De Rolling Stones als geldmachine 'Bejaarde' rockgroep verdient zeker 150 miljoen met tournee IZATEHLtAU ÜR'i'UÜEk iHUy EXTRA PAGINA 31 Als de Rolling Stones een aan de beurs genoteerde onderneming zouden zijn, zouden de koersen deze maanden oververhit raken. Na jaren van het toneel verdwenen te zijn geweest, zijn ze nu terug met de nieuwe lp/cd Steel Wheels en maken ze een grote tournee door Noordamerika. Daarbij gaan honderden miljoenen guldens om, zo heeft het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift Forbes berekend. De Stones hebben van te voren een garantie van 150 miljoen gulden gekregen voor deze trip, maar dat is slechts een aardige basis voor tientallen miljoenen die er nog aankomen. De kassa rinkelt volgens Forbes in alle hevigheid verder. door Rien Robijns Eind vorige maand beleefden de zo lang zamerhand verschillende generaties fans van de Rolling Stones eindelijk weer het gevoel, waarop ze jaren hadden gehoopt en gewacht. Nadat hun idolen zich zeven jaar vrijwel afzijdig hadden gehouden en alleen als solisten enige platen hadden uitgebracht, kwamen ze nu op de markt met hun nieuwe album Steel Wheels. In het spoor daarvan begonnen ze aan een tournee door Noordamerika, die nog tot het eind van het jaar zal duren. Het suc ces is enorm: avond aan avond trekken de inmiddels behoorlijk bejaarde rock sterren volle stadions met een wel zeer gemêleerd publiek. Toen ze de laatste dagen van septem ber in Washington neerstreken, werd daar tegelijkertijd de jaarvergadering van het Internationale Monetaire Fonds en de Wereldbank gehouden. Duizenden internationale bankiers waren voor die gelegenheid in de Amerikaanse hoofd- stad neergestreken. Maar velen van hen verwisselden op zondagavond de krijt pakken voor een luchtiger outfit om zich in hun limousines naar de Stones in het Robert F. Kennedy-stadion te laten rij den inplaats van naar een van de tiental len recepties. Het waren zeker niet alleen de jongsten uit dit exclusieve gezelschap die het op hun heupen kregen. Per slot van rekening omvat de historie van de Rolling Stones nu al weer ruim 27 jaar. Geen risico Dat de Stones elkaar na jaren afzijdig heid in de zomer van vorig jaar weer von den en besloten weer te gaan repeteren, was niet toevallig. Ze hadden zojuist van de Canadese promotor Michael Cohl de garantie gekregen dat ze het astronomi sche bedrag van 150 miljoen gulden zou den krijgen, als ze toch nog een keer sa men een plaat wilden maken en op tour nee zouden gaan. Voor dat bedrag waren Mick Jagger en Keith Richards, die drie jaar geleden de samenwerking hadden verbroken, na diepgaande meningsver schillen over de te volgen muzikale koers, bereid elkaar weer ie hand te schudden. "Wat wil je ook," verklaarde Jagger, "ons werd dat enorme bedrag bij voorbaat gegarandeerd. We hoefden zelf geen enkel risico te lopen". Het duurde bijna een jaar, voordat ze er klaar voor waren. Ze schreven spe ciaal voor de gelegenheid nieuwe num mers, repeteerden intensief met elkaar en waren deze zomer zo ver, dat Steel Wheels op de plaat kon en de nieuwe show in elkaar zat die in september in Philadelphia van start ging. Het bleek al snel dat hun promotor niet mis had ge gokt. Voor de Stones komen nog steeds hele volksstammen gaarne hun huis uit. Toen Michael Cohn de vijf Rolling Sto nes vorig jaar het vorstelijke aanbod deed, had hij dat ook duidelijk ingecal culeerd. Hij plande een kleine zestig con certen en ging ervan uit dat die samen zo'n drie miljoen bezoekers zouden trek ken. Tegen een prijs van gemiddeld 30 tot 35 gulden per toegangskaartje zou dat in totaal 200 miljoen gulden opleveren. Daarvan zou hij zo'n veertig percent, een tachtig miljoen gulden, kwijt zijn aan het huren van stadions, het opzetten van de podia en het inschakelen van plaatselij ke promotors. Tussen zijn garantie aan de Stones en dat bedrag zat weliswaar dertig miljoen gulden, maar hij twijfelde er niet aan dat hij dat gat makkelijk zou dichten. Het gerenommeerde Amerikaanse za kenblad Forbes rekende uit hoe hij dat deed. Speciaal voor de nieuwe tournee werd het aantal Stones-souvenirs dat vroeger bij concerten werd verkocht, da- .nig uitgebreid. Niet alleen de klassieke, zwarte T-shirts werden opnieuw vervaar digd, maar er kwam een heel arsenaal bij: van ruige sneeuwjacks die voor een klei ne duizend gulden werden verkocht, tot eenvoudige sweatshirts, skateboards en hoofdbanden (van een tientje) toe. Ze werden allemaal bedrukt met een spe ciaal vervaardigd Steel Wheels-logo. De verkoop van deze artikelen zou ervoor zorgen dat promotor Cohn spoedig quit te zou gaan spelen. Potjes Maar daar bleef het niet bij. Tal van ande re bronnen werden aangeboord om de geldmachine deze maanden op volle toe ren te laten draaien. Het huishoudboekje werd zo in elkaar gezet dat ook de kassa voor de Stones extra zou gaan rinkelen, wanneer Cohn zijn kosten er uit zou heb ben. Daarvoor werden verschillende pot jes op het vuur gezet. Allereerst werden lokale en regionale televisiestations in de Verenigde Staten benaderd om de rechten van de optre dens in hun gebied te kopen. Die hapten gretig toe. Dat leverde meteen al weer 15 begin hebben we nooit gedroomd dat we er ooit nog eens veel geld mee zouden verdienen", aldus Keith Richards. "We gingen alleen muziek maken, omdat we niet wisten wat we anders zouden moe ten doen. Maar plotseling gebeurde het onverwachte". Wanneer de Stones een beursfonds zouden hebben willen worden, was de tijd daar na zo'n drie jaar rijp voor ge weest. Dat gebeurde met de hit Satisfac tion, die in 1965 alle stoppen deed door slaan en ongetwijfeld een levendige aan delenhandel tot gevolg zou hebben ge had. Daarna kwam er enigszins de klad in. De psychedelische lp Their Satanic Majesty's Request sloeg niet erg aan en mede-oprichter Brian Jones verliet de groep met veel rumoer. Hij zou kort daar na overlijden. De Stones werden al snel vereenzelvigd met drank en drugs. Maar in 1968, toen de Beatles besloten van het toneel te verdwijnen, herstelde men zich weer. Nieuwe LP's als Beggar's Banquet en Sticky Fingers werden kassuccessen. De nieuwe glorieperiode duurde zo'n vier jaar. Daarna volgde in het midden van de jaren zeventig weer een terugslag, waarvan de groep zich in 1978 herstelde. Toen zouden de koersen weer hebben kunnen stijgen via hits als Some girls, Emotional Rescue en Tattoo You. Boven dien poetsten de Stones hun image danig op met verschillende, uiterst succesvolle toernees, waaronder een in de Rotter damse Kuip. Het mocht niet zo blijven. In de jaren tachtig verminderde de kwaliteit van de nieuwe albums en bovendien kregen Mick Jagger en Keith Richards ruzie over de te volgen koers. Het leidde er toe dat de verschillende leden van de groep vooral op de solotoer gingen en dat de band in 1986 uiteen dreigde te vallen. Het vertrouwen van de trouwste aandeelhou ders zou de volgende jaren behoorlijk zijn geschokt, maar hun wachten zou dit jaar dan toch weer zijn beloond. Belastingvlucht Hoewel de prestaties van de Stones alzo door de jaren heen grote pieken en dalen kenden, hebben ze nooit bang hoeven te zijn dat ze aan de bedelstaf zouden raken. Ze hebben hun zakelijke belangen altijd uitstekend weten te verdedigen. Toen ze in de jaren zestig plotseling vermogens gingen verdienen, verlieten ze ook al gauw Engeland, waar de toenmalige so cialistische regering van Harold Wilson besloot topinkomens te gaan belasten met een tarief van 98 percent. Op advies van hun financiële adviseur prins Rupprecht Loewestein, die afkom stig was uit het belastingparadijs Liech tenstein, trokken ze al snel de grens van hun vaderland over. "Ik ben niet tegen belasting betalen", verklaarde Mick Jag ger die stap, "maar ieder land waar we speelden, wilde een eigen stukje van de cake en als we niet oppasten, zouden we niets hebben overgehouden". Toen onder premier Thatcher de belas tingtarieven voor topinkomens naar be neden gingen, keerde drummer Charlie Watts weer terug naar zijn vaderland, maar de rest van de groep bleef weg. Jag ger woont nu beurtelings in zijn villa's in het zuiden van Frankrijk of in het Ca- ribisch gebied. Een belangrijke stap om de belas tingdruk te verminderen deden ze ook toen ze besloten hun holding onder te brengen in Amsterdam en daar een groot aantal BV's onder te hangen. Zo zijn in ons land bijvoorbeeld gevestigd Eder .BV, Promotone BV, Musidor BV, Pro mopub BV, Promoright BV, Lettaros BV, EG International BV, Musifilm BV, Promobill BV en Promotours BV. De uiteindelijke eigenaars zijn de Stones, die langs deze wegen hun royalties, film- inkomsten, concertverdiensten en sou venirverkoop wegzetten. Daarmee profiteren ze van het feit dat Nederland voor buitenlandse onderne mingen die hier op papier worden geves tigd een belastingparadijs is, dat nog gunstiger is dan bijvoorbeeld Zwitser land. Doordat Nederland zo ongeveer de meeste belastingverdragen met andere landen in de hele wereld heeft afgesloten en daardoor kan worden voorkomen dat een dubbele belasting wordt betaald, hebben zich hier talloze buitenlanders gevestigd die zo tegen een schijntje de belasting elders kunnen ontlopen. Zij maken gebruik van de zogeheten deelne mingsvrijstelling en laten de Nederland se BV's als kassier van de inkomsten el ders optreden. Om alle risico's te vermij den hebben de Stones ook nog firma's op de Kanaaleilanden (Jersey en Guernsey) en andere belastingparadijzen. Hun be lastingdruk is daardoor tot vrijwel nul gereduceerd. Binnenlopen Ook al zouden de Stones nooit meer een gitaar aanraken, dan zouden ze nog mak kelijk binnenlopen. Jaarlijks worden hoe dan ook een miljoen platen van hen verkocht, wat met een geschatte royal ty van f3,50 per plaat - altijd 3,5 miljoen gulden opbrengt. Bovendien krijgen ze als tekstschrijvers ongeveer een dubbel tje voor elke plaat, die ergens voor de ra dio wordt gedraaid. Dat levert ook nog eens miljoenen op. Maar wanneer ze de handen ook maar even uit de mouwen steken en een nieuwe LP vol spelen, dan kunnen ze rekenen op een verkoop van minstens drie miljoen platen en een op brengst van zo'n vijftien miljoen gulden extra. En bij al die berekeningen is nog niet ingecalculeerd wat er zou gebeuren als ze hun rechten op hun songs in een klap zouden verkopen, zoals de Beatles vorig jaar deden. Die deden hun hele pakket voor enkele honderden miljoenen' gul dens over aan Michael Jackson. De waar de van de Stones-portefeuille wordt op het ogenblik geschat op 100 miljoen dol lar, een dikke 200 miljoen gulden. Het is duidelijk. Bijna 25 jaar na hun hit I can't get no satisfaction zijn de Rolling Stones behoorlijk aan hun trekken gekomen. miljoen gulden extra op, een bedrag dat aanmerkelijk zal stijgen, wanneer ook zoals gepland met buitenlandse televi sie-stations constracten zullen worden getekend. Daarnaast wordt van de tour nee een aparte film gemaakt en gebruikt de grote Amerikaanse tv-maatschappij NBC veel materiaal voor een twee uur durende special die over de Stones wordt voorbereid. Verder werd een grote sponsor ge zocht. De Stones wisten uit ervaring hoe lucratief dat k^n zyn. Jaren geleden wa ren ze een van de eerste groepen, die ont dekten dat er op deze markt ongekende mogelijkheden zouden kunnen liggen. Tijdens hun laatste tournee door de Ver enigde Staten, in 1981, tekenden ze een contract met een parfumfirma. Dit jaar wordt de trip gesponsored door de bier- fabriek Anheuser-Busch, die het merk Budweiser op de markt brengt. Het be drijf was bereid in ruil daarvoor 15 mil joen gulden neer te tellen. Alles bij elkaar opgeteld zal de hele Steel Wheels-tournee deze maanden on geveer zo'n kwart miljard gulden in het laadje brengen. Forbes heeft berekend dat de inkomsten van de Stones zelf dit jaar de 200 miljoen gulden zullen bena deren. Een deel daarvan zal volgend jaar nog binnenvloeien, maar dit jaar houden ze er naar schatting al zeker de helft van over. Daarmee hebben ze zich in één klap in de top-10 van veelverdienende arties ten over de laatste twee jaar genesteld (zie het kader op deze pagina). Oververhit Wanneer de groep een op de beurs geno teerde onderneming zou zijn geweest, zou de handel in de aandelen deze maan den waarlijk oververhit zijn geraakt. Als beleggingsfonds zouden de 'Stones' toch |moeilijk meer stuk kunnen door alle rechten en royalties die in het verleden zijn opgebouwd, maar dat is zeker niet al tijd zo geweest. De koersen van de groep hebben sinds de oprichting in 1962 een behoorlijk grillig verloop gehad, zo knobbelde Forbes uit. Toen de Rolling Stones begonnen was al snel duidelijk dat zich naast de Beatles een tweede Engelse, artistieke geldma ker aandiende. Maar niemand had ge dacht dat het succes zo lang zou aanhou den. Hoeveel popgroepen verdienden in de jaren zestig immers niet kortstondig fortuinen om vervolgens min of meer in de vergetelheid te verdwijnen? "In het 1 Michael Jackson (popzanger)130 120 250 2 Steven Spielberg (filmregisseur)128 82 210 3 Bill Cosby (filmacteur)120 70 190 4 Mike Tyson (bokser)52 90 142 5 Charles M. Schulz (cartoonist)56 64 120 6 Eddie Murphy (acteur)44 70 114 7 Pink Floyd (popgroep)50 62 112 8 The Rolling Stones (popgroep)88 22 110 9 Oprah Winfrey (tv-presentatrice)..60 50 110 10 George Michael (popzanger)22 72 94 11 Julio Iglcsias (zanger)44 48 92 12 Johnny Carson (tv-presentator)50 40 90 13 Jack Nicholson (filmacteur)68 20 88 14 Sylvester Stallone (filmacteur)76 12 88 15 Madonna (zangeres)46 40 86 16 Sugar Ray Leonard (bokser)56 28 84 17 Arnold Schwarzenegger (filmacteur)70 12 82 18 Bruce Springsteen (popzanger)12 68 80 19 Bon Jovi (popgroep)50 30 80 20 Prince (popzanger)40 32 72 21 U 2 (popgroep)40 26 66 22 The Who (popgroep)60 4 64 23 Dcf Leppcard (popgroep)10 50 60 24 Van Halen (popgroep)10 44 54 25 Bill Murray (filmacteur)34 18 52 26 Siegfried Roy (illusionisten)36 16 52 27 Andrew Lloyd Webber (componist)24 28 52 28 Frank Sinatra (zaqger)28 24 52 29 Grateful Dead (popgroep)26 24 50 30 Jim Davis (cartoonist)22 28 50 31 Guns N' Roses (popgroep)26 22 48 32 Kenny Rogers (zanger)26 20 46 33 Jane Fonda (filmactrice).10 36 46 34 Tom Selleck (filmacteur)16 28 44 35 Acrosmith (popgroep)18 24 42 36 Rod Stewart (popzanger)18 24 42 37 Michael J. Fox (acteur)20 20 40 38 Steve Martin (acteur)16 24 40 39 Stephen King (schrijver)20 20 40 40 Mel Gibson (filmacteur)22 18 40 De Rolling Stones toen: v.l.n.r. Charlie Watts, Mick Taylor, Mick Jagger, Keith Richards en Bill Wyman. i.rchi.n..») De Rolling Stones nu: v.l.n.r. Watts, Wyman, Richards, Jagger en Ron Wood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 31