Strakke Shakespeare 'We zijn allebei de leukste' Gedegen jazzprogramma Big Band Landesbergen Dramaturg Coleman weg bij Ned. Opera Conserveringsbeleid Filmmuseum gehekeld 'Antonius en Cleopatra' bij De Appel Veilig op de achterbank Job de Ruiter voorzitter van Raad voor de Kunst 'Lebbis en Jansen i.o.' luiden Leids cabaret-café-seizoen in MAANDAG 23 OKTOBER 1989 PAGINA 11 Frits Landesbergen Big Band met Greetje Kauffeld, Frits Landesbergen Jr.. Peter Nie- werf en Frits Katee Quartet. Gehoord op 21 oktober in de Stadsgehoorzaal. Leiden. LEIDEN Afgelopen zaterdag leek Leiden wel te lijden aan een vorm van 'jazz-overkill'. In de Droomfabriek traden Huub en Z'n Maatjes op. terwijl voor Hot House het Luc Houtkamp Trio en Available Jelly concerteerden. Op dezelfde avond vierde de Leidse Frits Landesbergen Big Band het twintigjarig bestaan met een uitgebreid programma, dat meer dan vier uur in beslag nam. De big-band, een gezien pro gramma-onderdeel van vele Leid se manifestaties en festivals, had kennelijk besloten voor deze bij zondere avond een soort visite kaartje af te geven in de vorm van een programma van gedegen standards, waarbij de sponsors zorgden voor een laagdrempelige entree. Als smaakmaker dienden de gastmusici, waarvan zangeres Greetje Kauffeld, gelet op het ef fect dat zij sorteerde, het meest tot de verbeelding van het pu bliek sprak. De avond was opgebouwd uit om de beurt een set van de big band en een van het Frits Katee Quartet en dat vier keer! Een lof felijk streven om op deze r meer dan vier uur non-stop jazz muziek te presenteren, maar af en toe bekroop deze recensent het gevoel dat Katee moest dienen als achtergrond tijdens de pauzes van de big band. Dat had de saxo fonist niet verdiend, want niet al leen bezit deze veelzijdige vete raan een verfrissend losse opvat ting van jazz, die van een gedegen professionele instelling getuigt, maar ook weet hij een aardige af wisseling in zijn programma te brengen door een middenweg te bewandelen tussen swing en la- tin-dansmuziek waarbij en pas sant ook aardig instrumentaal werk te genieten valt. Daarbij werd hij bijgestaan door zangeres Jeanette Cordee, die weliswaar zuiver zingt, maar niet die drama tiek in haar optreden weet te ver werken, die collega Kauffeld zo populair maakt. Katee en zijn kwartet met Cordee vormden een goede afwisseling met de big band, die voornamelijk onder lei ding van Adri van Velsen ope reerde. De sterke kanten van het orkest zijn genoegzaam bekend; ook op deze feestelijke avond viel op hoe goed de blazers hun ach tergrond- en ensemblepartijen onder de knie hadden. Het mate riaal, vooral geïnspireerd op de Basie sound, werd zonder veel omhaal voor het voetlicht ge bracht waarbij als solisten trom bonist Jack Rowley en de tenor saxofonisten Wil Simons en Henk Vincenten de meeste aandacht trokken. Ook de big band van Landes bergen, zoals trouwens vele ver gelijkbare Amerikaanse forma ties, had te lijden van het Louis- Belison-of Buddy-Rich-syn- droom. vat dat grote orkesten minder hoeven te swingen dan kleinere groepen. Eén minuut luisteren naar een vooroorlogse opname van het Basie-orkest met Jo Jo nes moet toch genoeg zijn om de ze misvatting te logenstraffen. Zodra echter Frits Landesbergen jr.. naar het schijnt inderdaad fa milie van de orkestleider, het po dium betrad, vielen deze bezwa ren in het niet door het zelfverze kerde en schijnbaar moeiteloze improviseren van de gastsolist. Hetzelfde kon in grote lijnen ge zegd worden van zangeres Gree tje Kauffeld, die evenals de jonge vibrafonist een uitstraling heeft, waarmee ze het publiek naar haar hand weet te zetten. Jammer was het alleen dat ze niet voor meer uitdagend materi aal had gekozen en met haar be geleider, gitarist Peter Niewerf, het in alle opzichten vervelende 'The Way We Were' in haar reper toire had opgenomen. Zelfs de versie van Barbra Streisand zou toch uit de concertzalen verban nen moeten worden. Jammer ook, dat leider Frits Landesber gen zo weinig speelde en niet bij voorbeeld voor vibrafoon-duet- ten met naamgenoot junior had gekozen. Alles bijeen een geslaag de avond, ook gezien de opkomst, en een goed excuus voor de vie ring van het vijfentwintigjarig jubileum. KEN VOS LEIDEN - De winnaar van het Leids Cabaret Festival 'Lebbis en Jansen i.o.' luidt vanavond om 21.30 uur het cabaret-caféseizoen in met een optreden in café 'Odes- sa' aan de Hogewoerd in Lei den. De omstuimige am biance binnen de cafémuren verschilt weliswaar van het veilige podium van de schouwburg maar Dolf Jan sen, de gebrilde helft van het duo, is daar niet bang voor. "Wij willen alles proberen", aldus de cabaretier. Hij kon digt aan dat hun aan de café situatie aangepaste pro gramma even snel, hard en komisch zal zijn als anders. door Mark van der Kruyk De grote inspirator achter het optre den van 'Lebbis en Jansen i.o.' is de stichting 'cabaret café i.o.'. Deze nationale stichting is gevestigd in Leiden en heeft als doelstelling ca fé-eigenaren en cabaretiers in Ne derland met elkaar in contact te brengen. Woordvoerder Jurjen Las- schuit van de stichting vertelt dat zijn drie collega's en hij er geen cent aan verdienen. "We houden er een leuke avond aan over, gratis en voor niets. Daar doen we het ook voor", aldus Lasschuit. De stichting heeft verder het plan om in februari van volgend jaar het cabaret-café-festi- val voor debutanten te houden. Dit zou ook in het Leidse café 'Odessa' worden gehouden. De eigenaar van 'Odessa', Bert Jansen, ziet het optreden van een cabaretgroep in zijn café als een ex periment. "Het is weer eens wat an ders dan een 'gewone band' ver telt hij. Volgens de café-houder kunnen ongeveer zestig personen de voorstelling goed volgen. Een optreden van Freek de Jonge in Odessa ligt niet in de lijn der ver wachtingen: "Die zou ik niet eens durven vragen. Dan lopen de men sen de straat hier plat". Kikkerbad Cabaret 'Lebbis en Jansen i.o.' be staat uit de 26-jarige Dolf Jansen en de de 30-jarige Hans Sibbel (Als je Sibbel omdraait, krijg je Lebbis) uit Amsterdam. Nadat het duo in mei van dit jaar in de Leidse schouw- AMSTERDAM (GPD) - Chef-dra maturg Tim Coleman gaat per 2 de cember weg bij de Nederlandse Opera. Als reden voor Coleman's vertrek wordt gegeven dat hij zich in Amerika kon verbeteren, maar een hardnekkig gerucht wil dat Co leman voortdurend overhoop lag met de vorig jaar benoemde artis tiek directeur Pierre Audi. Deze zou Coleman te weinig artistieke ruimte laten. Coleman werkte sinds 1986 bij de Nederlandse Opera. Een an der gerucht wil dat Audi ook pro blemen heeft met chefdirigent Hartmut Haenchen. Pierre Audi wil het volgende sei zoen openen met een door hemzelf geregisseerde opera van Montever di: 'Ritorno d'Ulysse in patria'. Ver der wil hij veel werk programmeren van Mozart, Verdi en Berlioz. Ook streeft hij de komende jaren naar een complete 'Ring des Nibelun- gen' (Wagner). Opmerkelijk is de terugkeer van Peter Schat. Audi zou in '92 graag diens 'Symposion' (over het leven van Tsjaikovski) willen brengen. Naast Schat zegt Audi zeer geïnte resseerd te zijn in de eveneens Ne derlandse componisten Theo Loe- vendie, Guus Janssen en Jeff Ham burg. burg de jury- en de publieksprijs van het Leids Cabaret Festival won, brak er een tijd aan dat ze de optre dens nauwelijks meer konden bijlo pen. Zij werden ingelijfd bij het im presariaat 'Steekprodukties' van Harry Kies in Leiden, het kikker bad voor de subtop van het Neder landse cabaret, die naast 'Lebbis en Jansen i.o.' onder anderen ook 'Waardenberg en de Jong', Vincent Bijlo, Morsige types en Verreck en Pleysier onder de vleugels heeft. In januari van volgend jaar star ten 'Lebbis en Jansen i.o.' met hun eerste avondvullende programma 'Pas op de hond'. Volgens Dolf Jan sen is de formule hetzelfde als die van hun programma tijdens het Leids Cabaret Festival. Toen waren de kritieken lovend. Flitsende en scherpe conférences met actuele grappen, afgewisseld met liedjes, waarbij Hans Sibbel de gitaar op pakte. Dolf Jansen: "Allereerst moet de tekst verschrikkelijk komisch zijn, daarnaast spelen wij in op de actua liteit. Humor is het belangrijkste. Mensen komen niet om mijn me ning over Margareth Thatcher te ho ren, maar om mijn grappen over Margareth Thatcher te horen. Maar we brengen zeker geengageerd ca baret. Dat zou ik ook niet anders kunnen. Ik denk wel eens van groe pen die niet geëngageerd zijn: 'ja maar wat wil je nou eigenlijk?' Een absurd verhaal is mooi, maar niet voldoende. Ik kan niet 's avonds op het toneel doen alsof mijn neus bloedt, terwijl diezelfde middag het kabinet is gevallen. Aan de andere kant is goed natuurlijk goed. Waar denberg en de Jong bijvoorbeeld zijn niet geëngageerd maar vind ik toch fantastisch". Van 'de grote drie van weleer', Wim Sonneveld, Wim Kan en Toon Hermans vind Dolf Jansen Wim Kan de beste. "Wim Sonneveld ken ik eigenlijk niet zo goed, maar Wim Kan vond ik geweldig. Afgezien dan v^n zijn laatste voorstelling, wat ik overigens zeer tragisch vond. Wim Kan paste de politiek en de actuali teit toe op een manier die mij bij zonder ligt. Hij haalde herinnerin gen van de afgelopen tijd weer naar boven en dan ging-ie hakken. Zo iets zou ik ook wel willen doen. Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van een oudejaarsshow. Misschien komt dat over een jaar of drie op de radio of de televisie". De twee cabaretiers doen ook mee aan de cabarestafette. Dat is een evenement dat door heel Neder land wordt gehouden en waar steeds weer drie andere cabaret groepen op één avond ieder een half uur voor hun rekening nemen. 'Lebbis en Jansen i.o.' doen dat met veel plezier. "Zo leer je andere ar tiesten ook persoonlijk kennen, dat is heel interessant". Jansen vertelt dat ze laatst werden opgebeld of ze voor de cabarestafette in Katwijk wilden optreden. "Er mochten geen Godslasteringen en zedenkwesties in ons repertoire zitten. Nou hebben wij een liedje over een oom die het met iedereen doet. Dat hebben we toen veranderd in 'scrabbelen'. Dus zongen we niet 'hij doet het met ie dereen', maar 'hij scrabbelt met ie dereen'. Het publiek had niets in de gaten. We hebben ons na afloop dood gelachen". Damocles Het zwaard van Damocles hangt echter boven de hoofden van het succesvolle tweetal. Hans Sibbel, de andere helft van het duo is name lijk naast cabaretier ook nog eens een fulltime automatiseringsdes kundige voor bedrijven. Jansen weet met hoeveel zijn collega ver dient, maar bedrijven schijnen vol gens hem circa 30.000 gulden per jaar voor Sibbel neer te tellen, zij het dat dit in eerste instantie naar de organisatie gaat die hem uitzendt. Het is niettemin denkbaar dat Hans Sibbel een inkomen heeft dat boven het minimumloon ligt. Dolf Jansen bevestigt dan ook dat zijn artistieke wederhelft niet van plan is om die topfunctie op te geven. Jansen, die over twee maanden werkloos is, maakt zich echter geen zorgen over de toekomst van 'Lebbis en Jansen Lebbis en Jansen i.o.: "Met Imca Marina Tros Triviant te moeten doen, ik zou gillend wakker worden" "Ik denk niet dat Hans er mee stopt. We hebben het hier natuurlijk vaak over gehad en we maken er ook grappen over. We werken nu al aan ons tweede programma en dat gaat in ieder geval door. Ik ken Hans al jaren van het marathonlo pen, een fanatieke hobby van ons al lebei. Ik ben niet bang dat hij op houdt, daar ken ik hem goed genoeg voor. Hans heeft het natuurlijk wel druk. We repeteren 15 a 20 uur in de week en daarnaast hebben we nog eens 8 a 11 optredens in de maand. We hebben een limiet moeten stel len aan het aantal optredens. Toen we laatst een optreden kregen aan geboden voor rond de kerstdagen had Hans er geen zin in. We hebben de aanbieding afgeslagen, maar op dat" moment dacht ik wel 'potver- domme'". Dolf Jansen weet niet hoe zijn toekomst eruit zal zien. De eerste twee a drie seizoenen gaan Lebbis en Jansen naar zijn zeggen in ieder geval nog door. Daarna is het nog onduidelijk. "Ik weet niet of ik het AMSTERDAM (ANP) - Zes Neder landse film- en kunsthistorici heb ben tijdens het internationale film festival in het Italiaanse Porderone in een open brief geprotesteerd te gen het conserveringsbeleid van het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam. Het museum zou wil len overgaan tot ontbinding van de collectie van Jean Desmet, die on geveer 800 nitraatfilms uit de perio de 1909-1915 omvat, zo maakten de briefschrijvers vrijdag in 'De Film krant' bekend. Volgens dr. N. Brederoo en dr. C. Bordewijk (Rijksuniversiteit Lei den). drs. K. Dibbets (Universiteit van Am sterdam), drs. E. Barten (Gemeente archief Amsterdam), drs. E. van 't Groenewout (Joris Ivens-expert) en G.N. Donaldson (expert op het ge bied van de Nederlandse zwijgende film) is het museum "van plan unie ke of zeldzame films uit de collectie naar buitenlandse archieven te ver sturen in ruil voor kopieën van an dere films die veel bekender, maar niet zeldzaam zijn". Zij voegen daaraan toe dat de reden voor dit beleid niets te maken heeft met fi nanciële problemen, maar alles met een gebrek aan belangstelling voor de beginjaren van de film. Directeur H. Blotkamp van het Filmmuseum wijst er in een reactie op dat er zich in de collectie vijf en een half miljoen meter nitraatfilm bevindt. De films van Desmet ma ken daar een klein onderdeel van uit. "Ik heb minister Brinkman van cultuur vorig jaar laten weten dat wij met de huidige financiële mid delen over 143 jaar 30 procent van deze nitraatfilms hebben gered. Het probleem is echter dat over vijfjaar alles is vergaan. In dat kader probe ren wij in het buitenland te redden wat er te redden valt", aldus Blot kamp. Zij vindt de constatering van het zestal dat het Filmmuseum geen be langstelling voor deze films zou hebben een ernstige aantijging. "Het tegendeel is natuurlijk het ge val". Antonius en Cleopatra' van William Shake speare door toneelgroep De Appel.Met Ene Schneider, Geerl de Jong en Robert Prager in de hoofdrollen. Vertaling, bewerking en regie: Erik Vos. Vormgeving: Tom Schenk. Gezien op 20 oktober in het Appeltheater, Den Haag. Aldaar nog tot en met eind de cember te zien. Aanvang 19.30 uur in ver band met de lengte van de voorstelling. DEN HAAG Antonius en Cleo patra zijn dood. Op last van machthebber Octavius Caesar worden zij naast elkaar begraven: 'Ons leger zal ze/met eer begraven zoals passend is voor koninge- n./En dan - naar Rome'. Het is ruim kwart over elf geworden, als Shakespeare's grote liefdestrage die met deze woorden wordt afge sloten. Na ruim drie uur is daar mee een einde gekomen aan een schitterende Appelproduktie vol monumentale verbeeldings kracht. Het beroemde liefdespaar heeft in de loop der tijden al bij velen tot de verbeelding gesproken. Meestal wordt de relatie van deze twee historische grootheden in een overdaad aan pracht en praal geprojecteerd: hij één van de machtigste heersers in het toen malige wereldrijk, zij een unieke combinatie van wereldlijke macht, van onvoorstelbare rijk dom, grote intelligentie, veelge roemde schoonheid en onbetwis te uitstraling. Schilders, schrijvers, filmregis seurs en toneelmakers hebben vaak stevig uitgepakt met de hun ter beschikking staande midde len om de lotgevallen van dit his torische liefdespaar uit te beel den. De Appel onderneemt daar entegen een geslaagde poging om de grandeur van het gegeven hoofdzakelijk in de personages zelf te zoeken, en niet in de vorm geving. Met een minimum aan theatrale opsmuk voltrekt het drama zich in een hoog speltem- po. Dat de voorstelling ondanks die vaart van de scènewisseling ruim drie uur duurt, hangt samen met de veelheid van gebeurtenis sen die deze tragedie vertelt.De helderheid van het strak opgezet te geheel garandeert echter dat de spanningsboog van begin tot eind wordt volgehouden. Hoofdpersoon in deze voorstel ling is Antonius, omdat zich in hem de antithese 'verstand - hartstocht' toespitst. Benadrukt wordt hier de tweestrijd van An tonius die heen en weer geslin-, gerd wordt tussen zijn verplich tingen aan Rome (die hij verstan delijk beredeneren kan) en zijn passie voor Cleopatra. Onoplos baar is voor hem de vraag, in hoe verre hij zijn hartstochten aan po litieke inzichten ondergeschikt moet maken. Met name Antonius ervaart in de confrontatie Egypte - Rome aan den lijve de botsing van twee tegenstelde culturen. Eric Schneider laat in zijn spel al gauw de tragische dimensie van dit conflict doorschemeren, want ergens daagt 't in deze Antonius dat hij slachtoffer van die tegen stelling zal worden. Voor deze Cleopatra speelt dit principiële conflict in mindere mate. Daarvoor is zij te zeer expo nent van de Egyptische cultuur, en is het veeleer de Romein Anto nius die zijn wereldbeeld in ver warring gebracht ziet. Allereerst wordt het spel van Geert de Jong gekenmerkt door een correctie van het traditionele Cleopatra- beeld. Deze Cleopatra wordt 'aardser' voorgesteld, en minder tot in mythologische proporties uitvergroot. Wèl een sterke vrouw die zich van haar aantrekkings kracht bewust is, maar geen on genaakbare halve godheid. Twij fels zijn ook haar niet vreemd, al liggen die dan meer op het vlak van de angst om haar Antonius te verliezen. Schitterend zijn vooral de scenes, waarin zij hoogst onre delijk boodschappers te woord staat, die haar niet welgevallig brengen. Geert de Jong (staand) en Eric Scheider als Cleopatra en Antonius. Hun beider tegenspeler is Octa vius Caesar, door Robert Prager met een onderkoeld soort humor gespeeld. Van meet af aan ziet hij in, dat hij hun mindere is, ook al wint hij dan uiteindelijk - zijns ondanks. Dat verlies erkent hi j als het ware door zijn tegenstanders een passende begrafenis te gun- Om de 42(!) scene-wisselingen overzichtelijk te houden is voor qen strakke stilering gekozen. Een prachtige vondst is daarbij geweest om het gehele drama op het dek van een groot schip te si tueren. Van dat schip zien we al leen een mast met zeil en een bol le houten vloer. Hoe die houten planken en die bolle vloer aan voelen, heeft iedere toeschouwer zelf bij het betreden van de zaal kunnen constateren. Op deze uit gestrekte vloer speelt zich het drama af: het is het dek van het schip op de woelige levenszee tussen de twee werelden van An tonius en Cleopatra. Vrijwel het gehele vertrouwde gezelschap is bij de voorstelling betrokken, evenals een aantal jonge, pas af gestudeerde acteurs. Alleen een hecht ensemble als De Appel lijkt in de huidige toneelsituatie van ons land in staat om een dergelij ke voorstelling te realiseren. WIJNAND ZEILSTRA wel alleen kan. Je vult elkaar zo aan. Misschien begin ik tegen die tijd wel iets voor mezelf. Ik weet het nog niet. Misschien wel iets met televi sie. Een kwis of een ander plastic in gebeeld programma verdom ik. Met Imca Marina Tros Triviant te moe ten doen, mijn God, ik zou gillend wakker worden". Volgens Jansen is er absoluut geen competitie tussen Sibbel en hem. Hij wuift de vraag met een grapje weg. "We weten dat we alle bei de leukste zijn en dat werkt uit stekend. Er is eigenlijk maar eén ding dat me niet lekker zit. Het is Lebbis en Jansen, maar het had Jansen en Lebbis moeten zijn". Magnificent 7 in Leidse Schouwburg 'Poor lonesome cowboys. The magnificent 7 ride again'. Fay Lovski-zang toetsen. Henny Vrienten - bas. Jacob Klaasse - syn thesiser, Jan Pijnenburg - slagwerk, Jan de Hort - gitaar. Joost Belinfante trombone, viool, toeters bellen, Jan Kooper - saxo foon. Gezien in Leidse Schouwburg, zater dag 21 oktober. LEIDEN - Vanonder een mijn werkershelm klinkt een langge rekt 'heigh ho' door de schouw burg, even later gevolgd door nog zo'n kreet vanaf de overkant van de zaal. Het duurt niet lang of de 'heigh ho's' weerkaatsen door de ruimte en er is geen twijfel moge lijk: Sneeuwwitje en haar dwer gen zijn in de schouwburg. 'The Magnificent Seven' rijden de on dergaande zon van Leiden weer tegemoet. Wat eerst als gelegenheidsfor matie van start ging, bestaat nu al drie jaar. Na die tijd besloten de bandleden, door het grote succes van de eerste theatershow, een tweede maal door Nederland te touren. De groep brengt met veel vaart en humor allerlei bekende melo dieën van t.v. en film ten gehore die aan elkaar gepraat worden door Henny Vrienten. De bandle den zijn stuk voor stuk voortreffe lijke muzikanten. Ze brachten het hele programma met grote uit bundigheid. Er was niet voor een rechttoe-rechtaan-aanpak geko zen. De melodieën werden afge wisseld met kleine sketches. Daardoor liep een en ander naad loos in elkaar over. Zo werd het een indrukwekkend schouwspel. Gedurende de hele show werd even gemakkelijk van bijvoor beeld 'Jaws' naar 'Flipper' over geschakeld als van viool naar trombone. Iedereen was voortdu rend in beweging op het podium en deed van alles. Jan de Hont deed de conducteur. Fay Lovski een Japanse. Henny Vrienten danste met Fay en gezamenlijk deden ze James Bond, met het deng-de-de-deng-deng-gitaartje. Om het allemaal nog compleet te maken, vormden dia's de passen de achtergrond voor alle herken ningstunes. Bij bijna alle nummers kwam een licht waar-ken-ik-dat-toch- van-gevoel naar boven, maar tijd om je daarover te verwonderen had je niet. De poor lonesome cowboys raasden over de prairies naar far away galaxies van Star Wars, waarna een harde landing werd gemaakt in donkere, lugu bere, steegjes van grote steden in de U.S.A., waar de misdaad welig tiert. Kleine grapjes, die de ironie van de groep treffend verbeeld den, werden soms als begeleiding bij de stukken opgevoerd. Zo werd de truttigheid van sommige liedjes vakkundig omzeild. Een enkele keer leverde dat een cliché op. Het gros van de liedjes barst van de orginaliteit en is bloed mooi en bijzonder melodieus. Met name de cowboyliedjes ge ven je het geruststellende gevoel veilig op de achterbank in vaders auto te zitten. En in een roes van herkenning, als Joost Belinfante eindelijk 'Edelweiss' mag zingen, zingt het enthousiaste publiek hier en daar al voorzichtig mee. Alsof een da nig uitgebreide familie Von Trapp is neergestreken in de zaal. MAIKEL CABENDA AMSTERDAM (GPD) - De Raad voor de Kunst is uitermate tevreden met de voordracht van ex-minister mr. J. de Ruiter als voorzitter. "Hij is een bevlogen kunstliefhebber en een uitstekend bestuurder met goe de contacten in Den Haag", aldus waarnemend voorzitter Hans Tijs- sen. "Er is geen voorstelling of je ziet hem wel. Voor ons is hij de goe de man op de juiste plaats". De Rui ter zal op 1 januari van het volgende jaar zijn werkzaamheden aanvatten. Als voorzitter van de Raad voor de Kunst is De Ruiter de opvolger van mr. A. Herstel, die begin okto ber - nog geen maand na zijn om streden benoeming - zijn ontslag in diende. De benoeming van Herstel door minister Brinkman was tegen de zin van de Raad voor de Kunst, die ook niet van tevoren was ge raadpleegd. Herstel heeft volgens de raad geen enkele affiniteit met kunst. Bovendien vreesde de Raad een onwenselijke vermenging van belangen, omdat Herstel met in gang van half november ook de nieuwe voorzitter wordt van de NCRV. De benoeming van De Ruiter - net als Herstel een partijgenoot van Brinkman (CDA) - vindt plaats in overleg met de Raad voor de Kunst. Daarmee heeft minister Brinkman zijn belofte gehouden om de raad in het vervolg van tevoren te raadple gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 11