'Taboe van mystieke geloofsbeleving opheffen' Joden schrijven joodse geschiedenis Ds. Bras uit Sassenheim over nieuw Contemplatief Verband van Predikanten: OCCO I CLlJK LtVtIM Volgens ds. Van der Pers kan con templatie een derde weg zijn in de kerken waar momenteel enerzijds activisme en anderzijds dogmatis me de toon aangeven. "In beide stromingen ontbreekt de diepgang, de inspiratie van de Geest. Terwijl daar volgens ons een enorme be hoefte aan is. De kerken moeten hun eigen diepe niveau hervinden. Binnen de kerk moet de vraag 'hoe kan ik met God omgaan' weer cen traal staan". Christelijk symbool Het logo van het Contemplatief Ver band is illustratief voor dat streven. Het is een boom die half naar de zon is toegewend en half ervan af. Ter wijl de zonkant in volle bloei staat, oogt de schaduwkant verdord. slist niet zo overkomen. In de mid deleeuwen was het de aanduiding voorde toppen van het mystieke le ven, maar ik voel me beslist niet een halve monnik". Naar eigen zeggen was Bras sinds zijn jeugd al gevoelig voor het mys tieke. "Dat resulteerde in diep reli gieuze ervaringen op veertienjarige leeftijd". Via de Youth for Christ maakte hij kennis met 'stille tijd' bijbelstudie en gebed maar later brak hij weer met de YfC. In zijn eerste gemeente, Dinteloord, stelde hij zich opnieuw open voor het con templatieve. Via zelfstudie startte hij met meditatie, terwijl een pater- jezuït hem op het spoor zette van de christelijke mystici. Verder volgde hij diverse cursussen, zoals een cur sus gebedspracticum. SASSENHEIM "Het westerse christendom is verschraald van binnenuit en heeft zich verschanst in dogmatisme of ethisch activisme. Maar de persoonlijke, gevoelsmatige bele ving is in heel veel gevallen taboe geworden". Aldus ds. Kick Bras uit Sassenheim, een van de deelnemers aan het onlangs opgerichte 'Contemplatief Verband van Predikanten' dat iets aan die verdorde toestand wil doen. Door middel van gebed, meditatie, schriftlezing en stilte 'contemplatie' wordt gezocht naar een weg die het geloofsleven opnieuw kan verdiepen. door Wim Schrijver en Robert van de Woestijne Maandag vond in Amersfoort de eerste openbare ontmoetingsdag plaats. In mei van dit jaar werd het verband door twaalf dominees uit hervormde, gereformeerde, remon strantse, evangelisch-lutherse en doopsgezinde kring opgericht. In middels telt het Contemplatief Ver band al meer dan vijftig deelne mers: predikanten die zich met el kaar verbonden voelen door een in nerlijke behoefte aan een leven, waarin de spiritualiteit centraal staat. Veel predikanten beleefden al ja ren een contemplatief leven, veelal verborgen voor anderen. "Uit die verborgenheid komen we nu te voorschijn om elkaar te inspireren, te steunen en te bemoedigen", ver telt een van de initiatiefnemers, ds. Anje van der Pers, gereformeerd predikante in het Friese Akkrum. Van der Pers besteedt gemiddeld anderhalf uur per dag aan gebed en meditatie. "Het is een kwestie van bewust tijd nemen voor God. Con templatie heeft iets te maken met het geheim tussen God en mensen. Je bent geraakt door iets dat hoger is dan jezelf. Je bent geboeid door zijn liefde. Daar kun je heel veel in spiratie uit putten". Predikanten die aan contempla tie doen, staan vaak alleen, merkte Van der Pers. "Terwijl je juist be moediging nodig hebt, want het eist een ijzeren zelfdiscipline om naast het drukke predikantenbestaan tijd vrij te maken om echt met God be zig te zijn. Luther zei het al: 'Het ge bed is een karwei, dat gedaan moet worden'. Je moet vroeger opstaan, later naar bed en je vrije weekeinde besteden aan contemplatie". Geen vlucht Het is niet de bedoeling dat de pre dikanten zich binnen het verband alleen maar bezig gaan houden met onderlinge bemoediging. Zij zullen door middel van een rondzendbrief en op de komende ontmoetingsda gen ook allerlei vormen var\ spiritu aliteit met elkaar uitwisselen. Van der Pers: "Er is een enorme honger naar kennis op dit gebied. We willen daarom ook veel van elkaar leren. Een ieder is nu op zijn of haar eigen wijze bezig. Sommige predikanten organiseren gebedsgroepen aan huis, anderen organiseren bezin ningsdagen of maken met gemeen teleden een reis naar het oecumeni sche klooster in Taizé". Van der Pers bestrijdt dat con templatief leven een vorm is van re ligieuze zelfbevrediging. "Waarach tig contemplatieve mensen zijn in tens bewogen met de wereld en met hun mede-mensen. Het is dus geen vlucht uit de wereld, want wie God ontmoet, ontmoet mensen. De om gang met God kan niet zonder de omgang met mensen". De bedoeling is dat datgene waar de contemplatieve predikanten zich mee bezig houden uiteindelijk in de kerken landt. "Het verband richt zich op predikanten omdat het hun taak is om te putten uit de levende Bron die God is en het naar de men sen te brengen. Maar we hopen na tuurlijk dat veel meer mensen bin nen de kerken zich bezig gaan hou den met contemplatieve vormen. Wij willen zuurdesem voor de ker ken zijn. Die hebben dat broodno dig". Door toewending naar de zon, het vroeg-christelijke symbool voor Je zus Christus, zal uit de dorre saaie kerk weer nieuw leven spruiten, al dus de predikanten die momenteel in het Contemplatief Verband vere nigd zijn. Bras, sinds 1986 gereformeerd predikant in Sassenheim, was di rect in het Verband geinteresseerd en maandag was hij dan ook van de partij in Amersfoort. "Ik ben blij verrast dat er zoveel collega's mee bezig zijn". Bras, die diverse publi caties op zijn naam heeft staan over mystiek en contemplatie, vindt zelf dat 'contemplatie' "een wat zware term!' is die nogal wat pretenties met zich mee brengt. "Wij willen be- Brede oecumene Daar hij in het Nederlandse taalge bied een inleidend boek miste over wat christelijke mystiek inhoudt, schreef hij zelf enige jaren geleden 'Muziek van zuiver zwijgen' (Kok, Kampen). Dezer dagen verschijnt bij dezelfde uitgever van zijn hand 'Een vloeiende, ebbende zee', waar in het werk van de veertiende eeuw- se Jan van Ruusbroec centraal staat. "Voor mij is hij de grootste mysticus uit ons land. Hij is de man van de inkeer tot God en de uitkeer tot de medemens in de breedste zin en heeft een heleboel dingen in zijn werk verenigd". Echte contemplatie houdt vol gens Bras in dat "het totale leven op het Koninkrijk van God gericht". Hoewel in de wereldwijde joodse gemeenschap zorg bestaat over het behoud van de eigen identiteit, zijn het juist de joden die welhaast spreekwoordelijk zijn geworden door hun sterke besef van een gemeenschappelijke oorsprong, cultuur, religie en toekomst. Dat de vaak zo pijnlijke geschiedenis heeft bewezen dat die band onverwoestbaar is, maakt het jodendom des te boeiender. Ondanks alle kritiek op de politiek van het Israël van nu, blijven velen geïntrigeerd door de lotgevallen van de nazaten van aartsvader Abraham. Die aantrekkingskracht van de joodse geschiedenis is er de simpele verklaring van dat er met een zekere regelmaat nieuwe boeken in de win kel liggen, die de lange historie na vertellen en in beeld brengen. Het zijn trouwens vaak kloeke werken, die niet makkelijk over het hoofd 1 gezien kunnen worden, en luxe zijn uitgevoerd. Dat geldt ook voor de 'Encyclopedie van de Joodse Ge schiedenis', een fors en zeer fraai ge ïllustreerd naslagwerk, dat zojuist door uitgeverij Kok in Kampen voor de liefhebbers op de markt is gebracht voor de lieve som van 99 gulden. De vraag dringt zich op of een dergelijke kostbare uitgave nog iets toevoegd aan wat er al bij de betere boekhandel te vinden is. Daarop kan met een ronduit 'ja' geantwoord worden. Want, lijkt deze encyclope die in zijn verschijningsvorm op eerder verschenen titels, een nauw keuriger lezer zal ontdekken dat dit anderhalf kilo zware boek iets ex tra's te bieden heeft. Deze uitgave is namelijk samengesteld door weten schappers, auteurs en andere des-- kundigen uit... Israël. Daarom al- Twee jonge orthodoxe joden, met gebedsmantels en -molensklaar voor hun gebeden. leen al is dit monumentale werk iets heel bijzonders. Jezus van Nazareth De eindredactie van de encyclope die was in handen van Hana Sha mir, auteur van verschillende histo rische werken, en dr. Shlomo Sha- vit, historicus bij het Israëlische Mi nisterie van Onderwijs en Cultuur in Jeruzalem. Naast dit tweetal werd aan het boek meegewerkt door een waslijst van auteurs en ad viseurs uit Israël. En voor de men sen die graag produkten uit dat land komen, om zo een bijdrage te leve ren aan de niet al te florisante Israë lische economie, is het goed te we ten dat ook de Nederlandse uitgave van het werk in Israël werd gedrukt. Wie geen vreemdeling is in Jeru zalem, kan op zijn klompen aanvoe len dat de encyclopedie een geheel andere benadering van de joodse historie heeft dan boeken met titels als 'Het land van de Bijbel' of'In het voetspoor van Jezus'. Veel bestaan de werken over het jodendom zijn vanuit een christelijke achtergrond geschreven vaak oorspronkelijk in de Verenigde Staten uitgeven met ruime aandacht voor gebeurte nissen uit het Oude èn Nieuwe Tes tament. Een door joden waaron der iemand van het ministerie sa mengesteld naslagwerk, zal derge lijke accenten niet leggen. De naam 'Jezus van Nazareth', om maar het sprekendste voorbeeld te noemen, komt slechts twee maal, en dan nog heel zijdelings, in het omvangrijke boek voor. De Mes- siasverwachting van de joden daar entegen krijgt wel alle aandacht. Ook zal men tevergeefs zoeken naar een link met het tweede deel van de christelijke bijbel. Toch is het niet zo vreemd dat Kok als grootste christelijke uitgever van ons land, voor de Nederlandse druk heeft ge tekend: steeds meer christenen vin den een zeer bescheiden houding ten opzichte van de joden gepast. Afstandelijk Want, zegt men, de kerken zijn de eeuwen door een kwalijke stimula tor geweest van het antisemitisme. En ook de encyclopedie gaat niet aan dit feit voorbij. Beelden over de inquisitie de gevreesde kerkelij ke rechtbank of van spotprentjes vallen al bladerend in het oog. Maar de samenstellers berichten hier zo sober mogelijk over. En dat is nog iets heel opvallends aan het werk: de benadering van de gebeurtenis sen is, met een zekere angstvallig heid, zo afstandelijk en objectief mogelijk gehouden. Ook als er over de Arabische strijd voor en na de oprichting van de staat Israël wordt geschreven, wordt over de tegenstanders van de 'Yishuv' met opvallend weinig kwa lificaties bericht. En de holocaust tijdens de Tweede Wereldoorlog is op dezelfde manier benaderd. De redactie van de encyclopedie heeft duidelijk elk risico proberen te ver mijden. Bijvoorbeeld, als geschre ven wordt op de manier waarop de bijbel bepaalde historische feiten heeft beschreven, staat er dat 'som mige geleerden' er andere ideeën op na houden. Op deze, voor een zichzelf respec terende encyclopedie gebruikelij ke, klinische wijze zijn door de schrijvers honderd verschillende historisehe ingangen gekozen, steeds volgens een zelfde opzet op twee bladzijden uitgewerkt. Naast een afgerond artikel van rond de achthonderd woorden, zijn onge veer tien foto's, kaartjes, schema's of tekeningen afgebeeld. Het werk is daardoor zowel systematisch te bestuderen of als naslagwerk op on derdelen. Gerechtvaardigd Naast de historische hoofdstukken is er nog een aanhangsel met daarin aandacht voor diverse onderdelen van de joodse cultuur. Verder is er een zeer uitgebreide tabel opgeno men, waarbij de joods geschiedenis naast die van de algemene historie is afgezet. Een uitgebreid register sluit het geheel af. Mede door de korte, heldere teksten en het over vloedige illustratiemateriaal is deze joodse weergave van de joodse ge schiedenis een gerechtvaardigde aanvulling op de bestaande popu- lair-wetenschappelijke bladerboe ken. W.S. 'Encyclopedie van de Joodse Geschiedenis' is uitgegeven door Kok Kampen en kost 99 gulden. vaste bedding in de brede ne. En typerend voor de bevinding is toch een ghettomentaliteit en de evangelicalen schermen zich naar mijn smaak ook teveel af'. Zoutzakken Ds. Kick Bras bij een oosters-orthodoxe icoon en rooms-katholieke crucifix: "Contemplatie is niet een bepaalde techniek, het is ook niet iets wat je in de eerste plaats aanleert, maar het is je geraakt weten door God en je hele leven in dat licht beleven". (foto wim Dijkman) "Het is zowel inkeer tot (Jod, als liefde tot de medemens als aan dacht voor de politieke verantwoor delijkheid". Contemplatie betekent voor hem zoveel als "leven met God. Ik bedoel daarmee: het is niet een bepaalde techniek, het is ook niet iets wat je in de eerste plaats aanleert, maar het is je geraakt we ten door God en je hele leven in dat licht beleven. Mystiek is in wezen het zelfde". De evangelicale nadruk op de persoonlijke relatie met God en de orthodoxe nadruk op de 'bevin ding' in het geloof, noemt hij wel ui tingsvormen van contemplatie, maar toch heeft hij er een paar din gen op tegen. Terwijl hij bij de evan- gelischen te weinig de actie in de sa menleving vindt, heeft bij de ortho doxen het dogmatische al het ande re te veel overwoekerd. Bovendien: "Contemplatie heeft vanouds een De predikant toont zich een warm pleitbezorger van de contemplatie. "Omdat het leven vanuit een geeste lijke bron voor jezelf zo'n grote be tekenis heeft gekregen, wil je ook anderen stimuleren zich meer te richten op hun innerlijke beleving". Bras constateert "een zekere ver schraling van het kerkelijk leven. Veel gemeenteleden gaan er onder gebukt dat hun eigen religieuze er varingen in een taboesfeer verke ren. Ik geloof juist dat er bij velen op dit gebied een verborgen rijk dom is". Om die reden is hij ook niet zo pessimistisch over een geestelijke armoede in de kerk. "Het zou wel meer gestimuleerd moeten worden. Dat kan ook door het zoeken naar andere liturgische vormen. De pro testantse diensten zijn enorm sterk op de preek gericht", aldus Bras, die lovend de oosters-orthodoxe ere diensten noemt. Ook het lichame lijk verdient in die traditie meer aandacht, aldus Bras, die elke dag begint met een half uur meditatie waarin de lichamelijke ontspanning een grote rol speelt. Over de ere dienst zegt hij in dat verband: "Bij de rooms-katholfeken heb je nog de mogelijkheid om te knielen, maar bij ons zitten de mensen als zout zakken bij elkaar". Van de oosterse religies valt vol gens de dominee te leren hoe nauw geest en lichaam met elkaar verbon den dienen te zijn. Echter: "Ik denk dat heel veel mensen in het westen, ook zij die moeite hebben met de kerken, behoefte hebben aan mys tiek. Velen komen dan uit bij de oosterse godsdiensten, maar de christelijke mystiek past veel beter bij ons. De mensen moeten dat ech ter wel leren ontdekken". LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 zie luth. kerk, 11.45 oec. studentendienst; Marekerk 10 dr Meijers, 5 ds Abma; Maranathak. (L. Mors- weg) 10 ds Kramer en pastoor Pot; Oecumeni sche geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 pastoor V Welle dr De Jonge, 11.15 pastoor V Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) zie Petrak; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Rietveld, 5 ds Bovenberg; Vredesk. (Burg- gravenl.) 10 ds Schouten; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs; 'Stevenshof(rk kerk Haagse Schouw) kand Henzen. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds V Beinum. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 hr V Straalen. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds Alblas ha; Oude Vest zie Hoogl. kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; be jaardenhuis Groenhoven 10 ds Nauta; Meren wijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (He- rengr.) 10 en 5. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds Den Herlog, woe. 7.30 ds Den Her tog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Ge ref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10 ds Koolstra en ds Mostert. Doops- gez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerk- str.) 10.30 ds Brüsewitz broederschapsdag. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30 ev V Groningen. Evangeliecentrum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) geen opga ve. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 ev Tan. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24); 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten) elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30. 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singe!) 10. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11Rijndijk (Stevenshof) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30, .10,11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11, woe. 9; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoe- ABBENES: Herv. Gem. 9.30 9.30 ds Rang, woe. 7 hr Hoffenaar. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10. ds Geu ze, 7 ds Zoetwij, woe. 7.30 ds 't Hoofd. Geref. Kerk 10 ds Fernhout, 6.30 ds Wilschut, woe. 7.30 ds V Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 kand Viergever, woe 3 en 7.30 ds Boog aard. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 10 ds 't Hooft oec. viering, 6.30 ds Lichtenberg; Kruiskerk 10 ds Ommering; Op- standingskerk 10 ds Lichtenberg, 6.30 ds Om mering, woe 7.30 ds Boer; G. Herderkerk 10 ds Taselaar, 6.30 ds Nieuwenhuis open deurd; De Bron 9.15 ds Nieuwenhuis, 10.30 ds Moll, 6.30 zie GH kerk; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mulder; Oudshoornse kerk 10 ds Roos; Sions- kerk (Meteoorlaan) 9.30 ds Heikoop, 6.30 ds Ouwendijk. Geref. Kerk Mar.kerk 10 en 6.30 ds Boer, woe. 7.30 ds Jonkman; Salv.kerk 10 drs Wilschut, 6.30 dr Fernhout. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 hr Klein geld. 4.30 ds Janssens. Chr, Geref. Kerk (Grij- pensteinstr.) 9.30, 2.15 ds Beekhuis. Oud-Ge- ref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ds Vd Berg, 6.30 hr V Gemeren. Volle-evang- .gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) hr Visser. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgenstersch. Bril- jantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoek steen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) 10 hr Veldhuis. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen dierjst. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Pi- usk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds V Aalst, woe. 9.30, 3 en 6 ds V Aalst. Geref- ./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweit- zerstr.-Bernhardstr.) 10. Geref. Gem. 9.30 nagel, 6.30 ds Tavelaar; Salv.kerk 10 ds Ter louw, 6.30 ds Vd Hoef; Bethl.kerk (Nieuwer- brug) 10 dr Balke, 6.30 ds v Deelen. Geref. Kerk 10 ds Vd Veen zendingsd, 6.30 ds Zout man. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 5.30. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30. Evang.-Luth. Gem. 10.30 ds V Beek. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk woe. 7.30; De Stek 9.30 ds Jansen. Geref. Kerk 9.30 ds Scholten, 6.30 ds Verdoorn, woe. 7.30 zie herv. kerk. Chr. Geref. Kerk 9.30 ds Oosting, 5 ds Witzoer, woe 7.30 ds Oosting. Geref. Gem. 9.30,3 ds V Aalst. Volle Evang.gemeente 'Bet hel' (Burg. Colijnstr. 83) geen opgave. HAZERSWOUDE: Herv. Gent 10.30 ds V Dis. 6.30 ds Moll. Geref. Kerk 9 ds Bovenberg, 5 ds De Moor, woe 7.30 ds Huisman. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 11; Rijndijk zo. 9.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds Verbeek. 5 zie Hoeksteen. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 en 5 ds Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds V Lan- gevelde. Rk Kerk: Mart, zat. 7, zo. 9 en 11Jo- zefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. HOOGMADE; Herv. Gem. 10. Rk Kerk zat. 7, KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds De Graaf, 6"ds Eijsinga, woe. 7.30 ds De Graaf; Ontm.kerk 10 ds Sloof, 6.30 ds Romein. Hen/. Gem. 'De Rank' (P. Groen- college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Horst, 5 ds Verschoor Rijnsburg, woe. 7.30 dr Vermeuelen. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds Vermuelen, 6 ds Volk, woe. 7.30 fls Christ; O. Kerk 10 ds Vd Berg, 6 ds Bogaard, woe. 7.30 ds Vroegindeweij; Ichthusk. 10 ds Hovius, 6 ds Sjollema; Pnièlk. 9.30 ds Bogaard. 6 ds Vd Berg; Maranathakerk (Rijnsoever) J0 ds Vroegindeweij, 6 ds Ten Voorde, Volk. Overduin 2.15 ds Vd Beid. K 'De Rank' (aula P. Groen-o BODEGRAVEN: Hen/. Gem. Dorpskerk 10 ds dreef 15) 10 hr Tieman. Gei ds Oegema, 5 ds. Breevoort, woe. 9.30 ds Vd Horst; Triumfatork. 10 ds V Breevoort, 5 ds Vd Horst. Geref. K. Vrije). 9.30, 6,30 ds Heida, woe. 8 ds Heida. Ned. Geref. K. (aula Beste- vaer-mavo) 9.30 ds Vd Heuvel, 7 ds Zwarts. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds Slagboom, woe. 3 en 7.45 ds Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds Vd Belt. Geref. Gem. (Re- misestr.) 10 en 5 hr Mulder. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 ds Visser. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. woe. 7.30 ds Vd Lugt. Geref. Kerk 10 ds Vd Lugt, 7 ds 't Hooft. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 en 6.30 ds Stegeman; Schep- pingsk. 9 en 10.30 ds Vd Born. Leythenrode 10 ds De Leeuw. Elis.-ziekenhuis 9.30 ds Brom- met. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10, 7 ds V Stuyvenberg, woe. 2.30 en 7.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Graaff, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Kooi, 7 ds Vd Zeeuw evangelisatied, woe. 7.30 ds Vd Kooi. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Hen/. Gem. Dorpskerk 10 en 7 ds Ver dijk ha; Pauluskerk 10 ds de Gelder gezinsd, woe. 7 ds Verdijk. Geref. Kerk 10 ds Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 10.30 prof J Kamphuis, bev. kand Geersing, 7 ds Geersing intrede. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 5 ds Schuurman. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds V Dij ken, woe. 10 en 7 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Piet, Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Maria- kerk zat. 7, zo. 9 en 10.15; Engelbew. zat. 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds V Mourik, 6.30 ds Wegerif, woe. 7.30 ds V Mourik. Geref. Kerk 10 hr Karstens, 6.30 ds Drogendijk, woe. 7.30 ds Dronkert. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30. Remonstr. Gem. 10 drs V Woerden. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuy- splein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds Schilt, 6.30 ds De Haan, woe 7.30 ds De Graaff. Geref. Kerk 9.30 ds Huisman, woe 7.30 ds Végh Den Haag. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds Bergs- ma, 7 ds Markus, woe. 7.30 ds Vd Staat. Geref. Kerk 9.30 en 6.30. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds V Roekei, woe. 3 en 7.30 ds V Roekell. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv, Gem. 9.30 ds Geuze, 7 ds De Groot, woe. 9.30 ds Geuze. Geref. Kerk (Woerdense Verlaat) 10 ds Den Heeten, 7 hr Schreuder, wo. 7.30 hr Schreuder. RK Kerk za. 7, zo. 9 en 10.30 gezinsviering. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Ruitenburg, 5 drs De Reuver, woe. 7.30 ds Vd Bergh; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Kuiper, woe. 7,30 ds Ruitenburg; De Rank (Golfbaan) 10 ds Gooyer. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds Kuiper; Vinkenl. (Binnen) 10tJs Elgersma, 7 ds Vd Lee, woe. 7.30 ds Elgersma. Kapel W. v.d. Bergh-stich- ting 11 ds Kattenburg. 'Sole Mio' 9 ds Ruiten- burg. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 dr Verheus. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. 10.30: De Zilk zat. 7, zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- !0 ds De Bruin; Pauluskerk 10 drs Eg- i. Chr. Geref. K. 9.30 en 2.15. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds V Niel, 5 zie Imm.kerk, woe. 7.30 ds Sma ling; Bethelkerk 9.30 ds Wagter, 5 ds Panne- koek. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Snel, 5 ds Cziria; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds Cziria, 5 ds Wagter en ds Ribberink, woe. 10 ds Verschoor, 7.30 ds Terpstra; Maranathakerk 9.30 ds Rib berink, 5 ds Snel, woe. 7.30 ds Ribberink. Ge ref. Kqrk Vrijg. 9 en 5.15 ds Grutter. Chr Geref. K. 9.30 en 5. Evang, Christengem. (aula mavo) 10 hr Vd Laak, Rk Kerk zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds Schipper, 7 ds Vollebregt, woe. 7 ds Bras. Ge ref. Kerk 10 ds Biewinga, 7 z TER AAR: Herv, Gem. 9.30 ds V Andel, 6.30 ds Christ, woe 7.30 ds Stam. Geref. Kerk 9.30 ds De Reus, 6,30 ds Aalders, woe. 7 ds De Reus. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk 10 ds Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schil derschool) 9.30 en 4.30 ds Vd Haar. Ned. Ge ref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 drs Schwencke. Ende geest 10 dr Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4, Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. EN NIEUWE ^TERING: Herv. Gem. 9.30 ds Haitsma. Geref. K. 9.30 ds Zijl, 6.30 ds dorpskerk. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10.15 en 4.30 ds Boxman. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk 9 30 ds Kunz, 5 ds Goossen; Hoeksteen 9.30 kand Groenenboom, 3 ds Kunz aangepaste d., 6.30 ds Schipaanboord; Bethelk. 9.30 ds Goossen, 5 kand. Wiegerhof; Rehoboth-school 9 30 ds Schipaanboord; Imm.kerk 10 en 5 ds V Hou- welingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 drs De Kooter, 5 dr Bade Alphen; Ontm.kerk za. 7, zo. 11.15, Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem 9 30 en 5 ds Vd Want. Oud-Geref. Gem. (Mercurius- weg 29) 10 en 6.30. Remonstr. Gem. geen dienst. VALKENBURG. Herv. Gem. 10 kand Haas noot, 6.30 ds Wuister. Geref. Kerk 9.30 ds Terpstra, 6.30 ds Cziria, woe. 7,30 drs Oege ma. Geref. K. Vrijg. 11.30 en 6.30 ds Heida, WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra, 4.30 ds V Dis, woe. 7.30; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Visser; Messiask. 10 ds Vd Beid; Dorpscentrum 9.30 ds Groenen dijk. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds Spilker, 7 ds Terpstra. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds Werner. WOUBRUGGE: Herv. Gem, 9.30 hr Henzen, 6.30 ds V 't Hof, woe. 7.30 ds V 't Hof. Geref. Kerk 9.30 ds Aalders, 6.30 ds De Reus jeugdd, VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Blanken, 7 vic De Meij Mecina; De Ontmoe ting (Noordhofland) 10 ds Schaap. 7 zie dorps kerk. Herv. evang. op geref. grondslag (kerk geb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9 30 ds V Daalen, 4.30 ds Ouwerkerk. Hulp en Heil-kerk ('Schakehbos', Leidschendam) 10 ds Honig. Geref. Kerk 10 ds Ledegang, 7 zie 7 hr Karstens, 7.30 ds Wilschut. ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 ds Wolt- haus. Rk Kerk St. Jan za. 7.30, zon 9.30, 2 30 gebedsd voor overledenen; Chr. Dienaark. za. 7, zo. 10. Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7, zo. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 kand Nieu- wenhuien, 6.30 ds Kielder, woe. 6.30 ds Eij- senga. Geref. Kerk 10 drs Buikema, 6.30 ds V Zijl, woe. 7.30 drs Buikema. Remonstr. Gem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 17