'Het stuk geeft je een opdoffer' De Waag: centrum van nieuwe muziek Walter TiHemans regisseert 'HuwelijksspeF Flamenco-apostel Wilkes Even Steve Reich spelen DINSDAG 24 OKTOBER 1989 PAGINA 21 Jos Brink Een nostalgische 1 een bekende Nederlandse cabare tier die van schaterende zalen niet genoeg kan krijgen. Nadat Jos Brink en Frank Sanders zich bijna tien jaar lang in de musi cals Maskerade, Evenaar, Ameri ka Amerika, Madame Arthur en Max Havelaar hebben gestort, ke ren de beide heren weer terug naar hun oude passie 'het caba ret'. Zij zijn met hun 'Tekstpie rement' van vandaag tot en met maandag, behalve zondag, iedere avond te zien in de Leidse Schouwburg met hun nieuwe pro gramma 'Er wordt gestrooid'. Hoewel Jos Brink de laatste ja ren vooral de wat serieuzere kan ten van zichzelf heeft laten zien, was de heimwee naar een ouder wetse avond cabaret groot. In de ze show houdt Brink a la Wim Kan een conférence van zo'n twin tig minuten. Voor het grote pu bliek zal het misschien wennen zijn: deze cynisch-humoristische Brink. Ook in deze aflevering van Tekstpierement is Lucie de Lange, daan is voortgekomen uit de vak groep Slavische talen binnen de Rijksuniversiteit van Leiden en speelt sinds 1963 werken van be roemde Russische schrijvers. Tsjechov begon zijn carrière hon derd jaar geleden o.a. met 'Het Aanzoek' en 'Het Jubileum' Ophelia F Act is een Rotterdams initiatief dat jonge regisseurs de kans geeft om met ervaren acteurs een pro- duktie te maken. Deze keer regis seert Jos van'Kan Ophelia, dat vrijdag en zaterdagavond in het LAK-theater is te zien. In deze voorstelling wordt met teksten, be wegingen, dansen, beelden, klan ken en muziek wordt getoond hoe Ophelia's fantasieën en idealen over de liefde leiden tot eenzaam heid. Ophelia is een vfouto uit Shakespeares Hamlet en wordt door drie verschillende actrices F Act: Ophelia's fantasieën en idealen over de liefde leiden tot eenzaamheid. dochter van de overleden cabare tier Cees de Lange, weer van de partij. De Salon Theatergroep 'De Salon' brengt woensdagavond in het LAK-thea- ter 'De Plicht', In deze voorstelling proberen een acteur, een actrice en twee danseressen vorm te ge ven aan de liefde in al zijn macht en onmacht. (foto Mlchlel Voet) Tsjechov Toneelgroep Labbardaan speelt donderdagavond in het LAK-the ater twee eenacters van de Russi sche schrijver Tsjechov: 'Het Aan zoek' en 'Het Jubileum'. Labbar- Harry Sacksioni Elektrische gitaarsolo's, humoren een vleugje theater. Dat is Harry Sacksioni, die zaterdagavond met zijn soloprogramma is te zien in activiteitencentrum 'De Mu- zenhof aan de Cor Gordijnsingel in Leiderdorp. Aanvang 20.15 uur. Kin d ervoors telling Charly Chaplin -achtige humor bij het Gentse speeltheater 'Eva Bal' met 'een meeuw met een snor- retje'.De voorstelling gaat over twee mannen die, al plannen ma- Jos Brink in 'Er wordt gestrooid' weer terug naar zijn oude passie: het 'cabaret'. Hier is hij te zien in de rol van dominee. (foto pr) taat bereiken. Ze geven echter nooit op. ROTTERDAM - De woor den huwelijk en spel worden alleen door de grootste naïe veling of de grootste cynicus tot één woord gesmeed. Na ïevelingen schrijven geen to neelstukken, tenzij heel slechte, dus moet 'Huwe- lijksspel' wel zijn geschre ven door een cynicus. Ter voltooiing van de bewijsvoe ring zij hier nog vermeld dat de schrijver in kwestie Edward Albee heet. 'Huwelijksspel', met in de hoofdrollen Josine van Dal- sum en Paul Röttger, gaat op tournee langs de Nederland se theaters en is op maan dagavond 30 en dinsdag avond 31 oktober in de Leid se Schouwburg te zien. Re gisseur Walter Tillemans heeft er het volste vertrou wen in. De Vlaming, artis tiek leider van het Antwerp se Raam-theater, werd spe ciaal voor de regie van deze vrije produktie aangezocht. door Frank van Dijl „Aan het Raam-theater heb ik mijn handen vol," zegt Tillemans, „dus ik heb echt moeten schipperen, maar ik vond het leuk om met Josi ne en Paul te werken, en zij vonden dat ik het moest doen. Er waren ook Nederlandse theaterdirecteurs die mij aanspoorden om het te doen. Tot mijn vreugde waren de acteurs bereid om in Antwerpen te repete ren: het zat er wat tijd betreft voor mij niet in om telkens naar Neder land te komen." „We hebben lang gerepeteerd: vanaf mei. Het was een heel prettige samenwerking. En ja, het is een prachtig stuk. Twee mensen op een bankstel, een huwelijk dat op de klippen is. Een soort eindspel vah een huwelijk." - Dat verklaart wellicht de titel? „Ja, in die zin dat de man pro beert om weg te gaan en dat te doen met allure. Dat betekent dat hij wel vijf pogingen moet ondernemen. Die mensen zijn twee intellectuelen die elkaar met kennis te lijf gaan, met literatuur: Ernest Hemingway, Henry James. Zij heeft haar seksue le leven geboekstaafd in haar dag boek, zij weet dat dit alles is wat zij van het leven kan verwachten, maar hij probeert zich als intellectueel te rug te vinden als man. De fobieën van onze beschaving worden door Albee met humor tegenover elkaar gezet. De miskenning van eikaars persoonlijkheid, het elkaar een an dere identiteit toedichten, de aan stellerij. Het verbale geweld leidt tot primitief geweld, tot handtaste lijk vechten." Uit het leven gegrepen dus, dit twee jaar oude stuk van Albee. Maar uiteindelijk gaat de man niet weg. Tillemans: „Het eindigt er mee dat hij moet verzorgd worden. Het is een heel indringend stuk. Ik was in diezelfde periode ook aan het repe teren voor 'Lange dagreis naar de nacht' van Eugene O'Neill, dat was heel fijn, want er was een verwant schap. Ik merkte weer hoe schat plichtig moderne Amerikaanse au teurs zijn aan O'Neill." Albee, die beroemd werd met 'Who's afraid of Virginia Woolf?' (1962) - onvergetelijk verfilmd met Elisabeth Taylor en Richard Burton in de hoofdrollen -, schreef 'Huwe lijksspel' in opdracht van het Vien na's English Theatre, een spraak makend theater in Wenen dat dank zij ferme subsidies in staat is om de groten van het toneel aan het werk te zetten. De auteur heeft het stuk in Wenen zelf geënsceneerd. „Ik denk dat Huwelijksspel stil aan aan een carrière begint," vertelt Tillemans. Over Albee sprekend: „Hij komt in New York niet meer aan de "bak, omdat het theater daar geheel gericht is op de Regisseur Walter Tillemans: 'Ik heb het niet zo op ontoegankelijk theater'. Het thema, het gevecht tussen man en vrouw, is weliswaar niet nieuw in het werk van Albee, maar het is ook wel heel modern, om niet te zeggen modieus. „Het is ook geschreven in een heel moderne vorm. Het is een hu welijkssituatie die tot een metafoor van de besluiteloosheid is verhe ven. Albee zet twee mensen op een bank, daar kun je wel de mist mee in gaan, maar hij is een groot schrijver: hij kan dat doen. Ik vind het stuk heel penetrant. De thema's van 'Who's afraid of Virginia Woolf?' zit ten er zeker in, maar de mensen blij ven vager, ze zijn minder uitgespro ken. Je voelt dat het moderne, ratio nele mensen zijn met een goede cul turele achtergrond. Zij denken dat ze hun problemen rationeel kunnen benaderen, en merken dat dat toch niet lukt." „Ik ben zeer verrast door de proefvoorstellingen tot nu toe, om dat je merkt dat de mensen de pro blematiek, de patstelling, de venij nigheden, de steken onder water herkennen - dat is een grote ver dienste van het stuk. Ik heb het niet zo op ontoegankelijk theater. Dat is een theater waar ze hebben verge ten de deur in te bouwen." - Zit ook de waanzin van 'Who's afraid of Virginia Woolf?' ook in dit stuk? „Ja, zeker en vast. Maar hier is het (foto Arle Wapenaar) niet zo dat ze elkaar meer te verwij ten hebben dan een mislukt huwe lijk. Ze kunnen niet met elkaar le ven, maar ook niet zonder elkaar. Dat tot het einde toe doorgaan in het bewustzijn van de onmogelijk heid van deze relatie is heel sterk doorgedreven." „Nee, helemaal niet. het is natuur lijk een stuk dat je een opdoffer geeft. Maar tegelijkertijd zit er veel humor in. Het is ook heel kwiek ge schreven. Waarom zou een auteur' een prettige boodschap moeten brengen? Dat kunnen we aan de te levisie overlaten." LEIDEN Het bezoekersaantal was naar de wens van Huib Wil kes. Flamenco komt volgens deze gitarist het meest tot haar recht in beperkte of huiselijke kring: "Op deze wijze schenkt zij de beoefe naar en de luisteraar de grootste voldoening". Huib Wilkes kan met recht apostel van de Flamen co genoemd worden. Op het pro gramma, dat hy als leidraad voor zijn spel gebruikte, stond tekst ter inleiding en verduidelijking van zijn spel. Maar ook het concert be stond niet louter uit muziekklan- ken. Hij heeft een rozig hoofd en mooie, grote handen, deze zacht moedige gitarist. Met zijn hoofd vertelt hij, over muziekvormen die bijna verdwenen zijn, over zangstemmen die schor werden bjj te hoge gitaar stemming. Met pret in de ogen heeft hij het over de diepgewortelde humor van de mensen in Cadiz, waar hij zich als Amsterdammer meteen thuis voelde. Met die handen van hem beweegt hij zich vertrouwd en vrij virtuoos over zijn instrument. Niet alleen pret straalt uit zijn ogen, maar allerhande emoties. Emoties die gedeeld moeten wor den met zijn kring luisteraars. Wilkes kijkt tijdens het spel vaak het publiek in. Soms met een wat starende blik, dan weer met inge houden glimlach. Hij fronst zijn wenkbrouwen en steekt zijn hals naar voren over zijn instrument heen. Zij spel is veelkleurig en lijkt vaak geïmprosiveerd. Mo tiefjes komen in allerlei gedaan ten terug, waarbij ze een triom fantelijk lachje te voorschijn roe pen alsof het spel Wilkes te pak ken heeft en niet andersom. Leuk is dat de gitarist tegen over huidige, virtuoze solostuk ken in de Flamenco ook vormen plaatst die al bijna niet meer ge speeld worden. Oude vormen uit de tijd dat de gitaarmuziek alleen functioneerde als begeleiding van het lied. Muziek in een recht- toe-recht-aan stijl, sober maar krachtig. Zelf is Wilkes met de huidige ontwikkeling naar de vir- tuozere stijlen meegegaan. Wer ken van zijn hand kombineren vaak één of meer stijlen van men sen die hij bewondert zoals Nino Ricardo en Paco de Lucia. In een echte Flamenco reünie hoopt men op 'de vonk'. Iets dat als het ware over je komt, waar door je als vanzelf gaat. 'El Duen- de'. Als de geest niet vaardig wordt over de muzikanten, breekt men de zitting op en gaat naar huis. Spelend voor een beta lend publiek kun je niet zomaar opstappen, maar evengoed laat zich de inspiratie niet afdwingen. Toch gebeurde het op een gege ven moment. Na het waagstuk van een nieuw, nog niet helemaal uitgekristaliseerd stuk, kondigde Huib Wilkes met een bevrijdende lach aan: "Nu durf ik alles!" Van af dat moment was iedereen in zijn greep totdat Wilkes zelf ons tenslotte naar huis zond. MONICA SCHIKS Concertreeks met Gaudeamus Leids Marimba Duo woensdag in De Waag LEIDEN - Het Nederlands Marim ba Duo: dat vraagt om uitleg. "Toch is de marimba niet zo'n onbekend muziekinstrument als menigeen veronderstelt" zegt het Duo. Woensdagavond presenteren de Leidenaren Tom van der Loo en Janwillem van der Poll zich voor het eerst op een groter podium in Leiden. Zij treden om half negen 's avonds op in De Waag. door Emiel Fangmann "We hebben onze naam maar op de groei gekozen" leggen Van der Loo (22) en Van der Poll (23) niet zonder zelfspot uit. "Want Het Leids Marimba Duo klonk zo...maar vooruit, we zijn niet de enigen in Nederland die dit instrument be spelen". De marimba is een soort xylofoon met toetsen van hardhout. Onder de toetsen zijn messing bui zen aangebracht, die het geluid ver sterken. Het bereik is 4 1/3 octaaf in het lage, terwijl een xylofoon drie ëneenhalve octaaf in het hoge laat horen. "De oervorm van het instru ment ontstond in Afika èn in Mid- den-Amerika. Maar de marimba zoals wij die kennen werd ontwor pen in de Verenigde Staten en was op het model van een piano met zwarte en witte toetsen .(halve to nen) gebaseerd. New Orleans in de jaren twintig, dat is zo ongeveer de bakermat. Het is qua naam een on bekend instrument, maar wordt meer gebruikt dan men zou denken. De tien jaar oude hitsingle 'Week end' van Earth en Fire begint er mee. Ook in een Nescafé reclame komt het slaginstrument voor." Ze vervolgen lachend: "En laatst lazen we ergens dat Miss America het in strument als hobby bespeelt, dus met haar zouden we nog wel eens een triootje willen vormen". Muzikaliteit zit Van der Poll en Van der Loo in het bloed. Reeds op de lagere school, al kenden ze elkaar toen nog niet, speelden ze een in strument. Van der Loo: "Als kind begon ik op zeeptrommmels te ram melen en spoedig daarna op kinder drums. Daarna koos ik op de Streekmuziekschool natuurlijk voor het slagwerk". Van der Poll be gon in zijn lagere schooltijd met een ander instrument: "Ik startte op de muziekschool met viool, maar toen ik dertien, veertien was moest ik een nieuwe techniek op de viool le ren en daar had ik weinig zin in. Mijn zus had een drumstel en zo doende schakelde ik op de Streek muziekschool over op slagwerk, en daar zat Tom. Een leraar maakte ons voor het eerst attent op de marimba. Want slagwerk is meer dan een drumstel". Ze vullen aan: "We wa ren de jongetjes die naar het conser vatorium wilden. Je moet dan, als jé voor de richting klassiek kiest zoals in ons geval, auditie doen voor slag werk zoals pauken en triangel, maar met de nadruk op de melodieuze in strumenten. We kozen toen voor de xylofoon." Met succes kwamen ze door de auditie, want momenteel zijn ze bei den derde jaars conservatoriumstu dent. Van der Poll studeert in Utrecht en vervulde tussendoor zijn dienstplicht. Van der Loo begon ook in Utrecht, maar zit nu op het conservatorium in Den Haag. De re den waarom ze zich uiteindelijk in het marimbaspelen specialiseerden is even toevallig als overtuigend: "In Utrecht hadden we een keer de trein gemist. We keerden terug naar het conservatorium en trokken een kast open. Nou, daar stond een ma rimba en we dachten: even Steve Reich spelen. Drie uur later speel den we nog en dachten niet meer aan de trein." Intussen speelden de Leidenaren ook in het Haags Jeugdorkest, maar (foto Jan Holvast) dan slagwerk in het algemeen. Zo kregen ze los van hun opleiding po diumervaring. "Maar" vullen ze aan "op het conversatorium word je voor orkestmusicus opgeleid, ter wijl de marimba hèt soloinstrument voor slagwerk is." Een gouden kans kwam toen Douwe Egberts musici opriep auditie te doen voor hun kof- fie-concerten. Korte concerten, waar per optreden ruimte is voor meerdere solisten. Het spelen van koffieconcerten beviel de Leidena ren zo goed, dat ze ook los van het koffieconcern als duo wilden gaan spelen. Ze zitten nog in een startfase, maar de muziekliteratuur voor ma rimba kent voor Van der Loo en Van der Poll inmiddels weinig ge heimen meer. "Omdat het zo'n jong instrument is, is de voor marimba gecomponeerde muziek te over zien. Het is vaak grafisch genoteer de muziek, dus niet met een noten balk maar op een willekeurige wijze op papier gezet. Maar zulk schrift kunnen we lezen. We kunnen zelf niet componeren, maar wel arran gementen maken. Zo hebben we het Adagio voor strings van Barber, uit de jaren dertig en bekend van de film Platoon, voor marimba be werkt. En als je naar marimba-com ponisten vraagt: Steve Reich, Paul Smadbeck, Rick O'Merra, Labour- da." Toch zijn de beide marimba- spelers niet kapot van alle moderne muziek: "Sommige grafisch geno teerde muziek...Dan schijnt er iets verschrikkelijks moois te ontstaan. Daar zijn we nog niet aan toe, of daar hebben we geen zin in. Want vaak kom je op de zogenaamde mi nimal music, met een repeterend motief, een melodie die langzaam nauwelijks merkbaar verandert." Ze hebben inmiddels een pro gramma van vijf kwartier samenge steld. De marimba moet overigens met twee tot zes stokken met een rubberen, in wol gewikkeld, bolle tje bespeeld worden. De Leidena ren gebruiken ieder vier van deze zogenaamde mallets voor hun res pectievelijke instrument. "Deze marimba's werden in de Verenigde Staten gebouwd en kostten tiendui zend gulden." Elke keer moeten de zware instrumenten vanuit de oe fenruimte, in de nok van een dak en slechts met een risicovolle klauter- partij te bereiken, uit elkaar gehaald worden en met een busje naar de plek van bestemming worden ver voerd. "Ach," zeggen de beide mu sici "van marimba spelen krijg je spierballen". LEIDEN - De lang verwachte en vers verschenen cultuurnota van de gemeente Leiden zegt het zo mooi: "Ook liefhebbers van 'nieuwe mu ziek' kunnen in Leiden terecht. In de afgelopen jaren was dat in De Burcht. Dit seizoen neemt De Waag de fakkel versterkt over. Onder meer in samenwerking met stich ting Gaudeamus, Centrum voor he dendaagse muziek in Amsterdam, wordt een aantal concerten georga niseerd door de directie Culturele zaken". door Monica Schiks De Waag, bekend van zijn inloop tentoonstellingen die je tijdens je marktbezoek gratis kunt bekijken, wil de Leidenaars eveneens over de drempel halen waar het hedendaag se muziek betreft. Het mooie, op aanvraag verkrijgbare programma boekje, vermeldt tot aan het eind van de maand december haast om de twee weken een concert alleen al van eigentijdse 'gecomponeerde muziek'. Daarnaast zijn er de jazz concerten van Hot House en folk muziek van Horus. Frits Bruins, cq- ördinator van al deze klanken, vindt dit niet veel in verhouding tot het aantal klassieke concerten dat jaar lijks in Leiden geprogrammeerd wordt. Landelijke bekendheid hoopt Culturele Zaken te krijgen nu De Waag een van de kernpodia is geworden van de Stichting Gau deamus, die ijvert voor de versprei ding van hedendaagse muziek. Op gericht door de onlangs tachtig jaar geworden Duits-joodse Walter Maas. Hij wilde iets terugdoen voor het land dat hem tijdens de oorlog onderdak had verleend. In zijn villa 'Gaudeamus' in Bilthoven bood Maas indertijd gastvrijheid aan componisten van de nieuwe muziek als Ton de Leeuw, Pierre Boulez en György Ligeti. Het Gaudeamus-ver tolkersconcours en de Gaudeamus Muziekweek zijn projecten om de eigentijdse muziek internationaal ingang te doen vinden. Musici die zich inzetten voor de laatste ontwik kelingen binnen de muziek worden door de Stichting gesteund bij het organiseren van uitvoeringen. De Leidse Waag heeft voor dit seizoen een mooie reeks concerten weten te bemachtigen. Bepaald hedendaags en van deze tijd is 'Imaginaire Ruimte', een ten toonstelling van schilderijen en ruimtelijke objecten, die met be hulp van de computer zijn ontwor pen. Temidden van deze ontwerpen werd onlangs 'Duel', een visueel concert, uitgevoerd waarin de com puter een allesoverheersende, maar bovenal een zeer geheimzinnige hoofdrol speelde. Hoewel de bezig heden van de in witte overalls ge hulde knoppen- en toetsenman en die van camera-bediener (samen de stichting 'Aantasting' vormend) niet te doorgronden waren, leverde de interactie tussen beeld en geluid en de volledig electronisch uitge ruste slagwerk en tapdance-spelers een pracht van een performance op. Vooral de tapdanser is spectaculair, die met zijn microfoon - handen én voeten een wervelende en bij tijden knallende en knarsende show op voert. Ook de koppeling tussen (MI- DI)-vibrafonist en beeldscherm le vert kleurige cartoon-achtige resul taten op, waarnaar het plezierig kij ken en luisteren is. Tenslotte zijn we allemaal al jaren vertrouwd aan het 'hedendaagse' beeld van geluids film. Op vrijdag 3 november is het eerstvolgende concert aan de beurt. Onder de naam 'Een nieuw trio' staan aangekondigd pianist en com ponist Guus Jansen, ook bekend van de geïmproviseerde muziek, Paul Koek, slagwerk, die tegen woordig ook theaterstukken regi- seert, en de fluitiste Pameyer, die luistert naar de klassieke naam Eleonore, maar die zeer actief is in de hedendaagse muziekbeweging. Evenals in Am sterdam zullen ook in Leiden de le den van het trio solistisch optreden en in duet o.m. met voorbespeelde tape. Tot slot zal er een trio van Guus Jansen voor deze bezetting in première gaan, muziek waarvan de inkt op dit moment nog aan het dro gen is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 21