'De tronen in het Oostblok wankelen' 'Wij bouwen kantoren, geen kathedralen' Orkesten gekort Van Velde in Centre Pompidou lö KUNST PAGINA 25 WASHINGTON (ANP) - Neder land heeft internationale faam als een land van schilders, maar is on bekend op het gebied van vormge ving Om Nederland op het gebied van grafische kunst, industriële ontwerpen en meubelen grotere be kendheid te geven is in New York kort voor het weekeinde een reizen de tentoonstelling van Nederlandse vormgeving geopend. De tentoon stelling is georganiseerd door de Rijksdienst voor de Beeldende Kunst. De 'Rietveld Heirs' heet de ten toonstelling, de erfgenamen van Rietveld, genoemd naar een van de weinige Nederlandse ontwerpers die wel een wereldnaam heeft. Piè- ce de résistance is een stoel van Rietveld met een waarde van 100.000 gulden. Op het gigantische tentoonstel lingcomplex in Queens staan ont werpen van Rietveld, Friso Kramer, Bart Pruyser naast.de Volvo, Ber souw tapijten, UlfMoritz gordijnen, een gigantische boor van Ballast Expositie Nederlandse vormgeving in Washington krijgt veel bekijks Nedam, de Daf truc, en de Fokker Friendship. Verder Nederlandse bankbiljet ten, posters, kantoormeubelen die volgens de direkteur van de rijks dienst voor beeldende kunst dr. Ro bert de Haas gemeen hebben dat ze een nuchtere, eerlijke Nederlandse stijl ten toon spreiden. "Scandinavië timmert aan de weg met zijn houtwerk, naar Italië ga je voor ontwerpen met veel ornamen ten. Maar Nederland heeft nooit met vormgeving reclame gemaakt," zegt De Haas. .Ontwerpers als Kramer en Pruy ser zijn intèrnationaal bekend, maar niet als Nederlandse ontwerpers. Nederland heeft volgens Dé Haas op het gebied van de vorfngeving een achterstand in te halen. Het Ne derlandse bedrijfsleven heeft de vormgeving lange tijd verwaar loosd. „We dachten te functioneel en praktisch, maar nu lopen we de ach terstand snel in. We zijn tot de ont dekking gekomen dat een arbeider die een boor gebruikt meer lol in zijn werk heeft als hij met een leuk ontwerp werkt", aldus De Haas. De Nederlandse stijl wordt, vol gens hem gekenmerkt dooreen functionele vormgeving, zonder franje, weinig barok en tierelantij nen, zoals in Italië. Veel culturen be steden aandacht aan de rijken, de uitblinkers, de beroemde sterren. De Nederlander houdt van eenvoud en vindt dat je gewoon moet doen, dan doe je al gek genoeg. Daarom hebben Nederlandse ontwerpen meer aandacht voor de gewone Het Nederlandse ontwerp be steedt niet alleen aandacht aan een sjiek bureau voor de direkteur, maar besteed ook zorg aan het bu reau voor de secretaresse. "Neder- je geen kathedraal bou- federlanders laatje wel je kantoor inrichten," zegt De Haas. Ook in de Nederlandse typografie staat Jan Modaal centraal. De Ne derlandse bankbiljetten hebben geen beeltenis van de paus, de kop ning of een andere hoge piet, maar een zonnebloem en een vuurtoren. De Nederlandse typografie van de PTT en de Nederlandse Bank ziet er netjes, afstandelijk en koel uit. De jaarverslagen van de Nederlandse bank zijn keurig, maar niet opwin dend. Stofontwerpen van Benno Premsela zijn eenvoudig, degelijk en betaalbaar voor de gewone man. Een voorbeeld waar Nederlandse ontwerpen baanbrekend zijn ge weest is Schiphol, een ontwerp van Nel Verschuuren. De Haas: "Lucht havens overal ter wereld hebben het zakelijke, rechtlijnige, nuchtere model van Schiphol overgenomen. Een grote luchthaven moet functio neel'zijn: hoe stel je de reiziger zo op zijn gemak, dat hij gemakkelijk de zaak kan overzien. Enkele essentië le elementen zijn een ontmoëtings- punt, duidelijke bewegwijzering, voldoende toiletten. Het moet rust gevend zijn, zonder veel reclame". De tentoonstelling in het gebouw van interieurontwerpers en meu belfabrikanten' is met 100 ontwer pen van 25 kunstenaars vorige week van start gegaan. De opening valt samen met een groot congres van architecten, fabrikanten en ontwer pers dat het afgelopen weekend in New York heeft plaatsgevonden. De belangstelling voor het congres heeft alle verwachtingen overtrof fen: tienduizenden mensen hadden met name aandacht voor de kan toormeubelen. tapijten, gordijnen, en posters. Filmpjes van Fokker en de water werken kregen zoveel belangstel ling dat extra stoelen moesten wor den aangesleept. De tentoonstelling blijft tot het eind van het jaar in New York en reist dan door naar Los Angeles, en later mogelijk naar Chicago. De organisatoren zijn teleurge steld over de matige belangstelling van het Nederlandse bedrijfsleven. Bedrijven als Volvo, Philips, Fok ker en Pastoe hebben wel ontwer pen geleverd, maar zij hebben de tentoonstelling niet aangegrepen als een springplank om met Neder landse ontwerpen op de Ameri kaanse markt aan de weg te timme ren. De Haas begrijpt de terughou dendheid wel een beetje. "Wij ma ken de kepze wat er ten toon gesteld wordt op grond van artistieke over wegingen. Het bedrijfsleven selec teert op grond van zakelijke over wegingen. Daarom komt onze keu ze niet altijd overeen met die van bedrijven" Hongaarse schrijver Konrad over literatuur en politiek door Ed van Eeden Ik begrijp niet hoe het komt dat mijn boeken in Nederland zo populair zijn; in geen ander Westers land ben ik zó bekend. Misschien vindt mijn werk er de juiste afstand, waar mijn eigen landgenoten vaak primair kijken naar de politieke waarde van een boek in de situatie van het moment". Sinds Wim Kayzers terecht bekroonde tv-vierluik Nauwgezet en wanhopig is György Konrad in ons land een algemeen bekende schrijver. Ed van Eeden had een gesprek met hem. AMSTERDAM - Zelfs mensen die nog nooit een boek van hem hebben gelezen kennen het levensverhaal van Konrad: hoe hij in 1933 geboren werd in het Hongaarse dorpje Be- rettyoujfalu als zoon van een joodse ijzerwaren-handelaar. Hoe zijn ou ders, familie en klasgenoten in 1944 werden weggevoerd, en zijn zusje en hijzelf ternauwernood ontsnap ten naar Boedapest. Hoé na de oor log weliswaar zijn vader en moeder terugkwamen, maar ooms, tantes en vrijwel alle kinderen uit het dorp vergast bleken te zijn. Hoe het gezin ijn 1950 naar Boedapest verhuisde, en Konrad zelf steeds meer proble men kreeg met de autoriteiten. Hoe hij werkte met probleemkinderen, een aanstelling als planoloog kreeg, èn als schrijver het boegbeeld werd van de inmiddels gelegaliseerde dissidenten-beweging. Hoe hij in koffiehuizen schrijft, een toegewijd vader is, en over vrijwel alles een ernstige, weldoordachte mening heeft. In een Antwerps hotel, met de hem kenmerkende alcoholica bij de ijiand, blijkt Konrad ook in een per soonlijk gesprek de aimabele man die hij in het openbaar lijkt te zijn, Hij is vermoeid, heeft net een lang openbaar interview doorstaan ("Meneer Konrad, vindt u tlat het Hongaarse volk de Nobelprijs voor de Vrede moet krijgen voor de ma- hier waarop de Oostduitse v.luchte- ijingen zijn behandeld?"), en enkele honderden handtekeningen gezet bij een signeersessie. Op ieder mo gelijk moment laat hü zich informe ren over het Hongaarse partij con gres dat nog gaande is, en grote her vormingen belooft. Rol Toch is hij niet te betrappen op con centratieverslapping en gaat hij zeer serieus in op dé vraag of hij nooit schaamte voelt over het feit dat lezers en televisie-kijkers zoveel weten over zijn privé-leven, waar hij in zijn boeken en in interviews wei nig terughoudend over pleegt te vertellen: "Ik hoor vaak van lezers dat het ze het idee hebben dat ze me; 'al helemaal kennen'. Dat kan, als je werk zo autobiografisch is als het mijne. Ik geef misschien veel van mijn persoonlijke herinneringen prijs, waardoor die minder van mij zijn, maar aan de andere kant zorg ik zo dat ze tenminste niet met mij de grond in gaan. Het is de vraag wat beter is: ze uitspreken en dus met anderen delen, of ze zelf koesteren. Ik schaam me inderdaad wel eens dat mensen die ik zelf niet ken zoveel van mij weten. Voor mij hoort dat echter bij de onverant woordelijkheid die het schrijven nu eenmaal aankleeft: je creëert welis waar een eigen realiteit, maar die AMSTERDAM - Cabaretier Sieto Hoving met zijn engeltjes, Marijke Ho ving (foto op de achtergrond) en keistenen beeldje dat jarenlang in zijn Tingel Tangeltheater hing. Dat theater is nu omgedoopt in het 'Betty As- faltcomplex'Hoving brengt er zijn nieuwe programma 'Van het groene front: niets nieuws' (toto anp> komt nooit helemaal los van de ons allemaal omringendewerkelijk heid. Je ontleent dus ook aan je ei gen sociale leven en aan dat van de mensen die je na staan, hoe pijnlijk dat ook kan zijn" Van Konrad zijn bij uitgeverij Van Gennep tot nog toe drie boeken vertaald. Al in 1976 verscheen hier 'De bezoeker', een fijnzinnige ro man over het engagement van een maatschappelijk werker. Het boek bleef vrijwel onopgemerkt, hoewel Orlöw Seunke het (zonder bronver melding) gebruikte als basis voor zijn film 'De smaak van water'. Tien jaar later kwam 'De medeplichtige' uit, een monumentaal boek waarin de hoofdpersoon T. niet alleen de geschiedenis van zijn leven, maar daarmee ook de recente historie van zijh vaderland vertélt. T. is de ver persoonlijking van het Hongarije van deze eeuw, het toonbeeld van de altijd verliezende mens in grens situaties. In hem beschreef Konrd de generatie die hem voorging: "Er is een hele generatie van mijn land genoten die al in het begin van de oorlog partij hebben gekozen voor de linkervleugel, tegen het fascis me.. Ik ben altijd jaloers op.heh ge weest, omdat zij al oud genoeg wa ren om te vechten, terwijl ik er al leen maar in geslaagd ben om te overleven. Na de oorlog werden zij de maatschappelijke leiders en de vooraanstaande politici, gefrus treerde mensen die hun eigen weg moesten zien te vinden in een ge bied waar nog niemand ervaring in had. Ze zijn heen en weer gegooid door de wereldpolitiek, geen positie was veilig, en er was altijd wel een moment dat ze verkeerd zaten. In 'De medeplichtige' zie je dat ook: mensen kunnen niet ontkomen aan hun omstandigheden, ze worden bepaald door hun rol. Juist in situa ties vdn grote spanning en oorlog doen ze dingen die ze normaal niet zouden doen. Waarmee ik eventuele gruweldaden'natuurlijk op geen én kele manier wil goedpraten: verant woordelijkheid kun je niet ontlo pen". Gevangenis Sinds kort mogen Konrads boeken ook in Hongarije verschijnen. 'De bezoeker' werd in 1969 wel gedrukt, maar vanwege 'papierschaarste' nooit meer herdrukt, en Konrads andere werk verscheen alleen in het Westen. Nu de publicatie-beperkin gen zijn opgeheven, zal bok zijn be roemdste en meest omvattende ro man, 'Tuinfeest', in het Hongaars kunnen verschijnen. De schrijver, gezeten aan een uit een grafsteen vervaardigde roze-marmeren tafel, ontvangt in dit boek de schimmen uit zijn heden en verleden op theevi site in de tuin, en verliest zich in briljante bespiegelingen van zeer verscheiden aard. 'Tuinfeest' kende verschillende versies: de Neder landse uitvoering is tweemaal zo dik als het Duitse 'Geisterfest' (uit- -geverij Suhrkamp, import Nilsson Lamm), en de Hongaarse versie zal opnieuw aanzienlijk uitgebreid zijn. Konrad is het boek blijven her schrijven. Wat vindt Konrad nu eigenlijk van zijn vaderland, Hongarije? "Je geboorteland is voor een schrijver van vitaal belang: Hongarije is de gevoelsruimte voor mijn schrijver schap. Als je emigreert, verlaat je ook het directe contact met je taal. Wat dat betreft is het brein van een schrijver als een stad: het functio neert alleen goed als er voldoende verkeer is en er veel mensen op straat zijn. En ach, ik ben op mijn gemak gesteld, ik wil niet vaker ver huizen dan hoogst noodzakelijk is. Het is makkelijker om elke dag aan hetzelfde bureau te zitten. Ik vond de toestand niet ernstig genoeg om ervoor op de loop te gaan, de risico's waren verwaarloosbaar in vergelij king met die in de tijd van het fas cisme. Het ging niet meer om-leven of dood. Ze konden me gevangen zetten, meer of minder hardhandig ondervragen, me hinderlijk volgen, maar dat is allemaal wel te overle ven. De gevangenissen in Oost-Eu ropa zijn echt niet zo erg als vaak ge zegd wordt". Maar hoe kon u leven met een mi crofoon in elke kamer van uw huis, met politie voor de deur en constan te huiszoekingen? "De pplitie viel mij en mijn vrien den niet constant lastig, daar had den ze gewoon het geld en de men sen niet voor. Als ze het wel deden, ROTTERDAM (GPD) - Het Rotterdams Philharmonisch Orkest dreigt met bijna drie ton per jaar te worden gekort. Minis ter Brinkman (Cultuur) wil alle orkesten in ons land op dezelfde manier extra korten. Het Resi dentie-orkest gaat er in de voor stellen van Brinkman 480.000 gulden op achteruit en het Bra bants Orkest 425.000 gulden. Het Amsterdamse Concertge- bouW-orkest hoeft niets in te le- Directeur Hans van Beers van het Rotterdams Philharmo nisch Orkest heeft Brinkman in middels teruggeschreven dat de minister onmogelijk alle orkes ten op een hoop kan gooien en daar dan met de "kaasschaafme thode" geld af kan schrapen. Van Beers: "Wij treden veel meer op dan bijvoorbeeld het Balletorkest. We maken dus ook meer kosten. Bovendien zit bij ons de zaal bijna altijd vol, wat Brinkman ook niet meetelt. We hadden rekening gehouden met een bezuiniging van anderhalve ton. Nu is het 287.000 gulden ge worden, bijna het dubbele dus". De extra maatregel van Brink man is bedoeld om de overhead kosten (buitenlandse optredens, salarissen van gastdirigenten en -solisten, huishoudelijk perso neel, publiciteit, huur etc.) met 10 percent te korten. In ruil daarvoor krijgt iedef orkest 750.000 gulden. De meeste or kesten gaat1 er dan toch op ach teruit. Van Beers vindt het verlies aan subsidie "desastreus" voor het orkest. Als de maatregel doorgaat, zal dat de kwaliteit van de muziek direct aantasten. "Er is dan bijvoorbeeld minder geld voor gast-solisten. Maar zo ver is het nog niet. We gaan ons eerst verzetten", zegt Van Beers. Konrad: "De waren het vooral demonstraties van macht, pogingen tot intimidatie. Dan stond er inééns dag en nacht een paartje te vrijen in het portiek naast mijn huis, werd iedereen met wie ik sprak in de gaten gehouden, en al mijn schrijfwerk in beslag ge nomen. Ik bewaarde natuurlijk ko pieën, dus het was niet zo erg. Het was wel vervelend voor mijn vrien den, die bijvoorbeeld drie weken achter elkaar gevolgd werden bij al les wat ze deden, want ik kan u ver zekeren dat het onplezierig is om op onverwachte momenten omringd te worden door vier gespierde heren die ten overvloede duidelijk maken dat ze je volledig in hun macht heb ben. Maar ook dat ging weer over. Sommige van mijn vrienden wer den behoorlijk nerveus, maar wa ren na afloop toch sterker en harder geworden. De geheime dienst wildé een koud ceintuur leggen om de op positie, maar heeft de weerstand door die intimidatie-pogingen juist versterkt" Ogen De boeken van Konrad geven een pessimistisch wereldbeeld van een adembenemende droefheid. "Jij leeft nu in plaats van anderen", zei een joodse man uit zijn dorp, wiens vrouw en twee kinderen niet terug waren gekomen uit een vernieti gingskamp, na de oorlog tegen hem. De dood is daarom altijd aanwezig in Konrads werk. Opvallend is dat haat en bitterheid daarentegen ont breken. "Ik heb nooit gewild dat ie mand werd terechtgesteld of in de gevangenis opgesloten. Wraak en vergeving zijn zinloos. Wat gebeurd is, kan niet met straffen of goede da den ongedaan worden gemaakt.", schreef hij in Tuinfeest, in welk boek hij overigens als terloops no teert dat hij nog dagelijks fysiek walgt van degenen die zijn klasge nootjes hebben vermoord. Doden of niet doden, dat is de enige rele vante morele vraag, aldus Konrad: "Tijdens een van de ondervragin gen in mijn gevangenschap was er een hoge officier van de veiligheids dienst. Hij zat op een tafel, keek toe hoe ik mishandeld werd, en zei: 'Als ogen konden doden, was ik nu dood door de uwe'. Ik ontkende dat niet, maar later ontmoette ik hem op straat. Hjj droeg een gekke hoed, en nam die voor me af. Ik kon alleen maar denken: wat een raar kereltje. Het was nog steeds dezelfde man, maar ik had de mogelijkheid ge woon niet om hem te haten. Menge- le, die zou ik kunnen doden, om wat hij heeft gedaan in de concentratie kampen. Daar zou ik geen haat in hoeven investeren, dat zou een exe cutie zyn, een revolutionair mo ment waarna ik weer verder zou kunnen leven. Met die daad zou ik slechts iemand van het laagste ni veau van het menselijk ras verwij derd hebben. Mensen die andere mensen afslachten als dieren, wat moet ik zeggen over die leegheid, want dat is het: een tekort aan more le intelligentie. Het heeft geen zin om aan dergelijke lieden je haat en wraakideeii te verspillen. Dat zijn corrumperende gevoelens, waar je nooit meer uit komt als je je erin verliest" Dooi In de afgelopen jaren heeft de dooi in Hongarije doorgezet. De vroege re dissidenten hebben, zeker na de recente scheuring in de Communis tische Partij, een stevige politieke positie gekregen. Konra<} is lid van de adviserende 'stuurgroep' van.de Beweging voor Vrije Democraten, en heeft veel bestuurlijke invloed. Hij wordt wel gezien als de 'goeroe' van de hervormingsgezinden in Hongarije. Met graagte laat hij zijn gedachten gaan over de huidige po litieke situatie: "Als de .splitsing in de Communistische Partij definitief is, zal het voor de Vrije Democraten mogelijk zijn om een coalitie aan te gaan met de hervormingsgezinde vleugel ervan. De Vrije Democraten maken geen onderscheid vooraf: we accepteren een samenwerking met iedere werkelijk democratische partij. Ik persoonlijk sluit alleen partijen uit die geweld willen ge bruiken om hun doel te bereiken. Als je dat doet, val je in je eigen val, want dan lok je weer nieuw geweld uit, het is een eindeloos proces. De meeste van mijn vrienden zijn het daarover met me eens, we hebben er ook veel over gepraat. Tegen woordig ontmoet ik ze minder vaak, maar kan ik ze wel regelmatig op te levisie zien. Ze praten en praten, zoals iedereen in mijn land op dit moment. De mensen drinken min der, zijn minder triest, en besteden avonden lang aan het vormen van verenigingen, unies en afsplitsin gen. Er heerst een ware revolutio naire stemming, die wel lijkt op die van 1956. Toch zijn de verschillen bepalend: de omwenteling in 1956 duurde al met al twaalf dagen, en vanaf de eerste dag werd er gescho ten. De mensen hebben nu geleerd van Tsjechoslowakije en Polen: de geschiedenis is nu eenmaal een leerschool, en we zitten nu een paar klassen hoger dan dertig jaar gele den. De tijden veranderen nu werke lijk. Al die vluchtende DDR-bur- gers helpen door hun vertrek de hervormers in hun land, ze hebben de onbeweeglijkheid van het beleid gedramatiseerd. De langregerende 'koningen' Honecker, Ceausescu, en vroeger Tito, hielden de oude si tuatie tot op dit moment nog vast, maar hun tronen wankëlen. Het is nog maar een kwestie van tijd en ti ming tot Hongarije uit het War- schau-pact stapt, het wachten is al leen nog op een gunstig ogenblik waarop de reactie niet al te fel is. Het staats-socialisme is op sterven na dood, en men is het moe om te worden geregeerd door de middel matigheid. De democratie wint ter rein, en er is geen democratie denk baar zonder middenklasse. In com munistische samenlevingen zijn veel intellectuelen, bureaucraten, en gezagsdragers, maar weinig mid denklassers. Veel mensen zijn voor hun baan afhankelijk van de staat. Die reactionaire toestand verandert nu in een cultuur van heteronomie, van machtsspreiding en eigen ini tiatief. Dat gaat de kant op van het vrije ondernemerschap, "ja. Je zou kunnen zeggen dat de Koude Oor log over is, en dat het Westen heeft gewonnen." In Tuinfeest schreef u: 'De ware schrijver zal nog geen boomkikker zijn wil trachten op te leggen.' Waarom moet een schrijver zijn macht op de samenleving beperken? d weinig moge- "Het gebruiki lijk macht is de beste communicatie. Als ik met een van mijn zoontjes wandel, blijft hij niet op de stoep, maar gaat in elk tuin-- pad en over ieder bordes, neemt kortom allerlei omwegen. Veel mensen houden daar niet van, die willen recht vooruit. Ik ook, en daarmee ben ik veel stommer dan mijn kind. Als ik mijn eigen wil kan onderdrukken en hem volgen als een schaduw, dan heb ik het beste leven met hem. Dan is hij veel min der kwaad, nerveus of negativis- tisch, omdat zyn wil niet onder drukt wordt. Mensen proberen in hun gezinsleven, in hun liefdesle ven, in allerlei situaties, hun wil op te leggen aan de ander. Ze praten meer dan de ander, vallen de ander in de rede, besteden geen aandacht aan de ander, en creëren zo allerlei conflicten. Daarom denk ik dat de beste manier om met iemand te le ven is te proberen hem niet te ben vloeden. Als je doet wat de ander graag wil, dan doe je het best moge lijke. Het schrijven van boeken is ei genlijk een schaamteloze manier om andermans leven binnen te dringen en ideeën in zijn hoofd te planten. Ik wil de wereld niet veran deren, omdat ik het zelfs al nutte loos vind om tussenbeide te komen bij een ruzie van mijn zoontjes. Als ik weg ben, gaan ze toch weer door Computer in de kunst LEIDEN 'De imaginaire ruimte' is de titel van een expositie, die tot en met 12 november in de Leidse Waag wordt gehouden. Twaalf Ne derlandse kunstenaars tonen er werkstukken, die zijn ontworpen met behulp van een computer. De tentoonstelling wil aantonen dat kunstenaars, die er traditionele technieken op na houden, de com puter als gereedschap kunnen ge bruiken en tot welke resultaten dit heeft geleid. In het kader van dit evenement heeft er vanavond in de Waag een le zing en een concert plaats, die aan sluiten bij de thematiek van deze expositie. De lezing wordt gegeven door Wim van der Plas, die werk zaam is bij het Nationaal Instituut voor Computeranimatie in Gronin gen. Zijn lezing zal gaan over de stand van zaken op het gebied van computeranimatie. Na de lezing is er een concert door de groep De Aantasting, waarbij de koppeling van computergestuurd beeld en ge luid centraal staan. PARIJS (AFP) - In het Museum voor Moderne Kunst van het Centre Georges Pompidou in Parijs is gis teren een tentoonstelling geopend over de Nederlandse schilder Bram van Velde. In 85 gouaches en olie verfschilderijen wordt de artistieke loopbaan van Van Velde (1895-1981) uitgebeeld. Van Veldes vroege werk droeg nog de sporen van het expressionisme, maar nadat hij zich in 1924 in Parijs had gevestigd, leg de hij zich gaandeweg toe op non-fi- guratief werk. Ondanks de hard nekkige inspanningen van een kring vrienden kreeg Van Velde pas na zijn dood algemeen erkenning. Onder zijn pleitbezorgers is de Ierse schrijver Samuel Beckett, die een bijdrage aan de catalogus leverde. De tentoonstelling was eerder in Maastricht te zien, en zal na Parijs naar Valencia en Madrid gaan. Of de Parijse museumgangers veel van Van Velde te zien zullen krijgen, is nog onzeker. Sinds 30 september zijn de deuren van het Centre Pom pidou gesloten wegens een staking van de schoonmaakdiensten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 25