"Weinig kansen voor talent Inspirerende handen Kippevel bij Ex Animo Samenwerking Ned. Opera en Forum is nog onzeker Louis Davids op cd Ashkenazy terug in Moskou Japanse prijs voor De Kooning Truswalsld wint cabaretconcours Noorse wint vioolconcours 'Kennedy's Children': flop iNDAG 30 OKTOBER 1989 KUNST PAGINA 23 "Stripschapsprïjs voor Theo van den Boogaard DEN HAAG (GPD) - "Het werd na tien jaar wel eens tijd dat de super helden een plaats kregen binnen de Stripdriedaagse", zegt Ans Loos van de uitgeverij Semic Junior- press. Helemaal onbevooroordeeld is ze niet, want de uitgeverij zorgt voor de Nederlandse uitgaven van onder andere Batman en Spider- fjman. Maar ze had het afgelopen weekeinde in Den Haag waarsphijn- ■Ilijk weinig te klagen: op de Strip- I driedaagse, het grootste stripevene- ment dat Nederland kent, waren de superhelden nadrukkelijk aanwe- Izig. De Stripdriedaagse kan natuur lij lijk niet om Batman, Spiderman en Superman heen. Met exposities, Ifilms en verkleedpartijen wordt vooral Batman aan de man ge il bracht, maar ook de andere super s-helden deinen mee op de golven van de Batmania. De Amerikaan John Romita, tekenaar van Spider- ifman, is eregast op de driedaagse. Hij hoeft niet te mopperen over ge brek aan belangstelling: hij heeft de handen vol aan eigen werk signe ren. De vraag is en blijft wat de waar de is van rages zoals Batmania. De comics-liefhebbers van voor 1986 toen Frank Miller Batman liet te rugkomen in The return of the Dark Knight hebben zo hun kantteke ningen. "Waanzinnig, al die aan dacht", vindt Bart Bethlehem uit Den Helder. "Batman-uitgaves die twee jaar geleden nauwelijks aan sloegen worden nu opnieuw uitge geven en vliegen de winkels uit. Er zit een heleboel pulp bij". De opzet van de Stripdriedaagse, voor het derde jaar in het Congres gebouw, was breder dan voorgaan de edities. Met kwissen, films en stripveiligingen had organisator Stripschap zich meer gericht op het grote publiek. Ton Schuringa van het Stripschap: "De Stripdriedaag se was er vroeger in de eerste plaats voor de stripliefhebber. Daar willen we vanaf. Doelstelling van het Stripschap is belangstelling en waardering voor strips bevorderen. Dat is bij de liefhebbers niet nodig". De driedaagse heeft dit jaar, zo schatte Schuringa, 20.000 bezoekers getrokken, een derde meer dan vo rig jaar. Levenskansen De balans opmaken van het Neder landse stripwezen heeft een vaste plaats op de driedaagsen. Het lijkt erop of die dit jaar ergens in het midden blijft staan. Het gaat goed en slecht: 'Wisselend bewolkt', was dan ook-het thema van de driedaag se. Want pulp of niet bij de Batman- uitgaven, de kwaliteit van de Neder landse strips wordt alleen maar be ter en er is geen gebrek aan talent, constateert Ton Schuringa. Maar de vraag is hoe dat talent zich moet ontplooien, want voor een serieus stripblad zijn in Neder land nauwelijks mogelijkheden meer. Het Nederlandse stripwereld- je raakte het afgelopen jaar twee van zijn belangrijkste stripbladen kwijt, Wordt Vervolgd en Titanic. Voorzetting bleek niet meer renda bel. Titanic en Wordt Vervolgd heb ben inmiddels een opvolger gekre gen in De Toestand. Maar uitgever Peter de Raaf maakt zich geen enke le illusie: "Een zelfstandig blad met serieuze strips heeft in Nederland geen levenskansen, daar is de markt gewoon te klein voor. Op De Toe stand hoeven we niet te verdienen, dat zou ook niet lukken. Het is voor ons een uitlaatklep, een soort idea lisme misschien wel". Het maakt de concurrentie bin nen de Nederlandse stripwereld al leen maar groter. En dat heeft ook zijn voordelen. Schuringa: "Kijk maar eens naar de kwaliteit van de amateurstripbladen van tegen woordig. Het eerste werk van teke naars als Franquin, Kresse of Toon der zou tegenwoordig de selectie van zo'n blad niet doorstaan. De kwaliteit is, vergeleken met twintig Voorzitter Ton Schuringa (links) van het Stripschap reikt tijdens de Stripdriedaagse in Den Haag de Strip- schapsprijs uit aan Theo van den Boogaard voor zijn gehele oeuvre. De tekenaar oogst momenteel succes met zijn Van Oekel-strips. (foto anp) jaar geleden, duidelijk verbeterd". En dan zijn er natuurlijk nog de prijzen. Dat de belangrijkste prijs, de Stripschapsprijs, is vergeven aan Sjef van Oekel-tekenaar Theo van den Bogaard was vooraf al bekend. Drie prijzen resteren: die voor het beste Nederlandse album gaat naar ENSCHEDE (GPD) - De samen werking tussen De Nederlandse arr Opera en Forum is nog lang niet ze- Forum-directeur Peter Wester houd stelde gisteren in Enschede dat er alleen voorlopige contacten geweest. Toen bleek dat de op- sje vattingen over de wijze van samen- aai werking diametraal tegenover el- te staan. Afgelopen donderdag stelde di- Pierre Audi van De Neder- Opera dat vanaf 1993 reis- ei'voorstellingen zouden worden ge door beide opera-insti tuten. Hij dacht daarbij aan reper toire voor een breed publiek (Mo zart, Puccini, Bizet, Verdi, Rossini, Donizetti). Westerhoud ontkende zowel het bestaan van de plannen als de inte resse -daarvoor bij Forum. Het zou namelijk een doublure van de hui dige repertoire-opbouw betekenen. Wel verklaarde hij zich voorstander van samenwerking die kon leiden tot producties, die binnen de huidi ge opzet door geen van beide gezel schappen gerealiseerd worden. ek; HEEMSTEDE (GPD) - De eerste ies persing van Louis Davids' platen 1Sg betrof doorgaans slechts 500 exem- de plaren. Gemeten naar zijn bekend- ,en heid eigenlijk een zeer kleine opla- 1 aj ge, maar toch verkocht die lang niet altijd uit. Vandaar dat de 'grote klei ne man' van het Nederlandse lied in februari 1935 moest accepteren dat na vier jaar zijn contract met de Britse firma His Masters Voice niet werd verlengd. Deze en nog vele andere curieuze feiten omlijsten de uitgave van het eerste deel van 'Louis Davids op CD', een project van EMI dat aan sluit op de vijftigste sterfdag van de roemruchte zanger, 1 juli jongstle den. Verantwoordelijk voor de over zestien paginaatjes uitgesmeerde wetenswaardigheden is Jacques Klöters van het Nederlands Theater Instituut. op Hoewel reeds een groot Davids- kenner heeft hij aan het verzamelen er, en rangschikken van alle gegevens er- wekenlang zijn handen vol gehad, de aldus 'eindredacteur' Hans van Ex- te ter. ei- Minstens zoveel moeite vergde de ng transplantatie van de historische ,or opnamen uit de diverse Londense en studio's (vastgelegd op 78 toeren de schellakplaten) naar het nieuwe medium. Temeer daar het uitgangs punt was om het oorspronkelijke geluid zo natuurgetrouw mogelijk te weer te geven. "Bij het overgaan van de 78 toeren plaat naar de 33 toeren elpee, die rond pakweg 1960 ns heeft plaatsgevonden, is dat juist 00 niet gebeurd", weet Hans van Ex- ter. „Het geluid is toen telkens gefil terd. Dat wegknippen van alle spet ters en ruis heeft geleid tot een ver- de snelling van de weergave, zodat de •k- stem van Davids soms wel een hal ve toon hoger klinkt dan in werke lijkheid het geval is geweest. De wa re kenner is dat nooit ontgaan, maar vond het destijds allang best, omdat het al heel wat was dat die muziek weer verkrijgbaar was". Volgens hem is het in dit verband 'een groot geluk' dat Louis Davids (geboren 1883) in Engeland nooit tot de verbeelding heeft gesproken. Anders zouden de schellakplaten stellig (meer) zijn gedraaid en zou den ze minder gaaf zijn geweest. "Daarnaast is het natuurlijk een klein wonder dat we na zoveel jaar nog zoveel achtergrondinformatie uit de EMI-archieven hebben kun nen achterhalen. In een aantal ge vallen zijn we niet alleen te weten gekomen waar en wanneer de opna men waren, maar hebben we zelfs de precieze bezetting kunnen re construeren". 'Louis Davids, De grote kleine man, Deel 1', zoals de officiële titel luidt, telt 24 liedjes, waarvan een aanzienlijk deel algemeen bekend is. Zoals: 'Naar de bollen', 'De voet balmatch', 'In de Jordaan', 'Weetje nog wel oudje' en 'De Olieman heeft een Fordje opgedaan'. Het tweede deel van deze zogehe ten compact-price serie (winkel prijs net onder 30 gulden) zal niet zo lang op zich laten wachten. Voor een verder vervolg is er zeker nog repertoire in overvloed, maar de vraag is of de kwaliteit van de reste rende opnamen nog wel voldoende zal zijn. "In principe beperken we ons tot de elektrische opnamen van na 1930. De akoestische van voor die tijd zijn soms toch wel erg grui zig en dus slechts in beperkte mate bruikbaar", stelt projectleider Hans van Exter. PARIJS (AFP) De pianist en dirigent Vladimir Ashkenazy zal volgende maand voor het eerst na 26 jaar weer optreden in de Sovjetunie. Dit heeft zijn platenmaatschappij vrijdag in Parijs bekendgemaakt. De 52-jarige Ashkenazy, ruim een kwart eeuw door de Sovjetunie als persona non grata beschouwd, zal op 11 en 12 november in Moskou con certen geven op uitnodiging van het Cultuurfonds, waarvan Raisa Gor- batsjov beschermvrouwe is. Ashkenazy komt met het Britse Royal Philharmonic Orchestra en zal zo wel soleren als dirigeren. Op het programma staan het derde pianoconcert van Beethoven en het tweede pianoconcert van Rachmaninov. Vijf eeuwen Duitse motetkunst. Concert van het Leids Vocaal Ensemble met medewer king van Takami Mizutani-gamba, Erika Marseille-contrabas en Theo Goedhart-cla- vecimbel en algehele leiding. Gehoord 29 okt in het Groene Kerkje in Oegstgeest. LEIDEN In tegenstelling tot het vorig concert van het Leids Vocaal Ensemble was 'het' er de ze keer meteen: die zuivere homo gene ruis, in de goede zin van het woord, die als een windvlaag over je heen komt, nog versterkt in het tweede lied: 'Locus iste a Deo fac- tus est', waarin een contrastrijke dynamiek werd opgebouwd van fluisterzacht naar een breeduit fortissimo, weer terug naar piano. Dat fortissimo werd helaas wat té nadrukkelijk in het 'Propter quod' van de volgende 'Graduale' van Anton Bruckner, waarin met name de sopranen wat te schel uithaalden. de belangrijke vernieuï wers van de Protestante kerkmu ziek rond 1900 geworden. In zijn 'Drei Gesange' voor vierstemmig vrouwenkoor verraadt Reger zijn RK afkomst met het toonzetten van een zeer zoetelijke middel eeuwse tekst; de muziek is welis waar prachtig, onder andere door de unieke stemvoering, de woor den moet je tijdens het luisteren maar gewoon onvertaald en onbe grepen houden. Het 'Lobet den Herrn, alle Hei den' van J. S. Bach was niet de sterkste kant van deze uitvoering. Waarschijnlijk lag dat aan het feit, dat de dirigent Theo Goedhart zijn beweeglijke, leidinggevende handen deze keer niet op het koor maar op de clavecimbel gericht hield. Hoewel het koor deze be weeglijkheid direct overnam (de zangers werden ogenblikkelijk na inzet een barok deinend schip, heel komisch en hartverwarmend om te zien) had het toch niet die uitwerking die Goedhart bewerk stelligde in zijn gewetensvolle en rechtstreekse directie. Het geheel klonk mooi maar bleef vluchtig en wat ondoorzichtig. Na de pauze vormde het grote en grootse werk 'Totentanz' van Hugo Distier (1908-1942) het hoogtepunt van de middag. To tentanz doet qua inhoud denken aan de middeleeuwse Elckerlijc. Ieder mens wordt opgeroepen door de Dood om zich klaar te ma ken voor de overgang van het tij delijke naar het eeuwige. Ieder een, de bisschop, de edelman, de koopman, de kluizenaar, de schipper, ja zelfs het kleine onbe dorven kind moet naar Zijn pij pen dansen en iedereen is daar nog niet klaar voor en heeft dui zend excuses om deze stap nog even uit te stellen. Deze dialogen tussen de mens en de Dood worden door een spreekstem ingevoerd en zoals de reien in het Griekse drame funge ren, zo roepen de koren steeds wisselende gemoedstoestanden op, zingen waarschuwingen en evocaties in de vorm van spreu ken. Elke spreuk heeft zijn eigen kleur en intentie. Schitterend en vederlicht zong het koor in de eer ste spreuk 'Das überlichte Licht', waarin zij zichzelf als het ware overstegen. Ook de dertiende spreuk sprak van de echte warme samenzang die in alle facetten een hechte eenheid blijft, zoals in de ragfijn uitgesponnen strofe 'der schönste Engelein sein', waarin 'deze mooiste engel 'op vleugelen van de wind' de hemel werd inge zongen. In de laatste en veertien de spreuk bleef over: een bezon ken, zeer goed naar elkaar luiste rend, ingetogen koor dat met een zeker overwicht een eindafreke ning maakt onder de inspireren de handen van Theo Goedhart. LI DY VAN DER SPEK Dick Matena voor De laatste dagen van Edgar Allen Poe. Het beste bui tenlandse album is Daredevil van Bill Sienkewicz en Frank Miller. En om de hele superhelden-rage meteen maar weer wat te relative ren, de Stripschap Publiekspen- ning, via de Veronicagids vergeven door de jeugdige stripslezers in Ne derland, was met overmacht voor Suske en Wiske De Krimson-cri- sis gevolgd door Donald Duck, Joop Klepzeiker, Jan, Jans en de Kinderen, en de familie Doorzon. The Killing Joke van Batman moet het doen met de zesde plaats. TOKYO (AFP) Eeuwenoude hofrites kwamen er vrijdag aan te pas bij de prijsuitreiking van de 'Praemium Imperiale' aan zes internationaal vermaarde kunstenaars, onder wie de in de VS wonende Nederlandse schil der Willem de Kooning. Uit handen van prins Masa- hito Hitachi, een broer van de keizer, kreeg De Kooning een medaille uitgereikt, samen met de Britse schilder David Hock- ney, de Franse cineast Marcel Carné, de Amerikaanse archi tect Ioh Ming Pei en de Italiaan se beeldhouwer Umberto Mast- roianni. De Franse dirigent Pier re Boulez liet verstek gaan we gens werkzaamheden in de VS. Nobutaka Shikanai, die een vooraanstaande rol in de Japan se kunstwereld speelt en het prijzengeld van elk 100.000 dol lar beschikbaar stelte, zei dat Ja pan niet alleen een economische reus is maar ook wil bijdragen aan de bloei van de internationa le kunst als vredesfactor. Het gaat om een jaarlijkse prijs om andere kunstuitingen dan litera tuur waarvoor een Nobelprijs bestaat, te eren. Ie Chr. Oratoriumver eniging Ex Animo o.l.v. Wim de Ru, m.m.v. de Philips Orkestvereniging uit Eindhoven. Solisten: Lisette Emmink sopraan en Joep Bröcheler bariton. Brahms: Ein Deutsches Requiem en Tragische Ouverture. Stadsge hoorzaal 28 oktober 1989. LEIDEN Een van de belang rijkste pijlers van het muziekle ven wordt gevormd door de ama teuristische muziekbeoefening. Wie geen instrument heeft leren bespelen kan in een koor de vreugde, die het zelf, en vooral ook samen, muziek maken geeft aan den lijve ervaren. Ex Animo, dat nu al 70 jaar aan muzieklief hebbers uit Leiden en omgeving de gelegenheid tot deze muzikale ervaring biedt, vierde dit met een feestelijk en uiteraard zeer goed bezocht jubileumconcert. Misschien lijkt de keuze van een Requiem voor een 70-jarige op het eerste gezicht wat bizar, maar als men weet dat dit Requi em geen latijnse dodenmis voor kerkelijk gebruik is, wordt de keuze begrijpelijker: Brahms koos zelf teksten uit de Bijbel die hem aanspraken en schreef veel eer een persoonlijke geloofsbelij denis, waarin naast menselijke droefheid ook de eeuwige vreug de een plaats heeft gevonden. Voor een koor vormt dit romanti sche, grote en veeleisende werk bepaald een uitdaging, die een ui terste krachtsinspanning vraagt. Ex Animo heeft dan ook een jaar lang zeer intensief gerepeteerd om tot de prestatie van zaterdag avond te komen in een uitvoering die het beluisteren alleszins waard was. Als bij de meeste ko ren worstelt ook Ex Animo met de handicap van onderbezetting bij tenoren en bassen, waardoor op sommige plaatsen het even wicht tussen de vier koorstem- men eenvoudigweg niet te verwe zenlijken valt. Het is een gegeven waarmee een dirigent moet leren leven. De mannen die er stonden zetten hun beste beentje voor en trachtten aan inzet goed te maken wat aan kwantiteit ontbrak. Brahms maakt het de zangers ook vaak niet gemakkelijk met extreem lage liggingen, waarbij het zeer moeilijk is klank en volu me te behouden. Met vaste hand en duidelijke gebaren loodste Wim de Ru zijn mensen door de lastige passages heen, en wist het koor meermalen tot een zeer goe de sfeertekening en expressivi teit te inspireren. Ontroerend was Lisette Emmink's schitterende hoge stem in haar enige solo, waarin zij het steeds weerkerende woord 'Traurigkeit' met een kip pevel verwekkende intensiteit kleurde. Bariton Joep Bröcheler, die te elfder ure Huub Claessens verving, zong zijn partij gerouti neerd en betrouwbaar, maar be paald minder expressief. Een ver rassing was de begeleiding door de Philips Orkest Vereniging, waarmee in het verleden al eens eerder samengewerkt werd. De keuze was op dit orkest gevallen omdat Wim de Ru de uitdaging om dit grote werk nu eens hele maal met amateurs te doen be wust verkoos. De Philips Orkest Vereniging is een flink uit de klui ten gewassen symfonie-orkest met een grote strijkersgroep waarin ook celli en contrabassen goed vertegnwoordigd zijn, en een zeer behoorlijke hout- en ko perblazers groep. Wegens afwe zigheid van de vaste dirigent Ju les van Hessen werd de Tragische Ouverture uitgevoerd onder lei ding van Loes Visser, die duide lijk maakte dat ook een vrouw op doortastende en zekere wijze een orkest kan leiden. De typisch Brahmse donkere orkestklank werd zeer dicht benaderd, het geen het beste deed verwachten voor de begeleidingstaak in het Deutsches Requiem. Ondanks de altijd te weinige gezamenlijke re petities bleken koor en orkest tot een uitstekende eenheid te ko men. Vanzelfsprekend waren er veel bloemen als versiering en als dank, maar het meest feestelijke en verheugende was toch wel de aanblik van een podium vol musi ci die hun vreugde in het muziek- maken op een volle zaal wisten over te dragen. MIES ALBARDA MULTATULIPRIJS VOOR ARMANDO Schrijver/schilder Armando geportretteerd tijdens een bezoek aan Am sterdam, waar hij de Multatuliprijs in ontvangst mocht nemen voor zijn boek 'De straat en het struikgewas', dat bij de Bezige Bij is verschenen. GRONINGEN (GPD) - Een stren ge selectie-procedure kan het stu denten-cabaretfestival voor Gro ningen en Nederland in de toe komst misschien redden. De kwali teit was op de eerste avond (vrijdag) in de Oosterpoort bijzonder slecht, maar in de eindconclusie merkte ju ryvoorzitter Patrick van den Hanenberg toch op dat het peil van ROTTERDAM (GPD) - Het Rot terdams vioolconcours dat gisteren voor de eerste maal onder grote be langstelling werd gehouden in de Doelen, zal volgend jaar open staan voor jonge altviolisten en cellisten. Over twee jaar volgt dan opnieuw een wedstrijd voor violisten. Het concours werd gisteren in de oudste leeftijdscategorie (16-18 jaar) gewonnen door de 18-jarige Noorse Birgitte Güssow Starnes. In de cate gorie 12-15 jaar kreeg de 13-jarige Maile Stam uit Gouda de eerste prijs. Bij de jongste deelnemers (tot 11 jaar) wees de jury, die onder lei ding stond van de bekende violist Theo Olof, de 10-jarige Daniël Torri- co aan als dit derde concours bijzonder was meegevallen, gezien de voorge schiedenis. De winnaars kwamen dan ook voort uit de deelnemers op de zater dagavond. De viermans-formatie Truswalski uit Utrecht kreeg de hoofdprijs met een zorgvuldig ge speeld theaterachtig program maatje van losse sketches in de stijl van het helaas inmiddels opgedoek te duo Frisse Jongens. Het publiek koos voor Mark Pekelharing en Frank van Oosten, beiden uit Lisse. Dezelfde Mark Pekelharing mocht de persoonlijkheidsprijs in ontvangst nemen. De jury, met na me Adelheid Roosen, was wèg van hem. Zij typeerde hem als een gebo ren conférencier, die als eentje van een duo prima improviseert en sterk contact met de zaal opbouwt. Een eervolle vermelding ging naar Bianca Bartels uit Amsterdam. Aan het Rotterdams vioolcon cours, dat zonder subsidie tot stand is gekomen, was een voorronde vooraf gegaan waaraan in totaal tachtig kandidaten hadden deelge nomen. In de finale stonden giste ren uiteindelijk veertien jonge vio listen uit binnen- en buitenland. Op 9 december aanstaande zal Theo Olof, die onder meer als viool pedagoog bekend staat, in het Rot terdams conservatorium lessen ge ven aan een aantal geselecteerde jongeren die aan het concours heb ben meegedaan. Olof constateerde gisteren dat er, na een aantal minde re jaren, weer jeugd is met veel ta lent voor het vioolspel. OOSTBLOK-ARTIESTEN - Ver schillende artiesten uit het Oost blok zullen in december een bezoek aan Scheveningen brengen. Thea ter, circus en opera uit Tsjechoslo- wakije en Polen zullen in het Cir custheater te zien zijn. Op 6 decem ber voert het Zwarte Theater van Praag 'Alice in Wonderland' op. Vijf dagen later, op 11 december, be treedt de Poolse Staatsopera van Krakeu het podium van het Circus theater. Het gezelschap zal 'La Ce- nerentola', het moeilijkste stuk van Rossini, ten gehore brengen. door L i Robert Patricl her Crawford, Jenny Mijnhijmer, Jeremy Bentham, Vanessa Baksh en Christopher Buck (tevens regie). Gezien op 29 oktober in Sociëteit de Burcht. Aldaar nog op 5,12 en 19 november te zien (aanvang 19.30 uur). LEIDEN Vijf monologen via een willekeurige montagetech niek tot één geheel aaneenge smeed. Dat is 'Kennedy's Children van Robert Patrick. Hoe maak je daar theater van? Voor deze allesbehalve gemak kelijke opgave zag LEST zich gesteld en zocht de oplossing in een bijzondere 'setting': de bar van Sociëteit de Burcht. De keu ze voor een locatieproject lijkt hier zonder meer gerechtvaar digd. Gesitueerd binnen een lijsttoneel zou dit stuk ook nog eens de spanning missen, die het spelen temidden van het pu bliek automatisch met zich mee brengt. Desondanks is de nieu we theaterproduktie van het ge renommeerde Leiden English Speaking Theatre daarmee niet gered. Het zou een televisiedocu mentaire kunnen zijn, met een sombere terugblik op de jaren zestig. De camera brengt vijf mensen in beeld, die afwisse lend hun verhaal vertellen. Een zekere Wanda moet haar preoc cupaties met de vermoorde pre sident Kennedy en diens familie kwijt. Rona geeft als het ware in de vorm van een jaaroverzicht ontwikkelingen binnen de toen malige hippie-beweging weer. Carla, de derde vrouw In het ge heel, filosofeert over de sym boolfunctie van Marilyn Mon roe, en is - zoals zo velen - mis lukt in haar ambities om in Mari lyns voetsporen te treden. Van de twee optredende mannen is er één een gesjeesd acteur en de ander een brieven schrijvende Vietnam-veteraan die mijmert over mondiale vredesvraagstuk ken en zijn eigen rol daarin. Misschien dat er met uitge kiend camerawerk en techni sche foefjes zoals indringende close-ups nog wat van te maken zou zijn. Als toneelstuk doet het niets, vooral ook omdat de vijf personages geenszins met el kaar communiceren of ander- zins een reactie op eikaars ver haal vertonen. Het is een drama loos toneelstuk - ondanks de somstijds dramatische inhoud van de verhalen. Als na ongeveer drie kwartier de posities van de personages duidelijk zijn, duurt het 'toneel stuk' nog eens bijna een uur. Wat er dan nog te berde wordt gebracht, levert geen nieuws meer op, zodat de aandacht gaat verflauwen. Daaraan kan het onmiskenbare verbale talent van de LEST-spelers niets ver anderen; evenmin de speciale setting - eerder integendeel. Het publiek zit op de banken tegen de wand en aan tafeltjes in de zaal. Hoofdzakelijk rond de bar, en lopend tussen het publiek wordt er gespeeld. De zoge naamde 'zichtlijnen' zijn lang niet altijd voor iedereen even optimaal, hetgeen het zonder pauze gespeelde stuk er niet aantrekkelijker op maakt. Ter wijl de spelers -zoals gezegd - onafhankelijk van elkaar hun verhaal doen, gaat er van hun spel wel de suggestie uit, dat ze op een informele manier de toe schouwer toespreken. Door de speciale setting sorteert dat enig effect, maar helaas bij lange na niet genoeg om door dit verbin dingselement deze verknipte monologen spannend te laten blijven. Een mislukt experi ment derhalve, ook al heeft de tekstregie (de goede LESt-tradi- tie getrouw) terecht veel aan dacht gekregen - het heeft niet mogen baten. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23