Met melk meer biomanipulatie ,QEKEN Tussen leven en dood: wie kiest in gezondheidszorg? 'Ik voel me een misvormde vrouw' Van vrouwenarbeid tot vlinders in de buik VRIJDAG 27 OKTOBER 1989 NFORMATIEF Abortus, agressie, arbeid, zelfverde diging, zwangerschap, zwarte vrou wen. Tweehonderd jaar emancipa tie van A tot Z is samengevat in een bijna vijfhonderd pagina's tellend 'Vrouwenlexicon'. Het boekwerk is het eerste Nederlandstalige, alfabe tisch geordende naslagwerk over emancipatie van de vrouw sinds 1789 (het begin van de Franse Revo lutie). Ruim negentig deskundigen schreven ongeveer 750 artikelen, die een beeld moeten geven van de ontwikkelingen, hoogtepunten en de kopstukken van de vrouwenge schiedenis. ïn het Vrouwenlexicon zijn veel emancipatie-kopstukken opgenomen die in de Grote Winkler Prins (nog) niet vermeld worden. Soms kan dat niet, omdat de betref- fende vrouw pas kort actief is. Maar soms noemt de standaard-encyclo pedie een vrouw slechts onder een trefwoord als emancipatie of femi nisme, terwijl het Vrouwenlexicon bijvoorbeeld uitgebreid uitlegt wie Joke Smit was en welke rol1 zij speelde bij de opkomst van de twee- j de feministische golf in Nederland. Maar ook vrouwen als olympisch schaatskampioene Yvonne van Ge- nnip worden genoemd. Uiteraard zijn in het naslagwerk artikelen opgenomen over onder werpen als de Internationale Vrou- I wendag, feministische literatuur, I kinderopvang en verkrachting. Maar ook aardig is dat veel onder werpen die op zich niet eens zo ty perend zijn voor de vrouwenbewe ging, vanuit een vrouwenstandpunt zijn belicht. Waar de Grote Winkler Prins een uitvoerige verhandeling -geeft over de wettelijke en biolo gische aspecten van het vader schap, maakt het Vrouwenlexicon onderscheid tussen sociale en bio logische vaders. Sociale vader 'Een sociale vader is iedere man die de ouderrol op zich neemt, onge acht of hij nu werkelijk het kind heeft verwekt of niet. Men ziet bij voorbeeld steeds meer dat een nieu we vriend van een gescheiden moe der deze rol op zich neemt. Voor so ciaal vaderschap is geen juridische toestemming nodig, iedereen kan sociaal vader zijn'. Een onderwerp als aids is op vrouwen toegespitst. 'Vrouwen kunnen aids krijgen door intraven eus (spuitend) drugsgebruik, als partner van iemand die tot de risico groepen behoort, of ten gevolge van een bloedtransfusie. Tegenwoordig Nieuwe Uitgaven Proza/literatuur Onder de wol, samenstelling Inez van Eijk en Rudi Wester. Een winterboek vol verhalen van div. auteurs 'om mee onder de wol te kruipen'. Uitg. Contact, 25,- Een schoon bestaan, Pol Hoste. Een fragmentaire autobiografie. Uitg. Man- Het bittere gelijk van de dageraad, Frits van Noord. Psychologische roman over 45-jarige man die na een mislukt hu welijk troost vindt bij een buurvrouw. Uitg. Manteau. Afscheid van Fonteyne. Autobiogra fisch werk van de Vlaamse auteur Clem Schouwenaars. Uitg. Manteau. Slaven van New York, Tama Janowitz. Herdruk van de succesvolle roman over het jachtige leven in New York, aange vuld met zeven verhalen. Uitg. Bert Bak ker, 34,90. Zwarte sneeuw, Christine d'Haen. Herinneringen uit het leven van een au teur. Uitg. Meulenhoff, 24,50. Liever geen bezoek, Myriam- Crijns. Verhalen over vrouwen die worstelen iiiet hun omgeving en zich in een isole ment terugtrekken. Uitg. Veen, 22,90. De bochtenrijder van de opera, Johny van Tegenbos. Een directiechauffeur vertelt. Uitg. Manteau. Vaders van betekenis, Marion Bloem. Een boek over de speciale band tussen een Indische vader en zijn dochter. Uitg. Arbeiderspers, 29,90. Wat het water gaf, Fleur Bourgonje. Een bundel verhalen verhalen waarin thema's als verlies, scheiding en vertrek centraal staan. Uitg. Meulenhoff, f24,50. Manipulatie, Robin Cook. Medische horror van de auteur van onder meer 'Co ma'. Uitg. A.W. Bruna, f 25,00. Uitvluchten, Kate Pullinger. Bundel verhalen over doodgewone vrouwen met doorsneebanen en hun kleine besognes. t Malle elfje, A.C. Baantjer. Korte schetsen gebaseerd op ervaringen'bij de Amsterdamse politie. Uitg. Teleboek, f 15.00. Spiralen, William Patrick. Thriller over gevaarlijke experimenten in de ge netische wetenschap. Uitg.' Het' Spec trum. f24.90. Non-fiction Snoecks. De nieuwste uitgave van de be kende jaarlijkse gids op gebied van lite ratuur, beeldende kunst, film en foto, mode en reizen. Uitg. De Tijdstroom, ƒ21,00 Supersnaren, Bent Sorensen. Een sa menvoeging van de relativiteitstheorie van Einstein en de quantummechnica van Bohr, die voorheen nooit te vereni gen leken. Uitg. Contact, 24,90.- Adam. Het verhaal van een kankerpa tiëntje, Katherine Adair. De persoonlijke ervaringen van een moeder wier kind sterft aan bloedkanker. Uitg. M en P, 27,50. Stadsplat. Zes stadsdialecten onder de loep genomen door Ad van Gaaien. Het Amsterdams, Rotterdams, Haags, Utrechts, Gronings en Maastrichts. Uitg. Wolters-Noordhoff, 19,50. Mama, waar ben jeEen geadopteerd meisje op zoek naar haar echte moeder, door Doris McMillon. Uitg. M en P, ƒ26,50. Feestelijk koken in december, Wiebe Andringa. Recepten voor Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw. Uitg. M e P, 15,90. Op zoek naar het geluk, Anton C. Veld kamp. De persfotograaf van De Telegraaf verhaalt over mensen en de manier waar op zij hun leven inhoud próberen te ge ven. Uitg. Teleboek. 18,- Het zwarte schaap van de rooie fami lie. Een biografie van Gerrit Jan Zwert- broek, door Jaap van de Merwe. Het le vensverhaal van 'de man van de VARA is het bloed getest en de kans op aids via een bloedtransfusie is daar mee vrijwel nihil geworden'. Niet in alle onderwerpen is het Vrouwenlexicon uitgebreider van stof dan een 25-delige encyclopedie. Dat kan ook niet anders, ruim 750 artikelen op nog geen vijfhonderd pagina's betekent een korte en bon dige uitleg. Zo is abortus aanzien lijk beperkter in het Vrouwenlexi con, al is er wel een apart artikel ge wijd aan de abortusstrijd. Grappig zijn de artikelen over on derwerpen die in een algemeen na slagwerk met geen mogelijkheid zijn terug te vinden. Zoals verliefd heid. 'Mensen die verliefd zijn, be vinden zich in een staat van geïnten siveerde beleving. Verliefdheid wordt door mensen als tegelijker tijd heerlijk en pijnlijk ervaren. Zij mobiliseren veel energie, maar rich ten die grotendeels op de geliefde. Verliefden zoeken eikaars nabij heid, willen elkaar aanraken en in de ogen kijken, kortom hun aan dacht is primair gericht op de ande re persoon. Vaak worden door de omgeving grapjes gemaakt over de afwezigheid en verstrooidheid van mensen als zij verliefd zijn'. Vlinders Aardig bij die 'alledaagse', maar toch uitgelegde termen, is het aam- gegeven verschil tussen mannen en vrouwen in het beleven van bijvoor beeld die verliefdheid. 'Volgens be paalde psychologen worden man nen sneller verliefd dan vrouwen en gaat de verliefdheid bij mannen langzamer over dan bij vrouwen; Vrouwen daarentegen beleven ver liefdheid heviger, zeggen vaker dat zij vlinders'in de buik voelen, niet kunnen slapen, zich duizelig voelen of zich op een wolk voelen zweven. Mannen hebben meer dan vrouwen de neiging bij verliefdheid te vin den dat er een permanente relatie uit voort moet komen. Zij lijden er ook meer onder als de verliefdheid afgelopen is, waarschijnlijk doordat zij verder geen vertrouwensrelaties met andere mensen hebben'. Door die mannen-vrouwen-be schrijving is het Vrouwenlexicon niet alleen nuttig voor mensen in de vrouwenbeweging, maar oók inte ressant voor degenen die meer wil len weten van de sociale verschillen tussen vrouwen en mannen. MARGOT VAN WIJGERDEN Het Vrouwenlexicon. Uitgeverij Het Spectrum, f 39,90. die later fout was in de oorlog'. Uitg. Nij- gh en Van Ditmar, 24,90. Jeugdboeken Het grote feest. Een prenten-leesboek van Jonathan Gathorne-Hardy en Magda van Tilburg over een tweeling die feest wil vieren. Uitg. Ploegsma, 17,90. De man in de toren, Michael Morpur- go. Elizabeth ontmoet een geheimzinni ge mart in de Tower in Londen. Uitg. Ploegsma, ƒ24,95. Mijn zwarte vuurvogel, Peter Ver vloed. Verhalen over magie en toverij. Uitg. La Riviere en Voorhoeve, 22,50. Baby kom je thuis?/ Baby kom er eens uit!. Prenten-leesb'oekjes van Bob Graham. Uitg. Ploegsma, 14,50. De monstertuin, Vivian Alcock. De elf jarige Frances kweekt een monstertje. Uitg. Fontein, 25,50. Draken bestaan niet, Klaus Baumgart. Een klein groen draakje, dat zijn moeder kwjj.t is, komt uit een pak cornflakes en valt de onbijtende Anne lastig. Uitg. C. de Vries-Brouwers, f 19,90. Bonte tapijten, Tiia Toomet. Bont geïl lustreerd lees- en kijkboek geïnspireerd op motieven van tapijten uit de Baltische staten. Uitg. C. de Vries-Brouwers, f9,90. Poëzie Uiterwaarden, Marijke van Hooff. Bun del met drie reeksen gedichten waarin verlies, bezinning en herleving de centra le thema's zijn. Uit. BZZTöH, f24,50. Haar herinneringen aan de oorlog kwamen weer naar boven toen ze veertig was. In Israël, het land waar zij nu woont, hielp ze op een kleu terschool waar kinderen tussen de middag blijven eten. De maaltijd werd binnen gebracht in 'rantang- bakjes', kleine metalen pannetjes. Als kind in het Jappenkamp haalde ze eten in diezelfde bakjes. Betty Roos: "Ik werd doodmoe toen ik die rantang-bakjes weer zag. Als kind vond ik ze al zo zwaar. In die tijd was ik veel ziek,.lichamelijk een zwak meisje. Urenlang stond je met die pannetjes in de rij, wach tend op eten. Toen ik jaren later die zelfde bakjes op de kleuterschool weer zag, ben ik direct opgestapt. Ik was kapot, maar wist niet waarom". Voor Betty was dit de eerste keer dat ze met haar verleden werd ge confronteerd. Eerder heeft ze niet aan vroeger willen denken. "Ik vluchtte voor mijn gevoel, altijd was ik op pad. Nooit nam ik rust. Ik werd van binnenuit gedreven tot ac tie. Van alles heb ik gedaan. In Is raël werkte ik als makelaar, aanne mer en fysiotherapeute. In mijn kin derjaren heb ik geleerd om voor me zelf te zorgen. Mijn vader was weg en mijn moeder werd ergens anders ondergebracht in het kamp". Betty Roos (52) werd geboren in Indonesië en zag als jong meisje haar vader verdwijnen in een 'groen pak'. Hij werd verbannen naar een mannenkamp. Ze heeft hem nooit teruggezien. Zelf werd ze met haar moeder en broertje in een Jappen kamp voor vrouwen onderge bracht. Pas kort geleden verzamel de ze al haar moed om de pijnliujke herinneringen op papier te zetten. Uit plichtsgevoel; voor haar vader. Na haar vreemde ervaring op de kleuterschool werd de schrijfster steeds bewuster van haar kinder tijd. Beelden van vroeger borrelden op. Zo realiseerde ze zich dat ze kip- pevel kreeg als iemand geslagen werd. Pas nu kan zij die gevoelens thuisbrengen. Betty: "Als klein kind keek ik toe hoe een man door een Jap in elkaar geslagen werd. Net zolang tot hij er bij neerviel. De man was dood. Ik deed niets en voelde mij schuldig. Toen besefte ik dat mijn vader ook een man was. Een kinderlijke ge dachte. 'Hij is misschien ook dood geslagen', bedacht ik toen". Stukje bij beetje legde Betty Roos de puzzel over haar verleden in el kaar. Ze besloot om al die herinne ringen op te tekenen in een boek. Pas nu begrijpt de schrijfster wie ze eigenlijk is. "Ik haat bij voorbeeld vrouwen. Altijd maak ik ruzie met ze. Nu weet ik waarom. In het Jap penkamp waren vrouwen nooit aar dig tegen mij. Ze pakten mijn koek jestrommel af, dat weet ik nog heel goed. Vrouwen schreeuwden, ook tegen elkaar. Nu zie ik in dat ze ge spannen waren. Alleen met kinde ren achtergelaten worden in een kamp, is niet makkelijk. Maar daar had ik toen geen boodschap aan. Ik vond de mannen veel aardiger. Zelfs de Jappen mocht ik graag. Zij gaven mij chocolaatjes en bananen. Alsof ze mijn vriendjes waren". Ook hecht de schrijfster bijna ab normaal veel waarde (vindt zij zelf) aan vrijheid. Voor haar is het onmo gelijk om onder het toeziend oog van een baas te werken. Ze kan niet luisteren. Alles moet door haar be paald worden. "Ik haat gezag. Vroe ger moest ik urenlang op appel staan om de Jappen te begroeten. Netjes een buiging maken. Vrese lijk". "Als kind kreeg ik geen ruimte. Met vijf vrouwen sliepen we op twee matrassen. Twintig centimeter per vrouw. Als er 's nachts iemand naar de wc moést, kropen ze over me heen. Een vervelend gevoel". Weer duiken haar haatgevoelens je gens vrouwen op. "Soms lijkt het alsof ik seksueel misbruikt ben door een vrouw. In de hut naast mij woonde een enge, vieze dame. Ze raakte mij vaak aan, maar ik weet niet of er iets gebeurd is. Nu krijg ik nog rillingen als ik aan haar aan cjenk. Ik kan er sowieso niet tegen als iemand mij aanraakt." Sommige kamp-ervaringen heb ben een postieve uitwerking gehad op het karakter van Betty, zo vindt ze zelf. De 52-jarige vrouw is bij voorbeeld nergens bang voor. Ze is alleen in Nederland voor de publici teit van haar boek. Straks vertrekt ze naar New York waar haar doch ter woont. Alleen reizen met de ondergrond se in deze stad is voor haar geen pro bleem. "Heb ik wel eens eerder ge daan", zegt ze. "Ik verdwaalde en kwam middden in de nacht in de buurt van Harlem terecht. Daar heb ik gewoon opnieuw naar de weg ge vraagd. Het klinkt cliché, maar de vreselijkste dingen heb ik al in mijn jeugd meegemaakt. Niets kan erger zijn". Betty heeft haar kinderen nooit met haar verleden willen confronte ren, maar achteraf vindt ze dat ze haar^inderen te geforceerd heeft opgevoed. "Mijn man en ik zijn heel verkrampt met onze ervaringen om gegaan. We stopten alles weg. Zo hebben we ook geen foto's van onze ouders bewaard. Dat wilden we niet vanwege de kinderen. Je kan hen toch niet leuk familie-foto's laten zien en dan vertellen dat de ouders van pappa vergast zijn en die van mamma neergeknald?" Hoewel het schrijven van het boek een opluchting voor haar was, voelt de schrijfster zich nog steeds een misvormde vrouw. Ze be schouwt het als een 'abnormaliteit' dat ze vrouwen haat, iedereen wan trouwt, rillingen krijgt bij aanrakin gen en haar eigen grenzen niet meer kent. Een vrouw die haar eigen ge voel kwijt is. CARINE NEEFJES Kan-niet is dood; kinderjaren in een Jappenkamp. Uitgeverij SUA, f 22,50. maar een zeer beperkte voorspeller voor de overlevingskans is. Bij de harttransplantatiecentra in Rotter dam, Utrecht en Leiden ligt de grens nu op 55 jaar. Aanvankelijk was hij 50 jaar, twee jaar geleden werd hij verhoogd naar 55 jaar, en de Gezondheidsraad kwam in een advies begin dit jaar tot 59 jaar als valbijl. De keuze' zou, al klinkt dat vreemd, nog moeilijker worden als er donorharten genoeg waren. Dan is het namelijk niet meer een kwes tie van overmacht (de beperkte hoe veelheid donorharten) maar van geld. We zouden ons moeten buigen over de vraag of we al die tranplan- taties niet te duur vinden. Een hart transplantatie kost 165.000 gulden, daarna kost de getransplanteerde aan nazorg 42.000 gulden per jaar. Zouden we dat geld willen uitge ven? Of zouden we dat liever anders besteden? Zoals medisch psycho loog Bergsma stelt in de uiterst le zenswaardige en actuele bundel 'Genezing tot elke prijs': "Dit is ge zondheidszorg voor een oneindig klein aantal mensen en dat zal het ook blijven. Je mag je afvragen in hoeverre die inspanning gaat ten koste van andere groepen. Van één transplantatie kun je bijvoorbeeld twee zwakzinnigen flinke tijd onder dak brengen". Iets verder doorgetrokken is het ook de keuze tussen een onbeperkt aantal orgaantransplantaties of bij voorbeeld op vakantie gaan. Want als we er maar genoeg voor betalen, dan wil de medische industrie wel voor steeds verbluffender techni sche hoogstandjes zorgen. Mooie woorden Maar het is een keuze die we weige ren te maken. Alles wat medisch- technisch kan, moet in principe voor iedereen die dat wil beschik baar zijn, zo is vele jaren lang het uitgangspunt geweest. Niet alleen omdat we blijkens opiniepeilingen onze gezondheid als ons kostbaar ste bezit beschouwen, maar ook omdat het (soms) gaat om de keuze tussen leven en dood. En wie wil verantwoording dragen voor het overlijden van een medemens, soms in de naaste omgeving, omdat we besloten hadden die bepaalde ingreep niet meer uit te voeren? En, om de zaak nog dichter bij huis te brengen: we zouden uiteindelijk best zelf het 'slachtoffer' van onze eigen keuze kunnen worden. Lange tijd hoefden we ook niet te kiezen, omdat het medisch kunnen beperkt en dus betaalbaar was. Nu het medisch kunnen onbeperkt lijkt te worden en daarmee onbe taalbaar - tenzij we bereid zijn het tot eerste prioriteit te maken - dringt de noodzaak om keuzes te maken zich op. Hoeveel moeite we daarmee heb ben, blijkt in 'Genezing tot elke prijs' steeds weer. Ondanks veel mooie woorden weet de politiek, in onze democratie bij uitstek de plaats waar de keuzen gemaakt moeten worden, er geen raad mee. Bergsma, lid van de commissie harttransplantaties van de Gezond heidsraad, stelt zelfs onomwonden dat het een illusie is om te denken dat de politiek de vraag zal beant woorden. Want, aldus Bergsma, "harttransplantaties zijn spectacu lair omdat ze de indruk geven datje iets aan de dood kunt doen. Onze cultuur, heeft neiging om de dood te ontkennen. Dood is iets dat niet mag". En welke politieke partij durft een medische techniek met zo'n uitstraling aan te pakken? Vacuüm Dat geldt, zo blijkt uit de rond de thema's ivf, kanker, harttransplan tatie, cholesterol en chirurgie op pasgeborenen opgebouwde bundel, ook öp andere terreinen het geval te zijn. Een mooi voorbeeld is de rea geerbuisbevruchting (ivf). Een paar maanden geleden maakte minister Brinkman (WVC) nog bekend dat hij het aantal ivf-centra wilde beper ken, vorige week werd ivf helemaal vrijgegeven. Maar welke minister of politieke partij zou echtparen het geluk van nakomelingen willen ont zeggen? In dat vacuum van de besluite loosheid is het de markt die de keu zes maakt. Een markt waar het aan bod jie vraag schept, signaleert Eer ste Kamerlid Joke van der Meer (PvdA). Het aanbod van de artsen die belang hebben bij zoveel moge lijk ingrepen, de farmaceutische in dustrie die leeft van de uitvinding van steeds nieuwe medicijnen en apparatuur, en de verzekerings maatschappijen die het moeten hebben van zoveel mogelijk klan ten en daar hun pakket op afstem- Alleen: in die 'vrije markt' is een uitgebreide gezondheidszorg op den duur alleen nog betaalbaar voor mensen met geld. Donorharten voor de mensen die het kunnen be talen, en niet voor een beperkt aan tal mensen dat de beste kans op overleving heeft. Dat is de prijs die we betalen voor niet-kiezen. Wat dat betreft is niet-kiezen ook een keuze. Misschien wel de gemakkelijkste keuze, maar het ook de goede is? SJAAK SMAKMAN Genezing tot elke prijs. Over de grenzen van de medische zorg. Anneke Groen e.a. Uitgeverij Aramith, 24,90 Vorig jaar waren er 59 donorharten beschikbaar. Er waren 281 mensen tot 55 jaar (en nog eens bijna 200 tus sen de 55 en de 60) die een nieuw hart nodig hadden. Wie mag blijven leven, en wie moet sterven? De medische technologie begint steeds nadrukkelijker zijn eigen problemen op te roepen. Welbe schouwd is de discussie over de vraag over wie er moeten afvallen in de race om de donorharten nog een betrekkelijk eenvoudige. Criterium wordt dan een zo goed mogelijk ge bruik van de schaarse middelen, de donorharten in dit geval. Ouderen hebben minder kans de zeer zware operatie ("Zonder de in stelling van een Olympische sporter red je het niet", zegt de in 1983 als eerste Nederlander getransplan teerde Willem Bavinck) te door staan dan jongeren. Dus geef je jon geren in principe voorrang, al was het maar om de weinige donorhar ten zo goed mogelijk te gebruiken. En verder is een goede beheersing van Nederlands, Engels of Duits M^JBÊÊÊKIÈIEÊKÈB van belang, omdat een goede com- municatie tussen arts en patiënt - jP^U noodzakelijk is voor het bepalen van de medicatie na de operatie. Zwakzinnigen - Maar hoe moeilijk'we kunnen kie- 11 - ivMifrttÉtWirii i iimimmi ii.iiiiiVriïiiiig zen, bleek toen vorige week die grenzen bekend werden. Het taal- Nu het medisch kunnen onbeperkt lijkt te worden en daarmee onbetaal- criterium werd onder vuur geno- baar dringt de noodzaak om keuzes te maken zich op. "Van één transplan- men vanwege de (vermeende?) dis- tatie kun je bijvoorbeeld twee zwakzinnigen flinke tijd onder dak bren- criminatie van minderheden, de gen". (archieffoto) leeftijdsgrens omdat de leeftijd Het is een welhaast sluipend proces dat zich voltrekt: in de discussies over het voedsel gaat de biotechno logie een steeds vooraanstaander rol spelen. En daarmee komt ook de relatie voedsel en gezondheid in een ander daglicht te staan. Meer dan voorheen ook zal de consument be hoefte hebben aan voorlichting over het hoe en wat van de biotech nologie. Het is met het oog op deze ont wikkelingen dat de Stichting Bio- Wetenschappen en Maatschappij in Leiden een goede voorzet heeft ge geven met de uitgave van een infor matief boekje over het onderwerp Melk, koe biotechnologie. Biotechnologie is niets Bacteriën, schimmels en enzymen worden al vele eeuwen toegepast bij de bereiding van voedsel. Bier, wijn, brood en kaas zijn wat dit be treft de klassieke voorbeelden. Pas de laatste decennia echter worden biotechnologische technieken op grotere en breder schaal toegepast, dank zij de ontdekking van het DNA, het erfelijk materiaal, waar door het mogelijk is geworden het genetisch materiaal van plant, dier en in principe ook in dat van de mens te manipuleren. Biotechnolo gie maakt het daarbij mogelijk soortgrenzen, de natuurlijke barriè res in de voortplanting te doorbre- ken. Maar ook om processen die in de natuur plaatsvinden te versnel len. Biotechnologische technieken kunnen worden gebruikt om. de voortplanting van dieren te versnel len, om planten te vermeerderen, maar ook om de produktie te verho gen. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij de melkproduktie. Weten schappers hebben een hormoon ontwikkeld dat de melkproduktie van koeien stimuleert. Het groeihormoon, kortweg bst geheten, komt van nature in kleine re hoeveelheden ook in het lichaam van de koe vöor. Bsd is nu in de EG verboden, maar naar het zich laat zal op korte termijn niets meer de wettelijke toelating van bsd kunnen verhinderen. En dat zal ook een zuivelland als Nederland niet onberoerd laten. Melk, koe biotechnologie legt helder en duidelijk uit hoe biotech nologie in de zuivelsector en in de rundveehouderij wordt en kan wor den toegepast. Dank zij de nieuwe technologieën kunnen bijvoorbeeld smaak en geur (en dus het aroma van de zuivelprodukten) naar belie ven van de consument aangepast worden. Uiteraard zitten er ook ethische kanten aan de biotechno logie. Ook die komen aan bod. Het oordeel daarover wordt overigens aan de lezer zelf overgelaten. Koemelk zo blijkt uit Melk, koe biotechnologie is in de praktijk een complexer produkt dan de consu ment wel veronderstelt. Naast wa ter (gemiddeld 86,9 procent) bevat melk melksuiker (4,6 procent), vet ten (4,2), tientallen verschillende ei witten (3,3 procent), diverse zouten (0,9 procent) en (0,1 procent) stoffen met namen als ketonen, aldehyden, glusocamiden, nucleotiden. Daar naast bevat koemelk nog vitami nen, ureum en zelfs een tikkeltje (0,0003 procent) alcohol. Of alle consumenteh na het lezen van dit boekwerkje van hun achter docht jegens met biotechnologi sche technieken geproduceerde melk worden verlost moet worden afgewacht. Voor menigeen zal de psychologische drempel na het le zen van Melk, koe biotechnologie ongetwijfeld worden verlaagd. Het wachten is nog op het onvermijde lijke moment dat de eerste met bst geproduceerde melk in de winkels ligt. Als het aan de minister van Landbouw ligt, heeft de consument tegen die tijd in ieder geval wel de keus tussen bst-melk en 'gewone' melk. TON SCHÖNWETTER Melk, koe biotechnologie. Onder vermelding van 'Cahier Melk' te be stellen door overmaking van f 10,- op Binnen het hek staat de moeder met haar tien kalveren; erbuiten de draagmoeders. Embryotransplantatie levert Itichtm^BiVwetens^hapen'en^aat- o meer nakomelingen op. schappij te Leiden. Betty Roos schreef over haar kinderjaren in een Jappenkamp Betty Roos: "Ik haat vrouwen. Nu weet ik waren vrouwen nooit aardig tegen mij". In het Jappenkamp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25