam uitge reikt. Op initiatief van Kerkhoff ont stond dertig jaar geleden de VARA- matinee op de vrije zaterdag. De ju ry voor toekenning van de prijs oor deelde dat Kerkhoff al die tijd een hoog artstiek peil wist te handha ven met een een grote verscheiden heid aan repertoire en gerenom meerde orkesten en solisten. Van Eerden is al 25 jaar een gemo tiveerd filmer die zich ook op het gebied van de video beweegt. Oude ren en jongeren weet hij te boeien binnen de federatie van Noord-Hol landse smalfilmclubs, tijdens werk weekeinden, op festivals, in cursus sen, en met de produkties van nieu we films die hij entameert. Volgens de jury is Van Eerden een volmaak te schakel tussen stromingen in de wereld van amateur sttialfilmers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21