De knieval voor Allah M A BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD De moskee, steeds vertrouwder in stadsbeeld De weeïge walm van wierook dringt zich onweerstaanbaar op. En vrijwel onmiddellijk daarna de vaststelling dat een stap over de drempel zoiets is als de intrede in een andere wereld. Achter de gastvrij geopende deur gel den leefregels, normen en omgangs vormen die afwijken van het hier gangbare. Vriendelijk klinkt het ver zoek de schoenen uit te doen, tegelijk zó gebiedend dat het eenvoudig geen weigering toestaat. Het is een uiting van eerbied, van respect voor dit ge bedshuis voor gelovige islamieten. Binnen wordt mierzoete thee ge schonken, een uur voordat imam Mo hammed El Amraoui zal voorgaan in gebed. De moskee aan de Leidse Rembrandtstraat is in afwachting van de gelovigen. Het is vrijdag. "Die dag is vergelijkbaar met de zondag van jullie. In Marokko doffen mensen zich dan op, trekken de mooie kleren aan. En gaat iedereen naar de moskee om te bidden". Nu drie jaar geleden kwam El Am raoui naar Leiden, op voorspraak van één van de gelovigen die hem kende als iemand die in Fez "heel goed werk" deed als imam. Wie als belij dend gelovige er goed van op de hoog te is wat in de koran staat geschreven en wie ook de openbaringen van Mo hammed kent, komt er in principe voor in aanmerking voor te gaan in het gebed. Het gebeurt niet zelden, zo verze kert Mohammed El Wali als voorzitter van de stichting Moslimgroep, dat de oudste c.q. meest koranvaste gelovige als imam wordt aangesteld. "Er zijn mensen die naast hun normale werk imam zijn, bij ons is dat niet het geval. Destijds zijn we met deze imam een overeenkomst van een jaar aange gaan. Maar zie, hij is hier nog steeds, het contract wordt telkens automa tisch verlengd". De imam kan redelijk in zijn levens onderhoud voorzien, mede ook dank zij de regelmatige giften van 400 a 500 moskeegangers. Soms komen er wel duizend mensen naar de moskee, de ervaring heeft geleerd dat de helft van hen de portemonnee opent. De be stuursleden van de Stichting Moslim Groep benadrukken dat iedereen voor hen gelijk is, onderscheid maken tussen wel- en niet-betalers is er niet bij. "Niets moet. En iedereen heeft de zelfde rechten binnen de islam". Geen problemen Het loopt tegen enen. De oproeper roept de gelovigen op, zijn stem wordt door microfoon en luidspreker ver sterkt en verdwijnt in de westerse oren als een klaagzang. Welhaast ver ontschuldigend zegt El Wali dat dit maar een keer per week gebeurt. Naar het schijnt hebben de omwonenden er geen problemen mee. En binnen de moskee wordt er naai- gestreefd de buurt zo min mogelijk last te bezor gen. Telkens wordt het de gelovigen voorgehouden: Doe zachtjes, blijf niet bij de moskqe hangen na het vrijdag middaggebed, maar ga zo snel moge lijk terug naar huis of naar de baas. "Iedereen heeft recht op zijn geloof, ook wij. Maar daartegenover staat dat op ons de morele verplichting rust de mensen die hier in de straat wonen niet tegen ons in te nemen". Dat men niet overal even verrukt is van een moskee in de straat, bleek laatst nog in Zoetermeer. In de pas uit de grond gestampte wijk Rokkeveen hebben verontruste huiseigenaars zich verenigd in een actiecomité dat is opgericht met het doel de komst van een moskee te verhinderen. Ze beroe pen zich er op dat het bestemmings plan weliswaar voorzag in de bouw van een vrijplaats voor religieuze doeleinden, maar dat hiermee een moskee werd bedoeld was niet duide lijk geworden. Nee, de afwijzende opstelling moest volgens de voorzitter van het actiecomité vooral niet worden opge vat als discriminatie. Er bestond bij hem en zijn aanhang alleen maar vrees voor de overlast die aan- en afrij dende auto's zonder twijfel zouden veroorzaken. En, zo droegen de pro testerenden het tenminste uit, als lo gische uitvloeisel daarvan: op de on roerend goedmarkt konden hun pas gekochte eengezinswoningen, maiso nettes en urbanvilla's wel eens heel snel in waarde dalen. Petitie Iets dergelijks heeft trouwens nog geeh jaar geleden ook in Leiden ge speeld. Er was toen sprake van dat de moskee van de Rembrandtstraat naar de Os- en Paardenlaan zou verhuizen. De gemeenteraad stemde daar in principe mee in, maar uiteindelijk werd er van afgezien. Officieel heette het dat de Stichting Moslim Groep er niet in was geslaagd de financiering voor de aankoop van het pand rond te krijgen. De imam en de bestuursleden laten ook nu nog in het midden of de peti tie, door ongeveer 250 bewoners van de Os- en Paardenlaan destijds inge diend bij het gemeentebestuur, heeft meegespeeld bij de besluitvorming die tot een voortgezet verblijf in de Rembrandtstraat leidde. Voor alle duidelijkheid werd door de indieners van de petitie gezegd dat ze niets te gen moslims hebben, maar alles tegen de eventuele parkeerproblemen en te gen de geluidsinstallatie die de stem van de oproeper versterkt laat door klinken. "Het is dikwijls door onwetendheid dat dergelijke meningen kunnen ont "Vrouwen zijn niet verplicht in de moskee te bidden. Vrouwen hebben het thuis druk met de opvoeding van de kinderen. De islam zegt ook dat mannen buiten werken, en vrouwen binnen. Vrouwen mogen daarom ook thuis bidden. Zij die wel per se naar de moskee willen komen, zijn wel kom. Maar ze moeten wel altijd apart van de mannen bidden, zo wil de is lam het nu eenmaal". De islam legt de gelovige moslim in beginsel vijf godsdienstige voor schriften op. Wie streng in de leer is, heeft zich te houden aan het sjahada. Uit overtuiging het geloof belijden dat er één Gód is, en wel Allah. En dat Mohammed zijn profeet is. Dat bete kent dat er dagelijks vijf keer moet worden gebeden (salat). Vrijdag is de dag van het gebed in de moskee. Van de moslim wordt verwacht dat-ie zijn zakat, een godsdienstige belasting, voldoet. Ten slotte hoort een moslim tijdens de ramadan te vasten, en ten minste eenmaal in het leven een pel grimstocht naar Mekka te onderne- Maar de islam is niet zo absoluut van aard, als de fanatici onder de isla mieten het willen doen geloven. Zo luidt in elk geval de opvatting binnen de muren van deze moskee. "De islam is verdraagzamer dan menigeen denkt", vindt Loeff, "maar helaas wordt het uiterlijk ervan beschadigd door het fanatisme van fundamenta listen". Onder islamieten zijn goede men sen en er zijn slechte mensen, zegt de imam. En helaas moeten de goeden ook hier onder de slechten lijden. In deze geloofgemeenschap wordt het als normaal beschouwd dat niet alle godsdienstoefeningen in de moskee worden gedaan. Alleen het vrijdag middaggebed in de moskee geldt voor de mannen onder de moslims als een verplichting. "Maar in zijn alge meenheid geldt voor de islam dat als iets niet kan, dan kan het ook niet", al dus de voorzitter van het stichtings bestuur, Mohammed El Wali. Op zijn werk benut hij de lunchpau zes om te bidden. Hij vindt het niet erg om de werktijd die eventueel ver loren gaat met het vrijdagmiddagge bed te compenseren door vroeger te beginnen. Er bestaat begrip voor dat werkgevers wel eens nee zeggen als de moslims onder hun werknemers met z'n allen naar de moskee willen. "Anders zou die baas alle machines in de fabriek moeten stopzetten. Tja, dat kan natuurlijk niet. Nogmaals, als het niet kan, dan kan het niet. Onze men sen hoeven hun baan niet in gevaar te brengen". Onwankelbaar De islam wint snel terrein in Europa, voornamelijk door de komst van tal loze Turkse en Marokkaanse arbeids krachten. In Frankrijk is het de twee de godsdienst na het katholicisme en in Nederland zijn er nu ook belangrijk meer moslims dan in de tijd dat in het Friese Balk de eerste moskee werd gesticht. In de jaren vijftig ging het om een beperkt groepje afgezwaaide KNIL-militairen, nu wonen er meer dan 300.000 moslims in dit land. "Ook in Nederland zal het aantal moslims zich nog uitbreiden, ook al omdat de moslims doorgaans meer kinderen hebben dan christenen. Een moslim gezin heeft al gauw drie, vier kinde in Nederland mag het kerkbezoek dan al jaren een sterk dalende ten dens vertonen, de deconfessionalise ring treft de islam dus niet of nauwe lijks. In meerderheid zijn moslims on wankelbaar in hun geloof. Imam El Amraoui heeft er zo z'n eigen gedach ten over. "De leegloop waarmee de christelijke en katholieke kerken kampen, is wellicht te wijten aan het middeleeuwse gedrag van die ker ken", zo oppert hij. "De wetenschap wordt er ondergeschikt gemaakt aan de christelijke dogma's. De islam daarentegen heeft nooit een vijandige houding aangenomen ten opzichte van wetenschappelijke onderzoekers. Integendeel, de islam heeft juist het opdoen en vergaren van kennis aan gemoedigd. Ikra is het eerste woord van de koran. Dat betekent lees of re citeer". De islam is eerlijk, oprecht, wordt zowel door de imam als door de heren bestuursleden van de moskee be toogd. Vanzelfsprekend hebben de gelovigen soms ook zo hun geschillen over datgene wat in de koran staat. Wie gelijk heeft en wie niet, daarover spreekt de imam dan zijn oordeel uit en dat is onherroepelijk. "Natuurlijk hebben ook wij af en toe ook te maken met mensen die uit onbegrip het geloof niet praktizeren. Om een heel klein percentage gaat het, meestal zijn het jongeren. Het is onze ervaring dat ze terugkeren, zo dra ze de dertig gepasseerd zijn". Waarom? De imam denkt dat men sen ontvankelijker worden voor het geloof als ze over wat meer levenser varing beschikken. "Meestal ontstaat dan de behoefte over de islam te le zen, men begint er met anderen over te praten. De mens is niet volmaakt, de mens kan zich volgens de islam vergissen. De mogelijkheid tot het to nen van berouw is dan ook altijd aan wezig. De niet praktizerende gelovige kan dat doen door praktizerend gelo vige te worden. Door zich na de be- wassingen rechtstreeks tot Allah te wenden. De islam is niet rancuneus, de islam is er om mensen te helpen. En zeker degenen die terugkeren van de dwalingen huns weegs". ZATERDAG 28 OKTOBER 1989 VWW IRk m PAGINA23 F.XTRA De moskee neemt in de westerse samenleving een steeds prominentere plaats in. Het kerkbezoek mag de laatste 25 jaar in Nederland een dalende tendens vertonen, de islam heeft geen last van de deconfessionalisering. Een Nederlandse stem uit de moskee: "De islam is verdraagzamer dan menigeen denkt, de islam is het volmaakte geloof". door Gerard van Putten De letterlijke betekenis van islam is overgave. Tijdens het vrijdagmiddaggebed in de moskee komt tot uiting hoe intens het geloof door moslims wordt beleden. De Nederlandse moslim Loeff: "Het uiterlijk van de islam wordt helaas veelvuldig beschadigd door fanatici". (foto's Henk Bouwman) van de imam woord voor woord kan volgen? Nee, die wordt in het hoog- arabisch uitgesproken en dat kan ik niet verstaan. Maar ik weet wel waar over de imam het heeft. Doordat ik zo veel over de islam heb gelezen". Maar al te vaak, zo weet hij, worden moslims mohammedanen genoemd. Fout, zegt Loeff. De islam stelt im mers dat de godsdienst door God is geopenbaard aan een hele reeks pro feten, van wie de laatste Mohammed is geweest. "Mohammed is dus niet de stichter van de islam, vandaar dat moslims zich geen mohammedanen Achterom Zijn vrouw is geen moslim, ze is niet eens gelovig, al kenschetst Loeff haar bij nader inzien als een agnostica. Als een aanhangster van de leer die ver klaart dat het absolute voor de mense lijke geest onbereikbaar is en dat de mens onmogelijk weet kan hebben van de diépste aard, de oorsprong en de bestemming van de dingen. De uiteenlopende levensbeschou wingen blijken zich onder een dak goed te kunnen verdragen. In eikaars waarde laten heet dat, en zo gaat het er in huize-Loeff inderdaad aan toe. "Mijn vrouw heeft haar wereld, en ik heb de mijne". Samen bidden in de moskee zou er trouwens toch niet bij zijn geweest. Van de enkele vrouw die de moeite van een bezoek aan de moskee neemt, wordt verwacht dat ze achterom naar binnen gaat, via de achteringang. Om te voorkomen dat ze mannen tegen komt. Dat hoort niet, volgens de wet ten van de islam. Imam El Amaraoui: bruik geraakt kerkgebouw, zonder een gulden gemeentesubsidie is ge restaureerd en ingericht. Met inge houden trots wordt gezegd: "We be druipen ons helemaal zelf. Inderdaad, daartoe worden we in staat gesteld door de maandelijkse bijdragen van de mensen die hier komen bidden". Gebed De imam heeft gesproken. De preek duurde ruim twintig minuten en is af gedraaid in een voor westerse luiste raars adembenemend snelle woor denstroom. Hoog tijd nu voor het ge bed. Niemand uitgezonderd hadden de gelovigen eerder die middag de moskee betreden met de woorden bis millah, in de naam van AUah. En over eenkomstig de rite van de moskee vervolgens de aanwezige geloofsge noten begroet met Assalamu Alei- kum, vrede zij met u. De gelovigen knielen, buigen ver volgens de hoofden naar het oosten, richting Mekka. Het gebeurt met een overgave die de letterlijke betekenis van islam (overgave dus) aangeeft. De handen worden als het ware in een kom gevouwen. Onder de aanwezigen een wat oude re heer, die zich qua uiterlijk en kle ding scherp onderscheidt van zijn ge loofsgenoten. Hij oogt als een op en top Nederlander, en dan niet alleen door de blazer die hij draagt. Resoluut en voorkomend stelt hij zich voor in een zéér gepolijste variant van het Al gemeen Beschaafd Nederlands. "Loeff is de naam". Het betreft hier een kennismaking met een jurist in ruste, bijna 69 jaar en opmerkelijk vief. In 1967 begon bij Loeff het inzicht te rijpen dat hij on mogelijk christen kon blijven, een in middels overleden vriend zette hem op het spoor van de islam. "Ik verloor het geloof in de centrale dogma's van het christendom. In de islam heb ik de volmaakte godsdienst gevonden". Zodat Loeff nu ook door het leven stapt als Arif, de Wetende. Een naam waarmee hjj niet te koop loopt, naar Loeff beweert omdat hij het liefst door anderen wordt gezien als een be scheiden persoon. "Of ik de sermon staan", meent de imam. "Bij ons is ie dereen welkom. We roepen geregeld mensen binnen om eens te komen kij-' ken, maar jammer genoeg blijven ze buiten. We worden niet altijd even goed begrepen, al moet gezegd dat we het in Leiden wat dat betreft niet eens slecht hebben getroffen. Maar wat meer begrip voor onze cultuur zou ons zeer welkom zijn. Uiteindelijk stellen wij ons ook altijd vriendelijk op. Wij hebben besloten hier te blij ven omdat de islamwet voorschrijft dat er pas een nieuwe moskee mag worden gebouwd, als in de oude niet voldoende ruimte meer is voor de ge lovigen. Die is er hier voorlopig nog voldoende". In Leiden wonen om en nabij 4000 moslims. In de stad worden twee ge bouwen gebruikt als moskee. Voor de Turkse gemeenschap is er een aan de Hooigracht, de Marokkaanse kan voor religieuze plichten terecht in de Rembrandtstraat. Er is geen sprake van een scheiding der geesten. Mo hammed El Amraoui, imam oftewel voorganger van de moskee aan de Rembrandtstraat, benadrukt dat de ideeën over de koran niet verschillen. "Maar de Turkse taal, de Turkse cul tuur is heel anders dan de onze, al moet ik erbij zeggen dat hier ook Tur ken komen. En Indonesiërs, Surina- mers en ook een enkele Nederlan der". De moskee in de Leidse Rem brandtstraat, een islamistische neder zetting in een puur westerse omge ving. De inrichting van de gebedszaal doet sober aan. Behoudens een enke le, met een smyrnakleed gedrapeerde lessenaar, een rekje met boeken en een wandklok, vertoont de gebeds ruimte een leegte die onwezenlijk aandoet vergeleken met de kerken waar christenen samenkomen. De bestuursleden van de Stichting Moslim Groep hechten eraan op te merken dat de moskee, een in on De Turkse moskee aan de Hooigracht: Geen scheiding van geesten, al leen de taal en cultuur verschillen belangrijk van de Marokkaanse. (foto Wim Dijkman)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23