The Beatles op herhaling Paul McCartney laat de jaren zestig in groots popevenement herleven ZATERDAG 4 NOVEMBER 1989 EXT R A ^BIJ^G^JA^JE^EIDSCH^A^HEN^DAGB^D PAGINA 23 imst van Paul McCartney Ahoy' belooft het pop- jment van het jaar te wor- De voormalige Beatle geboekt voor vier concer- het Rotterdamse sport- (op 7,8,10 en 11 no- er), maar de belangstel- plotseling zó groot dat hij intal gemakkelijk had 5n verdubbeien. In de !5 jaar dat 'Macca' kleur- lopgeschiedenis schreef, jrteerde hij negen keer :ijn Nederlandse fans. maal met The Beatles in er in juni 1964, vier keer ijn latere groep Wings in stus 1972 en driemaal met fde formatie in maart Vooruitlopend op zijn te er een schets van de'The VlcCartney World Tour' e hand van een verken- tocht naar de Alsterdorfer halle in Hamburg. door Louis Du Moulin Een kwart eeuw Paul McCartney, om lijst door de wondere wereld in het zelfde tijdsbestek. Dit soms in drieën opgesplitste filmjournaal van Ri chard Lester, regisseur van onder (veel) meer de Beatles-films 'AHard's Day's Night' ên 'Help', gaat aan Het Grote Moment vooraf. Het elf minuten durende overzicht, niet altijd even chronologisch van op zet, komt over als een flitsende her senspoeling. De beelden (aangrij pend, vertederend, amusant) plus de muziek (Beatles, McCartney, eerst met Wings, vervolgens solo) roepen een stortvloed van herinneringen op, te veel om snel te kunnen verwerken. Hoeft ook niet, want het optreden zelf blijkt even later vooral uit te draaien op een meer dan prettige herkansing. Paul McCartney biedt naast een avondje hoogst aanstekelijke muziek voor vrijwel iedere dertig-plusser ook een onverwachte confrontatie met het persoonlijke verleden. Het unieke Beatles-repertoire, waarvoor hij mede verantwoordelijk is geweest, is tege lijkertijd een soort historische ladder die onderaan veel degelijker is dan ooit werd vermoed, maar die rond 'Ebony and Ivory' (1982) toch wel op houdt. Anders gezegd, Macca laat de jaren zestig helder in de geest ontwa ken, maar doet naar het heden toe al lengs minder een beroep op het on derbewustzijn. Verfrissend Eenmaal zelf overtuigd van zijn ta nende inspiratie, nodigde hij eind 1987 Elvis Costello uit voor samen werking op gelijkwaardige basis. Het verfrissende resultaat daarvan, het re cente (zeventiende) solo-album 'Flo wers In The Dirt', heeft de 47-jarige veteraan weer geheel 'geactualiseerd'. Het geloof in-zijn nieuwe werk komt op deze wereldtoernee zijn eerste sinds dertien jaar tot uitdrukking in de selectie van maar liefst zes num mers: uiteraard de nieuwe single 'Fi gure Of Eight', de vorige hitparade- troeven 'My Brave Face' en 'This One', alsmede de lievelingsliedjes 'We Got Married', 'Rough Ride' en 'Put It There*. Niettemin behoudt de hernieuwde kennismaking met de podiumrocker McCartney toch een sterk nostalgisch karakter door de keuze van niet min der dan zeventien klassiekers van The Beatles en zes liedjes uit zijn aanslui tende Wings-periode. Waarom die overdosis aan hits van The Fab Four? Voornamelijk omdat James Paul McCartney zelf zin had en heeft om die te spelen. Eerder heeft hem de lust daartoe maar al te vaak ontbroken, bekende hij op een pers bijeenkomst in Hamburg. "Het uit eenvallen van The Beatles was in ze kere zin een ontnuchterende echt scheiding. Daarna het repertoire van je ex-vrouw spelen, dat doe je niet zo snel. Daar moet eerst enige tijd over heen gaan", aldus de levende legende, vooral doelend op de niet specifieke McCartney-songs uit de rijke catalo gus van de beste popgroep aller tij den. Vuurdoop Dank zij die herwaardering hebben nu inmiddels een heleboel Beatles nummers alsnog hun publieke vuur doop gekregen. 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' bijvoorbeeld was nog nooit als concert-onderdeel uitge voerd, ook vanwege de moeilijkheid om het gave studiogeluid te kunnen reproduceren. De technologische vooruitgang stellen McCartney en zijn vijf begeleiders (inclusief weder helft Linda op toetsen) intussen in staat om dit hoogstandje toch soepei tjes en natuurgetrouw te vertolken. Hetzelfde geldt voor ander 'gouden sleutelwerk' van The Beatles en hun producer George Martin, zoals 'Elea nor Rigby', 'Hey Jude' of de medley van het album 'Abbey Road', waar mee McCartney afsluit. Hem als enige ex-Beatle die com plexere klassiekers van de belangrijk ste popgroep uit de geschiedenis ho ren vertolken blijft een ietwat vreem de gewaarwording. Paul McCartney lijkt dan plotseling John, George en Ringo behoorlijk te missen. In elk ge val meer dan bij het simpeler, ruigere werk uit de jongere jaren van The Fab Four, dat - waar mogelijk - ook in een vierpersoons bezetting ten gehore wordt gebracht. Paul McCartney is het meest in zijn element wanneer de klok op pure rock wordt gezet. In het bijzonder bij de aanloop naar de finale via 'Back In The USSR', 'I Saw Her Standing The re' en de beide hommages 'Twenty Flight Rock' en 'Ain't That A Shame', aan respectievelijk Eddie Cochran en Fats Domino. Duidelijk is dat hij hier voor op pad is gegaan, en niet voor de zoveelste herhaling van verplichte nummers als 'Let It Be' en 'Yester day'. Overeenkomsten De bovenmodale braafheid, die hem al sinds zijn huwelijk met Linda East man (en dus al twintig jaar) vergezelt, kan hij evenwel toch niet geheel van zich af schudden. Reden voor reisge noot en filmregisseur Theo van Gogh om hem te bestempelen tot een ver dwaalde EO-heilige. Zwaar overdre ven natuurlijk, want zo'n heilig boon tje is McCartney nou ook weer niet. Denk maar aan zijn arrestatie in Ja pan in 1980 wegens hasj smokkel of aan zijn verre van vleiende uitspraken over John Lennon, nadat diens dood tot een soort zaligverklaring had ge leid. Beide kopstukken van The Beatles worden nog altijd'tegenover elkaar geplaatst. Lennon de rebel versus Mc Cartney de burgerman. Zo was de rol verdeling misschien toen het roem ruchte kwartet rond 1970 liet weten genoeg te hebben van elkaar en de druk van buitenaf. Maar zo groot wa ren de onderlinge verschillen natuur lijk nooit. Anders had John Lennon niet vijfjaar lang (vanaf 1975) voor huisman kunnen spelen en had Paul McCartney nu niet meer een monster onderneming als deze concertreis op touw gezet. De Macca van 1989 lijkt vooral de overeenkomsten met zijn in 1980 ver moorde vriend te willen benadruk ken, middels het ophalen van hun ge zamenlijke Beatles-successen en het tonen van zijn toegenomen betrok kenheid bij het woelige wereldgebeu ren. Zodoende verovert hij dan toch die oudere jongeren, die hem eerder voor veel te glad hebben versleten. Privé-jet Op tournee zijn is voor de McCartneys maar een beperkt begrip. Want gedu rende hun hele rondreis door Europa slapen ze nagenoeg iedere nacht thuis. Ook na de optredens in Ahoy' zullen Paul en Linda per privé-jet te rugvliegen naar hun buitenverblijf in Sussex om zodoende 's nachts bij hun kinderen te kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat de optredens in Rotter dam toch wel worden benut om iets meer van Nederland te zien. Uitgaan de van Paul McCartney's grote be langstelling voor moderne schilder kunst moet gedacht worden aan het bezoek van diverse musea. Zijn band is wel voortdurend 'on the road'. Niet zelden ook 's nachts, wan neer per bus naar de volgende halte plaats wordt gereden. De muzikanten hadden liever een comfortabeler op lossing gezien, maar daar wilde Mac ca niet van weten. Een beetje afzien komt immers de hechtheid van deze nieuwe groep ten goede, luidt zijn fi losofie. McCartney's relatie met zijn huidige begeleiders is ondanks alle op het podium uitgestraalde kameraad schap dus aanmerkelijk afstande lijker en zakelijker dan zijn omgang vroeger met de leden van Wings, met wie hij ooit in een dubbeldekker door Europa trok. Om nog maar te zwijgen van de musketiersjaren met The Beat les. Betrouwbaar Los daarvan is McCartney zeer te spreken over zijn huidige begelei dingsgroep. "Deze band is aanmerke lijk beter dan Wings. Zeer betrouw baar en enorm toegewijd. De leden zijn ook stuk voor stuk geselecteerd op hun positieve instelling en daar naast natuurlijk op hun muzikale kwaliteiten". Of dat laatste ook geldt voor zijn echt genote Linda, 48 jaar jong, moet wor den betwijfeld. Haar inbreng als toet- seniste is (nog steeds) van weinig be lang. Gelukkig is de voormalige foto grafe zich daarvan altijd bewust ge weest, met als gevolg dat haar aanwe zigheid eigenlijk nauwelijks opvalt. Veel prominenter is de rol van de tweede keyboardspeler Paul Wic- kens, bijgenaamd Wix. Deze 33-jarige sessiemuzikant is verantwoordelijk voor de nodige symfonische effecten (blazers, strijkers) die het latere Beat les-repertoire vereist. Wix verleende eerder zijn medewerking aan platen- produkties van o.a. Tracy Ullman, Nik Kershaw, Barry Manilow, The Pretenders, Paul Young en Texas. Gitarist Robbie Mcintosh (31) dankt in ons land zijn grootste bekendheid aan zijn bestaan als 'Pretender' naast Chrissie Hynde. Zijn staat van dienst vermeldt verder sessiewerk met Talk Talk, Marilyn, Kevin McDermott, Manfred Mann en Tears For Fears. In dienst van zanger-bassist 'Macca' blijft Mcintosh maar al te vaak in de schaduw van gitarist Hamish Stuart, die ook meer betrokken is geweest bij de totstandkoming van het album 'Flowers In The Dirt'. Stuart, 40 jaar inmiddels, maakte jarenlang deel uit van de Average White Band. Als lied jesschrijver viel hij in de smaak van Diana Ross, The Temptations, Atlan tic Starr en Jeffrey Osborne. Resteert drummer Chris Whitten, die telkens zo'n 140 minuten lang perfect beulswerk aflevert. Tot de vorige groepsacitiviteiten van deze 29-jarige 'octopus' behoren The Waterboys, Ju lian Cope en zijn eigen band Rank File. Iedere concertbezoeker ontvangt bij de ingang als gratis souvenir het tijd schrift 'The Paul McCartney World Tour'. In deze fraai verzorgde uitgave is als het ware het aangename met het nuttige verenigd. Naast allerlei pure fan-informatie over de McCartney's, The Beatles en de huidige bandleden, besteedt het honderd pagina's tellen de blad ook aandacht aan de werk zaamheden van Friends Of The Earth, de vanuit Londen opererende milieu organisatie waarmee Paul en Linda zich al enige tijd verwant voelen. In het voorwoord verhaalt de ex- Beatle over een jong kind dat op een dag ontwaakt, op pad gaat voor het bewerkstelligen van een gezondere omgang met onze planeet en dat de mensen ook van die bittere noodzaak overtuigt. "Waarna het land voor het eerst sinds lange tijd weer begon te bloeien, de lucht prachtig blauw werd en de regen een zoete smaak kreeg". Omdat de wereld nog lang niet zo ver is. volgt prompt ter afsluiting een dringende oproep: "Het wordt tijd dat we zelf dat jonge kind worden en gaan bouwen aan een betere toekomst". De oplage van het 'Paul McCartney World Tour'-tijdschrift bedraagt een miljoen exemplaren. Dat Paul Mc Cartney er op deze toernee niet op uit is om het onderste uit de kan te halen, blijkt ook uit het gedogen van de ver koop van alle mogelijke 'witte' (ofwel illegale) platen. Het is niet ondenk baar dat er in de loop van deze toernee ook opnamen zullen worden aange boden van een van de eerder afge werkte concerten. Daags na de start in Oslo (26 september) kon de fanclub Beatles Unlimited trots meedelen dat deze ouverture door handige liefheb bers keurig was geregistreerd. Met de daarop volgende optredens is het niet anders gegaan. McCartney zal ook in Ahoy' niet aan deze piraterij kunnen ontsnappen. Of hij de handel in persverse bootlegs zal blijven toestaan is evenwel de vraag, want deze wildgroei doorkruist wel zijn eigen plannen: het uitbrengen van een live-album, zijn eerste sinds de driedubbelaar 'Wings Over Ameri ca' uit 1976. De nieuwe band van McCartney tijdens de opnamen van het album 'Flowers in the dirt'. Robbie Mcintosh, Paul en Linda McCartney, en Hamish Stuart aan de vooravond van hun Europese tournee: "Deze band is aanmerkelijk beter dan Wings'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23