'Het is puur uit bewondering dat ik Wim Kan nog steeds bestudeer' Zsa Zsa drie dagen de cel in Kunst op radio en tv straits te duur? Entertainers en hun voorbeeld9: Fons Jansen PSV en Groningen rechtstreeks op tv KONINKLIJK COMPLIMENT INGEN mmn wzm mi om fómmni Voorbeelden hebben ook voorbeelden gehad. IJf Blokker kwam onlangs als eerste aan het woord in een serie interviews onder de titel 'Het Voorbeeld'. Vandaag is het de beurt aan cabaretier Fons Jansen: aan wie spiegelde hij zich, voordat hij zelf ging optreden? Fons Jansen (64) deed, voor hij op zijn veertigste cabaretier werd, van alles en nog wat. Sinds hij cabaretier-af is, doet hij dat opnieuw. Hij houdt voorlezingen uit eigen werk, schrijft columns voor Hervormd Nederland en de NCRV-gids en is betrokken bij het ouderenwerk. BEVERLEY HILLS (AP) - De Amerikaanse filmactrice en diva Zsa Zsa Gabor is gisteren tot drie dagen gevangenisstraf, een boe te van 12.000 dollar, 120 uur ge meenschapsdienst in een tehuis voor dakloze vrouwen en twee jaar voorwaardelijk veroordeeld, ondermeer omdat zij een politie functionaris een klap in het ge laat heeft gegeven. „Als men een politieman slaat, gaat men naar de gevangenis," aldus rechter Charles Rubin toen hij het vonnis uitsprak. Gabor sloeg niet alleen een agent, maar werd tevens schuldig bevonden aan het achter het stuur zitten zonder een geldig rijbewijs en het vervoeren van een open vat met alcohol. Gabor kreeg eigenlijk vier da gen gevangenisstraf, maar de rechter trok de ene dag die zij in voorarrest zat van deze straf af. Zij werd na haar arrestatie op 14 juni een dag vastgehouden. HILVERSUM (ANP) - De publieke omroepen en de podiumkunstinstellingen hebben grote problemen met het wetsvoorstel „na burige rechten" dat is inge diend bij de Tweede Kamer. In dit wetsvoorstel wordt onder meer geregeld dat uitvoerende kunstenaars in dienst van opera, ballet, to neel en orkesten het recht krijgen individueel een ho norarium te bedingen of toestemming te weigeren voor opname en uitzending van theatervoorstellingen en concerten. roepen) en het Werkgevers- overleg Podiumkunsten willen dat dit recht wordt overgeheveld naar de pro ducenten, die een overeen komst sluiten met de om roep. NOS, NOB en het Werk- geversoverleg vinden dat de „naburige rechten' er niet toe mogen leiden dat kunst op radio en televisie duurder wordt. Het wets voorstel dreigt voor de om roep en de kunstinstellin gen een lastenverzwaring te veroorzaken die miljoenen guldens hoger ligt dan de 12 miljoen gulden die in de toelichting bij het wets voorstel zijn geraamd. HILVERSUM/ROTTERDAM (ANP) - De NOS zendt woens dag 1 november de Europacupwedstrijden van PSV en FC Gro ningen rechtstreeks uit. Studio Sport begint om 16.30 uur met een samenvatting van de wedstrijd Barcelona-Anderiet ht, waarna om 17.00 uur de wedstrijd Partizan Belgrado-FC Gro ningen wordt uitgezonden. Verslaggever is Eddy Poelman. PSV-Steaua Boekarest wordt om 19.21 uur uitgezonden. Ver slaggever in Eindhoven is Evert ten Napels. Later op de avond (22.45-23.30 uur, Nederland 3) is een uitgebreide samenvatting te zien van de topper Real Madrid-AC Milan. Verslaggever bij deze wedstrijd is Frank Snoeks. De voetbalwedstrijd Feyenoord-FC Den Haag die volgende week woensdag zonder publiek in Rotterdam wordt gespeeld, komt definitief niet op tv. Het nieuwe bestuur van de sectie be taald voetbal heeft gisteravond zijn veto uitgesproken over de tv-uitzending. De KNVB is van oordeel dat een tv-uitzending niet past bij de aard van de straf die aan Feyenoord is opgelegd. achteruit. Daar kun je niets aan doen. Maar zoals Kan dat oplos te, dat was geweldig. Wat op school nooit mocht, deed hij open en bloot. En daar bouwde hij ook nog een hele act omheen. Dan riep hij naar de zaal: jon gens, ik heb een bord overgesla gen! Geweldig". "Ik heb 'm eens gevraagd: wie was nou je voorbeeld? Bandy? Davids? Toen zei hy het vak in Birma geleerd had, als entertai ner voor de mensen die onder do delijke omstandigheden aan die spoorlijn werkten. Die mensen werden geslagen en uitgehon gerd en Kan moest de zaak op vrolijken. Achterin de zaal stond dan een Japanse soldaat met een tolk, om er op toe te zien dat hij het keizerlijke gezag niet in de maling nam. Daar schijnt Kan te hebben geleerd om tweeduidige betekenissen aan te bieden aan het publiek. Zijn grappen had den zowel een gunstige, als een hatelijke betekenis. De tolk ver taalde de gunstige betekenis, het publiek pakte de venijnige bete kenis, lachte en klapte; want 't was toch maar 's gezegd! Maar Kan ging daar dan overheen: dat is helemaal niet gezegd gewor den hoor. Dat was een standaard uitdrukking van hem. Met ande re woorden, het publiek zelf was schuldig en hij ging er als een Tijl Uilenspiegel van tussen. Het zou een studie waard zijn het reper toire van Kan daar eens op uit te vlooien". Leermeester "Voor mij is Kan altijd een leer meester geweest. Lang voordat ik zelf met cabaret begon, werkte ik bij de Wereldomroep. Daar hadden ze archiefopnames van alle oude shows van het ABC-ca- baret, uit Kans begintijd. Die heb ik in de nachtdienst allemaal af geluisterd. Later, op het einde van zijn loopbaan, hebben we sa men eens de week gedeeld. Hij mocht toen nog maar drie dagen spelen van de dokter. Alsof dat minder zenuwen zou opleveren dan vier dagen. Bij de kassa moest dan altijd het bordje 'uit verkocht' hangen. Nou was 't niet altijd uitverkocht, maar dan hingen ze toch dat bordje op als hij er aan kwam. En als hij voor bij was, haalden ze 't snel weer weg". "Zijn dagboeken hebben geen afbreuk gedaan aan mijn bewon dering voor Kan. Ik ben alleen maar meer in hem geïnteres seerd geraakt. Wat kan er mis gaan in zo'n carrière? De psycho logie van de ouder wordende ca baretier is een fascinerend on derwerp. Hij wordt geconfron teerd met een aantal stress-facto ren. Hij speelt voortdurend op de Srens van zijn durf. De pers wil at je steeds meer durft, dat je je vernieuwt. En het publiek wil datje hetzelfde blijft. Dan is er de hoogtevrees van de roem. Je wordt steeds beroemder, maar hoe beter je wordt, hoe meer angst dat je op je bek gaat. Stop pen of doorgaan? Die vraag dringt zich voortdurend op. Kan is doorgegaan en tragisch de mist ingegaan. Je zit in een da lende levenslijn, je krachten ne men af, maar er wordt verwacht dat je nog beter wordt. Kan pie kerde daar ontzettend over: was hij wel goed?, was 't wel leuk?, hadden ze niet alleen gelachen om hem een plezier te doen? Die twijfel. Hij beklaagde zich dat er na de oudejaarsavond-conféren ce niemand opbelde. Natuurlijk. Niemand wist zijn telefoonniim- UTRECHT (GPD) „We weten weinig over cabaretiers. Ze gaan gemaskerd door het leven, zal ik maar zeggen. Wim Kan schermde zijn privéleven af als geen ander. Bij zijn huis aan de Westeinderplas stond een bord: 'Geen onverwacht bezoek'. Als je z'n geheime telefoonnummer te pakken kreeg en je belde, kreeg je Corry Vonk aan de lijn, die meteen vroeg: hoe komt u aan dit nummer? Een dag later was het veranderd. En nu komt het gekke, dat hij na zijn dood z'n hele privéleven prijsgeeft door de pu blicatie van zijn dagboeken". "Het is puur uit bewondering dat ik Kan nog steeds bestudeer. Hij was een meester in z'n vak. Geen kwaad woord over z'n humor, over z'n prestaties. Op de Klein kunstacademie draaide ik wel eens een plaat van Kan af op 78 toeren, zodat je de teksten niet meer kon verstaan, maar alleen het gelach en het applaus hoor de. Dat deed ik om het ritme te analyseren. Je hoorde: lach-lach- lach-applaus. Kan was daar een genie in. Hij wachtte niet tot het publiek uitgelachen was, maar begon iets te vroeg aan de vol gende grap. Het publiek kreeg dan een soort groeiende adem- Door Hans Heesen en Lex Veerkamp nood en stikte bijna van de lach. Bij de vierde mop kwam hij dan met een stemverheffing, plaatste een hele duidelijke clou en nam z'n fles, waardoor het publiek wist: nou kunnen we lachen. En dan was het ook meteen applaus. Zo dicteerde Kan zijn publiek: lach-lach-lach-applaus". "Die enorme spiekborden van 'm, dat was ook zoiets. Als je ou der wordt, loopt je geheugen HALIFAX - Prins Charles- van Engeland stond gisteren plots klaps oog in oog met zichzelf, toen hij met een recent geschilderd por tret van hem werd geconfronteerd. De[prins zag het doek, dat in de kunstgalerij van Halifax hangt, voor het eerst. De maker, Tom Wood (34), kreeg meteen de koninklijke complimenten voor zijn geestes kind, want prins Charles vond dat het sprekend lijkt. (foto ap> Op de Rietplaat, het drukbe zochte eilandje in de Biesbosch, heeft prins Bernhard gisteren een beverpaar uitgezet. Gade geslagen door ruim 100 genodig- zonde en levensvatbare popula tie op te bouwen. Ook volgend jaar zullen er daarom bevers uit Oostduitsland worden inge voerd. De herintroductie van de bever in de Biesbosch past in het beleid van Staatsbosbeheer om het gebied een natuurlijke ontwikkeling te laten doorma ken. Het wegvallen van eb en vloed na de afsluiting van het Haringvliet in 1970, veroorzaak te een grote verandering in de ecologie van de Biesbosch. Zand- en slibplaten verdwenen, rietgorzen verruigden en grien den werden aan hun lot overge laten. Staatsbosbeheer, dat in de Biesbosch 3500 hectare be heert, hoopt dat de bevers de rol van de griendwerkers van wel eer enigzins overnemen. Op de open plekken die bevers met hun geknaag veroorzaken zou den andere planten en dieren een kans kunnen krijgen. Nach tegaal, blauwborst en ijsvogel zouden hiermee hun voordeel kunnen doen, zo is de verwach ting. In de buik van de bevers zijn zenders ingeplant om hun be wegingen te kunnen volgen. Niet alleen wil men aldus meer over het leefpatroon van de die ren te weten komen; ook wil men ze kunnen opsporen moch ten ze de Biesbosch verlaten. (foto ANP) Schadevergoeding Een 29-jarige man die zes jaar on schuldig gevangen heeft gezeten wegens roofmoord, heeft van een Amerikaanse rechter een schade vergoeding van 1,9 mihoen dollar toegewezen gekregen. Robert McLaughlin was tot 15 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor een roofmoord in New York in december. De beroepskamer van het hooggerechtshof van de staat New York bekrachtigde het vonnis. Maar in 1986 wist McL aughlins pleegvader zijn on schuld aan te tonen en werd hy vrijgesproken. den kuierden de dieren op hun gemak rond; pas na enige aans poring verdwenen ze in de burcht die Staatsbosbeheer had gebouwd. Met de in totaal 14 exempla ren die gisteren de vrijheid kre gen, telt de Biesbosch nu 20 be vers. Vorig jaar werden de eer ste 6 losgelaten. Maar dit aantal is nog altijd te klein om een ge- JOOP VANQENENPEALS JE TOEVALL/& z/T TE KIJKEN fY£M MOET JE HEBBEN herinner m-u eraan pe overhnp te instRu eren 'n nieuwe straf inrichting op te rich ten... pe oupe is ver- eouwptüt Hotee méén ik 'NU UUU-lE OP\ gepaste wjze^ vakantie kunnen vleren.tou ik graag herin' nerp worpen aan mun \Lhonorariunn' joepre! Leve pe vee- VU/L/NOUK pxoTesree&f YJP-i*. 'r- ntEO HU 'n pekfecre vakante (bBoeeANiseejpp, 'NF&AI MoreL,erert u/roe muu/?.. peoKe ArtKAcnes ^tëaar nJIE? J N 06 AÏÏMP 6GVl60R\MimW... zowm m mmsAJ m- 6WP 1//IAJ MCHT KomM m WR IET6MJ Wh?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 23