Vladimir Horowitz tornado van de steppen Toon thuis in het theater 'Letterkunde wordt als natuurkunde' Groot pianist op 85-jarige leeftijd overleden Bonte musical uitvoering Tegenstrijdige verhalen rond ruzie Danstheater PAGINA 10 KUNST MAANDAG 6 NOVEMBER 1989 door met zijn vingers op ruiten te tikken, zo fanatiek dat hij er op een keer dwars doorheen ging en met bloedende handen naar de dokter moest worden gebracht. De liefde voor de piano zou hem niet meer loslaten. Op 9-jarige leef tijd kreeg hij zijn eerste lessen op het conservatorium van Kiev, van toen vermaarde docenten als Vladi mir Puchalski, Sergei Tarkowski en Felix Blumenfeld. Zij maakten hem vertrouwd met de rijke Russische pianotradities zoals de beroemde pianist Anton (niet Artur) Rubin stein die weer aan hen had overge dragen. De jonge Volodia (zijn koos naampje) manifesteerde zich niet zozeer als een wonderkind, wel als een buitengewoon begeesterd en-ta lentvol leerling, die bezeten was van belcanto-zangers als Caruso en die zo ongeveer alle opera's uit z'n hoofd kende. De Russische revolutie van 1917 zou zijn leven ingrijpend verande ren. Ondanks een toenemende be kendheid in eigen land spaarden de bolsjewieken de bezittingen van zijn ouders niet. De woning in Kiev werd geplunderd, en als 13-jarige zag Vladimir zijn geliefkoosde pia no letterlijk uit het raam gesmeten, om op straat in duizend stukken uit een te vallen. Er is wel eens gespe culeerd dat dit soort traumatische ervaringen de oorzaak zijn van zijn latere depressies. Dat lijkt een wat mager verhaal, al stond het vanaf dat moment als een paal boven water dat hij communis tisch Rusland zou ontvluchten zo gauw zich daartoe een kans voor deed. Toen de eerste revolutie-jaren er-op zaten en de storm enigszins was geluwd, lukte het hem een uit reisvisum te bemachtigen met het smoesje dat hij bij Artur Schnabel in Berlijn zou gaan studeren. Een zwaar bewapende douane-beambte wist wel beter, wenste hem succes en voegde er aan toe: „Vergeet uw moederland nooit". Het was deze ervaring die bij hem bovenkwam toen hij in april van dit jaar voor het eerst zijn geboorteland terugzag voor een aantal concerten in Mos kou en Leningrad. Het werd een dramatisch wederzien. Hij had een belofte waargemaakt. Wonder De jonge Horowitz kwam in het Berlijn van de jaren twintig als con certpianist maar moeilijk aan de bak. Met een stapeltje zwart ver diende dollars, die hij in zijn schoe nen uit Rusland had gesmokkeld, kon hij zich nog een tijdje in leven houden. Maar allengs begon zijn nieuwe leven er somber uit te zien. Hij verkaste naar Hamburg. En daar gebeurde het wonder. Nog verkleumd door de winter kou was hij in zijn hotel terugge keerd van een wandeling door de dierentuin, toen een hem onbeken de man op zijn kamerdeur klopte met het verzoek of hij binnen een uur als solist kon invallen in het Eerste Pianoconcert van Tschaikowski. Horowitz haastte De pianist Horowitz in zijn jonge jaren. verstand, hart en techniek. Die moeten alle drie gelijkmatig en even sterk ontwikkeld zijn om god delijk te kunnen spelen. Zonder verstand word je een fiasco, zonder techniek een amateur en zonder hart een machine". Van welke kant men het ook be kijkt, Horowitz zag als geen ander kans zijn instrument met behulp van geniale (en vaak zelf bedachte) klankschakeringen te laten 'zin gen', door elke noot anders in te kleuren. Zijn wisselvallige karakter was daarbij zijn voornaamste lei draad, en met behulp van zijn onge ëvenaarde techniek was hij in staat zijn publiek in staat van vervoering te brengen. Het beslag voor deze wonderlijke synthese kan nergens anders gevonden worden dan in zijn eigen muzikale bezetenheid. Een bezetenheid die zo nu en dan doet vermoeden dat hij met drie handen speelde, en die hem in elk geval enig in zijn soort heeft ge maakt. Fanatiek Horowitz werd in 1904 in Kiev gebo ren, als zoon van tamelijk rijke jood se ouders. Nog maar amper uit de wieg raakte hij bezeten van het pia nospel van zijn moeder. Als 3-jarige peuter trachtte hij dat te imiteren LEIDEN/NEW YORK - De gisteren op 85-jarige leeftijd overleden pianist Vladimir Horowitz was bij zijn lange leven al een legende. Zijn laatste concert in Amster dam in 1986 heeft dat eens te meer duidelijk gemaakt. De opwinding daarover kende geen grenzen. door Willem Schrama Horowitz was de duurste, de grillig ste en meest onverschrokken pia nist van deze eeuw. Zijn virtuoze, ei gengereide en hoogromantische stijl maakte hem .onvergelijkbaar met ieder ander. Wie pal staat voor authentieke uitvoeringen, was bij hem aan het verkeerde adres. Voor Horowitz is de notentekst niet on aantastbaar. Integendeel, hij drukte zijn hele persoonlijkheid op alles wat zijn vingers aanraakten. Horowitz heeft zijn zeer aparte speelstijl ooit in de volgende een voudige definitie verwoord: „Pia nospelen bestaat uit drie dingen: Maarten 't Hart in lezing: LEIDEN Naar eigen zeggen stond Maarten 't Hart vrijdagavond voor de vierde keer in zijn leven op een preekstoel. De Warmondse schrijver hield onder de titel 'De op mars der neerlandici' zijn eerste Verwey-lezing als gastschrijver aan de faculteit der letteren. Zijn drie vorige preekbeurten kon hij zich vooral herinneren, doordat spoedig na de lezing de desbetreffende ker ken werden afgebroken. Op hoop van zegen stond hij nu in de Pieters kerk. Wie een enorme aanval op de let terenstudie verwacht had kwam enigszins bedrogen uit. 't Hart opende met een frontale aanval op de natuurwetenschappen. Daar zouden experimenten nuttige en meetbare resultaten opleveren. De ze experimenten bleken echter niet herhaald te kunnen wórden, zodat de uitkomsten bevestigd noch ont kracht werden, 't Hart gaf hier een aantal hilarische voorbeelden van. Bijvoorbeeld de proef met de gede- caputeèrde ratten, 't Hart: "Dat klinkt of alleen het petje van een rat wordt afgezet, maar nee, de hele kop gaat eraan". Als het hersenex- tract van de kop in de hersens van een andere rat geprikt zou worden, zou deze hetzelfde gedrag als de onthoofde rat moeten gaan verto nen. Helaas, het experiment bleek niet herhaalbaar, 't Hart vond dat jammer, al was het alleen maar om dat, zoals hij ergens gelezen had, weduwen van door kannibalen op gegeten zendelingen zich had kun nen troosten met de gedachte dat slechts het consumeren van hun echtgenoot's hersenen reeds beke ring tot gevolg had. 't Hart meende dat er veel gesjoemeld werd bij ex perimenten, om maar de gewenste resultaten te krijgen. "Nee, dan de letteren". Volgens Maarten 't Hart kunnen de experi menten van de letteren wel gecon troleerd worden en overgedaan. Im mers, de bestudeerde literaire tekst blijft altijd hetzelfde en is, wat Geor ge Steiner noemt, een 'real presen ce'. Maar volgens 't Hart staat het menu vopr de neerlandici vast, sinds in 1930 het eerste literatuur wetenschappelijke werk verscheen. "Het voorgerecht is de geslaagd heid, het hoofdgerecht is de ge structureerdheid, het nagerecht de meerduidigheid. Dit alles doortrok ken van intertekstualiteit". Omdat naast de wetenschap nu ook de kri tiek en de literatuur zelf in handen van neerlandici raakt, wordt letter kunde straks volgens 't Hart net zo iets als natuurkunde. Voor en door elkaar. Amateurlezers komen er niet meer aan te pas. De gevarieerd heid van de literatuur zal sterk af nemen. Het onderwerp van de ro mans zal de literatuur en de bestu dering ervan zelf zijn, net als in de romans van'David Lodge. Bij het vragenkwartiertje viel vooral de neerlandicus en criticus Jaap Goedeguure op. 't Hart zal er wel om gegniffeld hebben toen Goedeguure omstandig begon uit te leggen wat collega Carel Peeters had bedoeld in zijn inaugurale rede met de literatuur 'als een waaier van archimedische punten', wat voor 't Hart geheel onduidelijk was ge weest. En vermoedelijk bleef. EMIEL FANGMANN Publieksprijs Marjolein Bastin AMSTERDAM (ANP) De Publieksprijs voor het Nederlandse Boek is dit jaar toegekend aan de tekenares Marjolein Bastin. Dit is gisteren bekendgemaakt door de Stichting Collectieve Propaganda van het Ne derlandse Boek (CPNB). De prijs bestaat uit een bedrag van 15.000 gul-' den en een bronzen sculptuur van Jeroen Henneman. De publieksprijs is in 1987 ingesteld en wordt toegekend in diverse categorieën. Van de 37.025 lezers boven de 16 jaar die dit kteer mee werkten aan de speciale publieksenquête, sprak ruim 23 procent een voorkeur uit voor Marjolein Bastin. Op de tweede plaats in de categorie tekeningen en illustraties' kwam Rien Poortvliet. Bastin en Poortvliet samen haalden 44 procent van de stemmen, aldus de CPNB. Als derde en vierde eindigden respectievelijk Peter van Straten en Dick Bruna. Musicalprogramma door leerlingen van Thea Ekker-Van der Plas, m.m.v. Ineke Drabbe en Dinant Krouwel piano, José Lensen saxofoon, en Gregor Schater bas. LEIDEN - Niet alleen de Kapel zaal bleek maar ternauwernood groot genoeg om alle belangstel lenden te bevatten, ook op het podium, waarop behalve de vier begeleiders ook nog de grote vleugel, een saxofoon en bas een plaatsje moesten vinden, was het een benauwde boel. Nie mand had er echt last van, ge concentreerd als men was op uitvoering en uitvoerenden. In deze tijd is zingen populairder dan ooit; je hoeft de knop van ra dio- of televisietoestel maar om te draaien of je hoort een soijig, een chanson of gewoon een lied je. Het is alleen maar verheu gend, dat in de zangles de stren ge scheiding tussen het klassie ke lied en de andere genres ver dwijnt. Wat telt zijn technische vaar digheden en de artisticiteit om de verschillende genres uit. te voeren. En vanzelfsprekend vraagt een song uit Jesus Christ Superstar een ander stemgë- bruik en techniek dan een klas sieke opera-aria. Aardig, én soms verrassend was het om te horen hoe de zangers en zange ressen vanuit hun eigen stern- middelen de typische song-stijl trachten te verwezenlijken,' en vanzelfsprekend slaagde de een daar beter in dan de ander. De bonte mengeling van songs uit o.a. Westside Story, Chess, Jes us Christ Superstar, Cats en Phantom of the Opera werden na een wat onzeker begin met plezier gezongen, waarbij een enkel attribuut zoals een hoed of petje, of een kattenmaskertje het geheel verlevendigde. In de vier songs uit Tell me on sunday liet Thea 'Ekker horen wat testvoordracht vermag. De begeleiding werd voortreffelijk verzorgd door Ineke Drabbe af gewisseld met Dinant Krouwel, sfeervol aangevuld door saxo foon en bas. Op 29 november wordt dit programma voor die familieleden en vrienden die geen plaats meer konden krij gen herhaald. MIES ALBARDA UTRECHT (GPD) - Wie het con flict tussen het inmiddels ontslagen bestuur en de directie van het Ne derlands Dans Theater wil door gronden, krijgt te maken met tegen strijdige verhalen en verschillende versies van één en dezelfde gebeur tenis. Zakelijk leider van het NDT, Ca rel Birnie, zegt dat het hele pro bleem terug te voeren is tot een per soonlijk conflict tussen bestuurs voorzitter Jan Knopper en hem: „Knopper ambieert mijn stoel, zo eenvoudig ligt het", aldus Birnie, „Onzin", zegt Knopper: „Birnie heeft een stoel en ik heb mijn eigen stoel (Knopper is o.m. voorzitter van de Vereniging van Schouw burg- en Concertgebouwdirecties in Nederland) en die bevalt goed". De reden van het conflict tussen beide 'partijen' is het verschil van opvatting over hoe het NDT geleid moet worden. In een brief die het bestuur op 26 oktober aan B en W van Den Haag heeft verzonden, spreekt het.zijn zorgen uit over de toekomst van het NDT. Die zorgen betreffen onder meer de kwetsbaar heid van de organisatie door de per soonlijke onmisbaarheid van Bir nie, die een slechte gezondheid heeft, de zware combinatie van ar tistiek directeur en 'huischoreo- graafen de scheve verhouding tus sen investeringen in het gebouw (onlangs is de parkeergarage voor vier miljoen gulden bij het theater betrokken, red.) en de financiële verlangens van dansers en mede werkers. Het bestuur zegt in de brief her haaldelijk aandacht te hebben ge vraagd voor de organisatie en de Stamperius krijgt prijs AMSTERDAM (ANP) - De Annie Romein-prijs, de tweejaarlijkse lite raire prijs van het feministisch maandblad Opzij, is dit jaar toege kend aan de publiciste Hannemieke Stamperius. Zij kreeg tevens onder de naam Hannes Meinkema be kendheid als romanschrijfster. De jury, onder voorzitterschap van Iteke Weeda, is van mening dat Stamperius en Meinkema „samen een collectief vórmen, verenigd in één persoon, dat een zeer breed ter rein van de letteren bestrijkt". Vol gens de jury verdient Stamperius de prijs omdat zij een indrukwek kende hoeveelheid publicaties op haar naam heeft staan „die de ont wikkeling binnen de vrouwenbe weging tot stut en steun zijn ge weest en die ontelbare vrouwen herkenning en stof tot nadenken hebben geboden". noodzaak van een rampenplan, mocht één van de leden van de di rectie tijdelijk vervangen moeten worden. „Maar", aldus inmiddels ex-bestuurslid Pim van Klink, „voor Birnie was dit onderwerp on bespreekbaar." Birnie stelt echter dat hij degene is geweest die het probleem van zijn opvolging heeft aangekaart. In een brief van 3 augustus 1988 zegt hij het voorstel te hebben gedaan om zich per 2 april 1990, wanneer hij 65 wordt, terug te trekken als zakelijk leider. Voorwaarde voor hem was om dan wel een jaar lang de tijd te krijgen een opvolger in te werkën. „Maar", aldus Birnie: „Het bestuur heeft toen een brief terug gestuurd waarin stond: wij allen vinden datje goed functioneert en wij allen vra gen je om in elk geval nog drie jaar na je vijfenzestigste aan te blijven." Pim van Klink zegt, geconfron teerd met deze opmerkingen van Birnie, van niets te weten. „Het be stuur heeft bij herhaling, en op sub tiele wijze, geprobeerd de moeilijke materie rond de opvolging van Bir nie aan te kaarten maar dat is niet gelukt." Het verwijt van Birnie dat Knop per er op uit is zelf zakelijk leider van het NDT te worden, is volgens Van Klink pure onzin. Hij wijt dit 'spookbeeld' aan het besluit van het bestuur om Knopper tijdens de ziekte van Birnie naar voren te schuivenom de lopende zaken, voor zover mogelijk, waar te nemen. Van Klink: „Al snel bleek dat Birnie van deze vervanger nog zieker werd dan hij al was." Van Klink meldt dat het bestuur oorspronkelijk al medio september in een besloten bestuursvergade ring had geconstateerd dat er op de ze manier geen toekomst meer voor di college was weggelegd, en dus al mentaal afscheid had genomen. Doel was gefaseerd terug te treden om de schade voor het NDT zoveel mogelijk te beperken. Maar dit plan werd ingehaald toen bleek dat waarnemers van subsidiënten (ge delegeerden van WVC en de ge meente Den Haag) buiten het be stuur om contact hadden gezocht met het NDT. Na een gesprek met Birnie vreesden zij voor de continu ïteit van de organisatie en hebben zij voorgesteld dat het bestuur zijn ontslag zou indienen". Volgens Bir nie is een nieuw bestuur al bijna sa mengesteld en wordt er volgende week vergaderd. Carré, Amsterdam. Toon Hermans One Man Show. Teksten en muziek: Toon Her mans. Voorprogramma: Theater Pittores- que', mini-musical. Naar ideeën van Mauri ce Hermans. Met: Maurice Hermans, Gem ma van Eek, Dick Rienstra e.a. Nog te zien: elke vrijdag, zaterdag, dinsdag en woens dag tot en met 9 december. Daarna tournee door het land. AMSTERDAM - Wat de magie van het theater is, zal niemand ooit kunnen verwoorden. Het is alleen te ervaren, zoals vrijdag avond toen Toon Hermans na ja ren terugkeerde in Carré. Het or kest zet in met smeuig ritme en hartverwarmend koper. Het doek gloeit dieprood op en dan... Toon. Met een eerste blik van die twinkelende blauwe ogen brengt hij zijn publiek van de voorste tot en met de achterste rij, hoog in de nok van Carré, in een euforie. De mensen staan op. Een ovatie. Toon is even stil en zegt dan al leen: „Zo zo. Ik ben weer thuis, heerlijk". En dat voo'r een Limburgse ventje dat zo'n vijftig jaar geleden wat geld leende om in datzelfde theater, in een kale kleedkamer auditie te kunnen doen. Amper vijf jaar geleden begon Toon aan een soort afscheidstour- nee. Hartklachten onderbraken die onderneming, maar als herbo ren brengt hij nu, bijna 73, een show die de vergelijking met veel van zijn oude werk glansrijk kan doorstaan. Toon vult geen hele avonden meer. Hij laat zijn optreden voor af gaan door een programma dat zijn zoon Maurice speciaal schreef voor de serie in Carré. Een feestelijke hommage, een kleurrijke collage, opgebouwd uit bekende en onbekende lied jes, grappen en anecdotes van en over Toon. Samen met ex-popzangeres Gemma van Eek, zanger/acteur Dick Rienstra en de mime-sters Miriam. Slewe en Oetie Wijzen beek zorgt Maurice onder regie van zijn vader voor een goed ogende en smakende hors d'oeu- het wordt gebracht. Het ademt de sfeer zoals Toon die vroeger kende van de kermis in Sittard waar hij dat reizende cir- cusje zag, met die clowns die hem het gevoel gaven 'dat' ook te wil len. Dat klassiek circus-achtige dat ook zo typisch bij Carré hoort. Toch vindt Toon het theater een bezigheid die hooguit leuk is voor de avonduren. Dat klinkt vreemd voor iemand die nu al zo legendarisch is, dat hij nauwe lijks reclame nodig lijkt te heb ben om de theaters vol te krijgen. Maar wie goed kijkt hoe Toon werkt, kan niet anders dan vast stellen dat alleen met een derge lijke afstand tot het werk, dit ni veau kan worden bereikt. Op het toneel staat geen blinde bezetene, maar een kunstenaar die zichzelf zo in de hand heeft, dat hij bijna achteloos en zelfs vol verbazing allerlei moois uit de kast haalt voor wie maar kijken wil. Juist het plezier daarin, de bezieling van het doen, straalt van Hermans af. Daarin schuilt zijn geheim. HANS VISSER zich naar de concertzaal, waar het gedeelte vóór de pauze zojuist was beëindigd. Hij had slechts enkele minuten om in te spelen. Wat daar na gebeurde* zou je z'n grote door braak kunnen noemen. De dirigent, Eugen Pabst, raakte vanaf de eerste soli zo gebiologeerd door de donde rende staccato's die vanuit die lan ge, lijzige vingers over het klavier rolden, dat hij half gehypnotiseerd van zijn muzieklessenaar afstapte om het pittige stuk enigszins ver bouwereerd uit te dirigeren. De re censenten hadden het niet meer. „Sinds Caruso heeft Hamburg niet meer zo'n ontdekking gedaan", schreef er één. De wereld lag nu voor hem open. Hij reisde door geheel Europa, en belandde al gauw in de Verenigde Staten waar hij op vrijwel identieke wijze ieders respect afdwong. Dat was op 12 januari 1928 in Carnegie Hall in New York. Wederom het Eerste Pianoconcert van Tschaikowski, nu met het New York Philharmonic Orchestra, on der leiding van de eveneens in Ame rika debuterende Britse dirigent Sir Thomas Beecham. Een nogal arro gante man, die er kennelijk op uit was deze tot nog toe vrij onbekende Russische solist beentje te lichten. Hij heeft het geweten. Beecham, die indruk wilde ma ken door het stuk zonder partituur te dirigeren, gaf een tempo aan dat voor een niet al te groot pianist nor maliter niet was vol te houden. Ho rowitz begreep het strijdsignaal en gaf de dirigent een koekje van eigen deeg. Als een orkaan sprintte hij un der diens leiding weg en bracht hem daarmee zo. in moeilijkheden dat het orkest een volle maat te laat ein digde. Beecham stond voor schut, en Horowitz werd vanaf dat mo ment in de VS 'de tornado van de steppen' genoemd. Arrogant als hij was, zou hij enkele dagen later in een interview verklaren: „Mis schien dat we elkaar achteraf in een restaurant hadden kunnen tegenko men, maar in elk geval niet meer tij dens het concert". Wanda Tijdens zijn triomftochten door de VS maakte Horowitz kennis met Sergei Rachmaninow, die in hem al gauw de ideale vertolker van diens Derde Pianoconcert vond („hij spéélt het niet, hij verslindt het!"). In 1932 kwam hij in aanraking met de vermaarde dirigent Arturo Tos- canini. Uit die periode dateren van beiden nog steeds befaamde gram mofoonplaatopnamen van Tschaikowski's Eerste Pianocon cert en het tweede van Brahms. Dit muzikale onderonsje bleef voor Ho- vrowitz niet zonder gevolgen: hij ■trouwde in 1933 met Toscanini's dochter Wanda. Een sprookjeshu welijk werd het niet, maar de grilli ge en vaak aan diepe depressies en maagklachten lijdende Horowitz heeft veel aan haar te danken. In de tv-film 'The last romantic' was dit jaar nog te zien hoe de norse Wanda ook anno 1986 haar excentrieke Vladimir Horowitz aan het eind va echtgenoot als een strenge moeder in toom houdt. Zij zou hem meer malen voor op name in een psychiatrische inrich ting hebben behoed. Vladimirs biseksualiteit maakte de zaak er ook al niet gemakkelijker op. In 1949 kwam het tot een scheiding, maar in 1953 herenigden zij zich weer. Sindsdien schijnt er sprake te zijn van een soort driehoeksverhou ding met zijn secretaris annex pfi- vé-chaüffeur. Hoe dan ook, de depressies zijn er grotendeels de oorzaak van geweest dat hij zich driemaal een lange pe riode niet op het podium zou laten zien. Zijn eerste inzinking dateert van halverwege de jaren dertig, vlak voordat hij zich definitief in Ameri ka zou gaan vestigen. Hij gaf in die periode zijn eerste en laatste con certen in Nederland (o.a.- met het ConcertgebouwoOrkest onder lei ding van Bruno Walter. In 1953, na zijn zilveren jubileum als concertpianist, kondigde zich een tweede periode van bezinking aan. „Het publiek hoort alleen maar hoe snel ik octaven kan spelen", klaagde een zieke en doorgedraaide. Horowitz. Hij zou twaalf jaar geen concerten meer geven. Hij veran derde van platenmaatschappij (van RCA naar CBS) en liet bij hem thuis opnamen maken van minder pu blieksgerichte werken, die hem zo n zijn leven. lief 'waren (Scriabin, Scarlatti, de menti). Terugkeer In 1965 sprak een buurjongetje hem aan met de woorden: „Ik heb ge hoord dat u zo'n beroemd pianist bent". Horowitz besefte dat een nieuwe generatie hem nog niet ken de en keerde terug naar de grote concertpodia. En hoe. Op 9 mei 1965 maakte hij zijn come-back in Carne gie Hall met het Derde Pianocon cert van Rachmaninow. Wederom het New York Philharmonic Or chestra, nu onder leiding van Euge ne Ormandy. Voordat de kaartver koop begon bracht een schare van ongeveer 1500 fans de nacht door voor de kassa. Na het concert kwa men de voorste rijen uit pure ver rukking het podium op. Vier jaar later was het wederom mis. Horowitz kreeg elektroshock- behandelingen en liet zich tot 1974 niet zien. Toen hij daarna weer tour nees door de V.erenigde Staten maakte, bleek zijn spel eigenge- reider dan ooit, wat intimi toeschre ven aan een stabielere conditie van lichaam en geest. In 1982 concer teerde hij voor het eerst sinds jaren weer in Europa, in de Londense Royal Festival HalL- Er was nog even sprake van een aansluitend concert in Amsterdam, maar zijn alert reagerende Nederlandse be wonderaars konden al gauw hun in allerijl gekochte kaartjes weer in klinkende munt inwisselen, want het door Horowitz gewenste gage bleek niet op te brengen. Toch bleek hij in de daarop vol gende periode actiever dan ooit. Hij gaf vorig jaar concerten in Parijs, Milaan, Londen, Berlijn, Hamburg en zoals gezegd na een afwezig heid van zestig jaar in de Sow- jetunie. Er verschenen maar liefst drie nieuwe langspeelplaten van hem (het concert in Moskou en twee in zijn Newyorkse woning opgeno men albums), die een verrassend licht wierpen op zijn ontwikkeling van de laatste jaren. Superster Zijn eisen rond zijn concerten heb ben hem niet geliefd gemaakt bij de organisatoren van zijn optreden. Hij hield er irritante superster-trekjes op na. Sommige puristen van naam, die krampachtig vasthouden aan het spelen-wat-er-staat, hebben niet geschroomd hem een 'opgefokte circusartiest' te noemen vanwege zijn zo nu en dan topzware expres sie en uit hun verband gerukte fra seringen. Harold C. Schonberg, de vermaarde muziekrecensent van de New York Times, zag het anders: „Supersterren zijn supersterren omdat ze het publiek iets geven dat anderen ze niet kunnen geven". En aan die waarheid valt, zeker wat Ho rowitz betreft, niet te tornen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 10