'In Buffalo Tom spelen is niet gezond' Sterrentoneel in Cocktailuur In de ban van de trein Amerikaanse trashrockgroep zaterdag in LVC Virtuositeit en spruitjeslucht POP Warm gevoel Overdaad Uitgesproken Vechtjas Trio grijpt je bij de keel Nieuwe galerie PAGINA 38 KUNST ZATERDAG 4 NOVEMBER 1989 DEN HAAG - Drie Amerikaanse doctorandussen die in hun vrije uurtjes onder de naam Buffalo Tom oorverdovend harde muziek maken en daarmee in Nederland een platen contract wisten te versieren. Vanavond speelt het drietal, dat momenteel de ogen uitkijkt naar de Europse cultuur, in het LVC in Leiden. Beleefd stellen ze zich voor, zanger/gitarist Bill Janovitz (25), bassist Chris Colbourn (24) en drummer Tom Maginnis (25). Hun enigszins verlegen oogopslag verwacht je niet bij de luidruchtige trashrock die het drietal even later tijdens de soundcheck voor het optreden in het Haagse Paard pro duceert. Terwijl ze elkaar netjes laten uitspreken vertellen ze dat Buffalo Tom drie jaar geleden werd opgericht in Am herst, een klein universiteitsstadje in de Amerikaanse staat Massachusets. Bill, Chris en Tom leren elkaar kennen in de collegabanken. Overdag volgen ze colleges en 's avonds spelen ze op feestjes van vrienden en af en toe in een plaat selijk café. Een aantal optredens in de met een rijke muziekscene gezegende nabij gelegen stad Boston levert de groep de eerste echte naamsbekendheid op. Nadat een radiospecial enthou siaste reacties oplevert besluiten ze met hun demo-opnamen de boer op te gaan. "Van alle platen die we leuk vonden schreven we op wie het uit gebracht had en vervolgens stuur den we die platenmaatschappijen een cassettebandje", vertelt zanger- /gitarist Bill Janovitz. Eén van die bandjes komt terecht bij de Nederlandse platenmaat schappij Megadisc, waarvan ze het adres haalden van een plaat van The Gun Club. Megadisc reageerte di rect enthousiast op de proefopna- me, evenals het roemruchte Ameri kaanse label SST. Toch kiest Buffa lo Tom voor de Nederlandse maat schappij. 'Megadisc reageerde eer der en bood ons meer geld dan SST. door Jan van der Plas Uiteindelijk heeft Megadisc de rechten voor Amerika verkocht aan SST, zodat we in de VS toch door SST worden uitgebracht". Op aanraden van Megadisc spen deert Buffalo Tom eerst nog een jaar aan het verder ontwikkelen van Luidruchtig De Amerikaanse groep Buffalo Tom. 'De wil om te treffen' door het RO-Theater met tekstbijdragen van Nirav Christophe. Regie: Peter Sonneveld. Decor: Norbert ten Hall. Kostuums: Roelie Westendorp. Ge zien in het LAK Theater op 3 november. Herhaling: 4 november. LEIDEN Grappig om in dezelf de week waarin 'Los zand', het nieuwste stuk van Annie M. G. Schmidt in première ging, gecon fronteerd te worden met een ge geven dat in grote lijnen van de zelfde schrijfster afkomstig zou kunnen zijn. 'De wil om te treffen' mist dan wel de flitsende verbale humor en de perfectie van het juiste woord op het juiste mo ment, maaf loopt over van de spruitjeslucht, de bekrompen heid en de hypocrisie. Dat zoiets typerend is voor het Hollandse huisgezin, is natuurlijk weer een cliché, zoals het bewust ten tonele voeren van een domineesgezin meewerkt om dat effect te ver sterken. Aan de andere kant is een decor van vrijwel uitsluitend ouderwetse schuifdeuren in dit kader een verrukkelijke vondst. Onder regie van Peter Sonne veld hebben drie acteurs van het Rö-Theater dit gegeven echter met virtuositeit weten te bespe len, en zij hebben er zowaar ook enige diepte aan weten te geven, iets wat in 'Los zand' ontbrak. Het uitgangspunt is simpel. Een bur gerlijk domineesechtpaar, reeds lang op elkaar uitgekeken, neemt schoonmoeder in het gezin op en raakt daardoor in een crisis ver zeild. Ma en zoon spelen spelle tjes waar de echtgenote buiten staat, ma en schoondochter strij den om de macht, en de weder zijdse relatie tussen de echtelie den komt nog meer onder druk te staan. Ondanks alle wrange as pecten is het resultaat een flitsen de (tragi-)komedie, waarin de stil tes even veelzeggend werken als de met verbeten mond geponeer de beleefdheden. Ronduit koste lijk is de pinnige en nietsontziend egoïstische bejaarde van An toinette Jelgersma, maar Paul Kaoij als de onzekere, in het leven mislukte dominee en Sylvia Poorta als diens gedesillusioneer de echtgenote spelen het spel knap mee. Dat het stuk eindigt met moord en doodslag, is bijna onvermijdelijk, maar over de keu ze van de moordenaar kan men twisten. PAUL KORENHOF de muziek. Ook raadt de maat schappij de groep aan een producer in te huren voor de opnamen van de plaat. "Daarvoor hebben we Jay Mascis gevraagd van Dinosaur Jr. Hij is een vriend van ons en zijn band is met vergelijkbare muziek bezig. Zijn verdienste is geweest dat hij onze angst voor de studio heeft weggenomen. Wij keken nogal op tegen het opnemen in de studio en hij heeft ons geleerd dat je er het beste gewoon kunt doen wat je op het podium ook altijd doet", aldus Janovitz. De debuutplaat van Buffalo Tom verscheen in april van dit jaar. De reacties van publiek en pers op de plaat waren zo enthousiast dat de groep gevraagd werd een tournee door Europa te komen maken. "Dit is onze eerste tournee en de eerste keer dat we zover van huis zijn. Tot nu toe hebben we alleen maar in de buurt van Boston gespeeld, waarna we 's nachts altijd weer naar huis re den". Het tripje naar Europa is voor de inmiddels afgestudeerde leden van Buffalo Tom ook een goede gele genheid om wat van de Europese cultuur op te snuiven. "We hadden alledrie vakken als literatuur en kunstgeschiedenis in ons pakket en we kijken momenteel dan ook onze ogen uit", vertelt drummer Tom Maginnis zonder een spoor van iro nie in zijn stem. Wanneer Buffalo Tom over een week terugreist naar de Verenigde Staten wacht de leden weer een ge wone baan. "We hebben enkele we ken vrij genomen om deze tournee te kunnen maken. Het spelen in Buffalo Tom levert niet zoveel op dat we ervan kunnen leven en in de VS zijn de sociale voorzieningen niet zo datje van een uitkering kunt leven terwijl je in een band speelt. Een uitkering bij ons is te weinig om zelfs maar de huur te kunnen De liedjes van Buffalo Tom zijn zo wel live als op de plaat gedrenkt in een bed van luidruchtige fuzzgita- ren. Dat ze voor de luisteraar toch te volgen zijn is te danken aan de klas sieke songstructuur, waarbij het couplet via een kort bruggetje uit mondt in een pakkend refrein. "Ik schrijf m'n liedjes gewoon thuis op de bank met een acoustische gitaar. Het feit dat we er zoveel fuzzgitaar in stoppen komt eigenlijk doordat Chris, Tom en ik eigenlijk van huis uit gitarist zijn", verklaart Janovitz. "Tom en Chris hebben eigenlijk pas bas en drums leren spelen terwijl ze al in Buffalo Tom zaten". De teksten van Janovitz zijn, voorzover ze tussen de vervormde gitaren door te verstaan zijn, moei lijk te volgen. "Ik hou er niet van om over concrete onderwerpen te schrijven, dergelijke teksten vind ik stomvervelend. Mep stal schrijf ik gewoon wat geks, waaruit je dan hoogstens kunt opmaken dat ik me op dat moment gelukkig of onge lukkig voelde". Hoewel je dat bij het nogal timide ogende drietal niet zou verwachten, gaan de optredens van Buffalo Tom gepaard met een enorm volume. "Onze gitaarversterkers moeten heel hard staan voordat ze het ver vormde geluid produceren dat wij willen. Dat betekent niet dat het in de zaal ook hard is, maar vaak is het wel zo dat de geluidsman achterin de zaal de volumeknop ook flink openschroeft". De hoge volumes hebben hun ef fect op de drie doctorandussen ove rigens niet gemist. "Ik moet beken nen dat ik tegenwoordig wel merk dat ik niet alles meer goed kan ho ren. Het is niet ernstig, maar ik heb wel last van gehoorbeschadiging. In Buffalo Tom spelen is niet gezond, maar ik maak'me er niet druk om", bekent bassist Chris Colbourn. Italianen in Boymans-van Beuningen ROTTERDAM (ANP) Onder de titel 'VanTitiaan totTiepolo' is in muse um Boymans-van Beuningen in Rotterdam vanaf vandaag een tentoon stelling te zien van Italiaanse schilderkunst uit de 16e tot de 18e eeuw. De tentoonstelling is een vervolg op de exposities die eerder dit jaar in Gro ningen en Maastricht te zien waren en die de vroeg-Italiaanse schilder kunst tot thema hadden. Directe aanleiding voor de tentoonstelling in Boymans, waar ongeveer tachtig schilderijen uit Nederlands openbaar bezit te zien zijn, is de publi- katie van een tweetalige inventaris van de Italiaanse schilderkunst tussen 1500 en 1800. Dit uitvoerige werk verschijnt begin volgend jaar in Florence en is het resultaat van een project van de kunsthistorische instituten van de universiteiten van Leiden en Nijmegen. Het is volgens het museum voor het eerst sinds 1934 dat de meesterwer ken uit de belangrijkste Italiaanse scholen in Nederlands openbaar bezit in een grotere presentatie te zien zijn. Aangezien de Nederlandse verzame laars van Italiaanse schilderkunst een duidelijke voorkeur voor de Veneti- aanse school hadden, is vooral deze school goed vertegenwoordigd. In Boymans zijn vier van de elf zalen van de tentoonstelling ingeruimd met schilderijen van Venetiaanse schilders, als Titiaan, Veronese en Tintoretto uit de zestiende eeuw en van Canaletto, Guardi en Tiepolo uit de achttien de e De tentoonstelling is tot en met 7 januari te z Bijdragen: Wim Schrama, Paul van der Kooij, Jan Rijsdam en Wim Koevoet. 'Urk' - The Nits (CBS) The Nits komen ondanks de wat houterige performance op het podi um altijd beter uit de verf dan op de plaat. Op de plaat klinken voorman Henk Hofstede en zijn gevolg altijd net even te bedachtzaam. Warmte en spontaniteit worden ondanks de sterke composities node gemist. Het cement waarmee de partijen van de vier bandleden aan elkaar moeten worden vastgemaakt, laat al snel los. Van de spanning die inhe rent zou moeten zijn aan samenspel is op de plaat vrijwel niets terug te vinden, net zo min als van de be trokkenheid met de items die de groep in haar songs aansijdt. En dan te bedenken dat op het podium het spelplezier van de gezichten van de vier Nits is af te scheppen. Pas op het beste Nits-studioal- bum tot nu toe, het vorig jaar ver schenen 'In the Dutch Mountains', kwam de produktie voor een vol doende in aanmerking. The Nits, die al sinds 1978 platen maken, erkennen deze problemen zelf ook. 'In the Dutch mountains studio-plaat speelden ze daarom 'li ve' in de studio in. Aan de opnamen werd nadien nauwelijks meer meer gesleuteld. Op 'Urk', een dubbelalbum van 29 songs (speelduur: dik twee uur), live opgenomen met publiek, wordt de steriliteit definitief de nek omge draaid. Alle grote Nits-songs krij gen de beste uitvoering die ze ooit hebben gehad. Ondergetekende be luistert het album telkens weer met een warm gevoel in de buik. Het zelfde gevoel dat opduikt als Van Basten Oranje weer een ronde ver der helpt. Van Urk, opgenomen in zalen te Amsterdam en Moskou, word je chauvinistisch - The Nits verloochenen hun Nederlandse af komst allerminst - en vergeet je voor dik twee uur dat de Nederpop in de terminale fase is aanbeland. WK The Sensual World - Kate Bush (EMI) Het niéuwe album van Kate Bush heeft ruim vier jaar op zich laten wachten. De verwachtingen waren daarom hoog gespannen. Door gaans leidt dit tot teleurstelling om dat een album met zo'n lange wor dingsgeschiedenis vaak van alle kanten overgeproduceerd blijkt. Maar, Kate Bush is geen type voor teleurstellingen. Haar nieuwe al bum 'The Sensual World' bevat weer elf (op LP tien) fraaie num mers waarin Kate al haar talent en energie heeft gestopt. Toch, het moet gezegd, blijf ik ook na deze nieuwe release haar al lereerste album 'The Kick Inside' het mooist vinden. Gewoon omdat ik Kate Bush achter de piano, zon der verdere poespas, op haar best vind. Het geëxperimenteer met per cussie en geluidseffecten, die haar latere albums kenmerken zijn voor mij onnodige ingewikkelddoenerij. Nummers als 'Cloudbusting' van het laatste album (Hounds of Love) en het ontroerende duet met Peter Gabriel (Don't Give Up) deden ver moeden dat de fascinatie van Kate Bush voor het gebruik van geluids effecten enigzins is getemperd. He laas. Kate blijkt niet te remmen. Op 'The Sensual World' wordt weer flink uitgepakt. Een heel scala aan bijzondere geluiden en instrumen ten passeert de revue: van doedel zak en klokgelui tot de Keltische harp. Perfectie kan Kate Bush niet wor den ontzegd. De titelsong is prach tig. Andere nummers zijn minstens zo mooi. Maar zelfs de meest gevoe lige teksten en melodieën van Kate Bush gaan weer ten onder in een waterval van geluiden en effecten. En: overdaad schaadt nog steeds. Na haar laatste album 'Hounds of Love' schreef een muziekrecencent van Oor dat hjj Kate Bush graag eens al haar speelgoed zou afpakt ken om haar alleen met haar piano te kunnen beluisteren. Het is hem kennelijk niet gelukt. Jammer... J.R. 'Oh Mercy' - Bob Dylan (CBS) De enige rode draad die in Bob Met medewerking van o.a. The Neville Brothers heeft producer Da niel Lanois dit avondgebed van een groot tekstdichter in een prachtige toon verpakt. Ironie met een grote zeggingskracht. Deze plaat zal nooit gaan vervelen. W.S. Dylans totale platenoeuvre (zo'n dertig albums gedurende drie de cennia) valt te ontdekken, is dat hij nimmer een kniebuiging naar wie of wat ook heeft gedaan. Al zijn songs - van The times they are-a- changing tot en met zijn recente verrichtingen in het kader van het vroegtijdig opgeheven Travelling Wilbury's-project - komen recht uit het hart en markeren één voor één zijn ontwikkeling door de jaren heen als componist, tekstdichter en zo men wil filosoof. Zo'n lange loopbaan kent natuur lijk dieptepunten, en die waren tus sen monumentale albums als Blon de on blonde (1966), Blood on the tracks (1975) en Infidels (1983) dan ook volop te vinden. Vooral de laatste jaren leek het vuur in Dylan geblust, maar zie waartoe een uitge- filosofeerde geest kan leiden. Wie er oren voor heeft zal in Oh Mercy be slist een nieuwe (en misschien wel laatste) mijlpaal herkennen, al was het alleen maar omdat het om floerste geluid op dit album de idea le toonzetting vormt voor een man die bijna uitgesproken is. Dylan (48) toont zich op Oh Mercy een teleurgesteld man, voor wie de wereld niet geworden is wat hij er ooit van verwachtte. De tien songs gaan over liefdeloosheid, geestelij ke armoede, criminaliteit, een ont hecht geloof in het nut van relaties, en wal al niet meer. Er is hier en daar nog een religieuze verwijzing, maar ook die klinkt niet overtui gend meer. 'Crossroads' - Tracy Chapman (Elektra) Het benefietconcert voor Nelson Mandela maakte van Tracy Chap man in één klap een wereldster. Van haar debuutalbum verkocht ze 9 miljoen exemplaren en op het nieu we, tweede album blijft de kleine negerin zich verzetten tegen het ve le leed in deze blanke mannenwe reld. Een wereld waar non-persen van andermans afval leven en de go den van de zwarten tegenover de blanke Maagd Maria staan. Tevens laat ze zien dat sterren moeten vechten voor het behoud van hun hart, hun ziel en hun eigen weg. Zo zingt ze in het wonderscho ne 'Crossroads': "All you folks think I got my price at which I sell all that is mine. You think money rules when all else fails". Volgens Tracy is de duivel geen mysterieus persoon maar een man van vlees en bloed die precies vertelt wat je wilt en no dig hebt. In het strijdbare 'Born to fight' laat de nieuwe ster weten dat ze haar trots niet laat afpakken, niet te koop is en als vechtjas is geboren. Het optimistische 'Freedom now' gaat over Nelson Mandela zónder zijn naam te noemen. Niet voor niets is het nummer, samen met 'Material world, in de ban gedaan door de regering van Zuid-Afrika. Chapman put uit menige muziek stijl en haalt daaruit, net als uit haar zelf en de rest van de wereld, de pu re essentie. Tekst en muziek stuwen elkaar van hoogtepunt naar hoogte punt in de prachtige, veelal rustige nummers. De instrumentatie is so ber, geeft Tracy's prachtige stemge luid alle ruimte maar is hier en daar wat steriel en eenvormig. Op haar derde album mag Chapman de soul uit haar stem wat meer op de mu ziek overbrengen en minder leunen op gelikte sessiemuzikanten uit het blanke Californië. PvdK Expositie in Ars Aemula Naturae Expositie: 'Openbaar Vervoer', schilderijen van leden in Ars Aemula Naturae, Pieters kerkgracht 9, Leiden. Tot 26 november ge opend van maandag t/m donderdag van 19.30 tot 21.30 uur en op zaterdag en zon dag v i 13.00 tot 16.00 u LEIDEN - Treinen zijn fascine rend. Zij kunnen bogen op een luisterrijke geschiedenis, druk ken een stempel op het land schap, vervoeren een bont gezel schap aan reizigers en - zo blijkt - ze vormen een bron van inspiratie voor de kunstenaar. In de expositieruimte van het Leids schilder- en tekengenoot schap Ars Aemula Naturae is een kleine tentoonstelling van schil derijen van leden ingericht, met als thema het openbaar vervoer. Frappant is dat de inzenders bijna unaniem kozen voor de spoorwe gen. Maar de sfeer die zij schetsen varieert sterk. Hannie Bal verkiest het station tijdens de daluren. Haar schilde rijen worden beheerst door een kalme zondagochtendstemming. Slechts een enkele reiziger met een minimum aan bagage staat te wachten op het perron. Het is de zelfde sfeer - die spreekt uit de Marklin-modellen, die elders in de expositieworden getoond. De ze stemming is vooral te danken aan de nauwkeurige pointillisti sche schildertechniek. Voor de Nederlandse treinreizi ger is vooral het werk van Ronald Lindgreen herkenbaar. De kun stenaar schilderde Nederlandse onderhoudswerkplaatsen op een snelle en schetsmatige manier. Hier overheerst de bedrijvigheid, de dynamiek. Nel Pot zocht bij de spoorwe gen naar een esthetisch ideaal. Drie glimmende gele treinen lich ten op tegen de grijze achter grond. De compositie is strikt symmetrisch en de toeschouwer blikt omhoog naar de imposante verschijning van de middelste trein.-'Na de wasbeurt' noemde Nel Pot de pastel. Het zijn echter vooral de trei nen van gastexposant Joop Pol der die mij boeien. Hier overheer sen sombere kleuren en de com posities zijn verrassend. Dit zijn de monumentale internationale treinen, die serieus genomen moeten worden. Treinen waar voor het wegverkeer met gepast respect achter gesloten spoorbo men halt houdt. LISETTE OOMEN Concert door 'Een Nieuw Trio', bestaande uit Eleonore Pameyer-fluiten, Guus Jans- sen-piano en klavecimbel en Wim Janssen- slagwerk. Gehoord op 3 november in de Waag. LEIDEN Een teleurstelling was het zeker, de ziekte van slag werker Paul Koek. Om het con cert toch te voorzien van percus sie had Guus .Janssen zijn broer Wim meegebracht. Het trio was immers opgericht om een werk voor deze niet alledaagse bezet ting te kunnen uitvoeren: "Why Patterns?' van Morton Feldman. Omdat de spelers in deze kompo sitie zeer intensief met elkaar ver weven zijn, was het niet mogelijk om Paul Koek op korte termijn te vervangen. Veel geplande stuk ken vervielen en het programma ging een heel andere kant op. Op de improvisaties en een stuk van Jeff Hamburg na was de hand van Guus Janssen overal bespeur baar. Zoals zo vaak bij hedendaagse muziek had ik de gewaarwording dat ik betrokken was bij het ont staan van de muziek zelf. Aan de basis van alle muziek ligt tenslot te het verschijnsel 'klank'. En klank is overal om ons heen. Van muziek spreken wij pas, als wij ordening in de klank horen: een duidelijke driekwartsmaat, een zoetgevooisde melodie. Toch Ifunnèn allerlei elementen in de muziek ook op andere manieren met elkaar worden gecombi neerd. Hedendaagse componisten scherpen ons oor van dat soort klanken. Of zoals John Cage "Alle klanken binnen de concert zaal maar ook daarbuiten zijn mu ziek". Zo kon het gebeuren dat in het versgeschreven Pogo III van Guus Janssen (1989) ongewild óók het geluid van langsscheu- rende brommers deel ging uitma ken van de muziek. Een fenome nale pianist die zowel voor zijn composities als voor zijn improvi saties prijzen heeft gekregen. Van zijn spel gaat een dwingende ver beeldingskracht uit. Het grijpt je bij de keel. Je kunt er niet onge voelig voor blijven. Mij windt het geweldig op. Een ander zal er ze nuwachtig van worden. Bij tijden kreeg broer Wim aan het slag werk ook vleugels, maar de aan dacht ging toch vooral naar de blonde Pameyer. De vleugeltjes die ze in Theo Loevendies opera 'Naima' droeg, waren haar inder tijd terecht aangehangen. Ze heeft nog steeds iets engelachtigs wat ook in haar spel tot uitdruk king komt of ze nu piccolo speelt of basfluit. Ze is een begenadigd muzikante. Het is goed mogelijk dat méér toehoorders dit niveau van musiceren gewaardeerd zou den hebben dan de handvol die op deze avond de Waag hebben bezocht. MONICA SCHIKS LEIDEN De nieuwe galerie Liga Nieuw Beelden aan de President Steijnstraat wordt volgende week zaterdag door wethouder Kuijers geopend. De galerie die zich voor namelijk richt op de moderne kunst verschenen tussen 1945 en 1969, heeft haar naam ontleend aan de destijds opgerichte kunstenaars groep de Liga Nieuw Beelden. De eerste tenoonstelling die na de opening te bewonderen valt, toont schilderijen, tekeningen en grafie ken van o.a. Willy Boers, Dolf Breet- velt, Frieda Hunziker, Riemko Hol- trop, Wim Kersten, Harry van Krui- ningen, Juul Neumann, Georg Ruy- ter. Jan Sierhuis, Boukje Kruit en Hans Wiesman; foto's van Frits Swart en plastieken van Dolf Breet- velt en Emiel Voeten. Geen extra musici AMSTERDAM (ANP) - Het Ko ninklijk Concertgebouworkest ziet geen mogelijkheid om op korte ter mijn de drie formatieplaatsen op te vullen. Het benefietgalaconcert heeft vorige week ruim een ton op gebracht. Dit is volgens adjunct-di recteur Sj. van den Berg te weinig om drie musici aan te kunnen trek ken. Het orkest had gehoopt op een opbrengst van 200.00 gulden om daarmee drie formatieplaatsen te kunnen bekostigen. Van den Berg: "Al valt de opbrengst enigszins te gen, over het galaconcert zijn zowel de bezoekers als musici uitermate tevreden". 'Cocktailuur' (The Cocktail Hour') van R.A. Gurney. Regie: Jo Due. Decor/licht: Harry Wich. Gezien op 3 november in de Leidse schouwburg. Aldaar nog vanavond te zien. LEIDEN "Ach, je vader denkt al zo lang dat ie dood gaat - hij zegt niet eens meer 'Slaap wel' maar 'Vaarwel'". Mary Dressel- huys zegt het terloops, maar met zo'n enorm gevoel voor timing dat deze opmerking optimaal kan scoren. Een actrice met zestig jaar toneelervaring: het wordt steeds unieker om haar nog volop actief en op topniveau aan het werk te kunnen zien. De vaderrol wordt vertolkt door Ton Lensink die nog altijd op meesterlijke wijze een sympa thieke brombeer kan spelen. Naast Marlous Fluitsma als de dochter van het echtpaar treedt Ramses Shaffy als de zoon op die voor de nodige onrust gaat zor gen. Met minstens drie klinkende namen is het vooral deze .uitzon derlijke 'cast' die een groot pu bliek trekt. Het gaat om sterren toneel, waarbij het te spelen stuk er eigenlijk niet eens zo veel toe doet. Op de eerste plaats toont het stuk ons de cocktailuur-conver satie van vier keurige mensen uit de betere kringen. Ze zitten in de salon, waarvoor een pracht van een stijlvol decor is ontworpen. Pa bromt, zoon provoceert in lich te mate en ma sust. Tenslotte krijgt moeder de belangrijkste rol toebedeeld. De zoon namelijk is toneelschrijver, en4ieeft een stuk over zijn ouderlijk huis geschre ven. Nu hij zijn ouders om toe stemming voor opvoering ervan komt vragen, stuit hij op verzet, en wordt hij zich duidelijk be wust van een onverwerkt jeugd- raadsel. Het is zijn moeder die tussen de regels door het laatste stukje van de puzzel aandraagt. Het toneelstuk van de zoon heet eveneens 'Cocktailuur', waardoor de gebeurtenissen op toneel een leuk spiegeleffect krij gen. De verklaring voor hun ge dragswijze is helaas wel erg sche matisch en vast en zeker afkom stig uit het leerboek over elemen taire psychologie voor beginners. Dat geeft niet. Deze topacteurs maken dit bezwaar ongedaan en laten je getuige zijn van een fami liebijeenkomst waar veel gespro ken wordt en nog meer ongezegd blijft. Alleen al dat vakmanschap is een genot om naar te kijken. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 38