'De leiders in Suriname doorzien het niet' 'Willibrord zou zich gefrustreerd voelen' Mensenrechten-activist ds. Rudy Polanen over zijn vaderland: ZATERDAci 4 NOVEMBER 1989 DEN HAAG Zwaarbewapen de indianen die in de binnen landen van Suriname veerbo ten kapen lijken erg ver weg in de druilerige Haagse Chassé- straat. Maar in zijn kantoortje in het kerkgebouw van de Evan gelische Broedergemeente blijkt ds. Rudy Polanen zeer goed geïnformeerd over de jongste ontwikkelingen in zijn vaderland. Voordat gemeente leden bij hun voorganger te recht kunnen tijdens het weke lijkse spreekuur, zegt de beken de mensenrechten-activist stel lig: "Zolang er in Suriname ge wapende groepen blijven, valt er geen basis te scheppen voor een goede ontwikkeling". door Wim Schrijver Jarenlang was Polanen als voor zitter van de 'Organisatie voor Ge rechtigheid en Vrede' een van de voornaamste spreekbuizen in Suri name. Daar kwam een einde aan toe hij dit voorjaar met zijn gezin het land verliet. Nee, hij werd er niet uitgezet. De familie besloot zelf naar Nederland te vertrekken, met het oog op de gezondheidstoestand van een van de kinderen. Maar, be aamt Polanen, "zowel militairen als vele voorlieden uit de politiek zul len blij zijn geweest met mijn ver trek". Overigens lieten de Surinaamse autoriteiten Polanen niet zonder slag of stoot vertrekken. Op het vliegveld werd het gezin enige tijd vastgehouden. "Dat was heel verve lend". De dominee vertelt: "Mij werd, zoals dat heet, ten laste gelegd dat ik de contactpersoon was van de heer Brunswijk in Paramaribo en als zodanig hand- en spandiensten had verricht voor hem. En ook dat ik hem gesproken zou hebben". Hij verzekert dat hij nooit enige woor den heeft gewisseld met de leider van het Jungle Commando. Vlak voor zijn vertrek woonde hij de be grafenis van een stamhoofd bij, waarbij ook Brunswijk aanwezig was. "Maar juist omdat ik wist dat ik bespioneerd werd heb ik mij nooit in zijn kring begeven". De predikant was in de Suri naamse samenleving een figuur waar men niet omheen kon. Dat had niet alleen te maken met zijn uitge sproken opvattingen, ook met zijn functie als predikant-directeur van het grote Diakonessehuis in Pari- maribo en de gehele medische zen ding. De gezondheidszorg in Suri name is namelijk door de overheid overgedragen aan de kerk. Daarbij gaat het in totaal om 3 ziekenhuisjes en 45 poliklinieken. Leegloop Meer dan de hindoes, moslims en animisten spelen de christenen in Suriname een maatschappelijke rol van betekenis, meent Polanen, die bok lid van het overkoepelend be stuur van de Evangelische Broeder gemeenten in zijn vaderland. Deze kerken, reeds in de achttiende eeuw ontstaan door de activiteiten van het 'Zeister Zendingsgenootschap' (de 'Hernhutters'), zijn jarenlang verantwoordelijk geweest voor het onderwijs en de medische zorg on der grote groepen Surinamers. Terwijl de kerken in Suriname te kampen hebben met "een schrikba rende leegloop", is het aantal leden van de Evangelische Broederge meenten in de Nederlandse rand stad gegroeid door de emigratie van veel Surinamers. De acht gemeen ten in ons land omvatten pakweg ruim tienduizend gelovigen. De broedergemeenten staan bekend om hun liefdemalen, die de onder linge band moeten versterken, en de nadruk op een persoonlijk geloof in het verzoeningswerk van Jezus Christus. De grootste gemeente is te vinden in de Bijlmermeer, waar Polanen voor zijn vertrek naar Suriname voorganger was. Momenteel terwijl vervangt hij in Den Haag zyn colle ga ds. Harold Lenz, die een jaar stu dieverlof heeft. Een vaste stand plaats in het westen is hem in het vooruitzicht gesteld. Polanen, nu weer 'gewoon' domi nee, heeft gemengde gevoelens over die groei van de kerken alhier. laat volgen: "Het gezegde is toch: nood leert bidden?" En, de nieuwe bewustwording heeft ook de jeugd kritischer ge maakt. "Er is weer werkelijke be langstelling gekomen voor het maatschappelijke gebeuren. Ik denk dat er een periode zal komen waarin jongeren uit alle politieke partijen deze dingen op een rytje gaan zetten en dat daaruit iets nieuws zal komen. Ik reken niet meer op de politieke partijen. Die zijn op een punt beland dat ze niets nieuws meer kunnen verzinnen. Zij zijn als mensen die dicht bij hun pensioen zijn en zich niets beter we ten voor te houden dan hun staat van dienst. Zij doorzien het niet Voorzichtig laat hij er op volgen: "Daar komt bij dat de mensen in Suriname niet ongevoelig zijn voor corruptie. Het begint daar waar din gen die niet oorbaar zijn in het maatschappelijk verkeer, worden toegelaten. Ik denk dat men in Suri name nog veel verder is op dat punt. Het is iets waar je weet van hebt, maar niet toepast. Ik denk dat lei ders vaak tegen beter weten in han delen. Dat is tegelijk ook het bank roet waar het land voor staat. Ik denk dan ook dat de tijd is aange broken dat het volk de leiders gaat bedanken voor de bewezen ver diensten en met gezwinde spoed jonge, integere mensen gaat zoe ken". De vele werkelozen moeten weer aan werk geholpen worden en een algehele ontwapening is nodig, al dus Polanen. "Ik heb meer dan eens gesteld dat het heel jammer is dat de Surinaamse politiek bij de soeve reiniteitsoverdracht, tegen de ad viezen in, een leger heeft bedongen. Er waren suggesties als een grens wacht en een goed politie-apparaat. Ik weet niet of een ontwikkelings land zijn eerste prioriteit van het le ger moet maken", laat hij er cynisch op volgen. Het spreekuur is inmiddels be gonnen en achter de deur zit een ge meentelid te wachten, die al eerder binnenkwam met de woorden: "Ik heb u nodig, dominee". Polanen gaat naar de broeder toe. "Het goe de oude ambacht", zegt hy. heeft wat met (Willibrord, die nu volop in de kerkelijke schijnwer pers staat daar hij 1250 jaar gele den op 7 november overleed. Van Moorsel kan zelf niet goed aange ven wanneer de sympathie voor deze geloofsverkondiger is ge wekt. Feit is dat hij al in zijn stu dententijd iedere zomer enige we ken optrad als gids bij de graf kerk van Willibrord in het Luxemburgse Echternach. Daar belandde hij ook toen hij intensief speurde naar materiaal over deze eerste bisschop van dde Friezen, toen zijn goede vriend Georges Kiesel werkte aan een dissertatie over Willibrord. Aan Kiesel is zijn zojuist verschenen boekje 'Over Willibrord gespro ken' opgedragen, met de woor den 'voor hem die Willibrord le vend houdt'. Zelf verwerkte hij de verkregen gegevens in een scrip tie tijdens zijn studie aan het (in 1967 gesloten) Groot Seminarie in Warmond. Die publicatie trok de aandacht van de eerste bisschop van Rot terdam, mgr. M. A. Jansen (daar voor deken in Leiden), die hem de gelegenheid bood om kunstge schiedenis te studeren in Rome. Willibrord verdween geruime tijd uit zijn blikveld, maar doordat hij zijn onderzoekswerk grotendeels op het monnikenleven in Egypte ("de bakermat van het kloosterle ven") toespitste, kwam Willi brord ook weer in beeld. "Ik zie hem heel duidelijk als monnik, één die het lef heeft gehad om naar de wildernis over te steken". Inmiddels heeft Van Moorsel ver schillende publicaties over Willi brord, en de even zeer tot de ver beelding sprekende, Bonifatius op zijn naam staan. Toen in de Raad van Kerken CRvK) dan ook het punt aan de orde kwam dat er een boekje moest komen ter gele genheid van het oecumenisch Willibrordjaar, pleegde kardinaal Simonis een telefoontje met zijn oud-studiegenoot Van Moorsel. Een prettig geschreven werkje was het resultaat. "Het is heel duidelijk door een rooms-katholieke figuur geschre ven", geeft Van Moorsel toe, "maar ik heb geen annexatie-nei gingen vertoond". Een halve eeuw geleden werd Willibrord herontdekt en tot patroon van de oecumene gemaakt. Terecht, vindt Van Moorsel. "De kerk was in Willibrords jaren nog niet ver deeld én het is dus onzin om din gen te zeggen als: hij was kerke lijk meer dat dan dat. Je kunt hem niet in een hokje zetten, want die bestonden toen nog niet". Hij bewondert de monnik, die met een klein clubje metgezellen ongevraagd de Noordzee over stak om de Blijde Boodschap te brengen. "Ze zochten de woes tijn, in dit geval een soort van Biesbosch, om weg te zijn van al les wat kan afleiden om de Heer te vinden en ook om anderen mee te laten delen in jouw vreugde, in een min of meer georganiseerd kader". En verder: "Het moet een aangenaam mens geweest zijn. Hij was, denk ik, van een zekere vreugde vervuld. Hij leefde vanuit een christendom dat authentiek was". Willibrord, zo is zijn overtuiging, had oog voor de vele kanten van het christendom. "Willibrord was echt geen benepen mannetje. Wij hebben allemaal iets van hem en hy heeft iets wat wij allemaal van hem hebben. Het was ook een kerk met bijzonder weinig centra lisme en een zeer grote mate van pluriforrrtiteit, maar ook een gro te mate van eenheid. Je kon in die kerk ruim ademen. Het was een christendom met brede wortels, waardoor allerlei gezonde sappen stroomden". Zoals de geloofsverkondiger de mensen bevrijdde van een angstig geloof en zelfs letterlijk slaven vrijkocht, zo moeten de kerken vandaag de mensen vrij en blij maken, aldus Van Moorsel. "Willibrord heeft zijn boodschap niet gebracht om te zorgen dat de kerk als een verduisterend gor dijn tussen de mensen en de bij belse boodschap komt. En dat is nu iets wat accuut dreigt te ge beuren". Er moet volgens hem voor ogen gehouden worden dat de kerk een middel is om te komen tot het doel, namelijk "het heil dat Jezus Christus ons aanreikt". Van Moorsel: "Er is geen christendom zonder kerk, maar die kerk moet wel een vederlichte organisatie hebben. Willibrord heeft het christendom gebracht, ondanks het feit dat hij geen commissies had, die wij vandaag zo nodig denken te hebben". In zijn boekje spreekt Van Moorsel de wens uit dat het Willi brordjaar een 'genadejaar van de Heer' wordt. "Het is ons aller plicht om ons als kerken af te vra gen of wij de hoofdaccenten uit de boodschap van Willibrord weer kunnen oppakken. Als wij bereid zijn om toe te geven dat hij ons aller vader is, moeten wij ons ook afvragen of wy allen nog in zijn lijn staan. 'Herbronning' heet dat. Ik denk dat er in de vader landse kerken genoeg potentieel is om dat oecumenisch contact aan te gaan". W.S. 'Over Willibrord-gesproken' is uitgegeven door Arbor in Baarn en kost 19 gulden 50. "Als die emigratie blijft doorgaan, ben ik bang dat Suriname straks niet meer bestaat. Wat moet er wor den van een land dat leegloopt? En voor de blijvers wordt het steeds moeilijker om de zaken overeind te houden". Geen goudzoekers Polanen, die bedachtzaam zijn zin nen formuleert, verheft zijn stem: "Ik vraag mij weieens af of de men sen die deze ontwikkeling opjutten, wel weten waar ze mee bezig zijn. Dat ze het land kapot maken. En het is een verdomd mooi land!" Het is deze overtuiging, die hem er toe ge bracht heeft om direct na de militai re coup in Suriname zich "heel kri tisch en anti" op te stellen. "Ik ben van mening dat een coup nooit een positieve uitwerking kan hebben op een natie, ik heb dat op ethische en praktische gronden altijd onge zouten kenbaar gemaakt". Vanuit zijn leidinggevende posi tie kon hij naar eigen zeggen bij elke gelegenheid verwoorden "wat er aan ongenoegen leefde". Ook toen er een nieuwe regering werd geïn stalleerd hield Polanen zijn mond niet, "omdat ik vind dat het nooit zo kan zijn dat alles wat die zogenaam de burgerregering doet, meteen goed is". Dat de politieke partijen namens het volk spreken, is een pretentie die zij volgens de predi kant niet waar kunnen maken en dat is er de reden van dat hij een kleine drie jaar geleden de Organi satie voor Gerechtigheid en Vrede £>s Rudy Po- oprichtte. lanen: "De ver- Ei was in zyn algemeenheid m schiUende geld- het land een klimaat ontstaan van koersen in het meer openheid. De kritiek werd land maakt dat door steeds meer mensen ver- iedereen een woord. Er was ook een sociale on- beetje een op rust en in die situatie was het nood- lichter wordt". zakelijk om naast de politieke par- (foto Cees zom) tijen te proberen iets aan de basis te mobiliseren". Het was een organisa- nen. De politieke partijen hadden formatie die ons nu ter beschikking tie van mensen die geen goudzoe- voor de verkiezingen beloofd de staat, denk ik dat het proces van af- kers waren, geen nieuwe functies nieuwe grondwet, waarin het de au- brokkeling zich voortzet". Niet al- ambieerden. Met een zekere trots tonome positie van het leger is vei- leen in economisch opzicht is deze zegt Polanen: "Het is ons dan toch liggesteld, te corrigeren. "Er is nog ontwikkeling gaande, er is ook spra- gelukt om een paar honderd van steeds geen sprake van enig initia- ke van een morele afbraak, weet de zulke burgers te vinden. Dat vond tief in die richting. Ik denk dat als dominee. "De verschillende geld- ik een prestatie in een klimaat waar- we het Surinaamse volk diep in het koersen in het land maakt dat ieder- in men zeven jaar onderukt was". hart kyken, het zich wel bekocht een een beetje een oplichter wordt. De politici hebben het vertrouwen voelt". Het zwaarst zijn de kleinste inko- van het volk verspild, vindt Pola- Hij vervolgt: "Op grond van de in- mens getroffen. Mensen worden daardoor crimineel. De criminali teit is onevenredig toegenomen". In de analyse van Polanen zijn echter ook lichtpuntjes: "Er breekt by grote groepen ook een andere mentaliteit baan: mensen zijn me dedeelzaam geworden, helpen el kaar. Die kant is er ook. Je ziet ook dat in deze jaren de betrokkenheid bij het kerkelijk gebeuren is toege nomen", waarop hij glimlachend LEIDEN Het is riskant om historische figuren te laten buikspreken, weet prÖf. dr. P. P. V. van Moorsel, maar vol gens hem zou Willibrord zich gefrustreerd voelen wanneer hij van de kerkelijke ver deeldheid wist. 'Daar ben ik niet voor gekomen', zou de man zeggen die het Evangelie naar de lage landen heeft ge bracht. Van Moorsel, die op ^verzoek van de kerken een "boekje over Willibrord heeft geschreven, spreekt daarin 'de vrome wens' uit dat het Willibrordjaar het besef van gemeenschappelijke wortels zal versterken. Van Moorsel (58), priester in Al phen aan den Rijn en hoogleraar kunstgeschiedenis in Leiden, Bij het doorwerken van 'de rijke bibliotheek' van het theologisch seminarie in Warmondontdekte student Van Moorsel ruim dertig jaar geleden deze lang zoekge raakte houtsnede in een 17de eeuwse Vlaamse bundel over hei ligenlevens. De houtsnede stamt oorspronkelijk uit rond 1520 en stelt Willibrord als bisschop voor, met het lege wijnvat dat hij vol gens de legende met een tik van zijn staf vulde. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 11.45 oec studentend: Marekerk 10 ds Poot Woerden. 5 dr Meijers; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Schouten; Oecumenische geloofsgemeen schap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds Hortensius, 11.15 ds Hortensius en pastoor V Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrak; Be- vrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Kramer, 5 ds Schouten; Vredesk. (Burggravenl.) 10 mw Duhoux Wassenaar; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 prof Spindler Chouer; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Blok. Acad. Zie kenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds Schokker ha. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 10.30 ds V 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 vic Vd Wel, 10.30 ds Franken dovend; Oude Vest 10 ds Al- bas; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem'.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds Verdoorn; Merenwijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds Houtman, 5 ds Trimp. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leider dorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds Wethmar Rotterdam. Baptistengemeente (au la 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek ha. Evang. Gemeenschap (Middel- stegr. 3) 9 ev Piet, 10.30 ev Jansen. Evangelie- centrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lam mermarkt) 10. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr Eikerbout. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevende- dag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhof land V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstu die, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Weten schap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoetérw.singel) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30,10,11.30,6 en 7 (lof); Boshuizerka- de zat. 7, zo. 9.30 en 11Lamrrienschansweg Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10ds V Wijn gaarden. Geref. Kerk 10 zie herv. kerk, 7 ds Boer. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Bilkes Ede. Rk Kerk zat. 7. zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds Jonkman, 6.30 ds Ommering; Kruiskerk 10 ds 't Hooft; Opstandingskerk 10 ds Ommering, 6.30 ds 't Hooft; G. Herderkerk 10 ds nieuwenhuis, 6.30 zie De Bron; De Bron 9.15 ds Taselaar, 10.30 en 6.30 ds Moll; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder; Oudshoorn- se kerk 10 ds Ter Bals; Sionskerk (Meteoor laan) 9.30 ds Den Boer Bilthoven, 6.30 ds Ou- wendijk. Geref. Kerk Mar.kerk 10 drs Wilschut. 6.30 drs De Goede Waarder; Salv.kerk 10 ds Boer, 6.30 drs Wilschut. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrix!. 4) 9.30 en 5. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens ha. 4.30. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwertstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalk- ovenw. 62) 10 hr Vd Steen. 6.30 drs V Barne- veld. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrik- str. 54) hr Vd Hoorn. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Briljantstr. 1) 10. Christenge meente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) 10 Nap Bodegraven. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Manders- loostr. 36) 10 da Thieme. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7. zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo. 9 en 11 BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6. Geref- ./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweit- zerstr.-Bernhardstr.) za 7 woorddienst. Geref. Gem. 9.30 en 6. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Vd Hoef, 6.30 ds Koudstaal Baarn; Salv.kerk 10 ds Terlouw, 6.30 ds Kortleve Ede; Bethl- .kerk (Nieuwerbrug) 10 ds Vd Scheur, 6.30 ds Terlouw. Geref. Kerk 10 ds Jaap zijlstra Am sterdam, 6.30 ds Boeyenga ontmoetingsd. Ge ref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds Simpe laar. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. 9 ds Muller Amsterdam. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 en 6.30; De Stek 9.30 ds 't Hooft Alphen. Geref. Kerk ds De Jong. 6.30 ds. buisman. Chr. Ge ref. Kerk 9.30 en 5 ds Oosting. Geref. Gem. 9.30, 7 ds Boogaard. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds Dekker Delfshaven, 6.30 ds Heyting Oude Wetering. Geref. Kerk 10.30 ds Huisman, 5 ds De Jong Boskoop. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 11Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 en 7. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 en 5 ds Verbeek gez.dienst. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds V Langevelde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10. Rk Kerk zat. 7. 6 ds Visser; Pniëlk. 9.30 ds Visser, 6 ds Drie bergen; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 10 ds Bogaard, 6 ds Hovius. Overduin 2.15 ds Baas. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 da Westera. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds v Breevoort, 5 ds Vd Horst; Triumfatork. 10 ds Vd Horst, 5 ds Mink. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4. Ned. Geref. K. (aula Beste- vaer-mavo) 10 ds Bruins, 7 ds. Janssens. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Slagboom. Vrije Chr. Ge ref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 ds Visser. Kapel Marinevlieg kamp Valkenburg 10.30 ds V Selms. Soefi Be weging (Universel Murad Hassil, Zd-Boule- vard) 4. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10. Geref. Kerk 10 ds Vd Lugt en mw De Waard, 7 ds Wolthaus Zoeterwoude gez.dienst. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds Stegeman zendingsd, 6.30 ds Doesburg; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds Vd Born. Leythenrode 10. Elis.-ziekenhuis 10 rec tor Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boog aard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk zat. 1 10 e 1.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds De Graaf, 6 ds Sloof; Ontm.kerk 10 ds Sloof. 6.30 ds De Graaf. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 ds Mink, 5 ds Boer Alphen jeugdd. Rk Kerk zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Vd Berg. 6 ds Sjollema; O. Kerk 10 ds Christ. 6 ds Vroegindeweij; Ichthusk. 10 ds Ten Voorde, Kerk 9.30 en 5 ds Vd Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Bouw Urk. Remonstr. Gem. 10 dr Cramer. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 gezinsd LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Vd Kooi. Ge ref. Kerk 9.30 ds Schilt, 7 ds Vd Kooi. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11.15. Geref. Kerk 10 en 5 ds Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9 en 4.30 ds Geersing. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 7 ds Vos ha. Chr. Öeref. Kerk 10 en 4.30 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4, woe 8 nov 10 en 4 ds Boogaard Leiden. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr V Duin. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7. zo. 10.30; Mari- akerk zat. 7. zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, 10.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 10.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 drs Broer Julianadorp, 7 ds Vd Hoeven. Chr. Ge ref. K. 9.30, 2.15 ds Hoefnagel Nieuwpoort. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds Schreuder, 7 ds Keijser Utrecht. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Vd Lee, 5 ds Vd Bergh, 7 ds Vd Lee; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Ruitenburg; De Rank (Golfbean) 10 ds Kuyt Heilouw. Ge ref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Elgersma, 5 ds Vd Lee; Vinkenl. (Binnen) 10 ds Scholte. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds Slofstra. 'Sole Mio' 9 ds Elgersma. Ned. Prot. Bond (au la O.Zeew.) geen dienst. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7. zo. 9.30 en 1.1 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Vd Meij gezinsd; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Victork. zat. 7. zo. 9 en 11, Jozefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10.30. v. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Kooman; Pauluskerk 10 ds Da Cos ta; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Vd Bilt Rotterdam, 7 ds Vegter. Geref. Kerk 10 ds Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 8.30 ds Houtman. 4.30 ds Groenen- berg. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 ds R.jksen ha. Endegeest 10. Votle-evangeliegem. (Gem .centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Cziria, 5 ds Rib- berink; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Ribberink, 5 ds Verschoor; Maranathakerk 9.30 ds Ver schoor, 5 ds Cziria. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds Grutter. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds Stehouwer Vlaardingen. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr Sikkema Beuningen ha. Rk Kerk zo. 10.30. ie. Geref. Kerk 10 ds De Zwart. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10.45 ds Geersing, 4.30. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7. zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands. J. v. Hooflaan 3) 10.15 angli caanse dienst. Aulabasisgemeenschap 10.30 basisgroep in Zoetermeer (Bondsgebouw). WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Kraan Bleskensgraaf, 5ds Vermaal Maassluis; Hoeksteen 9.30 ds Kunz, 6.30 ds Schipaan- boord; Bethelk. 9.30 ds De Graaff Schevenin- gen, 5 ds Verboom; Rehoboth-school 9.30 ds Goossen; Imm.kerk 10 ds Bouhuys Leiden, 5 ds Onstein. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 ds De moor, 5 ds Bongers; Ontm.kerk 9.30 ds Bon- gers. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem. (Mercurius- weg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. geen dienst. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds Vol- lebregt, 7 ds Biewinga gez. dienst. Geref. Kerk 10 ds Bras, 7 zie herv. kerk. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Hogenbirk. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen dienst. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11 TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds Stam, 6.30 ds Sterrenburg Rijnoord. Geref. Kerk 9.30 ds De Vos Eemnes, 6.30 ds Bezemer Amsterdam. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Lan- geraar zat. 7, zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 dr Vermeulen. 6.30 ds Gaasbeek Zevenhuizen Geref. Kerk 10 ds Oegema jeugdd. 6.30 ds Bras Sassen- heim. Geref. K. Vrijg. 9.30, 5.30 ds Heida. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Blanken. 7 ds Ledegang; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Legang, 7 zie dorpskerk Hen/, evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds V Kooten, 4.30 ds Arkeraats. Hulp en Heil-kerk ('Schakenbos'. Leidschendam) 10 ds Verheu- WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds V Dis; Kievietk. Samen op weg') 10 ds Visser; Messiask. 10 ds Visser; Dorpscentrum 9.30 ds Abma Gouda. Geref. Kerk Zijllaan 10 en 7 ds Vd Woude. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Feckema Andreae. WOUBRUGGE Herv. Gem. 9.30 ds De Haan Zevenhoven, 6.30 ds Franken Zeist. Geref. Kerk 9.30 ds Aalders. 7.30 ds Zijl. Ned. Prot. Bond (De Wijk. Schoolstr. 20) geen dienst. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem 9 30 ds Boer Benthuizen. Geref. Kerk 9.30 ds Bade Alphen, 7 hr Schreuder. ZOETERWOUDE: Herv. Gem 10 ds Wolt haus. Rk Kerk St. Jan za 7 30, zo 9 30; Chr. Dienaark. za 7, zo 10. Meerburgkerk H. Rijndijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 17